Jump to content

Automatkarbin 5C Ak 5C inkl. varianter


2Sharp

Recommended Posts

Nu har väl FMV ändå jobbat på övertid igen.

Om man nu får fyra magasin, varför får man då inte två magasinskopplingar?

 

Verkar inte bättre.

Någon kanske ser en logik i att bara ha en magasinskoppling då man bara är begåvad med 4 magg, hur skall man annars kunna gå vaktladdat om man glömt nyckeln till kopplingen.... :dribble:;-)

 

 

Dieseltrollet:

Verktyg i etui 1 st och Universalverktyg 07 1 st, vad skiljer dessa åt?

Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?

Link to comment
Share on other sites

Nu har väl FMV ändå jobbat på övertid igen.

Om man nu får fyra magasin, varför får man då inte två magasinskopplingar?

 

Verkar inte bättre.

Någon kanske ser en logik i att bara ha en magasinskoppling då man bara är begåvad med 4 magg, hur skall man annars kunna gå vaktladdat om man glömt nyckeln till kopplingen.... :dribble:;-)

 

 

Dieseltrollet:

Verktyg i etui 1 st och Universalverktyg 07 1 st, vad skiljer dessa åt?

Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?

Har bara sett en skrivelse, inte sakerna i verkligheten. Så jag vet inte vad som skiljer dem åt.

Link to comment
Share on other sites

Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?

 

Fråga någon som har fått ut Ak5C, IA06 (vissa delar) och FS14, som det sätt ut på bilder så har FS14 inte klippt till sina magfickor för att få det å passa, dock ej säker.

Link to comment
Share on other sites

Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?

 

Fråga någon som har fått ut Ak5C, IA06 (vissa delar) och FS14, som det sätt ut på bilder så har FS14 inte klippt till sina magfickor för att få det å passa, dock ej säker.

Kan du (någon) förklara det jag fetmarkerat?

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?

 

Fråga någon som har fått ut Ak5C, IA06 (vissa delar) och FS14, som det sätt ut på bilder så har FS14 inte klippt till sina magfickor för att få det å passa, dock ej säker.

Kan du (någon) förklara det jag fetmarkerat?

Tack.

 

En bild säger mer än tusen ord:

 

 

Som Jake the snake mycket riktigt sa (i en annan tråd), det går alldeles utmärkt att förvara plastmagasinen i befintliga fickor. Det är dock lite värre när man skall ladda om och ens högsta önskan är snabba magasinsbyten.

 

Sett många exempel på när användare slitsat sina magasinsfickor för att det skulle gå snabbare att dra, men aldrig så aggresivt som på bilden här ovan.

Sådant beteende kanske kan försvaras och angripas med att det är skillnad på vpl-utb och insatsförband, men dem skillnaderna skall vi ju gå ifrån nu...

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Som Jake the snake mycket riktigt sa (i en annan tråd), det går alldeles utmärkt att förvara plastmagasinen i befintliga fickor. Det är dock lite värre när man skall ladda om och ens högsta önskan är snabba magasinsbyten.

 

Sett många exempel på när användare slitsat sina magasinsfickor för att det skulle gå snabbare att dra, men aldrig så aggresivt som på bilden här ovan.

Sådant beteende kanske kan försvaras och angripas med att det är skillnad på vpl-utb och insatsförband, men dem skillnaderna skall vi ju gå ifrån nu...

Tack för klargörandet.

Link to comment
Share on other sites

Magasin plast 4 st

Magasinskoppling 1 st

Nu har väl FMV ändå jobbat på övertid igen.

Om man nu får fyra magasin, varför får man då inte två magasinskopplingar?

 

Det är nog svårt att få in 2 kopplade magasin (fast dom är små) i duellfickan :rolleyes:

 

Fast å andra sidan, utöka med 2kopplingar och ett till mag så löser man nog det bättre med tanke dessutom på stridsteknik med 5,56?? (mycke bulor i luften?)

Link to comment
Share on other sites

Nu har väl FMV ändå jobbat på övertid igen.

Om man nu får fyra magasin, varför får man då inte två magasinskopplingar?

 

Verkar inte bättre.

