Amatör Posted May 21, 2007 Author Report Posted May 21, 2007 Kommer det att finnas tillgång till något form av kök, med möjlighet att laga egen mat. Detta inkluderar då kyl och frys och skafferier för förvarning och vad man förväntar sig finna i ett kök. Nej det kommer tyvärr inte att finnas. En snabb fråga kommer sjukvårds grupperna ha civila sjuksköterskor knutna till sig? eller är "medics"? Sjvgrupperna är fyra personer, vagnchef, förare, sjuksköterska och sjukvårdsman. Kravet på SSK är med "akutkompetens" (alltså vidareutbildning inom ambulans eller akut, osäker på exakt rätt benämningar...) FöMedC sköter uttagningen av dessa befattningar och det går sådär.... Efter att ha kikat runt lite på trådar om andra enheter så verkar det som att man kan se redan på sitt befattningsnummer i vilken grupp man kommer att ingå? Betyder detta att alla soldater har sin "tilldelade" plats redan vid inryck? 91XX :Tillhör Stab/Tross pluton 92XX : 1 PSK-pluton 93XX : 2 PSK-pluton Und so weiter. Quote
Meercy Posted May 21, 2007 Report Posted May 21, 2007 Kommer det att finnas tillgång till något form av kök, med möjlighet att laga egen mat. Detta inkluderar då kyl och frys och skafferier för förvarning och vad man förväntar sig finna i ett kök. Nej det kommer tyvärr inte att finnas. En snabb fråga kommer sjukvårds grupperna ha civila sjuksköterskor knutna till sig? eller är "medics"? Sjvgrupperna är fyra personer, vagnchef, förare, sjuksköterska och sjukvårdsman. Kravet på SSK är med "akutkompetens" (alltså vidareutbildning inom ambulans eller akut, osäker på exakt rätt benämningar...) FöMedC sköter uttagningen av dessa befattningar och det går sådär.... Finns det i dag befintliga utrymmen i den kasern som man kan förvara sin matlåda och värma den i tex en micro? Har FöMedC misskött uttagningen eller är det vakanser vi pratar om? och isåfall hur många ssk/medics saknas det? Quote
Amatör Posted May 22, 2007 Author Report Posted May 22, 2007 Kommer det att finnas tillgång till något form av kök, med möjlighet att laga egen mat. Detta inkluderar då kyl och frys och skafferier för förvarning och vad man förväntar sig finna i ett kök. Nej det kommer tyvärr inte att finnas. En snabb fråga kommer sjukvårds grupperna ha civila sjuksköterskor knutna till sig? eller är "medics"? Sjvgrupperna är fyra personer, vagnchef, förare, sjuksköterska och sjukvårdsman. Kravet på SSK är med "akutkompetens" (alltså vidareutbildning inom ambulans eller akut, osäker på exakt rätt benämningar...) FöMedC sköter uttagningen av dessa befattningar och det går sådär.... Finns det i dag befintliga utrymmen i den kasern som man kan förvara sin matlåda och värma den i tex en micro? Har FöMedC misskött uttagningen eller är det vakanser vi pratar om? och isåfall hur många ssk/medics saknas det? På fråga 1: svarar jag nej. På fråga 2: både och, 3 SSK/0 medics Quote
warhead Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Såg att det fortfarande är vakanser på Gruppchef, och Stf. Gruppchef. Är det verkligen så svårt att rekrytera de befattningarna? Quote
Amatör Posted May 22, 2007 Author Report Posted May 22, 2007 Såg att det fortfarande är vakanser på Gruppchef, och Stf. Gruppchef. Är det verkligen så svårt att rekrytera de befattningarna? Vet inte om din fråga är allvarligt menad - och du vill ha ett svar - eller om det mest är en reflektion från din sida? Quote
warhead Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Såg att det fortfarande är vakanser på Gruppchef, och Stf. Gruppchef. Är det verkligen så svårt att rekrytera de befattningarna? Vet inte om din fråga är allvarligt menad - och du vill ha ett svar - eller om det mest är en reflektion från din sida? Mest en reflektion, tycker det verkar märkligt bara. Quote
losec Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 Såg att det fortfarande är vakanser på Gruppchef, och Stf. Gruppchef. Är det verkligen så svårt att rekrytera de befattningarna? Vet inte om din fråga är allvarligt menad - och du vill ha ett svar - eller om det mest är en reflektion från din sida? Mest en reflektion, tycker det verkar märkligt bara. Ja, varför skriver du inte på? Som hittat, dålig lön, logementboende i Sverige i ett år, chef för ett gäng nymuckade 20-åringar, för att slutligen åka på mission och stå i VCP1..... Så frågan är, varför har inte du och en massa andra tackat ja än? Quote
gidde Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 En annan fråga, hur är standarden på kasernerna på P4? Har hört att en ska vara riktigt skabbig. Någon som har färska erfarenheter? Som jag har förstått det så ska kompaniet bo på kasern 1 och 3. Jag bodde på kasern1 under Vpl 03/04, då var det mycket fint skick på allt. Dock så ser logementen ut som logement alltid gör. Ha det så roligt på P4 Quote
