Jump to content

Överpris + moms?

Lfskbat

Recommended Posts

Varför insisterar Svenska försvaret att köpa "medioker" mtlr från Sverige när det finns bra mtrl från "hyllan"? Jag tänker på alla "stödköp" FM gjort av mtrl av sisådärkvallitet. Gäller inte CV90 som är en bra Svensk produkt. Det jag tänkte på var väl snarare TG11 och JAS mfl.

Varför ska FM betala överpris för reservdelar till dessa "specialare" inom FM? Lite av egen erfarenhet... Gissa vad ett framhjulslager (1 av 4) kostar till en Ptlgb903?

Detta lager kostar över 1000 spänn. Hyllpriset på en Tgb11 portalaxel var/är 70.000:- Varför ska FM betala överpris för jassåprylar som förvisso är bra men som är beroende (indirekt) av externa leveratörer? Varför köper inte FM från hyllorna som alla andra?

Strv122 är ok!

CV90 är ok!

MTLB & BTR duger åt inf (är själv inf, föredrar splitterskydd framför canvas eller traktor)

Varför JAS när det finns SU-27?

Varför dyra "nippon-pippon helikoptrar när det finns Mi-24 "Hind"?

Varför leta efterträdare till Tgb11 när det finns X-antal märke som passar... typ Land-Rover Defender.

Varför insisterar Svenska försvaret att köpa "medioker" mtlr från Sverige när det finns bra mtrl från "hyllan"?

För att den;

1. Inte är medioker.

2. Blir billigare

3. Blir precis det vi behöver

För att det är trevligt att ha råd med mer än 5 flygplan på den budget vi har och att vi faktiskt inser att 25 Gripen ger mer krigseffekt än 4 Su-27 som kostar lika mycket. För att det är bekvämare när inte mer än hälften av flygpassen måste avbrytas på grund av något tekniskt fel. För att vi behövde ett NYTT flygplan och inte ett lika gammalt som de viggen vi skrotade. För att vi behöver ett flygplan som kan vinna luftstrider på riktigt och inte bara se fint ut på flyguppvisningar.

CV90 var bra tycker du, jag kanske kan förutsätta att du har erfarenhet av just det systemet. Du har det inte av Gripen det är då klart, och det kanske borde ha slagit dig då att detta faktum förmodligen är orsaken till dina "insikter" om det systemets dyrhet och dålighet. Nej, sluta krama teven och dess hollywood produktioner, det är patetiskt att "veta" att TomCat är världens bästa flygplan eftersom man sett TopGun, för det är i det facket av experter du nu sorterat in dig.

Varför ska FM betala överpris för reservdelar till dessa "specialare" inom FM? Lite av egen erfarenhet... Gissa vad ett framhjulslager (1 av 4) kostar till en Ptlgb903?

Detta lager kostar över 1000 spänn. Hyllpriset på en Tgb11 portalaxel var/är 70.000:- Varför ska FM betala överpris för jassåprylar som förvisso är bra men som är beroende (indirekt) av externa leveratörer? Varför köper inte FM från hyllorna som alla andra?.

1. Talar du om internpris eller köp utifrån?

2. Kan man köpa allt på Biltema tror du?

har du funderat i termer som systemlivslängd och reservdelstillgång?

Detta lager kostar över 1000 spänn. Hyllpriset på en Tgb11 portalaxel var/är 70.000:- Varför ska FM betala överpris för jassåprylar som förvisso är bra men som är beroende (indirekt) av externa leveratörer? Varför köper inte FM från hyllorna som alla andra?.

1. Talar du om internpris eller köp utifrån?

2. Kan man köpa allt på Biltema tror du?

har du funderat i termer som systemlivslängd och reservdelstillgång?

För att inte tala on alla arbetstillfällen det i sin tur ger.

Sverige har en historia av att tillverka egen krigsmateriel för att vara självförsörjande den dagen man märker att man navigerat fel och hamnat i skitfloden när dessutom paddeln gått sönder. I fallet stridsvagn 122 gjordes bedömningen att det skulle bli för dyrt att utveckla den egna stridsvagn 2000 så det köptes in en från utlandet.

