Jump to content

Hemvärnssjukvård.


Guest Lt. Payne

Recommended Posts

"på gamle kungens tid" så grupperade alltid sjukvården 500 m från närmsta stridande militära enhet.
det var praktiskt för transporter och liknande.
att landa ner hkp brevid staben var inte alltid omtyckt,
men detta tänket var för "värnpliktsförbanden",
en pansarbataljon hade tex en batförbandsplats, med kapacitet för enklare operationer och en tandläkare.
här utgjorde troppens logistiksoldater bevakningen och vi pratar gigantiska röda kors runt dessa enheter.

detta applicerades rakt av på hemvärnsjukvården, men snart upptäckte man att det blev lite ensamt att campa själv.
och oftast reste man inga tält heller.
man mutade in ett hörn på hemvärnsgården och bedrev vår där.
just i detta hänseendet fanns det inga hinder att rucka på GK, då värmen, kaffet och samkvämet var viktigare än krigets lagar.

sedan började försvarsmakten åka utomlands.
i över 20 år bedrevs det missioner i konfliktområden som inte haft kvällskurser i krigets lagar.
då blev det en självklarhet att sjukvården skulle vara inne på campen.
dessutom var det ju enbart i utlandsstyrkan det på allvar satsades på sjukvård.
det utbildades inga fältsjukhuskompanier längre och mtrl såldes till våra nya vänner i baltikum.
kvar stod röda korset, oftast för sig själva.
de får militära sjv-instrk som fanns kvar jobbade enbart med utlandstykan.

detta gjorde att röda korset i stort sett kunde bedriva sjukvård som de själva ansåg vara bäst.
när sedan Trängregementet började försöka återta militär sjukvårdskompetens inom det nationella försvaret, blev det jobbigt för röda korset.
det dök upp reglementen och folk som hade kunskap i genevekonventionen, den riktiga.

och i det läget står nu merparten av hemvärnssjukvården och stampar fortfarande.
så länge det inte dyker upp nyutbildade sjukvårdare eller folk med civil utbildning är allt frid och fröjd.

Link to comment
Share on other sites

men håller man borta dem med praktisk erfarenhet genom att inte ens göra försök till att rekrytera, kan man ju leva kvar i sin egen verklighet länge till.
därför bör man helt enkelt börja uppifrån.
det är i bataljonstaben de mest akuta insatserna behövs.
ett stort problem jag upptäckte vid LTÖ15 är att även om du lyckas rekrytera en "ROP-MED"(reservofficer med medicinsk kompetens) så får denne dåligt gehör av resten av bat-staben.
men man ger sjv-befälet på bat-staben alldeles för stor uppgift.
det är en befattning som det borde finnas tre soldater på.
annars kommer sjv-befälet vara utbränd inom två dygn.
och det är ännu värre ute på kompanierna, med en sjvgrpC som förmodligen kommer klappa ihop efter 20 timmar,
lägg då till att han skall samverka med en kvm som skall kunna leda kompaniets sjv-transporter.

i mitt eget fall har vi en KVM som inte ens vill närma sig sjukvården.
om han sedan är beordrad till detta uppifrån eller om det är egen rädsla eller en genuin vilja, är svårt att veta.
vår sjukvård har helt enkelt havererat pga sjv-befälets egna hittepå-regler och inställningen i bat-ledningen verkar ju vara att de låter hen hållas.
upplägget verkar vara att alla sjv-grp skall sköta sig själva, men helst inte inne hålla någon med civil bakgrund inom vården eller någon med erfarenhet från militär sjukvård från tex missioner eller ASF-utbildningen.

stridssjukvårdarnas uppgifter lägger de sig inte i, förutom då att man prioriterar utrustningen till ett kompani och ser till att de andra inte får reda på att mtrl ens existerar.
en fö ganska lätt uppgift om man har en KVM som inte vill befatta sig med sjv-bitarna öht.

