TofflaN Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Skulle hämta en båt på Rindövarvet för ett par veckor sen, men med en kollega som försov sig så hade jag inget bättre för mej än att gå ett X antal rundor runt varvet. Då stötte jag på denna stridsbåt 90. De såg verkligen som den hade sett sina glansdagar. Den här plus nån till låg uppallade i östra delen av varvet. I en annan del av varvet låg det två åtminstonde helt nymålade 90-båtar, dom såg bra mycke fräschare ut denna båt. http://img388.imageshack.us/img388/2448/dsc00014bp1.jpg EN ANNAN VINKEL: http://img388.imageshack.us/img388/6961/dsc00011mf0.jpg Nån som vet vad som kommer hända med denna båt??? Bäst att passa på när man är igång, Vad är detta för båt och vad användes den till i det militära?: http://img388.imageshack.us/img388/4662/dsc00013ly2.jpg Bilderna är tagna med mobilkamera, så det är inte bästa kvaliten på bilderna. ------------------------ EDIT: Ändrat till länkar pga TOKSTORA bilder. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Om jag inte missminner mig så är 502 en Min-Arbetsbåt och användes bla för att lägga ut minor för dom rörliga minspärrtropparna Sen är/var det ingen ovanlighet att det låg båtar upplagda på varvet i åratal (läs mobbförråd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 827:an har nästan 15 år:s hård tjänst på nacken. Så förmodligen behöver en hel del göras med henne. "Fläcktyfusen" kanske indikerar att allt inte står rätt till med "anodiseringen" (eller vad det kan kallas) i skrovet??? Tillägg till Lanrezac: 500-klassen "MABs" (minarbetsbåt större) används/användes också som övningsledningsbåt för Amfbats minförband. Eftersom Strb inte har någon minkran behövs något tonnage som kan bärga övningsminorna. Vi hade en 500-båt ansluten till minplutonens övningsledning för detta ändamål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset. Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Om man läser den här tråden kan man börja fundera på om inte även den här något slitna stridsbåten kommer att återtas snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kråkan Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset. Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=) Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 500-båtar (MabS) Minarbetsbåt Större 15 stycken levererades under 70-talet och som redan sagts så användes de i huvudsak för att lägga ut minor. På sin tid ansågs de en bra manöverförmåga pga propellrar med vridbara blad. Vilket var en nackdel efter grundstötning pga priset. Dessutom hade de två motorer som gav den svinlande hastigheten av 15-16 knop. De användes säkert olika vid de olika regmentena men vid KA2 så användes de även för lite målbogsering och se till att alla utländska fiskebåtar var ute ur skjutområden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset. Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=) Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer? Jag begrundar min "slutsats" med kännedom om stenskott i billack. Jag säger så absolut inte att du har fel, men vad begrundar du det med? Alltid kul att lära nåt nytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted May 12, 2007 Report Share Posted May 12, 2007 (edited) Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset. Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=) Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer? Jag begrundar min "slutsats" med kännedom om stenskott i billack. Jag säger så absolut inte att du har fel, men vad begrundar du det med? Alltid kul att lära nåt nytt I min lilla värld ser det ut som om båtens sidor vore gjorda i galvaniserad stålplåt. Ett litet märke i målningen som leder till att galven (zink) blir exponerad för yttervärlden. När galven gör sitt jobb och skyddar plåten under så sväller galvens ytskickt och spräcker ytterligare färg. För att återställa så rekomenderas en rejäl tvätt med avfettning och direkt på galven en etsande grundfärg, kanske standox 1K-Füllprimer. När grundfärger är klibbfri kan täcklack appliceras, givetvis skall färgfabrikanternas rekomendationer följas. Och till alla där ute: Ge blanka f-n i att slipa i en galvad yta om inte galven saknas och den rostiga plåtytan är exponerad. En sliten men hel galv ger ett mycket bättre rostskydd än vad vi klåpare kan åstakomma utan riktigt med tid och grejor. J.K Nilsson Edit: Det kan vara aluminiumsidor på båten också och då kan underarbete med avfettning och rätt primer vara avgörande. Edited May 12, 2007 by J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted May 12, 2007 Report Share Posted May 12, 2007 Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset. Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=) Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer? Jag begrundar min "slutsats" med kännedom om stenskott i billack. Jag säger så absolut inte att du har fel, men vad begrundar du det med? Alltid kul att lära nåt nytt I min lilla värld ser det ut som om båtens sidor vore gjorda i galvaniserad stålplåt. Ett litet märke i målningen som leder till att galven (zink) blir exponerad för yttervärlden. När galven gör sitt jobb och skyddar plåten under så sväller galvens ytskickt och spräcker ytterligare färg. För att återställa så rekomenderas en rejäl tvätt med avfettning och direkt på galven en etsande grundfärg, kanske standox 1K-Füllprimer. När grundfärger är klibbfri kan täcklack appliceras, givetvis skall färgfabrikanternas rekomendationer följas. Och till alla där ute: Ge blanka f-n i att slipa i en galvad yta om inte galven saknas och den rostiga plåtytan är exponerad. En sliten men hel galv ger ett mycket bättre rostskydd än vad vi klåpare kan åstakomma utan riktigt med tid och grejor. J.K Nilsson Edit: Det kan vara aluminiumsidor på båten också och då kan underarbete med avfettning och rätt primer vara avgörande. Båten är tillverkad helt i aluminium, SS 144140 ... http://www.soldf.com/strb90h.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted May 12, 2007 Report Share Posted May 12, 2007 http://www.soldf.com/strb90h.html Jag fick åtminståne in en poäng i hur man handhar galvad plåt... Det var den blöta utflykten det, jag drar mig tillbaka till det liv jag evolverats till: På landbacken. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TofflaN Posted May 12, 2007 Author Report Share Posted May 12, 2007 Eftersom färgflagorna verkar va ett hett ämne så bifogar jag en närbild: http://img516.imageshack.us/img516/2184/dsc00012gj9.jpg ---------------------------- EDIT: Återigen har jag ändrat till länk pga alldeles för stor bild. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29387 The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted May 13, 2007 Report Share Posted May 13, 2007 Förlåt en mycket dum fråga från en oinitierad, men kan det inte helt enkelt vara fråga om den stridsbåt som sjönk under förflyttning i höstas sydost om Utö i Stockholms ytterskärgård, och som sedan lyftes? Stridsbåt i sjönöd utanför Utö /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 13, 2007 Report Share Posted May 13, 2007 Nej, det var nummer 848. http://www.marinen.mil.se/index.php?c=news&id=34612 Förövrigt fungerar inte din länk. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted May 13, 2007 Report Share Posted May 13, 2007 Nej, det var nummer 848.http://www.marinen.mil.se/index.php?c=news&id=34612 Förövrigt fungerar inte din länk. The Swede Ok, tack. Det var bara en tanke som jag inte kunde släppa. Ska försöka bättra mig vad gäller länkar. Är alla restriktioner efter olyckan indragna nu vad gäller alla stridsbåtar? /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 13, 2007 Report Share Posted May 13, 2007 http://www.mil.se/index.php?c=news&id=36046 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Just 827 vet jag bättringsmålades av en stf båtch på stabskomp 1994 som straff för att han... jaaa var det avvikit eller försökt stjäla något... minns inte riktigt. Han var naturligtvis inte så djupt i förarbetet att han kan ha skadat primer eller annat, men det kan ju vara kul att veta som kuriosa om inte annat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 827 idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosell Posted June 2, 2009 Report Share Posted June 2, 2009 Ett tillägg till