Jump to content

Recommended Posts

• Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nån som vet när nästa rekryteringsrunda startar? bör vara nu i oktober va?

de kör väl 2 perioder/år? april och oktober?

nåja... bara att söka, söka, söka och söka, förr eller senare kommer man nog med, kan vara bra att inte byta nummer och sånt emellan också :-(

aja, lycka till ni som kommit med :)

nån som vet när nästa rekryteringsrunda startar? bör vara nu i oktober va?

de kör väl 2 perioder/år? april och oktober?

nåja... bara att söka, söka, söka och söka, förr eller senare kommer man nog med, kan vara bra att inte byta nummer och sånt emellan också :-(

aja, lycka till ni som kommit med :)

Den som söker finner.

Ansökningsperioder till utlandsstyrkan, beredskapsenheter och registerförband genomförs vid två tillfällen per år:

Vecka 16--19 samt vecka 43--46.

Nån som har koll på medelåldern på FS-missionerna? Hörde att det var högre i Affe än många andra områden. Någon som har nån statistik från tidigare missioner?

Har ingen siffra men det verkar i alla fall som att den sjunker mer och mer för varje mission.

När jag först var i samtal inför en FS-mission så var det så att i princip ingen under 25 fick åka. Det var FS09 eller FS10, jag minns inte riktigt.

Medelåldern började väl sjunka vid FS12 & 13. Idag verkar det som att relativt många nymuckade och andra unga får åka ner.

Edited by knaZen

Som nu under rekryteringsperioden som kommer V43-46 ska jag söka lite tjänster på den aktuella FS mission för den perioden.

Kollar inte då oxå rekryterarna till FS15 på dom sökningnarna som kommer in och tar sådana som är lämpliga till tjänster som dom har vakanta och ringer dom?

Har för mig att det är så!?

Stämmer det?

Av det jag läst om andra FS missioner så tror jag att det är då folk runt 30. Men jag kan ju ha fel.

Men jag skulle vilja veta om det är någon som vet hur många är det som har sökt till just FS15.

När de ringde sa de att det var ca 3000 sökande. Om det var totalt eller bara till "min" tjänst vet jag inte.

Som nu under rekryteringsperioden som kommer V43-46 ska jag söka lite tjänster på den aktuella FS mission för den perioden.

Kollar inte då oxå rekryterarna till FS15 på dom sökningnarna som kommer in och tar sådana som är lämpliga till tjänster som dom har vakanta och ringer dom?

Stämmer det?

Tjaaa. Det är väl t.ex. inte helt omöjligt att de, när de tittar på dina papper och ser att du har alla körkort och förarbevis som finns och massor med erfarenhet som förare, tycker att du skulle passa bättre som förare än som söksoldat. En vän blev erbjuden att vara ingenjörgruppchef, det var inte något han hade sökt.

Stämmer det?

Tjaaa. Det är väl t.ex. inte helt omöjligt att de, när de tittar på dina papper och ser att du har alla körkort och förarbevis som finns och massor med erfarenhet som förare, tycker att du skulle passa bättre som förare än som söksoldat. En vän blev erbjuden att vara ingenjörgruppchef, det var inte något han hade sökt.

Var lite otydlig. Mena mest det man söker som och inte allt förstora utsvävningar. Ex Sökt förare Patria = dom kollar och kanske ger dig skytt istället. Dåligt exempel.

Men men det tåls ju att funderas på att få komma iväg tidigare!

Du menar alltså att du tänkt söka till FS16? Är de inte så att FS16 i första hand är för NBG folket? Rätta mig gärna...

Nu kanske inte alla inom NBG vill till afgh. men jag tycker att chansen borde minska rätt kraftigt då det, som jag har hört, är NBG personal som är prio 1 på de tjänster där dom platsar helt enkelt...

Nån som konfirmera eller dementera?

För inte börjar dom väl rekrytera till FS17 redan under kommande period?

Jag vet faktiskt inte.. Men vad jag vet är att jag i måndags blev uppringd och antagen som Prickskytt på en skyttepluton på FS15, med vita bilar (Toyotorna, men "Liner") som transportmedel. Nogån som har mer info om denna plutonen?

Du menar alltså att du tänkt söka till FS16? Är de inte så att FS16 i första hand är för NBG folket? Rätta mig gärna...

Nu kanske inte alla inom NBG vill till afgh. men jag tycker att chansen borde minska rätt kraftigt då det, som jag har hört, är NBG personal som är prio 1 på de tjänster där dom platsar helt enkelt...

Nån som konfirmera eller dementera?

För inte börjar dom väl rekrytera till FS17 redan under kommande period?

Rykte säger ju att IASen i första hand var tänkt för FS16. Nu får man ju se om det blir av med Tchad för dom och hur det påverkar det hela. Men nog kommer man ha normalt ansökningsförfarande även för FS16 om nu NBG eller IAS inte skulle vara tillgängliga. I vilket fall behövs det nog specialrekryteras i vilket fall som helst.

Så i princip är det ute med renodlade rekryterings missioner!?

Jäkla smäck att vissa ska vara prio och sånt tjaffs! Vi som inte blir yngre ska inte få söka stridande tjänster snart eller? :blink:

Tja, dom Högre Upp™ har ju framtidsvisionen att US-förbanden ska fyllas upp av tredjetermins-vpl. Dessutom måste man ju locka plastyxorna ;-) i beredskapsförbanden med nåt, det är ju visserligen för att få vara med på en 01:a som man går i beredskap men i andra hand går ju en vanlig mission bra som kompensation för utebliven 01:a. :-P

Dock har ju verkligheten i form av bl.a. hög efterfrågan på arbetskraft här hemma, krympande rekryteringsunderlag och motvalls pojk/flickvänner en tydlig potential för att sätta käppar i hjulet på sagda framtidsvision. :) Min uppfattning är att FM i vanlig ordning kommer att rekrytera yxor och pinkys i blandad kompott under lång tid framöver. Personligen är jag inte oroad, min profession (icke stridande, det medges) brukar rentav ligga ute som vakans titt som tätt så för min del lär det inte vara FM som hindrar nya missioner.

