Jump to content
Sign in to follow this  
2Sharp

Automatkarbin 5C Ak 5C inkl. varianter

Recommended Posts

Den viktuppgift jag fått är 5,3kg laddad, men skulle gärna få den verifierad.

Finns det någon granattillsats till Ak5C? Bilder?

p.s FE01 NBG harmed säkerhet inte fått Ceasar än.

Hittar inte svaret, så jag måste fråga: är kolvens längd ställbar på AK5C? Dvs, kan brukaren själv ändra längd på kolven?

Hittar inte svaret, så jag måste fråga: är kolvens längd ställbar på AK5C? Dvs, kan brukaren själv ändra längd på kolven?

Ja

43rx7.th.jpg

44oy5.th.jpg

Vad är det som hänt med kolven på nedre bilden jämfört med kolven på den övre bilden? (något har fällts ut!)

Bra. Tack. Synd bara att det skulle ta så lång tid innan någon kom på att soldaterna är olika långa. :rolleyes:

Då lägger jag in en liten snöboll här.

Jag noterade att vikten på AK5C skall vara runt 5,3kg

Det som jag tycker då är intressant är att vi hamnar på samma vikt som en laddad AK4.

Denna frågeställningen som jag nu kommer att ställa hamnar kanske en del ot tillsammans med det andra som jag har noterat.

Om dessa viktuppgifter stämmer?

Hur kommer då alla dessa personerna som vill ha Ak5 istället för Ak4 pga vikten ställa sig.

När båda vapena har nästan samma vikt laddade.

Visserligen så kommer där att vara en viss längd skillnad igen. Men redan innan så var det ej så stor skillnad mellan 4&5.

Nu kommer den skillnaden vara lite mer markant i alla fall.

Men det betyder för min del att vikten kommer att vara spridd över ett mer kompakt vapen som kan komma att kännas lite mer trögt.

Bara några tankar som kom nu när jag såg vikt upg och längden på vapnet.

Mvh

404 Skenberg

43rx7.th.jpg

44oy5.th.jpg

Vad är det som hänt med kolven på nedre bilden jämfört med kolven på den övre bilden? (något har fällts ut!)

Knappen för att justera längden på kolven har tryckts in och då fäls haken ner så att man kan dra i kolven. Sen trycker man upp den igen för att låsa kolven.

Då lägger jag in en liten snöboll här.

Jag noterade att vikten på AK5C skall vara runt 5,3kg

Det som jag tycker då är intressant är att vi hamnar på samma vikt som en laddad AK4.

Denna frågeställningen som jag nu kommer att ställa hamnar kanske en del ot tillsammans med det andra som jag har noterat.

Om dessa viktuppgifter stämmer?

Hur kommer då alla dessa personerna som vill ha Ak5 istället för Ak4 pga vikten ställa sig.

När båda vapena har nästan samma vikt laddade.

Visserligen så kommer där att vara en viss längd skillnad igen. Men redan innan så var det ej så stor skillnad mellan 4&5.

Nu kommer den skillnaden vara lite mer markant i alla fall.

Men det betyder för min del att vikten kommer att vara spridd över ett mer kompakt vapen som kan komma att kännas lite mer trögt.

Bara några tankar som kom nu när jag såg vikt upg och längden på vapnet.

Mvh

404 Skenberg

Förstår inte riktigt var du vill komma med inlägget.

Det är möjligt att AK5C är något tyngre, ingenting som märks av särskilt tydligt, eftersom det är kortare och kompaktare. Att jämföra med AK4 är helt galet. Skillnaden i ergonomi skulle, om det vore möjligt, mätas i ljusår.

Sedan kan du fortsätta med att räkna på hur mycket am man klarar att få med sig.

nu är jag viserligen ute ur gamet om man säger så.SFP nedlagt, men vill ändå tanka för bilderna.

Hade fler haft som vana att fota saker med samma hängivenhet och lagt ut online hade nog kommit fler mods till alla olika slags spel.

Skillnaden i ergonomi skulle, om det vore möjligt, mätas i ljusår.

Kan bara hålla med där, det går inte att jämföra alls egentligen.

Granattillsats skall vara inplanerat till Ak5C, det som funderades på var hur det skulle se ut, endast rälsfäste eller integrerat handskydd etc. förhoppningsvis har det kommit längre i planeringen nu.

Kul att du gillade bilderna granQ

..o tack för delningen av tråden Kimster!

Edited by 2Sharp

Har man inte kunnat göra några viktbesparingar på den nya verisionen? 5,3kg oladdat låter "omodernt". En av anledningarna till 5,56mms existensberättigande var ju att vapnet samt ammunitionen skulle vara lättare och mer hanterbar än 7,62mm.

