Jump to content

Recommended Posts

Tjänare!

 

Har sökt till IA03´s grkpluton och undrar hur väl 203an fungerar som "pjästransport" för grk. I kosovo drogs pjäserna av sisuvagnar men hur väl fungerade de? Aminsatsen som FMV tagit fram ser ut som ett skämt. Hoppas inte det är bestämt än.

 

Har själv ingen erfarenhet av vare sig 180an eller 203an så jag skulle uppskatta lite info.

 

Mvh knotas

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen personlig erfarenhet av SISU eller Patria som dragfordon men finnarna använder den som artilleridragare så helt fel borde den inte vara.

 

Grk-inredningen är fastställd så det lutar väl åt att det blir Patgb203A som dragare om man vill ha splitterskydd.

Enda alternativet är väl Pbv401.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Nä fy f-n.

Kommer inte ihåg exakta antalet am vi hade med oss men det var typ 9 eldstötar + lys, rök och strix. Ok för att 13 bilen inte skyddar mot annat än regn(knappt), men den kunde trots allt föra med sig hyfsat mycket granater.

 

Sedan är jag lite orolig över axlarna till vagnen. De har ju debbaterats här tidigare. Pjäsplatserna ligger trotsallt sällan mitt på en stor fin äng.

 

Tack Swede

Link to comment
Share on other sites

Sitter och kollar i I-boken till Patgb203A och enligt tillbehörslistan för grk-inredningen så ska det vara tre amrack i mittgången.

Ser ut som att det ryms 10? granater i varje rack.

På bilden på FMV hemsida är det bara utritat ett rack.

Dessutom medförs fyra 120 psvinggr 94 slufa (STRIX)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Det låter sannerligen mycket bättre! Skägget började trilla av där ett tag.

På FMvs inventarielista(pdf varianten) står det ganska krånligt, men jag ser nu att du nog har rätt. Du har ju trots allt boken:)

När jag var uppe i skövde på pansardagen hade FMv ställt ut en hel radda med inredningsbeskrivningar längs en 203a. Samma som finns i pdf-format men där vet jag att det stod 14st granater. Antagligen är det väl det som spökar i mitt huvud.

 

Tack igen och om du vet ngt(eller ngn annan) om felen på kärran åtgädas får du gärna säga till.

 

Nu gäller det bara att bli uttagen också:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer Patgb 203 att användas som dragfordon överallt, eller kommer Valpen fortfarande att användas på vissa ställen?

Nån som vet.

Blir det inte oehört trångt för grk gruppen och mekigt att att ta sig in/ut ur vagnen om man har en massa granater i mitten?

Link to comment
Share on other sites

Valpen (ptgb 903) har nog inte använts på länge. :/

Däremot så lär nog grk få dras med tgb 13/30 inom överskådlig framtid.

 

Jag kan inte tänka mig att Patgb kommer att komma ut på förbanden som grk-dragare, den är nog förbehållen internationell tjänst.

 

En sak är iofs att det införs restriktioner för tgb 11/13/20 http://www2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=11519 vilket kan innebära att man går ifrån dessa fordon och går över till tgb30/40 istället.

 

Det bästa vore naturligtvis om man försåg förbanden med samma fordon som används under internationella uppdrag.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Knotas.

 

Tänkte inte på bandvagnen men den kan ju vara ett alternativ.

Speciellt nu när dom sätter 55 km/h som högsta hastighet på tgb 11/13/20

BvS10 är väl inte inköpt ännu eller har jag missat något?

 

Achilleos.

 

Naturligtvis är ju AMOS det bästa men eftersom den inte finns i försvaret ännu och inte kommer inom de närmsta sex åren så lär vi få dras med de gamla dragna systemen ett tag till.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne (vilket inte var så länge sedan ;) ) Så hadde vi en uppsättning av sprintrarna, kallades Passagerarterängbil 5 eller något... Rycktet som jag uppsnappade på ASSÖ var att dom skulle ersätta 11:an, men det finner jag högst otroligt... Visst dom var bra på väg, och man kunnde transportera nycket i dom, men i terräng så sög dom ganksa hårt, visst dom hadde diff. spärrar 4-hjulsdrift och terrängväxel, men problemet var, vilket jag fick bekräftat under remin, när jag samtalde med några Tekn.off., var att trots att dom höjt chassit, så hadde dom fortfarande raka hjulaxlar, vilket tog bort hela ideén med höjt chassie... Ett annt problem var att den år på 12v, när alla andra militära fordon går på 24v...