Link to comment
Share on other sites

Själv väntar jag på att få någon mer ledning om hur man vill nyttja mig som str skjv, vad som förväntas utöver det svepande som är skrivet i befattningsbeskrivningen... Ännu verkar ingen veta vad som krävs, vilka utbildningsvägar som finns för str sjkv vs. HV sjkv. Kikar man hos försvarsutbildarna så finns ännu inget utöver HV skjv... man pratar mer om att det kommer information framöver, något frustrerande. På HV introt så kom frågan upp om skyddsvakt eller inte för str sjukv och då sa man att det inte var aktuellt alls, men läser man bef beskr... verkar som att det är en ganska förvirrad bild för närvarande

 

HV SOLD INSATS STRIDSSJV (OR2) SKYTTESOLDAT/STRIDSSJUKVÅRDARE
HV SOLD BEV STRIDSSJV(OR2) SKYTTESOLDAT/STRIDSSJUKVÅRDARE
HV SOLD UND STRIDSSJV (OR2) UNDSOLDAT-STRIDSSJV
HV SOLD FLYG STRIDSSJV (OR2) SKYTTESOLDAT/STRIDSSJUKVÅRDARE
Ingår i insats- bevaknings- undkompani och flyggrupp. Uppgiften omfattar att kunna påbörja akut omhändertagande av skadade. Skall vara skyddsvaktsutbildad.
Uppgiften innebär bl a leda och ansvara för:
• Omhändertagande av skadade på skadeplats
• Gruppens sjukvårdsberedskap
• Rapportering
• Vård och tillsyn av förbandets sjukvårdsutrustning
Medverkar vid:
• Gruppens stridsuppgift
• Försvar av grupperingsplats
• Vara sjuksköterskan och/eller läkaren behjälplig vid omhändertagandet och evakuering av skadad samt
• Utbildning inom sjukvårdsfunktionen
• Upprättande och brytande av grupperingsplats
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

intressant fråga som dök upp i jimbos inlägg.

stridssjukvårdaren skall vara skyddsvakt.
vilket är helt ok enl alla krigets lagar och konstens regeler.

men hur är det då med HV-sjv?
så som jag har läst till mig i krigets lagar och Genève-konventionen, finns det inga hinder i någon av dessa författningssamlingar till att en sjukvårdare skall kunna vara skyddsvakt.
under min GU befann sig alltid minst förbandsplatsen 500m från huvuddelen av vårt trosskompani.
de stod för sin egen bevakning och var utbildade enl vakt-B.

nutida anställda sjukvårdare inom försvarsmakten är skyddsvakter, såg tex bilder på en forumsbroder förra veckan bestridande drottningholms postställen.
vill nu någon vara vänlig och förklara för mig varför då inte jag som tidigare stabsmedlem med skyddsvakt-licens skall mista denna om jag väljer att bli HV-sjv?
om det är OK för ASF och tom SSK inom övriga förband inom den kungliga försvarsmakten att gå högvakt, varför är det då inte tillåtet för mig att lösa av skytte/bevakningssoldater i grinden på vårt skyddsobjekt i knäckebröhult?

(släpper loss detta här, ty här kan man bli återuppstånden om man betraktas som obekväm, i hemvärnssjukvårdar-gruppen på facebook, blir man utkastad om man råkar veta ha bättre teoretisk utbildning än admin)

Link to comment
Share on other sites

ok jag är trögfattad.

jag vill ha en förklaring till detta.
jag är en människa klädd i samma uniform som övriga soldater i svensk försvarsmakt.
jag är beväpnad, om än med pistol(åtminstone så länge vi är har fredliga förhållanden)
och det finns inga hinder för mig att vara skyddsvakt.
att man sedan i första hand inte använder sjukvårdaren som skyddsvakt är två helt olika saker.
men det finns inga formella hinder.

jag vill veta om det på något sätt existerar en skriven regel från HVSS att hv-sjv inte får utbildas till skyddsvakt.
eller är det "tesagt ä tesagt å tesagt gäller" som är det man går efter?

