Jump to content

Automatkarbin 5C Ak 5C inkl. varianter


2Sharp

Recommended Posts

Personligen sätter ja alltid siktet så långt fram som det bara går. Ju längre fram jag sätter det desto lättare har jag att se med båda ögonen. Du kommer snabbare upp till skott om den är monterad långt fram.

 

Men det är som sagt en smak sak.

Edited by Trident
Link to comment
Share on other sites

Får hålla med Trident här.

Om man väljer att inte sätta gogglefästet på skenan så är det svårt att få plats med både huvud, ställning och goggle bakom siktet om det inte sitter långt fram. Dessutom blir det lättare att titta efter laserpekpricken med RP-siktet monterat långt fram. Upplever också att man är grymt mycket snabbare till skott med siktet långt fram än långt bak. Men, men - smaken är ju som baken...

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så att britten är van vid Susat siktet (som har ett minimalt ögonavstånd) och vill därför ha siktet långt bak.

Me förmodligen har han inte valt själv som fler säjer/skriver. Han ser ut att ha kul i alla fall. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Märklig placering av rödpunktssiktet.

 

Det sitter väl där skytten valt att ha det.

 

Precis, jag är "vänsterögd" och har svårt att skjuta med båda ögonen öppna, då kan det vara enklare att ha rps monterat långt bak.

 

Då kan man dock ha svårt att nyttja g-117/monovar, så jag har rps monterat långt fram, jag träffar bra ändå, skall jag sikta till det ordentligt blundar jag med vänster öga. (längre avstånd)

 

Med ksp riktar jag och siktar med vänster öga, utan rps, träffar ändå, på längre avstånd så blundar jag igen.

 

Har ingen ork att skola om mig till vänsterskytt...

Link to comment
Share on other sites

Fråga ang. rengöring!

Nu har ju jag inte gjort GU, så jag vet inte hur ofta man bör rengöra HELA vapnet. Om man nu ens gör det, man kanske bara rengör de absolut vitalaste delarna.

Men, i de fallen det krävs, hur mycket tid skulle krävas och under vilka förhållanden är det möjligt (mörker, regn etc.) att rengöra vapnet?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

@Sandberg

Det där är en svår fråga att svara på, men vapnet mår definetivt bra av dagligt underhåll, då man häller på CLP (för att smörja mekanismen och lösa upp slagg), rengör pipan och ev. gaskammaren. Kan göras mera avancerat, men som regel så behövs det inte så mycket mera, och det är något jag försökt se till att genomföra innan läggdags. (håller man vapnet rent och ser till att lösa upp slaggresterna tidigt efter en skjutning så blir vården på kassern mycket enklare!)

 

Vintertid så är det lite värre när CLP segnar till, och då mår vapnet bättre av att vara torrtorkat.

 

Sen finns det särskild tillsyn, t.ex. efter övning och inför inlämning (och det tror jag egentligen på tok för ofta!), och då går det åt ett par tre timmar för att vårda och visitera. Då tas vapnet isär i atomer, CLP'as, torrtorkas och detta görs då på kassern.

 

/EDIT: Tillägg och förtydliganden

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

@Sandberg

Det där är en svår fråga att svara på, men vapnet mår definetivt bra av dagligt underhåll, då man häller på CLP (för att smörja mekanismen och lösa upp slagg), rengör pipan och ev. gaskammaren. Kan göras mera avancerat, men som regel så behövs det inte så mycket mera, och det är något jag försökt se till att genomföra innan läggdags. (håller man vapnet rent och ser till att lösa upp slaggresterna tidigt efter en skjutning så blir vården på kassern mycket enklare!)

 

Vintertid så är det lite värre när CLP segnar till, och då mår vapnet bättre av att vara torrtorkat.

 

Sen finns det särskild tillsyn, t.ex. efter övning och inför inlämning (och det tror jag egentligen på tok för ofta!), och då går det åt ett par tre timmar för att vårda och visitera. Då tas vapnet isär i atomer, CLP'as, torrtorkas och detta görs då på kassern.

 

/EDIT: Tillägg och förtydliganden

I praktiken:

 

Dagligt underhåll - kika så där inte bor hamstrar eller har fastnat grankottar i bössan.

Torka bort allt som inte hör dit.

 

Vård efter skjutning.. ja.. man kan skjuta bra jävla mycket innan det faktiskt behövs. Ändå strävar man efter att ha ett rent vapen..sot och skit är inte jättenyttigt för bössan i längden.

