Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ta med svenska varor, eller ordna så att någon (privatperson) postar det till er. PXet säljer iaf. för tillfället inga halstabletter eller saltlakrits. En kamera man inte är rädd om eller som är vattentät (dvs. dammtät) är också ett hett tips.

Link to comment
Share on other sites

du får ut vinterkänga, marschkänga, sommarkänga och Meindl desertfox.

 

Du får jag hoppas att desert-kängan passar mina fötter - har läkarutlåtande på att jag inte ska använda de andra tre varianterna pga att mina plattfötter inte kommer överens med kängorna... :)

Link to comment
Share on other sites

har legat inne på FS15 utb i två veckor, har inte ens sett till någon ökenbeklädnad ännu, det finns inte tillräcklight, alla öken kängor över 42 är tvärslut tex.. Men det kommer väl såsmåning om, har sett CO i matsalen och lite stabsoff, det är typ allt vi sett av FS15 än så länge, förutom ett antal tappra soldater på Patgb203 utbildning, det är kladdigt, lerigt, blött och långa dagar.... samt inga vårdhallar utan allt är utomhus!

Link to comment
Share on other sites

Att ni inte sett röken av någon ökenuniform förvånar mig inte det minsta, men å andra sidan spelar det ingen roll, för den skall inte användas förens vi kommer på plats i Affe ändå, om man bortser anhörigdagen, vilken beklädnad som gäller då låter jag vara osagt.

 

Jag är mer intresserad om vi blir tilldelade P88 - FS14 hade väldiga problem med just den detaljen då det var brist på P88. Nu vet jag inte hur det blev i slutänden än men det var sagt att de som inte utbildades hemma och fick ut P88 innan rotation skulle endast få ut ak5c, ingen komplettering skulle ske väl på plats...

 

Som stabsråtta är jag väl kanske lite bekväm, önskar helst slippa springa om kring med ak5 på campen om det finns alternativ :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur lätt är det att få ledigt en 1-3 dagar (ej i följd) under utbildningsperioden?

 

Det beror väl på varför och under vilken del av utbildningen det handlar om. Ring PersE US, IntUtbE eller din chef (har du inte namn/nr till chefen, ring PersE US) för att ta reda på om det är möjligt. Viss utbildning är obligatorisk och kan inte missas, men det är som sagt beroende på varför och när.

Link to comment
Share on other sites

Jodå P88 har vi fått ut, utom vissa befattningar t. ex förare på ST vagnarna.

Ledighet kan vara ett stort problem, mycket tajt på utbildningsschemat.

Nja öken är jag mycket intresserad av få ut, gå in kängorna samt att jag vara tvungen att kvittera nåt jag inte fått... det känns aldrig bra!!

Ej heller vapenlampa till Ak5 gick att få ut- fanns inge, men den strök iallafall vapenförrrådet.

Edited by sisuchef
Link to comment
Share on other sites

Nja öken är jag mycket intresserad av få ut, gå in kängorna samt att jag vara tvungen att kvittera nåt jag inte fått... det känns aldrig bra!!

 

Ni har kvitterat men inte fått ut uniformen?? Hmmm... låter precis som LG i mina ögon! :) Been there, done that... :D

Men jag håller med! Det känns INTE bra att behöva kvittera ut det i förväg! :)

 

Men skönt att höra att ni fått ut P88 iaf, bara hoppas att de räcker tills när jag rycker in - förmodligen bland de sista... :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur lätt är det att få ledigt en 1-3 dagar (ej i följd) under utbildningsperioden?

 

Det beror väl på varför och under vilken del av utbildningen det handlar om. Ring PersE US, IntUtbE eller din chef (har du inte namn/nr till chefen, ring PersE US) för att ta reda på om det är möjligt. Viss utbildning är obligatorisk och kan inte missas, men det är som sagt beroende på varför och när.

 

 

Tack. Jag får helt enkelt ta det med chiefen när jag är på livgardet.

Handlar om att skriva tentor några dagar under utbildningsperiod. Jag hörde från annat håll att de är snälla när det gäller utbildning sidan om.

Men som sagt, beror ju på hur situationen ser ut då, vilken fas i utbildningen man är i.

Link to comment
Share on other sites

nu blir det OT men jag fasar för denna utbildning http://www.youtube.com/watch?v=7BnnL17q0oA

OC nej jag vill inte....

 

Näe, sant så sant, men säkert en nyttig upplevelse! :D

Har ni fått reda på vilka som får OC utbildningen?

 

 

OC-utbildning är väl bland de värre saker jag gjort, jag hoppas jag slipper att göra den igen om man redan har den genom FM.

Link to comment
Share on other sites

nu blir det OT men jag fasar för denna utbildning http://www.youtube.com/watch?v=7BnnL17q0oA

OC nej jag vill inte....

 

Näe, sant så sant, men säkert en nyttig upplevelse! :)

Har ni fått reda på vilka som får OC utbildningen?

 

 

OC-utbildning är väl bland de värre saker jag gjort, jag hoppas jag slipper att göra den igen om man redan har den genom FM.

 

OT springer iväg långt nu men jag lovar att det här är slutet :rockon:

 

Verkligen inte så utbildningen gick till i kosovo iaf... förfarandet där är att man kontamineras med OC, ska sedan bekämpa en angripare under 30 sekunder (slå mittz) sedan förflyttning, bekämpning ytterligare 30 sekunder (slå teleskopbatong mot mittz) sedan förflyttning mot beväpnad angripare, dra pistol, beordra ner på marken och lägga handfängsel, sen är man klar och får saneras...

