Jump to content

Saddam Hussein

warhead

Recommended Posts

Posted

OT

@ TForce.

Och den domaren fick väl skadestånd på runt 350.000? Han ändrade sin historia och sa att han "bara runkade", om jag förstått det hela rätt.

/OT.

EDIT: källan. För ordningens skulle bör jag påpeka att jag läste det i Metro eller City, inte i.... ehum, Salong K. :)

Läste i någon tidning att domen mot Saddam automatiskt kommer överklagas, och att för att domen ska utföras måste presidenten och två (?) vicepresidenter skriva under den. Och den nuvarande presidenten gillar visst inte dödsstraff?

Jag tror personligen att Saddam inte kommer lida alltför mycket i fängelse. Han lär ju knappast placeras bland "vanliga" brottslingar.

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Posted
OT

@ TForce.

Och den domaren fick väl skadestånd på runt 350.000? Han ändrade sin historia och sa att han "bara runkade", om jag förstått det hela rätt.

/OT.

Läste i någon tidning att domen mot Saddam automatiskt kommer överklagas, och att för att domen ska utföras måste presidenten och två (?) vicepresidenter skriva under den. Och den nuvarande presidenten gillar visst inte dödsstraff?

Jag tror personligen att Saddam inte kommer lida alltför mycket i fängelse. Han lär ju knappast placeras bland "vanliga" brottslingar.

Nej den domaren jag tänker på jobbade för HD och då får man tydligen göra vad man vill antar jag.

Han hade köpt sex av en tonårspojke. Mig veterligen är det förbjudet att köpa sex och då tycker jag det stötande att en domare får behålla jobbet. Domare/Poliser som begår brott skall avskedas punkt slut anser jag även om de så snattar en kaka. Tjänstemanna ansvar vad är det???

Den domaren du nämner är för mig bara ett bevis på facket som älskar skydda brottslingar så

länge de är deras medlemmar. De har skyddat pedofilmedlemmar från avsked och gud vet vad.

Så desto större anledning av att saddam avrättas så att jag slipper se rubrikerna

"saddam fick tårta på sin 70 års dag av fängelseledningen".

"saddam på permission och njuter av sin frihet"

"saddam benådad på sin 80 års dag"

Hoppas man kör amerikansk eller ännu hellre iransk stil på hängningen.

Saddam skall lida inte njuta för sina brott. Upplever han sin 70 års dag är det ett nederlag för

mänskligheten och rättvisan.

Posted

Tack TForce, då har vi din åsikt i det här ämnet.

Inga fler inlägg från dig här, och det behövs inga svar på TForce tidigare inlägg här heller.

DET är en order.

Slut.

/BlåGul

Posted

Problemet ligger inte i om Saddam Hussein "förtjänar" ett dödstraff. Han har i en öppen irakisk domstol befunnits skyldig till brott som enligt landets lagar innebär dödsstraff. Han har haft rätt till försvar, han har rätt till att överklaga etc. Det som är ett problem är snarare att Saddam Hussein SLIPPER UNDAN rättgång i en hel rad viktiga frågor. Hela den här rättegången har ju hittills handlat om ETT av de brott han beskyllts, och nu dömts, för. Hela frågan om systematisk förföljelse av kurder och shiiter har inte tagits upp ännu. Hängs han nu blir aldrig den frågan utredd. Det intressanta är ju också att det här är händelser som ägde rum när Saddam Hussein fortfarande var the Good Guy, Västs bästa kompis i kampen mot de galna prästerna i Iran.

Ang. Biljana Plavsic, så erkände hon sin skuld till de brott hon stod åtalad för. Hon hjälpte åklagarsidan som vittne i andra krigsförbrytarrättegångar och bidrog stort till att reda ut just hur ansvarskedjorna såg ut i Republika Sprska under Bosnienkriget. Hon förtjänar den fängelsedom hon fick, men hon kan gärna få lite tårta i fängelset.

Posted

Låt honom bli prövat inför krigstribunalen i Haag först säger jag, det är iaf en domstol han måste erkänna.

Om han blir dömd till livstid i fängelse eller döden gör det samma för mig så länge han inte har chansen att styra över människor igen.

• 1 month later...
Posted

DN meddelar nu att Saddam Hussein kommer att hängas innan klockan fyra i natt svensk tid. En tragisk period i Iraks och Mellanösterns historia kommer att få sitt slut i och med att en grym diktator och färgstark personlighet tas av daga.

/mdn

Posted

Känns inte helt bra det här. Saddam har utfört en mycktet större mängd brott än det han hittils dömts för, om man bör göra upp med historien. Dessutom tycker jag det är lite fel att döda honom, eftersom det gör honom till martyr, och som sagt, rättegångarna är inte klara.