Link to comment
Share on other sites

Eftyersom jag är duktig på att anta saker och inte är vidareutbildad ordentligt så baserar jag mina antaganden på gamla sanningar...

 

Stridssjukvårdaren är en upphottad fd sjukvårdsman, dvs en soldat med en något högre förmåga till kamrathjälp.

Hvsjv motsvarar fd Plutsjv, dvs en soldat med sjukvård som huvudtjänst, permanent utmärkt med rött kors och därför belagd med begränsningar i den directs soldatverksamheten eftersom hans huvuduppgift inte gör skillnad på egna och motståndare.

 

Sen finns det rent fredsmässiga civila fördelar med att sjukvårdare kan vara skyddsvakter men i sin huvudtjänst tror jag det är svårt att kombinera.

 

Men som sagt...

 

Assumption is the mother of all fuckups!

Link to comment
Share on other sites

Skyddsvakten i sig är ju en civil befattning och någon konflikt mellan RK-märkning och skyddsväkteri finns alltså inte per se. Problemet uppkommer när skyddsvakten/sjukvårdare ställs under stridande militärt befäl, ingående i en stridande militär avdelning, och/eller bevakar ett skyddsobjekt av militärt betydelse. Effekten som uppkommer är att en motståndare kan bli tvungen att bekämpa någon som är utmärkt med ett rött kors (olagligt) för att kunna bekämpa ett militärt objekt (lagligt).

Det är ganska osnyggt att använda personal i en skyddad kategori för vakttjänst på slotten och bedömt rent olagligt att göra det på militära objekt. Det ska inte få råda tvivel om huruvida någon får bekämpas eller inte.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Motsvarande skrift om HV sjukvårdaren...

 

HV SOLD SJV INSATS XH (OR2) HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE
HV SOLD SJV BEV XH (OR2)
HV SOLD SJV UND XH (OR2)

Ingår i insats- bevaknings- och underrättelsekompani. Uppgiften omfattar att kunna omhänderta
och övervaka skadade och sjuka.
Medverka vid:
• Att vårda sjuka och skadade
• Sjuktransport
• Rapportering
• Att upprätta, betjäna och bryta grupperingsplats
• Vid sjukvårdsberedskap
• Daglig sjukvård
• Kontroll av fälthygien
• Stödja vid utbildning inom sjukvårdsfunktionen
• Uppfyllnad av sjukvårdsmateriel
Dvs inget krav på att vara skyddsvaktsutbildad, men heller inte ngt MOT det hela
/J
Link to comment
Share on other sites

Det här är väl ett minfält, men jag är nog inne på Bushmans linje.

 

Vid högvakt i fredstid är vi ju inte i krig med en fiende som själv respekterar Genevekonventionernas regler. Om personen inte bär Rödakors-armbindel så är det inte heller ett missbruk av skyddssymbolen.

 

För övrigt stadgar Genevekonventionerna att personer för vilka man gör anspråk på skydd som icke-kombattanter SKA ha ett ID-kort som specifikt anger just detta. Man kan alltså hävda att status för sjukvårdare som icke-kombattanter uppstår först när man delar ut sådana speciella ID-kort. Vill man hårdra detta skulle man kunna hävda att bärande av Rödakors-armbindel utan att ha ett sådant ID-kort, ens på övning i fredstid, är mer tveksamt i relation till Genevekonventionerna än att en person som eventuellt skulle få ett sådant ID-kort vid ett krigsutbrott går högvakt i fredstid (utan Rödakors-armbindel).

