REALIN Posted May 29, 2012 Report Posted May 29, 2012 F.ö. för att blanda mig i diskussionen om sjukvården inom Hv. Så borde den vara organiserad på exakt samma sätt som övriga försvarsmaktens insatsförband. Det bör vara slut på special lösningar för Hv. Utan gör på samma sätt som alla andra förband med strid som en huvuduppgift. Håller med dig hundra procent. Quote
Slugg Posted May 29, 2012 Report Posted May 29, 2012 Enligt Vår utbildningsgrupp är en första utbildning för krigssjukvårdare inom hemvärnet planerad men det kommer bli typ en representant från varje bataljon som går. När det gäller sjukvårdare inom sjukvårdsgruppen så fanns det senast jag hörde ingen planerad utbildning från förmedc. utan där är vi beroende av RK fortfarande. När det gäller beväpning så är problemet mångfacettterat min grundåsikt är att alla i ett militärt förband skall ha beväpning för självskydd. Jag inser att en del av våra RK sjukvårdare inte vill bära vapen, jag accepterar det så länge de i övrigt kan tänka och uppträda minst lika "taktiskt" som resten av förbandet, däremot är vi inte organiserade för detta det finns ingen närskyddsgrupp som kan skydda våra sjuktransporter eller vår sjuksköterska när han/hon förflyttar sig mellan plutonerna för sjukmönstringen. Vilket jag vid vår KFÖ blev lärd att han/hon skall göra. När det gäller vilken sorts vapen så skulle jag personligen om jag gick i befattning där jag rör mig med pluton eller grupp vilja ha tillgång till ett vapen jag kan dra snabbt då jag ger vård tex en pistol, då det då borde finnas skyttar som sköter striden och den situation då jag behöver använda mitt vapen är vid snabba lägen då fienden gjort en omfattning eller liknande och AK4:an ligger i mitt knäveck eller sitter på ryggen. Om jag går som sjukvårdare på en sjukvårdsgrupp som är samlokaliserad med staben och inte gör de akuta omhändertagandena i närhetenn av striden så funkar en AK4 utmärkt. Det går att göra det mesta med en AK4 på ryggen Utom att komma snabbt till skott. Jag vet jag gjorde min GU som Pionjär med AK4 som personligt vapen. Och när det gäller utbildning och organisation så låter det som om man planerar att göra HV sjukvård så lik resten av försvarsmakten som möjligt. Dock får ju inte Krigssjukvårdarna innom hemvärnet praktiken... Suck. /Slugg 1 Quote
Shades Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Och när det gäller utbildning och organisation så låter det som om man planerar att göra HV sjukvård så lik resten av försvarsmakten som möjligt. Dock får ju inte Krigssjukvårdarna innom hemvärnet praktiken... Suck. /Slugg Det där beror nog litet på utbildningsgruppen du tillhör. Jag har läst "Akutsjukvård i fält" uppe i Boden (som enda hemvärnare) och har därefter också gjort mina veckor praktik på ambulans samt akuten. Uppenbarligen kan det genomföras men både till stor kostnad för gruppen och personen som genomför utbildningen (SGI är inte ens i närheten av vad jag tjänar och utbildningen var 10 veckor plus praktik). /S Quote
Shades Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Men det är klart... Stridssjukvårdarna får inte den praktiken. Samtidigt är det knappast något de egentligen är i behov av. Quote
sjukvårdare Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Men det är klart... Stridssjukvårdarna får inte den praktiken. Samtidigt är det knappast något de egentligen är i behov av. hur menar du då? Jag förstår att det är svårt (omöjligt?) att erbjuda praktik till nästan 2000 stridssjukvårdare, och att det viktigaste är att de kan följa en väl intränad systematik. Men du kan väl inte mena att de inte skulle ha behov av praktisk tjänstgöring "in real life"? Quote
