Jump to content

Recommended Posts

Annars kan du ju alltid söka som skyttesoldat då det är något som alla* kan/borde klara av.

 

*Menar nu alla normala med normal fysik och normalt tänkande och beteende.

 

:banghead:

 

Normalt tänkande och beteende är väl inte starka karaktärsdrag hos en skyttesoldat i US? "För är man bara lite tokig och pervers..." Eller hur den nu går... :P

Link to post
Share on other sites
  • Replies 926
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu lär ju inte ADR-kravet vara skrivet i sten. Sök ändå kanske inte är någon av de sökande som har det? Och då får man ju en sådan utb innan missionen oftast om det är ett behov. Kanske kan vara svårt att bli Gruppchef på en första missionen??? men om du inte är en superduper lastbilsförare eller hjullastarförare så skulle jag nog hellre söka den plasten än som ren lastbilsförare/hjullastarförare.

 

Nu vet ju jag inte för 3 öre vem du är eller vad du är intresserad av! Men andra alternativ du kan söka skulle kunna vara stabsassistent Logistik/-Pers, Förrådschef/stf/man eller Stabsassistent uh-tp är några tjänster som kanske skulle kunna passa?

 

Annars kan du ju alltid söka som skyttesoldat då det är något som alla* kan/borde klara av.

 

*Menar nu alla normala med normal fysik och normalt tänkande och beteende.

 

:baskerFN:

Ser helst själv att inte åka som någon chefsbefattning första missionen.

Har nu sökt förare/skytt sisu, stabsexpbiträde och stabsassistent uh-tp.

Link to post
Share on other sites
Är det få som har sökt till US eller varför har de förlängt sökperioden till 28 Maj ?

 

Kan mkt väl vara så , men jag tror inte det. intresset för U.S är grymt stort!

Nån som kan tänkas veta varför dem har förlängt ? :)

Edited by Primoris
Link to post
Share on other sites

Hur många SISU förare antas till ks15? Någon som vet hur många SISU`s som rullar där nere?

 

Jeavlar va populär den tjänsten var då.. Nåväl får väl hålla tummarna och att jag jobbar som yrkeschaufför ger lite förtur åtminstone :D

 

 

:baskerPa:

Link to post
Share on other sites

Själv så sökte man Skytte tjänster bara till KS15 inte för att det lär bli något då jag inte är skyttesoldat. Och inte känner någon på insidan :P samt är med i EN :baskerPa: men ändå

Edited by Sandqvist
Link to post
Share on other sites
Hur många SISU förare antas till ks15? Någon som vet hur många SISU`s som rullar där nere?

 

Jeavlar va populär den tjänsten var då.. Nåväl får väl hålla tummarna och att jag jobbar som yrkeschaufför ger lite förtur åtminstone :D

 

 

:D

 

Om d inte ändrat något sen 10:an borde det vara 13 + 1 st

9 skytte

1 strivagn

3 sjukvård

1 repvagn - fast den rullar i princip aldrig

 

edit: kan vara så att eod har en egen nu för tiden oxå :baskerPa:

Edited by Ringo
Link to post
Share on other sites

Stämmer det som står i första inlägget att det är F17 som är ansvariga för KS15? Hittar nämligen inte ett ord om detta på deras hemsida.

Så man kan ta kontakt och övertyga om sin egen förträfflighet! ;)

Link to post
Share on other sites
Hur många SISU förare antas till ks15? Någon som vet hur många SISU`s som rullar där nere?

 

Jeavlar va populär den tjänsten var då.. Nåväl får väl hålla tummarna och att jag jobbar som yrkeschaufför ger lite förtur åtminstone :D

 

 

:angry:

 

Genom åren har det varit svårt att få tag på sisuförare, numera har det väl blivit fler. Yrkeschaufför är (borde vara) en stor merit, det var så jag kom med, både civilt och militärt.

 

Vidare kan jag tala varmt om sjukvårdsförare, det är inte mycket att göra, men vill du rulla vagn har du hamnat helt rätt + du får en (ganska liten) utbildning i akutsjukvård. Som ett extra plus är lärdomar kring utryckningskörning och allt vad det innebär... ger en liten tankeställare när man kör civilt...

Link to post
Share on other sites

Hur många SISU förare antas till ks15? Någon som vet hur många SISU`s som rullar där nere?

 

Jeavlar va populär den tjänsten var då.. Nåväl får väl hålla tummarna och att jag jobbar som yrkeschaufför ger lite förtur åtminstone :D

 

 

:banghead:

 

Genom åren har det varit svårt att få tag på sisuförare, numera har det väl blivit fler. Yrkeschaufför är (borde vara) en stor merit, det var så jag kom med, både civilt och militärt.

 

Vidare kan jag tala varmt om sjukvårdsförare, det är inte mycket att göra, men vill du rulla vagn har du hamnat helt rätt + du får en (ganska liten) utbildning i akutsjukvård. Som ett extra plus är lärdomar kring utryckningskörning och allt vad det innebär... ger en liten tankeställare när man kör civilt...

 

 

Jasså fan va najs, tror nog jag har rätt bra chanser med att komma med den här gången, de var ju endå ett stort antal förare som behövdes.