Någon kanske ser en logik i att bara ha en magasinskoppling då man bara är begåvad med 4 magg, hur skall man annars kunna gå vaktladdat om man glömt nyckeln till kopplingen.... :rolleyes::banghead:

 

 

Dieseltrollet:

Verktyg i etui 1 st och Universalverktyg 07 1 st, vad skiljer dessa åt?

Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?

 

Om jag inte minns fel så var enda skillnaden att det numera finns en fast nyckel (10 mm) för att ha möjlighet att justera rödpunktssiktet.

 

Inte en susning ang. nya magasinsfickor.

 

Jag VET inte ang. bara en magasinskoppling, men ett "jägarmag" blir rätt klumpigt och det blir ännu meckigare att ha den i magasinsfickorna, så kanske-kanske har man tänkt att man har ett jägarmagasin i vapnet och resten är enkla magasin.

Men givetvis hade man [jag] gärna haft minst 8 magasin och 4 magasinskopplingar.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
5,56MM AK 5C /T

 

5,56MM AK 5C 1 st

Universalverktyg 07 1 st

Påse 1 st

Verktyg i etui 1 st

Etui 1 st

Rengöringsolja CLP 20ML 1 st

Läsklina i fodral 1 st

Läskända 1 st

Borstviskare 1 st

Kontrolldon 1 st

Magasin plast 4 st

Magasinskoppling 1 st

Gevärsrem 1 st

Karbinhake 2 st

Vapenrem 06 1 st (leverans i september 2007)

Främre grepp 1 st

Täckplugg 3 st

Täcklock 5 st

 

Trodde att evolutionen nått längre än så. Räknade kallt med att det skulle bli 8 mag per sats plus ev plåtmagasin. Vad händer med dom förresten, skrotning?

Link to comment
Share on other sites

Ja 4 mag är faktiskt IG totalt! Men förhoppningsvis så kan man plocka ut fler vid beredskaps förband och i utlandsstyrkan!

 

Fråga finns det en lösskjutings anordning till AK5C? Jag har för mig att det inte existerar men kan ha drömt/hittat på/motsv det hela!

Link to comment
Share on other sites

Ryktet säger att det är "på g" med lösskjutningsanordningar, man skruvar bort flamdämparen som på Ak4X.

 

Inte en blekaste aning om vad som händer med plåtmagasinen, MIN förhoppning är att de långsamt fasas ut när det finns nog med plastmagasin.

Alt. modifieras med ny/modifieras patronförare och fortsätter att nyttjas.

 

Nu spekulerar jag ev. en smula för mycket, spank me...

Link to comment
Share on other sites

Ryktet säger att det är "på g" med lösskjutningsanordningar, man skruvar bort flamdämparen som på Ak4X.

 

Inte en blekaste aning om vad som händer med plåtmagasinen, MIN förhoppning är att de långsamt fasas ut när det finns nog med plastmagasin.

Alt. modifieras med ny/modifieras patronförare och fortsätter att nyttjas.

 

Nu spekulerar jag ev. en smula för mycket, spank me...

 

En kvalificedrad gissning är att plåtmaggen kommer skrotas så fort det bara är tekniskt möjligt. Helst långt innan det finns plastprylar i tillräckliga volymer.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet säger att det är "på g" med lösskjutningsanordningar, man skruvar bort flamdämparen som på Ak4X.

 

Inte en blekaste aning om vad som händer med plåtmagasinen, MIN förhoppning är att de långsamt fasas ut när det finns nog med plastmagasin.

Alt. modifieras med ny/modifieras patronförare och fortsätter att nyttjas.

 

Nu spekulerar jag ev. en smula för mycket, spank me...

 

En kvalificedrad gissning är att plåtmaggen kommer skrotas så fort det bara är tekniskt möjligt. Helst långt innan det finns plastprylar i tillräckliga volymer.

 

Själv tror jag de kommer förrådsställas då FM har kvar många omodifierade AK5or också :happy:

Link to comment
Share on other sites

Ryktet säger att det är "på g" med lösskjutningsanordningar, man skruvar bort flamdämparen som på Ak4X.

 

Inte en blekaste aning om vad som händer med plåtmagasinen, MIN förhoppning är att de långsamt fasas ut när det finns nog med plastmagasin.

