Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Vad är det du försöker komma åt, att någon (ÖB?) skall bestämma vad varje soldat skall ha med sig vid varje enskilt tillfälle?

Vi för en debatt i ämnet...rätt utrustning. Tråden är öppen och jag förmodar att avsikten med det är att ämnet är intressant.

Jag gör inlägg, lyssnar på andras uppfattning, lär mig nytt, drar slutsatser, etc. Allt det som en debatt handlar om. Varför är Du här, och vad vill Du komma åt med det?

Mvh

Det jag undrar med dina tidigare inlägg är att om du med rätt utrustning menar att i varje enskillt tillfälle ha med ALL utrustning.

Är det mitt i sommaren skulle jag förmodligen inte ha med komabyxorna, eventuellt inte komarocken och kanske inte 90-tröjan. Jag har antagligen inte heller med mig 90-vanten (tumvante, lutfisk motstv). Det är inte heller klart att jag plockar med hjälmunderlaget. För att en utrustningdetalj är med på listan och kanske utlämnad behöver den inte följa med.

Om jag skall raljera lite och hårddra saker så hade jag inte med fysstället och lejonpjucken ut i skogen under GU. ;) (inte för att lejondojjorna passade mig men ändå)

Ang. att ha med saker på mes och hur ryggsäckarna ser ut nuförtiden så har jag sett att en del plutoner har lösa mesar så det kan gå att lösa på det sättet.

Edited by Rickard N
Posted
Enklast tänkbara. En grupp vet vad de ska (kunna) lösa för uppgifter, oftast vet de vad som behövs, och en grupp brukar inte ha så svårt att samordna sig lite.

Det behöver inte vara stora problem för den enskilda gruppen. Men om man tänker några steg högre upp i hiearkin? När chefen har många grupper under sig som skall samordnas och ledas. Jag pratar inte enbart om skarp strid. Han vet(tror sig veta eftersom han förutsätter att reglementet följs. Förtroende!) vilken status enheterna har, och planerar verksamheten efter det.

Det handlar om en princip som går igen på alla områden. Det är för att effektivisera. Det finns ett självändamål med att eftersträva reglementerad utrustning.

Personligen skiter jag i vilket, som jag sagt tidigare. Om folk vill ha rosa kanindräkter är det upp till dem, men jag pratar om vad som är rätt i förhållande till reglementet. Och eftersom reglementet finns utgår jag ifrån att de fyller ett syfte och inordnar mig, utan att för den sakens skull släppa min kreativitet och initiativförmåga.

Vi har olika synsätt på det här med regelverk och vad de syftar till. Det står helt klart. Och är trådens majoritet(mina motdebattörer) representativt för hemvärnet i stort ser jag en av anledningarna till varför hemvärnet har så svårt att bli tagna på allvar, och få gehör uppifrån och av allmänheten.

Det räcker för mig nu, och tack för en givande debatt.

Posted
Ähum....

Relevant grundforskning avseende rätt utrustning.

Omfallsframfall, sa Bill...

...Just, sa Bull.

:rodna:

Mycket intressant och kul läsning men tycker inte riktigt att det för debatten framåt för min del? Klart är ju att en del tycker si och en del tycker så baserat på ofta egna fördomar, upplevelser och så vidare. Debatten drog igång för några dagar sedan mycket på formuleringen att: är ett reglemente just ett reglemente eller en rekommendation?

Kanske rätt väg om man vill "modda" sin utrustning är att ändra reglementet? Så som det redan är gjort till viss del gällande bland annat ryggsäckar.

Många använder också utländska specialstyrkor som SAS och DELTA som exempel, men dessa hänger väl sällan på extra utrustning?

De som varit i strid brukar ofta däremot lätta på utrustningen. Mindre antal fickor = mindre vikt att bära på?

Är eller kommer att HV bli likställda med SAS och DELTA någon gång och ska i så fall SSG läggas ner till förmån för HV? ;-)

//Tomas P

Posted

1. Ett av problemen är att UniRFM inte reglerar stridsutrustning, vilket eventuellt kan ha missats av vissa.

2. SAS och Delta används som exempel på förband med stridsvana, knappast som likhetstecken med HV, vilket man nog kan läsa sig till utan att dryga sig.

