Jump to content

Rätt utrustning


Recommended Posts

Det starkaste skäl jag kan komma på är "kompeltera den egna utrustningen”.

Visst, tilldelad utrustning är tillräcklig utrustning. Men man vill alltid ha det där lilla extra som gör att man kan agera bättre/snabbare.

 

Tex dumpfickan. Det är ingenting som man får ut eller som är livsnödvändiga. Men det är säker smidigare att snabbt slänga ner det tomma magasinet i en för ändamålet sed påse. Än att förlora tid på att krångla ner den i en lite magficka på västen.

 

Sen finns det andra faktorer som trivsel, prylfanatism mm.

 

Slöbevakarn/

Som endast bär M-märkt utrustning. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju dela in icke reglementerad utr i 2 delar: de som ser mycket olika ut, och de som ser mindre olika ut/ syns ej.

 

Till den första kategorin t.ex. MARPAT uniform (går ju endå fetbort, men bara extremförslag) eller t.ex en annan ryggsäck kanske behövs för man vill ha mer mtrl, ryggproblem eller dyl. Har man rätt skäl så bör detta tillåtas.

 

Sedan finns det ju dessa småpryttlar som vettiga handskar, kanske en grön halsduk att ha i komarocken när det blir kallt, egna sockor, andra kängor och sådant. detta är ju småpryttlar som höjjer stridsvärde avsevärt, och syns inte/knappt. Vad är felet med att ha sådana saker? har själv vissa småsaker som hjälper avsevärt.

 

man kan ju även lägga in en annan fråga, Hur många har BARA tilldelad mtrl, och vill inte ha annan?

Link to comment
Share on other sites

man kan ju även lägga in en annan fråga, Hur många har BARA tilldelad mtrl, och vill inte ha annan?

Ünder GU hade jag en egen morakniv (aningens bättre än kronans, och jag hade flera stycken av dem låg hemma. Gjorde av med två under GU, och det var OK från befäl att använda den) och en maglite mini (även den ok från befäl att använda). Dessutom hade jag ett par egna handskar, något som vi nästan blev uppmanade av befälen att skaffa.

 

Om jag hade behövt annan utrustning hade jag väl helt enkelt fått gå via befäl för att få ut den på förrådet, inte svårare än så.

Link to comment
Share on other sites

jag tycker inte att det är riktigt rättvist att jämföra HV och GU full ut i denna fråga. om man BARA skulle få använda TILLDELAD materiel så skulle jag knappast överleva en vecka i skogen under vinterhalvåret med blötsnö/lera/regn massa minusgrader. då jag inte fått ut andra handskar än stridshandsken, endast två par stålgrå strumpor, två fältskjortor och två par kallingar samt ett par ytterstrumpor och ett par långkallingar. precis som jag skrev innan så borde det vara ok med egen utrustning så länge det fyller en funktion och inte endast är med för att det ser coolt ut. om inte tilldelad utrustning är tillräcklig som i de flesta fall (herrejeflar jag har inte ens fått en mora) så måste man kompletera med egen materiel.

Link to comment
Share on other sites

Som chef anser jag att det är OK med egeninskaffad mtrl. om den;

1. Ser likformig ut med annan mtrl. alternativt är FM mtrl.

och

2. Inte är farlig at använda

 

Kan dock meddela att jag har egna (godkända enligt SäkI) skyddsglasögon, RS05 jacka som regnjacka, FJS stridsväst (lång historia om hur den kom i min ägo) samt hjälmunderlag (införskaffat innan det var tilldelad utrustning). Likaledes har jag införskaffat FMs underkläder och handskar samt egna kängor.

Link to comment
Share on other sites

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.

 

Är det inte bättre att övningar totalkraschar eftersom viss typ av utrustning saknas för er att lösa era uppgifter sedan får detta fyllas i vid utvärderingar och skickas uppåt i systemet. Det är iaf så jag tänker.

 

"Jag kan inte överleva en vecka med enbart tilldelad utrustning" - hmmm är det bara jag som ser ett systemfel i vad som då är tilldelad utrustning ifall en svensk soldat inte kan överleva en vecka på enbart tilldelad utrustning. Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.

Link to comment
Share on other sites

enda problemet med utvärderingar är väl att de har en tendens att hamna i någons skrivbordslåda utan att bli lästa...

nej, jag har inget förtroende för att folk verkligen gör det de borde göra...

däremot att överösa folk med förslag på ny utrustning med väl genomtänkta motiveringar bör nog ha en större chans att leda nån vart, dock har vi nog delvis samma tanke Fk_Satan.

att bära tilldelad utrustning på övningarna och sedan skriftligt och muntligt ge förslag på förändringar är nog betydligt bättre än att ersätta tilldelad utrustning med egen utrustning...

 

personligen använder jag bara 2 icke tilldelade saker och det är kniv och kängor.

har dock tankar på vissa andra detaljer som ficklampa tex (det är ju inte ens tilldelat så det är uppenbart att vi skall stå för själva liksom kniv)

har iofs köpt in några kronmärkta T-shirtar privat men det är ju ändå reglementerad utr så det ser jag inte som ett problem....

Link to comment
Share on other sites

Bara se på soldater som faktiskt är i strid?

Amrikanare

Engelsmän

Fransmän

Danskar

Polaker

mm

 

Hur ofta hittar du en bild där två soldater har ens uttrustning? (Förutom på parad)

Antingen så har soldaterna väldigt myket olika västar mm att välja på eller så köper dom egna?

 

Kan ju bara svara över hur det ser utt där jag är nu och har köper soldater det dom tyker passar dom, om dom inte trivs i det tilldelade.

Och befälen har inga som hällst problem med detta då dom vet att soldaterna är smarta nog att veta vad dom har bruk för.

 

Enda kravet vi har fått är att det ska vara i M/84 så långt det går men så fort det är dags att åka så får det gärna vara Khaki eller OD västar

av typen BHI, Eagle mm.

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.

 

Är det inte bättre att övningar totalkraschar eftersom viss typ av utrustning saknas för er att lösa era uppgifter sedan får detta fyllas i vid utvärderingar och skickas uppåt i systemet. Det är iaf så jag tänker.

 

"Jag kan inte överleva en vecka med enbart tilldelad utrustning" - hmmm är det bara jag som ser ett systemfel i vad som då är tilldelad utrustning ifall en svensk soldat inte kan överleva en vecka på enbart tilldelad utrustning. Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.

Det Du säger skriver jag under på med några få undantag. Vissa saker bör man kunna komplettera med, t ex en kniv, handskar som känns bekvämare etc. och om de färgmässigt håller sig inom rimliga nivåer(inte televerksoranga grejer så att säga) Vad jag däremot, likt Dig, motsätter mig å det skarpaste är när folk använder civila västar, camelbacks etc. av de själ Du nämner. Sedan undrar jag varför det skall vara så f...annat svårt för våra chefer på alla nivåer

att se till att samtliga använder den stridsuniform som är tilldelad. Som det är just nu så har den ena hätta, den andre inte. Någon har knäförstärkning andra inte. Någon har pansarmodell andra inte. Detta blottar en bristande självdisciplin i förbanden, samt en fruktansvärt dålig förståelse i chefsskitet varför

man inte bör tillåta en massa egna utrustningsalternativ. Vet inte hur många gånger jag varit på övning och sett de mest uppenbara anledningarna för en

chef att ingripa, men ingen är chef så att säga. Varför....snälla, förklara för mig.....varför underlåter ni er att agera? Våga vara chef!

 

Om inte annat bör samtliga chefer ta sig en funderare över om man tycker det är vidare kamratligt att underminera alla dem som gör sitt allra bästa

för att förse er med personal. Jag syftar på de eldsjälar som jobbar med hemvarnet.se. De har kravet på sig att INTE publicera bilder som visar

oreglementerat utrustade soldater. Nå alla slarvpellar, vad har ni att säga dem? De har snart sagt bara en chans på miljonen att hitta en bra och godkänd bild att publicera. Gör ert bästa för att hjälpa dem!

 

Jag uppmanar samtliga chefer i hemvärnet att införa obligatorisk visitation vid VARJE tillfälle man bedriver verksamhet. Felaktiga tjänstetecken, förbandsmärken etc. skall bort eller rättas till. Är märket fel.....säg inte bara.....RIV av det på plats. Egeninköpta(införskaffade) tillbehör till stridsvästen beordras av. Civila hörselskydd, gummistövlar eller vad det nu kan vara........ BORT! Detta låter drastiskt, men det är tyvärr enda sättet att få ordning på det här. Alltså, åtgärda på plats, och det gäller ALLA. Och framförallt föregå med gott exempel som chef.

 

Skulle kanske tagit detta i avreageringstråden? :)

Link to comment
Share on other sites

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.

 

Är det inte bättre att övningar totalkraschar eftersom viss typ av utrustning saknas för er att lösa era uppgifter sedan får detta fyllas i vid utvärderingar och skickas uppåt i systemet. Det är iaf så jag tänker.

 

"Jag kan inte överleva en vecka med enbart tilldelad utrustning" - hmmm är det bara jag som ser ett systemfel i vad som då är tilldelad utrustning ifall en svensk soldat inte kan överleva en vecka på enbart tilldelad utrustning. Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.

Det Du säger skriver jag under på med några få undantag. Vissa saker bör man kunna komplettera med, t ex en kniv, handskar som känns bekvämare etc. och om de färgmässigt håller sig inom rimliga nivåer(inte televerksoranga grejer så att säga) Vad jag däremot, likt Dig, motsätter mig å det skarpaste är när folk använder civila västar, camelbacks etc. av de själ Du nämner. Sedan undrar jag varför det skall vara så f...annat svårt för våra chefer på alla nivåer

att se till att samtliga använder den stridsuniform som är tilldelad. Som det är just nu så har den ena hätta, den andre inte. Någon har knäförstärkning andra inte. Någon har pansarmodell andra inte. Detta blottar en bristande självdisciplin i förbanden, samt en fruktansvärt dålig förståelse i chefsskitet varför

man inte bör tillåta en massa egna utrustningsalternativ. Vet inte hur många gånger jag varit på övning och sett de mest uppenbara anledningarna för en

chef att ingripa, men ingen är chef så att säga. Varför....snälla, förklara för mig.....varför underlåter ni er att agera? Våga vara chef!

 

Om inte annat bör samtliga chefer ta sig en funderare över om man tycker det är vidare kamratligt att underminera alla dem som gör sitt allra bästa

för att förse er med personal. Jag syftar på de eldsjälar som jobbar med hemvarnet.se. De har kravet på sig att INTE publicera bilder som visar

oreglementerat utrustade soldater. Nå alla slarvpellar, vad har ni att säga dem? De har snart sagt bara en chans på miljonen att hitta en bra och godkänd bild att publicera. Gör ert bästa för att hjälpa dem!

 

Jag uppmanar samtliga chefer i hemvärnet att införa obligatorisk visitation vid VARJE tillfälle man bedriver verksamhet. Felaktiga tjänstetecken, förbandsmärken etc. skall bort eller rättas till. Är märket fel.....säg inte bara.....RIV av det på plats. Egeninköpta(införskaffade) tillbehör till stridsvästen beordras av. Civila hörselskydd, gummistövlar eller vad det nu kan vara........ BORT! Detta låter drastiskt, men det är tyvärr enda sättet att få ordning på det här. Alltså, åtgärda på plats, och det gäller ALLA. Och framförallt föregå med gott exempel som chef.

 

Skulle kanske tagit detta i avreageringstråden? :)

har du själv chefsbefattning i HV ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Det Du säger skriver jag under på med några få undantag. Vissa saker bör man kunna komplettera med, t ex en kniv, handskar som känns bekvämare etc. och om de färgmässigt håller sig inom rimliga nivåer(inte televerksoranga grejer så att säga) Vad jag däremot, likt Dig, motsätter mig å det skarpaste är när folk använder civila västar, camelbacks etc. av de själ Du nämner. Sedan undrar jag varför det skall vara så f...annat svårt för våra chefer på alla nivåer

att se till att samtliga använder den stridsuniform som är tilldelad. Som det är just nu så har den ena hätta, den andre inte. Någon har knäförstärkning andra inte. Någon har pansarmodell andra inte. Detta blottar en bristande självdisciplin i förbanden, samt en fruktansvärt dålig förståelse i chefsskitet varför

man inte bör tillåta en massa egna utrustningsalternativ. Vet inte hur många gånger jag varit på övning och sett de mest uppenbara anledningarna för en

chef att ingripa, men ingen är chef så att säga. Varför....snälla, förklara för mig.....varför underlåter ni er att agera? Våga vara chef!

 

Om inte annat bör samtliga chefer ta sig en funderare över om man tycker det är vidare kamratligt att underminera alla dem som gör sitt allra bästa

för att förse er med personal. Jag syftar på de eldsjälar som jobbar med hemvarnet.se. De har kravet på sig att INTE publicera bilder som visar

oreglementerat utrustade soldater. Nå alla slarvpellar, vad har ni att säga dem? De har snart sagt bara en chans på miljonen att hitta en bra och godkänd bild att publicera. Gör ert bästa för att hjälpa dem!

 

Jag uppmanar samtliga chefer i hemvärnet att införa obligatorisk visitation vid VARJE tillfälle man bedriver verksamhet. Felaktiga tjänstetecken, förbandsmärken etc. skall bort eller rättas till. Är märket fel.....säg inte bara.....RIV av det på plats. Egeninköpta(införskaffade) tillbehör till stridsvästen beordras av. Civila hörselskydd, gummistövlar eller vad det nu kan vara........ BORT! Detta låter drastiskt, men det är tyvärr enda sättet att få ordning på det här. Alltså, åtgärda på plats, och det gäller ALLA. Och framförallt föregå med gott exempel som chef.

 

Skulle kanske tagit detta i avreageringstråden? :)

 

Du har ju mållåst på något som är fullständigt irrelevant och uppmanar samtidigt chefer till att försöka misshandla sin personal. Det kommer bara att resultera i polisanmälningar, nödvärnsstryk mot chef och chefs utkastande ur Hv.

 

Trakasserier är sannerligen vägen till motiverad, initiativtagande och lycklig personal.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.

Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.

Japp vi är mästare på att göra oss björntjänster..

För så har nog Hv alltid gjort, "gilla läget och lös problemet." Det är alltid väl använda ord inom "firman".

Exempelvis:

Fordon och hundar..

Fordon i allmänhet.

Sambandssystem.

Uniform och persedlar kring det samt kängor.

Med mera..

 

Lösningarna är egna bilar, gsm telefoner, PMR radio, kängor, dumpfickor, andra fickor osv..

Och på något sätt finns det acceptans för allt...det är först bortom kompanichef som man börjar höra det muttras och grymtas..

Tjaa och viss avundsjuka från frannförband ibland..(fast det blir det oavset om det är reglementerat eller inte)

Så på högre nivåer är det nått fel som sker...Eller något som gått i baklås..

Kan det kanske vara att fotfolkets feedback försvinner där någonstans i flera svarta hål formade som sopkorgar?

Tjaa vem vet...

Link to comment
Share on other sites

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.

Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.

Japp vi är mästare på att göra oss björntjänster..

För så har nog Hv alltid gjort, "gilla läget och lös problemet." Det är alltid väl använda ord inom "firman".

Exempelvis:

Fordon och hundar..

Fordon i allmänhet.

Sambandssystem.

Uniform och persedlar kring det samt kängor.

Med mera..

 

Lösningarna är egna bilar, gsm telefoner, PMR radio, kängor, dumpfickor, andra fickor osv..

Och på något sätt finns det acceptans för allt...det är först bortom kompanichef som man börjar höra det muttras och grymtas..

Tjaa och viss avundsjuka från frannförband ibland..(fast det blir det oavset om det är reglementerat eller inte)

Så på högre nivåer är det nått fel som sker...Eller något som gått i baklås..

Kan det kanske vara att fotfolkets feedback försvinner där någonstans i flera svarta hål formade som sopkorgar?

Tjaa vem vet...

 

 

då får helt enkelt bataljonens hundar bli stående på samlingsplatsen. Bataljonens folk bli stående på smlingsplatsen eftersom det saknas fordon att transportera personalen. Om sambandet inte funkar med tilldelad utrustning varför lösa det med pmr och mobiltelefon? bättre att påvisa att bataljonstaben saknar kontakt med ett kompani eftersom de är grupperade utanför bataljonens räckvidd. Alltså får de lösa problemet att kanske sätta upp relästationer osv. Detta medför att ledningsplutonchefen får arbeta och tänka. Detta ger i slutändan en bättre bataljon. Dock måste problem åskådliggöras så att det fungerar i en skarp situation.

 

Sedan att feedback försvinner i systemet, tja... det beror kanske på att öppenhet inte finns. När övningen är slut försvinner allt i ett svart hål. erfarenheter som gjordes vid övningen försvinner. Och en bra övning i hemvärnet är när allt fungerar, hur det fungerar är inte lika viktigt. I min värld är det en misslyckad övning. En lyckad övning i mitt perspektiv är när allt skiter sig och orsaken är identifierad. Ibland kan bataljoner bli stående eftersom det saknas pennor att skriva m-blanketter med. Allt för att det saknades pennor i bataljonstaben.

Link to comment
Share on other sites

Vad är syftet med det scenario du beskriver?

 

1. att tydliggöra bristerna i utrustning (vilket jag inte tror ngn från soldat till Rikshemvärnschefen inte är medveten om);

eller

2. att få till massavrustningar (vilket är följden)

Link to comment
Share on other sites

Fenomenet att kompensera brister i befintlig organisation med egen utrustning/tid för att lösa uppgiften är vanligt förekommande i vård/skola/omsorg.

Just i sådana organisationer arbetar oftast personal som har mycket ansvar, men lite möjlighet att påverka sin arbetsmiljö, val av utrustning, arbetstid osv. Oftast resulterar det i utsliten personal som går i väggen och sliter ut sig. De som har möjlighet/kompetens drar vidare till andra jobb medan fotfolket slavar kvar i saltgruvan tills pensionen kommer som en befrielse. Där får du massavrustningen. De som är lite fart i tröttnar och drar vidare till annat.

Ofta är dessa organisationer låsta av budgetkrav, precis som FM, hellre billigt än bra.

 

Naturligtvis är ju FM en enorm koloss på larvfötter och FMV har ju i princip haft monopol på inköp av utrustning i 250 år. Det tar tid att ställa om från Invasionsförsvar där man köpte in en saker i hundratusental för att ställa i förråd, till idag där man kanske behöver tio av något för att passa en spefiik grupp i en specifik mission osv.

 

Varför inte helt enkelt starta en förslagsmöjlighet. Om du på din övning använder något som du tycker löser uppgiften bättre än motsvarande M-nummerprodukt då skulle du kunna skicka in förslaget till "Tipsa FMV". De skulle också kunna lägga upp alla dessa förslag på sin hemsida där de utvärderar och skriver allt eftersom. Kanske din idé ersätter eller kompletterar det som finns. Precis som man gör i det civila.

Ännu enklare vore ju om de helt enkelt hade en recensionssida, ungefär som på Utsidan.se, där du kan lägga upp tex magdumpficka si och så och andra kan komma med kommentarer. Då kan ju de högst upp i hierarkin se vad fotfolket använder och vill använda.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju mållåst på något som är fullständigt irrelevant och uppmanar samtidigt chefer till att försöka misshandla sin personal. Det kommer bara att resultera i polisanmälningar, nödvärnsstryk mot chef och chefs utkastande ur Hv.

 

Trakasserier är sannerligen vägen till motiverad, initiativtagande och lycklig personal.

Något måste vara fel om det är så fruktansvärt uppseendeväckande att man kräver att reglementet följs. Den signal Du sänder till mig och alla andra är

att vi skall skita i reglementet för husfridens skull. Va tusan är det som håller på att hända med hemvärnet?

 

En duktig chef kan på ett lugnt och sakligt sätt förklara varför det skall vara på ett visst vis.Därefter kan man beordra hur det skall vara. Då blir det inte så drastiskt. Jag propagerar inte alls för misshandel.......jag kräver en ursäkt!