Huruvida Gripen är det bästa som gick att införskaffa just då har jag ingen aning om men den är ju trots allt rätt annorlunda i specen än de utländska aldternativen så jag antar det (förlåt för att jag spekulerar)

Jag har upplevt att sverige är bra på att använda civila komponenter i militära system. jag gjorde en undersökning till en av min logistik kurser där jag tittade på detta fenomen.'

tex Dumpermonterad haubits

Ett stycke civilt dumperchassie som man sedan fyller med de specialkomponenter man behöver. När man behöver delar är det bara att knalla in på första bästa volvo verkstad. Jämför detta då med utländska system.

tex CV 90.

(detta är lite spekulation) om jag inte missminer mig har den en vanliga scania motor i grund som sendan modifierats för att få plats i chassiet. Många delar finns off the shelf hos Scania.

Tex Lastbilsflottan

Sverig använder standrad lastbilar (på gott och ont) delar finns i princip över hela världen. Finns på många håll oxå civila mekniker som kan fixa dessa fordon, kräver ingen "mlilitär specialkompetens" Behövs det special fordon har FMV då modifierat utifrån ett civit alternat tec "Mamax"

Tex Patgb 203

Man må tycka vad man vill om fordonet i sig, men många delar går att återfinna på SISU lastbilar.

Så beroeden på vilket ensklit system man tittar på skilljer det sig. Men totalt sett är i min mening svenska försvaret bra på att nyttja redan befintliga civila system för militär ändamål. Detta reducerar ned reservdelskostnaderna, samt man kan åka snålskjus på uppgraderingar som utvecklas för den civila marknaden.

Bara lite tyck och tänk

Mvh Drv/Gunner Wedberg

Nippon pippon? Nu ser jag när du skrev inlägget på dygnet och att tillståndet kanske inte var så nyktert men vad menar du med Nippon pippon?

Mi-24 är en maskin som jag inte ser i stort sett något vettigt med, så fyll gärna i där med.

Nippon pippon? Nu ser jag när du skrev inlägget på dygnet och att tillståndet kanske inte var så nyktert men vad menar du med Nippon pippon?

Mi-24 är en maskin som jag inte ser i stort sett något vettigt med, så fyll gärna i där med.

Jag kan bara utgå ifrån att det är Hkp 4 (Kawasaki) han avser, och att han hellre hade sett Mi-24 som ubåtsjakts/SAR helikopter. Det vore verkligen intressant att se en motivering till det.

I övrigt känner jag inte till några japansktillverkade hkp i svensk tjänst, inte heller några andra helikoptrar där Mi-24 hade varit ett vettigt alternativ.

/E

MTLB & BTR duger åt inf (är själv inf, föredrar splitterskydd framför canvas eller traktor)

Exakt hur har Sverige tillverkat och utvecklat MTLB och BTR?

Om inte jag minns helt fel är dessa båda sovjetiska byggen som vi köpte för skrotpriser från Polen och andra öststater.

Exakt hur har Sverige tillverkat och utvecklat MTLB och BTR?

Om inte jag minns helt fel är dessa båda sovjetiska byggen som vi köpte för skrotpriser från Polen och andra öststater.

BTR har ju över huvud taget aldrig använts av FM annat än som försöksobjekt.

/E

Varför leta efterträdare till Tgb11 när det finns X-antal märke som passar... typ Land-Rover Defender.

Det är alltid enkelt och tacksamt att slå ner på JAS projektet, men man måsta alltid sätta in det i sin rätta tidsperiod. När kontraktet skrevs så var de enda andra seriösa alternativen i stort sett F-16 eller F-20- Att köpa en öststatsmaskin mitt under kalla kriget existerade överhuvudtaget inte i sinnevärlden för svenskt vidkommande. Av dessa tre alternativ så föredrar jag nog faktiskt Gripen framför de två andra, även om F-20 säkert hade blivit en trevlig liten manskin om den hade börjat produceras.

När kontraktet skrevs så var de enda andra seriösa alternativen i stort sett F-16 eller F-20-

De tre alternativ som studerades närmare var faktiskt F-16, F-18 och det som blev Gripen. F-20 var aldrig seriöst påtänkt.

När kontraktet skrevs så var de enda andra seriösa alternativen i stort sett F-16 eller F-20-

De tre alternativ som studerades närmare var faktiskt F-16, F-18 och det som blev Gripen. F-20 var aldrig seriöst påtänkt.

Vad jag vet var den väldigt påtänkt så länge som det såg ut att bli en produktion av den. Sverige tappade väl intresset när det stod klart att vi skulle bli "launch customer" om vi valde den. Men jag kan givetvis ha fel, det är inte ovanligt... :navy:

Jag kan bara utgå ifrån att det är Hkp 4 (Kawasaki) han avser, och att han hellre hade sett Mi-24 som ubåtsjakts/SAR helikopter. Det vore verkligen intressant att se en motivering till det.

