Jump to content

Recommended Posts

• Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

missiontillägg görs det en översyn på i april varje år.

Missionstillägget skall det göras översyn på 4 gånger per år enligt de direktiv som finns (en gång/kvartal). Det är dock inte ändringar i tillägget så ofta.

• BlåGul -1
Någon som vet hur många kvinnor det är nere på FS15, procentmässigt eller antal?

Då FS15 roterar till sommaren så finns det INGA kvinnor. Än.

/K

Någon som vet hur många kvinnor det är nere på FS15, procentmässigt eller antal?

/K

Rena skytteplutoner och inga kvinnor ännu , samt så förstärker Talibanerna sin position uppe i norra delarna nu.

Norrmännen har fullt upp och det är ju ionte utan att man får lite konstiga vibbar av att vissa saker kanske sker medvetet eller inte medvetet ?

• BlåGul -1

/K

Rena skytteplutoner och inga kvinnor ännu , samt så förstärker Talibanerna sin position uppe i norra delarna nu.

Norrmännen har fullt upp och det är ju ionte utan att man får lite konstiga vibbar av att vissa saker kanske sker medvetet eller inte medvetet ?

Vad jag menade var att eftersom FS14 just roterat ner (Handover i morgon?) så är det för tidigt att fråga hur "många kvinnor det är nere på FS15".

Det kommer säkert bli ett antal kvinnor men rekryteringen är ju i slutfasen och huvudinryck är vecka 4 och 5 sist jag hörde. Fast de utan GU måste ju göra GSU med godkänt betyg först.

/K

huvudinryck är vecka 4 och 5 sist jag hörde.

/K

Vad har jag för konstig utbildning om jag rycker in först vecka 10 om huvudinryckningen är vecka 4 och 5?

Finns det någon som sett (utkast) utbildningsplan för FS15 eller har annan "inside" information? Nog för att jag vet att jag inte har någon direkt "krävande" befattningsutbildning med krånglig utbildning framför mig, men 4-5 veckor mindre än huvudstyrkan känns lite väl mycket?? :D

Vad har jag för konstig utbildning om jag rycker in först vecka 10 om huvudinryckningen är vecka 4 och 5?

Finns det någon som sett (utkast) utbildningsplan för FS15 eller har annan "inside" information? Nog för att jag vet att jag inte har någon direkt "krävande" befattningsutbildning med krånglig utbildning framför mig, men 4-5 veckor mindre än huvudstyrkan känns lite väl mycket?? :)

Alltså det där låter inte jättekonstigt ändå, rycker själv in på vakt och eskort och gör det i mitten av februari, vet även att delar av MOTen kommer in i början av februari som det här med huvudinryck tycker jag låter konstigt. Kan vara för fordonsförare eller så kanske, vet att vi var brutalt tidigt inne vid utbildningen för KS15.

/K

Då blir jag den första kvinnan som ingår i en skyttegrupp.?

Edited by Liljeblad

/K

Det tror jag inte. Eller menar du på en FS mission? Vi hade en kvinna som skyttesoldat på KS05 (kan det varit den första??

/Peter

Men är inte 2 månade ganska kort utbildning? Vi åker ju i mitten/slutet på april. och om vi då har inryck 18/2 så blir det inte mycket utbildning av det...eller jag vet inte, jag e ju en pinky :blink: ... nån som vet?

Är det nån mer som talar farsi föresten?

• BlåGul -1

/K

Du missförstår mig.

FS15 finns inte än därför finns inga kvinnor på plats tillhörande FS15. Först när FS15 är färdigrekryterat, utbildat och roterat så kommer det att finnas kvinnor tillhörande FS15 där nere.

Du kommer inte bli den första kvinnan i en skyttegrupp eftersom det funnits på tidigare missioner på bl.a. Balkan och i Liberia. Dock så blir du nog den första i en svensk skyttegrupp i Afghanistan. Det har tidigare funnits i MOT och V/E och Först/Undplut (med reservation för den sistnämnda) men eftersom vi aldrig har haft rent skytte i Affe tidigare så blir det premiär nu.