Cykelskytt Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 Och när det gäller utbildning och organisation så låter det som om man planerar att göra HV sjukvård så lik resten av försvarsmakten som möjligt. Dock får ju inte Krigssjukvårdarna innom hemvärnet praktiken... Suck. /Slugg Det där beror nog litet på utbildningsgruppen du tillhör. Jag har läst "Akutsjukvård i fält" uppe i Boden (som enda hemvärnare) och har därefter också gjort mina veckor praktik på ambulans samt akuten. Uppenbarligen kan det genomföras men både till stor kostnad för gruppen och personen som genomför utbildningen (SGI är inte ens i närheten av vad jag tjänar och utbildningen var 10 veckor plus praktik). /S Det var imponerande! Jag tror det är fler än jag här som skulle vara intresserade av att få veta mer. Hur du gick till väga för att bli antagen, hur du övertygade din utbildningsgrupp, vad du har för befattning nu, om du även gått RK-utbildning, om du uppfattade utbildningen som svår, osv osv. Quote
Shades Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 hur menar du då? Jag förstår att det är svårt (omöjligt?) att erbjuda praktik till nästan 2000 stridssjukvårdare, och att det viktigaste är att de kan följa en väl intränad systematik. Men du kan väl inte mena att de inte skulle ha behov av praktisk tjänstgöring "in real life"? Därför att stridssjukvårdaren inte kommer ha mycket utbyte av den praktiken för den befattning han/hon kommer ha. Det är TOS och sedan fort bakåt som gäller. Rresten av vården sker (ev. ringer och annat "finlir" som inte rör ett snabbt avsnörande förband) utanför het zon och där kommer inte stridssjukvårdaren att vara. Den bästa praktik stridssjukvårdaren kan få är om övningsledaren bestämmer sig för att låta soldaterna bli skadade under övningen trots att hemvärnare är odödliga (ja, litet ironi där på slutet). Det var imponerande! Jag tror det är fler än jag här som skulle vara intresserade av att få veta mer. Hur du gick till väga för att bli antagen, hur du övertygade din utbildningsgrupp, vad du har för befattning nu, om du även gått RK-utbildning, om du uppfattade utbildningen som svår, osv osv. Jag skulle tro att det är en kombination av genuint intresse och en möjlighet som öppnade sig tillsammans med en omgivning som ställde upp på att backa mig (singel med barn osv). Men jag kan inte svara för hur resonemanget gick högre upp. Ja, jag har gått Gk1+2 (som man kan kalla en lightversion av denna utb) samt BK och är gruppchef inom sjv nu. Utbildningen är krävande om man, som jag, bestämt sig för att gå ut med högsta möjliga betyg. Det är, trots allt, en högskoleutb på 15hp. MEN, den är grymt givande om man är vriden åt detta hållet. Som en passus kommer jag börja läsa in ssk nu till hösten. Quote
sjukvårdare Posted May 30, 2012 Report Posted May 30, 2012 (edited) hur menar du då? Jag förstår att det är svårt (omöjligt?) att erbjuda praktik till nästan 2000 stridssjukvårdare, och att det viktigaste är att de kan följa en väl intränad systematik. Men du kan väl inte mena att de inte skulle ha behov av praktisk tjänstgöring "in real life"? Därför att stridssjukvårdaren inte kommer ha mycket utbyte av den praktiken för den befattning han/hon kommer ha. Det är TOS och sedan fort bakåt som gäller. Rresten av vården sker (ev. ringer och annat "finlir" som inte rör ett snabbt avsnörande förband) utanför het zon och där kommer inte stridssjukvårdaren att vara. Den bästa praktik stridssjukvårdaren kan få är om övningsledaren bestämmer sig för att låta soldaterna bli skadade under övningen trots att hemvärnare är odödliga (ja, litet ironi där på slutet). Som en passus kommer jag börja läsa in ssk nu till hösten. Jag delar din uppfattning, men i de bästa av världar så hade de även fått praktik, i likhet med sina kollegor i resten av försvarsmakten. Kunskap och erfarenhet är (oftast) inte tungt att bära. Och att ha sett och tagit hand om riktiga skadade är en annan sak än att öva. Dessutom vet jag att de kommer att bedriva annat än bara TOS;) Och då menar jag inte dropp, syrgas olikn, som (oftast) inte hör hemma i striden. -Man kan som bekant, inte bota allt med en tourniquet... Och grattis till att ha kommit in till ssk utbildningen! /syster dyster Edited May 30, 2012 by sjukvårdare Quote
