Jump to content

KSP90

employed

Recommended Posts

Rapporterna från Irak om ksp90 börjar få en och fundera om den verkligen är så bra som man fick höra i lumpen.

Modern Firearms

The FN Minimi has an excellent reputation on reliability and firepower, and the latest reports on failures of M249 SAW weapons in Iraq are attributed to the age of the weapons used - most of the current issue M249 in US Army are more than 10 years old and quite worn out.

Även på Wikipedia sår de en del om bristerna som börjar märkas, söker man på internet efter fältrapporter så får man ungefär svaren att pålitligheten börjar ta ut sej. Är detta något som FM märkt av? Om så är fallet kanske man borde beställa hem nya eller kanske skrota den och satsa helhjärtat på nästa version av ksp58 då m240 har fått så mycket respons.

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Läste i någon amerikansk vapentidning för något år sedan att marinkåren har börjat titta på en ersättare, vill minnas att någon sydkoreanskt vapen var ett möjligt alternativ.

Tror också det var pga att vapnen började bli slitna pga ålder och hårt användande.

Men detta är hämtat ur minnet som tyvärr sviker ibland..

Var det inte så att även AK5 inte var/är lika slitstark som ak4 och majoriteten av de vapnen är enbart använda under fredstida övningar (om det nu spelar någon roll)

JS

Edited by Proto

Nu kan det också vara att amrisarna ANVÄNDER sina ksp90/M249SAW på ett helt annat sätt än svenskarna.

En tio år gammal M249 kan ju vara utsliten efter flera års dagligt skjutande och sand överallt.

En trettio år gammal AK4 hos Knäckebröhult HV kanske förbrukar fem mag per år och vårdas däremellan, den håller ju i evighet. Den kanske bara håller en halv evighet om den hamnar på en IP, men ändå.

Detta är tredjehandsinfo, men är det inte så att medellivslängden på en M16/M4 är ungefär fyra år.

De får väl vårda mer och skjuta mindre/bättre.

Om nu amrisarna tycker så mycket om M240/FN MAG/ ksp58/GPMG så kan de väl få köpa alla gamla AK4 som ligger i förråd så får de samma am till allt. :rolleyes:

Edited by sgt Odh

Rapporterna från Irak om ksp90 börjar få en och fundera om den verkligen är så bra som man fick höra i lumpen.

Modern Firearms

The FN Minimi has an excellent reputation on reliability and firepower, and the latest reports on failures of M249 SAW weapons in Iraq are attributed to the age of the weapons used - most of the current issue M249 in US Army are more than 10 years old and quite worn out.

Även på Wikipedia sår de en del om bristerna som börjar märkas, söker man på internet efter fältrapporter så får man ungefär svaren att pålitligheten börjar ta ut sej. Är detta något som FM märkt av? Om så är fallet kanske man borde beställa hem nya eller kanske skrota den och satsa helhjärtat på nästa version av ksp58 då m240 har fått så mycket respons.

Ksp90C kommer inom kort, de är en del nyinköpta och en del REMO från Ksp90B.

Om ett drygt år kan alla Ksp 90 B vara modifierade till Ksp 90 C

Har utvecklingen inte kommit längre på 5 år? Se här skrevs det på soldf 2003...Vad är skillnaden på dagens KSP90C och den som avhandlades 2003?

Nov 30 2003, 14:41 Post #30

På K3 har vi bara Ksp90b med siktesskena. Vissa officerare kallar dessa för Ksp90c. Ingen verkar riktigt veta vad som är rätt benämning.

Än så länge är det bara FJS som fått ut rödpunktssikten till sina ksp.

Tygkassetterna är bättre än föregångarna men precis som The Swede säger så är dragkedjorna kass.

Enda problemet som jag ser det är att det inte går att fästa Simutrustning pga den korta pipan (flamdämparen börjar direkt efter benstöden

Modern Firearms

Vad menar du med "så bra som man fick höra"?

Sades det att vapnet tålde att användas i strid dagligen år ut och år in utan att förslitningar påverkade funktionen?