Lite mindre seriösa reflektioner är att det är lite sorgligt att han definitivt försvinner. Inga fler skämt om Saddam (Hot Shots 2 :Malaj: ).

Posted
Iraks före detta diktator Saddam Hussein är död.

På lördagsmorgonen klockan 04.07 kom beskedet att han avrättades genom hängning, rapporterar den statliga televisionen uppger Sky News.

Posted
Jahapp... Så var det klarrrt! Vad månne komma ur detta?

Fler skäl att slåss mot ockupationsmakten? Totalt sett har inte situationen förbättrats för särskilt många i Irak verkar det som, snarare tvärtom.

Posted
Jahapp... Så var det klarrrt! Vad månne komma ur detta?

Säg det, vem vet. Men det är en bedrövlig start för det nya Irak och likaså för USAs nya Irak politik. Av de tre inblandade parterna i denna bedrövliga uppvisning, USA, Iraks regering och iraks förra regering Saddam. Så verkar alla tre blodtörstiga och nu har alla tre begått brott mot mänskligheten. Och av de tre, är det nog den avrättade som var minst religös och därmed den som hade minst förvriden bild av verkligheten.

Saddam var grym och ond, säkert mest så av de tre, men han var iallfall det på ett logiskt kallt sätt och inte på ett känslomässigt och förvirrat religöst sätt som de andra två.

Posted
Av de tre inblandade parterna i denna bedrövliga uppvisning, USA, Iraks regering och iraks förra regering Saddam. Så verkar alla tre blodtörstiga och nu har alla tre begått brott mot mänskligheten.

Vilka brott mot mänskligheten har Iraks nuvarande regering begått? USA? Menar du avrättningen?

Posted

Gjort är gjort... låt oss hoppas att inget blir värre av detta. Måtte de högre makterna ge honom det han förtjänade. Och må vi - som fortfarande lever - inom överskådlig framtid sluta upp med att kliva över samma linje som han gjorde.

/J

Posted

Jag hoppas att det nu inte finns någon som tror att Irak på något sätt är ett demokratiskt land. Nedanstående bild på Saddam Hussein är i alla fall ingen bild jag associerar med en rättsprocess i en demokrati. Jag ser snarare likheter med herr K:s process i Kafkas kända verk: En enorm och långdragen byrokrati; farsartade förhandlingar; advokater som ägnar sig åt något som liknar mysticism istället för juridik; domsverkställanden som kommer från till synes ingenstans osv.

saddamsnara445.jpg

Det går inte att rättfärdiga kränkningar av människovärdet med andra kränkningar av människovärdet. Bland andra EU och Sverige har protesterat kraftigt mot avrättningen medan den amerikanske presidenten gjorde följande uttalande i morse:

It is an important milestone on Iraq's course to becoming a democracy that can govern, sustain, and defend itself
I mina ögon låter det i sammanhanget mer än lite konstigt när det kommer från en statsman i en modern demokrati. (Om man nu kan kalla ett land som avrättar sina egna medborgare för en demokrati.)

Lite mindre seriösa reflektioner är att det är lite sorgligt att han definitivt försvinner. Inga fler skämt om Saddam (Hot Shots 2 :eeh: ).
Jag förstår vad du menar. Vi har växt upp med Saddam Hussein som urbilden av en elak diktator i ett land långt borta och har sett honom vara skurk och bli förlöjligad i olika typer av populärkultur många gånger. Det här markerar väldigt tydligt slutet på en era. Det är bara att blicka framåt och konstatera att Kim är den nya Saddam.

/mdn

Edit: Lade till lite om Kafka.

Posted

Jag tar hellre en ond sekulär dåre före en religös dåre som försöker vara god. Den ena dåren har avrättat den andra. Men i min mening är alltid en religös dåre farligast i längden. Och vad gäller religöst vanvett så slår George Bush Saddam Hussein enkelt. Och nu har desstuom en mängd religösa dårar släppts loss att styra i Irak, inget gott kan komma ur detta.

Posted

När det gäller hängning.

Hur snabbt dör den hängde och är det alltid som nacken knäcks, känns ändå som en risk att han stryps långsamt istället?

Posted
Lite mindre seriösa reflektioner är att det är lite sorgligt att han definitivt försvinner. Inga fler skämt om Saddam (Hot Shots 2 :) ).
Jag förstår vad du menar. Vi har växt upp med Saddam Hussein som urbilden av en elak diktator i ett land långt borta och har sett honom vara skurk och bli förlöjligad i olika typer av populärkultur många gånger. Det här markerar väldigt tydligt slutet på en era. Det är bara att blicka framåt och konstatera att Kim är den nya Saddam.