Shades Posted May 31, 2012 Report Posted May 31, 2012 Jag delar din uppfattning, men i de bästa av världar så hade de även fått praktik, i likhet med sina kollegor i resten av försvarsmakten. Kunskap och erfarenhet är (oftast) inte tungt att bära. Och att ha sett och tagit hand om riktiga skadade är en annan sak än att öva. Dessutom vet jag att de kommer att bedriva annat än bara TOS;) Och då menar jag inte dropp, syrgas olikn, som (oftast) inte hör hemma i striden. -Man kan som bekant, inte bota allt med en tourniquet... Och grattis till att ha kommit in till ssk utbildningen! /syster dyster Nej, jag var litet raljerande med övertron på Cat'en men i stort sett är det snabba åtgärder för att kontrollera akut blödning som de lär fokusera på (cat, quickclot, tryckförband osv) för att göra en skadad möjlig att snarast transporteras bakåt samt en massa TOS. Det finns ingenstans inom sjukvården där de kan få praktik inom deras tänkta verksamhetsområde (förutom möjligtvis operation men där skulle de stå bredvid och dessutom inte använda den utrustning vi har i grönt) och sjukvården är inte så pigga på att ta emot ens oss med dubbelt så lång (eller egentligen dubbelt så kort) utbildning. Som praktikant får du inte heller utföra några direkta åtgärder i akutläge för det är du inte kompetent att göra (inom civil sjukvård alltså, i grönt klarar du av att förbättra överlevnadsmöjligheterna). Under många år har jag här läst om vilka krav som vissa soldater har på sjukvårdare inom Hv vad gäller utbildning/praktik och jag kan absolut hålla med om att kunskaper samt erfarenheter alltid är bra. Men man måste samtidigt vara medveten om att praktiken snabbt kommer i händelse av att skiten träffar fläkten. Det går att invända att man skulle _önska_ att sjukvården vore mer erfaren (gärna högutbildad och med flera år av arbete i ryggsäcken) och när jag tänker på ett skarpt läge skulle jag också _önska_ att jag inte var omgiven av pojkar och män vilka tror sig vara "badass soldiers" men som aldrig befunnit sig i en eldstrid och inte har någon erfarenhet av skarpa lägen... F.ö. har jag, precis som alla andra blivande studenter, inte fått beskedet om antagning än men jag känner att jag har råd att vara litet kaxig för jag vet att det kommer. Så tack! Quote
Slugg Posted May 31, 2012 Report Posted May 31, 2012 @Shade Grattis till att ha fått chans till att gå utbildningen i Boden, jag är avundsjuk. Men jag blev lite fundersam på dina åsikter om vad Stridsjukvårdaren skall göra, Så som jag lärt mig/förstått det hela, så är det som du beskriver TOS, avsnörande etc det som alla soldater skall kunna hantera. Sjukvårdsgruppen som jag blev lärd är inte på plats när ni satt ett avsnörande och dragit den skadade i skydd utan det är nu som Stridssjukvårdren stiger in och stabiliserar upp sin kamrat för förflyttning, inse också att det är stridssjukvårdaren som riskerar att vara den som är först på olika skadeplatser. Det kan vara ganska långt till sjukvårdsgruppen och sjuksköterskan. Så det känns som om det är en bra ide att stridsjukvårdarna fått vara med på riktigt och känt på verkligheten, det är något helt annat att dra en led till rätta på riktigt eller åtminstone fått vara med än att bara fått "låtsas"... Quote
Shades Posted May 31, 2012 Report Posted May 31, 2012 @Slugg - Ja det var en bra och rolig erfarenhet i Boden När det gäller praktiken så är verkligheten att det är väldigt mycket ålderskrämpor, akuta buksmärtor, åkommor med diffusa symptom osv och inte alls mycket blood 'n gore (om det nu skulle vara något att eftersträva att få uppleva). Som praktikant har du tur om du hinner bygga upp ett förtroende hos personalen så du kan få sätta pvk'er, suturera mindre sårskador, fixa med dropp, gipsa m.m. Att dra rätt en luxation finns liksom inte på kartan om du sitter med fem veckors utbildning (där en stor del inte kommer vara applicerbar inom civil sjukvård). Vad jag menar är att de verklighet en stridssjukvårdare skulle få uppleva är en helt annan än den han/hon är tänkt att verka inom. Stridssjukvårdaren skall, precis som du säger, försöka stabilisera den skadade så gott som den kan och detta med mycket begränsade resurser men sedan är det bakåt som gäller. Får den skadade ingen evac så kommer oddsen snabbt att försämras för densamme. Detta kan övas (och BÖR övas mycket mer) tillsammans med gruppen och då med fördel under så realistiska former som möjligt. Jag är med på logiken att det är bra om sjukvårdare får mer erfarenhet eftersom de är den enda gruppen soldater som alltid går skarpt men jag ser inte behovet av att belasta den civia sjukvården med alla dessa människor bara för att de skall få se litet blod. I detta fallet är det också skillnad på de anställda och oss i Hv ty de anställda lär fara utomlands och gå i skarp befattning. Det kommer förhoppningsvis inte Hv's stridssjukvårdare att göra. Quote
sjukvårdare Posted June 1, 2012 Report Posted June 1, 2012 Jag förstår resonemanget att det finns en tids -och ekonomisk brist för att låta stridssjukvårdare (eller hvsjv) göra praktik. Jag inser också att det viktigaste är att de får en god kunskap i ett systematiskt tänkande (ex.: >C<ABCDE). Men att de inte skulle få en god erfarenhet och kunskap av att möta riktiga patienter under praktiktjänstgöring förstår jag inte. Vi delar inte samma uppfattning där riktigt..;) Jag menar att det är mötet med patienten, att lära sig ta vitalparametrar, vårda och kanske framförallt möta en sjuk/skadad människa i en utsatt situation som är viktigt. Att även se hur modern sjukvård fungerar och få en kunskapsöverföring är ju också positivt. -Och att gipsa, sätta pvk:er eller suturera har du mer begränsad nytta av;) Quote
whamou Posted June 1, 2012 Report Posted June 1, 2012 (edited) Då jag under min GU utbildades till PlutSvj/MP (B-ATLS-utbildad) fick jag förmånen att genomföra praktik på akuten på ett av stockholms centrala sjukhus under några veckor, därför kanske jag har något att tillägga i denna tråd vad avser nyttan med priktik. Efter ca en vecka hade jag vunnit tillit nog att få "friheten" att gå mellan avdelningarna på medicin-/kirurg-/ortopedakuten, som "akuten" var uppdelad i, så fort det kom in något som kunde tänkas vara intressant för mig var det så att dom ringde efter mig, så att jag skulle kunna komma till aktuell avdelning och hjälpa till. Att min handledare på sjukhuset var en tidigare sjukvårdare i FN-tjänst var ju dessutom något av det bästa som kunde hänt tror jag. Jag fick reponera armar, suturera högt och lågt, och gick på alla larm till akut-/traumarummen som jag bara kunde. Så gott som alla som skulle läggas in, fick pvk av mig,något som tillsammans med med tagande av tryck/temp ingick i mängdträningen. Jag fick ge väldigt mycket av det som skulle ges via nål, under överenseende. SC, IM och IV. Framförallt Narcanti(stavning?) i akutrummet fram emot småtimmarna. Och att få "öva" hjärtkompressioner på riktiga kroppar är något annat än på Rescue Annie! Sen är friläggande av luftvägar något helt annat på en medvetslös än en övande kamrat också. Framförallt med svalgtub . Samma sak gäller förövrigt sättande av pvk'er, att sätta på "Gunnel, 86" var inte samma sak som när man övade på "Soldat Svensson, 20" inne på sjukvårdsskolan. Det jag skulle vilja säga var de största behållningarna av min praktiktjänstgöring, var nog att; - Handha smärtpåverkade, "storblödande" och avlidna. - Se effekterna av smärtlindring. - Få insikten av nyttan av smärtlindring, både genom patientens ställningsval/fixtur och medicinering. Jag hoppas innerligt att alla (framförallt de anställda) soldaterna i sjukvårdstjänst, även nere på grupp, får förmånen att praktisera ute på en akutmottaning. (Samtidigt inser jag dock att jag troligen fick en längre utbildning innan min praltik, än vad huvuddelen av sjukvårdarna idag får, så det är kanse något av en önskedröm.) EDIT: Förtydligande. EDIT 2: Sen kan jag säga att jag utbildades på den delen av 2000-talet när vi inte hade en helikopter som magiskt gled ner och hämtade de skadade, utan i mitt "jobb" ingick saker som att; prioritera de skadade inför avtransport, genomföra livsuppehållande åtgärder, att försvara skadeplats och så utbildades vi även i krigsgravtjänst. Edited June 1, 2012 by whamou Quote
