Amatör Posted June 13, 2007 Author Report Posted June 13, 2007 Angående traktamenten m.m. 5 km gäller för ÖVA förmån (populärt kallad dagtraktamente) 50 km gäller för tjänsteresa: dag och nattraktamente. Inte helt rätt beteckning, men innehållet är rätt. Fick ävan jag mitt välmkomst brev idag.. Tryckfels nisse hade nog vart framme men nog stog det att en pluton skulle på övning i USA??! För min del hade jag gärna sett till att det blev min pluton i så fall! (Muhahaha) Det finns många frivilliga när det pratas om den verksamheten... Quote
Erna Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Angående traktamenten m.m. 5 km gäller för ÖVA förmån (populärt kallad dagtraktamente) 50 km gäller för tjänsteresa: dag och nattraktamente. Inte helt rätt beteckning, men innehållet är rätt. Fick ävan jag mitt välmkomst brev idag.. Tryckfels nisse hade nog vart framme men nog stog det att en pluton skulle på övning i USA??! För min del hade jag gärna sett till att det blev min pluton i så fall! (Muhahaha) Det finns många frivilliga när det pratas om den verksamheten... Jo fick välkomstbrevet i dag också Det var ett bra initiativ som gör längtan till inryck än större Blev oxå lite förundrad över att det bara var en pluton som skulle till staterna. Angående den avslutade diskussionen om bostadsmarknaden i Skövde: Pratade med en kompis i Skövde o han påpekade att det var svårt att få tag i mindre lägenheter (1:or 2:or) men att det var lättare att få tag i större. Men det är ju bara att kontakta bostadsbolagen på orten. Personligen så stannar jag nog på luckan. Väl mött den 16:e! Quote
Maro Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Ja fi fan, själv gick man på semester/tjänstledighet igår, så nu är det ledigt fram till den 16:e Juli. Det här är väl första gången i mitt liv tror jag som jag vill att semestern ska gå relativt fort! .. Är det föressten nån som har koll på när inryckningsresan bör dyka upp i brevlådan ? väl mött den 16:e på P4.. Quote
EchoLima Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Ja fi fan, själv gick man på semester/tjänstledighet igår, så nu är det ledigt fram till den 16:e Juli. Det här är väl första gången i mitt liv tror jag som jag vill att semestern ska gå relativt fort! .. Är det föressten nån som har koll på när inryckningsresan bör dyka upp i brevlådan ? väl mött den 16:e på P4.. Hmm, det lilla sunda förnuft jag besitter säger mig att man borde bli orolig och slå i larmklockan om biljetterna inte dykt upp senast en vecka före inryck. Angående USA-resan, det lär ju hursomhelst inte bli SoT som åker så jag har redan räknat bort mig själv, hade jag däremot legat på en skyttepluton hade jag varit sjukligt nyfiken och förväntansfull ända tills det är fastställt vilken som får åka. Det är nästan så att jag inte är avundsjuk, just av den anledningen, bara liite.. hehe! Som sagt, ses den 16:e! Quote
optimus Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Hmm, det lilla sunda förnuft jag besitter säger mig att man borde bli orolig och slå i larmklockan om biljetterna inte dykt upp senast en vecka före inryck. Angående USA-resan, det lär ju hursomhelst inte bli SoT som åker så jag har redan räknat bort mig själv, hade jag däremot legat på en skyttepluton hade jag varit sjukligt nyfiken och förväntansfull ända tills det är fastställt vilken som får åka. Det är nästan så att jag inte är avundsjuk, just av den anledningen, bara liite.. hehe! Som sagt, ses den 16:e! känner samma sak trots att man sitter i en 90:a men sånt är väl livet. var dock trevligt att läsa brevet och få lite mer info och helt klart vaknade suget lite mer nu. ahh va skönt att man bara jobbar 1 vecka till och sen har betald(!!!) semester för första gången i livet Quote
