Jump to content

Kenneth Fransson stupar Fredagen 13/9 1991

Recommended Posts

Idag för exakt 11 år sen var det också fredagen den 13. och då hände en incident i Libanon med en dödad svensk och flertalet skadade på vårat kompani. Ni som var där vet ju vad som hände. så ibland undrar man om detta med fredagen den 13 är en olycksdag.

http://www.swedint.mil.se/images/local/franssonsten.jpg

Edited by henke
Flyttat och justerat rubriken

Den svenske FN-soldaten Kenneth Fransson omkommer på sitt första FN-uppdrag då han och ytterligare 7 svenska och 4 franska FN-soldater hamnar mitt i skottlinjen mellan DFF och en grupp palestinier. FN-soldaterna hade dessförinnan tagits som gisslan av palestinierna i ett skjul på vägen mellan Naqoura (campen) och Rosh haniqra (israelisk gränsstation).3 av svenskarna och 2 av fransmännen såras. Björn Eggeblad, den svårast skadade svensken flygs senare hem tillsammans med en av fransmännen för fortsatt vård. Övriga skadade svenskar kan återvända till sin pluton inom en vecka.

Taget ur L108 minnesbok.

Fransson tillhörde L110 då vi höll på med rotationer. Han hade bara varit nere i 2 dagar.

Jag har tyvärr varit bortrest under helgen och har därför inte sett denna tråden.

Fredagen den 13/9-91 hade jag precis kommit hem från Libanon.

Kenneth Fransson kom ner med det plan jag åkte hem med.

Han hade faktiskt inte varit i Libanon ens 24 timmar när detta hände.

Jag känner, liksom Fu Kjellberg flera av personerna som blev tillfångatagna då vi tjänstgjorde på samma kompani.

Må vi aldrig glömma de soldater som gett sitt liv i fredens tjänst.

The Swede

L108 BA01 BA03

Följde länken till bilden och såg att Swedint satt upp minnesstenarna från olika missioner på Almnäs.

Började läsa på stenarna och insåg att jag befunnit mig på plats vid flertalet av dem. Blev mycket beklämd en stund, det är en del man väljer att inte komma ihåg från missionerna.

/Ken

• henke changed the title to Kenneth Fransson stupar Fredagen 13/9 1991