Harald Posted September 8, 2008 Report Posted September 8, 2008 JA-8-10 Personskydd, Militärpolisen Ovanligt med så stor skillnad mellan siffrorna. Trodde nästan jag var själv om det. 10-8-7 GU Närskydds grp ch P7 10-8-8 FS11 V/E soldat Ja-9-7 NBG Flygbassäk grp ch Quote
amfvrak Posted September 27, 2008 Report Posted September 27, 2008 JA-8-10 Personskydd, Militärpolisen Ovanligt med så stor skillnad mellan siffrorna. Trodde nästan jag var själv om det. 10-8-7 GU Närskydds grp ch P7 10-8-8 FS11 V/E soldat Ja-9-7 NBG Flygbassäk grp ch Ja, det brukar oftast bara skilja 1 snäpp mellan dom olika bedömningarna. I mitt fall så tror jag det beror på att det fanns ingen synergieffekt mellan min befattning (första siffran) samt "soldatgörat" (sista siffran). Quote
Jeromir Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Ja-7-7 Ledning/sambandstekniker Amf 1 Quote
Möller Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 10-6-6 fick jag, Amfibieplutonbefäl, Stridsbåtstekniker -03/04 Hade 10-6-6 när jag lämnade Strbkomp och placerades med båt och allt på Luftvärnskompaniet. Av allt att döma var vår plutonchef av den uppfattning att alla besättningar var taxichaffisar och inga egentliga soldater (som de fina LV folket), detta resulterade i ganska måttliga betyg för allt båtfolk. Om nu detta berodde på olyckan där två soldater från vår LV pluton omkom pga en stridsbåt så kan man ju tycka att de inblandade borde få en hårdare bedömning, men min båt var den som var först på plats och jag drog själv tillsammans med min båtchef upp en av de omkomna. Tycker att det borde ha spelat in lite mer än vad det gjorde.. Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. Quote
ArvidA Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. 10-7-7 alternativt JA-5-5 är det som gäller. Man kan inte översätta 10-5-5 till JA-5-5..Det är två olika system. Men det kanske du hade koll på redan! Quote
Krook Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. 10-7-7 alternativt JA-5-5 är det som gäller. Man kan inte översätta 10-5-5 till JA-5-5..Det är två olika system. Men det kanske du hade koll på redan! Nja Max. Där håller nog inte högdjuren i Stockholm med dig för folk med betyg under 10-7-7 har antagits. 10-5-5 anses tydligen motsvara Ja-5-5. /K Quote
106 Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. 10-7-7 alternativt JA-5-5 är det som gäller. Man kan inte översätta 10-5-5 till JA-5-5..Det är två olika system. Men det kanske du hade koll på redan! Nja Max. Där håller nog inte högdjuren i Stockholm med dig för folk med betyg under 10-7-7 har antagits. 10-5-5 anses tydligen motsvara Ja-5-5. /K Det hände även med det gamla systemet, dessutom finns det personer som fått Nej från utlandstjänst och ändå kommit in. Quote
Blackadder Posted November 3, 2008 Report Posted November 3, 2008 Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. 10-7-7 alternativt JA-5-5 är det som gäller. Man kan inte översätta 10-5-5 till JA-5-5..Det är två olika system. Men det kanske du hade koll på redan! Nja Max. Där håller nog inte högdjuren i Stockholm med dig för folk med betyg under 10-7-7 har antagits. 10-5-5 anses tydligen motsvara Ja-5-5. /K nja Krook inte enligt mil.se Du som har genomfört svensk militär grundutbildning genom värnplikt måste ha ett vitsord om lägst X77 eller J55 från din senaste militära tjänstgöring. http://mil.se/sv/Arbete-och-utbildning/Sok-utlandstjanst/Krav-for-anstallning/ däremot är det välkänt att undantag har gjorts och kommer göras... edit.. DOHHHH jag läste inte ordentligt, fick för mig att det handlade om utlandsstyrkan... My bad! till MHS är det mycket riktigt J-5-5 eller X-5-5 iom att dom båda är godkända betyg att det däremot betyder att man kan vara godkänd att bli officer men inte att åka ut i US ;) /b Quote
Möller Posted November 3, 2008 Report Posted November 3, 2008 Jag är medveten om att det gamla och nya systemet för vitsord inte är kompatibla men att undantag görs i större utsträckning nu än förr. Det är betydligt enklare att komma in på MHS nu när det är lite luddigt (särskilt om man har något mer i bagaget från militären) än det var förr i tiden. Quote
J.K Nilsson Posted November 3, 2008 Report Posted November 3, 2008 Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. 10-7-7 alternativt JA-5-5 är det som gäller. Man kan inte översätta 10-5-5 till JA-5-5..Det är två olika system. Men det kanske du hade koll på redan! Nja Max. Där håller nog inte högdjuren i Stockholm med dig för folk med betyg under 10-7-7 har antagits. 10-5-5 anses tydligen motsvara Ja-5-5. /K Där hållar jag nog med dig Krook, enligt anvisningar så är J-5-5 en godkänd soldat likaväl som X-5-5 var en godkänd soldat. Att man kräver ett J i det senare betygssystemet kan inte väga upp ett 10-7-7 då tjänstgöringsbarhet i US inte var ett betygsgrundande kriterium. J.K Nilsson Quote
