Jump to content

Rätt utrustning


Recommended Posts

Högantenn1/s (stål) är avstämd för frekvenser mellan 34.00 Mhz till 78.00 Mhz Den har även en delning på 38.00 Mhz då man måste ändra utformningen på antalet spröt.

Högantenn2/k (komposit) är avstämd för 30.00 Mhz till 88.00 Mhz samt att den är avpassad för frekvenshoppning.

Förklara gärna hur det kommer sig att två antenner avsedda för samma frekvensområde inte skulle fungera till Ra 146. Framförallt eftersom SoldR Mtrl Tele säger att bägge ska fungera till samtliga UK-stationer vilket borde innebära både Ra 145/146 och Ra 180.

Den enda möjliga förklaringen (förutom rent mtrlfel) är att man låg precis på gränsen för samband och att man iom bytet till Högantenn 1 lyckades hamna inom en bättre avstämning mot den frekvens man sände på.

 

Det är nämligen så att vissa antenner är bättre på vissa frekvenser. Därav spröttrolleriet på Högantenn 1.

Nu vet jag iofs inte hur sambandshjältarna tänker, men ligger inte detta lite på gränsen för vad man kan anta att en hv-stab skall tänkas kunna när man ramlar ner på plats? Detta säger jag med tanke på att jag (tror) att jag utbildade stabspersonal i hur en ra145 funkar över huvud taget i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Konsum

Det är nog så att utrustningsläget skiljer sig markant från region till region. Såg en "flash" om att det så sent som för något år sedan fanns HV-områden som fortfarande hade stålhjälmen m39 ute.

Att uppgradera hjälmen från stål känns viktigt, stridsväst likaså.

Men kängorna vinter/sommar duger gott, allt annat är bara gnälligt att påstå. Men ny utrustning ger en känsla av att man är viktig, att försvaret står bakom det man gör.

Att det kastas upp ålderdomlig utrustning på förrådsdisken ger signalen att man inte behövs. Så måste det vara för de som går från värnplikt till HV.

Detta måste ändras på, alla som går med i eller är med i HV måste känna sig betydelsfulla.

Ett sätt är att utrusta oss någorlunda enhetligt.

 

Men detta kommer inte ske förrän alla "nollor" är borta!!

 

Fan ta alla idiotchefer ute i landet som mörkar och låter nollorna finnas med.

Det är lika illa som när SSU friserade deras medlemslistor, vår moral borde vara högre.

Inga timmmar ett helt år = 3 arbetsdagar på sig att lämna in vapen och utrustning

Sedan polisanmälan om HV-man underlåter att följa order

När HV organisationen fått verkliga förband med fulla platser så kommer utrustningen antagligen regan på oss.

Vi är ett kostnadseffektivt sätt att skapa "pang för pengar"

Link to comment
Share on other sites

Tja det är väl därför man lär folk att "Ra145/46 -> Högantenn 1", "Ra180 -> Högantenn 2"

 

Kan inte bli enklare än så...

Det är det säkert, kan någon förklara varför ra146 inte snackar med högantenn 2 om den är anpassad för samma frekvenser? (om det inte blir åt h-e OT)

Link to comment
Share on other sites

Tja det är väl därför man lär folk att "Ra145/46 -> Högantenn 1", "Ra180 -> Högantenn 2"

 

Kan inte bli enklare än så...

Det är det säkert, kan någon förklara varför ra146 inte snackar med högantenn 2 om den är anpassad för samma frekvenser? (om det inte blir åt h-e OT)

@Rickard N

Högantenn 2 är avpassad för frekvenshopp i ett brett spektrum (större än vad Högantenn1 är) Kan tyckas liten skillnad men den räcker. Räckvidden på Ra180 är något kortare än 146:an (skillnaden är liten) därför så har man gjort avkall på räckvidden till förmån för bandbredden. Skulle kunna utveckla detta betydligt mer men då hamnar vi mycket OT. Som kuriosa kan nämnas att man kan ge Ra135 en räckvidd på upp till en mil om man använder sig av DL kabel i en längd av 44 meter som man sträcker ut på en höjd av ca 1 meter och sträcker den i exakt mot mottagaren (riktantenn) då går den mycket långt.

