pysen Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 (edited) OK, tillbax till ämnet: För mig verkar Tolfors seminarium nyligen innehålla flera helomvändningar jämfört med mediebruset det senaste året. Är det så eller har jag fattat fel? 1) Vi behöver kunna försvara Sverige nu, inte "kanske om tio år" 2) Vi behöver kunna försvara Sverige i Sverige. Inte bara utlandsstyrkor alltså. 3) Inte separata utlandsstyrkor längre 4) I skriften "Försvar i användning", som ju seminariet presenterade, står ett förslag att "Med utgångspunkt från dagens planerade volym om 100, ska antalet stridsflygplan reduceras i väsentlig grad.". I våras beställde han uppgradering av 31 Gripar... 5) Georgienkriget fick plötsligt Tolgfors att inse att korta snabba överfall faktiskt kan hända. Vi andra har hört om både Pearl Harbor, sexdagarskriget och många fler. Edited November 11, 2008 by pysen Quote
Krigar'n Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 OK, tillbax till ämnet: För mig verkar Tolfors seminarium nyligen innehålla flera helomvändningar jämfört med mediebruset det senaste året. Är det så eller har jag fattat fel? 1) Vi behöver kunna försvara Sverige nu, inte "kanske om tio år" 2) Vi behöver kunna försvara Sverige i Sverige. Inte bara utlandsstyrkor alltså. 3) Inte separata utlandsstyrkor längre 4) I skriften "Försvar i användning", som ju seminariet presenterade, står ett förslag att "Med utgångspunkt från dagens planerade volym om 100, ska antalet stridsflygplan reduceras i väsentlig grad.". I våras beställde han uppgradering av 31 Gripar... 5) Georgienkriget fick plötsligt Tolgfors att inse att korta snabba överfall faktiskt kan hända. Vi andra har hört om både Pearl Harbor, sexdagarskriget och många fler. Det är väl så det skall framstå i alla fall! Nä, jag tog det positivt och hoppas att man nu orkar driva igenom den reformering man pratar om. Jo, man pratar om "omedebarhet", "gripbarhet", "här och nu" Jo, man pratar om att även kunna försvara Sverige. Nej, inte en separat US. Jag tror du har en syn som överensstämmer med min i allt väsentligt. Mycket har ju redan avhandlats här i tråden (som du kanske har läst...) /K Quote
pysen Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Mycket har ju redan avhandlats här i tråden (som du kanske har läst...) Jorå, och det var väl det jag uppfattar som helomvändningar som jag ville kontrollera eftersom flera är så positiva. Du bekräftar mina iakttagelser så det känns redan bättre Varför Tolgfors pratar och skriver oproportionerligt mycket (enl min ringa åsikt) om armébataljonerna och deras personal förstår jag inte. Borde väl komma längre fram när man bestämt om antalet BSG räcker till en brigad eller två. Två små brigader vore väl fint, å resten organiserade i en hemvärnsdivision a 15000 . Att han bara nämner flyget och marinen helt kort orkar jag inte gnälla på i kväll. Nån annan kanske kan hjälpa till. /pys Quote
J.K Nilsson Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Att han bara nämner flyget och marinen helt kort orkar jag inte gnälla på i kväll. Nån annan kanske kan hjälpa till. /pys Om flygvapnet låter jag wiseman gnälla, han är duktigare än mig: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/0...-anvndning.html J.K Nilsson Quote
Karl_P Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Att Regeringen beställde och Riksdagen godkände den s.k Handlingsplan Gripen som ja inkluderar 31 ofattbart billiga JAS 39C men även stöd till ett demonstratorprogram och diverse annat för 820 miljoner per år i 5 år gör inte helt plötsligt det beslutet onödigt bara för att Tolgfors året efter presenterar en önskan om ett försvar som ska börja gälla från 2014. Behövs utveckling inför framtiden ? JA. Behövs fler 39C ? JA. Behövs alla 31 ? Kanske. Annars skulle vi endast ha 69 st C/D (ej inräknat Tjeckernas) och det skulle räcka till 3 operativa divisioner dock ej 4 vilket är gällande beslut. Sen skulle det ju vara praktiskt att ha ett antal till träning, OT&E och annat lajbans som krascher. Fler fpl än operativt nödvändigt är nog priset man får betala för att ha en stridsflygplansindustri. Man kan ju tänka sig att vi styr bort 12 st till Kroatien eller så men det är alltid svårt att titta in i framtiden... Det går rykten om att FM vill gå bort från divisionsbegreppet också... får väl vänta och se där också. Quote