Ett vapen är bra så länge man använder det på det sätt som var tänkt, mjölk är också bra men även där får man se upp med bäst före datum och köpa ny.

Jag är personligen övertygad om att nyckelordet är mycket användande utan service. De flesta vapen slits ut då.

Det har inget med hur bra puffran är, givetvis kan du bygga en bössa som håller längre utan service men då blir den också tyngre...

Jag tycker inte att man kan sätta ksp90 och ksp58 i motsatsförhållande, ksp90 har alltid varit och kommer alltid att vara ett vapen för grupp/patrull som buret understöd. Ksp58 kommer alltid att vara ett understödsvapen på plutonsnivå, som givetvis kan bäras på patrull/gruppnivå men som sällan görs det över tiden.

De kompletterar varandra, de ersätter inte varandra.

F.ö tycker jag att man skall ta alla "larm-rapporter" med en nypa salt.

Min uppfattning är att vi i Sverige är väldigt noga med att kontrollera och rodda med våra vapen så de aldrig blir så slitna, jag har varit med om att Ak5 som missat service efter användning och skickats ut på trupp igen där flera vapen gick sönder, bla lossnade svetsfogar mellan låsstycke och pistong, svetsarna mellan pipa och låda lossnade (och skapade en intressant "take-down" Ak5 ;) )

Vid de tillfällen jag har varit vid enheter som haft vapen under längre tid och har man burit runt, skjutit hyfsat mycket och i/ur fordon så sliter det kraftigt på vapnen.

Jag tror inte det slitaget är så uppenbart för en värnpliktskull. (iallafall märkte inte jag/vi av det under min GU, som iofs är lääänge sedan men ändå..)

Så nä, vapnet är inte dåligt, men det behöver lite kärlek...

YMMV, IMHO etc.

Edited by 2Sharp

Vapnen i US Army slits mycket mer, dels att de brukas mycket mer men även för att man helt enkelt skjuter otroligt mycket mer i US Army än vad som jag känner till man gör i Svenska försvaret.

De stridsövningar som vi genomförde som standard så gjorde man av med en runt 800 1010 ptr under en tidsrymd av runt 35 min för en SAW gunner. sedan gick man in i AAR för att sedan genomföra stridsövningen igen och igen. under en dags övning kunde man förbruka runt 7 000-8 000 ptr för en enda SAW gunner.

Jäkligt roliga stridsövningar men fruktansvärt fysiskt krävande.

Vapnen byts vartefter de slits ut och när vapenmekanikern anser det är dags. mitt gamla förband bytte från M16A2 till M16A3 året innan jag lämnade Army.

SAW är ett personligt vapen och en normal US Army skyttegrupp är tilldelade 3 st SAW gunners. dessutom är gruppen tilldelade 3 st Granattillsatser M203 som är monterade på M16.

SAW = Squad automatic Weapon = M249 = KSP 90. övriga medlemar har rena M16.

M240B = KSP 59 är tilldelade 2 st per pluton man använder den rätt ofta med tripods för att öka träffsäkerheten på längre avstånd. 500-800 meter yteld och nedhållande eld.

Vård av vapen fungerar rätt bra i US Army, men jag anser att Svenska Armén är bättre på att vårda sina vapen än US Army. Men så är Svenska Armén en fredsarmé medan US Army är stående och skickas ut otroligt mycket mer än Svenska.

Charlie Spartan

Edited by Charlie Spartan

Kan ha något att göra med uppgifter jag har hört från en instruktör vid USAJFKSWCS (John F. Kennedy Special Warfare Center and School) att M249 generellt inte innehållet 100% FN orginaldelar utan har vissa delar gjorda av andra tillverkare med sämre toleranser. Bla har han nämnt saker som extractors och extractor springs.

• 1 month later...
3924:

Vad kommer skillnaden mellan 90B och 90C vara?