 

På din tidigare fråga om inte det skulle tänkas vara utanför stabens kompetens att veta sådana saker. Det finns ju en signalgruppchef på staben som ska kunna detta som ett rinnande vatten. Detta måste man tänka på från bataljonens sambandsansvarige som sitter och gör nätskisser. Om denne är sund så samverkar denne med alla som har motsvarande befattning inom bataljonen (på kompaninivå) så att det inte är frågetecken utan utropstecken. Det kan vara allt från frekvenser till att vilka telefonnummer som skall användas och hur dessa skall användas. Återigen så är det en utbildnings/samverkansfråga. Det finns så mycket mer som man måste ta hänsyn till i sambandet tex. om det finns andra typer av radiosändare i närheten som kan störa/ störas av vår radiotrafik. (ex TV 2 ljud brukar vara en klassiker som störs ut)

 

II63

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Det är nog så att utrustningsläget skiljer sig markant från region till region. Såg en "flash" om att det så sent som för något år sedan fanns HV-områden som fortfarande hade stålhjälmen m39 ute.

Att uppgradera hjälmen från stål känns viktigt, stridsväst likaså.

Men kängorna vinter/sommar duger gott, allt annat är bara gnälligt att påstå. Men ny utrustning ger en känsla av att man är viktig, att försvaret står bakom det man gör.

Att det kastas upp ålderdomlig utrustning på förrådsdisken ger signalen att man inte behövs. Så måste det vara för de som går från värnplikt till HV.

Detta måste ändras på, alla som går med i eller är med i HV måste känna sig betydelsfulla.

Ett sätt är att utrusta oss någorlunda enhetligt.

 

Men detta kommer inte ske förrän alla "nollor" är borta!!

Hjälm 90 slutade man dela ut när det beslutades om att den skulle få en ny inredning. HV-förband fick/får hålla tillgodo med stålhjälm m/37 tills inredningarna bytts ut (vilket iofs var ett bra tag sen) och tills man har tillräckligt för att dela ut till alla. Alltså handlar det om att man inte vill dela ut materiel som man genast kommer att kalla tillbaka för förbättring, utan man vill ge ut dem när de är klara.

 

Läs här

 

Åsikter om hurvida vanliga HV bör få ut bärsystem 2000 överlåter jag till andra då jag som enkel HV-ungdom inte har kunskap och erfarenhet nog för att uttala mig om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Om det finns resurser för material skulle jag hellre se att de omfördelades till att lägga på utbildning, anställande av fler instruktörer och administrativ personal.

 

Bristerna i Hemvärnets förmåga lösa sin uppgift beror inte på brist på utrustning utan i för lite utbildning/övning.

 

Genom att anställa administrativ personal kan man avlsasta alla befäl inom Hemvärnet som jobbar ideellt med detta. Det är bättre att de ägnar sig åt övningar och personalvård än att skriva rapporter och göra säkerhetsbesök etc.

 

Men om ni envisas med att fråga om material tror jag plutonsradio och elektroniska hörselskydd till alla är viktigt.

 

 

/OLa

 

Rättat några stavfel

 

Vi har i vårat komp köpt in 10 st jaktradio, funkar bra kompch och staben har var sin och 8 st som delas av två plutoner.

Link to comment
Share on other sites

Personlig utrustning:

Som det är nu räcker inte tilldelad mtrl. Vi måste ha sovsäckar, extra underställ så att man kan byta om under, en större ryggsäck modell lk70 motsv.