 

Så kallt som det krävs för att CLPn ska segna... då övar vi inte utomhus i sverige.

 

Under värnplikten:

Rent. Rent. Rent.

Det går alltid att hitta mer skit i ett vapen... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vintertid så är det lite värre när CLP segnar till, och då mår vapnet bättre av att vara torrtorkat.

Enligt vapentekniker på I19 så skall man nästan aldrig torrtorka vapnet.

Han var rätt upprörd över hur lite clp som nyttjades då han besiktade vapen för ett år sen.

 

Och eftersom den tål ner till -54 så är det nog inget han hittat på...

http://www.break-free.com/products/msds/msds_clp_liquid.pdf

Link to comment
Share on other sites

CLP funkar verkligen inte bra i kall miljö. Segar till vapnet. o visst det tål temperaturer ner till -54. Men ja lovar dig att innan den fryser helt så är den väldigt väldigt seg och gör så att mekanismen inte fungerar så bra.

 

Så ja torr drar oxå mina vapen på vintern.

 

Men annars så brukar ja dränka in dom i CLP.

Link to comment
Share on other sites

SoldR Mtrl Vapen. Förebyggande underhåll:

 

Vapenvård i fält

Kom ihåg att i fält aldrig torrdra pipan eller torka vapnet torrt när Break-Free oljorna används, om det inte är nödvändigt för att få vapnet rent.

Dessa tunna oljor inverkar inte på skjutningen. Det gör att man kan gå skjutberedd med korrosionsskydd i pipan.

Om det inte finns tillräckligt med tid att vårda vapnet i fält kan det smörjas in med rengöringsolja CLP. Oljan kommer att lösa krutslaggen men

inte ta bort den.

 

För psg 90 gäller dock särskilda instruktioner vid daglig tillsyn, före skjutning, se SoldR Mtrl Vapen Psg 90.

 

Vapnet skall alltid vara oljat med rengöringssolja CLP. Droppa olja vid behov på mekanismen och på ställen som är utsatta för krutgaser för att

underlätta vården i fält. (Se vapenvård vintertid, sid 42.)

• Ta inte isär vapnet mer än nödvändigt.

• Anpassa vården till den verksamhet som bedrivits t ex

– efter skjutning krävs vård

– efter en patrullrunda behövs endast avtorkning och kontroll av

vapnet.

• Genomför alltid vapenkontroll.

• Skydda pipan med mynningsskyddet.

Vård med Bor-Cap vårdmetod

1. Ta isär vapnet enligt beskrivning för respektive vapen i SoldR Mtrl Vapen. Lägg ut delarna på ett rent skyddsunderlag.

 

2. Skaka flaskan med rengöringsolja CLP ordentligt.

 

3. Olja noggrant in respektive detalj med en inoljad trasa och borsta vid behov detaljerna med en nylonborste (motsv) så att all krutslagg löses upp. Vänta i 15 minuter.

 

4. Ta fram borstviskaren, doppa den i rengöringsolja CLP och gnugga den fram och tillbaka genom pipan med korta drag. Upprepa detta 4-5 gånger och låt oljan verka i 15 minuter.

 

5. Rengör nu pipan genom att torrdra med rengöringslapp 4-5 gånger.

 

6. Dela magasinet och smörj in patronledare och magasinets läppar och väggar med rengöringsolja; låt verka ca 15 minuter.

 

7. Torka vapnet och magasinet torra.

 

8. Kontrollera att vapnet är rent från krutslagg.

 

9. Upprepa punkt 2-6 vid behov 1 till 2 gånger om vapnet är starkt nedsmutsat.

 

10. Vid daglig tillsyn olja in detaljerna och magasinet med ett tunt lager rengöringsolja CLP, använd en inoljad trasa.

 

11. Pipan skall oljas in med inoljad rengöringslapp två gånger. Droppa flödigt med rengöringsolja CLP på en rengöringslapp och drag rengöringlappen med jämn fart utan att stanna genom pipan så att oljan sprids jämnt.

 

12. Vapnet är nu korttidsskyddat mot korrosion till nästa gång det skall användas och pipan behöver inte dras ur före skjutning, om inte främmande föremål som smuts etc kommit in i pipan.

Vid längre uppehåll, smörj in vapnet på samma sätt som tidigare men med insmörjningsolja SMX. Vapnet är nu korrosionsskyddat tills det används nästa gång.