Edited by Cykelskytt
Link to comment
Share on other sites

Det kanske kan låtas passera att personal som ska tjänstgöra i en skyddad kategori inte tillhör en sådan i fred, men det är iffy. Sverige har knappast några ambitioner att olagligen angripa ett annat land (alltså i strid med FN-stadgan) och fredsbevarande/fredsframtvingande trupp är ju skyddad som sådan. Det är ganska enkelt litet tveksamt att utgå från att en motståndare agerar på samma sätt. Det är nog snarast så att så länge vi inte angriper andra länder måste alla våra krigsscenarier inbegripa ett anfall utan förvarning, och alltså ganska litet tid att dela ut rätt handlingar. I fallet med de stående förbanden måste det innebära att sjukvårdare är utrustade som sjukvårdare hela tiden, annars blir det svårt för dem att köra RK-märkta fordon, verka i RK-märkta tält etc.

 

Personalen på slottet ingår i kuppförsvarsorganisationen (ja, alltså, det lilla som finns) och kommer definitivt att vara väldigt militärt mål vid utbrott av ofred. Där lär det inte bli fråga om något utdelande av armbindlar, med andra ord. För alla förband förutom HV är det alltså otänkbart att ställa sjukvårdare på någon av de normala bevakningsbefattningarna där. För HV gäller det att sjukvårdare i den ordinarie vaktorganisationen måste ge fan i att hänga på sig RK-status vid beredskapshöjning och krig.

 

I ärlighetens namn känns det som att sjukvårdspersonal som vill gå vakt vill äta fler kakor än vad folkrätten, eller för den sakens skull krigsorganisationen, tillåter.

 

Och SÅ roligt är det inte att gå post.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här är väl ett minfält, men jag är nog inne på Bushmans linje.

 

Vid högvakt i fredstid är vi ju inte i krig med en fiende som själv respekterar Genevekonventionernas regler. Om personen inte bär Rödakors-armbindel så är det inte heller ett missbruk av skyddssymbolen.

 

För övrigt stadgar Genevekonventionerna att personer för vilka man gör anspråk på skydd som icke-kombattanter SKA ha ett ID-kort som specifikt anger just detta. Man kan alltså hävda att status för sjukvårdare som icke-kombattanter uppstår först när man delar ut sådana speciella ID-kort. Vill man hårdra detta skulle man kunna hävda att bärande av Rödakors-armbindel utan att ha ett sådant ID-kort, ens på övning i fredstid, är mer tveksamt i relation till Genevekonventionerna än att en person som eventuellt skulle få ett sådant ID-kort vid ett krigsutbrott går högvakt i fredstid (utan Rödakors-armbindel).

nu skall jag röra till det ännu mer för er.

1. ni som är sjukvårdare i hemvärnet, har ni någon gång tagit upp denna fråga om er legitimation med tex ert personal-befäl inom batajonstaben?

vet ni vem på er utbildningsgrupp som skall sköta utdelandet av denna intenationella röda kors legimitation, och hur den är utformad?

(fö kan ni ju även kontrollera om de ens har underlag för att skriva ut era legitimationer på, när skiten slår i fläkten)

 

2. vad säger genevekonventionerna om den armbindel hv-sjv är tilldelad?

 

3. vad säger genevekonventionerna ang personal som utger sig för att vara icke-kombattanter och som bär röda korssymbol på armbindel, som ej innehar godkänd stämpel från int. röda korset?

(och även ta reda på vad som kan ske om personen med icke godkänd röda kors armbindel inte heller råkar inneha sin int sjukvårdar legitimation från röda korset, för att ingen på utbildningsgrupp/bataljonstab vet om de får skriva ut en int sjukvårdar legitimation samt saknar den stämpel som behövs för att göra denna legitimation giltig)

 

kan hälsa att det tog tre veckor att få fram en stämpel på TrängR 2007, och då pratar vi ändå om ett förband som har utbildat sjukvårdssoldater och haft en sjukvårdsskola inom förbandets område.

hur lång tid tror ni era utbildningsgrupper kommer behöva för att få tag i all den mtrl som krävs för att ni skall få era int sjv-leg, om det utbryter en konflikt med "stormakt röd" inom 72 timmar?

det kan bli en lätt jobbig läsning i krigets lagar om man tror på det jag skrivit ovan.