Komodo Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 (edited) Detta med USA verkar nytt, stod inget om i mina papper... Fick dem iofs för ett bra tag sedan... Berätta gärna mer någon som vet! Har vart ledig/semester/mellan två jobb snart en vecka nu... gött är det! Edited June 13, 2007 by Komodo Quote
Shrek Posted June 13, 2007 Report Posted June 13, 2007 Ja fi fan, själv gick man på semester/tjänstledighet igår, så nu är det ledigt fram till den 16:e Juli. Det här är väl första gången i mitt liv tror jag som jag vill att semestern ska gå relativt fort! .. Är det föressten nån som har koll på när inryckningsresan bör dyka upp i brevlådan ? väl mött den 16:e på P4.. Hmm, det lilla sunda förnuft jag besitter säger mig att man borde bli orolig och slå i larmklockan om biljetterna inte dykt upp senast en vecka före inryck. Angående USA-resan, det lär ju hursomhelst inte bli SoT som åker så jag har redan räknat bort mig själv, hade jag däremot legat på en skyttepluton hade jag varit sjukligt nyfiken och förväntansfull ända tills det är fastställt vilken som får åka. Det är nästan så att jag inte är avundsjuk, just av den anledningen, bara liite.. hehe! Som sagt, ses den 16:e! Tja! 9231 Anmäler sig för tjänstgöring. Jag hörde i från en trovärdig källa att det skulle vara 3:e plut som skulle åka till USA. Har ju ingen aning om det är hugget i sten... Men lät ju inte som att det bara var en räkmacka.. Väl mött den 16:e juli! /Moritz Quote
Erna Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Detta med USA verkar nytt, stod inget om i mina papper... Fick dem iofs för ett bra tag sedan... Berätta gärna mer någon som vet! Har vart ledig/semester/mellan två jobb snart en vecka nu... gött är det! Citerat från välkomstbrevet: "En pluton kommer att få det särskilt ¨hett om öronen¨ eftersom de skall delta i en övning USA under ca tre veckor. Detta är en övning som genomförs i öken terräng så det blir mycket nyttiga erfarenheter och en bra träning" Kompch kanske kan vara vänlig att lägga ut hela brevet för dom som inte har fått det? Snart bara en kort månad kvar Quote
Amatör Posted June 14, 2007 Author Report Posted June 14, 2007 På P4s hemsida Fredag 15/6 (imorgon) 13.00 kommer en liten nyhet ut. Kompanimärket kommer där att finnas för beskådan. Quote
EchoLima Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 På P4s hemsida Fredag 15/6 (imorgon) 13.00 kommer en liten nyhet ut. Kompanimärket kommer där att finnas för beskådan. Kommentar till detta. -Fy fan va vi e bortskämda med information på IA07. Jämfört med stackrarna på de flesta NBG kompanierna som knappt verkar veta vart dom skall vara och när dom ska vara där! En stor eloge till kompaniledning/utbildningsansvariga som ser till att minsta frågetecken rätas ut och motverkar ryktesspridning! Quote
Maro Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 (edited) Efter att ha skummat igenom hela IA07 tråden så har jag kommit underfund med att alla som har pressenterat sig har gjort det med bef nr o,s,v.. MEN det som är lite lustigt är att jag hittade ingen från 2:a plut.. alltså 93xx.. Jag blir orolig ! Edited June 14, 2007 by Rotevall Quote
Doc Jay Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Antar att man skall anmäla sig här då. 9522 anmäler sig! Är det någon som för övrigt vet vilken version av Ak5 vi kommer att använda, samt om vi i "ksp90-klubben" får rödpunktsikten?...skulle ju underlätta skyttet en hel del! Väl Mött /Ksp90 4:e Pluton Quote
Maro Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Antar att man skall anmäla sig här då. 9522 anmäler sig! Är det någon som för övrigt vet vilken version av Ak5 vi kommer att använda Tror det va komp.c som va inne å skrev att det va Ak5c som va tänkt.. Quote
