Jump to content

Saddam Hussein

warhead

Recommended Posts

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply
Jag har för mig att det va nått snack om att han ville sitta i ett svenskt fängelse, eller det kanske var någon annan?

Har inte vi i sverige tillräckligt med folk i våra fängelser, vi behöver väl inte en till lirare?

Du har så rätt så. Jag såg att det stod i Aftonblaskan för några månader sedan. Vet inte hur eller varför han egentligen skulle ha kunnat komma till Sverige för att avtjäna straffet? :lala: /Gusten :banghead:

Nu försvann det ett gäng inlägg här.

Om ni ändå inte håller nivån högre på inläggen än att jag kommer ta bort dem.. låt då bli att skriva i fortsättningen.

/BlåGul

Jahapp, nu ska vi utgjuta oss över undantagen från våra liberala antidödsstraffsideal.

Släng karln i fängelse på livstid, vi lever ju inte på medeltiden, för Guds skull!

Han döms efter Irakisk lag.....och det är väl så nära medeltiden man kan komma...?

Jahapp, nu ska vi utgjuta oss över undantagen från våra liberala antidödsstraffsideal.

Släng karln i fängelse på livstid, vi lever ju inte på medeltiden, för Guds skull!

Han döms efter Irakisk lag.....och det är väl så nära medeltiden man kan komma...?

Samtidigt så brukar ju området där nere kallas för "Civilisationens vagga", så vem har fel och vem har rätt......

//Nisse

Jag har för mig att det va nått snack om att han ville sitta i ett svenskt fängelse, eller det kanske var någon annan?

Har inte vi i sverige tillräckligt med folk i våra fängelser, vi behöver väl inte en till lirare?

Du har så rätt så. Jag såg att det stod i Aftonblaskan för några månader sedan. Vet inte hur eller varför han egentligen skulle ha kunnat komma till Sverige för att avtjäna straffet? :) /Gusten :clap:

Två trådar om Saddam och Sverige:

Saddam vill ha rättegången i Sverige

Ska Saddam tillåtas avtjäna sitt straff i Sverige?

(---)

Samtidigt så brukar ju området där nere kallas för "Civilisationens vagga", så vem har fel och vem har rätt......

//Nisse

Bara för att nån började med nåt så innebär det inte automagiskt att man kommit längst i utvecklingen där.

Inte nog med att Saddam ska avrättas, nu ska de anhöriga till offren kanske få vara med och vara bödlar:Nu ska han dö. "Äldre islamsk rätt" i all ära, men jag tycker det blir cirkus av det.

Sedan är jag kategoriskt emot dödsstraff. Jag tycker det hade varit bättre att döma till livstids fängelse och varför inte i svenskt fängelse?

det var ungefär det sämsta straffet han kunde få.

bättre att dömma honom till livstids fängelse och under tiden han sitter där utreda ALLA brott han har begått och fortsätta dömma honom till fängelse.

kan tänka mig att det blir mer orolighter i regionen om straffet verkställs.

Ber först om ursäkt för vissa ej överlagda inlägg tidigare.

Att ha saddam fängslad i svenskt fängelse är nog att tigga om bekymmer.

Utan mer noggrann koll på hur många och hur fanatiska anhängare han har är jag rädd

för att det kan komma till en hel del bök med fritagningsförsök, gisslandramor eller flygkapningar etc.

Nä, skall han avtjäna livstid så får det bli i ett muslimskt land.

Är inte heller jag någon större anhängare till dödsstraff och att hänga någon verkar ganska barbariskt.

Är inte heller jag någon större anhängare till dödsstraff och att hänga någon verkar ganska barbariskt.

Dödsstraff är ju en fråga i sig men sättet här då Hängning trodde att man var lite mer civiliserad än så varje fall när vi snackar internationell domstol eller är jag bara ute och cyklar som vanligt?

En korrekt genomförd hängning såsom de utfördes i Storbritannien innan de avskaffade dödsstraffet tillhör faktiskt de mer humana sätten att avrätta någon. Det går snabbt, den avrättade blir medvetslös i princip omedelbart.

Men dödsstraff i sig är fortfarande förkastligt.

Jag är för dödsstraff, men i en del fall så är jag för tortyr. Denna man förtjänar det. Läste i kvp idag om en iranier som tyckte att "det är orättvist att han får ett dödstraff. Han borde få flera"

Tom andra muslimer inser vad han gjort. Ja iaf många.