darkjak Posted December 5, 2008 Report Posted December 5, 2008 Vi ska kunna försvara ett land så stort som Sverige OCH vi ska banta flygvapnet? Är människan dum i hela huvudet? Det han borde göra är att utöka HV så bra som möjligt, och förbättra dess utrustning likaså. Och behålla Gripenflottan i dagens storlek. Quote
Honken Posted December 5, 2008 Report Posted December 5, 2008 Det går rykten om att FM vill gå bort från divisionsbegreppet också... får väl vänta och se där också. Rykte och rykte. Det jag har hört är att det ska ombildas till skvadroner istället. Quote
Krook Posted December 5, 2008 Report Posted December 5, 2008 Vi ska kunna försvara ett land så stort som Sverige OCH vi ska banta flygvapnet?Är människan dum i hela huvudet? Det han borde göra är att utöka HV så bra som möjligt, och förbättra dess utrustning likaså. Och behålla Gripenflottan i dagens storlek. Du ska nog överväga att sluta med att kalla andra dumma i huvudet och sedan komma med en amatör-analys av vad som krävs för att värna Sverige. Det framstår ju inte som särskilt genomarbetat om jag uttrycker mig milt. /K Quote
Guest martin_67 Posted December 5, 2008 Report Posted December 5, 2008 Vi ska kunna försvara ett land så stort som Sverige OCH vi ska banta flygvapnet?Är människan dum i hela huvudet? Det han borde göra är att utöka HV så bra som möjligt, och förbättra dess utrustning likaså. Och behålla Gripenflottan i dagens storlek. Du ska nog överväga att sluta med att kalla andra dumma i huvudet och sedan komma med en amatör-analys av vad som krävs för att värna Sverige. Det framstår ju inte som särskilt genomarbetat om jag uttrycker mig milt. /K hmmmmmmm det var länge sedan vi hade ett försvar värt namnet Quote
Krook Posted December 5, 2008 Report Posted December 5, 2008 Vi ska kunna försvara ett land så stort som Sverige OCH vi ska banta flygvapnet?Är människan dum i hela huvudet? Det han borde göra är att utöka HV så bra som möjligt, och förbättra dess utrustning likaså. Och behålla Gripenflottan i dagens storlek. Du ska nog överväga att sluta med att kalla andra dumma i huvudet och sedan komma med en amatör-analys av vad som krävs för att värna Sverige. Det framstår ju inte som särskilt genomarbetat om jag uttrycker mig milt. /K hmmmmmmm det var länge sedan vi hade ett försvar värt namnet Vart vill du komma med det inlägget och varför citerar du mitt svar till darkjak? Jag måhända håller med dig men ställer mig ändå frågande. /K Quote
darkjak Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 (edited) Du ska nog överväga att sluta med att kalla andra dumma i huvudet och sedan komma med en amatör-analys av vad som krävs för att värna Sverige.Det framstår ju inte som särskilt genomarbetat om jag uttrycker mig milt. /K Nej, han vet säkert bättre än jag vad som krävs för att försvara landet. Men han har själv gjort bedömningen att dagens försvar är otillräckligt, han har sagt att vi måste kunna försvara Sverige idag (en åsikt som man idiotförklarades för bara nyligen) och likförbannat säger han att vi borde skrota bort den del av försvaret som fortfarande är (i min amatörmässiga analys) dugligt för just detta ändamål. Vart ska pengarna gå i sånna fall? Det känns bara som att han skickar ut extremt dubbla påståenden. Edited December 8, 2008 by darkjak Quote
Krook Posted December 18, 2008 Report Posted December 18, 2008 Du ska nog överväga att sluta med att kalla andra dumma i huvudet och sedan komma med en amatör-analys av vad som krävs för att värna Sverige.Det framstår ju inte som särskilt genomarbetat om jag uttrycker mig milt. /K Nej, han vet säkert bättre än jag vad som krävs för att försvara landet. Men han har själv gjort bedömningen att dagens försvar är otillräckligt, han har sagt att vi måste kunna försvara Sverige idag (en åsikt som man idiotförklarades för bara nyligen) och likförbannat säger han att vi borde skrota bort den del av försvaret som fortfarande är (i min amatörmässiga analys) dugligt för just detta ändamål. Vart ska pengarna gå i sånna fall? Det känns bara som att han skickar ut extremt dubbla påståenden. Du har i ditt inlägg angivit vart du vill att pengarna ska gå: Till Hemvärnet! Alltså du vill behålla JAS39 i nuvarande numerär och satsa på Hemvärnet. Rimmar det bra med Sveriges utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik? Rimmar det bra med begreppet "militär kompetens"? Nej du Darkjak. Du får omprov helt och hållet. /K Quote