I övrigt känner jag inte till några japansktillverkade hkp i svensk tjänst, inte heller några andra helikoptrar där Mi-24 hade varit ett vettigt alternativ.

/E

Hkp 4 (Vertol) är utvecklad av Boeing, men i vårt fall licenstillverkade av Kawasaki.

Med andra en av värdlens mest använda helikoptrar. :navy:

Hkp 4 (Vertol) är utvecklad av Boeing, men i vårt fall licenstillverkade av Kawasaki.

Med andra en av värdlens mest använda helikoptrar. :D

Ja, och några fler "nippon-pippon" helikoptrar i svensk tjänst känner jag inte till. Resterande är väl tillverkade i Europa eller USA. Det är väl inte alla Hkp 4 som är tillverkade av Kawasaki heller, en del är väl Boeingtillverkade?

/E

PS Du trodde inte jag menade att Boeing CH-46 skulle vara en rakt igenom japanesisk historia, eller?

Vad jag vet var den väldigt påtänkt så länge som det såg ut att bli en produktion av den. Sverige tappade väl intresset när det stod klart att vi skulle bli "launch customer" om vi valde den. Men jag kan givetvis ha fel, det är inte ovanligt... :Malaj:

Det är möjligt, men de slutliga studierna var om F-16, F-18 och Gripen.

Med andra en av värdlens mest använda helikoptrar. :Malaj:

Ja, och några fler "nippon-pippon" helikoptrar i svensk tjänst känner jag inte till. Resterande är väl tillverkade i Europa eller USA. Det är väl inte alla Hkp 4 som är tillverkade av Kawasaki heller, en del är väl Boeingtillverkade?

/E

PS Du trodde inte jag menade att Boeing CH-46 skulle vara en rakt igenom japanesisk historia, eller?

Inte du , men kanske någon annan 0:)

Strv122 är ok!

CV90 är ok!

Du blandar lite äpplen å päron hära...

JAS som tidigare påpekat beställdes mm under "kalla-kriget" Vi kunde inte köpa ryskt då...

Köpa amerikanska flygplan?? Då hade nog VPK gjort en stadskupp..Och sossarna tjaa otänkbart det också

HKP4 köptes väl in på 70-talet nån gång? och det var då framstående maskiner..

Lika där, ryskt=nono

Idag är det en lite annan situation så tgb11 kanske byts mot en galt, landrover eller vad nu som finns.

Kanske till och med något nytt rysktproducerat??

Sveriges dubbelsidighet har kostat massor, men det har oxå gett oss massor i form av en försvarsindustri som spöar dom flesta av stormakternas motsvarigheter.

Det kan bli intressant att se hur det ser ut om en 20år om vi nu svänger om till att leta massa "COTS" istället för att fixa det själva.

Köpa amerikanska flygplan?? Då hade nog VPK gjort en stadskupp..Och sossarna tjaa otänkbart det också

Skulle inte tro det, läs BJE:s inlägg. Vi har ju under åren haft en hel del amerikanska maskiner t ex Mustang, DC-3, Catalina, Hercules, diverse helikoptrar mm. Dessutom finns ju europeiska alternativ, så vi var knappast tvingade att bygga eget.

HKP4 köptes väl in på 70-talet nån gång? och det var då framstående maskiner..

1963. Hkp 4A och B var byggda av Boeing och Hkp 4C av Kawasaki. Hkp 4D var Hkp 4A ombyggda till C-standard. Hade vi köpt dem på 70-talet hoppas jag vi hade valt Chinook istället.

JAS som tidigare påpekat beställdes mm under "kalla-kriget" Vi kunde inte köpa ryskt då...

Nej då, det var inte alls otänkbart. I de slutliga studierna som gjordes innan man fastnade för det SAAB-projekt som blev Gripen så var kandidaterna F-16, F-18 och SAAB. FMV kom fram till att det bästa alternativet var direktköpta F-16 ifall vi skulle ha mindre än 100 fpl, licenstillverkade F-18 ifall vi skulle ha 100 - 200 fpl och SAAB ifall vi skulle ha mer än 200 fpl. Eftersom vi i början på 80-talet visste att vi skulle behöva 350 - 400 fpl så var saken enkel, SAAB blev bäst (och billigast).

Enligt en Gripen-bok jag har hemma så fick vi in offerter från McDonnell Douglas (F-18), General Dynamics (F-16), Northrop (F-5), Dassault (Mirage 2000) och IG JAS (Tornado GR 1... :P).

Av dessa så sållades F-16, F-18 och Gripen fram som de bästa kandidaterna. Offerterna på de amerikanska flygplanen inkluderade modifikationer som skulle krävas för anpassning till svenskt bruk, och båda flygplanen ansågs med råga kunna uppfylla våra krav.

Om jag minns siffrorna rätt så konstaterade man att: (Ser man på.. jag hade visst samma siffror som BJE.. pucko-2a)

Upp till hundra fpl så vore ett direktköp av F-16 det mest ekonomiska.

Upp till 200 fpl skulle licenstillverkning av F-18 vara den bästa lösningen.

Vid en serie på över 200 fpl skulle egentillverkning vara den mest ekonomiska lösningen.

Huruvida dessa siffror även inbegrep nationalekonomiska aspekter och spinoff-effekter vet jag ej. Tror dock att det gällde rena utvecklings/produktionskostnader ut ett försvarsbudgetperspektiv.

Bara för att bringa lite klarhet i vilka som var med initialt, och vilka som gick vidare.

Jag har för mig att Northrop slängde in Tigershark i ett rätt sent skede. Har bestämt för mig att jag sett någon viggencamouflagemålad modell någonstans på någon PR-bild. Det var nog inte så "seriöst" utan mer en halvdesperat förhoppning om att Sverige skulle hoppa av den redan inslagna linjen och köpa utifrån. Ungeför som när SAAB uppvaktar Österrike i hopp om att de ska hoppa av Eurofighter.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle ha funnits någon ekonomi och operativ vinst i att avbryta Gripen-projektet, med allt vad det innebar, vid järnridåns fall, när gripen var under flygutprovning, och istället köpt in Mig-29, som en del fortfarande önskar. Särskillt med tanke på vilka flygplan Gripen idag ersätter förutom Draken, Viggen och Cheetah (Ledtråd: Används av Tjeckien och Ungern och slutar på siffran 29). Det hade tvärt om, varit en ekonomisk katastrof, en idioti utan dess like.

För det första hade det kostat att ersätta IG-JAS för kontraktsbrotten, för det andra hade det kostat stora summor att anpassa östflygplanen till svensk/väst-standard, för det tredje är flygplan byggda för planekonomi inte billiga i drift och underhållsintensiva, vilket är ungefär diametralt motsatt till det man vill uppnå och HAR uppnåt med Gripen, nämligen lägre kostnader per flygtimme.

/E

Köpa amerikanska flygplan?? Då hade nog VPK gjort en stadskupp.

VPK hade inte mycket att säga till om på 80-talet. Kallades "Kamrat 4%" för att de dansade strax över 4%%-spärren.

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____32065.asp

Riksdagsval

År VPK %

1976 4,8

1979 5,6

1982 5,6

1985 5,4

1988 5,8

<snip>

1998 12,0 (ej längre VPK, då de gömt undan K:t), <---Här börjar VP(K)-s reella inflytande.

1998 12,0 (ej längre VPK, då de gömt undan K:t), <---Här börjar VP(K)-s reella inflytande.

Från början hette de (vpk), sedan (vp) och nu (v). Vi får väl hoppas att de snart bara blir en historisk parentes.

Sorry, jag kunde bara inte låta bli att citera en av mina kompisar. :D

Edit: Men stava då!

Edited by eskil

• 3 months later...
Varför insisterar Svenska försvaret att köpa "medioker" mtlr från Sverige när det finns bra mtrl från "hyllan"? Jag tänker på alla "stödköp" FM gjort av mtrl av sisådärkvallitet. Gäller inte CV90 som är en bra Svensk produkt. Det jag tänkte på var väl snarare TG11 och JAS mfl.

Varför ska FM betala överpris för reservdelar till dessa "specialare" inom FM?

tgb 11 medioker?

tgb serien är riktiga krigsmakiner, med mkt bra terräng förmåga.

Jag antar att du är född på 80 eller 90talet, och kanske inte förstår hur den tiden såg ut?

Ryssland var ett enda stort Nordkorea, Sverige låg mitt i mellan det röda Warszawa, och blåa Nato.

Vi var tvunget att vara självförsörjande med allt från ärtsoppa till jaktplan, endast vår egen industri kunde vid ett eventuellt

krig förse oss med vad vi behövde, eftersom vi med stor sannolikhet skulle bli isolerade, all båt/flyg transporter skulle upphöra.

Det fanns inte vapenmässor och "fria" vapen företag som i dag, där länders militärer är ute och rekar utr. och "shoppar"

Fakum var att de flesta vapen tillverkare var nationella, inhemska, och delvis statliga, de var skapade att förse det egna landet med vapen.

Idag lever vapen industrin ett "eget liv" och flyter över nationsgränserna, ta Bofors, Hägglunds, kockums mfl. de är utlands ägda.

Förr var det otänkbart att som tex i dag ta kort på militär utr. och lägga ut det på internet!!

Allt var hemligt! Allt var ett skyddsobjekt!

Idag så är det i de flesta fall bara industriella företagshemligheter, Tilläggs pansar på en cv90 är hemligt så att inget annat företag snor "receptet" på bra kompositblanding, inte för att ryssen ska kunna räkna ut ett nytt cv90 vapen.

En klasskompis stod på perrongen och skulle fota en grafitti på ett pendeltåg på den tiden, var på en lokförare sa det var för bjudet, tåget var ett skyddsobjekt!

Idag är ingenting hemligt, cv90 ligget ute på nätet som vilken Volvo V70 som helst.

Varför ska FM betala överpris för reservdelar till dessa "specialare" inom FM?

Det är en annan fråga...

Jag ska ev. byta en framruta på en Bv309 från Liberia nu i dagarna.

Den rutan kostar 119.000:-

En ruta till en Patria, som så vitt jag vet har samma skyddsklass, och är till och med större än en Bv309 ruta kostar bara 17.000:-

Varför?

Bromsklossarna till bv309 säljs av någom konstig anledning lösa en och en (inte ett pkt om 4 klossar, utan en kloss i en påse) och kostar 349:- st.

det sitter 8st + monterings sats 4st som också kostar 349:- st.

alltså 4188:- + arbete (exl. handbroms) för byta bromsklossar på en BV som har vanliga civila personbils bromsok...

Jag antar att det handlar om utvecklingskostander jämt fördelade på alla reservdelar.

Edited by Spett och slägga

En ruta till en Patria, som så vitt jag vet har samma skyddsklass, och är till och med större än en Bv309 ruta kostar bara 17.000:-

@Spett och Slägga

Kan det vara så att det är i hur stora serier som delarna/reservdelarna görs? samt att det är ju inte direkt vanligt med sådana rutor på den civila marknaden. Allt som är "stycketillverkat" är dyrare då det kostar stora pengar att ställa om maskiner och så vidare. Annars så låter det som att man fläskat på ett gott överpris för grejorna.

II63

Gissa vad ett framhjulslager (1 av 4) kostar till en Ptlgb903? Detta lager kostar över 1000 spänn.

Mycket, mycket billigt med tanke på den relativt korta serie bilen tillverkades i. Jfr med valfri modern personbil.

Gissa vad ett framhjulslager (1 av 4) kostar till en Ptlgb903? Detta lager kostar över 1000 spänn.

Mycket, mycket billigt med tanke på den relativt korta serie bilen tillverkades i. Jfr med valfri modern personbil.

Kan som tillägg nämnas att framhjulslager till Audi 100 kostar ca 1000:- samma pris alltså....

och varför skulle priset på portalaxlarna vara skyhögt... kolla vad ett par portalaxlar kostar civilt.. dom inte billiga..

@Spett och Slägga

Kan det vara så att det är i hur stora serier som delarna/reservdelarna görs? samt att det är ju inte direkt vanligt med sådana rutor på den civila marknaden. Allt som är "stycketillverkat" är dyrare då det kostar stora pengar att ställa om maskiner och så vidare. Annars så låter det som att man fläskat på ett gott överpris för grejorna.

II63

Jag vet inte hur många bv309 (bv206s) som häggo har sålt, eller Patgb 203 (xa-2000?) som Patria har sålt.

Nån som vet?

Jag kan tänka mig att de har sålt lika många ungefär, dvs lika stora serier av res. delar.

Hade Patrias ruta funnits på civila grejor, så hade jag förstått varför den var så mkt billigare.

Märkligt i alla fall..

Edited by Spett och slägga