Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nu när vi är inne på frågor ang. tekniska prylar:

Tillgång till internet, finns det på soldathemmet eller mots.?

Bäst vore ju om det fanns ett TP-uttag vid varje säng :blink:

Eller tillgång till Wi-fi... Bäst att skaffa en laptop vid inryck kanske...

Internet finns på soldathemmet, som fö har köpt in nya maskiner för ändamålet.

Det kommer dessutom att finnas ett "internetkaffe" på soldatmässen (personalmatsalen) som är öppen kvällstid.

Wi-fi you wish! P4 är, och kommer alltid att vara, ett bygderegemente- så till BG 2025, kanske...

Hur mycket förvaringsutrymme förfogar varje enskild individ över? Ett skåp, två skåp, tre skåp?

Det beror på... men man kanske inte skall ha jättemycket privata prylar med sig första veckan - sedan vet man ju...

• Replies 410
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Internationelt är SERE = Survival, Evasion, Resistance, Escape

B borde som vanligt så för Bravo (Bertil)

Edited by Hornet
Posted
@Amatör

Vad står SERE B för på utbildningsplanen v.49?

SERE A (Granen, Flotten)- All militär personal under grundutbildningen. Civila som skall göra utlandstjänst.

SERE B- All personal som skall genomföra utlandstjänst.

SERE C- Personal vilka utsätts för större risk att bli nödställda. Dessa genomför även CSAR utbildning (ex. flygförare).

Posted

Bäst vore ju om det fanns ett TP-uttag vid varje säng :rolleyes:

Hehe du hade delvis rätt. :P

de slängde in ett internetutag i var logement för några månader sedan.

så ta med en hubb så kan vi ha lan på kvällarna ;)

Posted

LAN?

Här ska inte LAN:as här ska tränas! :happy:

Angående detta "internetuttag" hur funkar det är det bara att koppla upp sig eller?

Vore ju trevligt att kunna läsa e-post på logementet spela lite online motsv!

När jag var på gardet sist för några månader sedan hade dom trådlöst i den kasernen det var uppskattat! :D

/Balt :rolleyes:

Posted

Fick vi någon klarhet i vilken milersättning som gällde? Det har talats om 18kr/milen, men gällde endast för inryckningsresa, därefter var det 13kr/milen. Så hade det iaf varit för IA06 är vad jag uppfattat. Gäller detta för IA07? Varför är det skillnad på inryckningsresa och vanlig hemresa?

Posted
amatör, jag funderar lite på de här med maten. som de står tidigare så finns det inte mer än en micro och en barkyl på hela kompaniet som jag förstått.

finns det nån plan att skaffa köksutrustning så man kan laga egen mat under året?

vad kostar det då att äta i vpl-matsalen och när det inte finns möjlighet att laga egen mat kommer de då möjligen vara billigare att äta med vpl då man egentligen inte har något val.

Ingen plan att bygga kök.

Jag är inte helt säker på priserna i matsalen, jag tror att luncherna kostar 55 kr, middag samma, frukost vet jag inte.

Tyvärr så finns det inte möjlighet för FM att subventionera måltiderna.

Frukost: 30 kr

Lunch: 50 kr

Middag: 50 kr

Dvs...650 kr/Vecka samt 2 600 kr/Månad

Posted

Bäst vore ju om det fanns ett TP-uttag vid varje säng :banana

Hehe du hade delvis rätt. :P

de slängde in ett internetutag i var logement för några månader sedan.

så ta med en hubb så kan vi ha lan på kvällarna ;)

Så det finns tillgång till Internet på luckan? Eller är det bara för ett lokalt nätverk?

Posted
Frukost: 30 kr

Lunch: 50 kr

Middag: 50 kr

Dvs...650 kr/Vecka samt 2 600 kr/Månad

Det blir mycket pengar på hela tiden, jag hade tänkt att ta med torrfoder av något slag och äta det, jag hoppas det är tillåtet att ha i kasern, dvs havregryn, konserver etc? Diskussionen som var tidigare om avdrag på maten, är det helt säkert att man kan dra av hela summan sedan på deklarationen? För då skulle jag kunna tänka mig att äta i matsalen, även ifall pengarna kommer ett år senare.

Guest Svanberg85
Posted (edited)

Hallå!

