ETAB Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Jag ligger inne nu på Amf1 och kan bara säga att befälet i filmen är troligtvis det bästa befälet jag haft och då syftar jag inte på att dom andra var dåliga men han är riktigt duktig. Han var min plutons steff PC tills det här hände nu är han under utredning och vi kommer aldrig att få se honom igen så det finns nog ingen som ångrar den här nakengrejen mer än han själv. Ryktet säger även att skjutningen ägde rum under en berto och var alltså inte med i själva utbildningen. Quote
PBGRK 0506 Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 (edited) Det befäl som det handlar om är jävligt duktig och en bra kille som förstår sina soldater. Var rörande när hela amfskyttekomp gav det berörda befälet sitt stöd förrförra veckan. Edited June 9, 2006 by PBGRK 0506 Quote
JTS Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Var rörande när hela amfskyttekomp gav det berörda befälet sitt stöd förrförra veckan. Hade kompaniet kläder på sig under manifestationen? (Förlåt, jag var bara tvungen... ) Quote
Vargas Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Var rörande när hela amfskyttekomp gav det berörda befälet sitt stöd förrförra veckan. Hade kompaniet kläder på sig under manifestationen? (Förlåt, jag var bara tvungen... ) Till tonerna av "250Kg kärlek - Vad det är skönt att vara naken" Quote
Vysotskij Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Nej Hade hela amfskkomp nakenmanifestation till stöd för ansvarigt befäl? Quote
MatsN Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Åkte till Gbg enbart för o se Amf1 landstigningen... Frågade när jag kom dit om var den skulle ske, och fick ett *ansåg jag vid tillfället* lite väl stort flin tillbaka med beskedet att den var inställd.. Bitarna faller på plats.. Quote
Medic Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen. Vilka är "fackmännen"? Och hur tror du "fackmännens" fackmässiga beslut hade sett ut om filmen inte nått media? Quote
Krook Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen. Vilka är "fackmännen"? Och hur tror du "fackmännens" fackmässiga beslut hade sett ut om filmen inte nått media? Hade det varit någon med guts som handlagt ärendet hade det gått till FPAN även om inte filmen nått media. /Krook Quote
Pansarslusken Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 (edited) Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen. Vilka är "fackmännen"? Och hur tror du "fackmännens" fackmässiga beslut hade sett ut om filmen inte nått media? Haha! Svaret på din fråga besvaras i senaste meddelande, FPAN är väl så mycket fackmän man kan bli. Men visst, vi kan väl starta en tråd som kan döma officerarna här på SOLDF. Och du kan ju vara ordförande, du verkar ju vara en fackman ;). Ursäkta den syrliga sarkasmen, inte mening att vara typig, ärligt talat. Men om jag kan sitta här och säga vad de omtalade fackmännen (tex. FPAN) skulle döma, då behöver ju inte de ens sitta där. Min gissning skulle vara så tagen ur luften så det är inte ens någon mening. Man kan ju alltid spekulera, så vad tror du? Trevlig kväll. Edited June 14, 2006 by Pansarslusken Quote
Medic Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen. Vilka är "fackmännen"? Och hur tror du "fackmännens" fackmässiga beslut hade sett ut om filmen inte nått media? Haha! Svaret på din fråga besvaras i senaste meddelande, FPAN är väl så mycket fackmän man kan bli. Men visst, vi kan väl starta en tråd som kan döma officerarna här på SOLDF. Och du kan ju vara ordförande, du verkar ju vara en fackman ;). Ursäkta den syrliga sarkasmen, inte mening att vara typig, ärligt talat. Men om jag kan sitta här och säga vad de omtalade fackmännen (tex. FPAN) skulle döma, då behöver ju inte de ens sitta där. Min gissning skulle vara så tagen ur luften så det är inte ens någon mening. Man kan ju alltid spekulera, så vad tror du? Trevlig kväll. Ja riktigt trist sarkasm, särskilt med tanke på att den framförs av en 19-årig flottist- ursäkta den syrliga ironin, inte meningen att vara typig jag heller, ärligt talat. I det här fallet måste ni ju förstå att utfallet med största sannolikhet påverkas av medias uppmärksamhet?? Skrivbordsgeneraler och byråkrater finns det många av tyvärr, får hoppas att de inte lyckas sabba en kompetent officers karriär nu. Quote
Hans Engström Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 Det är nog inte riktigt så att man kan klassas som kompetent officer om man tillåter något sånt här att ske. Quote
Pansarslusken Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 (edited) Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen. Vilka är "fackmännen"? Och hur tror du "fackmännens" fackmässiga beslut hade sett ut om filmen inte nått media? Haha! Svaret på din fråga besvaras i senaste meddelande, FPAN är väl så mycket fackmän man kan bli. Men visst, vi kan väl starta en tråd som kan döma officerarna här på SOLDF. Och du kan ju vara ordförande, du verkar ju vara en fackman ;). Ursäkta den syrliga sarkasmen, inte mening att vara typig, ärligt talat. Men om jag kan sitta här och säga vad de omtalade fackmännen (tex. FPAN) skulle döma, då behöver ju inte de ens sitta där. Min gissning skulle vara så tagen ur luften så det är inte ens någon mening. Man kan ju alltid spekulera, så vad tror du? Trevlig kväll. Ja riktigt trist sarkasm, särskilt med tanke på att den framförs av en 19-årig flottist- ursäkta den syrliga ironin, inte