 

Vapenvård vintertid

 

Snö och kyla kan göra att vapnet inte fungerar om det inte vårdas och hanteras rätt.

Grundregeln är att vapnet hanteras på samma sätt som under normal väderlek. Med sjunkande temperartur används rengöringsolja CLP mer sparsamt. För mycket olja medför nästan alltid eldavbrott. Rengöringsolja CLP har goda egenskaper vid låga temperaturer men ta alltid för vana att torka av mekanismens delar.

Om temperaturen understiger -20 °C, måste vapnets rörliga delar vara helt avtorkade dvs torrtorkade, för att säkerställa vapnets funktion.

Använd Nafta 15 eller Sprit 35 vid tvättning av vapendetaljerna. Som smörjmedel används rengöringsolja CLP, men sparsamt. Så fort skjutningen kommit igång måste du smörja vapnet annars ökar risken för slitage och att vapnet skär ihop. Vapnet skall då vara uppvärmt.

Håll snö och is borta från vapnet framförallt i lopp, patronläge, mekanism, riktmedel och magasin. Om snö kommer in i loppet kan snön smälta och bli till is vilket kan medföra att den ”pluggar” loppet och resultatet kan bli en vapensprängning.

Vårda vapnet när det fortfarande är handvarmt. Gör det gärna utomhus eftersom vapnet ”svettas” om det kommer inomhus. Om vapnet varit inomhus och kommer ut kan imman i vapnet göra att mekanismen fryser fast vilket kan medföra eldavbrott. Vapnen fungerar bäst om de har samma temperatur som de skall verka i.

 

Frågor vapenvård?

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

När börjar den användas då? Har en del kompisar som ligger inne, alla verkar köra med den gamla modellen...

 

Termin tre. Utlandsstyrkan använder den redan (förutom KS 15)

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut min AK5C förra veckan men fick tyvärr inte tid till mer än att skjuta in den med både riktmedlen, hade gärna skjutet lite instinktivskytte eftersom jag inte använt rps innan, förhoppningsvis kommer det senare!

Jag brukar har problem (tex med glock) när jag ska sikta med båda ögonen, det blir bara suddigt alltihop. Har kommit fram att mitt högeröga är dominant.

 

Nu till er som är vana med rps, hur bör jag placera mitt rps, långt fram eller långt bak? När jag sköt in det var jag tvungen att blunda med vänster öga för att överhuvudtaget få något fokus så jag kunde skjuta in vapnet, just nu sitter siktet längst fram.

Link to comment
Share on other sites

Utveckla vad du menar.

 

 

Utveckling: Har varit i kontakt med befäl både på NBG-delar i Boden och på Ia07, och samtliga har givit liknande svar som jag på frågan om det ska användas Ak5C.

Alltså enligt papper så skall samtliga ha den nya Ak5:an, men än så länge har de inte dykt upp.

 

Ungefär som det är med Rg32 Galten och mycket annat av materialen som ska användas. I en perfekt värld så finns de, men till en början kanske man får nöja sig med en "gammal" Ak5 och åka runt i en tgb11 där man spraymålat "splitterskyddad" på sidan. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut min AK5C förra veckan men fick tyvärr inte tid till mer än att skjuta in den med både riktmedlen, hade gärna skjutet lite instinktivskytte eftersom jag inte använt rps innan, förhoppningsvis kommer det senare!

Jag brukar har problem (tex med glock) när jag ska sikta med båda ögonen, det blir bara suddigt alltihop. Har kommit fram att mitt högeröga är dominant.

 

Nu till er som är vana med rps, hur bör jag placera mitt rps, långt fram eller långt bak? När jag sköt in det var jag tvungen att blunda med vänster öga för att överhuvudtaget få något fokus så jag kunde skjuta in vapnet, just nu sitter siktet längst fram.

 

Jag fördrar att ha det nästan längst fram (AK5D enda erfarenheten) ett sätt är ju såklart att experimentera med placeringen, det kan hjälpa dig att ha det närmare ögat.

Se till att du har punkten så lågt nedvridet som det bara går (kanske tom helt (nåja) avstängd och vänj dig med att titta igenom riktinstrumentet för att inte du ska försöka fokusera på just den röda punkten.

Personligen så upplevde jag det som att skulle jag skjuta på lite längre håll att det var enklare att just då blunda med ett öga men det är säkert fel,omoralsikt och värdelöst :baskerHV:

 

P.s kvarstår problemen med återkastade hylsor? där dom studsar tillbaka in i lådan ?