Edited by Kryptörn
Guest Gordon78
Jag vet faktiskt inte.. Men vad jag vet är att jag i måndags blev uppringd och antagen som Prickskytt på en skyttepluton på FS15, med vita bilar (Toyotorna, men "Liner") som transportmedel. Nogån som har mer info om denna plutonen?

Det är den pluton som just nu kallas "Förstärkningspluton", finns att läsa lite om den på mil.se.

kolla länken ovan från Firestorm.

En pluton med autonoma grupper som ofta löser uppdrag enskilt.

Arbetar över hela det svenska området. Uppgifterna har varierat från mission till mission.

...men det är en pluton som rör på sig mycket.

Edited by Gordon78
Underbart med rykten!

SPRID OCH FÖRSTÄRK!

:rolleyes:

.

.

.

.

.

.

....vad faen får ni allting ifrån?

IAS är slottad mot att utgöra huvudelen av FS16 precis som någon skrev högre upp, tanken är ändå att rekrytera FS16 enligt ordinarie förfarande iom att IAS skulle kunna ha fått framåt. Nu när det ser ut att bli Tchad för delar av IAS så gör det ytterligare att man kommer att rekrytera FS16 men om det blir så att dom delar av IAS som ev inte kommer med till Afrika har förtur (läs IAxx nu till Kosovo) eller inte är oklart men det är inte omöjligt om man ser till precedensfall.

Jag tycker personligen att det är bra att använda dom rekryterade och utbildade registerförbanden plus att om det aldrig blev mission för dom skulle rekryteringsläget bli ännu svårare framöver.

/b

Hur går dom tillväga när dom tar ut personal som söker vakanser?

Väntar dom ett tag tills dom får in ett par sökande som dom kan välja mellan, eller tar dom första bästa som söker den aktuella vakansen?

Extra jobbigt när man bara får reda på om man kommer med.

Väntar dom ett tag tills dom får in ett par sökande som dom kan välja mellan, eller tar dom första bästa som söker den aktuella vakansen?

Kanske lite OT, men jag svara med mina usla visdomsord/gissningar/antaganden ändå.

Hur dom går till väga är beroende på vem som sitter och sköter rekryteringen.

Första bästa har jag dock svårt att tro mig att så många tar. Men det händer väl.

Mest troligt, rent generellt dvs är väl att dom låter ansökningarna trilla in ett tag och sedan letar rätt på dom mest lämpliga och sedan intervjuas dom aktuella för att sedan göra sitt val att ta den personen eller låta ansökningarna puttra ett tag till. Har ju hänt att en del vakanser legat uppe bra länge innan dem försvunnit.

Det händer ju dock ibland att dom tar in folk utan just den specifika kompetens dom efterlyste, men kanske har en snarlik kompetens som kan tänkas fungera. Har själv en vän som kom med på detta vis.

Men det gäller vad jag uppfattat det främst de mindre populära befattningarna som i stort sätt alltid finns vakanta.

Kanske lite OT, men jag svara med mina usla visdomsord/gissningar/antaganden ändå.

Första bästa har jag dock svårt att tro mig att så många tar. Men det händer väl.

Mest troligt, rent generellt dvs är väl att dom låter ansökningarna trilla in ett tag och sedan letar rätt på dom mest lämpliga och sedan intervjuas dom aktuella för att sedan göra sitt val att ta den personen eller låta ansökningarna puttra ett tag till. Har ju hänt att en del vakanser legat uppe bra länge innan dem försvunnit.

Det händer ju dock ibland att dom tar in folk utan just den specifika kompetens dom efterlyste, men kanske har en snarlik kompetens som kan tänkas fungera. Har själv en vän som kom med på detta vis.

Men det gäller vad jag uppfattat det främst de mindre populära befattningarna som i stort sätt alltid finns vakanta.

Så länge vakansen ligger kvar på Mil.se så har man ju en chans iaf! :banghead:

Så länge vakansen ligger kvar på Mil.se så har man ju en chans iaf! :)

Ibland ligger ju vakanserna kvar långt efter det att någon har rekryterats. Jag har tom varit i det läget att jag rekryterade en kille på vakans. Han rykte in på min pluton. Efter 2 veckor hoppade han av. Jag ville att de skulle lägga ut vakansen på nätet igen. Det behövdes inte då den fortfarande låg kvar på nätet...

Hoppet däremot är det sista som överger en.

Guest Gordon78
Tomt hos mig också, jag trodde de ringde upp igen, men de kanske de inte gör?

Det är upp till Plutonchef om han ringer eller inte. Ifall han har nåt som måste kompletteras inför utb eller om det är nåt som är oklart angående ansökan/befattningen.

Blöev uppringd idag igen, jag hoppas på det bästa, så jag kvarstår bland de utvalda, än så länge.

hur ska jag göra åka eller inte åka????

Inte så klart. Jag har hört att det är varmt där nere... :D Och så kanske vi "tävlar" om samma plats. Får man fråga vilken befattning och pluton? PM går bra.

Blöev uppringd idag igen, jag hoppas på det bästa, så jag kvarstår bland de utvalda, än så länge.

hur ska jag göra åka eller inte åka????

Klart farbror ska åka.