meningen att vara typig jag heller, ärligt talat. I det här fallet måste ni ju förstå att utfallet med största sannolikhet påverkas av medias uppmärksamhet?? Skrivbordsgeneraler och byråkrater finns det många av tyvärr, får hoppas att de inte lyckas sabba en kompetent officers karriär nu. Japp, men du vet inte vilken gren, eller tjänst i flottan jag har. Och om du nu tror att jag ligger på någon båt, så har du fel. Om du sedan trackar ned på min utbildning så kan jag säga att den är garanterat mycket jobbigare/hårdare/mer utmanande, än din. Men de adjektiven jag drog upp nu är så abstrakta så det nästan är lite löjligt av mig att ens skriva det. Men men, du fattar vad jag menar . Aja, om jag nu skiter i min heder och mognar på 10 sekunder så kan vi diskutera. Jo det är ju klart att saker och ting påverkas av media, men så är det ju med allt. Pressen på de som handhar ärendet, antingen inom Försvarsmakten, eller möjligtvis civilt, kommer vara enorm. Och det finns otaliga exempel om vad massmedias press kan göra så, visst har du rätt. Sen om vi ska sitta och spekulera här, vilket inte ENS massmedia gör, det går väl att diskuteras. Tillägg: Du är fanimej inte en kompetent officer om du tillåter en sådan grej. Antingen så är man en svag människa som inte står emot trycket från några fjuniga 19-åringar (jag är en sådan), och då ska man inte tas in till Officershögskolan. Eller är man så dum/oansvarig att man tillåter något sådant. Vad är man för föredöme egentligen när man gör en sådan sak? OK, det kanske inte var livsfarligt, men vad händer härnäst? Skjuta in AK:n när någon håller upp helfiguren a lá Schakalen-style. Enligt mig, om vi nu ska snacka kompetenta befäl, så är detta absolut inte ett sådant. Pinsamt och onödigt för Försvaret, speciellt nu när man bedriver en stor kampanj. Oerhört synd. Kan också tillägga det att, där jag gör lumpen, där har vi endast (med få undantag) kompetenta befäl (oerhört bra). Och inte ETT enda befäl skulle få för sig att tillåta något sådant. Från fänrik till högska rank. Vi skulle nog inte ens få ta av oss fältjackan vid en skjutövning, även om det är 25 grader varmt. VARFÖR CHANSA? MVH Edited June 15, 2006 by Pansarslusken Quote
Mungojerrie Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 För min egen del myser jag ofta lite för mig själv när jag läser "hårresande" skildringar från FM. Inte för att jag kanske tror att dessa alltid passar in i "dagens FM", men det påminner mig om min egen värnplikt för många år sedan. Vissa "övningar" känner jag igen, medan andra har tillkommit i sann kreativ uppfostringsanda. Det är meningslöst att älta i att "vi gjorde minsann si -och vi gjorde så", men jag tror att vissa journalister hade fått glädjefnatt (skadeglädje?) om de bara fått se en tiondel av vissa övningar som åtminstone jag genomfört och trott var fullstänfigt normala, för det förbandet. Håller verkligen försvarets utbildningsmetoder alltid för granskning? De kanske ska det i sann demokratisk anda, men behöver verkligen vi som är / har varit i gröna kläder och har / har haft ett intresse för FM spä på sensationshysterin kring dylika "avslöjanden"? Måste man alltid en viss sorts övning eller utbildningsmetod motiveras för envar? Finns det plats för mentaliteten "Det som inte dödar härdar" i dagens försvar? Några funderingar. /M Quote
Ing Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Japp, men du vet inte vilken gren, eller tjänst i flottan jag har. Och om du nu tror att jag ligger på någon båt, så har du fel. Om du sedan trackar ned på min utbildning så kan jag säga att den är garanterat mycket jobbigare/hårdare/mer utmanande, än din. Men de adjektiven jag drog upp nu är så abstrakta så det nästan är lite löjligt av mig att ens skriva det. Men men, du fattar vad jag menar . Aja, om jag nu skiter i min heder och mognar på 10 sekunder så kan vi diskutera. Jo det är ju klart att saker och ting påverkas av media, men så är det ju med allt. Pressen på de som handhar ärendet, antingen inom Försvarsmakten, eller möjligtvis civilt, kommer vara enorm. Och det finns otaliga exempel om vad massmedias press kan göra så, visst har du rätt. Sen om vi ska sitta och spekulera här, vilket inte ENS massmedia gör, det går väl att diskuteras. Tillägg: Du är fanimej inte en kompetent officer om du tillåter en sådan grej. Antingen så är man en svag människa som inte står emot trycket från några fjuniga 19-åringar (jag är en sådan), och då ska man inte tas in till Officershögskolan. Eller är man så dum/oansvarig att man tillåter något sådant. Vad är man för föredöme egentligen när man gör en sådan sak? OK, det kanske inte var livsfarligt, men vad händer härnäst? Skjuta in AK:n när någon håller upp helfiguren a lá Schakalen-style. Enligt mig, om vi nu ska snacka kompetenta befäl, så är detta absolut inte ett sådant. Pinsamt och onödigt för Försvaret, speciellt nu när man bedriver en stor kampanj. Oerhört synd. Kan också tillägga det att, där jag gör lumpen, där har vi endast (med få undantag) kompetenta befäl (oerhört bra). Och inte ETT enda befäl skulle få för sig att tillåta något sådant. Från fänrik till högska rank. Vi skulle nog inte ens få ta av oss fältjackan vid en skjutövning, även om det är 25 grader varmt. VARFÖR CHANSA? MVH Tråkigt att du inte kan fylla i din profil på ett vettigt sätt då... Jag tror inte att någon sett medverkande befäl som inkompetenta varken före eller efter den här skjutningen. Tråkigt att omdömet brister ibland. Hur väl tror du att du EGENTLIGEN känner dina befäl? Att hålla i målfiguren är definitivt ett brott mot SäkI, varför tramsar du till det? "Vi skulle nog inte ens få ta av oss fältjackan vid en skjutövning, även om det är 25 grader varmt. VARFÖR CHANSA?" Ser inte problemet med att skjuta i fältskjorta om vädret "så kräver". Många gånger som det vore befogat att göra lättnader i klädseln, helt enkelt för att det vore så mycket mer realistiskt. Vem kommer att ALLTID gå med fältjackan på sig om det är 30 grader varmt? När soldater svettas sönder och försämrar sitt skytte... kan vi kalla det .. oansvarigt? Quote
