Jump to content

Recommended Posts

@Markstrid

 

Den här diskussionen har redan körts ett par varv i tråden om MHS06. Resultatet av den diskussionen blev att vi kom överrens om att FM:s rekryteringsprocedur kanske inte alltid är den bästa, men att det skulle vara ekonomisk oförsvarbart att göra på något annat sätt. Därför säger jag till dig, som så många sagt till andra förr, se till att skaffa någon kunskap som gör dig extraordinär i jämförelse med den andra sökande. Exempel på saker du kan göra är att fixa C/CE-behörighet, läsa en ABF-kurs i arabiska, farsi lr serbokratiska, kanske kan du få någon att påvisa att du är välidigt duktig inom något hantverksyrke, etc etc.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 926
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har en fråga ang befattningen: Sjv/Förare Patgb180 (SISU).

När man ser namnet så kan man tänka att man ska vara sjukvårdsman och förare men när man läser befattningsbeskrivningen så står det ingenting om sjukvårdsbiten förutom att det handlar om sjkuktransportfordon.

 

Behöver man vara sjukvårdare för att ha en rimlig chans att bli antagen eller ej.

Link to comment
Share on other sites

när jag menade keff organisation så menade jag inte US utan FM i största allmänhet eller vad sägs om följande:

 

om min IP ska öva måste jag enl. FM ha 4 skyddsvakter för att öppna kassunen (eftersom våra vapen kassun förvaras) eller ännu spånigare om en av mina soldater ska gå en kurs så gäller ovanstående också

does it make any sense not likely

 

Men hur vill du ha det då? Säkerhetstänkandet finns ju för en viss anledning och är inget som FM hittat på för att kunna skratta åt på fikarasterna uppe på HKV. Förstår inte vad som är så himla jobbigt med detta? Om det minskar antalet vapenstölder (vilket jag antar är syftet) så är det väl ett billigt pris även om en viss smidighet offras?

 

Och det där med kurs förstår jag inte? Menar du att om en av soldaterna ska gå en kurs så måste han bevakas av 4st skyddsvakter under föreläsningarna? Antar att jag missuppfattat nått?? för det förstår jag inte!!

 

0:)

Link to comment
Share on other sites

jag är realist Krook....fair play anyone??

See what I mean?

Jag förstår att du är missnöjd om du inte har kommit med men man måste se det ur organisationens synvinkel också. Rekryterande chef har till uppgift att skapa fungerande enheter som han/hon ska verka med, dygnet runt i 6 månader (oftast). Det är den uppgiften som gäller, inte att tillfredsställa alla sökanden.

Det är trots allt ingen rättighet att tjänstgöra i US.

 

Dock så är det bra att FV får sätta upp en rotationsmission på marken. Det innebär att fler personalkategorier säkerligen får möjlighet att komma ut och det avlastar Armén.

 

/Krook

Edit: Layout

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

när jag menade keff organisation så menade jag inte US utan FM i största allmänhet eller vad sägs om följande:

 

om min IP ska öva måste jag enl. FM ha 4 skyddsvakter för att öppna kassunen (eftersom våra vapen kassun förvaras) eller ännu spånigare om en av mina soldater ska gå en kurs så gäller ovanstående också

does it make any sense not likely

 

Men hur vill du ha det då? Säkerhetstänkandet finns ju för en viss anledning och är inget som FM hittat på för att kunna skratta åt på fikarasterna uppe på HKV. Förstår inte vad som är så himla jobbigt med detta? Om det minskar antalet vapenstölder (vilket jag antar är syftet) så är det väl ett billigt pris även om en viss smidighet offras?

 

Och det där med kurs förstår jag inte? Menar du att om en av soldaterna ska gå en kurs så måste han bevakas av 4st skyddsvakter under föreläsningarna? Antar att jag missuppfattat nått?? för det förstår jag inte!!

 

0:)

om en soldat skall gå en kurs och måste ha ut ett vapen från kassunen så måste jag rodda 4 st skyddsvakter för att ta ut vapnet dessutom ska dessa skyddsvakter göra detta utan kompensation tydligare så? Edited by markstrid
Link to comment
Share on other sites

[

jag är realist Krook.[/qoute]

fair play anyone??

See what I mean?