Lfskbat Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 (edited) Rykte och rykte.Det jag har hört är att det ska ombildas till skvadroner istället. Om nu detta är ett rykte... då har vi YTTERLIGARE en politiker som inte kan skillnaden mellan kompani, bataljon och brigad, för var det inte en politiker på 90-talet som satt och rabblade litanior om brigad hit och brigad dit tills en journalist/eller förståsigpåare frågade politikern hur många soldater det var i en brigad, han kunde såklart inte svara för han hade ingen aning... Får lite känslan av att vår käre minister inte är riktigt påläst före det han tar beslut, ett hafsverk sålunda... men det är min åsikt (NB). Edited December 19, 2008 by Lfskbat Quote
Krook Posted December 19, 2008 Report Posted December 19, 2008 @Lfskbat Vad är då skillnaden mellan en Flygdivision och en Flygskvadron? Det går ju inte direkt att jämföra med Armén. /K Quote
dieseltrollet Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Rykte och rykte.Det jag har hört är att det ska ombildas till skvadroner istället. Om nu detta är ett rykte... då har vi YTTERLIGARE en politiker som inte kan skillnaden mellan kompani, bataljon och brigad, för var det inte en politiker på 90-talet som satt och rabblade litanior om brigad hit och brigad dit tills en journalist/eller förståsigpåare frågade politikern hur många soldater det var i en brigad, han kunde såklart inte svara för han hade ingen aning... Får lite känslan av att vår käre minister inte är riktigt påläst före det han tar beslut, ett hafsverk sålunda... men det är min åsikt (NB). Det har ingenting med någon politiker att göra. Vad det handlar om är att man diskuterar att slå ihop flygdivisionerna med deras tillhörande stationskompani till den nya enheten flygskvadron. Dvs, flygdivision + stationskompani = flygskvadron. Quote
jofus Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Kanske en enkel fråga men hur många flygplan är det i en division/skvadron och hur många divisioner går det på en flottilj? jofus Quote
Danne Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Kanske en enkel fråga men hur många flygplan är det i en division/skvadron och hur många divisioner går det på en flottilj? jofus ca 15-25st och ca 2-3 stycken per flottilj. Division är dock ett svenskt fenomen om man ser till likheten i med Skvadron/squadron. Kina nyttjar termen division inom flygande förband men där är den mer "lik" arméhierarkin (Division->Regemente->Skvadron) och Kinas 15th Fighter Division kan därmed INTE jämföras med en division från svenska FV. Andra, tex USMC rotary wing använder Division som en taktisk benämning för det vi kallar fyrgrupp. Quote
CaptainZolo Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Jag blir lite besviken på diskussionen just nu. Tycker mest vi pratar om antal värngropar och hur mycket bensin vi skall ha i tanken på TG30n. Min åsikt är att dagens försvarsnivå ger oss några dagars ytterst begränsad stridsaktivitet innan kapaciteten, ledning och material är nedkört. Vi har idag väldigt "långt upp" till den minsta tröskelnivån då vi 1) kan göra ett snabbt återtagande av krigsförmåga 2) genomföra framgångsrika uthålliga operationer i det egna landet och 3) ställa om landet til kris och krig. Ett stort problemen kommer inom några år att bli personalförsörjning - stridsbefälen. Det tar kanske15 år att öva en stridsgruppchef - överste/major, 10 år att öva en kompanichef och 5 år för en duglig plutonchef....och den lilla utlandsstyrkan räcker inte långt i detta avseende. Dessutom är vi extremt sårbara för sk strategisk överraskning. Ta tex våra två kvarvarande flygbaser enligt plan. De är väldigt utsatta. Det räcker med 2 busslaster (2*50man) med "turister" som har tunga vapen och lite annat material skickat i container i förväg hyr ett par bulldozers, svetsar på lite stålplåt. Anfall - så vips har man förstört kanske 90% av våra flygplan. Liknande borde gälla stora delar av flottan. Visserligen farligt uppdrag - men effektivt och de har en chans att bli utflugna eller flyga ut i ngn av våra Hercor. Vi har helt enkelt en på tok för låg nivå just nu. Det är givetvis politikerna som - i min mening - åstadkommit detta misstag. De har - i min mening - grovt underskattat hoten i omvärlden. Så min fråga är ifall försvarsnivån nu är på så låg att många svenskar frågar sig om landet som satsar så lite verkligen förtjänar att försvaras. Kommer någon vilja ställa upp i försvar - eller under kris för den delen. Och hur ser andra EU-länder på vårt försvar ? Tycker Finland att vi går att lita på längre ? Quote