warhead Posted May 22, 2007 Report Posted May 22, 2007 (edited) Ja, varför skriver du inte på? Som hittat, dålig lön, logementboende i Sverige i ett år, chef för ett gäng nymuckade 20-åringar, för att slutligen åka på mission och stå i VCP1..... Så frågan är, varför har inte du och en massa andra tackat ja än? Du vet varför, man kan inte vara med på allt Edited May 22, 2007 by Krook Tog bort överflödiga citat - Begränsa det please Quote
Amatör Posted May 23, 2007 Author Report Posted May 23, 2007 En annan fråga, hur är standarden på kasernerna på P4? Har hört att en ska vara riktigt skabbig. Någon som har färska erfarenheter? Som jag har förstått det så ska kompaniet bo på kasern 1 och 3. Jag bodde på kasern1 under Vpl 03/04, då var det mycket fint skick på allt. Dock så ser logementen ut som logement alltid gör. Ha det så roligt på P4 Nja, du bodde i kasern 3, det var det året LVKV tillhörde Skånings! Kasernen var då nyrenoverad. Kasern 1 nyrenovering klar december 2006. Quote
Hornet Posted May 23, 2007 Report Posted May 23, 2007 Kasern 3 var helt ok 04-05 Fans ju även kök eller tja vad man ska kalla det i uppehålls rumet på vinden om jag nu inte har blivit helt senil... Amatör hur ser det utt med tjänster som ligger som vakans går det att få mek uttbildning på 9040 efter inryk? så som vi fick på EN04 1månad på FMTS för att lära oss nya system. Eller ska alla redan vara färdig utbildade? (tänkte på StfC DSG och 9040 Tornmek då signmek krävde C kort) Quote
Amatör Posted May 23, 2007 Author Report Posted May 23, 2007 Kasern 3 var helt ok 04-05 Fans ju även kök eller tja vad man ska kalla det i uppehålls rumet på vinden om jag nu inte har blivit helt senil... Amatör hur ser det utt med tjänster som ligger som vakans går det att få mek uttbildning på 9040 efter inryk? så som vi fick på EN04 1månad på FMTS för att lära oss nya system. Eller ska alla redan vara färdig utbildade? (tänkte på StfC DSG och 9040 Tornmek då signmek krävde C kort) Alla skall vara utbildade i sin befattning för att vara möjliga att ta ut. Vissa undantag måste vi göra tex finns det inte mekaniker som är utbildade på 9040C så en sådan (kompletterings)utbildning kommer att genomföras. (IA07 skall ju inte ha 9040C men för NBG´s del) C-kortskravet är tveksamt...(just nu så är det förarbevis som gäller). Jo i dagrummen på vinden i kasern 3 finns det ett litet kylskåp och en "liten till jätteliten" microvågsugn i varje. Med tanke på att dessa skall räcka till 150 personer (upp till 400 personer i vissa perioder) så vill inte jag i en tråd på internet lova att det finns möjligheter till att ha med matlåda. Så nej du är inte senil - så vitt jag kan bedöma. Quote
Threeblockwar Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 även om där är micro ska man käka micromat varje dag? då kan man lika bra käka i matsalen men det är vad jag tycker :P Quote
optimus Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 ja man kanske skulle anmäla sej här då. 9124 strf90 förare är de nån här som vet vad maten kostar om man ska äta på vpl-matsalen istället för att skaffa eget? och hur funkar de med maten när man är på övning, är ju inte direkt så att du kan släpa med dej ett 8 pack gorbys ut i fält. Quote
dieseltrollet Posted May 24, 2007 Report Posted May 24, 2007 hur funkar de med maten när man är på övning, är ju inte direkt så att du kan släpa med dej ett 8 pack gorbys ut i fält. Det torde vara precis som för annan anställd personal. Vid övningsdygn så är maten gratis, men då blir det också en skattepliktig förmån. Oavsett om det är en trerättersmåltid på restaurang eller en kall guldburk i ösregn... Quote
ksegon Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Tja! Är det någon som vet om man kan få reseersättning i form av bensinpengar? Jag tycker det borde vara så men tänkte ändå höra efter om någon vet säkert. Jag knep förresten vakansen som SISUknekt... Mvh Quote
tikvah Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Tja!Är det någon som vet om man kan få reseersättning i form av bensinpengar? Jag tycker det borde vara så men tänkte ändå höra efter om någon vet säkert. Jag knep förresten vakansen som SISUknekt... Mvh Ingen reseersättning för pendlingsresor, dock är de avdragsgilla. Samt som lök på laxen får du ju trotsallt en fri (förmånsbeskattad) hemresa varannan vecka. Quote
ksegon Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Tja!Är det någon som vet om man kan få reseersättning i form av bensinpengar? Jag tycker det borde vara så men tänkte ändå höra efter om någon vet säkert. Jag knep förresten vakansen som SISUknekt... Mvh Ingen reseersättning för pendlingsresor, dock är de avdragsgilla. Samt som lök på laxen får du ju trotsallt en fri (förmånsbeskattad) hemresa varannan vecka. Men det är de fria hemresorna jag pratar om. Eftersom vi har 12 resor kan jag då få bensinpengar istället för en tågbiljett? Tack för svaret... Quote