/mdn

Bara det att Saddam var en lite mer respektingivande man. Det är bara att inse. Tiden med militärjuntor och diktatorer med mustash är över. Nu ser diktatorerna helt annorlunda ut.

Posted
När det gäller hängning.

Hur snabbt dör den hängde och är det alltid som nacken knäcks, känns ändå som en risk att han stryps långsamt istället?

Spana in länken som KD803 lämnar i ett inlägg på sidan 1 i den här tråden. Där utreds hängning tämligen grundligt.

Posted
Spana in länken som KD803 lämnar i ett inlägg på sidan 1 i den här tråden. Där utreds hängning tämligen grundligt.

Tack, straffar mig själv med tagelskjortan för att jag slarvat när jag läst.

Posted
Undrar varför det var så förbaskat bråttom..?

Undrar om det inte ligger några hundar begravda här.. :)

Till hälften beror det på att det infaller en muslimsk högtid i dessa dagar och under dessa högtider är det förbjudet att avrätta folk. så man ville få det avklarat innan. I ett större perspektiv så finns vet jag inte, ser själv inte poängen med denna brådska. I mina ögon var det knappast positivt att han dömdes till dödsstraff. Martyrkuturen är stark där nere och nu har de fått ännu en. Kan bara bli värre.

/martinator

Posted
USA, Iraks regering och iraks förra regering Saddam. Så verkar alla tre blodtörstiga och nu har alla tre begått brott mot mänskligheten. Och av de tre, är det nog den avrättade som var minst religös och därmed den som hade minst förvriden bild av verkligheten.

Du borde kanske googla på begreppet "brott mot mänskligheten" och sen skriva ett svar på vilka konkreta fall som du anser att USA och den nuvarande regimen gjort sig skyldig till brott mot mänskligheten enligt internationell rätt

sen får du gärna utveckla dina teorier om hur religiositet skulle påverka omvärldsuppfattingen och du kan ju även berätta varför du anser att regimen i Irak skulle vara religiös.

Jag tar hellre en ond sekulär dåre före en religös dåre som försöker vara god. Den ena dåren har avrättat den andra. Men i min mening är alltid en religös dåre farligast i längden. Och vad gäller religöst vanvett så slår George Bush Saddam Hussein enkelt. Och nu har desstuom en mängd religösa dårar släppts loss att styra i Irak, inget gott kan komma ur detta.

Berätta mer om George Bush religösa vanvett? har du några konkreta exempel hur det yttrar sig

Annars kan du läsa lite om ANFAL

Posted

Saddams sista ord var "Gud är stor, nationen kommer att segra, Palestina är arabiskt"

Säga vad man vill om honom, men det var bra sista ord :)

Posted

Eh.. han menar nog nationen som terror-irak, inte usa-irak.. och jag har en känsla av att palestina är arabiskt och israel israeliskt...

Posted
sen får du gärna utveckla dina teorier om hur religiositet skulle påverka omvärldsuppfattingen och du kan ju även berätta varför du anser att regimen i Irak skulle vara religiös.
Du har inte läst den irakiska konstitutionen på sistone va? Den börjar med en hyllning till gud och ett korancitat. Den stipulerar också att islam är statsreligion och förbjuder lagar som går emot "islams obestridda lagar". En demokratsk konstitution skriven på 2000-talet skall i mina ögon vara sekulär.

Berätta mer om George Bush religösa vanvett? har du några konkreta exempel hur det yttrar sig
Vi snackar om snubben som införde Jesus Day i Texas. Behöver jag säga mer? Det finns dessutom svårbekräftade rapporter om att George Bush vid flertalet tillfällen ska ha sagt att han fått sin uppgift (leda USA, skapa fred i Mellanöstern m.m.) från gud.

/mdn

Posted

Hmm, mina irakiska bekantskaper noterar att de lade repknuten bredvid örat, dvs Saddam får en snabb död - till skillnad mot hur Saddamregimen brukade placera knuten: i nacken, vilket garanterar en lång och plågsam död.

Jaha, där ser man.

Posted

Innan hängningen på Liveleak. OBS. INGET snuff! (Den oklippta varianten kommer nog upp så småningom...)

Saddams döda kropp Påstått iallafall. OBS. INGET snuff eller något att hetsa upp sig över. Mycket gryniga bilder, men tycker mig se rejäla blåmärken på halsen. Så han är nog död.

EDIT: för övrig kom bägge inslagen upp på Aftonblaskan.se nyss, så det är ju inget hemskt...

Posted

Jahapp.... Som rätt så många andra här också tydligen tycker, gjort är gjort, och det kunde ha gjorts bättre. Men diskussionen om dödsstraffets vara eller inte vara hör väl knappast hemma här. Men det var rätt klantigt att inte låta honom dömas för fler brott....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...