Jump to content

Strb90 i malpåse???


TofflaN

Recommended Posts

Skulle hämta en båt på Rindövarvet för ett par veckor sen, men med en kollega som försov sig så hade jag inget bättre för mej än att gå ett X antal rundor runt varvet. Då stötte jag på denna stridsbåt 90. De såg verkligen som den hade sett sina glansdagar. Den här plus nån till låg uppallade i östra delen av varvet.

 

I en annan del av varvet låg det två åtminstonde helt nymålade 90-båtar, dom såg bra mycke fräschare ut denna båt.

 

http://img388.imageshack.us/img388/2448/dsc00014bp1.jpg

 

EN ANNAN VINKEL:

http://img388.imageshack.us/img388/6961/dsc00011mf0.jpg

 

Nån som vet vad som kommer hända med denna båt???

 

 

Bäst att passa på när man är igång, Vad är detta för båt och vad användes den till i det militära?:

http://img388.imageshack.us/img388/4662/dsc00013ly2.jpg

 

 

Bilderna är tagna med mobilkamera, så det är inte bästa kvaliten på bilderna.

 

------------------------

EDIT:

Ändrat till länkar pga TOKSTORA bilder.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så är 502 en Min-Arbetsbåt och användes bla för att lägga ut minor för dom rörliga minspärrtropparna

 

Sen är/var det ingen ovanlighet att det låg båtar upplagda på varvet i åratal (läs mobbförråd)

Link to comment
Share on other sites

827:an har nästan 15 år:s hård tjänst på nacken. Så förmodligen behöver en hel del göras med henne. "Fläcktyfusen" kanske indikerar att allt inte står rätt till med "anodiseringen" (eller vad det kan kallas) i skrovet???

 

Tillägg till Lanrezac: 500-klassen "MABs" (minarbetsbåt större) används/användes också som övningsledningsbåt för Amfbats minförband. Eftersom Strb inte har någon minkran behövs något tonnage som kan bärga övningsminorna. Vi hade en 500-båt ansluten till minplutonens övningsledning för detta ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset.

 

Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=)

Link to comment
Share on other sites

Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset.

 

Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=)

Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer?

Link to comment
Share on other sites

500-båtar (MabS) Minarbetsbåt Större

15 stycken levererades under 70-talet och som redan sagts så användes de i huvudsak för att lägga ut minor. På sin tid ansågs de en bra manöverförmåga pga propellrar med vridbara blad. Vilket var en nackdel efter grundstötning pga priset. Dessutom hade de två motorer som gav den svinlande hastigheten av 15-16 knop.

De användes säkert olika vid de olika regmentena men vid KA2 så användes de även för lite målbogsering och se till att alla utländska fiskebåtar var ute ur skjutområden.

Link to comment
Share on other sites

Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset.

 

Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=)

Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer?

 

Jag begrundar min "slutsats" med kännedom om stenskott i billack. Jag säger så absolut inte att du har fel, men vad begrundar du det med?

Alltid kul att lära nåt nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset.

 

Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=)

Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer?

 

Jag begrundar min "slutsats" med kännedom om stenskott i billack. Jag säger så absolut inte att du har fel, men vad begrundar du det med?

Alltid kul att lära nåt nytt :/

I min lilla värld ser det ut som om båtens sidor vore gjorda i galvaniserad stålplåt. Ett litet märke i målningen som leder till att galven (zink) blir exponerad för yttervärlden. När galven gör sitt jobb och skyddar plåten under så sväller galvens ytskickt och spräcker ytterligare färg.

 

För att återställa så rekomenderas en rejäl tvätt med avfettning och direkt på galven en etsande grundfärg, kanske standox 1K-Füllprimer. När grundfärger är klibbfri kan täcklack appliceras, givetvis skall färgfabrikanternas rekomendationer följas.

 

Och till alla där ute: Ge blanka f-n i att slipa i en galvad yta om inte galven saknas och den rostiga plåtytan är exponerad. En sliten men hel galv ger ett mycket bättre rostskydd än vad vi klåpare kan åstakomma utan riktigt med tid och grejor.

 

J.K Nilsson

 

Edit: Det kan vara aluminiumsidor på båten också och då kan underarbete med avfettning och rätt primer vara avgörande.

Edited by J.K Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Med minimal kunskap om båtar i allmänhet och marinens båtar i synnerhet spekulerar jag om de inte har tvättat 90 båten med högtryckstvätt. Då har små skador i lacken en förmåga att bli betydligt större och se ut på det viset.

 

Lite slipning och färg så ser skrovet nytt ut igen=)

Med ännu mindre kunskap om båtar, tycker jag ändå att det ser ut som resultatet av taskigt underarbete vid första målningen. Dåligt avfettad/rengjord eller nåt. Primer?

 

Jag begrundar min "slutsats" med kännedom om stenskott i billack. Jag säger så absolut inte att du har fel, men vad begrundar du det med?

Alltid kul att lära nåt nytt :/

I min lilla värld ser det ut som om båtens sidor vore gjorda i galvaniserad stålplåt. Ett litet märke i målningen som leder till att galven (zink) blir exponerad för yttervärlden. När galven gör sitt jobb och skyddar plåten under så sväller galvens ytskickt och spräcker ytterligare färg.