Nu så är inte jag 3924, men i värnpliktsnytts artikel om Ksp 90 så säger man följande:

Till Sverige kom kulsprutan 1990, och var den enda av sitt slag som uppfyllde kraven. I dag finns det cirka 2 000 kulsprutor i Sverige, varav 1 500 är Ksp 90 B. Resten, som är av typen A, kommer att skrotas inom ett och ett halvt år och bytas ut mot Ksp 90 C. Även B-modellen kommer att modifieras så att alla så småningom är Ksp 90 C. Handskydden kommer att bytas ut mot skydd med skenor på, där man kan fästa vapenlampa och laserpekare.

Då de anger Arvidsson som källa så kan man ju hoppas att de vet vad de talar om.

Länk till reportaget i fråga.

Ah. Tack för svaret sytare!

Mkt bra uppgradering då många ksp90 skyttar hellre vill ha öppna riktmedel istället för rps (pga att ksp90B med rps inte funkar särskilt bra med mono/var/T), men samtidigt ha laserpek för strid under dygnets mörkare delar. Detta var ej möjligt tidigare då enda fästpunkten för laserpek var ovanpå rps:et.

Många skyttar har dessutom velat ha möjligheten att fästa främre grepp för bättre skytte i tex stående anläggning. Jag hoppas verkligen man har kikat på detta också. Vill minnas att jag har sett någon lösning där man både har benstöd och främre grepp.

Visserligen kan man vika ut benstöden åt vänster i skjutriktningen och hålla dom i vänster hand som snett främre grepp men det är inte lika robust som ett riktigt mejningshandtag!

Någon som sitter inne på om 90C kommer uppgraderas på mer vis än med fler 1913 rails?

Om man istället monterar bort bakre riktmedlet så får man plats med vapenfästet till G117. Enda som är synd är att man förlorar möjligheten att ha ett backup riktmedel. Dock om man skulle sitte i smeten med ett trasigt RPS, vem är så kall att de börjar skruva loss vraket? känns mera som att skjuta instinktivt på korta håll eller gå efter nedslagen på längre.

Samt jag kan rekommendera rails och vertikalgrepp, det blir ett helt annat vapen. om man sedan får nöjet att prova de mindre 100rd "pungarna" så slipper man problemen med twist på bandet, samt smidigare vid fordonstjänst.

dsc00343nu4.th.jpg

dsc00344sz4.th.jpg

Roger, Edlund. Bra bilder.

Grejen är väl den att alla 90-skyttar inte trivs med rps. utan faktiskt skjuter många bättre med öppet. Samt så blir problematiken med inskjutning mindre med 2 pipor om man kör med öppna rm.

Kompatibiliteten med G117-vapenfästet var inte det jag menade då jag syftade på mörkerstridskapacitet. Det jag menade är att det är svår att verka med KSP90B med rps om man har mono/var/t på vänster öga som högerskytt då kolven inte är särskilt anpassad för detta (samt att det är svårt att skjuta bra automat med mono/var/t öht)

Enklare då att ha mono/var/t på hjälm/huvudmontering och laserpek på puffran...

100bands är smutt, men det tar bort lite av effekten initialt i sammanstöt med KSP90 i front. Då kan man nästan lika gärna tömma 1 jägarmag så snabbt det går med AK5C/D. Men i tex fordonstjänst och helikoptertjänst kan det ha mkt stor betydelse...precis som du skriver så undviker man twisten man så enkelt kan få med tilldelad mtrl.

Har nog aldrig längtat tillbaka till min ksp så mkt som jag gör nu efter att ha läst igenom tråden :rodna: Det är inte omöjligt att verka med ksp90b+rps med monoT på vänster öga. Det krävs bara en hel del övning... Dock så bör man komplettera med lys om man vill ha lite mer träff i målet... Men ett laserpek hade förenklat allt väldigt mkt!

Nej som du skriver är det inte alls omöjligt Jonne!

Att det kräver träning står fast (gäller ju även ak men inte i samma utsträckning).

Hade dock tillgång till fin mtrl och kunde testa lite olika konfigurationer senaste vändan.