Shades Posted June 2, 2012 Report Posted June 2, 2012 Då jag under min GU utbildades till PlutSvj/MP (B-ATLS-utbildad) fick jag förmånen att genomföra praktik på akuten på ett av stockholms centrala sjukhus under några veckor, därför kanske jag har något att tillägga i denna tråd vad avser nyttan med priktik. Och resten av ett bra inlägg Jag säger inte emot där utan min invändning är att hv's stridssjukvårdare, med 5 veckors utbildning där stor del inte är direkt applicerbar civilt (läs TOS), i min mening inte behöver denna praktik för att kunna göra ett bra jobb utefter de förutsättningar de kommer ha. Personligen så var praktiken grymt bra både för erfarenheten och självförtroendet men den går också att översätta till de förhållanden jag är ment att verka inom. Quote
Charlie Spartan Posted June 2, 2012 Report Posted June 2, 2012 Tror att praktik skulle ge även helt andra erfarenheter än just sjukvårdsdelen, den psykiska pressen att helt sonika vara på platen där man behandlar en skadad person, se reaktionen hos den skadade och hos vårdpersonalen under förloppen kan ge en mental förberedels som inte går att simulera fram. Tyvärr är tidsaspekten ett problem för många Hemvärns sjukvårdare, men de som vill och kan borde erbjudas möjligheten 1 Quote
whamou Posted June 2, 2012 Report Posted June 2, 2012 (edited) Det är absolut så att det finns mer att lära än rena handgrepp under praktiktjänstgöring, vilket var lite av det jag ville få fram genom att berätta om vad jag ansåg var det som gav mig mest. Visst var det andra också intressant och lärorikt (t.ex. en dag med anestesisköterskorna på operation), men att vara "i det" när det händer och när beslut måste tas är absolut mycket givande. Sen är det ju en enorm skilnad på vart man kan genomföra praktik, knäckebröhults lasarett och akutavdelning i storstad är ju inte riktigt jämförbara (och även hur handledaren är). Det finns även mycket annat som kan ge insikter och erfarenheter, som förberedelse inför vår praktik ingick t.ex. besök på bårhus och div. själavårdsinrättningar. Edit: Även om man inte kan få utföra något handgripligen p.g.a. en för kort utbildning, tycker jag att man borde få möjligheten att delta som observatör på en akutmottagning under några dagar. Bara det kan nog ge nyttiga erfarenheter. Edited June 2, 2012 by whamou Quote
Slugg Posted June 3, 2012 Report Posted June 3, 2012 För att visa min okunskap om utbildningen av stridssjukvårdare, är verkligen TOS en central del av utbildningen TOS är ju något som varje soldat skall behärska och har egentligen väldigt lite med Sjukvård att göra utan handlar snarare om taktiskt uppträdande i en skadesituation. Det är inget som man borde slösa bort tid på vid utbildning av en Stridssjukvårdare de Stridssjukvårdare som inte kan detta borde i min värld först skickas på en TOS utbildning... /Slugg Quote
01/B3 Posted June 4, 2012 Report Posted June 4, 2012 Är det någon som sett aktuell personaltabell för sjukvårdsgrupp? I PTOEM är grpch tillika legitimerad sjuksköterska men enligt befattningsbeskrivningarna är det två olika befattningar. (En gissning är att sjuksköterskan ersätter en sjukvårdare.) Quote