Posted

På sidan 359 i SoldF 2001 har vi ett lysande exempel på hur reglementet anger att egen utrustning bör och får medtagas.

I detta fallet gäller det minröjning och texten anger:

Ta med trädgårdsutrustningen vid mobilisering.

Följande utrustning kan användas för att underlätta minspaning och minröjning:

- Aptertång

- Trädgårdssax

- Trädgårdsspade

- Trädgårdssåg

- Kniv eller bajonett

Det finns även en bild på: planteringsspade, kniv, grensax, sekatör och hushållssax.

Av dessa är det väl endast kniven som finns med M-nummer och övriga torde därför självantända vid användning inom FM.

Ovanstående är endast ett exempel, jakten går vidare......

The Swede :baskerFN:

Posted
På sidan 359 i SoldF 2001 har vi ett lysande exempel på hur reglementet anger att egen utrustning bör och får medtagas.

I detta fallet gäller det minröjning och texten anger:

Ta med trädgårdsutrustningen vid mobilisering.

Följande utrustning kan användas för att underlätta minspaning och minröjning:

- Aptertång

- Trädgårdssax

- Trädgårdsspade

- Trädgårdssåg

- Kniv eller bajonett

Det finns även en bild på: planteringsspade, kniv, grensax, sekatör och hushållssax.

Av dessa är det väl endast kniven som finns med M-nummer och övriga torde därför självantända vid användning inom FM.

Ovanstående är endast ett exempel, jakten går vidare......

The Swede :baskerFN:

Vilket ju är alldeles lysande. Ett reglemente som uppmanar till eget tänkande. Så då bör del väl fortfarande vara möjligt att ändra / göra tillägg att det är ok att bygga om västar och / eller annan utrustning?

Men fram till dess är det ok? Eller ska reglementet följas och om det inte står att det är förbjudet, är det då ok?

Posted
Vilket ju är alldeles lysande. Ett reglemente som uppmanar till eget tänkande. Så då bör del väl fortfarande vara möjligt att ändra / göra tillägg att det är ok att bygga om västar och / eller annan utrustning?

Men fram till dess är det ok? Eller ska reglementet följas och om det inte står att det är förbjudet, är det då ok?

Det finns fler styrningar än reglementen/t: Lokala föreskrifter, Tjänstemeddelanden samt andra order och skrivelser från HKV och andra instanser. Dessa har man att följa så det räcker inte att kunna reglementet.

/K

Posted

Det finns fler styrningar än reglementen/t: Lokala föreskrifter, Tjänstemeddelanden samt andra order och skrivelser från HKV och andra instanser. Dessa har man att följa så det räcker inte att kunna reglementet.

/K

Ok, ber om ursäkt för att jag var lite otydlig, formulerade mig fel. Generaliserade lite och kallade allt för reglemente. :baskerFN:

Hur jag tänker är som så här: i allt som styr vår verksamhet som hemvärnsförband i hur vi till exempel ska vara klädda, utrustade och så vidare finns det ett tänk och många gånger bygger detta på säkerhet (jag tror personligen inte att allt civilt självantänder).

Men om det då finns en tanke bakom detta, är det då ok att bara säga att detta tänk är fel och hänga på sig utrustningen? Eller ska man jobba mot högre instans (kanske något för hemvärnsrådet?) att det ändras så man faktiskt får använda de bra civila grejorna? Utrustning är bra och rätt utrustning är till och med ännu bättre (som jag ser det) men blir vi bättre soldater för att vi har mycket prylar? Är det inte rätt prylar vid rätt tid på rätt person som gäller och hur styr man då upp det? Fortfarande undrar jag dock att om det inte finns en regel / lag / bestämmande om att det är fyfy, är det då ok?

Posted

/K

Tex SäkI

urdrag ur SäkI G Kap 1

3. Giltighet för SäkI. – Föreskrifterna i SäkI gäller vid utbildning

och övningar

• i fred

....

urdrag ur SäkI G Kap 2:6

...Som bekräftelse på att erforderlig systemsäkerhetsverksamhet är

genomförd och att materielen/materielsystemet får användas

inom Försvarsmakten krävs att HKV har fattat beslut om användning

för aktuell materiel...

