Jump to content

Recommended Posts

Eftersom 411.mekkomp inte ingår i NBG passar det bäst med en egen tråd för just detta pansarskyttekompaniet.

Fakta om kompaniet:

Namn/syfte: Inledningsvis kallades kompaniet för Strategisk reserv, Taktisk reserv eller operativ reserv, i ett senare skedet - för att skilja kompaniet från NBG började kompaniet under rekryteringen benämnas IA07. För att det inte skall råda några tvivel vad förbandet är eller gör så kan vi väl säga att kompaniet heter 411.mekkomp har smeknamnet IA07, och har uppgiften att vara en reserv (Strategisk, operativ eller taktisk). Tanken är att kompaniet skall vara en - vid sidan av specialförbanden - omedelbart gripbara styrkan för riksdagen eller HKV (om mandat givits) för att förstärka de pågående operationer som redan finns.

Kompaniet utbildas samtidigt som NBG Core Bn och i många delar genomförs samma utbildning.

Kompaniet kommer att stå i 10 dagars beredskap från 1 jan till 30 nov 2008.

Org: 166 soldater, 1 St/tr pluton, 4 PSK (strf90) plutoner.

Edited by Amatör
  • Replies 410
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ska vara bra folk och bra KC men ja dom kan nog få rekrytrings svårigheter med all den här masrekryteringen!

Förbandet har ungefär samma rekryteringsvårigheter som förbanden ingående i Core Bn, dvs efter ringveckan är förbandet uppfyllt till 80%

(Vilken annan arbetsgivare i Sverige kan rekrytera 1500 personer på två veckor?)

Ska vara bra folk och bra KC men ja dom kan nog få rekrytrings svårigheter med all den här masrekryteringen!

Förbandet har ungefär samma rekryteringsvårigheter som förbanden ingående i Core Bn, dvs efter ringveckan är förbandet uppfyllt till 80%

(Vilken annan arbetsgivare i Sverige kan rekrytera 1500 personer på två veckor?)

Hehe jag antar att du nog har ett finger (eller kanske en hel näve) med i IA07 och om inte så är du bara super informerad :happy:

Som jag nämnde i NBG tråden så skulle en vakanslista komma ut, här är den.

Vakanser IA 07, Mekskyttekompani strf 90

R10 Beredskap 2008-01-01 tom 2008-11-30

Chef skyttegrupp strf 90

Stf chef skyttegrupp strf 90

Skyttesoldat (KSP)

Skyttesoldat (GRG)

Vagnchef stridsfordon 90

Förare stridsfordon 90

Chef ledningsgrupp stridsfordon 90

Chef bärgargrupp (BGBV 90)

Fö/Bärgningsman (BGBV 90)

Stf chef DSG grp/SYTE 90

Signalmekaniker/ småmaskiner

Packsoldat/lastbilsförare (krav C-körkort)

Chef sjuktransport grupp (PATGB / XA-180)

Förare PATGB / XA 180

Sjukvårdare (ingående i sjuktp grp)

Samma lista låg ute på mil.se under några timmar i Onsdags. Lista kommer att läggas ut på mil.se igen efter helgen.

Förbandet har för avsikt att genomföra telefonintervjuer för vakansrekrytering under andra halvan av v 715.

Om du är intresserad skicka ett mail med information om dig själv!

(För att se vilken information förbandet är intresserad av kolla på följande länk)

http://www.mil.se/pages/application.php?VacancyID=2556

Skriv ner informationen och skicka den till kompanichefen:

[email protected]

Edited by Amatör
kan man söka tjänster som INTE är vakanta i nuläget och hoppas att det dyker upp en vakans som man då redan kan stå "i kö" till?

Jag ser inte att förbandet jobbar efter teorin "först i kön har plats" utan man försöker att få de bästa på respektive plats. Om det dyker upp andra vakanser än listade i denna tråden kommer dessa att läggas ut i vanlig ordning med vanlig sökförfarande. Så sök då.

Vilken befattning tänkte du söka?

kan man söka tjänster som INTE är vakanta i nuläget och hoppas att det dyker upp en vakans som man då redan kan stå "i kö" till?

Jag ser inte att förbandet jobbar efter teorin "först i kön har plats" utan man försöker att få de bästa på respektive plats. Om det dyker upp andra vakanser än listade i denna tråden kommer dessa att läggas ut i vanlig ordning med vanlig sökförfarande. Så sök då.