/K

/K

Du missförstår mig.

FS15 finns inte än därför finns inga kvinnor på plats tillhörande FS15. Först när FS15 är färdigrekryterat, utbildat och roterat så kommer det att finnas kvinnor tillhörande FS15 där nere.

Du kommer inte bli den första kvinnan i en skyttegrupp eftersom det funnits på tidigare missioner på bl.a. Balkan och i Liberia. Dock så blir du nog den första i en svensk skyttegrupp i Afghanistan. Det har tidigare funnits i MOT och V/E och Först/Undplut (med reservation för den sistnämnda) men eftersom vi aldrig har haft rent skytte i Affe tidigare så blir det premiär nu.

/K

Sant sant, så långt tänkte inte jag. Nu är jag inte lika förvirrad längre.

Så det har inte funnits skyttegrupper i Afghanistan tidigare?

Är det någon som har en viss aning om vad vi kan tänkas få för uppgifter där nere?

Ännu mer nyfiken och skrämd efter självmordsbombdådet och nu när talibanerna går in i norra delen igen.'

I övrigt så ligger det uppe en vakans nu som spaningssoldat/signalist. Jag har som sagt fått befattning skyttesoldat/signalist. Jag har läst om MOT-teamen innan och tycker de verkar ha ett arbete som passar mig mycket bra. Jag vill få bra kontakt med lokalbefolkningen och samtidigt "hålla koll på läget". Jag vet att MOT-teamen är ganska utsatta också. Men jag undrar om skyttesoldaterna är lika utsatta? Om de är lika utsatta men har uppgifter som gör att de inte får likabra kontakt med befolkningen så känns det mycket mer motiverande att vara spaningssoldat i ett MOT.

Jag antar att det inte är så populärt att söka till spaningssoldat då man redan har fått en tjänst som skyttesoldat? Eller det kanske inte är något negativt?

Jag är lite splittrad just nu.

Edited by Liljeblad

Det har funnits kvinnor förr på förstärkningsplutonen, en var tex stf PC. Men det var bara en såvitt jag vet. Kanske finns det fler. Skytteplutonen är den fd förstärkningsplutonen, jag är övertygad via information från vänner på plats att det är en politiskt korrekthet (det har varait "krig" mellan V/E och förstärkningsplutonerna tex över så enkla saker som AK5D el AK5C beväpning) samt anpassning till uppgiften att det blir en skyttepluton from FS14. Skytteplutonen på FS14 är TLC (Splitterskyddad såvitt jag vet) baserad alltså inga Patrior. Om det blir så på FS15 vet jag i nästa vecka.

Jag TROR (personlig bedömning) att skytteplutonen kommer att ha mer kontakt med befolkningen i samband med patruller etc än tex V/E plutonera. From FS14 (eller FS15) ska ju vi kunna lösa uppgift i inom kompanisram vilket inte är fallet tidigare.

Kanske med den ökande spänning i närområdet (läs Pakistan)

Alla soldater som ska åka på utlandstjänst måste själva ta beslutet att kunna lämna familj o vänner ett antal månader för att arbeta. Den soldat som "ständigt" går med hemlängtan eller ångrar sig på plats blir enligt min uppfattning en liten belastning, främst inom gruppen.

Ta beslutet innan utbildning eller SENAST innan du åker ner!

Liljeblad, trots allt vi behöver alla kompetenser på plats i landet. Tänk över så hoppas jag att du kommer med iallfall.

Det har funnits kvinnor förr på förstärkningsplutonen, en var tex stf PC. Men det var bara en såvitt jag vet. Kanske finns det fler. Skytteplutonen är den fd förstärkningsplutonen, jag är övertygad via information från vänner på plats att det är en politiskt korrekthet (det har varait "krig" mellan V/E och förstärkningsplutonerna tex över så enkla saker som AK5D el AK5C beväpning) samt anpassning till uppgiften att det blir en skyttepluton from FS14. Skytteplutonen på FS14 är TLC (Splitterskyddad såvitt jag vet) baserad alltså inga Patrior. Om det blir så på FS15 vet jag i nästa vecka.