Matgu809 Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 (edited) Jag hoppas innerligt att man får aimpoint/rödpunk sikte till ksp 90. Vet ni för övrigt om det är B modellen som gäller? Sedan undrar man ju lite om vilken bakgrund folk kommer ifrån, skulle väl gissa på att det är flest skytte soldater som får åka med. Själv gjorde man GU på FBJS (flygbasjägarskolan) 04/05 som usk/sign. Väl mött! ses 16 juli! MVH/GUNGNER Edited June 14, 2007 by Matgu809 Quote
Doc Jay Posted June 14, 2007 Report Posted June 14, 2007 Jag hoppas innerligt att man får aimpoint/rödpunk sikte till ksp 90. Vet ni för övrigt om det är B modellen som gäller?Sedan undrar man ju lite om vilken bakgrund folk kommer ifrån, skulle väl gissa på att det är flest skytte soldater som får åka med. Själv gjorde man GU på FBJS (flygbasjägarskolan) 04/05 som usk/sign. Väl mött! ses 16 juli! MVH/GUNGNER Vad jag vet så använder sig samtliga arméförband inom insatsorganisitionen av Ksp90 modell B 9522 Ksp90 Skytt på Foxtrot Delta. Skulle ej tro att det bara är traditionella "skyttebassar" som antagits GU som spanings GB tillika prickskytte observatör på Gotlands Regemente P18 04-05. Mina herrar...nu börjar det kännas! Väl Mött måndagen den 16:e Juli Quote
Amatör Posted June 15, 2007 Author Report Posted June 15, 2007 Antar att man skall anmäla sig här då. 9522 anmäler sig! Är det någon som för övrigt vet vilken version av Ak5 vi kommer att använda Tror det va komp.c som va inne å skrev att det va Ak5c som va tänkt.. Förbandet kommer att dubbla Ak5. Enligt listan är det Ak5C men den hinner inte komma & löskjutningsanordning saknas. Jag hoppas innerligt att man får aimpoint/rödpunk sikte till ksp 90. Vet ni för övrigt om det är B modellen som gäller?Sedan undrar man ju lite om vilken bakgrund folk kommer ifrån, skulle väl gissa på att det är flest skytte soldater som får åka med. Själv gjorde man GU på FBJS (flygbasjägarskolan) 04/05 som usk/sign. Väl mött! ses 16 juli! MVH/GUNGNER Vad jag vet så använder sig samtliga arméförband inom insatsorganisitionen av Ksp90 modell B 9522 Ksp90 Skytt på Foxtrot Delta. Skulle ej tro att det bara är traditionella "skyttebassar" som antagits GU som spanings GB tillika prickskytte observatör på Gotlands Regemente P18 04-05. Mina herrar...nu börjar det kännas! Väl Mött måndagen den 16:e Juli Jag skulle vilja sammanfatta läget i mtrl spåret - KAOS. Det finns naturligtvis listor på vad som skall finnas på grupp/pluton och enskild. Dessa listor är i - i mina ögon - många stycken önskelistor. Förbandet vet just nu inte exakt vad vi kommer att få och när vi kommer att få sakerna. Detta gäller alltifrån Sjvtp fordon till rödpunktssikten. Behöver man verkligen fyra (4) sorters skyddsglasögon? Behöver jag djungeluniform i Sverige? Naturligtvis kommer en del personer att bli besvikna när man besöker förrådet första dagen och får ut kanske mindre utrustning än under GU, men om man istället fokuserar på sin utbildning - det är ju soldater som löser uppgifterna inte deras ökenkammo - så kommer logementsskåpet successivt att fyllas till bristningsgränsen innan beredskapen börjar. (- Nej, det blir ingen ökenkammo.) -Deadline för mtrl är 1 januari 2008, då förbandet går på beredskapen! (Förrutom mtrl med lite längre utbildningstid naturligtvis) Något som vi verkligen hoppas kommer i tid är kompanimärket så att det kan sys på första veckan. Det presenteras för övrigt på P4´s hemsida idag klocka 13.00! Quote
Matgu809 Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 http://www.p4.mil.se/photo.php?id=135452&nid=37698 Klockrent! =) Quote
K.Andersson Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 Härligt märke . Ser fram emot att få bära det . Nu börjar tiden ta slut och jag önskar alla en härlig semester innan vi ses den 16. //MVH Kristofer Andersson 9510 Quote
optimus Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 amatör, jag undra lite om de är helgtjänst den första helgen dvs 21-22 juli?? tyckte inte de stod nått om de i utbildningsplanen men bäst att fråga ändå kanske. Quote
