Jump to content

Recommended Posts

Så var då sanningens ögonblick inne... Dags för inneliggande och redan muckade att söka till FS15. Någon som vet hur det brukar vara som relativt nyinryckt med att få ut preliminära vitsord och sådant? Vi har nämligen inte fått någon information alls...

 

 

 

 

http://www.mil.se/int/article.php?id=16720

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Är det någon som sitter på mer info angående hur FS15 organisation kommer att se ut?

Ser på listan att de söker en skyttekompanichef och en trosskompanichef. Betyder det att det kommer blir bli ett skyttekompani, i så fall hur många plutoner pratar vi om, kommer vakt och eskortplutonen ingå i skyttekompaniet? Hur kommer kampaniet vara utrustat i fordonsväg? vad kommer att ingå i trosskompaniet? Eller kommer det återigen bli någon sorts särlösning igen?

Link to comment
Share on other sites

AF489 OPS NCO, combat arms; är det någon vis person som vet vad denna befattning kommer att gå ut på samt när den tillfördes till organisationen?

 

Inte en susning om vad befattningen innebär, men lite märkligt att en NCO ska vara nivå 6, löjtnant/fänrik. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

AF489 OPS NCO, combat arms; är det någon vis person som vet vad denna befattning kommer att gå ut på samt när den tillfördes till organisationen?

 

Inte en susning om vad befattningen innebär, men lite märkligt att en NCO ska vara nivå 6, löjtnant/fänrik. :banghead:

 

Trevligt att du sitter med liknande tankenöt som mig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon som har koll på vad de olika "teamen" inom FS15 brukar syssla med? Vad är skillnaden?

 

Medical team, HQ PRT - låter som sjukvård som huvuduppgift.

Provincial Office, PRT PO - ?

Samverkans- och Observations Team, PRT MOT - ?

Stab- och Trosskompani PRT - låter som stab/tross.

 

Jag ska söka sjukskötersketjänsterna, och jag funderar på vad skillnanden i de olika "teamen" är och hur arbetsuppgifterna kan se ut.

Edited by Lindeberg
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på vad de olika "teamen" inom FS15 brukar syssla med? Vad är skillnaden?

 

Medical team, HQ PRT - låter som sjukvård som huvuduppgift.

Provincial Office, PRT PO - ?

Samverkans- och Observations Team, PRT MOT - ?

Stab- och Trosskompani PRT - låter som stab/tross.

 

Jag ska söka sjukskötersketjänsterna, och jag funderar på vad skillnanden i de olika "teamen" är och hur arbetsuppgifterna kan se ut.

 

Skickade ett PM till dig...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på vad de olika "teamen" inom FS15 brukar syssla med? Vad är skillnaden?

 

Medical team, HQ PRT - låter som sjukvård som huvuduppgift.

Provincial Office, PRT PO - ?

Samverkans- och Observations Team, PRT MOT - ?

Stab- och Trosskompani PRT - låter som stab/tross.

 

Jag ska söka sjukskötersketjänsterna, och jag funderar på vad skillnanden i de olika "teamen" är och hur arbetsuppgifterna kan se ut.

 

Medical team, HQ PRT

Dom är på förbandsplatsen, så du blir förbandsSSk, finns även ambulansSSK.

 

Provincial Office, PRT PO - ?

Du kommer att vara SSK på den MOT som är ansvariga för PO:t dvs det safe house som ni bor på. Du kommer inte bära rött kors.

 

Stab- och Trosskompani PRT - låter som stab/tross.

Du kommer vara AmbulansSSK

 

Kanske inte den bästa förklaringen men det kanske hjälper lite

Och jag var lite långsam i svaret också

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu gissar jag här, men kan det vara så att man vill synka FS15 avslut med den avslutande värnpliktskullen.

Så att FS16 likt KS17 kommer att bemannas av värnpliktiga som avslutat sin tredje termin, och det är därför som FS15 är så pass lång.

 

Mina 5 cent.

Link to comment
Share on other sites

Jao, men eftersom Afghanistan anses betydligt riskablare än Kosovo och ålders är i snitt högre på FS missionerna så vore det en dålig vändning av FM. Kanske är det planerat för NBG soldater som inte får åka iväg och muckar 30/11 2008, eller så har det bara blivit så.