Jag TROR (personlig bedömning) att skytteplutonen kommer att ha mer kontakt med befolkningen i samband med patruller etc än tex V/E plutonera. From FS14 (eller FS15) ska ju vi kunna lösa uppgift i inom kompanisram vilket inte är fallet tidigare.

Alla soldater som ska åka på utlandstjänst måste själva ta beslutet att kunna lämna familj o vänner ett antal månader för att arbeta. Den soldat som "ständigt" går med hemlängtan eller ångrar sig på plats blir enligt min uppfattning en liten belastning, främst inom gruppen.

Liljeblad, trots allt vi behöver alla kompetenser på plats i landet. Tänk över så hoppas jag att du kommer med iallfall.

Jag vet inte riktigt om jag tolkade ditt inlägg rätt. I vilket fall så är jag extremt motiverad till att göra utlandstjänst i Afghanistan och någon hemlängtan kommer särskilt inte att drabba min pluton. Finns inga tvivel på att jag kommer komma ner där på något sätt :rolleyes: (och troligen då som skyttesoldat då jag fått den tjänsten).

Jag har trots allt valt att ta ett års uppehåll i mina studier på Chalmers för att göra detta. Jag anser mig vara mycket väl lämpad som soldat nere i Afghanistan, då jag är väldigt motiverad och självständig, mycket bra i form fysisk som psykiskt, och fungerar bra även i grupp. Känns ju väldigt dumt att skriva det här, men ville bara visa att det är inte någon tvekan om jag vill åka ner eller ej.

I alla fall, det jag är splittrad över är om jag vill söka till spaningssoldat istället för skyttesoldat, då jag inte vet riktigt vad skytteplutonen kommer att ha för uppgifter. Jag vill som sagt ha bra kontakt med befolkningen (se kvinnorna). Jag kommer att lära mig persiska, vilket visar på min motivation. MOT verkar som sagt ha ett inspirerande arbete.

Jag kunde inte riktigt tolka av det du skrev vad en skyttegrupp gör i Afghanistan. Vilka är V/E-plutonerna? Och hur mycket kontakt med befolkningen får de (om man nu ska jämföra dom och skytteplutonerna?

Jag vet inte riktigt om jag tolkade ditt inlägg rätt. I vilket fall så är jag extremt motiverad till att göra utlandstjänst i Afghanistan och någon hemlängtan kommer särskilt inte att drabba min pluton.

Om du eller någon i din pluton drabbas av hemlängtan kan du inte veta i dagens läge... Det är inget som man styr över i förhand. Det behöver inte heller vara så att man får hemlängtan för att man vantrivs i missionsområdet, det kan vara många små saker som gör att någon drabbas av hemlängtan. Oavsett hur motiverad man är, men givetvis är det "aldrig" någon som går in för att åka på mission och få hemlängtan... (Hoppas jag iaf!!)

Finns inga tvivel på att jag kommer komma ner där på något sätt :D (och troligen då som skyttesoldat då jag fått den tjänsten). I alla fall, det jag är splittrad över är om jag vill söka till spaningssoldat istället för skyttesoldat, då jag inte vet riktigt vad skytteplutonen kommer att ha för uppgifter.

Som jag förstått det så har du fått tjänst som skyttesoldat men vill åka som MOT? Ville kolla om jag förstod din formulering rätt :banghead:

Jag kunde inte riktigt tolka av det du skrev vad en skyttegrupp gör i Afghanistan. Vilka är V/E-plutonerna? Och hur mycket kontakt med befolkningen får de (om man nu ska jämföra dom och skytteplutonerna?

V/E = Vakt och eskort.