Pansarslusken Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Japp, men du vet inte vilken gren, eller tjänst i flottan jag har. Och om du nu tror att jag ligger på någon båt, så har du fel. Om du sedan trackar ned på min utbildning så kan jag säga att den är garanterat mycket jobbigare/hårdare/mer utmanande, än din. Men de adjektiven jag drog upp nu är så abstrakta så det nästan är lite löjligt av mig att ens skriva det. Men men, du fattar vad jag menar . Aja, om jag nu skiter i min heder och mognar på 10 sekunder så kan vi diskutera. Jo det är ju klart att saker och ting påverkas av media, men så är det ju med allt. Pressen på de som handhar ärendet, antingen inom Försvarsmakten, eller möjligtvis civilt, kommer vara enorm. Och det finns otaliga exempel om vad massmedias press kan göra så, visst har du rätt. Sen om vi ska sitta och spekulera här, vilket inte ENS massmedia gör, det går väl att diskuteras. Tillägg: Du är fanimej inte en kompetent officer om du tillåter en sådan grej. Antingen så är man en svag människa som inte står emot trycket från några fjuniga 19-åringar (jag är en sådan), och då ska man inte tas in till Officershögskolan. Eller är man så dum/oansvarig att man tillåter något sådant. Vad är man för föredöme egentligen när man gör en sådan sak? OK, det kanske inte var livsfarligt, men vad händer härnäst? Skjuta in AK:n när någon håller upp helfiguren a lá Schakalen-style. Enligt mig, om vi nu ska snacka kompetenta befäl, så är detta absolut inte ett sådant. Pinsamt och onödigt för Försvaret, speciellt nu när man bedriver en stor kampanj. Oerhört synd. Kan också tillägga det att, där jag gör lumpen, där har vi endast (med få undantag) kompetenta befäl (oerhört bra). Och inte ETT enda befäl skulle få för sig att tillåta något sådant. Från fänrik till högska rank. Vi skulle nog inte ens få ta av oss fältjackan vid en skjutövning, även om det är 25 grader varmt. VARFÖR CHANSA? MVH Tråkigt att du inte kan fylla i din profil på ett vettigt sätt då... Jag tror inte att någon sett medverkande befäl som inkompetenta varken före eller efter den här skjutningen. Tråkigt att omdömet brister ibland. Hur väl tror du att du EGENTLIGEN känner dina befäl? Att hålla i målfiguren är definitivt ett brott mot SäkI, varför tramsar du till det? "Vi skulle nog inte ens få ta av oss fältjackan vid en skjutövning, även om det är 25 grader varmt. VARFÖR CHANSA?" Ser inte problemet med att skjuta i fältskjorta om vädret "så kräver". Många gånger som det vore befogat att göra lättnader i klädseln, helt enkelt för att det vore så mycket mer realistiskt. Vem kommer att ALLTID gå med fältjackan på sig om det är 30 grader varmt? När soldater svettas sönder och försämrar sitt skytte... kan vi kalla det .. oansvarigt? Nu var mitt fältjackeexempel väldigt extremt. Men ska man dra allt till det yttersta, så visst. Om man har en övning i patrullstrid (gruppstrid kallar väl kanske ni det). Och man tex. övar ett korridorsförfarande på en smal väg. Kan det inte hända att man får skållheta hylsor på sig av en KSP 90-skytt? Jag har fått ca 100 hylsor på mig enbart på ett genomförrande, och min snödräckt var inte direkt vit och fin längre. Tänk om du precis ska trycka av (nu är detta förutsatt att fältskjortan är uppkavlad), får en hylsa på armen och rycker till. Visst du kanske inte spinner 180 grader och blåser av huvudet på din patrullkamrat, men du kan skjuta utanför skjutgräns etc, vilket inte är bra. Sen om vi fortsätter snacka hetta. Om vi nu ska öva inför utlandstjänst, hur tror du Liberias värme utan NÅGRA kläder på är jämfört med en svensk sommar med fältskjorta iställlet för fältjacka? Förstår du mitt resonemang? Egentligen kanske vi borde öva i tropiska eller ökenförhållanden bara för att få kroppen att fungera under sådana förhållanden? Vi hoppar i isvakar för att vänja vår kropp vid chocken och kylan, men tyvärr finns det inte så många isvakar i varken Afghanistan eller Liberia att trilla i. Och på frågan om jag känner mina befäl så väl? Nej inte på ett personligt plan, men väl på ett professionellt. Det är ju det som är det viktigaste. De sköter sig, har oerhört bra omdöme, tar rätt beslut och är sympatiska. I alla fall när jag är där. Sen vad de gör på sin fritid, eller vad de pratar om i fikarummet, det har ju inte jag med att göra. Så länge de sköter sitt jobb exemplariskt (utifrån min syn) så bryr jag mig ärligt talat inte. Svar på din fråga angående hur jag känner befälen? Ha en trevlig dag! Quote