Slutsatserna dragna efter att ha testat:

mono på vänster öga och rps

mono på vapenfäste bakom rps

mono och laserpek

Det fina i kråksången med laserpek är att man inte binds till att ha vapnet i anläggning. Man kan då använda sig av mejning nattetid tex. En annan bonus blir att man störs mindre av mynningsflamman då vapnet kan nyttjas längre ifrån monon

Kul att du längtar tillbaka till vapnet Jonne! När suget blir för starkt dras du över till the dark side och kommer måsta söka utlandsstyrkan :)

Edited by svalan

Kul att du längtar tillbaka till vapnet Jonne! När suget blir för starkt dras du över till the dark side och kommer måsta söka utlandsstyrkan :D

Redan gjort! :D Hur tyckte du monoT framför rps funkade? Vi fick aldrig testa det då NBG snodde våra vapenfäste :)

Mejning nattetid... Vilken våt dröm! Ksp90 är ett sjukt bra vapen. Vi hade väldigt många skarpa stridsskjutningar och inte en enda gång fick jag något eldavbrott som inte kunde åtgärdas av upprepad mekanismrörelse! Även om vapnet hade blivit skitigt. Jobbigt att marschera med, men när det väl smäller så...

Edited by Jonne

Om man istället monterar bort bakre riktmedlet så får man plats med vapenfästet till G117. Enda som är synd är att man förlorar möjligheten att ha ett backup riktmedel. Dock om man skulle sitte i smeten med ett trasigt RPS, vem är så kall att de börjar skruva loss vraket? känns mera som att skjuta instinktivt på korta håll eller gå efter nedslagen på längre.

Samt jag kan rekommendera rails och vertikalgrepp, det blir ett helt annat vapen. om man sedan får nöjet att prova de mindre 100rd "pungarna" så slipper man problemen med twist på bandet, samt smidigare vid fordonstjänst.

dsc00343nu4.th.jpg

dsc00344sz4.th.jpg

Hur gör du med benstödet när du är ute på patrull osv? går de fortfarande att fälla in på nåt mysko sätt?

Max: Se bild 2

man tar helt sonika bort det, det finns uttag för att fästa benstöden på railskyddet, men då kan man inte ha vertikalgreppet monterat. plus och minus med båda, dock imho uppväger vertgreppets fördelar nackdelen med att inte ha benstöd.

lösningen torde vara en "grip-pod"..

Vet att jag har sett bild på 2 olika lösningar gällande benstöd och främre grepp.

Den ena satt främre greppet något förskjutet till vänster i skjutriktningen så benstöden fälldes bak "som vanligt".

Den andra lösningen var främre greppet delat i mitten så benstöden fälldes in igenom främre greppet. Detta gjorde att det blev ett främre grepp med ganska stor diameter.

Inget av detta var monterat på svenska vapen kan tilläggas för de som ogillar egen vapenmtrl på tilldelade vapen....

Jonne: Det funkar helt ok att ha monon bakom rps:en. Nackdelen är ju att man då (om man inte har fler monos som tex grpmtrl) ej har mörkerseende om man inte går konstant i anläggning. Och att hela tiden flytta biffen mellan vapen och huvudmontage...njaaee tack. Skjuta går däremot mkt bra så vid mer statisk strid skulle det nog fungera tillfredsställande.

Gott att ansökan är inne. Jag hoppas det går vägen.

Ksp90, denna pärla...

Jag kan hålla med om för/nackdelar med laserpek kontra rps. Jag är "vänsterögd" (men högerskytt) och skjuter oftast "på känn", dvs riktar med vänster öga utan att använda riktmedlen eller rps. Träffar gott nog ändå, på längre avstånd 300 + använder jag riktmedlen/rps initialt men skjuter sedan efter nedslagen på spårljusen.

Nackdelen med monteringen av laserpek 06 ovanpå rps är att det på långa håll blir rätt stor skillnad mellan laser och kärnlinje. Å andra sidan lätt att justera om du har spårljus.

Möjligheten att montera laserpek på handskyddet borde minimera felvisningen.