Vilken befattning tänkte du söka?

tja.... med tanke på vad det är för förband är det närmast skyttesoldat och signalist tjänster jag har nån form av behörighet att söka...

skyttesoldater lär ni dock inte ha problem att rekrytera för det söker ju nästan alla...

hur många 90 fö och vc behövs samt vad är det för krav på sjv? ;-)

Jaa då jag är har information om detta kan jag svara:

förbandet har 18 st Strifo 90! till stor del är dessa bemannade och uttagningsbesked kommer att skickas ut de kommande veckorna. Ett mindre antal förare och vagnchefsbefattningar är vakanta vilket efter helgen kommer att framgå på mil.se

Sjukvårdare som avses är "sjukvådare" alltså minst Försvarsmaktens sjukvårdsutbildning.

Om intresse finns så anmäl detta till kompanichefen som tidigare hänvisats till i denna tråd.

Hmm fan inga mekaniker vakanser synd ;)

Men är det inga R30 alls i detta förbandet då?

Inga R30 befattningar.

Men visst står det att det finns mekanikervakanser? Dock inte 122...

tittade på vakans sidan nu och det ända som fans där var signal mekaniker och det är en av få saker jag inte är uttbildad på tyvär

edit: afan slängde iväg en ansökan på Stf Chef DSG man kan ju inte å mer än nej ;-)

Edited by Hornet
  • BlåGul -1

Vilken beredskapsperiod är den korrekta, 2008-01-01--06-30 som det står på mil.se eller den som anges i tråden dvs till och med 081231?

Och namnet 411. betyder för mig att det är det första kompaniet ur 41. bataljonen som ju faktiskt är Core Bn i NBG 08.

/K

@Krook

lite ot kanske men som jag förstått det hela så har väl det där 411 att göra med att Ia07 skall vara taktisk reserv till nbg och därför så lite smått ändå räknas in i nbg och sen e de väl som reszten av nbg att när r10 grejen har klingat av(dvs sista juni-08) så har dom en liten period där dom står som R30.

Min kvalifiserade gissning

har tydligen helt fel juu, enligt P4 så ska det vara r10 till 1 december, ja där ser man :-P

Edited by golffoxtrotfive
@Krook

lite ot kanske men som jag förstått det hela så har väl det där 411 att göra med att Ia07 skall vara taktisk reserv till nbg och därför så lite smått ändå räknas in i nbg och sen e de väl som reszten av nbg att när r10 grejen har klingat av(dvs sista juni-08) så har dom en liten period där dom står som R30.

Min kvalifiserade gissning

har tydligen helt fel juu, enligt P4 så ska det vara r10 till 1 december, ja där ser man :-P

Jag tror att det är för att kunna "täcka upp" om stora larmet går 080629 t.ex. Tiden i ett område är ju satt till uppemot 120 dagar. Om inget händer under r10 så ska man kunna ta ut intjänad ledighet under resterande månader man är anställd, tiden efter 080630

Vilken beredskapsperiod är den korrekta, 2008-01-01--06-30 som det står på mil.se eller den som anges i tråden dvs till och med 081231?

Och namnet 411. betyder för mig att det är det första kompaniet ur 41. bataljonen som ju faktiskt är Core Bn i NBG 08.

/K

Beredskapsperioden är 2008-01-01 tom 2008-11-30 under denna period är man anställd och har R 10 beredskap. Lön enlig BSA avtalet..... I huvudsak innebär detta tjänst vid förbandet alltså P4 i detta fall, under delar av tiden kan det innebära att man är ledig för att ta ut tidigare intjänad ledighet.

• BlåGul -1

/K

Beredskapsperioden är 2008-01-01 tom 2008-11-30 under denna period är man anställd och har R 10 beredskap. Lön enlig BSA avtalet..... I huvudsak innebär detta tjänst vid förbandet alltså P4 i detta fall, under delar av tiden kan det innebära att man är ledig för att ta ut tidigare intjänad ledighet.

Så det innebär att mil.se har fel/gammal info på sidan?

/K

/K

Beredskapsperioden som anges på mil.se är fel - inte första gången just vakanssidan...ja just det. Korrekt 20080101-20081130

Det står även NBG , Taktisk reserv - inte riktigt hundra.

411. kompaniet är första kompaniet på 41.mekbataljon - helt rätt. 411.kompaniet ingår däremot inte i 41.RRBn som är en tillfälligt sammansatt bataljon bestående bla av 712.mekkomp. osv.

/K

Vad jag förstår är poängen med att ha folk anställda ända fram till November att man ska kunna genomföra insats även sista Juni 08. Beredskapen för EUs del är slut den första Juli 08, men skulle larmet gå den sista Juni så ska man fortfarande kunna genomföra 120 dagars insats utan att förlänga några kontrakt eller annat krångel. Vad jag förstår så kommer antagligen denna tid mellan 1 Juli till 30 November (om det inte genomförs någon insats) att gå åt till att vårda, avsluta och ta ut semester dylikt, alltså kommer folk antagligen inte behöva vara på regementena under större delen av denna tid, men antagligen få lön för den iaf. Spekulationer ja visst, men det kommer iaf från de som rekryterar till NBG, så det är inte enbart mina spekulationer.

• BlåGul -1
Vad jag förstår är poängen med att ha folk anställda ända fram till November att man ska kunna genomföra insats även sista Juni 08. Beredskapen för EUs del är slut den första Juli 08, men skulle larmet gå den sista Juni så ska man fortfarande kunna genomföra 120 dagars insats utan att förlänga några kontrakt eller annat krångel. Vad jag förstår så kommer antagligen denna tid mellan 1 Juli till 30 November (om det inte genomförs någon insats) att gå åt till att vårda, avsluta och ta ut semester dylikt, alltså kommer folk antagligen inte behöva vara på regementena under större delen av denna tid, men antagligen få lön för den iaf. Spekulationer ja visst, men det kommer iaf från de som rekryterar till NBG, så det är inte enbart mina spekulationer.

Kontrakten för de som anställs i NBG 08 är lika långa som för IA07. Det är NBG:s beredskapstid kopplat till EU som går ut den sista juni. Så det går alldeles utmärkat att skicka iväg folk ur NBG även efter juni månad, något som säkert kommer att göras med tanke på hur svårt det är att få folket att räcka till för rotationsmissionerna. KS19 anyone?

/K

Nu är vakanslistan uppe på mil.se/int igen! Beredskapsperioden än nu tillrättad MEN det saknas många befattningar. Det är bättre precision i denna tråden.

Ytterliggare skillnader mot NBG:

IA07 skall kunna sättas in inom en radie av 6000km från Sverige! (NBG 6000km från Bryssel.)

IA07 skall efter 10 dagar kunna sättas in i ett missionsområde i upp till 6 månader. (NBG 120 dagar)

Är befattningarna som listades i denna tråd fortfarande vakanta? då ni skriver att det saknas befattningar på mil.se/int??

Sökte 2 av dom i dag efter samtal med Kompanichef

Ja befattningarna är vakanta tills annat meddelats.

Försvarsmaktens officiella sida stämmer (101924_apr07) inte.

Kontrakten för de som anställs i NBG 08 är lika långa som för IA07. Det är NBG:s beredskapstid kopplat till EU som går ut den sista juni. Så det går alldeles utmärkat att skicka iväg folk ur NBG även efter juni månad, något som säkert kommer att göras med tanke på hur svårt det är att få folket att räcka till för rotationsmissionerna. KS19 anyone?

/K

Vad jag förstår så är planen att KS19 ska tillsättas av Livgardet, oms en vanligt rotationsmission. Men men, visst har du en poäng att beredskapsförbanden kan skickas iväg av Svenska regeringen även efter att beredskapstiden för EUs del är över. Dock så tror jag inte att det skulle vara sådär väldigt lyckat att skicka iväg en massa förband som en "surprise" i sex månader till Kosovo eller Afganistan efter beredskapstiden utan att meddela detta i förväg. Dessutom så blir det svårt att planera för någon rotationsinsats om förbanden skulle behövas sättas in någon annanstans. Ska man då bara skrapa ihop lite folk för att kunna rotera hem de KS17 och FS16(?) eller ska man låta dessa missioner få stanna kvar ett par extra månader medan beredskapsförbanden avslutar sin insats, kommer hem, rustar upp igen och sedan avlöser dom??

Nä rotationsmissionerna kommer antagligen att rekryteras pararellt och det som kan bli aktuellt för IA07 och NBG efter juni månad är troligen någon sort avhjälpande insats typ sån som IA06 gjort nu eller möjligtvis så blir de bara stommen för ett rotationsförband som börjar utbildas efter beredskapsperioden är över.. Min gissning förstås..

Om man sökt vakans genom att maila som du (Amatör) postade här åvan kommer man tas i tanke för andra vakanser också eller ska man söka från hemsidan också om det kommer upp något nytt där?