Alt. modifieras med ny/modifieras patronförare och fortsätter att nyttjas.

 

Nu spekulerar jag ev. en smula för mycket, spank me...

 

En kvalificedrad gissning är att plåtmaggen kommer skrotas så fort det bara är tekniskt möjligt. Helst långt innan det finns plastprylar i tillräckliga volymer.

 

Själv tror jag de kommer förrådsställas då FM har kvar många omodifierade AK5or också :-P

 

De omodifierade Ak5:orna ska vad jag förstår utgå. Dvs skrotas.

Link to comment
Share on other sites

De omodifierade Ak5:orna ska vad jag förstår utgå. Dvs skrotas.

 

Kan man inte byta ut AK4 mot Ak5, eller finns det något bra skäl till att man inte kan göra det?

 

Tar lång tid att utbilda hemvärnet. Alla måste komma till utbildningen och alla kan inte komma just då och så vidare. Ta in alla vapen och sen ersätta med nya blir en merkostnad pga milersättning etc. Sen finns det inbyggda muskelminnet. Underbart att lära våra gamla hjältar, som kämpa mot Ivan med Kalashnikov, att byta sida på vapnet när de ska ladda.

 

Man tycker det vore billigt att ta in Ak4an och ersätta med Ak5C som jag förstår har samma aimpoint fäste. Bara för HV soldaten att sätta Aimpointen på det nya vapnet och lämna in det gamla.

Borde inte skrotvärdet på AK4an vara högre än det på Ak5an(lättare) också? Iofs kanske det är alulegeringar och shit i den som är värt mera.

Största hindret ligger nog i bilden av Hemvärnet och om det är en del av FM överhuvudtaget.

Edited by slemh
Link to comment
Share on other sites

Tar lång tid att utbilda hemvärnet. Alla måste komma till utbildningen och alla kan inte komma just då och så vidare. Ta in alla vapen och sen ersätta med nya blir en merkostnad pga milersättning etc. Sen finns det inbyggda muskelminnet. Underbart att lära våra gamla hjältar, som kämpa mot Ivan med Kalashnikov, att byta sida på vapnet när de ska ladda.
Och med samma argument så skulle man inte kunna byta från AK5 till AK4 vilket alla som går med i HV tvingas göra... Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Tar lång tid att utbilda hemvärnet. Alla måste komma till utbildningen och alla kan inte komma just då och så vidare. Ta in alla vapen och sen ersätta med nya blir en merkostnad pga milersättning etc. Sen finns det inbyggda muskelminnet. Underbart att lära våra gamla hjältar, som kämpa mot Ivan med Kalashnikov, att byta sida på vapnet när de ska ladda.
Och med samma argument så skulle man inte kunna byta från AK5 till AK4 vilket alla som går med i HV tvingas göra...

Stämmer. Många timmar går åt där med. Korta ner introduktionsutbildningen vore lah gött och ha mera konstruktiv utbildning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
5,56MM AK 5C /T

 

...

Kontrolldon 1 st

Magasin plast 4 st

Magasinskoppling 1 st

...

 

Trodde att evolutionen nått längre än så. Räknade kallt med att det skulle bli 8 mag per sats plus ev plåtmagasin. Vad händer med dom förresten, skrotning?

Är det inte så att det i nuläget bara ingår 4 plåtmag till AK5? Och att ytterligare magasin delas ut separat?

Link to comment
Share on other sites

Om nu magasinkopplingen gör att det blir tajt i magasinfickan, varför inte använda den fickan som är lite större. Minns tyvärr inte vad den hette.... flerbruksficka liten?? Borde ju gå att beställa sådana nu istället om det behövs större.

Link to comment
Share on other sites

Om nu magasinkopplingen gör att det blir tajt i magasinfickan, varför inte använda den fickan som är lite större. Minns tyvärr inte vad den hette.... flerbruksficka liten?? Borde ju gå att beställa sådana nu istället om det behövs större.

 

Visst kan man använda flerbruksficka liten, men det är slöseri med utrymme på västen och inte helt hälsosamt rent omladdningstekniskt.