Nu ser man ju bilder på "lätt" modifierade M14 lite varstans hos amerikanska soldater, ju närmare vapnen kommer varandra i vikt ju fler soldater verkar föredra 7,62mm. I dagens krigsföring (tänker på fredsframtvingade och bevarande) där logistikkedjan är kortare och därmed tillgången på ammunition bättre så minskar också denna för 5,56 fördelaktiga faktor.

För mig som gjorde GU med Ak5 och sedan gick över och testade m/96 (C8) i Danmark så kändes den senare overkligt lätt och smidig, den fungerar till och med alldeles ypperligt!

Hur som helst så ni som har provat Ak5C är vapnet en stor förbättring värd namnet eller skulle vi väntat på nästa generations EHV?

@Fj Fjun: Vad tror du Sveriges vapenindustri hade tyckt ifall vi hade väntat på Gen. 2, alt. köpt direkt "från hyllan"?

Kravet på Ak 5C enligt de .pdf's som återfinns i CF-tråden var att den olastad skulle väga 3,8 kg.

Ett fullt magasin väger 0,6 kg.

RPS EHV väger enligt manualen 0,390 kg

Lite addition och detta ger vid hand att Ak 5C bör väga 4,8 kg (avrundat uppåt för säkerhets skull, plastmagasinen oaktade).

Ak 4A vägde stridsladdad 5,3 kg enligt soldf.com, släng på en skena och 0,390 kg RPS EHV så är vi uppe i 5,69 kg.

Att sen CF-prototyperna vägde bly, det kan jag köpa, men kravet på vapnet var 3,8 kg, och mig veterligen har inte 2Sharp klagat på vikten.

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Jag är fullt och fast övertygad om att Ak 4B och Ak 5C/D är produkter av lobbyverksamhet och arbetsmarknadspolitiska insatser. So be it.

Vi har i alla fall fått ett mera funktionellt vapen jämnfört med vad vi hade.

- Bättre riktmedel

- Bättre ergonomi

- Mer UA mtrl.

Må vara en sminkad gris, men jag struntar i hur grisen såg ut så länge jag får min julskinka!

EDIT: Här är länken i fråga, http://www.dtic.mil/ndia/2006smallarms/arvidsson2.pdf (och ja, jag hade också gärna sett att vi skaffat G36C och K)

Edited by Sytare

*me slaps Sytare with a big hörnflagga*

Ett bra vapen har blivit ett modernt, bra vapen.

Nu har vi en Ak som håller i 20 år till och då finns det säkert bättre vapen än de vi har idag.

SCAR någon?

Adam Willhelm min vän, det smärtar mig att du verkar märka ord och missförstå mig med flit sådär :rolleyes:

Att vapnen hyser vissa yttre och mekaniska likheter är vi alla överens om, men SCAR och Ak 5 är fortfarande två olika vapen med två olika krav spec. SCAR är t.ex. inte gjord för att genomlida kontinuerlig värnpliktsutbildning, och viktbesparingarna kommer ju på bekostnad av livslängden.

;-)0:)

AK5 är ett bra vapen i grund och det har blivit ett bättre vapen nu med modifikationer men jag kan ändå inte låta bli att bli lite förvånad över att vi fortfarande släpar omkring på ett järnspett.

Nu senast i AF så använde vi ju AK5D, trevligt format på alla sätt även om jag saknade rails och möjligheten till främre grepp på just den varianten vi hade så vid träffar med ex tyska och amerikanska kollegor så var svaret alltid.. nice weapon but why so heavy?...

Nu är ju C ett vapen som inte är särskillt kort och smidigt och fortfarande så pass tungt att vi leder ligan västvärldens tyngsta infaterivapen (raliant och till viss del kanske felaktigt).

Även om belutet är fattat och vi på alla sätt är satta att gilla läget när vi nu börjar tilldelas AK5C så är frågan jag ställer mig... varför valde man inte att köpa in ett helt nytt vapen och bespara oss några kg att släpa på, var det verkligen så mycket billigare ?

Som sagt, den planerade livslängden är ju 20 år...

Frapperande är ju att det svenska förbandet som har möjlighet att välja vapen efter eget tycke och smak inte använder AK5... Vote of confidence?.. nja...

/b

Även om belutet är fattat och vi på alla sätt är satta att gilla läget när vi nu börjar tilldelas AK5C så är frågan jag ställer mig... varför valde man inte att köpa in ett helt nytt vapen och bespara oss några kg att släpa på, var det verkligen så mycket billigare ?