...Förbandschef ansvarar avseende centralt anskaffad materiel för att

endast sådan materiel används för vilken ett beslut om användning

föreligger. Äldre centralt anskaffad materiel är framtagen enligt

andra former men med godtagbara principer för riskeliminering.

Sådan materiel har ett de facto beslut om användning vilket

gäller tills säkerhetspåverkande åtgärder (ingrepp, renovering,

modifiering, sammankoppling med annat system eller aveckling)

vidtas. Härvid skall förnyad systemsäkerhetsverksamhet genomföras

för materielen/materielsystemet...

Som krook säger det finns mer än ett UniR att tänka på eller ev utgåvor av SoldF. I fredstid över hemvärnetskrigsförband för att dels upprätthålla sina kunskaper och förmågor. Men även identifiera problem och utvecklingsområden i den egna organisationen och den utrustning som är tilldelad förbandet. Om det blir för många hemmafixarlösningar riskerar krigsförbandet bli stående i ett skarpt läge eftersom ingen vet hur den utrustning som finns att tillgå fungerar eller hur uppgifterna löses med den utrustningen. Exempelvis samband.... Hur ofta upprättas trådsammband i hemvärnet idag (när dettta skall vara det primära sambandsmedlet). Hur ofta nyttjas mobiltelefonen istället? hur ofta nyttjas mobiltelefon istället för att upprätta relästationer i hemvärnet? Bara ett exempel hur krigsförbandet skapar beroenden av utrustning som kanske inte kan komma att finnas att tillgå i ett skarpt läge vilket kan få stora konsekvenser för krigsförbandet.

Posted
Exempelvis samband.... Hur ofta upprättas trådsammband i hemvärnet idag (när dettta skall vara det primära sambandsmedlet). Hur ofta nyttjas mobiltelefonen istället?

Detta har min pluton faktiskt tagit fasta på - vi har vissa fasta objekt där vi har färdig tvåtråd lagd på objektet. Och använder fältapan där - oftast mellan post och tält men även färdigt på patrullstigen (utan ringklocka på apan)... Så där borde det inte vara problem (inom min pluton i alla fall), men det beror även på att vi har rätt personal på rätt post - vilket inte är så JÄTTEVANLIGT!!!!

Posted (edited)

Kan vi då enas om följande:

- Det som reglerar bärande och nyttjande av utrustning plus uniform är:

1. SäkI
    Formella Grunder
    Förbandsspecifikt reglemente
    Dagorder (motsv.)
    SoldF

Jag väljer att tolka att det är i ungefär den ordningen de gäller, ngn annan tanke?

tillägg

Med all tillbörlig respekt för Fk. Satan, men nu glider vi in på utbildningsmetodik och grupputrustning, vilket jag i vart fall anser borde vara en helt egen tråd, då jag upplever att den här gäller personlig utrusnting (medges att jag själv slirat åt det hållet).

Edited by Sleipnir
Posted

@Sleipnir

Jag tycker det handlar om utrustning rent allmänt. Sedan finns det många olika nivåer av utrustning. För att åskådliggöra det lite tydligare

Inviduell utrustning

Grupp utrustning

Plutonsutrustning

Kompaniutrustning

Bataljonsutrustning

Utöver detta perspektiv på typer av utrustning som finns så finns det även ett logistik och underhåll perspektiv (hädanefter enbart benämnt logistikfunktion) på utrustningen. Ta individers olika kök, det är en inviduell utrustningsdetalj. Men beroende på vilken typ av kök som soldaten har kan det påverka logistikfunktionerna inom en enhet. Ifall inte alla kör med spritkök utan kanske också med gaskök. Kan detta påverka logistikfunktioner. För hur beställer soldaten ny gas till sitt kök via logistikkedjan? Men det är mycket skönt att ha gaskök i fält.