 

Flerbruksficka liten rymmer 4-5 magasin, beroende på tillverkningsserie, den är bredare än magasinsfickan, men har fortfarande de två fästbanden sittandes sida vid sida vilket ger en del sladder.

Den är också djupare/högre än magasinsfickan och jag har aldrig fått till ett drag ur en sådan på ett smidigt sätt. Den fickan gör sig bäst som allmän pryl-/hgr-ficka.

 

Det är ingen bra lösning, och jag är av den meningen att det skulle bli en rikskass tillfällig-permanent-lösning (d.v.s. det funkar hjälpligt och då finns det inget problem...).

Maggen är tighta nog som det är i de ordinarie magasinsfickorna, och det är därför jag hyser en förhoppning om att nya fickor är på G. Såg bl.a. Recon/Sacci/Snigel-fickorna på stridsgördeln under försvarsmaktsdagarna -06, mtrl som är COTS och betydligt bättre än kronans egna.

 

(COTS = Commercial Of The Shelf = Hyllvara)

 

Jag förstår ju tanken med att ge alla EN magasinskopplare, nämligen att soldaten då kan ladda om snabbt vid stridskontakt och lättare nå eldöverlägsenhet, samtidigt som enstaka magasin är betydligt snabbare att dra, oavsett ficka, jämnfört med ett par magasin med koppling. Men det finns även fall när det är mycket nödvändigt att soldaten får välja själv om han vill ha ett eller två par kopplade magg.

 

@pajohansson

Visst ingår det 4 magasin i Ak 5 mt, men alla har inte så pass driftiga plut./komp./skv.-chefer som ser till att soldaterna har en försvarlig mängd magasin. För en stationär uppgift som inbegriper ytövervakning, ja, då räcker antagligen 4 magg om ammunition och understödsvapen finns i närheten.

 

I en annan tråd här på forumet så förklarade en framstående forumit och frontsvin hur och varför 200 meter tagen terräng kostade en ungefärlig ammunitionsinsats på 8 magasin.

 

Räcker det då med 4 kontra 8 magg beroende på tjänst? Jag anser inte det. För lite då och då förväntas förband omgruppera, och underrättelse-sidan kan ha bedömt hotnivån fel inför en patrull. Då behöver dessa enheter en försvarbar mängd ammunition redo för insats så att dem kan hålla ut tills undsättningsstyrkan anländer. Det kan ta 10 minuter, det kan ta 45 eller t.o.m. resten av livet...

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Detta har säkerts tagit upp förut, men är inte 4 magg bara under VP har inte utlandsstyrkan 8-12 magg?

 

Minns inte om någon någonsin presenterat en sådan generell beskrivning på detta forumet, men det stämmer tyvärr inte.

Förekommer att GU-förband har 6 eller fler magg, och det förekommer att personal i US endast har 4 magasin p.g.a. ett bedömt behov och det bedömda säkerhetsläget.

 

Sen så kan ju vän av ordningen fråga sig vad som hänt med uttrycken "Train as you fight", "The more you sweat in peace, the less you bleed in war". GU-förbanden utbildas mot insatser, varför skall dem då bära omkring på 4 magasin under två terminer för att plötsligt lastas ned med betydligt fler samma sekund de går över den magiska Termin 3-gränsen?

 

Jag tycker inte att det håller, men när jag låg inne hade jag kamrater som ifrågasatte värdet av 6 magasin "när man ändå bara får skjuta 3 åt gången". Magasin är hårdvaluta. Jag säger inte att man skall lasta ned sig med 20 magasin fördelade på 8 fickor i västen, utan färdigfyllda magg kan med fördel transporteras i stridssäck eller uppdragssäck om man ser en tillfälligt höjd efterfrågan på världsmarknaden...

 

F.ö. ta en titt på min signatur. Sgt1clHansson slog huvudet på spiken när han välte ur sig det!

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Detta har säkerts tagit upp förut, men är inte 4 magg bara under VP har inte utlandsstyrkan 8-12 magg?

 

Att det kommer 4 magg till Ak5c verkar var någon typ at standard då ak5 också kom med 4 magg.

Sedan får jag väll tro att de köper in en bunte extra magg då jag själv hade 8 magg under min Vp som standard (fler på stora övningar).

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...