alfie Posted June 15, 2007 Report Posted June 15, 2007 http://www.p4.mil.se/photo.php?id=135452&nid=37698 Klockrent! =) Bara att föra den stolta traditionen vidare!! IA03 IA06 Quote
Kompch Posted June 16, 2007 Report Posted June 16, 2007 (edited) Då har de vakanta befattningarna tagits bort från "mil.se". Om det finns luckor i leden på då kompaniet ryckt in på P4 vecka 29 kommer dessa befattningar då omedelbart att lägga ut. Om det finns intresserade här på forumet så får ni ge er till tåls till vecka 29 för att söka till IA07. Det är inte helgtjänst första helgen, då hade det naturligtvis framgåt av utskick mm. /Kompanichefen 411.mekskkomp Edited June 16, 2007 by Kompch Quote
Doc Jay Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Ang eventuell insats! Om ni hängt med den senaste tiden i nyhetsvärlden så har det mer eller mindre utbrutit "krig" i mellanöstern, närmare bestämt i Gaza. I samma veva så surrades det om sverige och en ev truppinsats (fredsstyrka) i området. Enligt en väl insatt nyckelperson på kompaniet så "är det inte helt omöjligt" att vi alt 41.RRBn drar denna lott om att ev sättas in. Så kan väl sammanfatt att detta var något nytt i mina öron... Quote
Kingecho1 Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 I samma veva så surrades det om sverige och en ev truppinsats (fredsstyrka) i området. Enligt en väl insatt nyckelperson på kompaniet så "är det inte helt omöjligt" att vi alt 41.RRBn drar denna lott om att ev sättas in. Ja det säger väl sig självklart att om förfrågan kommer så blir det ju antingen via EU vilket då gör att NBG blir aktuellt, eller så kommer det direkt via Sverige och då finns ju bara IA07 att välja på (När beredskapen börjats då) om vi pratar skytteförband. Finns väl för övrigt inga andra beredskapsförband och välja på under 2008? Personligen tror jag att chansen är större, om vi pratar utanför ev. tröstmission på slutet, att NBG får åka än IA07. Det skulle helt enkelt ge större politiska poäng inom och utanför Sverige. De flesta vet nått om NBG eller BG, om vi pratar politiker i Sverige o Europa, medan väldigt få vet nått om IA07 i jämförelse. Ps. Kommer IA07 också genomföra de där roliga högskolekurserna som IA06 gjorde? Quote
Doc Jay Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 I samma veva så surrades det om sverige och en ev truppinsats (fredsstyrka) i området. Enligt en väl insatt nyckelperson på kompaniet så "är det inte helt omöjligt" att vi alt 41.RRBn drar denna lott om att ev sättas in. Ja det säger väl sig självklart att om förfrågan kommer så blir det ju antingen via EU vilket då gör att NBG blir aktuellt, eller så kommer det direkt via Sverige och då finns ju bara IA07 att välja på (När beredskapen börjats då) om vi pratar skytteförband. Finns väl för övrigt inga andra beredskapsförband och välja på under 2008? Personligen tror jag att chansen är större, om vi pratar utanför ev. tröstmission på slutet, att NBG får åka än IA07. Det skulle helt enkelt ge större politiska poäng inom och utanför Sverige. De flesta vet nått om NBG eller BG, om vi pratar politiker i Sverige o Europa, medan väldigt få vet nått om IA07 i jämförelse. Ps. Kommer IA07 också genomföra de där roliga högskolekurserna som IA06 gjorde? Om jag minns rätt så är det IA07 som är mest lämpade för att utgöra en "riktig" 1:a mission, med tanke på att så som läget i Gaza är nu så har jag svårt att tro att 41.RRBn löser krisen på 30-120 dagar, medan vi troligtvis får 6 månader på oss. Dagens nyhet är ju att Israelerna planerat promenera in i Gaza med en sisådär 20 000 gubbar och sätta stopp för ligistgänget Hamas. Vid en lyckad insats från Israels sida så tror nog jag Sverige med samarbetsnationer ev kan utgöra en ny fredsstyrka i området. Quote