 

Vad gäller egeninförskaffad utrustning tycker jag att ett system bör införas där plutoncheferna kan använda sitt "omdömme 2000" till att godkänna eventuella extraprylar såsom stridsselar, ryggsäckar motsv. Sålänge det är olivgrönt och av god kvalitet tycker jag det mesta är ok.

 

Mest av allt är jag trött på att vissa skrivbordspiloter gnäller på att många av oss har FJS02-ställ. Dock verkar dom flesta ha fattat att det inte hjälper att gnälla eftersom vi skiter i dem iaf. En så klockren grej som det dessutom faktiskt finns BOA på finns det ingen anledning att förbjuda. Stridsvärdet häjs avsevärt.

 

Sambandsmtrl:

Skaka fram Ra180, nu. NU. Nya gruppradiostationer behövs också, Ra135 är otymplig och opålitlig. Över längre avstånd så ringer jag i nuläget, Ra195 är för krånglig att få upp snabbt för mig och fungerar för dåligt med taltrafik. Fram med DART-lådorna till 195an så kan jag börja se syftet med dem!

 

Plutons/gruppmtrl:

KSP90 som komplement till 240n vore bra.

 

Mörkermtrl behövs. Det är rätt jävla mörkt i Sverige mest hela tiden känns det som.

 

Terrängbilarna ger bra framkomlighet och har flera andra fördelar, men typ GW eller Sprinter vore inte helt fel för att öka räckvidden.

 

Högantenn 2K är också ett måste.

 

Skjutkolv till alla som vill ha. Ge mig OK på det så köper jag en egen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att en del av lösningen finns i att man efterliknar norges hemvärn mer. Att man helt enkelt ställer krav på att man är med och görs sina timmar. Har man väl köpt ett koncept och är med i HV får man allt se till att vara med efter avtal med. I nuläget har vi ju massa soldater i organisationen som årligen begår kontraktsbrott, i den vanliga världen kan man dömmas till skadestånd för detta men i HV får man en klapp på huvudet och någon ber en att försöka vara med lite mer nästa år. Helt fel sätt när ekonomin är så pass ansträngd redan.

 

Alltså, jag tror mer på att HV skall använda sig av "piskor och morötter".

Link to comment
Share on other sites

Personlig utrustning:

Som det är nu räcker inte tilldelad mtrl. Vi måste ha sovsäckar, extra underställ så att man kan byta om under, en större ryggsäck modell lk70 motsv.

 

Vad gäller egeninförskaffad utrustning tycker jag att ett system bör införas där plutoncheferna kan använda sitt "omdömme 2000" till att godkänna eventuella extraprylar såsom stridsselar, ryggsäckar motsv. Sålänge det är olivgrönt och av god kvalitet tycker jag det mesta är ok.

 

Mest av allt är jag trött på att vissa skrivbordspiloter gnäller på att många av oss har FJS02-ställ. Dock verkar dom flesta ha fattat att det inte hjälper att gnälla eftersom vi skiter i dem iaf. En så klockren grej som det dessutom faktiskt finns BOA på finns det ingen anledning att förbjuda. Stridsvärdet häjs avsevärt.

 

Sambandsmtrl:

Skaka fram Ra180, nu. NU. Nya gruppradiostationer behövs också, Ra135 är otymplig och opålitlig. Över längre avstånd så ringer jag i nuläget, Ra195 är för krånglig att få upp snabbt för mig och fungerar för dåligt med taltrafik. Fram med DART-lådorna till 195an så kan jag börja se syftet med dem!

 

Plutons/gruppmtrl:

KSP90 som komplement till 240n vore bra.

 

Mörkermtrl behövs. Det är rätt jävla mörkt i Sverige mest hela tiden känns det som.

 

Terrängbilarna ger bra framkomlighet och har flera andra fördelar, men typ GW eller Sprinter vore inte helt fel för att öka räckvidden.

 

Högantenn 2K är också ett måste.

 

Skjutkolv till alla som vill ha. Ge mig OK på det så köper jag en egen.

