Jump to content

Recommended Posts

Posted
Den syn ni representerar är just den oproffessionalism och moralförfall som det varnas för. Vi är redan där. När sedan FM anger trovärdiga skäl till varför

man inte vill ha det på ett visst sätt, ja då misstänkliggör man motivet. Det man inte har kontroll över, kan man heller inte ta eller känna ansvar för. I det här fallet arbetsgivaransvaret vad gäller personalens säkerhet. Denna princip är vedertagen, och gäller i alla lägen, kom ihåg det. När man inte längre har full kontroll över soldaternas utrustning, varken kan eller vill man ta ansvar.

Om du tycker att det är oproffsigt och ett uttryck för moraliskt förfall att bli förbannad över att sveriges största myndighet med ansvar för försvaret av hela vårat sätt att leva inte kan förse de som skall göra jobbet med schyssta arbetskläder och skyddsutrustning så anser åtminstone jag att du börjar i fel ände.

Regler är regler, men i vissa fall anser jag att man kan ha förståelse för varför en del regler kringås eller bryts rakt av.

Jag har några exempel

SSG skall åka till Afghanistan, de är inte nöjda med de fordon som finns inom FM. Vips så är de utrustade med Land Rover, hade MSS genomfört alla tester som krävs för ersättning av TGB11, GW, MB Sprint mfl eller litade man mer på ett gäng yrkessoldater bara för att de var med i SSG och tillverkaren av fordonen eftersom andra krigsmakter använder samm fordon?

Inom Hv finns soldater med mångårig erfarenhet av att ingå i Sveriges modernaste förband och deras erfarenheter och kunskaper tas ofta med in i hemvärnet men de väger inte lika tungt av någon anledning.

Vi tar ett till exempel.

Du skall som vakt i US vakta maingate på en svensk camp, du tillförs då radio, en personlig skottsäker väst, kevlarhjälm och en "stridssele" som går att justera efter dina behov för att möta kraven på snabbhet och säkert agerande under strid.

När du skall göra samma jobb i hemvärnet tilldelas du en undermålig "stridssele" i vissa fall plåthjälm och i sambandsväg en telefon eller radio i 10kg klassen, i värsta fall förlitar du dig till snöre eller ordonans.

Posted

Återigen, innan ni fortsätter, kontrollera vad som verkligen är tillåtet enligt UniR FM.

Exempelvis kängor, underkläder, handskar, ryggsäck etc.

Finns förövrigt en gammal tråd om detta redan: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6518

Mitt synsätt som jag förmedlade i den tråden står fortfarande fast:

Uniform. Där gäller uniform godkänd av FM, inga undantag.

Kängor. Finns stöd i UniR FM att använda egna om dom uppfyller vissa kriterier.

Ryggsäck. Även där finns möjlighet att använda egen enligt UniR FM.

Stridsbälte/väst. Där är jag tveksam, förslaget från EOD om en möjlighet att köpa viss utr. godkänd av FM enligt ett system motsv. t.ex GB låter som en bra idé men vi är inte där ännu.

Kniv. Jag har inte hittat någon bestämmelse som säger att man INTE får bära kniv i stridbälte.

Om vi tittar på SV 2000 så finns det faktiskt två knappar för att fästa morakniv, på samma sätt som på ett par snickarbyxor.

Övrig utrustning typ yxa, såg, kök etc. som soldaten bär själv i sin ryggsäck förstår jag inte varför det skulle vara förbjudet. Som någon sa tidigare, det står ju tillochmed i SoldF att man ska ta med sig sådant.

The Swede :baskerPa:

Guest Triggerpuller
Posted (edited)

Och eftersom jag är anarkistisk militant, pyroman och allmänt självsvådlig så likställer jag härmed ryggsäck med stridsväst/gördel m.m som således får användas i enlighet med UniR FM. :baskerPa:

Edited by Triggerpuller
Posted
Återigen, innan ni fortsätter, kontrollera vad som verkligen är tillåtet enligt UniR FM.

Finns förövrigt en gammal tråd om detta redan: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=6518

Stridsbälte/väst. Där är jag tveksam, förslaget från EOD om en möjlighet att köpa viss utr. godkänd av FM enligt ett system motsv. t.ex GB låter som en bra idé men vi är inte där ännu.

Kniv. Jag har inte hittat någon bestämmelse som säger att man INTE får bära kniv i stridbälte.

Om vi tittar på SV 2000 så finns det faktiskt två knappar för att fästa morakniv, på samma sätt som på ett par snickarbyxor.

Övrig utrustning typ yxa, såg, kök etc. som soldaten bär själv i sin ryggsäck förstår jag inte varför det skulle vara förbjudet. Som någon sa tidigare, det står ju tillochmed i SoldF att man ska ta med sig sådant.

Det stod även på min numera destruerade krigsplaceringsorder att eventuella civila vapen skulle medföras vid Mob, vilket kan vara tänkvärt för personer som tex 23:e komp. Likaså att LGG instruktörer titt som tätt springer runt i någon variant av Gore Tex jacka......