Forumsledning Kimster Posted June 15, 2006 Forumsledning Report Posted June 15, 2006 Halvt OT Detta har faktiskt diskuterats innan, och då har det nämts av flera inkl. mig själv att 90jackan är det yttersta "skyddet" (förutom skyddsvästen) och är det sista plagget som åker av oavsett temperatur. Detta är jag även utbildad på och vet att det utbildas på flera förband att man tar inte av sig uniformsjackan under "stridsmässiga" förhållanden, lika lite som man tar av sig uniformsbyxorna. Patrull i ett "peacekeeping" område kanske är undantaget om läget medger det, men i övrigt är jackan påtagen. Vart jag vill komma då är att skjuta naken inte är förenligt med sunt förnuft och inte något en myndgihetsperson skall bedriva eller ansvara för. (Jag chansar med detta "halvt OT" inlägget, så får vi hoppas jag inte byter bana helt här.) Quote
Apone Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 (edited) Det är nog inte riktigt så att man kan klassas som kompetent officer om man tillåter något sånt här att ske. Jag är böjd att inte helt hålla med här.. Officeren det rör sig om kan inte på något vis kallas "inkompetent" för det han är anställd för: att utbilda duktiga soldater. Däremot är han kanske inte helt kompetent när det gäller att vara 100% politiskt korrekt i alla lägen, vare sig det gäller mediahantering eller skrivbordsjägeri. Jag skulle utan tvekan lita på både grg-paret och befäl vilken dag som helst i skarpt läge (dock helst med kläder på, såvida man inte kan få Fi att skratta ihjäl sig när de får syn på de bleka klockspelen..) med livet som insats. Trist att vare sig media eller andra politiskt korrekta kan se den sidan av myntet. Trams kan behövas ibland (jag skulle ALDRIG klara av en 100% dödsallvarlig och 100% PK arbetsmiljö..!), och jag ser inga hinder så länga ingen inblandad far illa av det, och såvitt jag kan konstatera så har ingen inneliggande gjort det - bara utomstående som inte kan se humorn i det stora hela. Herregud, vad skulle media säga om valda delar på Korsö i så fall... edit: leprafingrar Edited June 15, 2006 by Apone Quote
Ing Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Halvt OTDetta har faktiskt diskuterats innan, och då har det nämts av flera inkl. mig själv att 90jackan är det yttersta "skyddet" (förutom skyddsvästen) och är det sista plagget som åker av oavsett temperatur. Detta är jag även utbildad på och vet att det utbildas på flera förband att man tar inte av sig uniformsjackan under "stridsmässiga" förhållanden, lika lite som man tar av sig uniformsbyxorna. Patrull i ett "peacekeeping" område kanske är undantaget om läget medger det, men i övrigt är jackan påtagen. Vart jag vill komma då är att skjuta naken inte är förenligt med sunt förnuft och inte något en myndgihetsperson skall bedriva eller ansvara för. (Jag chansar med detta "halvt OT" inlägget, så får vi hoppas jag inte byter bana helt här.) Jag är lärd likadant, men är det skäligt, eller bara för att öva pannben? Skillnaden på en 90L-jacka med uppkavlade ärmar (som man får ut i US) och en 59-skjorta (som man får ut under GU) med uppkavlade ärmar är väl ur skyddsynpunkt rätt liten va. ;) De skulle ha nöjt sig med att kavla upp ärmarna på skjortora. Inte tagit av sig byxorna! Quote
Olle P Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Vad befriande det hade varit att höra ett par generaler säga något åt det hållet. De är ju de som borde backa upp sin personal när det blåser.Påminner om en anekdot jag hört...Det var runt 1970, när den moderiktiga hårlängden för rekryterna gick från kort till ganska långt. Försvaret tillät sina värnpliktiga att ha långt hår, och (minst) en journalist förfasade sej över detta. ÖB ställdes mot väggen och fick frågan om inte det långa håret kunde inverka menligt på soldaternas förmåga i strid. Han blev dock inte svaret skyldig, utan kontrade med att "förra gången de svenska soldaterna var långhåriga så erövrade vi halva Europa"! B) /Olle Quote
Hans Engström Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 En av en officers uppgifter är att fostra, utöver att utbilda. Infantilistiska lekar, och särskilt sådana som vissa kanske deltar i mot sin vilja, är knappast god fostran. Quote
KD803 Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 De sköter sig, har oerhört bra omdöme, tar rätt beslut och är sympatiska. I alla fall när jag är där. En nyfiken fråga bara. Hur vet du att de alltid tar rätt beslut? Vilken kompetens har du att bedöma det? Quote
Fk Satan Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Vilka andra övar nakna? räddningstjänstens rökdykare? polisen vid kravaller? Civ.Ing som skriver tenta? civilekonomer på jobbet? Det är så j*vla korkat att göra en sådan grej. spelar ingen roll hur j*vla kompeten man är som officer. Gör man en sådan grej så åker man ut. Så enkelt är det. Skulle jag gå naken på mitt jobb skulle jag få sparken snabbare än jag tagit på mig kläderna... Det gäller troligen på de flesta arbetsplatser... Quote