brodbuss_11.jpg

http://www.rindab.se/brodbuss00.htm

Link to comment
Share on other sites

att: Swede

 

Så vitt jag vet är de inte inköpta. Men två befäl jag talade med på pansardagen sade att de skulle köpas in till IA03. Problemet var att de inte var klara än. Troligtvis likadant som med 90c och 203an, kommer senast att vara klara 030701. 308an hade visat sig inte hålla måttet eller något sådant. Tyskarna hade redan köpt 200-300st. Har därimot ingen aning om vilka som skullha dem eller vad de ska användas till.

 

Var kanske lite önsketänkande de drog iväg med?

Link to comment
Share on other sites

krhteka.jpg

 

http://tietokannat.mil.fi/hyry2001/get2data.php3?id=74

 

Tar sig fram i princip överallt, snabb att gruppera etc.

 

Variant av att ha grk på bandvagn. Vagnen är en Sisu NA-110 och grk:n en 12 cm för ändamålet modifierad Patria m/92, och inte en 81 mm som VC tror nedan, (jag ändrar i mitt inlägg här för att klargöra vad det är för system, för att undvika framtida missförstånd).

 

Enligt sidan där jag hittade ovanstående bild så utbildas det i granatkastarkompaniet pjäsfolk, mätfolk och sambandfolk. Känns som att de faktiskt träffar vad de skjuter på.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte bryr sig om att sikta ja!

Vill man träffa så skall man ha ut rikttavlor o grejer! tar genast lite mer tid...

 

För övrigt så är det en 8,4 cm GRK på bilden, tror IA03 vill ha riktiga grejer, denna kan du in princip enbart skjuta spräng med!

Link to comment
Share on other sites

För att hålla mig till det som tråden handlar om.

 

OM det är en 12:a, vilket jag tvivlar på, så lär de inte ha normala skjutavstånd, anledningen till det är att det längre eldröret finns just för att kompensera den högre tyngden hos en 12 cm granat. Kortare eldrör=kortare skjutavstånd, dvs oanvändbar för alla pansarförband tex IA03.

 

För att träffa måste man ha rikttavlor, oavsett vilken utbildning man har. PUNKT SLUT

Link to comment
Share on other sites

Härmed erkänner jag glatt att jag haft fel beträffande dimensionen på eldröret, en lurig kamera vinkel lurade mig på den första bilden. Det är en 12:a.

 

LD>> kolla på bilden på forumet sen på den länkade bilden, det som saknas på den nerfällda luckan i den första bilden är garanterat de berömda rikttavlorna!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det verkar ju bara vara en upphottad minibuss. Man skulle ju behöva nåt i stil med en Geländewagen eller nåt.

 

Eller varför inte Hummer :thumbs:

Om tgb 11-20

 

"I Försvarsmakten finns det totalt cirka 3 500 fordon kvar av alla tre typerna och de är huvudsakligen avsedda för person- och materieltransporter. Cirka 1 500 stycken är i drift och de ersätts successivt av moderna fordon, till exempel Mercedes Sprinter, Mercedes Geländewagen och Volkswagenbussar med och utan fyrdjulsdrift."

 

 

http://www.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=11520

 

HMMWV får vi nog aldrig se i FM.

Link to comment
Share on other sites

Mätfolket finns för att ta ut grovriktning, inte skjutriktning.

Det går helt enkelt till så att mätfolket åker dit innan den skjutande enheten, mätenheten mäter ut tex exakt över den granen är det x streck. Pjäsfolket kommer dit, får reda på exakta riktningar för gruppering, grupperar, med bla rikttavlor, och får sen skjutriktningar från b-platsen.

Det GÅR inte att skjuta grk utan rikttavlor!

Link to comment
Share on other sites

ok lite OT  men   ..mm    Sprinter är ett misstag

Försvarsmakten har köpt in detta misstag och det ÄR meningen att den skall ersätta tgb 11 och varianter.