John Wayne Posted November 6, 2008 Report Posted November 6, 2008 10-9-9 Skyttegruppchef/ I5 93-94 Quote
Guest Miyuki Posted November 8, 2008 Report Posted November 8, 2008 Jag är nog den med lägst vitsord här! 10-7-6 15 månaders värnplikt 10-8-8 Befodringskurs till VO/Lt (FBU) Varför det blev 6 som soldat under vpl vet jag inte. Betyget var en besvikelse som förföljt mig livet ut. VPL: I19 P5 Boden, KBS skytte/idrott 1984 (jag var inte idrottare men vi utbildades tillsamas i samma pluton,,, där idrottarna i spaningstjänst var PBS:are och vi i skyttetjänst KBS:are). Jag är transsexuell och var man på den tiden med mycket bra fysik. Quote
H0lK Posted November 9, 2008 Report Posted November 9, 2008 Nu går det lyckligtvis att bli officer utan 10-7-7 men han försenade den drömmen ett par år. 10-7-7 alternativt JA-5-5 är det som gäller. Man kan inte översätta 10-5-5 till JA-5-5..Det är två olika system. Men det kanske du hade koll på redan! Nja Max. Där håller nog inte högdjuren i Stockholm med dig för folk med betyg under 10-7-7 har antagits. 10-5-5 anses tydligen motsvara Ja-5-5. /K Där hållar jag nog med dig Krook, enligt anvisningar så är J-5-5 en godkänd soldat likaväl som X-5-5 var en godkänd soldat. Att man kräver ett J i det senare betygssystemet kan inte väga upp ett 10-7-7 då tjänstgöringsbarhet i US inte var ett betygsgrundande kriterium. J.K Nilsson Fast man måste ju också ta hänsyn till hur betygssättaren resonerar. I det gamla systemet var 10-7-7 krav för US. För betygsättaren kan detta vara intressant eftersom en soldat som egentligen gjort sig förtjänt av 10-6-7 ändå kanske skulle ges 10-7-7 just för att ge personen chans att mogna och senare söka US/yOff. När lämplighet för utlandstjänst nu införts har inte siffrorna lika stor betydelse eftersom de inte på samma sätt begränsar perosnens fortsatta möjligheter i försvarsmakten. På min pluton hade vi bara någon enstaka som fick ett Nej i lämplighet för utlandstjänst men betydligt mer än hälften fick under 7-7 i övriga betyg. I det gamla systemet skulle säkerligen fler fått 7-7 just för att säkerställa försvarsmaktens behov av folk till utlandstjänst. Quote
WhiteWolf Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Själv fick man JA-7-7 som stf Gruppchef/bvfö+släp /(S1/LedR) Quote
Axly Posted November 13, 2008 Report Posted November 13, 2008 JA-7-8, Gruppchef luftburen J-grp. Om sista siffran innebär befattningsbetyg så ska det stå som det gör. Quote
Raghor Posted May 16, 2009 Report Posted May 16, 2009 Jag är nog den med lägst vitsord här! 10-7-6 15 månaders värnplikt 10-8-8 Befodringskurs till VO/Lt (FBU) Varför det blev 6 som soldat under vpl vet jag inte. Betyget var en besvikelse som förföljt mig livet ut. VPL: I19 P5 Boden, KBS skytte/idrott 1984 (jag var inte idrottare men vi utbildades tillsamas i samma pluton,,, där idrottarna i spaningstjänst var PBS:are och vi i skyttetjänst KBS:are). Jag är transsexuell och var man på den tiden med mycket bra fysik. Nej du, de tror jag inte. Se förklaring nedanför mina vitsord. 10-5-5 Gjorde lumpen 2004-2005 på P18. Rykte in i Januari på Liv Kompaniet som KB med befattningen Skytteplutons befäl. Bytte befattning strax innan befattningsutbildningen började till Vagnchef Strf 9040. Under sommaren 2004 skadade jag mig rejält i fält. Bröt alla revben på min högra sida. Jag fick vara kvar och gjorde Högvakten som Kallfaktor medan revbenen skulle läka. Men jag bröt revbenen på nytt i september. Efter en utredning togs beslut om att jag skulle byta befattning igen, avbryta min utbildning och mucka i förtid. Kändes inte alls bra, men jag började missa en massa. Hur som helst så bytte jag befattning till MekSkyttesoldat med betyget 10-5-5. Idag så inser jag hur lyckligt lottad jag vart till att få mucka egentligen. Detta fick jag med mig från lumpen. Mina vitsord på 10-5-5. VPL medaljen. Dock utan diplom. UGL kurs med diplom och 5 Högskolepoäng. Graden Furir, idag Sergant. Minneskortet från Högvakten. Idag kämpar jag på i Hemvärnet sedan 2005. Så av oss som talar om sina vitsord har jag nog lägst. Quote
Stekspade Posted May 16, 2009 Report Posted May 16, 2009 Jag hade J/5/5 Kan väl inte komma på något skäl till att jag fick just det. Gjorde vad jag skulle, men gjorde absolut inget dumt heller. Quote
Recommended Posts