Jag upprepar mitt förslag om en lägstanivå och basic kravspec för egeninköpt utrustning som tex regnställ och stridsvästar. Och ni som maniskt tycker att det här är en dålig ide kan ju fundera på hur den brittiska krigsmakten överlevt med de reglerna, jag själv tror att de har ett större erfarenhetsarkiv att gräva ur vad det gäller moderna operationer i olika delar av världen än vad som finns på MSS för tillfället.

Posted (edited)
1. Men samtliga som har deltagit i verksamheten - i verkligheten - kan också snabbt konstatera att den tilldelade utrustningen inte alltid passar soldaten eller rent ut sagt är skit. Jag har flera exempel på på detta, "skitsaker" kan tyckas, men som du själv säger så SKALL alltså "tilldelad mtrl vara exakt rätt mtrl". Dåliga vattenflaskor, dåliga termosar, dåliga kök, dåliga ryggsäckar, dåliga sockor och strumpor, dåliga kängor osv.

2.I en perfekt värld...men nu är världen inte perfekt. Brister påtalas gång efter annan. Ingen djävel på hägre nivå bryr sig eller orkar befatta sig, alltså ändras inget eller bara mals ned i byråkratin.

3.Mycket av den mtrl som syns ute bland "gubbarna" ÄR medtagna i UniR FM alt. har ett BOA.

4.Delar av den mtrl som syns ute bland "gubbarna" är sådan mtrl som har befunnits vara nyttiga i skarp verksamhet, ex mission osv.

5.Och den som med våld sliter bort en glad soldats "extra-märke" eller river upp himmel och jord för en magdump eller grön halsduk...bör inte alls vara med i verksamheten, snarare sitta i en vit madrasserad cell och varannan timme äta hybrisdämpande små piller.

6. Är det löjligt att dricka vatten under stridsliknande övningar? DET är ett uttalande som verkligen är verklighetsfrämmande och rent ut sagt totalt underkänt. Den som har fått ut Sv2k har ett hyfsat platypussystem och kanske inte behöver en extra camelback, men olika personer förbrukar olika mängder vätska och sålunda kanske mår bättre av en extra camelback.

7. "Alla ska må lika dåligt, ingen ska fanimig ta egna initiativ till någonting.

8.Jag förstår egentligen inte problemet, eller var din inställning kommer ifrån.

9.Har du tjänstgjort på ett Hv-förband där alla kommer och går som de vill, alla klär sig precis hur de vill, dvs med blå yllemössa och bipods till sin Ak4? Ett förband där alla ser ut som en blandning av UCK och Special Forces i Afgaland?

10. Är jag en sämre soldat eller chef för att jag intar en pragmatisk och praktiskt inställning hellre än nazistiskt följer reglementet och givna listor på RU?

11.Återigen, i stort sett alla "avvikelser" jag har sett har varit bra, och en följd av praktisk erfarenhet SAMT ofta reglementerat i UniR FM.

Om något är med i UniR FM, men inte med i förbandets RU - ska då vågorna gå höga för att någon soldat lyckats få ut, eller köpt, en M/94 Adyk eller Berghaus Trident?

1.Konstigt att man aldrig själv stött på så dåliga prylar som Du hävdar vara ett STORT problem. Det är mest gnäll och bekvämlighet, eller hur?

2.Helt rätt, det är därför som insatskompanierna har relativt ny materiel, och alla har den nyaste skyddsmasken etc.

3.Och mycket är inte medtaget. Det är detta saken handlar om.

4.Gäller även sådan materiel som ratas av hemvärnsfolket.

5.Håller med Dig.

6.Har man inga kameler löser man vätskefrågan på annat sätt. Har låtit sig göras i alla tider, så även utomlands, och det med betydligt omodernare utrustning än en vattenflaska. Har aldrig hört talas om att svenska soldater lidit vätskebrist pga den personliga utrustningen.

7.Självklart bör det tas egna initiativ, men inom givna ramar(regelverk) Skilj dessutom på fredstida verksamhet, och skarpa insatser. Den disciplin vi bygger i fred syftar till effektivitet i krig. Dålig disciplin i fred, kaos i krig. Bra disciplin i fred, mindre kaos i krig.

8.Har för mig att jag förklarade det med ett tidigare inlägg.

9.Du överdriver, men visst finns tendenserna , och värre blir det ju om man rättfärdigar regeltrots.

10.Är man nazist om man anser att regler är av godo? Förklara Dig ordentligt här. Många känner sig säkert utpekade. :baskerPa:

11.Jag vet mycket som är bra här i livet, men tyvärr otillåtet. Alltså, skall det vara tillåtet att själv avgöra vilka regler som skall följas? Det handlar bara om det.

EDIT; Man uppmanas att ta med vid mob......så rätt så.....men en hemvärnsövning i fredstid är inte samma situation som en skarp mobilisering. Krig är krig, och då är det mer försvarbart att kringgå vissa regler om ett högre mål kan nås. (punkten 7) Ingen regel utan undantag, precis som jag sa tidigare. Dessutom har väl ingen sagt något om vad man stoppar i väskorna vad gäller knivar och annat bra att ha etc. Vi kan väl hålla oss till det här med västar etc. Jag har sett en uppsjö olika typer. Är de testade med avseende på brandsäkerhet etc. Hur reagerar de med kemikalier eller what ever? Vem skall ansvara om det händer något, och vem drabbar det? Alla minns vi vilken faslig tid det tog innan vi fick våra nya dricksflaskor+ skyddsmask, pga att man inte var nöjd med hygiensäkerheten.