Med laserpek 06 och monovar gick det utmärkt att rikta och träffa bra i totaltmörker. Som tidigare nämnts är det fuppligt att flytta runt monovar till och från vapnet.

Min tanke är att monovar på skallen vid patrull och kanske-kanske monovar på vapnet vid eldöverfall eller mer stationära uppgifter (posttjänst)

Personligen tycker jag man vinner lite på att meja med vapnet, för mig går det fortare att rikta som vanligt även om jag inte nyttjar någon form av riktmedel, kroppen har ju en viss vana vid att rikta.

Oavsett så är ju möjligheten att jobba med monovar på vapnet eller huvudet en otrolig förbättring än tidigare möjligheter.

Edlund's spruta är ju ett föregångsexempel... det enda jag saknar är en justerbar kolv. Hade förmånen att testa en sådan här: http://www.autoweapons.com/photos07/nov/parastock.html

Det var en sjuk skillnad på möjligheten att hålla ordning på sprutan samt ansträngningen att hålla den i läge med kroppsskydd/stridsväst jämfört med den vanliga, lååånga kolven.

En bekant kom på den enkla idén att skruva in en "lagom lång" sexkants M10 bult i buffertanordningens gänga och sedan ha kolven vriden och inskjuten så bultskallen på bulten passade in i hålet på den delen av kolven som vilar mot axeln, ksp90 har ju ingen extrem rekyl så det funkar att inte ha den vriden rätt så att säga.

Jag hoppas ju att det dyker upp en justerbar kolv som typ Ak5C på Ksp90C, det och rails på handskyddet kanske tom får mig att söka US igen.. ;)

GripPod var helt klart en trevlig bekantskap, av någon anledning värmer jag inte riktigt för dem? Jag hade hellre haft TangoDowns benstöd, som jag upplever som betydligt mer flexibla.

Oavsett så låter Ksp90C som en niiice spruta...

Svalan: Ok, jo det blir ju ganska jobbigt att gå i anläggning hela tiden med en ksp...

Skulle man inte kunna kombinera vertgrepp och benstöd på någon vänster? Många snackar också om att kspn blir som ett annat vapen med vertgreppet, berätta gärna mer ingående! Ksp nörd-thats me! :/

Edited by Jonne

Svalan: Ok, jo det blir ju ganska jobbigt att gå i anläggning hela tiden med en ksp...

Skulle man inte kunna kombinera vertgrepp och benstöd på någon vänster? Många snackar också om att kspn blir som ett annat vapen med vertgreppet, berätta gärna mer ingående! Ksp nörd-thats me! :/

Lättare att hålla i, lättare att hålla "fast" vapnet mot axeln, du får ett bättre hanterande av rekyl och vapnets rörelse helt enkelt. Gäller nog samtliga vapen jag har skjutit med vertikalt frontgrepp. (ak5, ak4, ksp90, m4, m16a4..)

http://www.grippod.com/

inte siktar man väl så mycket om man väl skjuter automat med 90an, jag vet att med 58B1 som vi hade i battlegroupen så siktade man ju bara 1 sekund sen såg man ju inte röken av punkten förens man slutade skjuta, skjuter man inte mycket efter hur spårljusen går?

Lättare att hålla i, lättare att hålla "fast" vapnet mot axeln, du får ett bättre hanterande av rekyl och vapnets rörelse helt enkelt. Gäller nog samtliga vapen jag har skjutit med vertikalt frontgrepp. (ak5, ak4, ksp90, m4, m16a4..)

http://www.grippod.com/

Ok, grippod verkar ju extremt smidigt. Skulle verkligen vilja prova på att skjuta en ksp med vertgrepp... Usch nu börjar man längta tillbaka :/

Chassi: det är väsentlig skillnad på rekyluppfånget från 58:a och 90:a.

Jo då det är jag medveten om, men om du väljer att skjuta automat med din 90a kan du då påpeka att du ser den röda punkten klart och tydligt under hela skuren?, för jag hade svårt med det när vi sköt?