 

Lycka till Alfie me Boy

 

/b

Link to comment
Share on other sites

När börjar den användas då? Har en del kompisar som ligger inne, alla verkar köra med den gamla modellen...

 

Termin tre. Utlandsstyrkan använder den redan (förutom KS 15)

 

När kommer de ut på värnpliktiga förbanden då? :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut min AK5C förra veckan men fick tyvärr inte tid till mer än att skjuta in den med både riktmedlen, hade gärna skjutet lite instinktivskytte eftersom jag inte använt rps innan, förhoppningsvis kommer det senare!

Jag brukar har problem (tex med glock) när jag ska sikta med båda ögonen, det blir bara suddigt alltihop. Har kommit fram att mitt högeröga är dominant.

 

Nu till er som är vana med rps, hur bör jag placera mitt rps, långt fram eller långt bak? När jag sköt in det var jag tvungen att blunda med vänster öga för att överhuvudtaget få något fokus så jag kunde skjuta in vapnet, just nu sitter siktet längst fram.

 

Jag fördrar att ha det nästan längst fram (AK5D enda erfarenheten) ett sätt är ju såklart att experimentera med placeringen, det kan hjälpa dig att ha det närmare ögat.

Se till att du har punkten så lågt nedvridet som det bara går (kanske tom helt (nåja) avstängd och vänj dig med att titta igenom riktinstrumentet för att inte du ska försöka fokusera på just den röda punkten.

Personligen så upplevde jag det som att skulle jag skjuta på lite längre håll att det var enklare att just då blunda med ett öga men det är säkert fel,omoralsikt och värdelöst :Malaj:

 

P.s kvarstår problemen med återkastade hylsor? där dom studsar tillbaka in i lådan ?

 

Lycka till Alfie me Boy

 

/b

 

Ja, mer tid på banan är nog vad jag behöver, har ju 6 månader i ett lerigt ställe en bit härifrån på mig. Fick några PM som också förespråkade långt fram av olika anledningar, får bara lära/vänja mig vid det, hoppas kommande utbveckor erbjuder några vändor till skjutbanan! Vertikalgreppet är en annan sak jag inte hunnit men vill prova på.

 

Sköt som sagt bara in vapnet under 2 hektiska eftermiddagar men upplevde att ingen av oss ca 35 personer hade problem med det, överlag dåligt (bra) med eldavbrott. Förutom min ovana med siktet var det enda jag upplevde som en nackdel att plastmaget var i dålig symbios med duellfickan.

 

Klart det är vidrigt, stinkade och vedervärdigt att "fuska" när man siktar, men hellre träff än göra rätt va? :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

AK5 C, CF och D har jag alltid haft RP-siktet längst fram. Dels för att jag upplever att jag kommer snabbare till skott, dels för att kunna ha goggle bakom och dels för att lättare kunna observera "över" riktmedel (t.ex. vid nyttjande av laserpek).

Link to comment
Share on other sites

AK5 C, CF och D har jag alltid haft RP-siktet längst fram. Dels för att jag upplever att jag kommer snabbare till skott, dels för att kunna ha goggle bakom och dels för att lättare kunna observera "över" riktmedel (t.ex. vid nyttjande av laserpek).

 

Kommer antagligen inte plocka ut något mörkermedel till cesarn och räknar inte med att kunna få ut något annat monteringsbart. Fick tipset via pm att stänga främre luckan för att öva upp att sikta med båda ögnonen, låter intressant, ska prova på detta, att kunna observera över siktet är ju en annan fördel med att ha det långt fram.

Link to comment
Share on other sites

När börjar den användas då? Har en del kompisar som ligger inne, alla verkar köra med den gamla modellen...

 

Termin tre. Utlandsstyrkan använder den redan (förutom KS 15)

Använder samtliga i Afghanistan AK5C eller finns "vanliga" AK5 där också?

Link to comment
Share on other sites

När börjar den användas då? Har en del kompisar som ligger inne, alla verkar köra med den gamla modellen...

 

Termin tre. Utlandsstyrkan använder den redan (förutom KS 15)

Använder samtliga i Afghanistan AK5C eller finns "vanliga" AK5 där också?

 

Iom att FS12 roterade hem så bör alla AK5A och D vara hemma. Nu TROR jag inte att det finns några andra kvar än C, och alla utrustas med C såvitt jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...