Om jag nu i mitt följande resonemang kopplar bort allt vad SäkI, reglementen osv heter och helt enkelt bara fokuserar på en individs utrustning. Vi tar ryggsäck och bärsäck. stridssäcken har vissa dimmentioner och man kan ungefär med god marginal beräkna vilka mått och vikter en packad stridssäck har. Samma sak med bärsäcken. Detta ger möjlighet att beräkna transportkapacitet och transportvolymer på ett ganska enkelt sätt. Men vad händer om vi sätter på recons-sidofickor på våra stridssäckar? ja då förändras volymen på stridssäckarna och det krävs då nya beräkningar. Samma sak om soldater stoppar ned en hel del "bra-att-ha-saker" i sina sidfickor vilket gör att vikten förändras.

På enskild nivå kanske inte detta påverkar allt för mycket. Men om ett kompani skall förflyttas kan detta innebära vissa logistikproblem. Samma sak med egna ryggsäckar, detta leder också till vissa logistikproblem eftersom dimmensioner inte stämmer med tänkta packplaner osv. Det finns bra exempel på denna problematik Lk70 och tgb20... Trots att det är reglementerad utrustning ger detta problem eftersom tgb20 inte är byggd för just lk70 utan för Lk35. Vilket ger följdeffekten att ryggsäckar måste transporteras på annt sätt.... Hur skulle det gå om det är 10st ryggsäcksmodeller till inblandat i detta fall?

Sedan har varje fordon i FM en max-vikt. exempelvis hur mkt som får lastas på tak, i fordon osv. Dessa vikter är beräknade utifrån fordon, sedan tas packplaner fram att det får plats Y-stycken bärsäckar och X stycken stridssäckar tillsammans med Z antal soldater. Men iom extrautrustning, egen utrustning osv förändras allt detta... Vilket gör att det blir Z-3st soldater som får plats, Y-3st bärsäckar osv. räkna detta på ett kompani så innebär det en ganska stor skillnad...

Så egen inviduellt anpassad utrustning kan vara mycket bra på soldatnivå men ge stora problem på logistiknivå. Nu tror jag inte att en magdumpficka hit eller dit gör någon större skillnad... eller om man har lundhagskängor eller kronans kängor... Men jag tycker att det är viktigt att nyttja lite förtänksamhet vad gäller utrustningsanskaffandet, att tänka på vilka oväntade konsekvenser kan det få. Sedan tror jag inte heller att det ger så stora konsekvenser om en av 10 individer gör avsteg... men gör 10 av 10 individer avsteg och förändringar så ger det effekt på andra ställen och kanske leder till större problem än vad man försökte åtgärda.

Jag är för att organisationer och utrustning förändras över tiden. Skulle saker inte förändras övertiden blir man ganska snabbt omkörd. Men saker bör förändras genom mer kontrollerade former.

Posted

Bra poäng Fk Satan.

Såsom en gång i tiden C trosspluton bandvagn på ett Nskbat så är jag väl förtrogen med lastproblematiken. Jag tar till mig dina kommentarer kring personlig utrustning och framförallt gasköken och ryggsäckarna.

Tillsammans med chefen för vår 1. pluton (som är under omvandling till insats) och hans blivande tpgrpch så har vi tittat på utrusntingslistorna för insatspluton både för tgb och bandvagn. Jag kan inte med den bästa viljan i världen se att det är möjligt för en sådan pluton att transportera sin egen utrustning utan tillförsel av tpresusrs utifrån, en resurs som inte finns tillgänglig utan att 'ställa' insatskompaniets stabs- och trosstropp.

Det är möjöigt att så är tanken, men ett av huvudargumenten jag brukar framföra till att hemvärnets krigsförband är begränsat användbara är att man saknar all form av reglemente/instruktion över plutonsnivå (i bästa fall). Avsaknaden av packplan är en sådan brist. Jag betvivlar starkt att det går att lösa 5.1 på kompani nivå (med engna resurser förfrlytta Hemvärnsinsatskompani 300km på 24H).

Posted
Bra poäng Fk Satan.

Såsom en gång i tiden C trosspluton bandvagn på ett Nskbat så är jag väl förtrogen med lastproblematiken. Jag tar till mig dina kommentarer kring personlig utrustning och framförallt gasköken och ryggsäckarna.