Medic Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen. Vilka är "fackmännen"? Och hur tror du "fackmännens" fackmässiga beslut hade sett ut om filmen inte nått media? Haha! Svaret på din fråga besvaras i senaste meddelande, FPAN är väl så mycket fackmän man kan bli. Men visst, vi kan väl starta en tråd som kan döma officerarna här på SOLDF. Och du kan ju vara ordförande, du verkar ju vara en fackman ;). Ursäkta den syrliga sarkasmen, inte mening att vara typig, ärligt talat. Men om jag kan sitta här och säga vad de omtalade fackmännen (tex. FPAN) skulle döma, då behöver ju inte de ens sitta där. Min gissning skulle vara så tagen ur luften så det är inte ens någon mening. Man kan ju alltid spekulera, så vad tror du? Trevlig kväll. Ja riktigt trist sarkasm, särskilt med tanke på att den framförs av en 19-årig flottist- ursäkta den syrliga ironin, inte meningen att vara typig jag heller, ärligt talat. I det här fallet måste ni ju förstå att utfallet med största sannolikhet påverkas av medias uppmärksamhet?? Skrivbordsgeneraler och byråkrater finns det många av tyvärr, får hoppas att de inte lyckas sabba en kompetent officers karriär nu. Japp, men du vet inte vilken gren, eller tjänst i flottan jag har. Och om du nu tror att jag ligger på någon båt, så har du fel. Om du sedan trackar ned på min utbildning så kan jag säga att den är garanterat mycket jobbigare/hårdare/mer utmanande, än din. Men de adjektiven jag drog upp nu är så abstrakta så det nästan är lite löjligt av mig att ens skriva det. Men men, du fattar vad jag menar . Aja, om jag nu skiter i min heder och mognar på 10 sekunder så kan vi diskutera. Jo det är ju klart att saker och ting påverkas av media, men så är det ju med allt. Pressen på de som handhar ärendet, antingen inom Försvarsmakten, eller möjligtvis civilt, kommer vara enorm. Och det finns otaliga exempel om vad massmedias press kan göra så, visst har du rätt. Sen om vi ska sitta och spekulera här, vilket inte ENS massmedia gör, det går väl att diskuteras. Tillägg: Du är fanimej inte en kompetent officer om du tillåter en sådan grej. Antingen så är man en svag människa som inte står emot trycket från några fjuniga 19-åringar (jag är en sådan), och då ska man inte tas in till Officershögskolan. Eller är man så dum/oansvarig att man tillåter något sådant. Vad är man för föredöme egentligen när man gör en sådan sak? OK, det kanske inte var livsfarligt, men vad händer härnäst? Skjuta in AK:n när någon håller upp helfiguren a lá Schakalen-style. Enligt mig, om vi nu ska snacka kompetenta befäl, så är detta absolut inte ett sådant. Pinsamt och onödigt för Försvaret, speciellt nu när man bedriver en stor kampanj. Oerhört synd. Kan också tillägga det att, där jag gör lumpen, där har vi endast (med få undantag) kompetenta befäl (oerhört bra). Och inte ETT enda befäl skulle få för sig att tillåta något sådant. Från fänrik till högska rank. Vi skulle nog inte ens få ta av oss fältjackan vid en skjutövning, även om det är 25 grader varmt. VARFÖR CHANSA? MVH Jag antar att du gör GU på Bassäk eller vad de kan tänkas ha döpt det till nuförtiden. Ja det är säkert jättehårt, ni går säkert jättelångt och ni är säkert jättehårda. Era befäl säger nog också till er att det är en av de hårdaste utbildningarna som finns. Förmodligen så berättar ni också för era kompisar om hur hårt det är och hur coola ni är på krogen under helgerna. Jag gillar egentligen inte diskussionen "hårdast och coolast utbildning" (finns en del ironiska trådar om detta som är jävligt kul och talande) Men innan du vet hur det känns att se människor dö i en ambulans tycker jag du ska KNIPA KÄFT om vems utbildning som var mest utmanande. Det finns andra aspekter än att gå långt och vara jättehård som spelar in, särsklit under utl.tjänst. En av de bästa skyttegruppchefer jag mött gjorde GU som stabsassistent... Eftersom du just nu gör din GU är din bedömning av vad som är en kompetent officer starkt begränsad. Alla som gör GU tycker att deras egna befäl är de häftigaste och mest kompetenta, det måste du väl själv förstå? Om du fortsätter inom firman efter GU kommer du att omvärdera din syn på de befäl du har nu. Tro mig, det har jag och många andra gjort. Du har inte en aning om något av dina befäl skulle kunna göra något som liknar GRG-incidenten. Under utlandstjänst kan du lära känna plutch/stf på ett sätt som gör att man kan bedöma deras kompetens som människor i en skarp situation. Det gör man helt enkelt inte under GU, det måste du också försöka förstå. Din sista mening är också ganska rolig och tyder på ett väldigt fyrkantigt synsätt hos dina kompetenta befäl. Man måste kunna anpassa klädseln efter rådande förhållanden, men dina coola befäl verkar tycka annorlunda och föredra (som Ing mycket bra påpekar) att riskera vätskebrist istället. Jag gjorde otaliga stridsskjutningar på LA som ksp-skytt med uppkavlade ärmar och hade inga problem med några hylsor. Om man tycker att det bränns för mycket kanske man ska fundera på vad man har i FM att göra... Vänta tills du är klar med din jobbiga/hårda/utmanande utbildning och fått lite livserfarenhet och skinn på näsan innan du dömer till höger och vänster. /Medic Quote
Pansarslusken Posted June 16, 2006 Report Posted June 16, 2006 (edited) Till Medic. Många här på detta forum är ute efter att vara bäst och veta mest. Om du läser HELA mina inlägg, så skulle du knappt behövt skriva dina. Men du är ju så sjukt upptagen att hitta de där felen, eller omogna sakerna, så att du läser inte alls. Jag blev lite irriterad när nån, vet inte om det var du eller någon annan, säger klankar ned på att man ligger i Flottan. Vem vet, jag kanske ligger i bevakning/insats? Kan vara väldigt utmande det med. Men bara för att reda ut detta med hårdheten en gång för alla. Om jag nu låg i Säk, så är det in ens i närheten av tex. jägare eller något annat. Och våra befäl försöker inte peppa oss genom att ljuga och säga att vi är hårdast i stan. Men som du sa innan, det går inte diskutera hårdhet, för grejer kan vara "hårt" på såååå många sätt. Du verkar ju vara lite "lost" också. Bara för att jag är 19 och säger att min utbildning är utmanande så behöver jag inte vara någon MÖP som skryter om hur många