Pal Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Så min fråga är ifall försvarsnivån nu är på så låg att många svenskar frågar sig om landet som satsar så lite verkligen förtjänar att försvaras. Kommer någon vilja ställa upp i försvar - eller under kris för den delen. Och hur ser andra EU-länder på vårt försvar ? Tycker Finland att vi går att lita på längre ? I min mening är grundbulten i ett försvar av det egna landet organisation. Jag vet att det är en fantasi i de flestas åsikt, men om 25 motoriserade divisioner vräkte sig fram genom finland och ned genom norrland så skulle vi idag givetvis inte har en chans. Men såna som jag som ändå vill försöka, vi står helt utan krigsplacering, och helt utan organisation. Är det någon som vet om det skulle vara lagligt att organisera upp friviliga mobiliseringsplatser? En organisation där man får en plats att bege sig till. Man anmäler sig innan på nån websida eller liknande. Som sen organiserar upp mötesplatser så att om man bor i göteborg så vet man vart man skall bege sig om man vill stöta på likasinnande. Om man sen står där på någon parkeringsplats trettiofem stycken gubbar, utan vapen förvisso men med vilja och nu organiserade så är bra mycket vunnet jämfört om man själv går ut och försöker på egen hand stjäla ett vapen från någon framryckande ockupant-soldat. Vet nån om det vore olagligt att ha en dylik frivillig mobilseringsorganisation? Quote
Cykelskytt Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 I min mening är grundbulten i ett försvar av det egna landet organisation. Jag vet att det är en fantasi i de flestas åsikt, men om 25 motoriserade divisioner vräkte sig fram genom finland och ned genom norrland så skulle vi idag givetvis inte har en chans. Men såna som jag som ändå vill försöka, vi står helt utan krigsplacering, och helt utan organisation. Är det någon som vet om det skulle vara lagligt att organisera upp friviliga mobiliseringsplatser? En organisation där man får en plats att bege sig till. Man anmäler sig innan på nån websida eller liknande. Som sen organiserar upp mötesplatser så att om man bor i göteborg så vet man vart man skall bege sig om man vill stöta på likasinnande. Om man sen står där på någon parkeringsplats trettiofem stycken gubbar, utan vapen förvisso men med vilja och nu organiserade så är bra mycket vunnet jämfört om man själv går ut och försöker på egen hand stjäla ett vapen från någon framryckande ockupant-soldat. Vet nån om det vore olagligt att ha en dylik frivillig mobilseringsorganisation? Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott: "Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilken den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten ... dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år." Någon som är mer juridiskt bevandrad än jag kan säkert svara på hur detta skall tolkas i praktiken, men med en bokstavlig läsning låter det för mig som att ditt förslag skulle kunna bryta mot den här lagen. Quote
Kingecho1 Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 I min mening är grundbulten i ett försvar av det egna landet organisation. Jag vet att det är en fantasi i de flestas åsikt, men om 25 motoriserade divisioner vräkte sig fram genom finland och ned genom norrland så skulle vi idag givetvis inte har en chans. Men såna som jag som ändå vill försöka, vi står helt utan krigsplacering, och helt utan organisation. Är det någon som vet om det skulle vara lagligt att organisera upp friviliga mobiliseringsplatser? En organisation där man får en plats att bege sig till. Man anmäler sig innan på nån websida eller liknande. Som sen organiserar upp mötesplatser så att om man bor i göteborg så vet man vart man skall bege sig om man vill stöta på likasinnande. Om man sen står där på någon parkeringsplats trettiofem stycken gubbar, utan vapen förvisso men med vilja och nu organiserade så är bra mycket vunnet jämfört om man själv går ut och försöker på egen hand stjäla ett vapen från någon framryckande ockupant-soldat. Vet nån om det vore olagligt att ha en dylik frivillig mobilseringsorganisation? Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott: "Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilken den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten ... dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år." Någon som är mer juridiskt bevandrad än jag kan säkert svara på hur detta skall tolkas i praktiken, men med en bokstavlig läsning låter det för mig som att ditt förslag skulle kunna bryta mot den här lagen. Är ju bara att införskaffa det där vederbörliga tillståndet först o sen köra på då!! Men jag tror att om man skulle göra så, i händelse av att 25 divisioner vräker sig fram genom Finland och ner igenom norrland, och genom detta då skapar en rekryteringssida för FM, eller ett medborgargardé, så kanske inte lagbrottet är det som man främst oroar sig för. Quote
Cykelskytt Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Men jag tror att om man skulle göra så, i händelse av att 25 divisioner vräker sig fram genom Finland och ner igenom norrland, och genom detta då skapar en rekryteringssida för FM, eller ett medborgargardé, så kanske inte lagbrottet är det som man främst oroar sig för. Det tror väl inte jag heller, jag tänkte mer på vad det skulle kunna bli för reaktioner om något sådant här organiserades i djupaste fred. I Genevekonventionerna skyddas ju för övrigt deltagare i spontant motstånd som om de vore reguljära soldater: "Inhabitants of a non-occupied territory, who on the approach of the enemy, spontaneously take up arms to resist the invading forces, without having had time to form themselves into regular armed units, provided they carry arms openly and respect the laws and customs of war." Quote
Krook Posted December 20, 2008 Report Posted December 20, 2008 Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott: "Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilken den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten ... dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år." Någon som är mer juridiskt bevandrad än jag kan säkert svara på hur detta skall tolkas i praktiken, men med en bokstavlig läsning låter det för mig som att ditt förslag skulle kunna bryta mot den här lagen. Högmålsbrott är brott som riktas mot den svenska statsapparaten. Bedömt så skulle en juridisk process i ett sånt här fall behöva jobba mycket med uppsåt och dylikt, för att kunna styrka om detta verkligen är ett straffbart brott. Helt givet är det inte. Quote
903Lew Posted January 13, 2009 Report Posted January 13, 2009 Nu vet jag inte hur det gick till med alla turer upp och ner på lidingövägen, men min årskull (06/07) är i varje fall krigsplacerad med brev som skulle skrivas under och order i händelse av mobilisering (stolta 192'a dör aldrig etcetc.). Problemet är väl snarare att det är tveksamt om Bodens Garnison har m/90 och sprutor nog när norrbottensbataljonerna ska ställas på fötter samtidigt (har en vision om att åtminstone ksp 90 enligt förrådet behövs "för NBG"). Quote
JohnD Posted March 2, 2009 Report Posted March 2, 2009 (edited) VARNING: Talfrihet utövas här och nu. -HYPOTETISKT- Världen upplever en allvarlig ekonomisk kris Sverige svarar med att avrusta som vanligt så som dom gjorde förre WWI och WWII Med andra ord så är världen på väg mot ett nytt krig och det vet regeringen gott och väl. Dom hade debatten fullt synligt för hela världen att se. "see we are nice innocent people with no guns. So don`t shoot us. Just come in and take us and do whatever you like to us, our wifes, children, old people and loved ones" -MITT BUDSKAP- XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR. POLITIK + RELIGION = NO GOOD XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Skydda Svea Riket, skydda vårt land SNÄLLA!! Chansa inte! Sluta vara naiva med att tro att andra länder kommer att försvara oss. Ingen vet vad som händer i framtiden. Dessa länder kan vara för upptagna med sina egna problem så att dom kan inte hjälpa oss. Eller p.g.a att det blir "every country for itself". Edited March 2, 2009 by Krook Quote
Recommended Posts