Skyttesoldat/ksp anmäler sig!

gjorde GU på P18 gotland. var med om att lägga ned regementet.

jag ser fram emot en intressant tid på P4 och förhoppningsvis utomlands.

Edited by Krook
Posted

Jag är väl medveten om att hotnivån i dagsläget inte är enormt mot svensk trupp i utlandet, men det betyder inte att man kan ta allt säkerhetstänkande och slänga ut det genom fönstret. Framförallt med NBG och IA07, som inte vet var ni kommer hamna, så kan det vara ett hett tips att inte skrika ut namn, befattningsnummer eller var ni bor! Ni kan nog själva räkna ut anledningen, om inte så skicka gärna ett pm för vidare diskussion.

Posted (edited)

Hallå...

jag kanske är för trött för o se på inrycknings papperna, det tillsamans med vänner som säger att dom rycker in nu på måndag...

men som jag uppfattat det så rycker vi in den 16e?

Edited by Rosvall
Posted
Hallå...

jag kanske är för trött för o se på inrycknings papperna, det tillsamans med vänner som säger att dom rycker in nu på måndag...

men som jag uppfattat det så rycker vi in den 16e?

men du är pigg nog att gå till datorn slå på den logga in här och skriva.... orkar du ta dig till Skövde den 16e verkligen? :navy:

ja vi rycker in då.... :)

Posted (edited)
men du är pigg nog att gå till datorn slå på den logga in här och skriva.... orkar du ta dig till Skövde den 16e verkligen? :rolleyes:

ja vi rycker in då.... :)

haha... för det gör jag... satt ju o läste i papprena men blev inte klok på det, för ja träffade nån polare igår som sa att dom rycker in den 2a.

det e visserligen nbg men blev ändå lite orolig...:P

Edited by Rosvall
Posted

Jepp.. Fick brev från Sodexho idag, antar att det var personalmatsalen det gällde. Såg väldigt bra ut, men jag är lite nyfiken på vad kvinnan i DPM-uniformen hade i broschyren att göra? :Malaj:

Posted
Jepp.. Fick brev från Sodexho idag, antar att det var personalmatsalen det gällde. Såg väldigt bra ut, men jag är lite nyfiken på vad kvinnan i DPM-uniformen hade i broschyren att göra? :rolleyes:

Hoppas att dem inte har samma standard som maten uppe i Boden... Även Sodexho som sköter om maten där och man kan säga att dem har misskött det nått otroligt mycket.

Posted
Sker det utbetalning av lön denna månad, eller är den förskjuten tills aug?

Mvh

JA :D

FM betalar lön för samma månad som du har arbetat och inte en månad i efterskott, så om du har arbetat i juli kommer du få lön den 25/7.

Posted

sweet! blir en riktigt fin lön då, med tanke på att man får ut 22 semesterdagar från förra jobbet också :dribble:

damp ner ett litet brev med några matcheckar idag. trevligt att dom iaf lyckats förhandla fram lite billigare mat dom

första veckorna till man börjat bli bekväm på stället!

Sker det utbetalning av lön denna månad, eller är den förskjuten tills aug?

Mvh

JA :rockon:

FM betalar lön för samma månad som du har arbetat och inte en månad i efterskott, så om du har arbetat i juli kommer du få lön den 25/7.

Posted

:baskerPa: goddag mina vänner.. snart bara en vecka kvar!.. riktigt skönt med lite reduserade priser på käk å dyl, första veckorna. ville bara glänsa lite och berätta att det va tjejen som la layouten på dom broshyrerna så jag har vetat om det ett par veckor redan :surprise: ...

nu ska jag iväg å köpa basker !.. adjöss..

Posted

Angående IA07´s Usa resa, e väl en pluton som ska dit om jag förstått det hela rätt!? så var jag nere på miloverkstaden i skövde idag och såg era ökenkittade vagnar. Samma färg som PATGB i affeland dock med tillägg av baracudamaskering för att hålla värmen ute. Såg även en GW med samma typ av maskering/isolering. Såg rätt häftiga ut faktiskt :)

Vet inte riktigt om jag vågar lägga upp bilderna på dem :unsure:

Posted
Angående IA07´s Usa resa, e väl en pluton som ska dit om jag förstått det hela rätt!? så var jag nere på miloverkstaden i skövde idag och såg era ökenkittade vagnar. Samma färg som PATGB i affeland dock med tillägg av baracudamaskering för att hålla värmen ute. Såg även en GW med samma typ av maskering/isolering. Såg rätt häftiga ut faktiskt :)

SLÄNG UPP!...blir ju officiella förr eller senare ändå...

