Jump to content

AK5 pipa i munnen?


Eindpeng

Recommended Posts

Att ha vapnet med pipan uppåt, ja, då skyddar man ju riktmedlet och pipan, men då slår man i knäna i axelstödet istället. Är dock övertygad om att man kan få vapnet eldberett snabbt på så vis också, även om det inte är något som jag övat på.

Sätt en bit snöre/fallskärmslina mellan främre och mellersta rembygeln. Sedan fäster man den främre karbinhaken på snöret och bär vapnet "på bröstet gevär". Vill man snabbt få vapnet eldberett trycker man det bara framåt så glider karbinhaken längs linan och vapnet är då i kort/lång slinga (beroende på var det bakre karbinhaken är fäst) och nästan i anläggning. Funkar med både utfällt och infällt axelstöd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mynningsskyddet var förbrukningsvara. Skytteövningar under vintertid som rädd stackars vpl så blev svårt att komma ihåg allt helt enkelt.

Men förutom att man sköt iväg/hål i det så gjorde det en del nytta då man var Gunde Svans angatonist på skidor till att börja med.

Passar ändå på att gå OT. med att personligen föredra att skida med pipan uppåt då åtminstone jag oftare gick ned till knästående (pipan i snön) än att hamna i eldstrid (färdigställning unset snabbare). Kändes dessutom enklare att täcka över riktmedlen vid skydd (dunsa ned i snön) med pipan uppåt än nedåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Under snabbmarsch (amfibievarianten) när soldaterna springer i formation och rätt nära varandra, finns risken för att tjonga till den som springer bredvid, särskilt när energin börjar ta slut. Ligger nog ett antal tänder utspridda på Rindö :happy:

 

F ö fanns det nog ingen materiel som var så stöldsbenäget som mynningsskyddet. Lämnade man AK:n vid en post för att gå in och käka mat, kunde man ge sig fan på att om man inte var först ut så hade någon snott just mynningsskyddet. Tallarpluton!

Edited by Eribe
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte lyckats få pipan i munnen. Däremot så har jag lyckats slå ut en tand med översidan på vapnet. Det gick gick till så att jag hade vapnet på bröstet och hoppade ner från en liten höjd. Jag föll tydligen fortare än vapnet vilket ledde till ett besök hos tandläkaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...