 

fö hur mycket ni än vill motsäga mig ang sjukvårdare som skyddsvakter, bör ni inse att 1:a sjukvårdskompaniet från försvarsmaktens sjukvårds centrum i västra frölunda tidigare i år bestred högvakt på stockholms och drottningholms slott.

den uppgifter är enkel att kolla upp och om inte sjukvårdare kan/får/vill/törs vara skyddsvakter, måste någons huvud högt upp inom försvarsmakten rulla, om inte denne haft helt klart med de juridiska bitarna inom svensk och internationell lagstiftning angående regler för hur sjukvårdare får tas ut som vaktpersonal enl skyddslagen.

Link to comment
Share on other sites

För att upprepa mig: problemet med sjukvårdare som sysslar med vakttjänst ligger inte i skyddslagen, det ligger i personal i skyddade kategorier inte ska användas för vakttjänst eftersom det är en stridande funktion. Så långt det är möjligt ska gråzonen som uppkommer genom nyttjande av personal i skyddad kategori för fredstida vakttjänst undvikas.

 

Sedan lär inga huvuden rulla, eftersom någon uppenbarligen gjort bedömningen att risken gör krigsutbrott är såpass liten att man kan låta sjukvårdskompaniet stå högvakt. Att man sedan blir av med hela den stående vaktens personal vid krigshändelse, då de så att säga "brinner inne" (bildligt talat, även om den mindre bildliga betydelsen även den kan aktualiseras) eftersom den inte kan slänga på sig armbindlar hur som helst, det är uppenbarligen en risk någon känt för att ta. Och kommendantstaben har tydligen inte invänt.

Själv skulle jag känna mig tryggare med att ingen slösar bort kvalificerade sjukvårdsresurser på ett sådant bassejobb som vakttjänst.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Intressant kommentar Bushman om RK legget. gissar att vi stridssjukvårdare inte kommer få något sådant eftersom vi är kombatanter!

helt rätt.

ni är ju skyttesoldater med tilläggsutbildning.

RK-leg ges till soldater bundna till sjukvårdsenheter.

således kan det finnas en vakt och eskortpluton på fältsjukhus som bär både armbindel och RK-leg.

 

om jag minns rätt, som saknades detta helt när man skickade ner fältsjukhuset till somalia och det blev pionjärer och logistiksoldaternas uppgift att bemanna gaten.

detta slutade med att man dels fick ställa ut sjv-personalen i vakttjänst, dels fick snabbrekrytera en vakt/eskort-styrka i sverige och sända ner någon månad senare.

 

en CLS(stridsjukvårdare) bär inte rödakorsbindel, utan har (åtminstone än så länge) enbart sin utrustning märkt med kors.

men det verkar ha kommit nya direktiv på detta med.

Link to comment
Share on other sites

Folkrättskonventionerna finns på Internationella Rödakorskommittens hemsida. Formuleringarna om armbindel och ID-kort står här:

 

http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Article.xsp?action=openDocument&documentId=E9E8E3295AB8C1A2C12563CD0051A1FD

 

Man kan knappast tolka konventionens formuleringar som att det finns en möjlighet att bära en rödakorsarmbindel utan att ha en korrekt legitimation där man identifieras som icke-kombattant. Jag har aldrig träffat någon hos oss som har en aning om jur man ska få fram de här legitimationskorten. Jag antar att konsekvensen av att bära en rödakorarmbindel utan utan att ha ett korrekt legitimationskort kan bli att man blir skjuten på fläcken om man blir tillfångatagen.

Link to comment
Share on other sites

Folkrättskonventionerna finns på Internationella Rödakorskommittens hemsida. Formuleringarna om armbindel och ID-kort står här:

 

http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Article.xsp?action=openDocument&documentId=E9E8E3295AB8C1A2C12563CD0051A1FD

 

Man kan knappast tolka konventionens formuleringar som att det finns en möjlighet att bära en rödakorsarmbindel utan att ha en korrekt legitimation där man identifieras som icke-kombattant. Jag har aldrig träffat någon hos oss som har en aning om jur man ska få fram de här legitimationskorten. Jag antar att konsekvensen av att bära en rödakorarmbindel utan utan att ha ett korrekt legitimationskort kan bli att man blir skjuten på fläcken om man blir tillfångatagen.