Posted

Slänga upp bilder på nya varianter av stridsfordon 90 tagna inne på ett område med fotoförbud bara för att "blir ju officiella förr eller senare ändå" ??

Jesus...

Det är inte konstigt att vi Svenskar inte får ta del av någon känsligare information utomlands. Vi är helt enkelt för dåliga på att veta vad som kan sägas och vad som inte kan sägas.

Proffsigt av er båda!!

Posted
Angående IA07´s Usa resa, e väl en pluton som ska dit om jag förstått det hela rätt!? så var jag nere på miloverkstaden i skövde idag och såg era ökenkittade vagnar. Samma färg som PATGB i affeland dock med tillägg av baracudamaskering för att hålla värmen ute. Såg även en GW med samma typ av maskering/isolering. Såg rätt häftiga ut faktiskt :ph34r:

Vet inte riktigt om jag vågar lägga upp bilderna på dem :}

Slänga upp bilder på nya varianter av stridsfordon 90 tagna inne på ett område med fotoförbud bara för att "blir ju officiella förr eller senare ändå" ??

Jesus...

Det är inte konstigt att vi Svenskar inte får ta del av någon känsligare information utomlands. Vi är helt enkelt för dåliga på att veta vad som kan sägas och vad som inte kan sägas.

Proffsigt av er båda!!

Same shit...different color!

Om fotografen tagit kort trots fotoförbud så ligger ju felet heelt hos han/hon själv.

Strf 9040b i olika färgnyanser anser jag inte skall räknas som "känslig information"...

För övrigt så e jag full nu så mitt omdöme kan dock ifrågasättas :)

Harebrahej!

Posted (edited)
Angående IA07´s Usa resa, e väl en pluton som ska dit om jag förstått det hela rätt!? så var jag nere på miloverkstaden i skövde idag och såg era ökenkittade vagnar. Samma färg som PATGB i affeland dock med tillägg av baracudamaskering för att hålla värmen ute. Såg även en GW med samma typ av maskering/isolering. Såg rätt häftiga ut faktiskt :ph34r:

Vet inte riktigt om jag vågar lägga upp bilderna på dem :}

Jesus...

Proffsigt av er båda!!

Jag vet att det gäller fotoförbud på miloverkstaden, det var dock inga bilder som togs i smyg. Kammot kan för övrigt ses på SAAB Barracudas hemsida och har förut användts på 122 vagnar fast då i grönt http://www.soldf.com/strv122.html

Edited by leosan
Posted

Vet inte riktigt om jag vågar lägga upp bilderna på dem :-P

Jesus...

Proffsigt av er båda!!

Same shit...different color!

Om fotografen tagit kort trots fotoförbud så ligger ju felet heelt hos han/hon själv.

Strf 9040b i olika färgnyanser anser jag inte skall räknas som "känslig information"...

För övrigt så e jag full nu så mitt omdöme kan dock ifrågasättas :D

Harebrahej!

Återigen: Proffsigt!

Posted (edited)

Vet inte riktigt om jag vågar lägga upp bilderna på dem :-P

Jesus...

Proffsigt av er båda!!

Jag vet att det gäller fotoförbud på miloverkstaden, det var dock inga bilder som togs i smyg. Kammot kan för övrigt ses på SAAB Barracudas hemsida och har förut användts på 122 vagnar fast då i grönt http://www.soldf.com/strv122.html

Men du fotade ändå? Hade du fototillstånd? Har du full insikt i vilka försvarshemligheter som kan röjas och vilka som skall fortsätta vara hemliga? För jag lovar dig att kunskapen om vilka stridsfordon som är parkerade var i landet och med vilken typ av maskering inte räknas som offentlig information.

Som sagt, Proffsigt!

Mitt tips till er är håll käften om allt sånt här tills ni har ryckt in och blivit utbildade i dessa saker (Operationell säkerhet, personell säkerhet samt informationssäkerhet)) av ert förband. Först då kan ni göra en bättre bedömning på vad ni kan och inte kan gå ut med, eftersom ni uppenbarligen inte föddes med den egenskapen.

Edited by jake the snake