ryssar jag dödar när jag är på krogen. Du är så sjukt upptagen av att sätta dit folk och tala om hur kassa/omogna/stolta de är så man börjar ju undra vad ditt problem är? Jag är en oerhört ödmjuk människa och skulle inte få för mig att skryta om min utbildning. Och vad har jag dömt till höger och vänster? Jag börjar få en rysning av dig. LÄS! I mitt andra inlägg skriver jag något i stil med "det är inte upp till oss som lekmän att sitta här och döma när det finns tex. FPAN som är utbildade på det". Problemet med Soldf (som förövrigt är kanon) är att det finns många med sjuuuukt mycket erfarenhet, 25 utlandsmissioner, två människors livserfarenheter och 2 kilo med skinn på näsan som tycker sig kunna allt. Från vapenkunskap till personalfrågor. Visst du är säkert skithäftig och har gjort det mesta inom FM och är en värdig medlem av FM, samtidigt som jag, som inte tål att få 100 varma hylsor på armen, jag borde inte vara här. Sedan längre ned så sa jag mina personliga åsikter. Och i "min bok" så är han inte ett kompetent befäl. Vad vill du att jag ska göra då? Grunda mina tankar på DINA 10 utlandsmissioner och livserfarenheter eller? Get real. Enligt dig borde jag väl hålla käften. Det har aldrig poppat upp för dig att det kan vara viktigt att få en bild av hur värnpliktiga uppfattar sina befäl? Det här var ju ingen stridsskjutning i "LA" med några battle-hardened veterans utan helt vanliga dödliga värnpliktiga i vårt härliga land Sverige. Enligt mig så gör inte ett kompetent befäl så, de är förebilder och skall inte lära ut ett sådant beteende. Men du har säkert en annan uppfattning. Om jag har sett någon dö i en ambulans? Japp det har jag. Men det var någon jag kände, och inte i mitt yrke. Jag vet inte om det ger mig rätt att inte KNIPA KÄFT, får väl du bestämma. Alla ni som gör US får inte missuppfatta mig. Jag är oerhört imponerad av er och tycker att ni gör något stort för ert land. Och bara för att jag tycker en kille är lite orättvis mot mig och därför slår ifrån mig på ett ilsket sätt, så betyder det på något vis att jag tycker illa om varken honom eller någon annan. Jag har själv tänkt göra utlandstjänst (kan säkert föregående talare säkert avråda mig direkt eftersom han vet att jag inte har vad som krävs). Har faktiskt redan sökt. Får väl se hur långt det räcker, och en dag så kanske jag står bredvid någon av er (t.o.m Medic) med en arg folkmassa framför mig. Vem vet. Aja Medic. Inget personligt ont menat i ovanstående text (svårt att vara personligt iofs eftersom jag ej känner dig). Jag börjar ärligt talat bli trött på all pajkastning här. Så fort man diskuterar något så glider alla ifrån ämnet och börjar klanka ned på varandra, vem som är tuffast, vem som har mest erfarenthet, vem som har flest utlandsmissioner och vem som kan mest. Kanske dags för alla här (inkl. mig själv) att växa upp och börja vara lite sakliga, inte så förbannat löjliga med alla påhopp. Lite kuriosa: Hylsorna jag fick på armen stoppades av min snödräkt, så jag kände ingen smärta. Men märkena på mina fina snödräkt fick tala för sig själv. Ps. Det var du som börjde pajkastningen med ditt nedlåtande "19-årige flottist"-snack. Visst mitt föregående tugg var ju syrligt, men jag höll mig ju till saken, vilket inte du klarade. Ds Lev väl. Edited June 16, 2006 by Pansarslusken Quote
The Swede Posted June 16, 2006 Report Posted June 16, 2006 Bra, då har vi klarat av det. Fortsatta inlägg i denna tråden SKALL röra ämnet och inga personliga påhopp på varann. Klarar ni inte det kommer inläggen att raderas. The Swede BLÅGUL Quote
Hammurabi Posted June 16, 2006 Report Posted June 16, 2006 (edited) Till Medic. Många här på detta forum är ute efter att vara bäst och veta mest. Om du läser HELA mina inlägg, så skulle du knappt behövt skriva dina. Men du är ju så sjukt upptagen att hitta de där felen, eller omogna sakerna, så att du läser inte alls. Jag blev lite irriterad när nån, vet inte om det var du eller någon annan, säger klankar ned på att man ligger i Flottan. Vem vet, jag kanske ligger i bevakning/insats? Kan vara väldigt utmande det med. Men bara för att reda ut detta med hårdheten en gång för alla. Om jag nu låg i Säk, så är det in ens i närheten av tex. jägare eller något annat. Och våra befäl försöker inte peppa oss genom att ljuga och säga att vi är hårdast i stan. Men som du sa innan, det går inte diskutera hårdhet, för grejer kan vara "hårt" på såååå många sätt. Du verkar ju vara lite "lost" också. Bara för att jag är 19 och säger att min utbildning är utmanande så behöver jag inte vara någon MÖP som skryter om hur många ryssar jag dödar när jag är på krogen. Du är så sjukt upptagen av att sätta dit folk och tala om hur kassa/omogna/stolta de är så man börjar ju undra vad ditt problem är? Jag är en oerhört ödmjuk människa och skulle inte få för mig att skryta om min utbildning. Och vad har jag dömt till höger och vänster? Jag börjar få en rysning av dig. LÄS! I mitt andra inlägg skriver jag något i stil med "det är inte upp till oss som lekmän att sitta här och döma när det finns tex. FPAN som är utbildade på det". Problemet med Soldf (som förövrigt är kanon) är att det finns många med sjuuuukt mycket erfarenhet, 25 utlandsmissioner, två människors livserfarenheter och 2 kilo med skinn på näsan som tycker sig kunna allt. Från vapenkunskap till personalfrågor. Visst du är säkert skithäftig och har gjort det mesta inom FM och är en värdig medlem av