En aspekt på det hela.

Edited by 23:e komp.
Guest Triggerpuller
Posted (edited)
6.Har man inga kameler löser man vätskefrågan på annat sätt. Har låtit sig göras i alla tider, så även utomlands, och det med betydligt omodernare utrustning än en vattenflaska. Har aldrig hört talas om att svenska soldater lidit vätskebrist pga den personliga utrustningen.

Visst, men du vet väl att PET-flaskor inte är reglementerade och därmed enligt ditt resonemang ej heller tillåtna. Och lycka till med att släpa med en 25-liters vattendunk till fots under ett kompanianfall. Jag har sett åtskilliga inklusive jag själv som gått in i väggen fullständigt pga just vätskebrist och i extrema fall kvicknat till först efter att ha fått dropp. Men av nån anledning sker det inte lika ofta nu för tiden när praktiskt taget alla ränner runt med vätskesystem.

7.Självklart bör det tas egna initiativ, men inom givna ramar(regelverk) Skilj dessutom på fredstida verksamhet, och skarpa insatser. Den disciplin vi bygger i fred syftar till effektivitet i krig. Dålig disciplin i fred, kaos i krig. Bra disciplin i fred, mindre kaos i krig.

"Självklart bör det tas egna initiativ, men" nullifierar det förstnämnda ganska starkt. Så i fred skall man öva för fred och först när det väl är krig börjar vi öva för krig? Och hur har du kommit fram till dom där fantastiska slutsatserna om disciplin m.m? Vad är förresten disciplin?

Edited by Triggerpuller
Posted
1.Visst, men du vet väl att PET-flaskor inte är reglementerade och därmed enligt ditt resonemang ej heller tillåtna. Och lycka till med att släpa med en 25-liters vattendunk till fots under ett kompanianfall. Jag har sett åtskilliga inklusive jag själv som gått in i väggen fullständigt pga just vätskebrist och i extrema

2."Självklart bör det tas egna initiativ, men" nullifierar det förstnämnda ganska starkt. Så i fred skall man öva för fred och först när det väl är krig börjar vi öva för krig? Och hur har du kommit fram till dom där fantastiska slutsatserna om disciplin m.m? Vad är förresten disciplin?

1.Och hemvärnets huvuduppgifter innebär i regel anfall i kopanis ram? Det är väl lite det som är motstridigt. De flesta argumenterar som om man

fortfarande ingår i sitt gammla GU/US förband och måste vara rustad som en jägare.

2.Nej, man övar för krig, under fredstid. Har man inte ordning och reda under fredstid är det för sent att bygga det när det blir krig, typ. Respekterar man inte regler under fredstid kommer man heller inte att göra det i krig.

Vad är disciplin? Så här beskriver FM det:

Disciplin innebär att alla ska följa de regler som är nödvändiga för att man ska kunna samarbeta effektivt och leva nära varandra även under svåra förhållanden. Den bör främst grunda sig på din egen självdisciplin. Men det uppstår situationer då självdisciplin inte är tillräcklig, utan kompletteras med order och bestämmelser.

Det här kan vi ju prata i timmar om, men då i en annan tråd förmodar jag.

Posted
1.Och hemvärnets huvuduppgifter innebär i regel anfall i kopanis ram? Det är väl lite det som är motstridigt. De flesta argumenterar som om man

fortfarande ingår i sitt gammla GU/US förband och måste vara rustad som en jägare.

HV:s huvuduppgift är ju som bekant bevakning av objekt

Följdaktligen behöver vi inga vätskesystem, eftersom vi kan ställa en dunk i postvärnet

Vi behöver inga MARCH-kängor eftersom vi inte skall marchera.

Vi behöver inga PMR, eftersom vi kommer befinna oss på "kottkastaravstånd" från varandra

Eller så kanske man inte skall vara så enkelspårig som JAG tenderar att bli ibland

Posted
EDIT; Man uppmanas att ta med vid mob......så rätt så.....men en hemvärnsövning i fredstid är inte samma situation som en skarp mobilisering. Krig är krig, och då är det mer försvarbart att kringgå vissa regler om ett högre mål kan nås. (punkten 7) Ingen regel utan undantag, precis som jag sa tidigare. Dessutom har väl ingen sagt något om vad man stoppar i väskorna vad gäller knivar och annat bra att ha etc. Vi kan väl hålla oss till det här med västar etc. Jag har sett en uppsjö olika typer. Är de testade med avseende på brandsäkerhet etc. Hur reagerar de med kemikalier eller what ever? Vem skall ansvara om det händer något, och vem drabbar det? Alla minns vi vilken faslig tid det tog innan vi fick våra nya dricksflaskor+ skyddsmask, pga att man inte var nöjd med hygiensäkerheten.En aspekt på det hela.

Jag kan konstatera att jag inte delar din inställning till frågan därför väljer jag bara att svara på det sista stycket.

Jag fetmarkerar några särskilt intressanta delar.