Jag förstår att du är missnöjd om du inte har kommit med men man måste se det ur organisationens synvinkel också. Rekryterande chef har till uppgift att skapa fungerande enheter som han/hon ska verka med, dygnet runt i 6 månader (oftast). Det är den uppgiften som gäller, inte att tillfredsställa alla sökanden.

Det är trots allt ingen rättighet att tjänstgöra i US.

 

Dock så är det bra att FV får sätta upp en rotationsmission på marken. Det innebär att fler personalkategorier säkerligen får möjlighet att komma ut och det avlastar Armén.

 

/Krook

 

jag har inga problem med selektering etc. det jobb jag har nu fick jag inte via AF utan genom privata kontakter så det är lugnt men man blir lite deppig när man söker gång efter annan o inte kommer med, håller oxå med att det inte är en rättighet att tjänstgöra i US, jag kommer att droppa detta nu då detta kanske inte är rätt tråd att diskutera saken i.

Edited by markstrid
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på vad det är som skiljer Spaningssold från tex. skytte och sök sold?

vad har dom för uppgifter som skiljer? mer OP?

är tjänsten mer "jägarlik" än konventionella skytte

befattningsbeskrivningen är ju lite torftig minst sagt. dock hänvisar dom ju till K3...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har koll på vad det är som skiljer Spaningssold från tex. skytte och sök sold?

vad har dom för uppgifter som skiljer? mer OP?

är tjänsten mer "jägarlik" än konventionella skytte

befattningsbeskrivningen är ju lite torftig minst sagt. dock hänvisar dom ju till K3...

 

Du sköter spaning. Ofta från dolt OP. Grupperna består ofta av gamla jägers och spaningssoldater.

I övrigt en del spaning från fordon etc. (Åka förbi lite smidigt och fota).

Gissar på att det är roligt som förstamission, men att ligga ute i ur och skur för att glo på Gashi som kanske har gömnt en ak47 är nog inte så upphetsande i längden.

Link to comment
Share on other sites

Där var den femte KS-missionen sökt, skam den som ger sig.

 

Skyttesoldat

Skyttesoldat/bilförare

Söksoldat

 

/Aron

 

Du har inte funderat på att det är befattningar som dom flesta söker?

Sök annat för att höja din intagsningschanser!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att söka till KS15 men hittar inga klockrena tjänster. Låg som kvartermästare i lumpen och sökte till KS13 men fick "nej". Vad ska jag söka? Vill verkligen åka.

Om du vill hålla på att rodda med mtrl och bygga saker och vara en fixare på kompaniet så sök till packgruppen.

Link to comment
Share on other sites

Har fråga ang vagns chef över lag, Vart har dom befattningarna tagit vägen? är dom redan valda?

 

Hittade bara C Strigrupp/Vagnchef.

 

Behörighetskrav för befattning:

Skall ha genomfört militär grundutbildning i befälsbefattning (GB/PB/KB).

Utbildad militärt på stabs-/ledningsförband. Stridsfordonsutbildning på ledningsfordon.

 

 

Jag är pågående utbildning, men är ju på stridande förband.

 

Vart är vagns chefs befattningarna till skytte grupper, sök grupper osv. ?

 

 

//Patron

Link to comment
Share on other sites

Det är skyttegruppchefen som är vagnchef.

Det är inte så värst ofta som man åker SISU så det behövs ingen seperat vagnsbesättning. Förare och skytt är vanliga skyttesoldater. (Med utbildning som förare och HMGskytt) Således behövs ingen vagnchef utan den platsen tar grpch eller stf grpch.

De enda vagncheferna är på SJV-SISU och Lednings-SISUn.

Edited by Valpen
Link to comment
Share on other sites

Så jag som är både utb skyttegrupp chef och vagns chef har fördelaktigt i sökning av stf skytte gruppchef?

(söker naturligt vis massa andra tjänster och känner till att det inte är så lätt att komma in som kan tros)

 

//Patron

Link to comment
Share on other sites

Har man alltså tagit bort tjänsten som Pbv-/SISU-grpch (Hotellchef)? Har tjänsten ersatts med en plutch stf 2 eller har man fortfarande bara en stf plutch?

På KS12 var uppställningen i de vanliga skytteplutonerna så här:

Plutch

Stf Plutch

och 3 grupper innehållande:

Grpch

Stf Grpch

Fö/Sk X2

Sk X4

 

4.plut som är Sökpluton har 4 grupper.