Tillsammans med chefen för vår 1. pluton (som är under omvandling till insats) och hans blivande tpgrpch så har vi tittat på utrusntingslistorna för insatspluton både för tgb och bandvagn. Jag kan inte med den bästa viljan i världen se att det är möjligt för en sådan pluton att transportera sin egen utrustning utan tillförsel av tpresusrs utifrån, en resurs som inte finns tillgänglig utan att 'ställa' insatskompaniets stabs- och trosstropp.

Det är möjöigt att så är tanken, men ett av huvudargumenten jag brukar framföra till att hemvärnets krigsförband är begränsat användbara är att man saknar all form av reglemente/instruktion över plutonsnivå (i bästa fall). Avsaknaden av packplan är en sådan brist. Jag betvivlar starkt att det går att lösa 5.1 på kompani nivå (med engna resurser förfrlytta Hemvärnsinsatskompani 300km på 24H).

Och sådna brister bör lyftasfram på konkreta sätt, dvs låta övningar gå åt hellvete eftersom all utrustning, alla soldater etc inte kan flyttas så som det är tänkt. Istället för att göra som det görs idag. Man fixar problemet genom att kanske hyra in en minibuss, släpvagn etc. Vad händer den dagen man står där i ett skarpt läge och inte har dessa möjligheter? Eller måste välja frr vägar som inte minibussen eller släpvagnen klarar? eller om det ska beställas tågtransporter för flera IK från en del av sverige till en annan del. Jag tror inte att de beställer extra tågvagnar för fordon som inte står med i utrustningslistorna...

Så tydliggörbristerna, låt saker gå åt h-vete nu i fredstid så att brister kan åtgärdas tills den dagen det blir ett skarpt läge.

Ett annat logistikexempel är när stridsvästen infördes... då blev helt plötsligt varje soldat några centimeter bredare med tanke på hur fickor monters på västen. vilket även detta kan leda till problem eftersom ytor försvinner på ett mystiskt sätt i fordon... Men detta är något som inte tagits med i beräkningarna. Detta vill jag påvisa detta med att förändras utrustningen måste även alla beräkningar, lastplaner etc göras om eftersom allt är en del av ett system. 10cm breddökning på en soldat... gör en del om det ska sitta 8soldater i bredd... eller om två soldater ska rusa genom samma ytrymme i bredd kan dessa extra 20cm som krävs skapa lite problem...

Posted

Och då åtekommer vi till att vi aldrig har tillämpade övningar (inte ens vart fjärde år) där funktioner kan övas och misstag värka ut. Och ja, jag har påpekat dessa saker tills jag blir blå i ansiktet.

Jag hoppas bara att vi kommer att få mer gehör för detta senare i år när HV ska omorganiseras (igen). Som du och jag har konstaterat tidigare, så är TOEM 2009 inte ett särskilt bra dokument att utgå ifrån, eftersom det verkar designat av infanterivurmare.

Posted
Och sådna brister bör lyftasfram på konkreta sätt, dvs låta övningar gå åt hellvete eftersom all utrustning, alla soldater etc inte kan flyttas så som det är tänkt. Istället för att göra som det görs idag. Man fixar problemet genom att kanske hyra in en minibuss, släpvagn etc. Vad händer den dagen man står där i ett skarpt läge och inte har dessa möjligheter? Eller måste välja frr vägar som inte minibussen eller släpvagnen klarar? eller om det ska beställas tågtransporter för flera IK från en del av sverige till en annan del. Jag tror inte att de beställer extra tågvagnar för fordon som inte står med i utrustningslistorna...

Så tydliggörbristerna, låt saker gå åt h-vete nu i fredstid så att brister kan åtgärdas tills den dagen det blir ett skarpt läge.

Ett annat logistikexempel är när stridsvästen infördes... då blev helt plötsligt varje soldat några centimeter bredare med tanke på hur fickor monters på västen. vilket även detta kan leda till problem eftersom ytor försvinner på ett mystiskt sätt i fordon... Men detta är något som inte tagits med i beräkningarna. Detta vill jag påvisa detta med att förändras utrustningen måste även alla beräkningar, lastplaner etc göras om eftersom allt är en del av ett system. 10cm breddökning på en soldat... gör en del om det ska sitta 8soldater i bredd... eller om två soldater ska rusa genom samma ytrymme i bredd kan dessa extra 20cm som krävs skapa lite problem...

Jag förstår din tanke men det kommer inte att fungera. Eftersom det är få övningar så vill man öva. Och vill man inte kasta bort den lilla värdefulla tiden.

Jag har gett feedback både muntligt och i pappersform. Ibland funkar det men oftast inte.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att ha följt tråden en tid så fattar jag fortfarande inte vad ni är ute efter.

Vad spelar en extra ficka hit eller dit för roll? Eller för den sakens skull andra egna prylar?

Skulle jag köra tilldelad utr är tillräcklig utr, så skulle jag bli blöt och frusen.

Inga strumpor, inga kallingar/långkallingar, ingen sovsäck osv.

Jag tänker inte frysa i ett par dagar för att bevisa en poäng alt låta något gå på röven.

Jag bar på ett CamelBak vätseksystem långt innan vi fick ut Source dito. Men innan den senare kom ut fick man utstå en del spott å spe ifrån vissa indvider. Sen när sourcen delades ut då stod samma pajaser och lovordade vätskesystem.

Jag ser inga problem att en soldat kittar lite egna saker som gör soldatlivet litet enklare. En glad soldat är bra mycket bättre en arg/besviken dito.

Nej det betyder inte att man behöver inte se ut som en tjejtensk gerilla. Det går att styra upp om man vill. Det behöver inte bli oranga Helly Hansen osv. Det funkar för Britterna, Amerikanerna osv.

Jag får känslan av att det är många i leden som inte klarar av att se den förändring som håller på ske. Allt för många trivs i det gamla tänket att det FM tar fram är bäst och tillräckligt. Fan då kan vi lika gärna gå tillbaka till vadmals uniformen. Eller varför stanna där? det funkade ju redan på Karll XII's tid... :)

Likformighet på kasern, ute i skogen skall det vara friare. Men det är ingen annan än du som skall bära prylarna och du skall hålla samma tempo som alla andra.

Nog svamlat!

Posted
*snip*

Jag förstår din tanke men det kommer inte att fungera. Eftersom det är få övningar så vill man öva. Och vill man inte kasta bort den lilla värdefulla tiden.

Jag har gett feedback både muntligt och i pappersform. Ibland funkar det men oftast inte.

Därför vore det bra med en förevisning: "Det går inte att packa in plutonen i de fordon vi har" eller dylikt.

Fungerar inte sambandet så måste det märkas för att en förändring ska kunna ske. Istället så "fuskar" man och köper egna PMR-enheter och vips funkar allt som det ska, utan att mtrl tillförs officiellt.

Då är det bättre om det skiter sig så att behovet blir tydligt. Det är instant feedback till chefen.

/K

Posted
Därför vore det bra med en förevisning: "Det går inte att packa in plutonen i de fordon vi har" eller dylikt.

/K

Det där HAR gjorts, under funktionsövningen Dagny 2006? så åkte en insatspluton från östergötland till Muskö med tilldelade fordon.

Eller det var så det var tänkt, och under överinseende av dåvarande C IK så testades hur mycket man kunde få in i dessa fordon.

Jag antar att resultatet av denna lilla övning vidarebefodrats uppåt och det kan ju inte vara så att man inte inser att vad som gäller för insatspluton A ochså bör gälla pluton B.

Får inte ena plutonen plats med sig själva + RU så får inte heller pluton BCDEF det.

Posted

Finns det en rapport? Bilder?

Jag påpekar att vi har en ammunitionstilldelning som i sig väger en avsevärd mängd (för att inte nämna hur mycket plats den tar).

Posted (edited)

Skulle egentligen hålla mig från diskussionen, men ämnet är fruktansvärt intressant. Den här gången vill jag bara lyssna.

Nu har vi under en veckas tid fått reda på vad hemvärnssoldaterna, företrädesvis på grupp och plutonsnivå tycker om det här. Jag är intresserad av synpunker ur en annan synvinkel. Hur ser chefer och personal på högre nivå på saken, men allra helst instruktörer( Hv, yoff, reservare), handläggare, logistik m.m.?

Finns det en skillnad i uppfattning beroende på var i kedjan man befinner sig?

Hepett (inlägg finns Här) är ett tydligt exempel, men finns det fler? Skulle vara intressant att veta ur vilket perspektiv man yttrar sig i frågan.

Edited by Fk Satan
Lägger in länk till hepett:s inlägg
Posted
Det där HAR gjorts, under funktionsövningen Dagny 2006? så åkte en insatspluton från östergötland till Muskö med tilldelade fordon.

Nu är jag inte med i den omtalde plutonen, men sitter i en liknade pluton (Hundpluton). Vi är ca 20-25 man plus 5-6 hundar (på pappret) och har inget eget markfordon utan bara 3 mindre båtar. Dock saknar vi egna militära fordon för att transportera våra båtar till vattnet, så här har vi ett problem som vi har fört på tal men inte får någon bättring på. Sedan är vi inte så många på våra övningar heller, brukar vara ett gäng på 10-15 man och 3-4 hundar. Där har vi ytterligare ett problem för det är svårt att simulera hur det är när vi är full styrka.

Vet inte om detta blev för mycket OT nu, men vill belysa att problemet inte enbart är utrustningen utan även personal som gör att man inte kan belysa problem med utrustningen.

Posted (edited)

Det kanske bara är en dröm, men jag skulle vilja genomföra följande.

En helg på HvSS där vi tar ut följande.

All RU inklusive ammunition (blind går bra, men det finns väl knappast nog) för följande förband.

Insatspluton tgb

Insatspluton bandvagn

Hemvärnspluton

Insatskompanistab med stabs- och trosstropp

Hemvärnskompanistab med stabs- och trosstropp

Sen kan vi försöka lasta det hela, och se vad som händer.

(noterar att jag inte nämner HV med marina uppgifter, man kan kanske få in båtarna nere vid bryggan?)

Edited by Sleipnir
Posted
Det kanske bara är en dröm, men jag skulle vilja genomföra följande.

En helg på HvSS där vi tar ut följande.

All RU inklusive ammunition (blind går bra, men det finns väl knappast nog) för följande förband.

Insatspluton tgb

Insatspluton bandvagn

Hemvärnspluton

Insatskompanistab med stabs- och trosstropp

Hemvärnskompanistab med stabs- och trosstropp

Sen kan vi försöka lasta det hela, och se vad som händer.

(noterar att jag inte nämner HV med marina uppgifter, man kan kanske få in båtarna nere vid bryggan?)

Går att ha trälådorna och grg-bumpor fyllda med sand för att få rätt vikt på saker och ting. en intressant utveckling i detta är att väga fordonet fulltankat och utan utrustning. För att sedan väga fordonen när allt är packat (inklusive soldater) för att då se totalvikten på fordonen...

Men i övrigt helt klart skulle detta bli intressant. Och då kanske saker skulle åtgärdas lite snabbare...

Posted

"Båt" 1st 90H (har iaf aldrig hört att det ska finnas mer än 1 på ett Marint Hv Komp)

Där "H" står för halv pluton...så du kan nog gissa att utrustningen inte får plats i den ifall du räknar med hel pluton eller större.

Posted

Vi har våra båtar inlåsta i hangar, men dom står på varsin obromsad båttrailer... =) Men du kan ju själv tänka dig hur roligt det är att dra ut dom tre båtar vi har (två stycken båtar som vi fått av sjövärnskåren - alliminumbåtar - och en styck plastbåt som är införskaffad), när vi inte har några fordon som är militära tilldelade plutonen. Till detta så har vi hundburar som även dom ska fraktas ut.

Så jag tycker du ska lägga till Hundpluton (med eller utan marina uppgifter) till din lista.

Posted

Vi har våra båtar inlåsta i hangar, men dom står på varsin obromsad båttrailer... =) Men du kan ju själv tänka dig hur roligt det är att dra ut dom tre båtar vi har (två stycken båtar som vi fått av sjövärnskåren - alliminumbåtar - och en styck plastbåt som är införskaffad), när vi inte har några fordon som är militära tilldelade plutonen. Till detta så har vi hundburar som även dom ska fraktas ut.

Så jag tycker du ska lägga till Hundpluton (med eller utan marina uppgifter) till din lista.

Menar du HV-Undpluton eller någon egen typ av förband kallad Hundpluton? Om ni har båtar som inte finns med på någon utrustningslista så kan ni väl inte förvänta er släp/fordon för att dra dem?

Har ni inga fordon/båtar på utrustningslistan så gäller som för alla andra Hemvärnsförband, förflyttning (annat än till fots) sker med tillförda fordon/båtar.

/D

Posted

Jag tror det gått ifrån ämnet en aning här nu.

Ni har precis kommit fram till att hemvärnets logistikfunktion suger, och då vill jag mena att hemvärnets funktion i stort inte hänger på om någon har skaffat en rosa stridsväst med lurviga öron att fästa på hjälmen eller en svart taktisk blackhawkväst. Om det skulle bli mob-larm imorgon skulle det bli kaos på alla nivåer ändå, oavsett personlig utrustning (vilket var vad tråden troligtvis handlade om från början). Sedan det där med personalförsörjningen... hur stor del av hemvärnet är egentligen krigsplacerade där? Logistiken kommer nog att räcka till för den personal som går att få tag på, om man har chefer, personal och materiel över när de riktiga förband som finns är fyllda.

K'tjing. Öva, för att bli så bra som möjligt, på bästa sätt, för i slutänden är organisationen hemvärnet knappast särskilt komplett som det ser ut ändå?

Ska vi fortsätta tjafsa logistikproblem som ändå kommer spåra ur i verkligheten och som hänger på ofantligt mycket mer än personer följer UniR FM, eller ska vi försöka gå tillbaks till topic?

Posted

Nu är jag inte med i den omtalde plutonen, men sitter i en liknade pluton (Hundpluton). Vi är ca 20-25 man plus 5-6 hundar (på pappret) och har inget eget markfordon utan bara 3 mindre båtar. Dock saknar vi egna militära fordon för att transportera våra båtar till vattnet, så här har vi ett problem som vi har fört på tal men inte får någon bättring på. Sedan är vi inte så många på våra övningar heller, brukar vara ett gäng på 10-15 man och 3-4 hundar. Där har vi ytterligare ett problem för det är svårt att simulera hur det är när vi är full styrka.

Vet inte om detta blev för mycket OT nu, men vill belysa att problemet inte enbart är utrustningen utan även personal som gör att man inte kan belysa problem med utrustningen.

6hundar på pappret? så vid en PLIS-utskrift från era personallistor kommer ni att vara 6stycken hundekipage som är krigsplacerade vid den plutonen? Det tror jag inte på... Däremot tror jag att ni har i kompaniet har gjort avsteg och helt enkelt flyttat över alla hundar i kompaniet till en egen pluton (på gott och ont) Dock så leder detta till att den dimensionerade RU för just din pluton inte hänger med över det som är tillfört. Och ni får som ni märker problem.

Samma sak med era båtar... vad jag vill minnas så står det inte i någon RU-lista om båtar på plutonsnivå i hemvärnet utan de finns i särskilld båttransportgrupp. Och att ni införskaffat båtar via sjövärnskåren och civilt gör det hela väldigt intressant. Ni har kanske löst ett problem med extra utrustning men samtidigt skapat nya problem via tillförd extra utrustning... nämligen hur ni ska transportera båtarna till vatten. Att ni sedan blir sura över att ni inte har transportfordon till detta blir bara stor underhållning i min värld.

Dock så påvisar detta vad som händer när det ändras med en massa utrustning hit och dit som inte finns med på RU-listor. Här pratas det inte om någon extra strumpa eller en magdump-ficka. Utan hela transportsystem på plutonsnivå...

Posted
Menar du HV-Undpluton eller någon egen typ av förband kallad Hundpluton? Om ni har båtar som inte finns med på någon utrustningslista så kan ni väl inte förvänta er släp/fordon för att dra dem?

Vi heter faktiskt HUNDPLUTON och är en "vanlig" Hv-pluton med hundexpertis samt hundar placerade i gruppen.

Angående båtarna så finns dom faktiskt inskrivna på vår utrustingslista (vad jag har förstått det som).