Jump to content

Recommended Posts

• Replies 410
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

är det många från IA06 som har sökt och blivit antagna till IA07?? vore ju smidigt att ta in folk som redan gjort utbildningen eller blir det lite för enkelt?

Deras kontrakt löper ut 071231 så de borde väl inte vara aktuella?

Är det någon som sökt vakans som fått svar än? Har ett civilt jobb som kan sträcka sig till att få svar från mig på torsdag. Så om det börjat droppa in svar på vakanser så vore jag mycket glad.

Jo, jag sökte vakans. Fick första samtalet för några veckor sedan, sen ringde de igen förra veckan och sa att det var klart att jag är med.

Jag blev uppringd i fredags & fick medelandet att jag blivigt antagen men att det som återstog var att föra över min vakans ansökan till det digetala systemet ock att det skulle genom föras en säk kontroll så så länge ja ej var typ massmördare så skulle den bruna lappen dyka ner i lådan on ca 2 veckor.

Deras (IA06) kontrakt löper ut 071231 så de borde väl inte vara aktuella?

Stämmer tyvärr inte riktigt längre...

En OT-fråga men löpte deras kontrakt ut i samma stund deras mission i FS eller KS löpte ut, precis som för IA03 på KS09/NY?

Jag blev uppringd i fredags & fick medelandet att jag blivigt antagen men att det som återstog var att föra över min vakans ansökan till det digetala systemet ock att det skulle genom föras en säk kontroll så så länge ja ej var typ massmördare så skulle den bruna lappen dyka ner i lådan on ca 2 veckor.

Okej som mig då ajja det är otåligt men man får hålla sig :banghead:

Haha, det där med massmördare sa han till mig också :banghead: Han kanske har ett litet "manus" för hur man låter när man ringer upp folk. Vilken tjänst har du fått?

Ni kommer att bli så rövkrängda!!!!! :banghead:

Ni har ingen aning om vad ni ger er in på, kanske skulle fråga era föregångare om råd...

-Jaa é inte bitter! :rockon:

Ett oerhört givande första inlägg måste jag säga!! ;-)

Kanske vore bättre om föregångarna gav råd då?

Killer21 vi får hoppas att det inte finns någon orsak till ditt nick då :rolleyes:

Kärt barn har många namn: Killer , Tackleberry , Butcher

Mekaniker är bara en av mina specialiter det kan lätt bli så när man får sitt första vapen som 6 åring fäller sitt första rådjur vid 11 års ålder. Jobbar man sedan extra som slacktare på Scan så får man ta det. :dribble:

Ni kommer att bli så rövkrängda!!!!! :rolleyes:

Ni har ingen aning om vad ni ger er in på, kanske skulle fråga era föregångare om råd...

-Jaa é inte bitter! :dribble:

Ett oerhört givande första inlägg måste jag säga!! :/

Håller med våga kläck ur dig det du är missnöjd med så ja vet va ja har att se fram i mot.

Eller om ja ska dementera det hela efter inryck som bullshit.

Sen är det ju skillnad på olika regementen ja litar på P4 jag rycker in utan några som hälst förväntningar då kan man inte bli besviken & passar det inte så hoppa av.

Men ja tror att det är bättre att skapa sig en egen uppfattning av läget när vi är klara med T 3 & står i beredskap.

Är det inte två sidor av samma mynt?

Nja är väl faktiskt ett ganska bra svar. IA är ju "svenskt" det vill säga Sverige riskdag och regering styr medan i NBG blandas EU in. detta gör ju att tillexempel förstärknings uppdrag och nystarter av missioner är jobb som borde hamna under IA. Efter som NBG skall kunna användas till annat som EU bestämmer.

Sen kan det ju alltid bli så att efter som Sverige nu har satsat pengar och politiska poäng i detta herke till NBG så vill man ju väldigt gärna testa dom. Och om nu inte NBG får åka nånstans (vilket enligt mig i alla fal är en snöbolls chans i helvetet). Så kan detta ju leda till att IA inte åker nånstans medan NBG slussas ut på en mission eller så.