 

Resonemanget på KS15 var väl i princip att alla som kunde vara ute och röra sig operativt utbildades, kanske inte helt sant men lite grovt hugget... hoppas på sätt och vis alla på FS15 utbildas så blir det bra och ordentligt... alla har upplevt, alla kan hantera...

 

Har man gjort själva kontamineringen ska man inte behöva genomföra denna igen (sades under kursen), har man väl upplevt det sitter det i minnet tänker dem väl... men jag måste säga att det inte var särskilt hemskt ändå (mycket som är värre) och jag kan faktiskt nästan tänka mig att göra om det för att se om man bygger upp en psykologisk erfarenhet och resistans så att säga...

Link to comment
Share on other sites

Då har vi snackat klart om OC-utbildning i den här tråden om det nu inte kommer upp något som gäller FS15 i ämnet, exempelvis att utbildningen har strukits eller något sådant. Det finns en OC-i-Utlandsstyrkan-tråd.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

har legat inne på FS15 utb i två veckor, har inte ens sett till någon ökenbeklädnad ännu, det finns inte tillräcklight, alla öken kängor över 42 är tvärslut tex..

Bra det, hade varit surt om ni fått ut kängor där hemma när inte ens alla fått det här nere :rockon:

 

miss dragon: Du ska nog inte behöva oroa dig för att behöva släpa runt på en ak på campen, det är bara skönt att slippa släpa på pistol :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur det fungerar med pass. Mitt pass kommer att gå ut i februari nästa år. Kan man skaffa ett nytt via försvaret eller ska man själv se till att ha gjort det innan man åker till Livgardet?

Se till att fixa ett nytt. Och ta med kvitto till Livgardet.

Vet inte om dem står för det men om dem gör det så är det ju bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara svara för de tre missioner jag gjort och då funkar det så att man lämnar in kvittot tillsammans med andra utlägg.

 

Mest troligt att allt detta står i pappersbunten DU fick hemskickad eller kommer få. OBS jag kan bara uttala mig hur det varit innan men då fick man ett stort kuvert med information om saker och ting som skulle fixas tex hälsopapper och liknande. Har DU fått detta så läs igenom dessa papper så finns där den information DU behöver.

 

Allt annat lär Du få reda på under utbildningen.

 

 

Klart Slut

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara svara för de tre missioner jag gjort och då funkar det så att man lämnar in kvittot tillsammans med andra utlägg.

 

Mest troligt att allt detta står i pappersbunten DU fick hemskickad eller kommer få. OBS jag kan bara uttala mig hur det varit innan men då fick man ett stort kuvert med information om saker och ting som skulle fixas tex hälsopapper och liknande. Har DU fått detta så läs igenom dessa papper så finns där den information DU behöver.

 

Allt annat lär Du få reda på under utbildningen.

 

 

Klart Slut

 

Jag har inte fått den informationen än, skulle skickas ut några månader innan inryck på Livgardet. Så JAG får vänta, antar JAG.

Tack för underrättelsen.

Link to comment
Share on other sites

Skaffa passet!

Spara kvittot och hoppas på att FM betalar. Passet behöver du för att kunna tjänstgöra i Utlandsstyrkan och du förutsätts ha ett som är gilitigt över missionstiden. En rekommendation till alla är att ha ett pass som räcker mer än sex månader längre än beräknat hemrotationsdatum. Detta för att vissa länder kräver pass med 6 månaders giltighetstid kvar vid inresa och vem vet var FM-travels tar en?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur det fungerar med pass. Mitt pass kommer att gå ut i februari nästa år. Kan man skaffa ett nytt via försvaret eller ska man själv se till att ha gjort det innan man åker till Livgardet?

 

Logiskt nog så lämnar du in kvittot på en reseräkning?. Vid inryck får du hjälp med detta.

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha ett gilitigt pass, tar ca 5 dagar på Polisen, ta med kvittot, Du får pengar för detta utlägg. Kostar 400kr, Ta med "gamla" passet när du kvitterar det gamla. Råd, ha det fixat innan inryck.

 

Någon som vet hur det fungerar med pass. Mitt pass kommer att gå ut i februari nästa år. Kan man skaffa ett nytt via försvaret eller ska man själv se till att ha gjort det innan man åker till Livgardet?
Link to comment
Share on other sites

Uppringd för staben.

Kan bli tight då jag jag vid tiden för inryck har två månader kvar på ett vik jag fick efter det att jag sökte FS 15.

Antagen, det blev bara en månad jag behövde korta viket, chefen inte glad.

Nu till det viktiga, hur är PX:en? :rodna:

Link to comment
Share on other sites

Uppringd för staben.

Kan bli tight då jag jag vid tiden för inryck har två månader kvar på ett vik jag fick efter det att jag sökte FS 15.

Antagen, det blev bara en månad jag behövde korta viket, chefen inte glad.

Nu till det viktiga, hur är PX:en? :rodna:

 

Kasst PX på CNL som drivs av Supreme. Har inte ens någon vettig duschtvål, och inget godis. De har kängor till vettiga priser.

På Marmal har norrmännen och tyskarna varsitt px. Hyffsat med godis mm men dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...