golffoxtrotfive Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 men grabbar, hur ska nu detta gå till, IA07 utbildas under termin3 nu i höst för att sättas in i beredskap från den 1/1-08, om det blir en insats typ unef 3 i gaza under hösten vem ska då sättas in?inte borde det bli IA07 inte som håller på att utbildas. nej den här krisen får väl nån annan BG ta på sej för att sen när läget har stabiliserat sej övertas från nbg eller hur? Fasen va ot de här blev då Quote
Kingecho1 Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Om jag minns rätt så är det IA07 som är mest lämpade för att utgöra en "riktig" 1:a mission, med tanke på att så som läget i Gaza är nu så har jag svårt att tro att 41.RRBn löser krisen på 30-120 dagar, medan vi troligtvis får 6 månader på oss. Dagens nyhet är ju att Israelerna planerat promenera in i Gaza med en sisådär 20 000 gubbar och sätta stopp för ligistgänget Hamas. Vid en lyckad insats från Israels sida så tror nog jag Sverige med samarbetsnationer ev kan utgöra en ny fredsstyrka i området. Nu lever du tyvärr med villfarelsen att lämplighet på något sätt påverkar beslut om vilka som ska skickas! Man kan tycka att folk med en 5-årings förstånd (inget ont om 5-åringar nu) skulle förstå det, men tyvärr så fungerar det inte så i den politiska världen. Du får glömma allt vad logik heter och se till vart de politiska poängen kan hittas. Jag skulle kunna gissa på att det kan bli en ny mission någonstans i världen under 2009 när Sverige har ordförandeskapet i EU igen. För inte var det väl en slump att både IA01 och IA03 fick åka under sådana perioder? För övrigt så är det väl inte 41.RRBn syfte att lösa krisen utan att vara först där och förbereda för andra att ta över inom 30-120 dagar. Och jag skulle vara VÄLDIGT nyfiken på hur ni ska lösa konflikten på 6 månader. Om du verkligen tror det så ber jag dig att tänka om 10 gånger och sedan förklara hur det skulle ske! Men du kanske tror att BA01 stoppade Bosnienkriget? Och att Kosovoproblemen löstes under KS01´s tid? Och att alla andra missioner efter 01´an bara är semester?Konflikter tar tid!! Framför allt så är inga av er (NBG +IA07) aktuella innan 1/1 så ingen idé att bli sugen på höstens rykten redan nu! Quote
Doc Jay Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Om jag minns rätt så är det IA07 som är mest lämpade för att utgöra en "riktig" 1:a mission, med tanke på att så som läget i Gaza är nu så har jag svårt att tro att 41.RRBn löser krisen på 30-120 dagar, medan vi troligtvis får 6 månader på oss. Dagens nyhet är ju att Israelerna planerat promenera in i Gaza med en sisådär 20 000 gubbar och sätta stopp för ligistgänget Hamas. Vid en lyckad insats från Israels sida så tror nog jag Sverige med samarbetsnationer ev kan utgöra en ny fredsstyrka i området. Nu lever du tyvärr med villfarelsen att lämplighet på något sätt påverkar beslut om vilka som ska skickas! Man kan tycka att folk med en 5-årings förstånd (inget ont om 5-åringar nu) skulle förstå det, men tyvärr så fungerar det inte så i den politiska världen. Du får glömma allt vad logik heter och se till vart de politiska poängen kan hittas. Jag skulle kunna gissa på att det kan bli en ny mission någonstans i världen under 2009 när Sverige har ordförandeskapet i EU igen. För inte var det väl en slump att både IA01 och IA03 fick åka under sådana perioder? För övrigt så är det väl inte 41.RRBn syfte att lösa krisen utan att vara först där och förbereda för andra att ta över inom 30-120 dagar. Och jag skulle vara VÄLDIGT nyfiken på hur ni ska lösa konflikten på 6 månader. Om du verkligen tror det så ber jag dig att tänka om 10 gånger och sedan förklara hur det skulle ske! Men du kanske tror att BA01 stoppade Bosnienkriget? Och att Kosovoproblemen löstes under KS01´s tid? Och att alla andra missioner efter 01´an bara är semester?Konflikter tar tid!! Framför allt så är inga av er (NBG +IA07) aktuella innan 1/1 så