Link to comment
Share on other sites

Har man alltså tagit bort tjänsten som Pbv-/SISU-grpch (Hotellchef)? Har tjänsten ersatts med en plutch stf 2 eller har man fortfarande bara en stf plutch?

På KS12 var uppställningen i de vanliga skytteplutonerna så här:

Plutch

Stf Plutch

och 3 grupper innehållande:

Grpch

Stf Grpch

Fö/Sk X2

Sk X4

 

4.plut som är Sökpluton har 4 grupper.

 

Inga hotellchefer nu heller. Plutonsorganisation enligt ovan förutom att Sök har förlorat sin fjärde grupp och nu går runt på tre grupper, vad jag förstår för att ensa upp organisationen så att de blir mer lika skytteplutonerna.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att söka till KS15 men hittar inga klockrena tjänster. Låg som kvartermästare i lumpen och sökte till KS13 men fick "nej". Vad ska jag söka? Vill verkligen åka.

Om du vill hålla på att rodda med mtrl och bygga saker och vara en fixare på kompaniet så sök till packgruppen.

Hmm, kikade på C Packgrp men uppfyller inte kraven. Har bara militärt C-kort och inget ADR-intyg. Vad finns det för andra tjänster som kan vara lämpliga? Under uppgiftsbeskrivningen på C Packgrp står det "tillsammans med underställd personal". Vilka är det?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kikade på C Packgrp men uppfyller inte kraven. Har bara militärt C-kort och inget ADR-intyg. Vad finns det för andra tjänster som kan vara lämpliga? Under uppgiftsbeskrivningen på C Packgrp står det "tillsammans med underställd personal". Vilka är det?

 

Packgruppen, kanske? Dvs Packsoldater. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kikade på C Packgrp men uppfyller inte kraven. Har bara militärt C-kort och inget ADR-intyg. Vad finns det för andra tjänster som kan vara lämpliga? Under uppgiftsbeskrivningen på C Packgrp står det "tillsammans med underställd personal". Vilka är det?

 

Packgruppen, kanske? Dvs Packsoldater. ;)

Jo, man kan tycka det men jag hittar verkligen inte den tjänsten i befattningslistan.

Link to comment
Share on other sites

@Arny

AB926 Hjullastar-/Lastbilsförare

Ingår i packgruppen som handhar kompaniets transporttjänst samt viss förnödenhetsförsörjning.

Tyvärr skiter det ju sig med nästan alla typer av tjänster där man ska framföra fordon eftersom jag bara har B-kort och militärt C-kort.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att söka till KS15 men hittar inga klockrena tjänster. Låg som kvartermästare i lumpen och sökte till KS13 men fick "nej". Vad ska jag söka? Vill verkligen åka.

Om du vill hålla på att rodda med mtrl och bygga saker och vara en fixare på kompaniet så sök till packgruppen.

Hmm, kikade på C Packgrp men uppfyller inte kraven. Har bara militärt C-kort och inget ADR-intyg. Vad finns det för andra tjänster som kan vara lämpliga? Under uppgiftsbeskrivningen på C Packgrp står det "tillsammans med underställd personal". Vilka är det?

 

Nu lär ju inte ADR-kravet vara skrivet i sten. Sök ändå kanske inte är någon av de sökande som har det? Och då får man ju en sådan utb innan missionen oftast om det är ett behov. Kanske kan vara svårt att bli Gruppchef på en första missionen??? men om du inte är en superduper lastbilsförare eller hjullastarförare så skulle jag nog hellre söka den plasten än som ren lastbilsförare/hjullastarförare.

 

Nu vet ju jag inte för 3 öre vem du är eller vad du är intresserad av! Men andra alternativ du kan söka skulle kunna vara stabsassistent Logistik/-Pers, Förrådschef/stf/man eller Stabsassistent uh-tp är några tjänster som kanske skulle kunna passa?

 

Annars kan du ju alltid söka som skyttesoldat då det är något som alla* kan/borde klara av.

 

*Menar nu alla normala med normal fysik och normalt tänkande och beteende.

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

@Kingecho1

 

Tja, alla kan alltid söka skytte. Men skytte och andra "soldattjänster" brukar alltid vara de mest sökta. Och därför oftast svårast att komma med på.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Kosovostyrkan KS15 2007

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...