Men man får se jag jobbar hellre för IA07 i allafal.

förlåt blågul för OT

Ni kommer att bli så rövkrängda!!!!! ;-)

-Jaa é inte bitter! B-)

Ett oerhört givande första inlägg måste jag säga!! :D

Håller med våga kläck ur dig det du är missnöjd med så ja vet va ja har att se fram i mot.

Eller om ja ska dementera det hela efter inryck som bullshit.

Sen är det ju skillnad på olika regementen ja litar på P4 jag rycker in utan några som hälst förväntningar då kan man inte bli besviken & passar det inte så hoppa av.

Men ja tror att det är bättre att skapa sig en egen uppfattning av läget när vi är klara med T 3 & står i beredskap.

Ni kommer att få höra en del nu innan v725 och efter det så kommer nog hela historien att klargöras både här och på andra ställen....

är det många från IA06 som har sökt och blivit antagna till IA07?? vore ju smidigt att ta in folk som redan gjort utbildningen eller blir det lite för enkelt?

Det är inte tillåtet enligt avtalet att vara anställd så länge att det är möjligt att göra två insatser som beredskapssoldat. Så det har tyvärr inte varit möjligt att rekrytera från IA06.

Precis som att det i framtiden tex NBG11 inte går att rekrytera soldater från NBG08.

Tidigare utlovad uppdaterad vakanslista.

Vakanser IA 07, Mekskyttekompani strf 90

R10 Beredskap 2008-01-01 tom 2008-11-30

Chef skyttegrupp strf 90

Stf chef skyttegrupp strf 90

Vagnchef stridsfordon 90

Förare stridsfordon 90

Chef ledningsgrupp stridsfordon 90

Fö/Bärgningsman (BGBV 90)

Stf chef DSG grp/SYTE 90

Signalmekaniker/ småmaskiner

Packsoldat/lastbilsförare (krav C-körkort)

Sjukvårdare (ingående i sjuktp grp)

Det är inte tillåtet enligt avtalet att vara anställd så länge att det är möjligt att göra två insatser som beredskapssoldat. Så det har tyvärr inte varit möjligt att rekrytera från IA06.

Precis som att det i framtiden tex NBG11 inte går att rekrytera soldater från NBG08.

Det här har jag missat, eller rättare sagt jag förstår inte det. Kan man gå IA07 till NBG11 då?

• BlåGul -1

Två saker:

@Balt, inte alls OT utan inom ram för topicen och alltså helt OK.

@uniform

Spotta ut det eller håll igen.

Att säga att folk är lurade och att de får se utan att följa upp det med fakta är inte önskvärt beteende. Ändra det.

/K

Det här har jag missat, eller rättare sagt jag förstår inte det. Kan man gå IA07 till NBG11 då?

Kontrollera §1 i avtalet http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35188

Anmärkning: bla bla bla en eller flera anställningsperioder som sammantaget inte får överstiga två år

Man kan alltså bara vara beredskapssoldat (=R10) i totalt två år i livet...

Därav inga IA06 soldater på IA07.

Edited by Amatör

Men detta måste ju vara nytt? Flera har ju gjort 2 IA tidigare så är detta helt enkelt på grund av nya kontrakt som förhandlades fram för NBG?

Om detta nu är nått nytt så kan jag nog nästan sätta pengar på att det kommer ändras! försvarsmakten våda skjuter sig själv med omformnigarna av värnplikts systemet och minskningen av värnpliktiga! Man kommer inte ha råd att ha sådana formuleringar längre om man ser på deras personalbrist för US. För det kan vara svårt att ha ett insatsförsvar utan några som vill/kan göra en insats!

Edited by Balt

Rövkrängd? Njae... Folk visste ju vad man gav sig in på, och visste man inte det kan man ju alltid säga att det var första gången det gjordes i Sverige, "man ska lämna skeppet innan det sjunker helt"...

Visst det blev inte någon fräck 01:a i Sudan, Libanon eller långtbortsomfan, det blev 6 veckor praktik i Kosvo och Afghanistan...