 

För att återställa så rekomenderas en rejäl tvätt med avfettning och direkt på galven en etsande grundfärg, kanske standox 1K-Füllprimer. När grundfärger är klibbfri kan täcklack appliceras, givetvis skall färgfabrikanternas rekomendationer följas.

 

Och till alla där ute: Ge blanka f-n i att slipa i en galvad yta om inte galven saknas och den rostiga plåtytan är exponerad. En sliten men hel galv ger ett mycket bättre rostskydd än vad vi klåpare kan åstakomma utan riktigt med tid och grejor.

 

J.K Nilsson

 

Edit: Det kan vara aluminiumsidor på båten också och då kan underarbete med avfettning och rätt primer vara avgörande.

 

Båten är tillverkad helt i aluminium, SS 144140 ...

 

http://www.soldf.com/strb90h.html

Link to comment
Share on other sites

Eftersom färgflagorna verkar va ett hett ämne så bifogar jag en närbild:

 

http://img516.imageshack.us/img516/2184/dsc00012gj9.jpg

 

----------------------------

EDIT:

Återigen har jag ändrat till länk pga alldeles för stor bild.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29387

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var nummer 848.

http://www.marinen.mil.se/index.php?c=news&id=34612

Förövrigt fungerar inte din länk.

 

The Swede ;-)

 

Ok, tack. Det var bara en tanke som jag inte kunde släppa. Ska försöka bättra mig vad gäller länkar.

 

Är alla restriktioner efter olyckan indragna nu vad gäller alla stridsbåtar?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Just 827 vet jag bättringsmålades av en stf båtch på stabskomp 1994 som straff för att han... jaaa var det avvikit eller försökt stjäla något... minns inte riktigt. Han var naturligtvis inte så djupt i förarbetet att han kan ha skadat primer eller annat, men det kan ju vara kul att veta som kuriosa om inte annat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ett tillägg till debatten om att färgen flagar har en enkel förklaring. Färg på aluminium faller av runt skador på samma sätt som färg runt skador på galvaniserad plåt. Aluminiumet dioxerar; sväller, blir bubbligt men det man ser och känner är att aluminiumet blir grumligt vitt och är mjukare/sprödare. Oxid på aluminium är genomskinligt och bildar ett skyddande lager. Zink reagerar likadant när det dioxerar. Färgen får således sämre vidhäftning och faller av vid högtryckstvättning. Färg på galvad plåt har öht ingen bra vidhäftning, medan färg på nyblästrad aluminium som inte hunnit oxidera eller dioxera fungerar bra.

 

Vidare beror resultatet till stor del på färgen. Någon som vet vad för färg som används? Epoxi på grund?

 

Källor? Uppväxt i beläggningskammare.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ombyggnad av Stridsbåt 848

 

Fmv.se

FMV har av Försvarsmakten fått i uppdrag att modifiera en äldre befintlig stridsbåt 90H

till förseriebåt inför en kommande serie av uppgraderade stridsbåtar. Modifieringen

syftar främst till att öka skyddet för besättningen såväl som för transporterad personal

och att anpassa stridsbåten för operationer i tropiskt klimat. Då detta gör båten tyngre

krävs nya huvudmaskiner och nya vattenstråldriftaggregat. Modifieringen omfattar en

uppgradering av samtliga båtens system samt anpassningar på skrovet. Båten kommer

även att förses med fundament för Remote Weapon Station. Båten kommer efter

leverans att genomgå rigorös verifiering inför den kommande serien.

 

Äntligen!

Det känns lite skumt att dom använder sig av båten som har varit på Östersjöns botten och vänt, tryckfels-Nisse eller dagens sanning?

Är det modernisering till Strb90HS standard eller helt ny strb90HSS (super-skyddad :rolleyes: ) modifikation?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bygga helt nytt när så mycket ändå ska bytas?

 

 

För att vi troligen har ett överskott av stridsbt 90 på samma sätt som vi har för många JAS 39 A/B och det är billigare att modda dessa än att skrota och bygga nytt. Ganska säkert en pengafråga

Link to comment
Share on other sites

För att vi troligen har ett överskott av stridsbt 90 på samma sätt som vi har för många JAS 39 A/B och det är billigare att modda dessa än att skrota och bygga nytt. Ganska säkert en pengafråga

 

... eller också låter det åtminstone billigare, eller är i alla fall lättare att få anslag till "modifiering" eller "uppgradering" än till "nyanskaffning av bättre".

 

Känner mig lite cynisk så här på kvällskvisten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hahaha tyckte jag kände igen den gamla sletna stretan ^^

Att den ligger på rindö varv är inte alls konstigt då detta är det godkända FM varvet för stridsbåten, alltså

körs stretorna dit när de går sönder för mycket för att TA ska kunna göra något åt det.

 

Satt själv tidigare i veckan och kollade på när PTK monterade diverse roliga saker på en stridsbåt med

"hemligt" nummer... så ja visst händer det saker med dem fortfarande.

 

Sen för era spekulationer gällande modifiering/skrotning så säger jag bara... vad är billigast att bygga 100

plattformer till protector eller att skrota, utveckla samt bygga 100 nya båtar som tar över uppgiften?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ang kostnaden så har jag för mig att skrovet är en mycket stor del av totalkostnaden. Det var/är tydligen bökigt och dyrt att svetsa i aluminum på det sätt som krävs. Därav kanske man använder en båt där allt utom just skrovet torde vara tekniskt avskrivet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...