Jag vet inte riktigt om jag tolkade ditt inlägg rätt. I vilket fall så är jag extremt motiverad till att göra utlandstjänst i Afghanistan och någon hemlängtan kommer särskilt inte att drabba min pluton. Finns inga tvivel på att jag kommer komma ner där på något sätt :) (och troligen då som skyttesoldat då jag fått den tjänsten).

Jag har trots allt valt att ta ett års uppehåll i mina studier på Chalmers för att göra detta. Jag anser mig vara mycket väl lämpad som soldat nere i Afghanistan, då jag är väldigt motiverad och självständig, mycket bra i form fysisk som psykiskt, och fungerar bra även i grupp. Känns ju väldigt dumt att skriva det här, men ville bara visa att det är inte någon tvekan om jag vill åka ner eller ej.

I alla fall, det jag är splittrad över är om jag vill söka till spaningssoldat istället för skyttesoldat, då jag inte vet riktigt vad skytteplutonen kommer att ha för uppgifter. Jag vill som sagt ha bra kontakt med befolkningen (se kvinnorna). Jag kommer att lära mig persiska, vilket visar på min motivation. MOT verkar som sagt ha ett inspirerande arbete.

Kan vara bra att åka som skytte innan man drar ut som span... det är en erfarenhet jag dragit iallfall (till viss del) sen är det från person till person. (man måste lära sig krypa innan man kan gå osv...)

Håller med föregående talare. Har du nu fått en tjänst som skytte/sign så åk då på den. I min värld så måste man först tacka nej till den tjänsten och sedan söka på nytt för en vakans som det inte alls är säkert att du får dessutom är den säkert rekryterad redan (ett antagande).

Var nöjd med det Du fått, gör denna misisonen, känn på livet och sen finns det ju alltid fler möjligheter senare. Jag vet flera som gärna velat åka till afghanistan på den tjänst du redan har, däribland jag....men så är det det här med att livet är orättvist....och att man inte blir uttagen..denna gång...och denna eviga diskution om kvinnor och män..vi är alla soldater..man som kvinna...nej rätt man eller kvinna på rätt plats är det som gäller.

Till er som skall dit! Hoppas ni får en givande mission och stay safe......

/A

Edited by CHARLIE2
Jag vet inte riktigt om jag tolkade ditt inlägg rätt. I vilket fall så är jag extremt motiverad till att göra utlandstjänst i Afghanistan och någon hemlängtan kommer särskilt inte att drabba min pluton. Finns inga tvivel på att jag kommer komma ner där på något sätt :rolleyes: (och troligen då som skyttesoldat då jag fått den tjänsten).

Det är bra att du är motiverad. Men det känns som om du inte greppat situtationen. Till att börja med ska du vara glad att du kommit med på en skyttepluton. Du är grundutbildad på SkyddC och minimikravet är egentligen att du ska ha gjort GU vid skytte-/säkerhets-/amfibie eller jägarförband. NU funderar du på om du hade velat vara på MOT istället. Att få en plats på ett MOT-team utan värnplikt på skytte/span/jägeri , utan tidigare missionserfarenhet och utan några egentliga kontakter är ett drömscenario, somsagt, var tacksam för platsen på skytte.

Oavsett om du är soldat på skytte eller MOT så kommer du inte "samverka", det sköts av cheferna ch din uppgift kommer att vara att stå vakt utanför och säga nej när kidsen vill ha dina kängor.

När du skriver känns det lite "jag ska ner och rädda världen" - men en sak du bör ha i åtanke är att vardagen i afghanistan skiljer sig långt från vad man trodde innan man åkte ner.

Att du ska lära dig persiska är bra, alltid bra att kunna ett til språk. men frågan är om du kommer ha användnign av det där nere. Persiska och Dari skiljer sig ungeför som svenska och danska, och polare som kan persiska flytande har ändå haft svårigheter att klara tolktesten. Gruppen kommer ha tolk med sig, och dina språkkunskaper kommer antagligen komma mest till nytta när man vill imponera på befolkningen som tror man inte kan ett ord. Lär dig diverse svordomar så kan du översätta vad folket skriker när ni åker på stan.