ingen idé att bli sugen på höstens rykten redan nu! Haha...Bra skrivet Kingecho1. Givetvis så förstår jag väl att IA07,BA01 osv inte löser "sina" konflikter på 6 månader, det jag menade var att vi (IA07) är ett förband som skall kunna utgöra basen för en typisk 1:a mission och därefter lösas av! Om jag läst rätt så är vi också ett R-10 förband men till skillnad för övriga NBG så ska vi kunna stanna i ett missionsområde upp till 6 månader, mig veterligen så skall NBG ej kunna göra detta (30-120 dgr). NBG----Snabba insatser på hela konfliktsskalan. IA07-----Understödja NBG samt långtidsmissioner. Och en annan sak...tro faan (ursäkta språket) att lämplighet spelar en viktig roll i beslutsunderlaget inför en ev insats. Slutligen...allt detta förutsatt att vi är i ett beredskaps skede Mvh Doc Jay Quote
Balt Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Nu tycker jag folk hetsar upp sig lite. Jo det finns en hel skottkärra av politiska poäng i NBG! Men det är förutsatt att NBG nu lyckas rekrytera det som ska. Verkar ju inte se så lysande ut! Sen har vi hela besluts kedjan. Först ska det bli aktuellt med en BG insats. Sen ska EU vilja vara med. sen ska Sverige godkänna det (och det gör man nog ganska snabbt). Och om jag inte missuppfattat det hela så finns det väl 2 BG:s aktiva under NBG perioden.... Så så ska man välja den svenska. Men sen som sagt när man till och med har svårt att fylla "skytte" platserna ska man nog inte börja hojta om insats. Vi får se kanske ska det startas en ny mission och då tror jag att IA07 åker. Men troligt är väl att folk hoppas lite för mycket! Jag tror nog att vi kommer tillbringa en del tid i Sverige..... /Balt Quote
Amatör Posted June 17, 2007 Author Report Posted June 17, 2007 Om jag minns rätt så är det IA07 som är mest lämpade för att utgöra en "riktig" 1:a mission, med tanke på att så som läget i Gaza är nu så har jag svårt att tro att 41.RRBn löser krisen på 30-120 dagar, medan vi troligtvis får 6 månader på oss. Dagens nyhet är ju att Israelerna planerat promenera in i Gaza med en sisådär 20 000 gubbar och sätta stopp för ligistgänget Hamas. Vid en lyckad insats från Israels sida så tror nog jag Sverige med samarbetsnationer ev kan utgöra en ny fredsstyrka i området. Då minns du fel. IA07´s organisation är inte lämpad för första mission. Skall förbandet starta upp en mission måste en logistikenhet skapas och tillföras (CSE/NSE). Förbandet klarar sig i tre dagar (knappt) utan logistikstöd, anledningen till att man valt denna organisation är att förbandet i första hand skall operera där det redan finns logistikförband tex Afganistan, Kosovo eller kanske en Battle Group från Spanien eller norden. Att förlänga uppgiften från 120 dagar till 200 eller 240 dagar känns enkelt. Vid 120 dagar måste underhållet från Sverige fungera så det är ju bara att köra på. Ang övriga missionsspekulationer så finns det en vilja från den politiska ledningen att starta en ny mission (Sudan) men HKV stretar emot eftersom man just nu inte orkar starta upp och vidmakthålla ytterliggare ett missionsområde. Något som vi på gräsrotsnivå är innerligt tacksamma för. Alla beredskapsförband & ökningen i Afganistan riskerar att få mycket allvarliga konsekvenser på vpl utbildningen. Quote
Shrek Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 Hej. Någon som kan tyda när tandläkar besöket skall vara genomfört? står lite rörigt i breven. Att man får ersättning vid inryck men blanketterna som man ska ha med sig till tanddoktorn kan tas ut på hösten.. Vid mission e jag ju van vid att man skall ha gjort det innan inryck. Jag tänker ju då med min logiska del av hjärnan att det kanske ska va gjort innan beredskapen går i gång.. men man ska ju inte alltid tänka logiskt i försvaret Snälla upplys mig om någon sitter på sanningen.. Mvh/ 9231 Moritz Quote
Recommended Posts