 

 

Vissa bra uttalanden vissa mindre bra tyvärr...

 

vad gäller radio och samband håller jag med, ta in mer kvalificerad utrustning och inte "vietnamgrejer"

Mörkerutrustning. Helt rätt, måste in mer, var på en övning där vi fick ut den gamla ryska tuben. Har inte vart med om sämre skräp, såg ju sämre med den än utan. gå iaf upp till något nyare, måste inte vara googels.

Fordon, Jätteviktigt! ta bort tgb serien, de är på tok för farliga ur säkerhetssynpunkt. det är ju onödigt att soldater skadas i bilen innan de kommit till striden. sätt in GW eller nån annan tgb.

det som jag tycker är väldigt onödigt är ksp 90. onödigt att bära på olika sorters ammo. sätt i så fall ut en extra 58a per grupp och öka eldkraften.

Men det dummaste tycker jag nog är sovsäcken, helt onödig och tar bara plats. nu har vi väll alla hela komastället? under min GU hade vi bara rocken. vi klarade av nätter utomhus i -27 grader med bara den. detta var på en vanlig NSKY plut. räcker fint med komastället :)

Link to comment
Share on other sites

Använder inte värnpliktiga och NBG ksp 58? De använder ju också två sorters ammunition då.

 

Hur funkar försvarets sambandsmateriel mot egeninköpt, tillsammans med comtacs? Får "grisörat" plats under en comtac för övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Grisörat får inte plats under något...

 

Modad kabbel till tildelad radio så man kan ha den till comtacs och gärna med bommic eller strupmic och PTT.

Egen inköpta radios funkar väl bra om man kör UHF eller VHF så borde det inte vara några problem och fins mängder med tillbehör som funkar under kopor mm och fins att köpa direct till comtacs och kom nu inte och säg men dom frikvenserna är inte säkra... Kan nästan garantera att RA180 inte heller är säker längre så fort första radion kom på vift så har den förmodligen gått att lysna av uttan störe problem..

Link to comment
Share on other sites

Grisörat får inte plats under något...

 

Modad kabbel till tildelad radio så man kan ha den till comtacs och gärna med bommic eller strupmic och PTT.

Egen inköpta radios funkar väl bra om man kör UHF eller VHF så borde det inte vara några problem och fins mängder med tillbehör som funkar under kopor mm och fins att köpa direct till comtacs och kom nu inte och säg men dom frikvenserna är inte säkra... Kan nästan garantera att RA180 inte heller är säker längre så fort första radion kom på vift så har den förmodligen gått att lysna av uttan störe problem..

Ra 180s krypto är inte längre godkänt för att sända hemlig information, det är korrekt. Däremot ska det fortfarande vara svårt för att inte säga omöjligt att knäcka det i realtid. Däremot går den givetvis att pejla och köra trafikanalys på. Men trafik- och textskydd är fortfarande oändligt mycket bättre än på civil jaktradio osv. Dessutom är jag mycket tveksamt om det överhuvudtaget finns civila radiostationer som ligger på bandet 30-88 MHz eftersom det är ett militärt frekvensband, så samtrafik torde vara svår...

 

Under Comtac ska man inte ha någonting, i alla fall om man är rädd om sin hörsel.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte låta bli men kan inte hålla mig.....

Har sett så många kräkas på Ra 146 och kallat dem bojsänken mm mm. Vid närmare granskning så är det i 95% av fallen ett sk SBM fel (Skit Bakom Maskineriet) dvs handhavandefel. Trots att man har utbildning på hur matrielen skall handhas så hittar man på egna lösningar, vilket resulterar i att grejorna inte funkar som det ska och vad skyller man på då? jo matrialen så klart.