debatten om att färgen flagar har en enkel förklaring. Färg på aluminium faller av runt skador på samma sätt som färg runt skador på galvaniserad plåt. Aluminiumet dioxerar; sväller, blir bubbligt men det man ser och känner är att aluminiumet blir grumligt vitt och är mjukare/sprödare. Oxid på aluminium är genomskinligt och bildar ett skyddande lager. Zink reagerar likadant när det dioxerar. Färgen får således sämre vidhäftning och faller av vid högtryckstvättning. Färg på galvad plåt har öht ingen bra vidhäftning, medan färg på nyblästrad aluminium som inte hunnit oxidera eller dioxera fungerar bra. Vidare beror resultatet till stor del på färgen. Någon som vet vad för färg som används? Epoxi på grund? Källor? Uppväxt i beläggningskammare. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted July 19, 2009 Report Share Posted July 19, 2009 Ombyggnad av Stridsbåt 848 Fmv.se FMV har av Försvarsmakten fått i uppdrag att modifiera en äldre befintlig stridsbåt 90Htill förseriebåt inför en kommande serie av uppgraderade stridsbåtar. Modifieringen syftar främst till att öka skyddet för besättningen såväl som för transporterad personal och att anpassa stridsbåten för operationer i tropiskt klimat. Då detta gör båten tyngre krävs nya huvudmaskiner och nya vattenstråldriftaggregat. Modifieringen omfattar en uppgradering av samtliga båtens system samt anpassningar på skrovet. Båten kommer även att förses med fundament för Remote Weapon Station. Båten kommer efter leverans att genomgå rigorös verifiering inför den kommande serien. Äntligen! Det känns lite skumt att dom använder sig av båten som har varit på Östersjöns botten och vänt, tryckfels-Nisse eller dagens sanning? Är det modernisering till Strb90HS standard eller helt ny strb90HSS (super-skyddad ) modifikation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 19, 2009 Report Share Posted July 19, 2009 kan det vara att den båten redan är strippad och därför lämpar sig bättre för stora modifieringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lhenning Posted July 19, 2009 Report Share Posted July 19, 2009 Varför inte bygga helt nytt när så mycket ändå ska bytas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted July 20, 2009 Report Share Posted July 20, 2009 Varför inte bygga helt nytt när så mycket ändå ska bytas? För att vi troligen har ett överskott av stridsbt 90 på samma sätt som vi har för många JAS 39 A/B och det är billigare att modda dessa än att skrota och bygga nytt. Ganska säkert en pengafråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svensksund Posted July 20, 2009 Report Share Posted July 20, 2009 För att vi troligen har ett överskott av stridsbt 90 på samma sätt som vi har för många JAS 39 A/B och det är billigare att modda dessa än att skrota och bygga nytt. Ganska säkert en pengafråga ... eller också låter det åtminstone billigare, eller är i alla fall lättare att få anslag till "modifiering" eller "uppgradering" än till "nyanskaffning av bättre". Känner mig lite cynisk så här på kvällskvisten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kapi Posted September 2, 2009 Report Share Posted September 2, 2009 Hahaha tyckte jag kände igen den gamla sletna stretan ^^ Att den ligger på rindö varv är inte alls konstigt då detta är det godkända FM varvet för stridsbåten, alltså körs stretorna dit när de går sönder för mycket för att TA ska kunna göra något åt det. Satt själv tidigare i veckan och kollade på när PTK monterade diverse roliga saker på en stridsbåt med "hemligt" nummer... så ja visst händer det saker med dem fortfarande. Sen för era spekulationer gällande modifiering/skrotning så säger jag bara... vad är billigast att bygga 100 plattformer till protector eller att skrota, utveckla samt bygga 100 nya båtar som tar över uppgiften? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Ang kostnaden så har jag för mig att skrovet är en mycket stor del av totalkostnaden. Det var/är tydligen bökigt och dyrt att svetsa i aluminum på det sätt som krävs. Därav kanske man använder en båt där allt utom just skrovet torde vara tekniskt avskrivet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts