Psk-jevel Posted May 5, 2007 Report Posted May 5, 2007 (edited) Några saker på utbildningsplanen jag funderade på, kanske någon som har svar:- Vecka 43, Bataljonsövning. Vilka andra delar består bataljonen av? Du kanske inte känner till NBG konceptet? Visst känner jag till NBG, men efter att ha läst första posten i tråden så har jag också förstått att IA07 inte ingår i NBG. Tillägg: Eftersom 411.mekkomp inte ingår i NBG passar det bäst med en egen tråd för just detta pansarskyttekompaniet.... Edited May 5, 2007 by Psk-jevel Quote
Amatör Posted May 5, 2007 Author Report Posted May 5, 2007 (edited) Några saker på utbildningsplanen jag funderade på, kanske någon som har svar: -Vecka 44 och följande, vad är FINEX? - Vecka 43, Bataljonsövning. Vilka andra delar består bataljonen av? - Vecka 51: FLYTT. Nyfiken på vart, men kanske ingen som vet än. FINEX= Final exercise, NBG´s "slutträning", deployering till Norrland. Bataljonsövning= Med/mot kärnbataljonen i NBG. Den mesta infomationen går att hitta på P4´hemsida. "Flytt" detta betyder att kompaniet skall byta kasern (från kasern 3 till kasern 1) . Inte mer spännande än så är jag rädd. Edited May 5, 2007 by Amatör Quote
Amatör Posted May 7, 2007 Author Report Posted May 7, 2007 Info från IA07: Har nu lyckats få ett löfte från G1/P4 om att bruna kuverten skall skickas ut denna vecka - framme innan helgen. Vakansrekrytering sker i veckan. Nu finns det också information angående förbandets uppgifter på P4´s hemsida. Quote
Balt Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 IA07 ORG Deta verkar vara organisationen på IA07. Några frågor: 1. Det nämns Stridsfordon 9040B.1. Vad är det troliga vi insats att man använder dessa eller utrustas med 9040C varianten? (kanske omöjlig att svara på bara intresserad om man kommer låsa alla 9040C i NBG eller om det finns tillräckligt för tex IA07) 2. Kommer det vara splitter skyddade lastbilar? Kan alternativ vara galten i stället för GW och splitter skyddad container som lednings plats? Undrar bara lite generellt hur man ser på skydds nivån från kompaniets sida om man nu mot alla odds skulle få ut och flänga! /Balt Quote
NisseNord Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 "Flytt" detta betyder att kompaniet skall byta kasern (från kasern 3 till kasern 1) . Inte mer spännande än så är jag rädd. Hur kommer boendet att se ut för de som bor i kasernerna? Quote
EchoLima Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 Är det någon som sitter inne med information om vilken AK5 mod. vi kommer att använda? Spontant känns AK5C nära till hands men en önskedröm vore ju AK5D för vagnsbestättning, eller? En annan fråga, hur är standarden på kasernerna på P4? Har hört att en ska vara riktigt skabbig. Någon som har färska erfarenheter? Quote
Threeblockwar Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Idag fick man brevet med massa trevliga papper... en jävla massa rättare sagt Quote
Meercy Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 Är det någon som sitter inne med information om vilken AK5 mod. vi kommer att använda? Spontant känns AK5C nära till hands men en önskedröm vore ju AK5D för vagnsbestättning, eller? En annan fråga, hur är standarden på kasernerna på P4? Har hört att en ska vara riktigt skabbig. Någon som har färska erfarenheter? Jag frågade under ett av alla samtal till Plutonchef stab/tross och han sa AK5c dvs den nya.... men som sagt det återstår att se... Quote
Vainikainen Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Det största frågan för mej är egentligen hur mycket tid man kommer spendera på förbandet under R10. Är det inget? Är det heltid? Och ifall man får vara i hemmet, vad gäller då? Quote
EchoLima Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Det största frågan för mej är egentligen hur mycket tid man kommer spendera på förbandet under R10. Är det inget? Är det heltid? Och ifall man får vara i hemmet, vad gäller då? Enligt anställningsavtalet kommer vi ju att arbeta heltid, 40 tim/v, dock "ibland oregelbundet", under hela anställningen. Däremot kommer vi tydligen ha rätt mycket ledighet att plocka ut efter utbildningen. Och när jag talade med Kompanichef trodde han att det under slutet av beredskapen vara möjligt att ha ett skiftsystem, jobba 2 v. - ledig 1 v. Quote
Vainikainen Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Det största frågan för mej är egentligen hur mycket tid man kommer spendera på förbandet under R10. Är det inget? Är det heltid? Och ifall man får vara i hemmet, vad gäller då? Enligt anställningsavtalet kommer vi ju att arbeta heltid, 40 tim/v, dock "ibland oregelbundet", under hela anställningen. Däremot kommer vi tydligen ha rätt mycket ledighet att plocka ut efter utbildningen. Och när jag talade med Kompanichef trodde han att det under slutet av beredskapen vara möjligt att ha ett skiftsystem, jobba 2 v. - ledig 1 v. Hade väl hoppats på att kunna vara hemma hela R10 och plugga eller dylikt och att då och då åka och jobba/utbilda. Tjejen lär väl inte bli direkt strörtförtjust heller :( Quote
Kompch Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 IA07 ORG Deta verkar vara organisationen på IA07. Några frågor: 1. Det nämns Stridsfordon 9040B.1. Vad är det troliga vi insats att man använder dessa eller utrustas med 9040C varianten? (kanske omöjlig att svara på bara intresserad om man kommer låsa alla 9040C i NBG eller om det finns tillräckligt för tex IA07) 2. Kommer det vara splitter skyddade lastbilar? Kan alternativ vara galten i stället för GW och splitter skyddad container som lednings plats? Undrar bara lite generellt hur man ser på skydds nivån från kompaniets sida om man nu mot alla odds skulle få ut och flänga! /Balt Förbandet kommer att utrustas med strf9040B och B.1 . Strf9040C är ännu inte återställda efter Liberia i tillräckligt stor mängd för två kompanier. (Läs Malpåse) Om man skakar fram pengar och tid finnes kanske man i ett senare skede pipar om till 9040C, men ekonomin i FM just nu... (Mängden 9040C räcker lätt till båda kompanierna) Nej inga splitterskyddade lastbilar. Alla är upptagna på NBG. Nej inga Galt ----> NBG. Det är fö kompaniet självt som äskat GW och lastbilar. Har ännu inte funnits någon mission där det inte gått åtminstone del av tiden att åka softskin. På P4´s hemsida kan du läsa mer om uppgifter och typmissioner. Afganistan, Kosovo osv. Kompaniet ser ingen anledning till att vi skall ha högre skyddsnivå än man tex idag har i Afganistan. "Flytt" detta betyder att kompaniet skall byta kasern (från kasern 3 till kasern 1) . Inte mer spännande än så är jag rädd. Hur kommer boendet att se ut för de som bor i kasernerna? Kompaniet kommer att bo gruppvis - så långt det är möjligt naturligtvis. Detta innebär mellan mellan 8-12 personer på respektive logement. Vissa perioder kommer det att vara trängre tex när 41RRBn är samlad i Skövde. Är det någon som sitter inne med information om vilken AK5 mod. vi kommer att använda? Spontant känns AK5C nära till hands men en önskedröm vore ju AK5D för vagnsbestättning, eller? En annan fråga, hur är standarden på kasernerna på P4? Har hört att en ska vara riktigt skabbig. Någon som har färska erfarenheter? Enligt listorna är det Ak5C. Vi får väl se när dom dyker upp... IA07 bor under utbildningen i kasern 3. Nyrenovering klar 2003 (om jag minns rätt). IA07 bor under beredskapen i kasern 1. Nyrenovering klar 2006. /Kompanichefen 411.Mekskyttekompaniet Quote
Kompch Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Det största frågan för mej är egentligen hur mycket tid man kommer spendera på förbandet under R10. Är det inget? Är det heltid? Och ifall man får vara i hemmet, vad gäller då? Beredskapstiden är under planering! Följande styrningar finns: 20081130 kontraktstiden slut. All semester, kompledighet för ÖD och flex skall vara 0 (noll). Om man räknar på ledigheten som skall tas ut under 2008: ÖD ca 35 (25+10) dygn totalt. Semester ca 30 dygn. Totalt alltså 65 lediga dagar (13 veckor). Just nu räknar vi med att vi kommer att jobba som vanligt tom slutet på Mars för att därefter börja beta av ledigheten. Teoretiskt skulle det kunna se ut enl följande: 1 vecka i April 1 veckor i Maj 1 vecka i Juni 4 veckor i Juli 1 vecka i Augusti 2 veckor i September 2 veckor i Oktober 1 vecka i November Teoretisk modell slut Kompaniet har ännu inte fått styrningarna för beredskapstider (förutom R10) dvs inställesetider, om hela förbandet står hela tiden eller om vi kan gå ner i beredskap under semester osv. Som anställd (R10) så har man inte beredskap i hemmet utan genomför utbildning och övningar. Man är alltså anställd och arbetar. /Kompanichefen 411.Mekskyttekompaniet Quote
Kompch Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Då rekryterningsläget nu debateras här och i media skall jag redogöra för läget på 411:e Just nu är förbandet uppfyllt till 85%. Räknat på det totala antalet soldater ingående i kompaniet är 18,6% från inneliggande årskull värnpliktiga. Fortsatt vakansrekrytering pågår och de vakanta befattningarna är utlaggda på mil.se /Kompanichefen 411.Mekskyttekompaniet Quote
NisseNord Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Hur kommer boendet att se ut för de som bor i kasernerna? Kompaniet kommer att bo gruppvis - så långt det är möjligt naturligtvis. Detta innebär mellan mellan 8-12 personer på respektive logement. Vissa perioder kommer det att vara trängre tex när 41RRBn är samlad i Skövde. /Kompanichefen 411.Mekskyttekompaniet Kommer det att finnas tillgång till något form av kök, med möjlighet att laga egen mat. Detta inkluderar då kyl och frys och skafferier för förvarning och vad man förväntar sig finna i ett kök. Quote
Kingecho1 Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Det största frågan för mej är egentligen hur mycket tid man kommer spendera på förbandet under R10. Är det inget? Är det heltid? Och ifall man får vara i hemmet, vad gäller då? Enligt anställningsavtalet kommer vi ju att arbeta heltid, 40 tim/v, dock "ibland oregelbundet", under hela anställningen. Däremot kommer vi tydligen ha rätt mycket ledighet att plocka ut efter utbildningen. Och när jag talade med Kompanichef trodde han att det under slutet av beredskapen vara möjligt att ha ett skiftsystem, jobba 2 v. - ledig 1 v. Hade väl hoppats på att kunna vara hemma hela R10 och plugga eller dylikt och att då och då åka och jobba/utbilda. Tjejen lär väl inte bli direkt strörtförtjust heller :( Det var väl lite naivt att kunna tro att ett heltidsjobb (som R10 är) skulle kunna gå att kompletteras med heltidsstudier eller ett annat jobb. Möjligtvis kanske om man bor i direkt anslutning till utbildningsregementet och läser på distans så skulle jag se en möjlighet. Men i detta fall verkar det helt röra sig om naivt önsketänkande??? Fast jag håller med om att det har varit bristfällig information om vad som ska hända!! Quote
Vainikainen Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Det största frågan för mej är egentligen hur mycket tid man kommer spendera på förbandet under R10. Är det inget? Är det heltid? Och ifall man får vara i hemmet, vad gäller då? Enligt anställningsavtalet kommer vi ju att arbeta heltid, 40 tim/v, dock "ibland oregelbundet", under hela anställningen. Däremot kommer vi tydligen ha rätt mycket ledighet att plocka ut efter utbildningen. Och när jag talade med Kompanichef trodde han att det under slutet av beredskapen vara möjligt att ha ett skiftsystem, jobba 2 v. - ledig 1 v. Hade väl hoppats på att kunna vara hemma hela R10 och plugga eller dylikt och att då och då åka och jobba/utbilda. Tjejen lär väl inte bli direkt strörtförtjust heller :( Det var väl lite naivt att kunna tro att ett heltidsjobb (som R10 är) skulle kunna gå att kompletteras med heltidsstudier eller ett annat jobb. Möjligtvis kanske om man bor i direkt anslutning till utbildningsregementet och läser på distans så skulle jag se en möjlighet. Men i detta fall verkar det helt röra sig om naivt önsketänkande??? Fast jag håller med om att det har varit bristfällig information om vad som ska hända!! Det är ju det jag egentligen syftar på. Informationen om vad kompaniets verksamhet under R10 kommer att vara. Det är det jag efterlyser. Och jag tänkte snarar på komvux än heltidsstudier, och ströjobb, inte heltidsjobb ;) Quote
EchoLima Posted May 10, 2007 Report Posted May 10, 2007 Någonting som jag sitter och funderar på i all stillsamhet är: Vad händer om behovet av en insats dyker upp i september-oktober 08? Skickas styrkan och avtalet förlängs? Eller väntar man tills nästa beredskapsstyrka träder i beredskap, förutsatt att det finns någon ny, och skickar dom? Osannolikt scenario, javisst, men som sagt bara en stillsam fundering. Quote
Amatör Posted May 10, 2007 Author Report Posted May 10, 2007 Någonting som jag sitter och funderar på i all stillsamhet är: Vad händer om behovet av en insats dyker upp i september-oktober 08? Skickas styrkan och avtalet förlängs? Eller väntar man tills nästa beredskapsstyrka träder i beredskap, förutsatt att det finns någon ny, och skickar dom? Osannolikt scenario, javisst, men som sagt bara en stillsam fundering. Styrkan skickas. Anställningen på P4 avslutas och alla anställs i utlandsstyrkan. Insatsen kommer att vara max 6 månader. Ditt pass skall alltså vara giltligt till minst 20090530 Quote
Balt Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 En snabb fråga kommer sjukvårds grupperna ha civila sjuksköterskor knutna till sig? eller är "medics"? Quote
106 Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 Vad händer om behovet av en insats dyker upp i september-oktober 08? Skickas styrkan och avtalet förlängs? Styrkan skickas. Anställningen på P4 avslutas och alla anställs i utlandsstyrkan. Insatsen kommer att vara max 6 månader. Ditt pass skall alltså vara giltigt till minst 20090530 Tänk också på att vissa länder (som man kanske måste resa genom för att komma till missionsområdet) kan ha regler som säger att passet måste vara giltigt i minst x månader efter inresedatum, även om man inte tänker stanna mer än någon dag. Detta gör att man kanske måste ha ett pass som är giltigt x månader efter planerad hemrotation för att kunna ta sig hem igen. Quote
Balt Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 (edited) ja mitt pass håller mer än 5 år till så jag är inte orolig...... Edited May 14, 2007 by Balt Quote
Lindqvist Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Efter att ha kikat runt lite på trådar om andra enheter så verkar det som att man kan se redan på sitt befattningsnummer i vilken grupp man kommer att ingå? Betyder detta att alla soldater har sin "tilldelade" plats redan vid inryck? Quote
Krook Posted May 19, 2007 Report Posted May 19, 2007 Efter att ha kikat runt lite på trådar om andra enheter så verkar det som att man kan se redan på sitt befattningsnummer i vilken grupp man kommer att ingå? Betyder detta att alla soldater har sin "tilldelade" plats redan vid inryck? Ja, det är så det är. /K Quote
Erna Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Är oxå uttagen till IA07 9214 Eriksson var namnet Ska bli kul att mötas i sommar! Väl mött Välkommen! Vilken tjänst på IA07? och vart låg du på KS08?? Hallå... IA07 = GRG-sold KS08 = Låg på QL (BQ 1:a grupp) Grg-soldat även där fast utan grg Quote
Lindqvist Posted May 20, 2007 Report Posted May 20, 2007 Ja, det är så det är. /K Tackar. 9530 här då. Quote
Recommended Posts