 

Ang Ra 180 så kan man stjäla hur många som helst då all programering försvinner då strömen bryts. Och är radion "nollad" så är den lika hemlig som aftonbladet. Har man inte korrekt handhavande med den så är den inte mycket bättre än 146:an. Det är inte för inte den kallas "försvarsmaktens mest användarfientliga matriel"

 

@ Shaggy

Varför måste man ha högantenn 2? Så länge vi har Ra 146 i organisationen så skall man använda högantenn 1 med rätt modifiering. Den tar inte mycket mer tid att gruppera om man är van och kan sin matriel. Att tillföra Ra 180 in i organisationen ser jag som svårt då det kräver rätt mycket av de som sitter och gör sambandsordrarna. Det är mycket papper som ska skyfflas fram och tillbaka och dessa är hemliga. Tänk en hel bataljon som ska ha kryptonycklar och frekvenser inför en övning, dessa skall bytas dygnsvis...... Årets A-tid har förbrukats innan man ens har kommit till övningsplatsen :rolleyes:

 

Ra 195 är inte svår att använda däremot så kan det vara knepigt med antennen vissa gånger. lättast är att rulla ut den på marken i rätt frekvens och prova sänd. kan utveckla detta mer om intresse finns

 

Vill man däremot ha större signalskydd än klartext så använd UPK system och TTA som är ett ypperliga hjälpmedel. Men det är en utbildningsfråga.

 

II63

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Använder inte värnpliktiga och NBG ksp 58? De använder ju också två sorters ammunition då.

 

Hur funkar försvarets sambandsmateriel mot egeninköpt, tillsammans med comtacs? Får "grisörat" plats under en comtac för övrigt?

 

 

visst gör de det, jag antar i alla fall att både värnpliktiga förband och nbg har lite högre budget än HV.

 

och vad jag har förstått så är 7,62 gratis vilket skulle om HV införskaffar 90an innebära ytterligare en kostnad för organisationen vilket i sin tur innebär att man får skära i något annat, kanske instruktörer? i mina ögon inte alls bra. (kunde iof sparat in pengarna på att skippa hv basker kanske? ;) tveksamt hehe)

 

personligen skulle jag föredra ak5 och 5.56 men nu är inte FM och HV någon demokrati så jag kör på med min AK och min KSP :happy:

Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sedan 7,62 var gratis. Ibland man få ett så kallat 0 parti men det är inget att räkna med. I och med blyammunitionens borttagande (se topicen i Kasunen för detta) så blir am dyrare. Dock ser jag inte detta som ett allvarligt problem.

 

Bristen på godtagbar mörkerstridsutrustning är väsentligt allvarligare. Även om det är otroligt vackert att nyttja signalpistol och närlys så är det lite 60 tal över det hela. Detta är i min mening det centrala problemet med vår utrustning, särskilt avseende H1 och H2. Få se om man lyckats tänka klokt i (P)TOEM NY.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Högantenn 2K:

Jag tycker den är smidigare =)

 

Men allvarligt talat så utgick jag väl ifrån att vi redan på nått magiskt sätt fått ut Ra180, och sedan 2K. 146orna fungerar jättebra när dom väl fungerar. problemet som vi har haft hos oss är väl snarare att radioapparaterna inte är pålitliga. Dålig GT, lastgammla accar etc. Med tanke på att HV ska ingå i insatsorganisationen etc. etc. vore det ju klockrent om vi kunde få ut sambandutrustning som vi kan prata med GU-bataljonerna på. Samma sak med 135an - en helt ok radio bortsett från det faktum att de vi får ut fungerar endast när de känner för det.

 

@II63

Nu har vi förvisso frångått 195an på kompaniet efter några misslyckade försök att implementera den. Jag anser mig ha ganska goda kunskaper i dess handhavande efter att ha burit härket under GU etc, men du får mer än gärna skriva några allmäna tips och/eller handledning :-P UPK-system och TTA etc. är ju en självklarhet redan ;)

 

@Granattillsats

Klart det går att sova i komrocken om man vill det, personligen tycker jag (och många med mig) att det dock är mycket behagligare att krypa ner i en sovsäck, särskilt om man har haft komastället på sig och lyckats med att få den blöt.