Jag är för dödsstraff, men i en del fall så är jag för tortyr. Denna man förtjänar det. Läste i kvp idag om en iranier som tyckte att "det är orättvist att han får ett dödstraff. Han borde få flera"

Och vad blir bättre av att tortera honom??? Som många skriver tidigare så blir han en martyr för de som fortfarande tycker att han var bättre än USAs styre (och de är inte så få).

Eftersom mitt förra inlägg i denna tråd ogilades så ska jag försöka formuler mig på ett mer moget sätt....

Jag tycker inte han ska hängas, det är för humant.

Låt honom istället leva så länge som möjligt, men under besvärliga förhållanden, INTE trotyr.

Sätt jubbjä**eln i straffarbete. Låt honnom slita som ett djur under dåliga förhållanden, ge honnom tid att tänka på sina brott, ge honnom tid att ångra sig. När han sedan har kommit på bättre tankar, låt honnom arbeta ännu mer.

Angående arbetsuppgifter är det ju bara fantasin som sätter gränser.

Och vad blir bättre av att tortera honom??? Som många skriver tidigare så blir han en martyr för de som fortfarande tycker att han var bättre än USAs styre (och de är inte så få).

Sätt honom i vanligt fängelse med stängda dörrar Inga bekymmer. Ingen får reda på vad som sker, så sminkar man upp honom lite varje gång han ska fotograferas så är dte inga bekymmer.

Sätt honom i vanligt fängelse med stängda dörrar Inga bekymmer. Ingen får reda på vad som sker, så sminkar man upp honom lite varje gång han ska fotograferas så är dte inga bekymmer.

Varför sänka sig till hans nivå???

En korrekt genomförd hängning såsom de utfördes i Storbritannien innan de avskaffade dödsstraffet tillhör faktiskt de mer humana sätten att avrätta någon. Det går snabbt, den avrättade blir medvetslös i princip omedelbart.

Jo, i teorin stämmer detta. Men när man avrättade nazisterna i Nürnberg så tog det nästan 20 minuter per gubbe. Av någon "olycklig tillfällighet" så bröt nästan ingen av Nassarna sina nackar i fallet utan fick helt enkelt strypas. Så min invändning mot hängningen är att man ganska enkelt kan göra den tämligen plågsam.

Jag är emot dödsstraff personligen men skulle Saddam avrättas så kommer jag inte bry mig nämnvärt.

Jo, i teorin stämmer detta. Men när man avrättade nazisterna i Nürnberg så tog det nästan 20 minuter per gubbe. Av någon "olycklig tillfällighet" så bröt nästan ingen av Nassarna sina nackar i fallet utan fick helt enkelt strypas. Så min invändning mot hängningen är att man ganska enkelt kan göra den tämligen plågsam.

Ja, men i Nürnberg så var det en amerikansk bödel. Det amerikanska och det brittiska sättet att genomföra en hängning skiljer sig åt på vissa avgörande punkter, framförallt när det gäller hur snaran placeras. Britterna placerade knuten (som i själva verket var en ögla) under hakan, något som gav en i princip 100-procentig garanti för att nacken bröts. Amerikanarna placerar den bakom ena örat, något som i många fall gör att den avrättade slås medvetslös av knuten men inte på något sätt garanterar att nacken bryts. Britterna använde sig också av replängder anpassade till kroppsvikten medan amerikanerna har använder en standardlängd.

Så, en brittisk hängning är så humant det bara kan bli. En amerikansk däremot är en annan sak.

edit: Länk för den som mot förmodan vill veta mer...

Just därför! Så får han i grunden känna på vad han gjort!

Och vem skulle må bättre av det? Bara han själv och hans anhängare...

Jag föraktar gubben för det han gjort. Men jag ser hellre att han ruttnar bort i tysthet än att det ska komma en "tortyrskandal" som bara kommer ge honom ännu fler förvirrade anhängare. Han kommer INTE kunna gå att stoppa undan och misshandlas på samma sätt som han beordrat andra att göra tidigare.

Han ska heller inte sitta i ett svensk fängelse och trycka i sig Filét mignon och kolla på tv hela dagarna om nu det någongång varit aktuellt.

Han ska heller inte sitta i ett svensk fängelse och trycka i sig Filét mignon och kolla på tv hela dagarna om nu det någongång varit aktuellt.