Snowtiger Posted June 4, 2012 Report Posted June 4, 2012 @01/B3 Ursprungligen var det tänkt att insats-SSK:n även skulle vara gruppchef. Man ändrade dock rätt snabbt detta igen, då det finns en vissa problem samt en viss risk inbyggt i detta. Den nuvarande tanken är i stället att man har en gruppchef som leder gruppen med allt vad detta innebär, men att SSK:n leder det medicinska arbetet på skadeplats, i form av omhändertagande och prioritering. Detta för att ha möjlighet att dels ha en person som kan helt koncentrera sig på gruppens ledning, samband, logistik och skydd, samt en person som helt kan koncentrera sig på det medicinska omhändertagandet. Risken med det som angavs i PTOEM:et (som inte finns längre, kallas tydligen KFS:er nu) var att alla ägg lades i en ända korg. Detta tillsammans med att man i framtiden ser ett viss problem med att få tag på SSK:er som genomfört Vpl/GMU gjorde att man ändra systemet. Är det nämligen en erfarenhet som jag personligen har dragit från sjukvårdsverksamhet i gröna kläder, så är det att gruppchefen för en sjukvårdsgrupp måste vara rätt så välbevandrad både i hur det "gröna" systemet fungerar, med order, samband/ledning, logistik, förläggning, förväntade skadeutfall beroende på uppgift och så vidare, och samtidigt vara duktig på det medicinska. Just detta är vad man nu försöker förbättra med den organisation som befattningsbeskrivningarna baseras på. Quote
Dexter Posted June 4, 2012 Report Posted June 4, 2012 Är det någon som sett aktuell personaltabell för sjukvårdsgrupp? I PTOEM är grpch tillika legitimerad sjuksköterska men enligt befattningsbeskrivningarna är det två olika befattningar. (En gissning är att sjuksköterskan ersätter en sjukvårdare.) Det har kommit en ny KFS (Krigsförbandsspecifikation) för Hemvärnet som ersätter de gamla PTOEM. Befattningsbeskrivningarna är mer överrensstämmande med KFS:en. /D Quote
01/B3 Posted June 8, 2012 Report Posted June 8, 2012 Tack, men till skillnad från PTOEM så verkar inte KFS för hemvärnet finnas tillgänglig. Är det någon som vet hur sjukvårdsgruppen (antal/befattning) ser ut enligt KFS? Följande befattningar finns: C HVSJUKVÅRDSGRP STF C SJVGRUPP SJUKSKÖTERSKA ENL HVAVTAL HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE HVSJUKVÅRDARE/BILFÖRARE Enligt PTOEM 2010: C HVSJUKVÅRDSGRUPP/LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA STF C HVSJUKVÅRDSGRUPP 4 x SJUKVÅRDARE 2 x BILFÖRARE/SIGNALIST Enligt TOEM 2009: C SJUKVÅRDSGRUPP STF C SJUKVÅRDSGRUPP 7 x SJUKVÅRDARE (varav 3 tillika bilfö) Quote
Fk Fjellman Posted June 9, 2012 Report Posted June 9, 2012 Är det någon som sett aktuell personaltabell för sjukvårdsgrupp? I PTOEM är grpch tillika legitimerad sjuksköterska men enligt befattningsbeskrivningarna är det två olika befattningar. (En gissning är att sjuksköterskan ersätter en sjukvårdare.) C sjukvårdsgrupp är en GN befattning(!), Stf C är en XH befattning och "Sjuksköterska enl hvavt" är en VS befatting. Tre olika, och skillda befattningar i sjukvårdsgruppen, allt enl. en förhållandevis fräsch plislista. Skäggo. 1 Quote
01/B3 Posted June 9, 2012 Report Posted June 9, 2012 Tackar - men för min del återstår fortfarande frågan hur många hemvärnssjukvårdare respektive hemvärnssjukvårdare/bilförare gruppen består av. (Gruppstorleken har varierat mellan åtta och nio.) Det är anmärkningsvärt att gruppchefen är GN men enligt befattningsbeskrivningarna är GUF minimikrav för militär GU. Är även bilförare GN? Quote
Fk Fjellman Posted June 9, 2012 Report Posted June 9, 2012 Tackar - men för min del återstår fortfarande frågan hur många hemvärnssjukvårdare respektive hemvärnssjukvårdare/bilförare gruppen består av. (Gruppstorleken har varierat mellan åtta och nio.) Det är anmärkningsvärt att gruppchefen är GN men enligt befattningsbeskrivningarna är GUF minimikrav för militär GU. Är även bilförare GN? 1st C Sjvgrp - GN 1st Stf C Sjvgrp - XH 1st Sjuksköterska - VS 3st Hvsjukvårdare - XH 2st Bilförare/Signalist - XK In alles: 8st 1 Quote