SÅ alltså, den kontakten du kommer ha med befolkningen är att säga hej när ni är ute på fotpatrull och hålla koll på ungarna när du är fordonspost. resten sköts av din chef. Vardagen i afghanistan består mest av rutintänst och du och din grupp kommer alltså inte "köra omkring" och dricka te och okynnessamverka på heltid.

Jag vill inte basha dig, det är itne därför jag skriver detta. men jag vet själv hur bilden skiljde sig från vad man trodde och hur det var. Ju mindre förhoppningar du har desto mindre bitter kommer du vara längre in i missionen.

grisbasse:

Jag uppskattar det du skriver. Vissa grejer har du helt klart gjort tydligt. Övriga saker var mer eller mindre självklara.

Och nu kommer en hel uppsats för att försvara mig själv (ändå lite befogat).

Jag har absolut ingen vision om att "rädda världen", även om det är en fin tanke. Så naiv är jag inte :rockon:.

Det enda jag vill är att få lite kontakt med befolkningen.

Jag har haft kompisar som varit nere på missioner tidigare, jag vet hur det kan tänkas se ut.

Den största anledningen till att jag faktiskt tänkt på att söka till span var pga min vän i plutonen blivit erbjuden

en liknande befattning på FS15, och hon har lägre betyg än mig. Det gav mig lite hopp.

Och det med persiska (dari): jag vill ha lite mer tankeverksamhet nere i Afgh, och att lära sig Dari är bara en skön

sysselsättning. Jag har ett visst behov att att hålla igång huvudet.

Efter lite fundering så har jag bestämt mig för att inte släppa min skyttesoldatbefattning. Och en liten förtydling, jag utbildades inte på SkyddC, T2, men det är väl ännu värre för alla skytteslusk ;)).

No hard feelings. Hoppas du fortfarande inte har bilden som "lilla flickan som ska ner och rädda världen", även om det är en ganska kul bild.

Och för övrigt, jag är sjukt glad och stolt över att jag fått en tjänst överhuvudtaget, det är jag verkligen. Och jag vill tro man gjort ett bra val när man valt mig som skyttesoldat. Tydligen så finns det ju vissa som gör det.

Edited by Liljeblad

Jag tror att bland det viktigaste (som jag fick tips om några sidor tillbaka) är just att man väntar, tar intryck från andra och snappar upp vartenda tips man kan få och läser på om landet istället för att förvänta sig en massa... "Sitta lungt i båten" skrev någon. Så så länge man tar läget lite mer som det är istället för va den kunde har varit kan man nog få en mer rättvis (mot sig själv och sina polare) bild av läget och förhoppningsvis hjälpa till i uppgiften istället för att grämma sig för att man inte blev spanare...^^

Jag gjorde min GU som gruppchef för en spaningsgrupp (mekspan) på P4, 2006-2007. Och jag e grymmt nöjd över att bli psgskytt i en skyttegrupp som ska till afghanistan. Dels för att det är kul att man får "använda" vad man lärt sig i GUn och sen för att det känns lite som ett kall att hjäpa till med det man kan hjälpa till med om man nu tycker att situationen är fördjävlig istället för att sitta å dra massa komentarer framför en dumburk. Vet inte om detta är rät skäl till att åka men det är så jag känner inför att åka.

Sen har jag en fråga till folk som varit nere tidigare i Affeland. Vad ska man tänka på att ha med för prylar ner till missions omr? Nu tänker jag mest på bekvämlighetsgrejer (foto på flickan, saker som får en "må bra when the going gets tough" osv) som gör att man känner för uppgiften och håller sig motiverad.. och praktiska saker som gör uppgiften lättare (typ solglasögon och solfaktor (är dock mörkhyad:P) skyddsgalsögon, xbox, gameboy :P hehe).