Fast medge att det finns en viss tjusning i tanken på att tvinga honom att resten av livet titta på Utbildningsradions samlade utbud sedan starten... :wacko:

Fast medge att det finns en viss tjusning i tanken på att tvinga honom att resten av livet titta på Utbildningsradions samlade utbud sedan starten... :wacko:

Går det inte rakt emot FNs regler om mänskliga rättigheter?

Sedan är jag kategoriskt emot dödsstraff. Jag tycker det hade varit bättre att döma till livstids fängelse och varför inte i svenskt fängelse?

Otroligt att du bara kan tycka så. Att vi skulle ta emot saddam och förvara honom resten av hans usla liv i ett svenskt fängelse???

Då kanske du kan stå för hans uppehälle?

Jag minns hur upprörd jag blev när jag såg bilder på ett tårtkalas för ngn serbisk lägervaktkvinna dömd av Haag som nu sitter av ngt sk "straff" i ett svenskt fängelse får tårta av den svenska fängelseledningen på sin födelsedag. Ja det måste ju verkligen visa på respekt för all de offren som dog av hennes hand under jugoslavienkrigen.

Vet du vad det kostar att förvara en fånge i ett svenskt fängelse??.

Allt från 800kr/dygn (öppen anstalt) till 5000kr/dygn (Kumla)

Det finns mycket mer konstruktiva saker man kan göra med svenska skattepengar än

att ha ett hotell hilton för utländska krigsförbrytare.

Bra att saddam avrättas så att jag slipper se mina skattepengar förslösas....

Otroligt att du bara kan tycka så. Att vi skulle ta emot saddam och förvara honom resten av hans usla liv i ett svenskt fängelse???

Jag minns hur upprörd jag blev när jag såg bilder på ett tårtkalas för ngn serbisk lägervaktkvinna dömd av Haag som nu sitter av ngt sk "straff" i ett svenskt fängelse får tårta av den svenska fängelseledningen på sin födelsedag. Ja det måste ju verkligen visa på respekt för all de offren som dog av hennes hand under jugoslavienkrigen.

Det finns mycket mer konstruktiva saker man kan göra med svenska skattepengar än

Tänk på en sak dock. Det är sådana som reagerar som du som gjorde saddam möjlig. Att få folk att reagera känslomässigt och göra skillnad och avsteg i "just det här fallet" är helt nödvändigt för en diktator om man skall styra ett folk i sitt eget syfte snarare än i folkets eget. Det är precis den reaktionen du har mot saddam i detta fallet, just saddam kan man döda även om det normalt är fel. En diktator använder alltid just detta för att kunna härska. Det blir betydligt svårare att dupera sitt folk om alla ansåg att vissa regler och vissa värderingar alltid gällde oavsett, helt oavsett. Så tänk på det.

Tänk på en sak dock. Det är sådana som reagerar som du som gjorde saddam möjlig. Att få folk att reagera känslomässigt och göra skillnad och avsteg i "just det här fallet" är helt nödvändigt för en diktator om man skall styra ett folk i sitt eget syfte snarare än i folkets eget. Det är precis den reaktionen du har mot saddam i detta fallet, just saddam kan man döda även om det normalt är fel. En diktator använder alltid just detta för att kunna härska. Det blir betydligt svårare att dupera sitt folk om alla ansåg att vissa regler och vissa värderingar alltid gällde oavsett, helt oavsett. Så tänk på det.

Det inte alltid fel att döda. Tvärtom. En del brottslingar förtjänar def. dödsdomar för inte prata om det praktiska med 100% säkerhet när det gäller återfall. Tittar man på kostnad jämfört med livstid så vinner dödstraff det ekonomiska. Sen kan du ju även ta hand om organ och sånt för så kommer en del kriminella verkligen till använding. (Kinas way of kriminalvård)

Men visst du får gärna hylla den svenska rättssystemet. Jag däremot tycker straffsatsen för vissa

brott är ett stort skämt för inte prata om straffrabbaten.

Hur var det nu igen...4 vuxna män gruppvåldtog en 13 åring i Motala för ett tag sen. I ngt annat normalt västerland hade de fått åtmistone 10 år minst. I Usa och Kina kanske dödstraff. I muslimska länder hade de säkerts stenats. I kriminaldaltlandet Sverige fick en av dem 8 månader

de andra ngt mindre. Sen normalt att en sexköpande domare kan få behålla jobbet. Allstå en domare som, begår brott får behålla jobbet. Väldigt normalt rättsamhälle.

Så saddam får en rättvis dom av ett normalt rättsväsende. I Sverige hade han varit ute efter 5 år

pga ålderskäl.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...