Så det är ok att bryta mot bestämmelser i skarp tjänst men inte under övning? Om det är ok hur rättfärdigar man då de specifika bestämmelserna runt tex regnjackor under övning?

Du påstår tidigare att vätskeproblemet är en ickefråga pga vi aldrig drabbats av vätskebrist.... I det stycket skulle jag gärna vilja be dig ta en närmare titt på verkligheten! Jag har varit med vid flera tillfällen då soldater drabbats av vätskebrist!

Dessutom så undrar jag hur du får ihop det med att en liter buret vatten är tillräckligt? Om inte så undrar jag vilken reglementsvidrig extraflaska som inte är godkänd av MSS som du tänkt använda, för du kommer väl inte sno åt dig en superutprovad vattenflaska till från förrådet istället för den vanliga PETflarran som brukar åka med? Eller ve den som använfder en camelback!

Posted (edited)
1.Konstigt att man aldrig själv stött på så dåliga prylar som Du hävdar vara ett STORT problem. Det är mest gnäll och bekvämlighet, eller hur?

Fm har konstaterat att uniformen (FU90) har brister...

http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?i...atum=2007-02-27

Jag har köpt ett vätskesystem, exakt samma som FM har på grund av att det funkar bättre för mig.

Oavsett hur många reglementen någon gapar över så kommer jag använda det ifall jag har behov av exempelvis det i fält. Annars kommer jag inte vara någon bra soldat och prestera mycket sämre.

Hittade även denna tråd...

http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=587998

UniR FM 2003 sidan 26 punkt 1.1.3 (min fetstil)
Försvarsmaktens uniformspersedlar och tjänstetecken beskrivs i UniR FM kapitel 13, bilaga 2 samt i FMV:s (Försvarets materielverk) materielkatalog.

Persedlar som anskaffas privat skall utformas i enlighet med beskrivningen i kapitel 13, bilaga 2 och FMV:s tekniska beskrivningar.

Ser inte problemet.

Edited by tinhead
Posted

Vi har ett problem i hemvärnet. Så långt kan vi väl alla vara överens? Frågan är då hur vi bäst löser knutarna.

Jag menar att det mycket väl kan vara bra att hemvärnet utrustar sig själva med det man anser sig behöva. Men för att det skall rimma med

FM regelverk krävs det att man förändrar reglerna, inte trotsar dem. Då har man ju helt plötsligt skapat ett nytt problem. Respekten för

regelverket brister. Det kan tyckas som en bagatell i det enskilda fallet, men i stort får det konsekvenser. Vilka regler skall följas, vilka inte?

Man tappar tydligheten.

Tyvärr tar diskussionen tvära kast mellan röda trådar och detaljer(enskilda prylar och dess egenskaper). Synd, för det leder ju ingen vart.

Vilken typ av utrustning är RÄTT (med gällande regelverk)? FM egen, hemvärnssoldaternas egen, eller både och?

Väg in alla aspekter, praktiska, moraliska, juridiska, regelmässiga, FM idé, PR mässigt, konsekvenser för helheten osv.

Och jag försäkrar alla att jag inte är en ofelbar paragrafryttare.

Posted
Har ni ingen kvartermästare eller ännu bättre bataljonshandläggare på utbildningsgruppen som ni kan vända er till? Är oftast och ska vara rätt person att ge sig på för att "tjafsa" med förrådspersonalen. Utslitna uniformer ska man ju givetvis vägra men måste den vara helt ny för att öva i fredstid?

då detta inte är ett nytt problem förutsätter jag att det är upptaget i leden uppåt......

Nä helt nya uniformer är väl knappast ett krav för fredstida bruk för HV men iaf inte de sämsta skall delas ut.....

Posted

vad är det för fel om det skulle delas ut nya uniformer för vi använder dom ju ett par år innan man bytar igen iallafall jag gör så

Posted
90L är en godkänd uniform. Om det är fel eller ej vid ett enskilt tillfälle beror på en lång rad andra faktorer som du inte riktigt redovisar.

ok jag menar såhär kanske jag var lite oklar... man ska väl bära den untrustningen / uniformer man har blivit tilldeland det finns ju ett reglemente att följa.

Citera då den del av UniR FM du anser att det brutits mot, och fundera en extra minut på om det verkligen var värt att bli uppretad på detta enorma brott mot de mänskliga rättig... fel, UniR FM, eller om du bara kunde skitit i det. Jag tror det tjatats till förbannelse om det här redan, men fortsätt gärna, bara för att det är så hemskt roligt med likformighet.

:banghead:

ska det vara så jävla svårt att rätta sig efter reglementet

Vi har ett problem i hemvärnet. Så långt kan vi väl alla vara överens? Frågan är då hur vi bäst löser knutarna.

Jag menar att det mycket väl kan vara bra att hemvärnet utrustar sig själva med det man anser sig behöva. Men för att det skall rimma med

FM regelverk krävs det att man förändrar reglerna, inte trotsar dem. Då har man ju helt plötsligt skapat ett nytt problem. Respekten för

regelverket brister. Det kan tyckas som en bagatell i det enskilda fallet, men i stort får det konsekvenser. Vilka regler skall följas, vilka inte?

Man tappar tydligheten.