Jag har hört med en polare angående försäkringar å så... hehe tp INGEN som vill teckna försäkringar om man vill ner till Afghanistan... vet nån nåt bra försäkringsföretag?

Jag har hört med en polare angående försäkringar å så... hehe tp INGEN som vill teckna försäkringar om man vill ner till Afghanistan... vet nån nåt bra försäkringsföretag?

Ett tips är att skaffa en försäkring även om den inte fungerar i Afghanistan/krigszon. FM kommer då att täcka mellanskillnaden som om den hade fungerat där. Så förstod jag det iaf från min senaste försäkringsgenomgång, som var i fredags. Men detta kommer de ju informera om när FS15 utbildas så mera svar kan du få från PersE då. Var dock förberedd på att försäkringsskyddet är kasst och att du behöver komplettera.

antagligen taget på annat håll men vad för försäkringar får man "på köpet" så att säga när man jobbar med utlandstyrkan?

http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...och-forsakring/ ska man skaffa fler? jag har endast haft dessa och min vanliga skadeförsäkring/hemförsäkring när jag gjort mina tidigare missioner.

Sen har jag en fråga till folk som varit nere tidigare i Affeland. Vad ska man tänka på att ha med för prylar ner till missions omr? Nu tänker jag mest på bekvämlighetsgrejer (foto på flickan, saker som får en "må bra when the going gets tough" osv) som gör att man känner för uppgiften och håller sig motiverad.. och praktiska saker som gör uppgiften lättare (typ solglasögon och solfaktor (är dock mörkhyad:P) skyddsgalsögon, xbox, gameboy :P hehe).

Jag kan inte svara på vad man ska ha med sig till afghanistan men det kan ju inte skilja sig så mkt från andra missioner. Foto på sin bättre hälft, mp3 spelare och gymnastikskor är nog det viktigaste. Sen tillkommer ju kamera, dator, gameboy, gitarr, och en massa andra prylar som gör att ens vardag på campen blir "roligare". Men allt detta kommer att redas ut under utbildningen. Men av erfarenhet vet jag att förr eller senare kommer vardagen bitvis bli sjukt tråkig och rutinmässig, det viktiga då är att man har rutiner som götr att man inte bara ligger i sängen och blir ett vrak. Har sett endel bra killar falla bort. När rycker skyttet in? 18/2?

/Peter

Ett tips är att skaffa en försäkring även om den inte fungerar i Afghanistan/krigszon. FM kommer då att täcka mellanskillnaden som om den hade fungerat där.

Den informationen jag fått är att du behöver inte teckna en försäkring - men du behöver däremot ha skriftligt från försäkringsbolag att du INTE får teckna en försäkring för dem. FM skall då gå in och betala en försäkring motsvarande den du önskade få.

Ett tips är att skaffa en försäkring även om den inte fungerar i Afghanistan/krigszon. FM kommer då att täcka mellanskillnaden som om den hade fungerat där.

Den informationen jag fått är att du behöver inte teckna en försäkring - men du behöver däremot ha skriftligt från försäkringsbolag att du INTE får teckna en försäkring för dem. FM skall då gå in och betala en försäkring motsvarande den du önskade få.

Miss D och ni andra, det stämmer ännu så länge.

I botten finns riskgarantin på 22 prisbasbelopp samt de övriga försäkringar

som arbetsgivaren tecknar för de anställdas räkning (PSA, TGL-S).

Dessutom förbinder sig arbetsgivaren i avtalet att ge full kompensation till de

medlemmar (och anhöriga) vars försäkringar blir ogiltiga/inte utfaller på grund

av den höga risknivån (force majeur) i Utlandsstyrkan. Kompensationen för den

enskilde kan därför både bli högre och lägre än 60 prisbasbelopp beroende vilket

privat försäkringsskydd som tecknats. Det nya avtalet medger även en

möjlighet för personalen att få ersättning för sådana försäkringar som inte har

tecknats på grund av att försäkringsprodukten inte har funnits eller på grund av

att det har varit orimligt dyrt.

/b