Man kunde planerat ihop bättre prylar att göra under beredskapen, och ang. anställningen är väl inte sista ordet sagt ännu...

men rövkrängd? Jag vet inte jag...

Tror nog IA07 har stora möjlighter till schysta övninga med NBG:et precis runt knuten... Bara man inte går in med stora förhoppningar om den där 01:an...

slut rövkrängdhet.

Ang fortsätta inom firman:

Det är 5 år det handlar om efter det avtalet sades upp som gäller va?

Och är man anställd i 1 år och säg 360 dagar är det lugna puckar i 5 år?

Utlandsstyrkan spelar ingen roll eftersom det är ett annat kontrakt?

Känns som det borde gå att lösa ur gräsrotsnivå...

Edit:

Deras (IA06) kontrakt löper ut 071231 så de borde väl inte vara aktuella?

Stämmer tyvärr inte riktigt längre...

En OT-fråga men löpte deras kontrakt ut i samma stund deras mission i FS eller KS löpte ut, precis som för IA03 på KS09/NY?

Nej, två olika kontrakt ia06/p7 kontra utlandsstyrkan... kontrakten lever än så länge...

Edited by alfie

Anmärkning: bla bla bla en eller flera anställningsperioder som sammantaget inte får överstiga två år

Ja, med fortsättningen: "Varje sådan anställningsperiod förutsätts ske inom ramen för avtalets syften."

Jag tolkar dock inte detta som att man skulle vara begränsad till en R10-tjänstgöring i livet. Delvis pga formuleringen (var är den där juriststudenten, tolka tack?) och delvis pga det faktum att det vore typiskt osmidigt om de som ingår i CB01, IA06 och IA07 inte kan skriva nya kontrakt vid framtida battlegroups motsv. I det tempot skulle man snabbt konsumera större delen av den erfarna personal som finns.

Ja, med fortsättningen: "Varje sådan anställningsperiod förutsätts ske inom ramen för avtalets syften."

Jag tolkar dock inte detta som att man skulle vara begränsad till en R10-tjänstgöring i livet. Delvis pga formuleringen (var är den där juriststudenten, tolka tack?) och delvis pga det faktum att det vore typiskt osmidigt om de som ingår i CB01, IA06 och IA07 inte kan skriva nya kontrakt vid framtida battlegroups motsv. I det tempot skulle man snabbt konsumera större delen av den erfarna personal som finns.

En eller flera som SAMMANTAGET inte får överstiga två år.

Detta tolkas just nu iallafall av oss som jobbar med rekrytering till R10 förband som att du inte kan vara anställd under BSA avtal längre än totalt två år. -"Vi har naturligtvis inte tolkat det på gräsrotsnivå, utan frågat de som skrivit avtalet".

Att det nu ryktas i kasernerna och på mässen att det kommer att ändras verkar ju lovligt (tiden kommer enl ryktet att ökas).

Fortsättningen "...inom ramen för avtalets syften." Innebär att BSA soldaten inta skall kunna användas som "grå" arbetskraft. Är syftet att man skall stå i beredskap för det ena eller andra kan man inte användas till annat. Tex eskortera vapentransporter, sitta i kasernvakten, eller hjälpa till att utbilda värnpliktiga. Skulle fö vara intressant att pröva denna skrivning mot att NBG skall gå högvakt...

Men detta måste ju vara nytt? Flera har ju gjort 2 IA tidigare så är detta helt enkelt på grund av nya kontrakt som förhandlades fram för NBG?

Om detta nu är nått nytt så kan jag nog nästan sätta pengar på att det kommer ändras! försvarsmakten våda skjuter sig själv med omformnigarna av värnplikts systemet och minskningen av värnpliktiga! Man kommer inte ha råd att ha sådana formuleringar längre om man ser på deras personalbrist för US. För det kan vara svårt att ha ett insatsförsvar utan några som vill/kan göra en insats!

Det är väl förhållandevis nytt! Ingen har ju haft BSA avtalet före IA06 så de blir ju de första att drabbas. Men det gäller ju bara BSA avtal, inte tjänstgöring i US.

Rykten går om en förlängning.