Tyvärr tar diskussionen tvära kast mellan röda trådar och detaljer(enskilda prylar och dess egenskaper). Synd, för det leder ju ingen vart.

Vilken typ av utrustning är RÄTT (med gällande regelverk)? FM egen, hemvärnssoldaternas egen, eller både och?

Väg in alla aspekter, praktiska, moraliska, juridiska, regelmässiga, FM idé, PR mässigt, konsekvenser för helheten osv.

Och jag försäkrar alla att jag inte är en ofelbar paragrafryttare.

Jag har fortfarande inte sett några som helst hänvisningar till VILKA paragrafer/VILKEN del av UniR FM ni anser att det bryts mot, och VAD problemet är. Läs Swedes inlägg 5 gånger och försök förstå vad han skrivit där.

Du verkar inte bara vara en "ofelbar paragrafryttare", jag är ledsen att säga det...men du uppträder här mest som en idiot. Förihelvete skärp dig och kom in i den verklighet som resten av världen lever i. Tala om vad problemet faktiskt är, och inte bara försöka hänvisa till en mening i taget plockat ur ett reglemente skrivet på en stab någonstans.

Posted
Jag har fortfarande inte sett några som helst hänvisningar till VILKA paragrafer/VILKEN del av UniR FM ni anser att det bryts mot, och VAD problemet är. Läs Swedes inlägg 5 gånger och försök förstå vad han skrivit där.

Du verkar inte bara vara en "ofelbar paragrafryttare", jag är ledsen att säga det...men du uppträder här mest som en idiot. Förihelvete skärp dig och kom in i den verklighet som resten av världen lever i. Tala om vad problemet faktiskt är, och inte bara försöka hänvisa till en mening i taget plockat ur ett reglemente skrivet på en stab någonstans.

Tack för det vänliga bemötandet. Eftersom Du väljer att kommentera mig som person, i tråden, förutsätter jag att det är här vi skall diskutera det. För det första har jag försökt följa de riktlinjer jag uppmanats att göra vid tidigare tillfällen. Spalta upp svaren på

de kommentarer jag fått. Hänvisat till det jag stödjer mina inlägg på etc. Är det fel bara för att Du har en annan uppfattning i sak?

Dessutom....jag erkänner att mitt första inlägg var syrligt, men jag står för det, men därefter tycker jag att JAG fått ligga på defensiven, och försökt förklara vad jag menar då jag fått kommentarer hela tiden. Personligen kunde jag slutat direkt, men det hör väl till god ton att bemöta den kritik(ifrågasättande) man får, och inte bara skita i allt?

Jag har ganska tidigt i diskussionen varit i kontakt med BG får att underrätta mig om att inte just jag håller på att spåra ur. Ingen kritik framfördes, tvärtom. Synd att ni inte pratar med varandra innan ni avlossar en salva personangrepp, men jag sväljer det.

Jag har försökt förklara vad jag menar men tydligen har det inte gått in. Jag erkänner att jag troligtvis missförstått allting. Jag återvänder till verkligheten, och passar på att fråga om det är okej att jag använder min M90 K i hemvärnet som jag hittade på semestern i Hong Kong? Lär komma från samma fabrik som FMV köper sina.

Resten kan vi ju ta pm vägen.

Posted

Ja du (23-komp) har varit i kontakt med BG (dvs mig) igår. Då gjorde jag bedömningen att allt var relativt lugnt i tråden och höll sig inom de regler som finns på Soldf. Jag såg även fram emot en intressant diskussion. Sedan detta PM skickats (vid 17-19tiden igår) har tråden utvecklats och blivit en livligare debatt med fler och fler pajer flygande genom luften och färre och färre konstruktivt innehåll i inlägg. Just nu tror jag att jag är uppe i 3 eller 4 BG-ingripanden i denna tråd sedan igår...

Den interna arbetsgång som finns mellan BG tänker jag inte nämna något om. Men vi BG kommunicerar med varandra. Sedan har ing skrivit sitt inlägg som privatperson på chatten inte som BG. Tycker man att hans inlägg eller någon annans inlägg bryter mot de regler som finns på soldf klickar man förslagsvis på anmälknappen. Bara för tt en BG har skrivit inlägg som privatperson bedöms det inte på något annat sätt.

Nu åter till tråden. Nu lägger vi ned paj-kastandet i denna tråd och ser till att diskussionen blir mer konstruktiv. Då slipper vi BG störa vår semester med att rensa bort en massa inlägg, dela ut varningar osv.

Fk Satan

Blågul

Posted

Nu måste jag ställa en fråga till alla här, SPELAR DET NÅGON ROLL om Olle från träsket har monterat en ficka från recon på sin stridsväst/sele motsv.

Nä kanske inte, som chef så påpeka då om du tycker att det inte passar sig eller låt det bara vara, tycker man som gruppmedlem att man blir illa tillmods när någon annan har en mer spejsad grej än du själv så sig det till personen ifråga ist för att klaga här.

kommer man i jeans och orange tröja som någon skrev så står det väl som en självklarhet att det är opassande, behövs väl inte ens agrumentera för eller emot det.

Slutligen, SPELAR DET NÅGON ROLL?

är dte inte en säkerhetsrisk eller ser allt för jävligt ut så nej kanske det inte gör.

