Jump to content

Recommended Posts

Har några frågor ang. SISU´n som jag hoppas få hjälp med;

1. Är det någon föredragen längd för SISU skyttar?

2. Skulle glasögon vara ett problem för en SISU skytt? (jag har gissat att så är fallet men jag skulle vilja ha det bekräftat)

3. Vad letar befälen efter när dom väljer ut SISU-skyttar? Vad väger in?

4. Under besöksdagen på T2 så förevisades SISU-ledningsfordon upp och dessa hade inte samma torn som de som finns på bilderna på soldf´s info-sida om SISU. Varför? Vad är skillnaden?

00255yu.th.jpg

Edited by Blanco

Till att börja med så kanske man skall påpeka att tjänsten SISU-skytt inte finns som enskild tjänst. Man får tjänsten sisu förare/skytt

1. Pallen man som skytt står på går att reglera i två lägen - och då brukar den kunna passa de flesta. När det begav sig hade vi en förare/skytt som var nästan 2m och en som låg runt 1.60m. Både kunde lösa sin uppgift även om det kan sägas att den tidigare hade det lite trångt bakom ratten och den senare fick stå på ammolådor.

2. Kanske inte så där toppen men vi hade minst en glasögonprydd förare/skytt.

3. Som sagt ovan - tjänsten är förare/skytt och de är därför på jakt efter någon med erfarenhet av att framföra tunga/stora fordon. Vikten är kanske inte det första man kollar på...

4. Det du såg var ingen SISU utan en patgb-203. Den kan du läsa mer omhär

Till att börja med så kanske man skall påpeka att tjänsten SISU-skytt inte finns som enskild tjänst. Man får tjänsten sisu förare/skytt

1. Pallen man som skytt står på går att reglera i två lägen - och då brukar den kunna passa de flesta. När det begav sig hade vi en förare/skytt som var nästan 2m och en som låg runt 1.60m. Både kunde lösa sin uppgift även om det kan sägas att den tidigare hade det lite trångt bakom ratten och den senare fick stå på ammolådor.

2. Kanske inte så där toppen men vi hade minst en glasögonprydd förare/skytt.

3. Som sagt ovan - tjänsten är förare/skytt och de är därför på jakt efter någon med erfarenhet av att framföra tunga/stora fordon. Vikten är kanske inte det första man kollar på...

4. Det du såg var ingen SISU utan en patgb-203. Den kan du läsa mer omhär

OK, tack för svaren, dumt av mig att inte inse att det inte ens var en SISU :mellow: . Men på den goda sidan verkar det inte helt kört att bli uttagen till skytt. Och om svaret på fråga tre, under infodagen så lät det på befälen som man skulle utbilda skyttar och förare separat, snarare än förare/skyttar. Elller missuppfattade jag dem? :(

Edited by Blanco
OK, tack för svaren, dumt av mig att inte inse att det inte ens var en SISU :mellow: . Men på den goda sidan verkar det inte helt kört att bli uttagen till skytt. Och om svaret på fråga tre, under infodagen så lät det på befälen som man skulle utbilda skyttar och förare separat, snarare än förare/skyttar. Elller missuppfattade jag dem? :(

Ja på 203:an utbildar man vad jag vet förare och skyttar separat MEN man gör det inte på SISUn! Tornet på 203:an är i princip samma som sitter på pbv302 så vad som krävs för att passa den tjänsten kan säkert någon som kan den svara på.

Om man skall ut på mission med Patgb 203 så strävar man alltid efter att skytten och föraren kan byta plats med varandra. VC bör även kunna lösa de två andras tjänster. I idealet (förekommer) så är man 4 i besättningen. "Tailgunnern" har då också skytt/förare utbildning och alla i vagnen kan allt.

Om man skall ut på mission med Patgb 203 så strävar man alltid efter att skytten och föraren kan byta plats med varandra. VC bör även kunna lösa de två andras tjänster. I idealet (förekommer) så är man 4 i besättningen. "Tailgunnern" har då också skytt/förare utbildning och alla i vagnen kan allt.

Blir till att övningsköra utav bara helvete under permissionerna då (om jag nu ens blir skytt utan körkort :Malaj: ) så man kan ta kortet så snart som möjligt. Med lite tur kanske jag har kortet lagom till termin två :(

På EN04 så var alla Skytt/Förare/VC utbildade man körde med 3 mana fast man ingentligen vill ha 4mana med Tailgunnern som vagns utbildad också men fick nej uppifrån på det.

Och som KSP skytt så är man oftast tailgunner :Malaj: gutt när solen skiner ett helvete när det regnar ;)

Teoretiskt sett, om jag blir uttagen till skytt och sedan under värnplikten tar körkort, skulle jag kunna få VC/Förar utbildning under tredje terminen om jag ansöker till NBG? Eller är tredje terminen till för annan slags utbildning?

*edit* Fick svar från T2;

Jag har tagit del av din fråga som du mailade.

Då jag är stabschef på utbildningsbataljonen på T2 så kan jag svara dig.

Svar: Det som är planerat är att utbilda 4st skytt/förare till patgb 203.