Svaret stavas a-r-b-e-t-s-m-a-r-k-n-a-d-s-p-o-l-i-t-i-k.

Tror inte så är fallet, det hade definitivt gett fler arbetstillfällen "sverigeanpassa" och licenstillverka tex G36.

Tror inte så är fallet, det hade definitivt gett fler arbetstillfällen "sverigeanpassa" och licenstillverka tex G36.

Intressant vore att se vad har AK5C för pris/styck, är dom så mycket billigare per enhet eftersom stommarna redan finns i landet att det gör att man inte kan försvara ett inköp av ett annat och lättare vapen?

Eller är alla andra upptänkliga varianter av automatkarbiner på markanden så pass mycket sämre att det av den anledningen inte var aktuellt att göra ett nyinköp?

Jag är medveten om vilka utprovningar och jämförelser som gjordes innan AK5 inköptes bla med Galien mfl, gjordes det någon sådan alls nu innan C faställdes?

Observera att jag inte försöker sätta igång en M4 kontra G36 kontra FAMAS kontra AK5 diskusion osv vilken som hade varit det bästa allternativet för där har vi säkert en massa olika preferenser utan jag undrar bara varför det blev som det blev för jag förstår absolut att det hur som helst är ett faktum som vi inte kan göra något åt..

/b

Varför det inte inköptes någon ny Automatkarbin:

1. Systemet fanns redan i FM, det var billigare att uppgradera än att köpa nytt (utbildning, reservdelar m.m.)
  2. Arbetsmarknadspolitik, bättre att pengarna stannade i Sverige.

Tillägg:

3: Den kompetens som redan finns inom riket på systemet i fråga. Utbilda nya övningsledare, befäl och vapentekniker är nog inget som görs på en handvändning.

Att sen de som kan och vill kör med G36C medmera, ja, det är deras val för att lösa sina jobb. Jag tror knappast att det har med "vote of confidence" att göra.

Vi har nu ett nytt vapen. Tacka och ta emot. Det är efterlängtat :rolleyes:

Varför det inte inköptes någon ny Automatkarbin:
  1. Systemet fanns redan i FM, det var billigare att uppgradera än att köpa nytt (utbildning, reservdelar m.m.)
  2. Arbetsmarknadspolitik, bättre att pengarna stannade i Sverige.

Ni får ursäkta att jag inte hoppar av glädje.

Att Ak5 C skulle vara billigare än att köpa nytt betvivlar jag skarpt. Det är enligt vad jag hört från personal på HKV snarare tvärtom. Närmare bestämt 110 miljoner dyrare än det näst dyraste alternativet (aka HK G36) och dessutom 50% tyngre (om nu viktuppgiften stämmer).

Ni får ursäkta att jag inte hoppar av glädje.

Att Ak5 C skulle vara billigare än att köpa nytt betvivlar jag skarpt. Det är enligt vad jag hört från personal på HKV snarare tvärtom. Närmare bestämt 110 miljoner dyrare än det näst dyraste alternativet (aka HK G36) och dessutom 50% tyngre (om nu viktuppgiften stämmer).

Men läs vad ovanstående skrivit...

Styckepriset för vapnet kanske blir dyrare på det här sättet, men själva systemet blir billigare, eftersom man redan kan AK5 så slipper man grundutbilda samtlig personal på ett nytt vapen.

Utprovning och testerna av vapen när ak5 skulle tas fram tog mer än 10 år, i alla fall enligt Ak5-sidan här. Kan vi vänta så länge med en ny ak?

Skulle ni vilja att försvaret skaffade ett vapen som inte var testat efter svenska krav?

Plus att det inte är gratis att införa ett nytt vapensysten med utbildning mm. Plus att alla reglementen skulle behövas skrivas om.

Jag har för mig att norska försvaret har ratat g36 i sina tester av en ny ak. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta rykte?

Alla inryckande och US personal har i vart fall reputb på Ak. Kostnaden för att nyutbildas på Ak5c (med RP sikte och övriga nymodigheter, som dessutom tar ganska lång tid, se tidigare i tråden) kan omöjligt vara avsevärt högre än att utbildas på nytt ehv.

STANAG magasin har vi och även 5,56mm så den kostnaden tillkommer inte (g36 har tex. adapter för dessa magasin). Övertyga mig om att utbildningskostnaden för en för 15år (eller mig själv, 4 år sedan) sedan utryckande på nytt ehv kontra ak5c skiljer sig nämnvärt.