Posted
Slutligen, SPELAR DET NÅGON ROLL?

är dte inte en säkerhetsrisk eller ser allt för jävligt ut så nej kanske det inte gör.

Inte f-n gör det det....

Ett fint avslut på en livlig tråd Chassi :banghead:

Eller...

Det kanske kommer mera :baskerPa:

Posted (edited)

Jag förstår nog vad 23. komp egentligen menar, "varför har vi regler om det är att ok i skita i dem när man känner för det?" (eller?).

Grejen är just att verkligheten är inte svart/vit, och att nazistiskt följa de regler som finns - eller de regler som INTE finns, känns lite...tramsigt.

Vidare säger du ju faktiskt emot dig själv: Hv övar i fred på ETT sätt, för att i händelse av ofred agera på ett ANNAT sätt.

MÅNGA här har erfarenhet av skarp tjänst på olika sätt, och ofta har vi noterat att tilldelad mtrl ofta har olika typer av brister, samt att man alltid reagerar som man har ÖVAT.

FM är verkligen ingen modern organisation, det har vi ju konstaterat många gånger. Jag minns ett tillfälle när en ung, totalkomig, prickskytt råkade sätta eld på sin tilldelade ghilliesuit. Sålunda blev det totalt nyttjandestopp i hela FM av denna. Istället för att undervisa vpl'erna i att "ge fan i att elda när ni har dräkten på".

Vi lever inte under Napoelonkrigen då kadaverdisciplin kanske var ett måste och egna initiativ vad strängt förbjudna, vi lever i en värld där vi behöver soldater som kan tänka själva (ju, utom delar av Amf då, som bara köttar på med höga knälyft och gung-ho hela dagen lång.. :baskerPa: )och ta egna initiativ i hela spektrat - ett skäl till varför svenska FN-soldater är så uppskattade utomlands.

Vi vänder på frågan: varför lyssnar inte "ledningen" på soldaterna, som oftast råkar veta bättre i detta ämne? Varför uppfinna hjulet på nytt hela tiden? När ska FM lära sig att COTS inte är så förbannat dåligt? Visst, det pratas om det, men inte ser vi det i vardagen.

Lfskbat: klart det kommer mera, ett sådant livligt ämne kommer aldrig självdö, såvida inte Blågul avrättar tråden helt enkelt. :banghead:

edit: Hv är till syvende og sidst en frivillig organisation som baseras kraftigt på förtroende. Ser jag som chef soldater som spökar ut sig som Gordon Freeman och fortsätter att göra så mot givna order - ja då blir det ett sista samtal och "hej då".

Vi måste leva i olika världar, jag har aldrig sett detta som ett problem. Utom möjligen det faktum att enskilda personer kan lägga ned mycket av sina egna pengar på utrustning de borde blivit tilldelade. Men Hv är fattigt, och så är det med det.

*Minns en klassisk scen ur "Heartbreak Ridge", där Clintan påpekar 'vissa brister' i mtrl- och rutinväg.*

Edited by Apone
Posted

Kan inte mer än bara hålla med dig. Men var ska man dra gränserna?

Det finns ju massor av mellanting emellan att springa runt i en orange "superdräkt" och att t.ex. ha extra magfickor eller egna sockor....

Men en sak som borde vara smart är att (som sagts i flera trådat, även denna) är att sätta upp en spec. lista t.ex. Kängor måste ha detta eller Ryggsäckar skall godkännas och ha dessa spec.

Posted

Ok.

Berghaus Trident finns redan i organisationen. Är då den aningen mindre Vulcan godkänd? Är då också den lite sämre kopian Mountain Ptrol godkänd? PLCE?

Eller räcker med att sätta kravet "militär/militärliknande ryggsäck"?

I de fall JAG har varit tveksam så har jag frågat min chef. Alternativt har jag bedömt som ok, och ev. fått bassning av chefen och därefter inte upprepat misstaget.

Det måste råda sunt förnuft. Tillsammans med ett flexibelt regelverk.

Den som absolut behöver ett alltäckande regelverk som säger exakt vad som är ok samt vad som INTE är ok, vet jag inte om jag vill ha som stridskamrat.

Posted (edited)

Ok, här kommer ett inlägg i hemvärnsdebatten. Och jag inser att jag kanske sticker ut hakan här, och jag är i så fall beredd på att ta skiten.

Jag inser också att debatten förs på flera trådar, men det är jag också beredd att ta.

Men i alla fall...

Jag är reserveofficer inom amf, och brukar vissa helger bli inhyrd för att hålla övningar för hemvärnsoldater i Göteborgsområdet.

Och när man ställer upp truppen framför sig så är det ofta svårt att hitta två soldater som bär samma utrustning, dvs RU. I stort sett alla har olika utrustning, och i vissa fall har de hela military shop med sig.

Det kryllar av baskermodeller i olika färger, vapenremmar, israeliska stridsvästar, kängor, knivar, ryggsäckar, underställ, handskar, pansaruniformer mm. :banghead:

Det ser mer ut som en lokal milisgrupp än ett enat förband.

Så snälla hemvärnsmän en vädjan från en uppgiven instruktör, :worthy: när får jag se en hemvärnsgrupp uppställd med komplett m90 med kängor, jacka byxa och ak4, och alla fickorna och dragkedjorna stängda. DET om något är proffsigt.