FM, samtidigt som jag, som inte tål att få 100 varma hylsor på armen, jag borde inte vara här. Sedan längre ned så sa jag mina personliga åsikter. Och i "min bok" så är han inte ett kompetent befäl. Vad vill du att jag ska göra då? Grunda mina tankar på DINA 10 utlandsmissioner och livserfarenheter eller? Get real. Enligt dig borde jag väl hålla käften. Det har aldrig poppat upp för dig att det kan vara viktigt att få en bild av hur värnpliktiga uppfattar sina befäl? Det här var ju ingen stridsskjutning i "LA" med några battle-hardened veterans utan helt vanliga dödliga värnpliktiga i vårt härliga land Sverige. Enligt mig så gör inte ett kompetent befäl så, de är förebilder och skall inte lära ut ett sådant beteende. Men du har säkert en annan uppfattning. Om jag har sett någon dö i en ambulans? Japp det har jag. Men det var någon jag kände, och inte i mitt yrke. Jag vet inte om det ger mig rätt att inte KNIPA KÄFT, får väl du bestämma. Alla ni som gör US får inte missuppfatta mig. Jag är oerhört imponerad av er och tycker att ni gör något stort för ert land. Och bara för att jag tycker en kille är lite orättvis mot mig och därför slår ifrån mig på ett ilsket sätt, så betyder det på något vis att jag tycker illa om varken honom eller någon annan. Jag har själv tänkt göra utlandstjänst (kan säkert föregående talare säkert avråda mig direkt eftersom han vet att jag inte har vad som krävs). Har faktiskt redan sökt. Får väl se hur långt det räcker, och en dag så kanske jag står bredvid någon av er (t.o.m Medic) med en arg folkmassa framför mig. Vem vet. Aja Medic. Inget personligt ont menat i ovanstående text (svårt att vara personligt iofs eftersom jag ej känner dig). Jag börjar ärligt talat bli trött på all pajkastning här. Så fort man diskuterar något så glider alla ifrån ämnet och börjar klanka ned på varandra, vem som är tuffast, vem som har mest erfarenthet, vem som har flest utlandsmissioner och vem som kan mest. Kanske dags för alla här (inkl. mig själv) att växa upp och börja vara lite sakliga, inte så förbannat löjliga med alla påhopp. Lite kuriosa: Hylsorna jag fick på armen stoppades av min snödräkt, så jag kände ingen smärta. Men märkena på mina fina snödräkt fick tala för sig själv. Ps. Det var du som börjde pajkastningen med ditt nedlåtande "19-årige flottist"-snack. Visst mitt föregående tugg var ju syrligt, men jag höll mig ju till saken, vilket inte du klarade. Ds Lev väl. Jag tycker inte du ska se det som "ett problem" att folk på detta forum har mycket erfarenhet. Lär dig istället att ta del av den erfarenheten, lyssna och du kommer garanterat lära dig nåt. Man får hela tiden nya erfarenheter och man förändras mycket under kort tid när man är ung, men det vet du nog redan. Om du tittar tillbaka på dina uttalanden om några år kommer du kanske inte kunna stå för det du skrivit, för då har du skaffat dig en ny uppfattning. Man tror alltid att man är "klar" med skapandet av sin personlighet tills man ser saker från nya vinklar och upptäcker att så är inte fallet. Var inte för aggressiv eller hård med att stå på dig mot folk som har mer erfarenhet än du. Självklart tror man själv att man alltid vet bäst, men så är det inte alltid. Man får vara försiktig med vad man uttalar sig om när man inte har så mycket erfarenhet. Vilket man, vetenskapligt dokumenterat, INTE har som 19åring. Observera att jag inte påstår mig själv ha några ENORMA livserfarenheter då jag inte är mycket äldre än du. Detta inlägg skulle lika gärna kunna riktas till mig själv som till dig, jag vet att jag inte är samma person om några år. Så är det för oss alla. MEN, jag skulle aldrig försöka debattera, på ett sånt sätt som du gör, emot nån som de facto besitter mer kunskap och erfarenhet i ämnet. Edit: skrev inlägget innan jag såg The Swedes förmaning. Är det OT(?) må BG radera inlägget. Edited June 16, 2006 by Hammurabi Quote
Medic Posted June 16, 2006 Report Posted June 16, 2006 Bra inlägg där Pansarslusken, jag kanske överreagerade och ber i så fall om ursäkt, det var inte meningen att såra dig eller klanka ner på din utbildning. Blev lite irriterad på din ton dock. Har definitivt inte gjort tio missioner och kommer nog (tyvärr ) inte ha möjlighet att göra det heller, men de jag har gjort har gett bra erfarenhet, men bara därför försöker jag inte se mig som allsmäktig eller bättre än dig. Då drar vi ett streck----- Back on topic: Har en del negativ erfarenhet av olika tveksamma beslut i personalfrågor som drabbat kamrater (som jag inte tänker redogöra för här) därav min inställning och reaktion. Jag anser att man ofta fokuserar på helt fel saker bara för att det i det här fallet krävs att huvuden ska rulla. Som många skrivit tidigare så har det förekommit andra saker som allmänhet och media skulle uppfatta som helt oacceptabelt (särskilt med tanke på medias vinkling) men som inte kommit ut, och inte uppfattas som stötande eller särskilt oansvarigt av de inblandade. Men vem har rätten att dömma? I slutändan utbildas svenska soldater för att kunna använda dödligt våld, men medan de gör det får de inte använda ett "grabbigt språk"? Visst, officeren och de värnpliktiga kanske gjort "fel". Men den officeren som på en KS- mission beordrade skyttet att spänna fast vapnen i fästanordningar och lastsäkra ksp:n i bageutrymmet på Sprintern när de patrullerade i ett skarpt missionsområde; gjorde han fel? Nej inte enligt SäkI förmodligen (som många fyrkantiga paragrafryttare tjatar om hela tiden) Men det är ju inte realistiskt att lastsäkra vapnen när man patrullerar, det fattar alla som gjort skyttemission. Jag försöker bara säga att firman kan vara jävligt fyrkantig ibland, man måste kunna skilja på stort och smått! Och i min bok faller den här incidenten under kategorin smått tills man visat på vad som eventuellt gjorts fel. Quote