 

 

 

 

Edit: Det här var ju ett ganska dumt inlägg eftersom jag tänkte på fel år. FS15 kommer ju att utbildas kommande Januari när NBG går in på beredskap.

Men jag tror fortfarande inte att FM skickar ut ett helt skyttekompani med en medelåder på 20 år till Afghanistan i nuläget.

Edited by Gorg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan allesammans!

Är nyregistrerad här på forumet, har dock tidigare hängt med som gäst läsare här.

 

Har en fråga gällade just FS15.

Som jag tolkar de hela så har ju rekryteringstiden gått ut för FS15 vecka 19.

Och går man in på mil.se å kikar på rekryteringssidan så står de ju klart och tydligt att ingen rekrytering pågår.

Det som gör mig lite fundersam är att det i vänstra spaltmenyn, under just rubriken "Rekrytering" finns en länk som leder till Afghanistan FS15

där man sedan kan välja "» Här kan du söka utannonserade befattningar" (??)

 

Hur ska dom ha de egentligen? Rekryterar dom ännu eller har dom en ovanligt långsam webmaster (precis som nästan allt annat inom FM)??

 

Någon som kan bringa klarhet inom detta?

 

För rekryterar dom ännu slänger jag nog in en ansökan :blink:

Link to comment
Share on other sites

Rekryteringen är förlängd så sök! :blink:

 

Å, Guld!

Du kanske har koll på hur länge de är förlängt? Eller är de flytade stopp som sätts efter behov?

 

Har främst riktat in mig på AF427, Hjfomek eller liknande. Läste nyligen lönevillkoren för FM anst personal vilket inte direkt sänkte min motivationsgrad om man säger så :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är iaf ansökningstiden ute, finns inte med på FM webb längre

 

 

Precis, såg de i Lördags, utan att min ansökan hade hunnit gå iväg med posten.... Typiskt.

 

Men jag tänkte att de kunde vara värt å ringa in å kolla med dom, så jag slog en signal å hörde mig för, å eftersom jag är FM anställd så verkade de som om jag ännu kunde söka... Min "Individualplanerande chef" har ännu två veckor på sig å få in papprena till PersE US i Uppsala... Tack o lov.

Nåja, bara hoppas de går vägen å att man blir antagen nu då.

 

Någon förresten som har koll på om de brukar vara hårt tryck på mekaniker tjänsterna?

Har ju dessutom en liten (om än väldigt liten) merit i och med att jag var ner i Liberia (LA05) å gjorde div modifieringsarbete på BV308...

Link to comment
Share on other sites

Som mekaniker har du garanterat större chans att komma med än om du tex sökt skytte alt MOT då

urvalet är större.

så som mekaniker & FM anställd så vill jag påstå att dina chanser är ganska stora.

 

 

 

 

 

 

Nu är iaf ansökningstiden ute, finns inte med på FM webb längre

 

 

Precis, såg de i Lördags, utan att min ansökan hade hunnit gå iväg med posten.... Typiskt.

 

Men jag tänkte att de kunde vara värt å ringa in å kolla med dom, så jag slog en signal å hörde mig för, å eftersom jag är FM anställd så verkade de som om jag ännu kunde söka... Min "Individualplanerande chef" har ännu två veckor på sig å få in papprena till PersE US i Uppsala... Tack o lov.

Nåja, bara hoppas de går vägen å att man blir antagen nu då.

 

Någon förresten som har koll på om de brukar vara hårt tryck på mekaniker tjänsterna?

Har ju dessutom en liten (om än väldigt liten) merit i och med att jag var ner i Liberia (LA05) å gjorde div modifieringsarbete på BV308...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nån som hört något om FS15, när är uttaganingskomissionen, ringvecka etc. Hur ligger utbildningen upplagd. Jag har letat på P4 hemsida men inte hittat nån direkt information.

 

Det var lite knepigt att hitta informationen på p4 sida med den fanns där.

 

Uttagningskommission genomförs veckorna 36-37 och inryckning för uttagna chefer sker vecka 49. Huvuddelen av förbandet rycker in veckorna 02-04 2008. Missionsutbildning pågår fram till rotation vecka 18-19 2008. Tjänstgöring i missionsområdet pågår fram till vecka 48-49 2008.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...