Måste leka med smilysarna.

Så här brukar det se ut:

:rockon::camo::ph34r::=o:navy::baskerHV::Malaj::baskerPa:

Så här ska det se ut:

:camo::camo::camo::camo::camo::camo::camo: :camo:

EDIT:

Flyttat från tråd i kassunen.

The Swede

BLÅGUL

Edited by The Swede
Posted
Jag förstår nog vad 23. komp egentligen menar, "varför har vi regler om det är att ok i skita i dem när man känner för det?" (eller?).

Typ, åt det hållet! Och inlägget efter Ditt tycker att man skall göra listor på det som skall vara tillåtet, vilket iof redan är gjort i t ex UniR för uniformsbiten. Hjulet en gång till?

Jag måste bara fråga en sak. Om en förbandschef i en kallelse(order) till övning/verksamhet anger utrustning: fältuniform 90, betyder det då att man fritt kan välja mellan fältstridsdräkterna? Eller är det just fältuniform 90 som avses? Får man tolka fritt här också, eller trotsar man order om man väljer fältuniform 90P? Skall man uppfatta ordern som ett...enl., förbandschefs bestämmande?

Strikt tolkning av vad som är rätt eller fel.(inte vad man tycker borde vara klokast, eller om det är oviktigt) Seriöst nu, jag är novis(startat om på ruta ett) och vill inte göra bort mig vid nästa övning.

Posted
Det måste råda sunt förnuft. Tillsammans med ett flexibelt regelverk.

Den som absolut behöver ett alltäckande regelverk som säger exakt vad som är ok samt vad som INTE är ok, vet jag inte om jag vill ha som stridskamrat.

Helt rätt tänkt men följdfrågan då angående utrustningen för mig blir vad man tycker om en stridsparskamrat som har utrustning som regelverket säger utryckligen nej till. Om man drar det till in absurdum så säger ju regelverket attt det inte är ok med en brandgul Helly-Hansen. Men om man sedan säger att det är ok att tänja lite på reglerna och använda en brandgul Helly-Hansen så är iaf jag mycket tveksamt till att vara stridsparskamrat med den som har det som ytterplagg. :rockon:

Regler kanske bör tänjas men vart går gränsen?

Posted (edited)

Kallad i rollen som instruktör anmäler jag mig i den uniform som soldaterna fått ut, vanligen utan stridsutrustning och med kängor, handskar, ryggsäck samt underställ i valfri komposition om än i sammanhanget diskreta färger.

Detta p g a lokal synkronisering av hur instruktörer skall vara klädda i förhållande till UniR FM samt truppen.

Kallad i rollen som soldat anmäler jag mig i den fältuniform som passar vädret och verksamheten bäst, i mitt fall vanligen M90 fu då det är den jag fått ut och jag trivs bra med den i de flesta väderlekar.

Spontant kommer jag att självantända pga diverse detaljer på sv2k och på/i ryggsäck. All denna brandfarlig materiel har jag mig veterligen anskaffat för att bli mer effektiv i tjänsten. En aktningsvärd del av denna materiel har mig veterligen BoA i andra delar av FM.

Motfråga:

Är det okej om jag ställer upp i kroppsskydd 94 med sv2kbältet fastsatt med kattstrypare runt midjan, för att kunna bära alla fickor jag anser mig behöva på bröstet och därigenom på ett mer effektivt sätt kunna utföra fordonstjänst, eller är det bara tillåtet som yrkessoldat? (Krsk94 finns i hv)

Tolkningsbara reglementen är en tillgång, reglementen som fastställer en sak och endast en sak blir i realiteten ett hinder för verksamheten i någon form, oavsett om skälet till regeln är bra eller dåligt.

Därför gäller det att skriva reglementen och instruktioner på ett sådant sätt att de håller på säkerheten, är lätta att förstå samt på något sätt tar hänsyn till onormala situationer, en inte helt igenom lätt uppgift.

När reglementet för användningen av skyddsmaskväska m/ä skrevs är jag beredd att satsa en rätt stor kotte på att ingen tänkte sig att soldater skulle bära kspband i den...

UniR FM gäller tills lokala avsteg sker, lyckligtvis kan man tolka reglementet någorlunda olika utan att brinna upp.

Edited by Munin
Posted

Nu kommer jag med en brandfackla (eller egenköpt materiel) i debatten.

En variant, lite mer administrationsmässigt avancerad, men dock, vore att dela ut MASSVIS med pryttlar när soldaten rycker in. Precis som den där guldiga gubben på TV "Du får extra".

Vadå extra? Du får fler fickor till västen än du kan ha på samtidigt, olika delar för att bygga en chestrig osv. Då kan soldaten välja mer än att bara flytta runt fickorna. detsamma gäller med all typ av utrustning som soldater brukar skaffa själva. Halsduk, hjälmunderlag, shemagh, osv. Om de får ut alla tre så kan de välja.

Det ser säkert ut som gerilla inför övningen, men alla har ändå på rätt utrustning, även om de har kvar lika mycket kvar i delar hemma i garderoben.