HAJB Posted June 10, 2012 Report Posted June 10, 2012 Tackar - men för min del återstår fortfarande frågan hur många hemvärnssjukvårdare respektive hemvärnssjukvårdare/bilförare gruppen består av. (Gruppstorleken har varierat mellan åtta och nio.) Det är anmärkningsvärt att gruppchefen är GN men enligt befattningsbeskrivningarna är GUF minimikrav för militär GU. Är även bilförare GN? 1st C Sjvgrp - GN 1st Stf C Sjvgrp - XH 1st Sjuksköterska - VS 3st Hvsjukvårdare - XH 2st Bilförare/Signalist - XK In alles: 8st Vilka grader har dessa befattningar? Jag muckade som furir efter att ha varit sjukvårdsgruppchef inom flyget. När jag fick min legitimation som sjuksköterska fick jag brev från dåvarande pliktverket som ändrat min befattning till sjuksköterska och graden sergeant. Hur ser det ut idag? Jag har sökt HV med befattning som sjuksköterska. Quote
Snowtiger Posted June 10, 2012 Report Posted June 10, 2012 @HAJB Enligt befattningsbeskrivningarna har sjuksköterska inom Hv grad CF1, det vill säga civil-"anställd" med grad motsvarande fänrik/löjtnant. (Fnuttarna på grund av att man kan diskutera om man är anställd i Hv, men det är enligt gradskala för civilanställda som återges i befattningsbeskrivningen) Quote
HAJB Posted June 10, 2012 Report Posted June 10, 2012 @ Snowtiger Ok tack! Men betyder civilanställd att man bär vita gradbeteckningar? Vilken grad har chefen för sjukvårdsgruppen? /HAJB Quote
smörjolja 042 Posted June 10, 2012 Report Posted June 10, 2012 (edited) <p> Tackar - men för min del återstår fortfarande frågan hur många hemvärnssjukvårdare respektive hemvärnssjukvårdare/bilförare gruppen består av. (Gruppstorleken har varierat mellan åtta och nio.) Det är anmärkningsvärt att gruppchefen är GN men enligt befattningsbeskrivningarna är GUF minimikrav för militär GU. är även bilförare GN? 1st C Sjvgrp - GN 1st Stf C Sjvgrp - XH 1st Sjuksköterska - VS 3st Hvsjukvårdare - XH 2st Bilförare/Signalist - XK In alles: 8st Inte riktigt. Enligt KFS 14 gäller följande. Dvs bilförarna är även sjukvårdare. GN851192 C HVSJUKVÅRDSGRP 8/OR4 XH860370 STF C SJVGRUPP 8/OR4 SRK VS601109 SJUKSKÖTERSKA ENL HVAVTAL 9/CFI XH961670 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE 9/OR2 SRK XH961670 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE 9/OR2 SRK XH961670 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE 9/OR2 SRK XH961 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE/BILFÖ 9/OR2 SRK XH961 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE/BILFÖ 9/OR2 SRK Edited June 10, 2012 by smörjolja 042 Quote
Snowtiger Posted June 10, 2012 Report Posted June 10, 2012 @HAJB Vad jag vet så är de vita beteckningar som gäller än så länge. Enligt uppgifter i UniBest kan detta dock ändas med väldigt kort varsel. Även rött yrkesband ska anläggas. Gruppchefen för sjukvårdsgruppen är korpral, likt övriga gruppchefer i dagsläget. Quote
HAJB Posted June 10, 2012 Report Posted June 10, 2012 <p> Tackar - men för min del återstår fortfarande frågan hur många hemvärnssjukvårdare respektive hemvärnssjukvårdare/bilförare gruppen består av. (Gruppstorleken har varierat mellan åtta och nio.) Det är anmärkningsvärt att gruppchefen är GN men enligt befattningsbeskrivningarna är GUF minimikrav för militär GU. är även bilförare GN? 1st C Sjvgrp - GN 1st Stf C Sjvgrp - XH 1st Sjuksköterska - VS 3st Hvsjukvårdare - XH 2st Bilförare/Signalist - XK In alles: 8st Inte riktigt. Enligt KFS 14 gäller följande. Dvs bilförarna är även sjukvårdare. GN851192 C HVSJUKVÅRDSGRP 8/OR4 XH860370 STF C SJVGRUPP 8/OR4 SRK VS601109 SJUKSKÖTERSKA ENL HVAVTAL 9/CFI XH961670 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE 9/OR2 SRK XH961670 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE 9/OR2 SRK XH961670 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE 9/OR2 SRK XH961 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE/BILFÖ 9/OR2 SRK XH961 HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE/BILFÖ 9/OR2 SRK Tack! Jag förstår att OR och CF anger olika nivåer (gradbet eller tjänstegrupp). Vad betyder sifforna före OR motsv? HAJB Quote
Recommended Posts