Man kan alltid bli skjuten på fläcken när man blir tillfångatagen, men man kan aldrig lagligen bli skjuten på fläcken när man blir tillfångatagen, oavsett vilka kläder man har på sig. Bara så att vi undviker den förvirringen.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltid bli skjuten på fläcken när man blir tillfångatagen, men man kan aldrig lagligen bli skjuten på fläcken när man blir tillfångatagen, oavsett vilka kläder man har på sig. Bara så att vi undviker den förvirringen.

 

//Ormtunga

 

 

 

Nej, jag uttryckte mig lite drastiskt för effektens skull, man kan inte lagligen bli skjuten på fläcken, men man kan lagligen bli skjuten efter en rättegång som kan gå ganska snabbt i krig. Vad jag ville ta upp till diskussion är att man kanske befinner sig i ett ungefär lika dåligt läge som om man blir tagen iklädd fiendens uniform.

Edited by Cykelskytt
Link to comment
Share on other sites

 

Man kan alltid bli skjuten på fläcken när man blir tillfångatagen, men man kan aldrig lagligen bli skjuten på fläcken när man blir tillfångatagen, oavsett vilka kläder man har på sig. Bara så att vi undviker den förvirringen.

 

//Ormtunga

 

 

 

Nej, jag uttryckte mig lite drastiskt för effektens skull, man kan inte lagligen bli skjuten på fläcken, men man kan lagligen bli skjuten efter en rättegång som kan gå ganska snabbt i krig. Vad jag ville ta upp till diskussion är att man kanske befinner sig i ett ungefär lika dåligt läge som om man blir tagen iklädd fiendens uniform.

 

Ja, DET stämmer bra. Sedan finns det en del lagliga krav på rättegången också (i större delen av Europa gäller kraven i art. 6 EKMR), och de flesta av våra presumtiva motståndare har avskaffat dödsstraffet eller kringskurit dess tillämpning (i Ryssland råder moratorium och dödsstraff tillåts bara för mord, högmålsbrott och vissa brott mot befattningshavare i rättsväsendet, vad jag förstått).

 

Men jo, det är uppenbart olämpligt att sätta på sig symboler som det är oklart om man får använda. Och det är ganska olämpligt att sätta sig i en situation där man kan anklagas för att nyttja ett skydd man inte har rätt till.

Link to comment
Share on other sites

nu finns det en chans att klara sig utan leg.
och det är att du bör en armbindel som har stämpel från int. röda korset, vilket vi inte har...
fast vi får ju då hoppas på att landet vi strider mot har förklarat krig mot kungariket sverige på diplomatisk väg.
har fö inte hört så mycket om hur respekten för sjukvårdare har sett ut i rysslands senaste konflikter.
de verkar dock ha blivit bra på sin egen krigs-sjukvård genom åren.
gissar att trauma står får rätt mycket av den civila sjukvården.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Märket har tagits bort ur Unibest 2015 (troligen för att tecknet ursprungligen är kopplat till frivilligpersonal från RK).

Därmed så ska det egentligen inte längre bäras.

 

Om jag har förstått det rätt så får dock all frivilligpersonal som inte har ett eget märke bära det allmänna frivilligtecknet,

Link to comment
Share on other sites

Jag känner ingen stor saknad, märket är ju inget heraldiskt mästerverk. Röda Korset är ju en symbol med ett väldefinierat utseende och en väldefinierad funktion, och att förgripa sig på den symbolen genom att göra det till en del av ett annat märke tycker jag är fel.

 

Nu är väl i och för sig Hemvärnets kragspeglar inte heller något heraldiskt mästerverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...