Säg att man till stridsvästen delar ut ett ok som tillsammans med bältet kan göra en chestrigg, magdumpfickor, andra specialfickor och annat som mentalt ökar stridsvärdet. Efter något år så har man utvärdering på enkelt sätt. En styck lista med utdelat material, soldaten kryssar i vilka delar den använder och sätter betyg 1-10 på varje del. Dessutom två bilder på västen fram och bak där man ritar in hur man har sina fickor. Denna utvärdering går sedan tillbaka till FMV som kanske lägger till eller tar bort fickor. Nästa övning får kanske soldaten en ny ficka att leka med och testa.

Detsamma kan ske med andra delar av utrustningen. Vissa vill ha främre handtag på AK4. OK, dela ut ett sådant handskydd och handtag så får de som vill använda det. De som inte vill, slipper.

Det handskyddet kan ingå i den utdelade utrustningen och inte höra till vapnet. Då slipper man den kontrollen.

Vad gör det om soldaten för ut tre kilo prylar till, man har ju sällan med allt ändå.

Varför inte olika modeller på vapenremmen också, då väljer man den man vill ha själv.

Valfrihet skall ju vara så bra.

Posted

Håller också med hepett om att man sällan får en känsla av enighet, men det är nog inget eftersträvansvärt.

Undrar också lite ödmjukt om min fråga i post 203 är omöjlig att besvara, eller om rätt svar är fel svar, eftersom kommentarerna är färre och långsammare än vanligt?

Jag får väl prova mig fram.

Posted

Tagit bort några inlägg. Tänk över följande regel på forumet:

§ 9. Inlägg av typen "coolt", "jag håller med", eller inlägg med bara smilies etc. som inte driver debatten framåt undanbedes och kommer att tas bort utan förvarning om BlåGul så anser det lämpligt.

Fk Satan

Blågul

Posted
Håller också med hepett om att man sällan får en känsla av enighet, men det är nog inget eftersträvansvärt.

Undrar också lite ödmjukt om min fråga i post 203 är omöjlig att besvara, eller om rätt svar är fel svar, eftersom kommentarerna är färre och långsammare än vanligt?

vad jag utläst från uniformsreglementet är att alla modeller i FU90 systemet jämställs så att det är ok att bära 90P uniform när det anges fältuniform 90 o då även blanda med tex 90p byxor o vanlig 90 fältjacka.

Så om jag får en kallelse till övning där det står fältuniform 90 så står det mig fritt att välja om jag vill använda mina 90P byxor (ej stulna utan köpta i överskottsbutik med kronmärkningen fortfarande kvar)eller jag vill använda mina vanliga 90 byxor på övningen

Posted

Typ, åt det hållet! Och inlägget efter Ditt tycker att man skall göra listor på det som skall vara tillåtet, vilket iof redan är gjort i t ex UniR för uniformsbiten. Hjulet en gång till?

Jag måste bara fråga en sak. Om en förbandschef i en kallelse(order) till övning/verksamhet anger utrustning: fältuniform 90, betyder det då att man fritt kan välja mellan fältstridsdräkterna? Eller är det just fältuniform 90 som avses? Får man tolka fritt här också, eller trotsar man order om man väljer fältuniform 90P? Skall man uppfatta ordern som ett...enl., förbandschefs bestämmande?

Strikt tolkning av vad som är rätt eller fel.(inte vad man tycker borde vara klokast, eller om det är oviktigt) Seriöst nu, jag är novis(startat om på ruta ett) och vill inte göra bort mig vid nästa övning.

Min tolkning av UniR FM är att FU90, FU90P och 94 Adyk samställs under benämningen fältstridsdräkt.

Sidan 45:

Fältstridsdräkt omfattar

• fältuniform 90

• fältuniform 90 P

• fältuniform 94 Adyk.

Fältstridsdräkt används vid

• tjänstgöring under fältförhållande om inte annan uniformsdräkt (klädsel) anges eller medges av vederbörande chef

• övningar enligt vederbörande övningsledares bestämmande

• vakttjänst vid inpasseringsställe till militärt område om inte annan uniformsdräkt (klädsel) anges av vederbörande chef.

Tittar man vidare på sidan 45 så finner man:

Livplagg: Fältjacka 90, 90 P och 94 Adyk Fältjacka 90L FN

Byxor: Fältbyxor 90, 90 P och 94 Adyk Fältbyxor 90 L FN

Här sätter man alla varianterna på samma rad med Fältjacka 90L FN och fältbyxa 90L FN som tillåten variation.

Därmed anser jag att det är helt korrekt att t.ex använda fältbyxa 90P tillsammans med fältjacka 90 eller fältbyxa 90 tillsammans med fältjacka 90L FN.

Dessa kombinationer är dessutom väldigt vanligt förekommande ute på våra grundutbildningsförband samt i utlandsstyrkan.

Varför? Fältbyxa 90P är t.ex mycket bättre än fältbyxa 90 och används därmed gärna tillsammans med fältjacka 90 när man är ute i busken.

Fältjacka 90 P däremot duger inte till mycket annat än vagnstjänst så den används oftast endast där eller som kasernplagg.

Detta är min egen erfarenhet från min tjänst i gröna kläder.

The Swede :rockon: