Jump to content

AK5 pipa i munnen?

Eindpeng

Recommended Posts

Hej!

Satt och slöläste lite på sidan om Ak5, och läste då detta:

Mynningsskydd

Nyligen har det införskaffats nya mynningsskydd i gummi för att minska skadorna på soldaternas tänder. Många soldater skadar tänderna då de råkar få pipan i munnen, detta kostar Försvarsmakten årligen miljonbelopp. Skyddet är av två delar; en fästanordning i plast och själva skyddshöljet i gummi. De största fördelarna med skyddet är att det inte kommer in så mycket skit i pipan och att vapnet står stadigt om man ställer det mot t.ex. en vägg, motsvarande. (Vilket man givetvis inte skall göra. :rockon:

Är det ett skämt eller? Vem vill ta pipan i munnen? Eller är det jag som missuppfattat allt ihop? :P

Första skydden dök upp efter det att 5an började användas på Norrlandsförbanden. På skidor med buren rygsäck är det lätt att slå upp både en och annan skada i ansiktet när man faller. Personligen tycker jag det är utomordentligt positivt att man fått fram så pass bra skydd som man nu har. Trist att det tog 18 år bara.

En dåvarande grupp-kollega övade brandmannagrepp med några, böjde sig fram och *smack*.

Sen hade han kompaniets största fläskläpp.

En annan lumpar-polare sov med pipan (+mynningsskydd) i munnen då han var eldpost

(jag vet, vi borde typ ha sparkat av hans underkäke eller nått)

när skyttet skumpar runt i bollhavet så brukar de hålla ak:n mellan benen med pipan uppåt, då är det lätt att man får den i munnen... (sluta tänk snusk! ;) )

edit @the Swede: Lätt är kanske att ta i, men det hände en gång under min värnplikt i min vagn.

Edited by Jimbo

Att ha bössan på ryggen och sedan böja sig framåt är en klassiker. Då kan AK5:an komma glidande över ryggen och slå upp i ansiktet.

har svårt att föreställa mig hur vapnet kan glida över ryggen och träffa ansiktet.

Min rygg har jag på baksidan och ansiktet är på framsidan.

På någon av Picassos gubbar skulle det kunna vara möjligt :Malaj:

Att ha bössan på ryggen och sedan böja sig framåt är en klassiker. Då kan AK5:an komma glidande över ryggen och slå upp i ansiktet.

har svårt att föreställa mig hur vapnet kan glida över ryggen och träffa ansiktet.

Min rygg har jag på baksidan och ansiktet är på framsidan.

På någon av Picassos gubbar skulle det kunna vara möjligt :Malaj:

Är väl lite beroende på HUR man har ak'n på ryggen, axelstödet infällt och remmen inte i slinga så är det fullt möjligt, höll på att lyckas själv en gång ;)

Annars är nog skidor största faran. Skidtolkning efter skoter resulterade att man efter tre veckor fortfarande kunde se vilken del av rps'et som träffat hf-kollegan mellan ögonen. Såg även en grt spräcka läppen rejält på en kamrat (full spätta nedför ett fjäll, överpackad LK70 och kamikazevurpa som skulle gjort Knoxville grön av avund). Som hundförare lärde man sig fort att vrida undan ak'n i fallet. Tack och lov är snö mjukt ;)

Klassiskt för oss som gjorde lumpen på norrlandsförbanden var ju att tänder rök vid skidåkning och tolkning (speciellt för folk från söder om dalälven :P ). Vi tillverkade speciella skydd för pipan av gamla liggunderlag (ihoprullat och hårt tejpat) som sedan användes som en "kondom" vid förflyttning medelst skidor.

Lite OT men ändå ang "pipa i munnen" så har jag varit med om att en förvirrad soldat under nattpatrull i styva minusgrader lyckades med konststycket att slicka på framförvarande soldats pipa och därmed fastna med tungan.. Komiskt värre när framförvarande fortsätter framryckningen utan att märka nåt och den "smarte" släpar efter.. aaaaioooooooo!! :Malaj:

Ett nytt problem är bortskjutna mynningsskydd... Det var allt för ofta som det låg svarta gummirester framför tavlorna under PEK-övningarna.. Nu var vi iof dom första flottisterna som sköt med AK5an (jan 2006), så befälen hade väl inte riktigt fått in rutinen på att kontrollera om samtliga mynningsskydd var borttagna.. :D

Ett nytt problem är bortskjutna mynningsskydd... Det var allt för ofta som det låg svarta gummirester framför tavlorna under PEK-övningarna.. Nu var vi iof dom första flottisterna som sköt med AK5an (jan 2006), så befälen hade väl inte riktigt fått in rutinen på att kontrollera om samtliga mynningsskydd var borttagna.. :dribble:

En liten rolig episod som utspelade sig under en PEK-skjutning under min GSU:

Fänriken lånar en AK av en av mina plutonskamrater, för att skjuta lite medan vi äter lunch. Fänriken lämnar sedan tillbaks AK:n med orden, "Jag lånar ert mynningsskydd, ni får tillbaks det imorgon."

Jag sprang stridshinderbanan under värnplikten på fd KA1 och fastnade med ak5'an i toppen på näthindret. Vart givetvis skitförbannad, för vem vill hänga där när man har en basker i sikte.

Så jag släppte helt enkelt taget å tänkte att då ska väl bössj**** lossna. Å det gjorde den.

Pipan träffade rätt över tänderna.

Men vad spelar det för roll. Jag klarade tiden!! :rockon:

Edit: det var bara en tand som rök som tur var.

Edited by InSider

Ak4 eller Ak5? Nja men väl kpisten, särskilt med lösskjutningspipan påsatt.

Farligt vapen det där, mitt ena ögonbryn sprack en gång.

Lurigt när man knatar omkring i mörkaste natten med bössan på ryggen. Går man bredvid varandra och den andra har pipan åt "fel" håll och man råkar snava på en rot.... :rockon:

• BlåGul -1
Lite OT men ändå ang "pipa i munnen" så har jag varit med om att en förvirrad soldat under nattpatrull i styva minusgrader lyckades med konststycket att slicka på framförvarande soldats pipa och därmed fastna med tungan.. Komiskt värre när framförvarande fortsätter framryckningen utan att märka nåt och den "smarte" släpar efter.. aaaaioooooooo!! :)

MMMMOOOOOOAAAAAAAAHHHHHHHHHAAAAAAAHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!

Det var ta mig f-n det värsta jag har hört!

Är du säker på att du skrivit den i rätt tråd, att det inte är en myt utan verkligen har hänt?

Ojojoj, men det är som man säger; den siste idioten är inte född.

*Varför finns det inte någon smiley som skrattar så mycket så han gör på sig?*

/K

Lite OT men ändå ang "pipa i munnen" så har jag varit med om att en förvirrad soldat under nattpatrull i styva minusgrader lyckades med konststycket att slicka på framförvarande soldats pipa och därmed fastna med tungan.. Komiskt värre när framförvarande fortsätter framryckningen utan att märka nåt och den "smarte" släpar efter.. aaaaioooooooo!! :bash:

MMMMOOOOOOAAAAAAAAHHHHHHHHHAAAAAAAHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!

Det var ta mig f-n det värsta jag har hört!

Är du säker på att du skrivit den i rätt tråd, att det inte är en myt utan verkligen har hänt?

Ojojoj, men det är som man säger; den siste idioten är inte född.

*Varför finns det inte någon smiley som skrattar så mycket så han gör på sig?*

/K

Det har hänt.. stod ca 1,5m ifrån , hehe.. Ett kalhygge på skjutfältet i sollefteå en svinkall decembernatt :lol:

Jag sprang stridshinderbanan under värnplikten på fd KA1 och fastnade med ak5'an i toppen på näthindret. Vart givetvis skitförbannad, för vem vill hänga där när man har en basker i sikte.

Så jag släppte helt enkelt taget å tänkte att då ska väl bössj**** lossna. Å det gjorde den.

Pipan träffade rätt över tänderna.

Men vad spelar det för roll. Jag klarade tiden!! :lol:

Edit: det var bara en tand som rök som tur var.

Stridshinderbanan är rätt duktig på att fixa det, har spottat emalj och skit två gånger i den p.g.a att jag och AK5 inte på förhand gjort upp vilket håll vi skulle springa åt...

Hmm.. har ett minne av att det alltid skidades med pipan neråt just för att undvika att få den i gomspalten... :)

Sotilas

Det beror väl på vad uppgiften är und so veiter.

Får man t.ex. ut en elefant-kondom som jag vet att vissa får så skidar man med fördel med pipan uppåt (dem var väldigt väl vadderade!). Pipan uppåt är även att föredra när det skidas med M203, men det var mer än en som fick klädsamma ärr efter enstaka närkontakter. :clap:

Slut OT.

Edited by Sytare

Hmm.. har ett minne av att det alltid skidades med pipan neråt just för att undvika att få den i gomspalten... :D

Sotilas

Det beror väl på vad uppgiften är und so veiter.

Får man t.ex. ut en elefant-kondom som jag vet att vissa får så skidar man med fördel med pipan uppåt (dem var väldigt väl vadderade!). Pipan uppåt är även att föredra när det skidas med M203, men det var mer än en som fick klädsamma ärr efter enstaka närkontakter. :blink:

Slut OT.

man skidar med fördel med ak:n uppåt.. nåt annat vore befängt.. (snö i loppet osv) däremot så kan det gå riktigt fel pga det. :D

man skidar med fördel med ak:n uppåt.. nåt annat vore befängt.. (snö i loppet osv) däremot så kan det gå riktigt fel pga det. :-(

Boozysmurf:

Finns varianter på allt på denna jord, och till syven och sist så handlar det om vad man prioriterar. Att skida med pipan nedåt gör ju att man kan få vapnet eldberett snabbare, medan man fortfarande står på skidorna, en fördel när man skall göra en övergång el. motsvarande, förutsatt att man har mynningsskydd och en god grundläggande skidfärdighet (samt en liten grankvist).

Att ha vapnet med pipan uppåt, ja, då skyddar man ju riktmedlet och pipan, men då slår man i knäna i axelstödet istället. Är dock övertygad om att man kan få vapnet eldberett snabbt på så vis också, även om det inte är något som jag övat på.