 

KSP90 mest för att den är smidigare att ha med sig i gruppens rörelse. Jag har inte haft ekonomi med i beräkningen nånstans när jag skre vmin "önskelista" =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
jag har märkt att det är många som bär fel utrutning i hv vad tycker ni om det

 

Kan du specificera vad du menar med fel utr., menar du utrustning helt generellt?

Uniform?

vad?

 

Lättare att komma med en konstruktivt svar om du specar lite bättre..

Link to comment
Share on other sites

jag har märkt att det är många som bär fel utrutning i hv vad tycker ni om det

 

Kan du specificera vad du menar med fel utr., menar du utrustning helt generellt?

Uniform?

vad?

 

Lättare att komma med en konstruktivt svar om du specar lite bättre..

ja en del har fel uniform eller typ utrustning dom köpt själva eller... typ såg en kille som sprang omkring med 90 lätt.
Link to comment
Share on other sites

en stor del i detta i mina ögon är att många chefer inte har så stränga regler ang. utr och dess bärande.

Sedan att folk vill ha egna "spörsjal försches" prylar är ju mycket coolhetsfaktor.

MEN sedan finns den där lilla extrasaken som ger högre stridsvärde. Det kan vara många saker, allt från snuttefilten till ett par handskar.

 

Mina 5 schnella ören

Link to comment
Share on other sites

en stor del i detta i mina ögon är att många chefer inte har så stränga regler ang. utr och dess bärande.

Sedan att folk vill ha egna "spörsjal försches" prylar är ju mycket coolhetsfaktor.

MEN sedan finns den där lilla extrasaken som ger högre stridsvärde. Det kan vara många saker, allt från snuttefilten till ett par handskar.

 

Mina 5 schnella ören

ja jag håller med dig ..men det ser ju inte bra ut typ när man står på en uppstälning tex
Link to comment
Share on other sites

vad är viktigast? att det ser bra ut när man har uppställning eller att det fyller sin funktion? jag ser inte riktigt problemet att man köper sig en 90L eller 90P om man anser att det är en bättre uniform. så länge den egen inköpta prylen fyller en funktion och inte bara är för att se cool och häftig ut så anser jag att det borde vara ok med egen inköpta prylar.

Link to comment
Share on other sites

jag håller med dig ..men det ser ju inte bra ut typ när man står på en uppstälning tex

Evigt tvisteämne, och aldrig mötas de olika lägren..

Ska man stå högvakt eller annan form av UPPVISNING så bedömer jag att (parad-)förbandet skall vara uniformt till 100% med möjliga undantag att folk sätter fickorna på stridsvästen lite olika.

 

Men gäller det ex en Hv-pluton som är uppställda i väntan på moment, visitation eller Grus-Olles uppståndelse, så ser inte jag problemet i mindre "avvikelser" i form av 90P/H, 94 Adyk eller liknande - så länge det är mtrl som faller in naturligt i "floran" och ev. är reglementerat.

Om kustjägar-Karlsson _behöver_ sin goretex snuttefilt med kaninöron så får han väl ha det, om den faller in naturligt i mönstret, nyttjas diskret och gör honom till den supersoldat han är - so be it.

 

Skulle däremot Gris-Karlsson komma gående i blandat M/90, MARPAT och blå yllemössa skulle jag nog säga nej.

 

Däremot tycker jag det luktar lite hederlig svensk jantelag och avundsjuka när någon gnäller för att X och Y har minsann 90H eller Meindl-kängor.

 

Alltså: är det parad/uppvisning som gäller = uniform klädsel. Är det strid i mörka skogen så vill jag se ett aggressivt uppträdande med mycket bly i målet. Då skiter jag i om min grg-skytt har 90P eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört ett uttryck i stil med "No parade ready unit has ever won a battle. No battle ready unit has ever passed an inspection".

Vad jag kan tänka mig att de menar är att ANTINGEN kör man parad eller så kör man krig. Det var säkert samma sak på 1750-talen när pukor, trumpeter, plymer och guld var det som gällde och folk gick i räta led och "arkebuserade" varandra på femtio stega avstånd.

Så, om man skall ha en stor KFÖ, brigadövning motsv så får man ju antingen ta att gänget ser ut som ett gerillaförband från Tjetjenien, men löser sin uppgift till 110% eller så ser de ut som inför Högvakten, men får skitiga damasker efter att de gått av vägen.

 

Visst ser det enhetligt ut om alla har ficka si och så på exakt samma plats, baskern stukad på samma sätt och är 185cm långa, men nu är det inte så längre. Nu är ALLA med, tjocka och smala, långa och korta, vita, gula, bruna, hon, han, HBT, whatever. Ordningen är ju redan förstörd då alla inte ÄR likadana, då spelar det väl ingen roll vad de har på sig heller.

 

När det är Högvakt, då har ALLA exakt samma utrustning för då är det utseendet som räknas.

När det är övning så har alla den utrustning de själva tycker är bäst för då är det resultatet som räknas.

Enkelt.

Naturligtvis finns det ju variantet i helvetet också, men olika varianter på kläder med M-nummer (de brinner ju annars), shemagh, fler fickor och annat spelar väl ändå ingen roll.

 

Man kanske skulle organisera om Hemvärnet. Istället för insatskomp och övriga så kunde man göra Parad-HV och Strids-HV.

I Parad-HV har ALLA exakt samma saker, exercerar på räta led, går högvakten lite oftare, tokputsar kängor och polerar bajonetten.

I Strids-HV är det lite gerilla. Om du tycker om väska X så använder du den. Det är resultatet som räknas.

Link to comment
Share on other sites

90L är en godkänd uniform. Om det är fel eller ej vid ett enskilt tillfälle beror på en lång rad andra faktorer som du inte riktigt redovisar.

ok jag menar såhär kanske jag var lite oklar... man ska väl bära den untrustningen / uniformer man har blivit tilldeland det finns ju ett reglemente att följa.

Link to comment
Share on other sites

90L är en godkänd uniform. Om det är fel eller ej vid ett enskilt tillfälle beror på en lång rad andra faktorer som du inte riktigt redovisar.

ok jag menar såhär kanske jag var lite oklar... man ska väl bära den untrustningen / uniformer man har blivit tilldeland det finns ju ett reglemente att följa.

Citera då den del av UniR FM du anser att det brutits mot, och fundera en extra minut på om det verkligen var värt att bli uppretad på detta enorma brott mot de mänskliga rättig... fel, UniR FM, eller om du bara kunde skitit i det. Jag tror det tjatats till förbannelse om det här redan, men fortsätt gärna, bara för att det är så hemskt roligt med likformighet.

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

ok jag menar såhär kanske jag var lite oklar... man ska väl bära den untrustningen / uniformer man har blivit tilldeland det finns ju ett reglemente att följa.

Det långa svaret:

Då skulle jag bära samma kalsonger från dag1

Jag skulle frysa fingrarna av mig i samtliga moment där jag inte klarar av att använda tumvanten.

Bli förkyld rätt snabbt eftersom det inte finns någon halsduk och hjälmunderlaget funkar inte på mig då jag har en hals som en telefonstolpe..

 

Det korta svaret:

Vi är inte tilldelade samtlig utrustning. Och enda gången vi kommer få det så är vi i krig.

Under tiden måste vi öva.

 

 

Och det är resultatet som räknas på övning, merparten av reglementet för bärande av uniform är skrivet för kaserngården, inte vinna striden.

Det är därför det finns ett mycket bra ord. Fältlystran. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...