Reservdelstillgången då? Här har Cesar vissa fördelar, men inte mycket. Underbeslag, pistolgrep, handskydd, axelstöd, riktmedel, flamdämpare mm är inte samma. Här har man faktiskt missat en del saker som borde ha varit enklare och mer "interchangable".

M16a2 -> a3 är ett bra exempel på en ekonomisk lösning där man "bara" fäst en 1913 skena och tagit fram ett nytt handskydd.

Vad jag menar är att Ak5c totalkostnad inte alls borde skilja sig mycket från ett helt nytt ehv. Jag kritiserar inte Ak5c alls utan bara tankesättet med kostnader som en faktor. När statliga myndigheter lägger upp en kalkyl så ska man ta den med en nypa salt..

MEN har vi fått ett vapen som fungerar och våra soldater är nöjda med så är det är det värt en högre kostnad.

Vad jag menar är att Ak5c totalkostnad inte alls borde skilja sig mycket från ett helt nytt ehv.

Det kan nog stämma att kostnaden för att köpa ett nytt vapen hade varit ungefär samma som att utveckla ak5c men som det står i FMVs pdf så är Ak5c ett säkrare alternativ, man vet att ak5 funkar i svenska förhållanden och håller för att misshandlas av värnpliktiga. Ak5c är också ett snabbare alternativ, som jag tidigare nämnt så tog det mer en tio år från test till att Ak5 var ute på förband.

Jag har för mig att norska försvaret har ratat g36 i sina tester av en ny ak. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta rykte?

Låter märkligt.. iom att norsk MOT personal under mitten på FS11 tilldelades flång nya G36. Men det betyder absolut inte att det är lika med att G36 kommer bli det nya enhetsvapnet.

Att sen de som kan och vill kör med G36C medmera, ja, det är deras val för att lösa sina jobb. Jag tror knappast att det har med "vote of confidence" att göra

Sytare... jo det är faktiskt precis vad det betyder, missnöje med funktionssäkerhet,ergonomi och vikt men nog om det

Sytare.. om du fick välja helt fritt.. inte skulle du välja AK5C?

@Adam Wilhelm

Tack för svaret... och även om styckpriset precis som Harald säger är betydligt högre så lyckades man ändå övertyga FM om att det var billigare att göra såhär.. (Sprinter någon?)

Observera..min enda beef med C är att jag tycker att den är något för lång och onödigt tung!

/b

Med tanke på hur snabbt vi omsätter personalen (och hur lite folk det handlar om idag) inom FM så torde skillnaden i kostnad för utbildning på helt nytt vapen jämfört med modifierat vara tämligen marginell.

Vad gäller vikten 5,3 kg så är jag skeptisk.

Som Sytare skrev så var ett av kraven 3,8 kg i oladdat skick.

Det är inte särskilt tungt om man man jämför med liknande vapen. Ak5C ska inte jämföras med M4 då den inte har pistong utan med Hk 416 med "14,5" pipa. HK 416 är för övrigt ett svar från Hk på vissa amerikanska specialförband om de kunde göra något liknande som de gjorde med L85A1. Man har problem med M4 då den inte motsvarar de krav på pålitlighet och slitstyrka som ställs på den. Detta gäller "Tier 1" förband som Delta, CAG och DEVGRU.

G36 har även den problem (magasinläpparna spricker etc.) som gör att tyska KSK har börjat snegla på Hk 416.

Ak5C med 3,8 kg mot Hk 416 med 3,5 kg.

Det är visserligen 0,3 kg men då har Hk 416 inte fällbar kolv.

Låter märkligt.. iom att norsk MOT personal under mitten på FS11 tilldelades flång nya G36. Men det betyder absolut inte att det är lika med att G36 kommer bli det nya enhetsvapnet.

Att sen de som kan och vill kör med G36C medmera, ja, det är deras val för att lösa sina jobb. Jag tror knappast att det har med "vote of confidence" att göra
Sytare... jo det är faktiskt precis vad det betyder, missnöje med funktionssäkerhet,ergonomi och vikt men nog om det

Sytare.. om du fick välja helt fritt.. inte skulle du välja AK5C?

@Adam Wilhelm

Tack för svaret... och även om styckpriset precis som Harald säger är betydligt högre så lyckades man ändå övertyga FM om att det var billigare att göra såhär.. (Sprinter någon?)

Observera..min enda beef med C är att jag tycker att den är något för lång och onödigt tung!

/b

Att norska soldater har använt G36:or i Afghanistan kan ju bero på att både telemarksbataljonen och KJK har varit nere i landet. Båda dessa föband använder en modell av G36. Bara en tanke