Lindqvist Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Egen bil:Nyttjas eget fordon är ersättningen 18 kr/mil och föraren ersätts med 1kr/mil för varje medföljande passagerare. Deta gäller även vid hämtning från flyg eller tåg. Taget direkt från info-häftet som P4 skickade häromveckan. Detta gäller visserligen inryckningsresan, men jag är rätt säker på att man kan köra egen bil och få milersättning enlig ovanstående för övriga resor också. Quote
EchoLima Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Egen bil:Nyttjas eget fordon är ersättningen 18 kr/mil och föraren ersätts med 1kr/mil för varje medföljande passagerare. Deta gäller även vid hämtning från flyg eller tåg. Taget direkt från info-häftet som P4 skickade häromveckan. Detta gäller visserligen inryckningsresan, men jag är rätt säker på att man kan köra egen bil och få milersättning enlig ovanstående för övriga resor också. Så har jag också uppfattat det, men naturligtvis finns det någon på detta forum som har klara besked som vanligt? Quote
alfie Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Tja!Är det någon som vet om man kan få reseersättning i form av bensinpengar? Jag tycker det borde vara så men tänkte ändå höra efter om någon vet säkert. Jag knep förresten vakansen som SISUknekt... Mvh Ingen reseersättning för pendlingsresor, dock är de avdragsgilla. Samt som lök på laxen får du ju trotsallt en fri (förmånsbeskattad) hemresa varannan vecka. Men det är de fria hemresorna jag pratar om. Eftersom vi har 12 resor kan jag då få bensinpengar istället för en tågbiljett? Tack för svaret... Ja. Det har varit: 18:- milen på inryckning och utryckningsresan och 13:- milen övriga resor. Dessutom kan du göra avdrag på deklarationen för övriga resor som inte FM pyntar. Quote
ksegon Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 okok det va det jag trodde... vi hade det så under utb. inför KS13 Tack för svaren Quote
mossis Posted May 27, 2007 Report Posted May 27, 2007 Kanske en dum fråga, men. UNder r10 beredskapen. måste man befinna sig i Sverige under semesterveckorna eller är det ok att sticka iväg utomlands?? Quote
tikvah Posted May 27, 2007 Report Posted May 27, 2007 Kanske en dum fråga, men.UNder r10 beredskapen. måste man befinna sig i Sverige under semesterveckorna eller är det ok att sticka iväg utomlands?? En tanke från min sida; det spelar nog ingen som helst roll var i världen du befinner dig. Bara du kommer att infinna dig inom de tidsangivelser som ni har fått tilldelade. Ponera att du får någon form av jour, och således kanske har 1-2h på dig att komma fram, då bör du inte ens sitta fast i bilköer. Men om du har t.ex. 48h på dig kan man komma ganska så långt oplannerat. Quote
alfie Posted May 27, 2007 Report Posted May 27, 2007 okok det va det jag trodde... vi hade det så under utb. inför KS13 Tack för svaren Kom på att det finns en begränsning vad det gäller avdrag, du måste bo mer än 50 km från arbetsorten. Kanske en dum fråga, men.UNder r10 beredskapen. måste man befinna sig i Sverige under semesterveckorna eller är det ok att sticka iväg utomlands?? Kan inte säga hur det blir för IA07. För IA06 finns det en procentsats per plut (och tjänster) om hur många som måste vara i Sverige. Det är ok att åka till Danmark (motsv) men plut c var tvungen att veta hur man fick tag på personen ifråga. Längre resor har godkännts vid enskilda fall om övriga med samma tjänst på plutonen är kvar i Sverige. Quote
EchoLima Posted May 27, 2007 Report Posted May 27, 2007 En fråga av ren nyfikenhet. Finns något kompanimärke fastställt för IA07? Kommer vi t.ex. ha något gemensamt märke med 41.Rapid Reaction Bat.? Quote
Amatör Posted May 30, 2007 Author Report Posted May 30, 2007 Kanske en dum fråga, men.UNder r10 beredskapen. måste man befinna sig i Sverige under semesterveckorna eller är det ok att sticka iväg utomlands?? Inte alls en dum fråga. Just nu är den under utredning. Det som inte är riktigt klart är ju det procenttalet som alfie pratade om. Jag vet vad IA06 har men inte vad IA07 kommer att ha. Det hänger ju också ihop med inställelsetiden...FMBerO o.s.v. En fråga av ren nyfikenhet. Finns något kompanimärke fastställt för IA07? Kommer vi t.ex. ha något gemensamt märke med 41.Rapid Reaction Bat.? Kompanimärke? Ja. Gemensamt med 41.RRBn.? Varför? Quote
Bamse Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Amatör: Saknar ni 3 ssk? Är det inte bara 3 ssk-tjänster på ett skyttekomp? Innebär det att ni helt saknar ssk i dagens läge? Vet du om det är tänkt att ssk ska kunna jobba/praktisera på civila sjukhus under beredskapen för att bibehålla färdigheter och kunskaper. Quote
Recommended Posts