:Malaj: My dreams of glory ended before they began

Edited by Blanco

Tornet på Patria 203A är från PBV 302,enda som är skillnaden är att det sitter extra pansar på det samt att kylsystemet är ändrat(Behållaren är en vindrutespolar typ)....mycket mindre än den på PBV.....Annars är det samma torn och samma AKAN....

Samt,sätter man ett torn från 50-60 tal i en konstruktion från 2000 talet så kan man ju kyssa NBC sytemet i röven...eftersom tornet läcker som ett såll och du får högre övertryck med vanliga fläktarna än med NBC systemet....om man inte kollar på Sjukvårdsvagnen som då inte har ett torn där då NBC systemet funkar mycket bättre

Bara ett kort inlägg vad gäller förar biten, hade jag suttit som ansvarig för att välja ut vilka som skulle bli förare/skytt på en patria så hade jag inte tagit en soldat med ett precis färskt körkort. Utan snarare letat efter en med så mycket körvana som möjligt, helst med tunga fordon och ett C körkort (vilket visserligen är rätt ovanligt att man har innan man rycker in men de finns).

Guest Forssman
Har några frågor ang. SISU´n som jag hoppas få hjälp med;

1. Är det någon föredragen längd för SISU skyttar?

2. Skulle glasögon vara ett problem för en SISU skytt? (jag har gissat att så är fallet men jag skulle vilja ha det bekräftat)

3. Vad letar befälen efter när dom väljer ut SISU-skyttar? Vad väger in?

4. Under besöksdagen på T2 så förevisades SISU-ledningsfordon upp och dessa hade inte samma torn som de som finns på bilderna på soldf´s info-sida om SISU. Varför? Vad är skillnaden?

00255yu.th.jpg

1. Jag är 188cm ungefär och det var ganska trångt. (var skytteGB i en patria, så jag har provsuttit några gånger! ;) )

2. Ingen fara

3. Förare, skytt och VagnC får samma utbildning, förare och skytt växlar sedan.

4. somsagt, det du såg på t2 var ingen SISU utan en patria.

• 2 weeks later...
  • Super Administrators

är 189cm och går ner på skyttplatsen både på SISUn och PATRIAn. Patrian är småtrång nerluckat ja, men det funkar.. har till och med somnat där en gång. gäller bara att hitta utrymmena.

är 189cm och går ner på skyttplatsen både på SISUn och PATRIAn. Patrian är småtrång nerluckat ja, men det funkar.. har till och med somnat där en gång. gäller bara att hitta utrymmena.

Är väl samma torn som på 302:an? där finns de ju gott om plats att sova på :P :tveka:

• Super Administrators

Är väl samma torn som på 302:an? där finns de ju gott om plats att sova på :P :)

Jo men utrymmet runtomkring är inte samma. På patrian måste jag få ut benen snett frammåt under akanen med fötterna ovanpå batterilådan i nödexitutgånen för att kunna sträcka på mig och sova "bekvämt"

Kommentarerna om tornet får mig att tänka på när fordonet presenterades på LG med orden "-Ett fordon för 2000-talet!"

En Lt ur åhörarna i skolsalen, -Visst, baserat på en pskbil från 70-talet, med ett torn från 60-talet och beväpnad med en kanon från 50-talet där man sätter killar födda på 80-talet!

/Koskela :)

• 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ska tydligen ligga som skyttesoldat ''stridsfordon 90'' på en ptgb203a så jag har några frågor.

1. Går det som skyttegrupp att strida från vagnen som på strf 90? Har sett två luckor i taket men det kanske är för något annat?

2. Hur är det med utrymmet om man ska sitta en hel skyttegrupp därbak jämnfört med strf90?

3. Går det att se ut där bak förutom genom luckorna på taket och är stolarna sköna? :-P

Ska tydligen ligga som skyttesoldat ''stridsfordon 90'' på en ptgb203a så jag har några frågor.

1. Går det som skyttegrupp att strida från vagnen som på strf 90? Har sett två luckor i taket men det kanske är för något annat?

2. Hur är det med utrymmet om man ska sitta en hel skyttegrupp därbak jämnfört med strf90?

3. Går det att se ut där bak förutom genom luckorna på taket och är stolarna sköna? :-P

Har tjänstgjort ett par veckor på Patgb 203 som skytt/förare.

1. Det går att strida från de luckor, dock är de inte lika anpassade för ändamålet som Strf 90. Går att strida två per lucka men det är trång. Sedan kan man välja att stå på sätet eller stå på vagnsgolvet. Beror på vad man skall gör. Nackdelen med patrinas luckor är att man exponerar relativt mycket av kroppen för att få en vettig skjutställning.

2.Ungeför samma utrymme, upplever det som att det är större "takhöjd" i Patrian. Dock är en av platserna i Patrian halft under vapenhuven, den platsen är rätt trång. Finns mer palts för utrustning bakom stolarna i Patrian contra 90:an,

3.Det finns tre prismor per sida i bakvagnen samt två st på bakdörrarn. Utöver detta kan man öppna "skottgluggarna" och titta ut. Sätena är rätt ok, Saknar dock stöd för huvudet så man kan få intressanta upplevelser när föraren missar att anmäla hinder.