Då undrade jag hur i ända in i dalen ska de ersätta alla 13- & 20bils varianter. Sprintern klarar bara 5 man om man satt in RA180+480 ..annars 6 man. (inkl) stridsutrustning.  :(

 

Totalvikten är nästan 3,5 ton.  SprinterPickup totalväger över 3,5 ton  =  C kort eller Lastbilförarbevis !   Fast sen så kom FM på i efterhand att ojdå.. det kanske inte var så bra, så de fixade till en utbildning där du kan få köra den om du går en

speciell utbildning.  :(

Sen alla problem som jag råkat ut med den tänker jag inte slänga upp .. tror jag skrivit det i nån annan tråd nånstans.

:sneaky2

 

----

 

Grk + Patrian är ju däremot ett bättre fungerande koncept.

I bilden  

mortar3D.jpg

.. så ser jag något upp mot vänstra väggen..  Är det GRK-rör ?  eller är det STRIX-granater ?

 

Vad beträffande AMOS så undrar jag om den någonsin kommer att bli verklighet. Jag har sett att det finns en vagn som används till prov,  men   om jag lägger till vad jag vet om  truppvarianten  och lägger till vad jag tror ett sådant torn med ammo väger, och jämför med vad vagnens nuvarande konstruktion klarar av,  så får jag en misstänksam kalkyl. ???

 Jag tror att ska de ha  AMOS på  203´an så krävs det 'lite' ändringar i/på vagnen  bl.a  axlarna som är en svag länk i detta sammanhanget.

 

AMV  Finnarnas nya APC verkar ju däremot mer anpassad.

 

Jag spekulerar bara nu, men visst ska det bli intressant. Jag tycker bara  och hoppas att nån tänker till innan de skjuter ut sig igen.

 

@The Swede

Det stämmer med Garantireparationerna,  vagnarna håller just nu på att gå igenom GT  och innan de rullar till mobförrådet så ska en massa saker vara gjorda.  

Samt så är det ju en massa skrivelser till HKV om ändringar i vagnen som måste göras.  T.ex så har EOD killarna skrivit på ett papper om vad som MÅSTE göras om de ska åka nånstans.

Samt likadant med ambulansen där syrrorna och förarna vägrar åka såvida de inte får en ny bårställning ditmonterad.

 

*kliar sig i huvet och ojjar lite*   ???

Link to comment
Share on other sites

Beträffande de mystiska rören, så tror jag det är STRIX-granater. Dels av formen och dels av att det helt enkelt inte finns någon anledning till att ha med sig extra eldrör, dom går liksom inte sönder....

 

Är också rätt skeptisk till att finnarna har denna kärra som bärare, dels pga viktaspekten o dels att den har hjul. Såg en film från en testskjutning med AMOS-tornet på en Patgb203. ett eldöppnande med tornet klockan 3 gjorde att hela vagnen liksom vek sig, baksidan av tornet var inte många decimeter från att doppa i marken.

Detta fick oss när vi utförde våra försök o simuleringar att alltid eftersträva att skjuta med tornet kl 12. Tror dock att 90:an klarar sidkrafter bättre!

Link to comment
Share on other sites

Finns ju speciallösningar när krafterna blir stora. Ex. luftvärnsversionen...

 

crotale.jpg

 

radarversionen, etc står ju på någon form av hydrualiska fötter. Att AMOS på XA-203 inte är helt kass utgår jag ifrån eftersom det är bestämt att den ska ingå organisatoriskt med 12 st vagnar per insatsbrigad. Enda nöten är väl att man just nu håller på och fälttestar AMV:n. Få se vad de kommer fram till.

 

Vc_90: De finska bandvagnsmonterade grk:na är ju ändå halvöppna. Mer slutna vagnmonteringar av grk har ju funnits sen ww2. Jag vete fan vilken teknik de använder när de riktar, men på 50 år lär man sig nog träffa rätt ändå. Med eller utan rikttavlor.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en okunnig, men "rikttavlor", motsvarar det månne de röd-vita riktpinnar som typ alla ytländska artillerifordon bär med sig. Det var en tråd om detta på ett modellbyggarforum där någon undrade om dessa forfarande användes, och jodå, Paladin-vagnarna bar fortfarande på dessa pinnar, liksom förfäderna gjorde under WW2....

 

Min kunskap om artilleri är begränsad till GW-Basic Gorillas.. typ.. :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...