Link to comment
Share on other sites

FMV är erkänt kassa på att införskaffa saker COTS. Ta exemplet Lejon Attack (numera inte Lejon) skorna som, trots att dom är utdömda, och att det inte är några problem alls att skriva ett ramavtal för leverans av vettiga (och billiga) gympaskor, kommer att upphandlas i 15 000 ex på grund av delar av HKVs och FMVs bisarra syn på inköp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit lite kluven i frågan ang utrustning... Tidigare var jag en utav de som ratade all form av field-mod och fel utrustning. Jag får dock hålla med Hornet att en viss fältanpassning kan vara på sin plats för att "bäraren", soldaten, ska göra sitt jobb så bra som möjligt. Nu vet jag att detta exempel är lite väl far-off men om man läser "Bravo 2 noll" så nämns ju att gruppens medlemmar hade personligt vald utrustning i form av vapen och annat, dessa borde veta då SAS är ute långa tider och under svåra umbäranden.

 

Det som dock gör detta svårt att försvara är ju att vi i ena stunden säger att det är ok med field-mod men jäkligt IG med oranga gummistövlar och lantmännenkeps. Så jag får hålla med 23:e komp att någon form av visitation bör vara på sin plats.

 

Personligen ser jag numer inga problem med att Hvsold ur vanliga 20h komp skaffar sig stridsväst vid sidan av, i stället för den eländiga 304 Kalle... erognomi borde slå något pinnhål högre än att det ska se likformigt ut vid uppställning.

 

Fältanpassning har alltid förekommit och kommer alltid att förekomma. Tänk själv tillbaka när ni låg inne under GU, visst förekomm det civila handskar mm... kronans grejjor är inte alltid det bästa, och befälen tittade oftast åt ett annat håll när de såg dylika attribut ute i skogen... kasserngården var det dock en annan 5:a.

 

När det gäller förbandets gemensamma mtrl så tycker jag det är givet att man inte ska köpa in privata sambandsmtrl, nyttja egna bilar mm... är det brist på förbandets gemensamma mtrl så ska detta synas... om det så sabbar en hel övning.

 

Är det grönt må det vara hänt... :rolleyes:

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Tinhead - huvudet på spiken!

 

Nog risk för att somliga inom HV "skjuter sig i foten" rätt ofta.

 

"Okej, plutonen/kompaniet presterar över förväntan även efter nerbantad övningstid. Och med tilldelad mtrl, något annat e ju förbjudet. Alltså ingen brådska med utökad övningstid och tillförande av nya prylar."

 

Det plutonen eller kompaniet håller käften om, är att fötterna håller bättre i egna kängor (även om mina fötter på något vis är välanpassade till marschkängan). Att man övar mer än den tid som skrivs upp, att man använder egna fordon och egna telefoner, egna radioapparater på gruppen, extra underkläder för uthålligheten, egen utspisningsmtrl osv. Även magdumpfickor och annat smått och gott som inte syns övertydligt, men ger den där extra sekunden när skiten brakar lös.

 

Plutonens/kompaniets vilja att prestera, och lojalitet mot uppgiften kan slå bakut rätt kraftigt. Så vad fan gör man? Ingen vill ju bli sämre.

 

 

 

/Edit: Stavfel, och lite glidande OT mot ett större systemfel.

Edited by Doggydriver
Link to comment
Share on other sites

Du har ju mållåst på något som är fullständigt irrelevant och uppmanar samtidigt chefer till att försöka misshandla sin personal. Det kommer bara att resultera i polisanmälningar, nödvärnsstryk mot chef och chefs utkastande ur Hv.

 

Trakasserier är sannerligen vägen till motiverad, initiativtagande och lycklig personal.

Något måste vara fel om det är så fruktansvärt uppseendeväckande att man kräver att reglementet följs. Den signal Du sänder till mig och alla andra är

att vi skall skita i reglementet för husfridens skull. Va tusan är det som håller på att hända med hemvärnet?

 

En duktig chef kan på ett lugnt och sakligt sätt förklara varför det skall vara på ett visst vis.Därefter kan man beordra hur det skall vara. Då blir det inte så drastiskt. Jag propagerar inte alls för misshandel.......jag kräver en ursäkt!

har du själv beordrat bort fickor o rivit bort märken på uppställningar bara för att följa reglementet till fullo?

 

jag säger som andra har sagt innan, på högvakt o fanvakts uppdrag har man reglementerad utrustning MEN i skogen så låt soldaterna ha moddad utrustning om det gör dom till bättre soldater.

Det är hälsosamt att soldaterna moddar sin utrustning för det visar på ett intresse o engagemang för det dom sysslar med.

Link to comment
Share on other sites

Fättanpassning kommer alltid ske vad högre chefer än anser.

En soldat som blir 3sek snabbare på att omladda sitt vapen med en BHI chestrig än med en SV2K

Han kommer använda sin BHI på mission och det kan jag förstå.

Men vist det fins ju exempel där det ser förjävligt utt och man knappt kan se att det är soldater

Men är dom sämre soldater för det?

Här ser man ofta soldater i jeans, sliten tshirt, stridsväst och vapen.

Och nej det är verken HV eller B-Styrka, det är landets bästa soldater.

Och är dom sämre för att dom ser utt som talibaner? Tror jag nog inte.

 

Vist deras uppdrag är inte det samma som HVs men de är ändå soldater som anpassar sig efter vad dom ska göra.

Men HV kanske inte är bra nog för detta?

Här i DK är HV en hög priotritet dom får ny uttrustning först och dom ska sändas på missioner som HV.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl aldrig någon som sagt något om att anpassa utrusningen, inte ens jag. Frågan handlar om, om det är okej ha utrusta sig med

diverse prylar som inte ingår i förbandets utrustningslistor. Visst, gröna svarta eller blåa benväskor kan kanske kvitta, men vilka signaler ger det utåt?

 

Bara för att man är chef i hemvärnet innebär det inte en befrielse från ansvaret att egen personal håller sig inom de regler och ramar som är fastställda.

 

Givetvis kommer vi att få se soldater utrustade på olika sätt i samma grupp, pluton eller kompani.

Inte så konstigt med tanke på att vi ofta över sammansatt med soldater ur olika enheter som bekant har tilldelats olika moderna prylar.

 

Vad gäller uniform finns det bara RÄTT eller FEL. Våra reglementen, bl a UniR, är tydliga på den punkten. Där framgår det klart och tydligt

vilken uniform respektive soldat skall bära. Vissa variationer finns, men verkligheten svävar långt utanför dessa ramar många gånger.

Att folk vill sätta en personlig prägel på sitt yttre intecknar jag för en framväxande individualism som jag nämnt vid annat tillfälle. Man vill inte längre

vara en i mängden.

 

Hur kan man ens argumentera emot, och klandra dem som försöker upprätthålla respekten för regelverket? Lite tarvligt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Vilka signaler ger det utåt?

 

Tror du civila uttan tillknyttning till Försvaret överhuvudtaget ser att soldaterna har olika uttrustning? Och om dom ser det tror du dom bryr sig?

För auttländska militära representanter som ser soldaterna så borde dom bara tänka, Bra soldater som kan tänka själva och vet vad dom behöver.

 

Svenska militära chefer som anser att allt ska vara lika lever nog kvar i världen där vi har tusentals soldater som bara ska kunna mötta ryssen när han kommer.

Verkligheten i Afganistan, Kosovo, Sudan mm är nog helt annorlunda och uttrustning inköpt i tusenvis är inte det bästa för att anpassas till personliga behov.

Link to comment
Share on other sites

har du själv beordrat bort fickor o rivit bort märken på uppställningar bara för att följa reglementet till fullo?

JA.....och jag ser inget anmärkningsvärt med det. Ingår i jobbet som chef att upprätthålla ordningen. Ingen har väl någonsin protesterat

mot en visitation och tillrättavisning under sin GU......vad är skillnaden med hemvärnet? Samma FM, samma regelverk, samma ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur snabbt borgerskapet ringer Harry Haffa när det är folk i uniform med vapen som kutar runt på byn så kan jag tänka mig att de skulle ringa ännu fortare och att fler skulle göra det om vi började köra i jeans och tshirt samt grg/ak. Men det är bara vad jag tror.

 

Jag kan vidare tro att polisen skulle vara lite mindre förstående om vi började springa runt i jeans och tshirt med ak på byn.

Link to comment
Share on other sites

har du själv beordrat bort fickor o rivit bort märken på uppställningar bara för att följa reglementet till fullo?

JA.....och jag ser inget anmärkningsvärt med det. Ingår i jobbet som chef att upprätthålla ordningen. Ingen har väl någonsin protesterat

mot en visitation och tillrättavisning under sin GU......vad är skillnaden med hemvärnet? Samma FM, samma regelverk, samma ansvar.

skillnaden på hv o gu är att man har att göra med vuxna människor som oftast har lite mer erfarenhet o inte några befälsrädda ynglingar

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur snabbt borgerskapet ringer Harry Haffa när det är folk i uniform med vapen som kutar runt på byn så kan jag tänka mig att de skulle ringa ännu fortare och att fler skulle göra det om vi började köra i jeans och tshirt samt grg/ak. Men det är bara vad jag tror.

 

Jag kan vidare tro att polisen skulle vara lite mindre förstående om vi började springa runt i jeans och tshirt med ak på byn.

 

Det var ju inte direct det jag menade...

Det jag ville få fram är att man behöver kanske inte se lika ut eller äns se ut som soldater för att ändå vara jäkligt proffisionela?

Link to comment
Share on other sites

skillnaden på hv o gu är att man har att göra med vuxna människor som oftast har lite mer erfarenhet o inte några befälsrädda ynglingar

Är man rädd för chefen har man ett ännu större problem på halsen. Då är det definitivt inte rätt man/kvinna som är chef.

Så vem som skall följa reglerna beror på åldern? Sedan kan man undra om självdisciplinen försvinner med stigande ålder. Borde vara tvärtom.

Och, vilka regler skall vi tillåtas strunta i, och vem skall bestämma detta? Enl. min uppfattning finns reglerna där för att vi skall slippa

diskussioner och lägga energin på uppgifterna.

Återigen.....har hemvärnet offentligt befriats från att följa vissa reglementen? Seriöst undrande?

 

EDIT; Skall kanske tilläggas att jag inte på något vis anser att alla skall se likadana ut. Viss utrustning är gjord för att anpassas individuellt, annan skall vara

ordnad på visst vis.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

skillnaden på hv o gu är att man har att göra med vuxna människor som oftast har lite mer erfarenhet o inte några befälsrädda ynglingar

Är man rädd för chefen har man ett ännu större problem på halsen. Då är det definitivt inte rätt man/kvinna som är chef.

Så vem som skall följa reglerna beror på åldern? Sedan kan man undra om självdisciplinen försvinner med stigande ålder. Borde vara tvärtom.

Och, vilka regler skall vi tillåtas strunta i, och vem skall bestämma detta? Enl. min uppfattning finns reglerna där för att vi skall slippa

diskussioner och lägga energin på uppgifterna.

Återigen.....har hemvärnet offentligt befriats från att följa vissa reglementen? Seriöst undrande?

 

EDIT; Skall kanske tilläggas att jag inte på något vis anser att alla skall se likadana ut. Viss utrustning är gjord för att anpassas individuellt, annan skall vara

ordnad på visst vis.

det ser väl likadant ut i utlandstyrkan med lite egen inköpt o buren mtrl så HV har ju inte monopol på det.

Men finns det något egenvärde att stoppa soldater i HV att använda 90L när soldaten har en sådan bara för att vi inte har tilldelats 90L

Eller måste alla bära den vanliga 90 jackan bara för att inte alla har tillgång till 90P ADYK eller 90L. ÄR LIKFORMIGHETEN VIKTIGARE ÄN FUNKTION

 

 

 

vad än yoff präntar in i era skallar när ni gör GU så har svenska försvarsmakten inte de bästa sakerna på soldat nivå :rolleyes: .Det finns bättre gear i stora världen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...