Pansarslusken Posted June 16, 2006 Report Posted June 16, 2006 Bra inlägg där Pansarslusken, jag kanske överreagerade och ber i så fall om ursäkt, det var inte meningen att såra dig eller klanka ner på din utbildning. Blev lite irriterad på din ton dock. Har definitivt inte gjort tio missioner och kommer nog (tyvärr ) inte ha möjlighet att göra det heller, men de jag har gjort har gett bra erfarenhet, men bara därför försöker jag inte se mig som allsmäktig eller bättre än dig. Då drar vi ett streck----- Back on topic: Har en del negativ erfarenhet av olika tveksamma beslut i personalfrågor som drabbat kamrater (som jag inte tänker redogöra för här) därav min inställning och reaktion. Jag anser att man ofta fokuserar på helt fel saker bara för att det i det här fallet krävs att huvuden ska rulla. Som många skrivit tidigare så har det förekommit andra saker som allmänhet och media skulle uppfatta som helt oacceptabelt (särskilt med tanke på medias vinkling) men som inte kommit ut, och inte uppfattas som stötande eller särskilt oansvarigt av de inblandade. Men vem har rätten att dömma? I slutändan utbildas svenska soldater för att kunna använda dödligt våld, men medan de gör det får de inte använda ett "grabbigt språk"? Visst, officeren och de värnpliktiga kanske gjort "fel". Men den officeren som på en KS- mission beordrade skyttet att spänna fast vapnen i fästanordningar och lastsäkra ksp:n i bageutrymmet på Sprintern när de patrullerade i ett skarpt missionsområde; gjorde han fel? Nej inte enligt SäkI förmodligen (som många fyrkantiga paragrafryttare tjatar om hela tiden) Men det är ju inte realistiskt att lastsäkra vapnen när man patrullerar, det fattar alla som gjort skyttemission. Jag försöker bara säga att firman kan vara jävligt fyrkantig ibland, man måste kunna skilja på stort och smått! Och i min bok faller den här incidenten under kategorin smått tills man visat på vad som eventuellt gjorts fel. Ja jag ber också om ursäkt för min ton och gräver ned min stridsyxa. Skrev ett litet ursäktsinlägg innan, men det blev borttaget av Blågul. Så jag hoppas detta får vara kvar. Annars PM:ar jag ursäkten. Håller fullständigt med dig angående att följa allt efter punkt och pricka. Det är som du säger inte rimligt att följa boken till punkt och pricka. Men i detta fallet tycker jag faktiskt att omdöme saknas. Om du hade barn (vilket du kanske till och med har), skulle du då varit bekväm med att din son/dotter ägnade sig åt något sånt här? De gjorde det säkert frivilligt, men vissa kanske upplever det som förnedrande att ligga där i bara mässingen, och inte minst undrar ju svenska folket vilken kommuniststat eller USMC-grupp som spelat in filmen. När de sedan får veta att det är svenskar så blir de nog så här Sedan att det kanske inte var tänkt för allmänhetens ögon är ju tyvärr i nuläget oväsentligt. Jag håller med dig angående "grabbspråket", visst är det en ganska hård jargong i lumpen, iaf på mitt förband. Sen om det skulle varit tjejer med (vi har inga på vårt kompani) så vet jag inte hur det skulle förändrats. Det är en sak att roa sig, skoja och fjanta. Det måste finnas sådant, annars blir ju lumpen/US/jobbet riktigt tråkigt. Men att med ett befäls välsignelse kombinera vapen som är konstruerade för att spränga folk i luften, och att fjanta till en sådan grad att det kan vara hälsovådligt, det är enligt MIG fel. Sen officeraren i fråga ska avskedas eller vara kvar, det har jag inte kunskap att uttala mig om. Men enligt mig så tycker jag det denne gjorde inte var rätt. Men att detta ska vara något som skulle inverka på deras pålitlighet vad det gäller skarpa uppgifter eller liknande så skulle jag inte alls brytt mig om det. Alla kan göra misstag eller ta fel beslut. Spelar enligt mig inte så stor roll vad det gäller deras karaktärer. Skulle jag (nu ur lekmannasynpunkt) åkt på US med någon av de värnpliktiga, så skulle jag inte ens ägnat en tanke åt att han legat naken och gosat med en GRG. Sedan är det ju en annan sak om han är ett osympatiskt svin, men det har nog isf inte så mycket att göra med denna lilla incident. Sov gott. Än en gång, ursäkta min hätska ton innan. Försvarsmekanism. Och blågul, snälla låt detta inlägg vara kvar så Medic läser det. Tack på förhand. Quote
Krook Posted June 17, 2006 Report Posted June 17, 2006 Trams kan behövas ibland (jag skulle ALDRIG klara av en 100% dödsallvarlig och 100% PK arbetsmiljö..!), och jag ser inga hinder så länga ingen inblandad far illa av det, och såvitt jag kan konstatera så har ingen inneliggande gjort det - bara utomstående som inte kan se humorn i det stora hela. Om risken är överhängande att det man gör ska ses som negativt hos kunderna (läs skattebetalarna) så kanske man ska vara så förtänksam att man antingen undviker att göra det eller (om det är ett måste) ser till att det inte kan nå allmänheten. Herregud, vad skulle media säga om valda delar på Korsö i så fall... Två kommentarer: 1. Är det konstigt att folk gillar att klanka på Amf? 2. Håll tyst så det inte kommer fram mer. /Krook Quote
Recommended Posts