 

BC körkort + Militärtförare bevis MAN/TGLB, terrängkörning, ADR, Vinsch , m.m.

Yrkesförare - Lastbilschaufför

Fordonsförare för sjukvårdspluton under vpl.

 

Lycka till nu ni som har sökt... :bash:

Link to post
Share on other sites

Innan ansöknings tiden går ut så har jag tänkt efter lite mer, FS13 har 2 olika sjv /amb förar tjänster, och de har jag inte sökt..

 

Alfie du verkar ha koll på sjukvårdsgrupperna i us, vad gör man? hur ser dagen ut för en sjukvårdsgrupp?

 

Kanske får göra om min ansökan för fs13 har just nu bara sökt 1 patria förar tjänst, och de andra är bilförare/skytte / bilförare/spaning , vilket jag hellre föredrar än sjukvårdsgrupperna men jag vill som sagt bli antagen så det får klämma lite i skon.. :)

 

:D

Link to post
Share on other sites
Alfie du verkar ha koll på sjukvårdsgrupperna i us, vad gör man? hur ser dagen ut för en sjukvårdsgrupp?

 

Kan bara svara för Kosovo då det är enda stälelt jag varit på i UT.

 

När jag var där hade vi 3 st sjvtp. 2 stog i beredskap (5 & 15 min) och en var passfri. Den vagn med 5 min beredskap stod på campen. 15 min vagnen fick (om hela besättningen åkte med) rulla i terränglådan dock på en ca 30 mins radie från campen. Passfria får åka vart de vill (nåja nästan i alla fall). Vi gick 3 dagar på varje pass, men det är ju naturligtvis olika på olika missioner.

 

Arbetsuppgifterna:

 

5 min vagnen tar alla larm som kommer, olyckor, beredskap åt EOD/SÖK (åker med när eodarna ska spränga och sök när de ska söka). När skytte ska panga större vapen brukar de vilja ha med en vagn för beredskap på skjutstället, då brukar det också finnas möjlighet att skjuta en salva eller två själv också.

 

15 min vagnen tar 5 min vagnens beredskap om de åker på något. Kan också bli larmade/dirigerade mot olycksplats om detta behövs.

 

Beredskapen gäller även för den egna sjukstugan för sjvtp till andra sjukhus, tex amerikanernas bondsteel eller tyska fältsjukhuset i prizren (=möjlighet till baccis).

 

Andra uppgifter som ligger på sjv/sjvtp är intern utbildning inom förbandet, utbildning/besök i skolor och lokala sjukhus/sjukstugor etc. detta brukar passfria vagnen eller 15 min vagnen göra.

Tillsammans med resten av räddningsplutonen hjälper man kockarna att lasta av matbilen ca. 2 gånger i veckan när den kommer.

I övrigt brukar man få hjälpa till lite där det behövs, HF tex.

 

Man skall ha klart för sig att det är inte mycket larm, finns det en eod grupp ökar det men det är mycket dötid som skall slås ihjäl, hur man gör det är ju upp till var och en...

Träning, innebandy, film etc.

 

Som jag sa innan så rullades det inte jätte mycket vagn på skyttekomp. Sjvtp finns det däremot stora möjligheter.

 

Alla förare på sjvtp är ansvariga för minst ett fordon, högst troligt två. Är man sjvtp förare får man dessutom förarbevis på bandvagn (308) och den minibus som används som sjvtp fordon också. Vård kan vara ett fint sätt att slå ihjäl en timma eller två.

 

Ytterligare ett sätt att slå ihjäl tid är att öva. De gånger jag varit ute har det varit nästan lite tävling vem som kan mörka att de planerar en övning bäst. Oftast är det små övningar med bara sjvtp och räddningsgruppen men ibland stora där t ex. qrf:en är med och ibland ännu större där räddning samöver med andra nationers räddningsstyrkor. Exempel på sådan övning finns HÄR

 

Hoppasdu fått en liten bild om livet i en sjuktransport

Link to post
Share on other sites
Sådärja, då var vi igång igen:

 

1. Räddningsledare

2. Rökdykare/Brandman

3. Lastbilsfö/Semitr

 

Kanske någon fler "brandis" som är på G? :D

 

Brandmanna jobbet är helt klart ett av mina "nästa jobb" inriktning.

Tänkte först att man skulle jobba som brandman, men att få en heltids tjänst verkar ju helt kört och jobba som deltids brandman funkar inte med mitt nuvarande jobb.

 

Hoppet tändes dock när jag såg att man skulle ha brandfolk nere på KS15, men sprack lika snabbt när man var tvungen att jobba som brandman i det civila.

 

Närmaste utbildningar jag annars har gällande brandyrket är

- Grundläggande säkerhets Kurs för Oljeplattforms jobb + Div brand kurser oljebränder av Phillips Petroleum EkoFisk

 

- Diverse Rökdykar utb med Aga utr ( Ej Räddnings verkets utb ) Phillips, KÖS, etc

 

- Vägvisare utb

 

 

DVS ingen ide att Söka !

 

 

/ 413 Karlsson

Link to post
Share on other sites
Tänkte höra igen om det är någon som har koll på när ringvecka för KS15 är/kan tänkas vara ? :camo:

 

Eftersom det står på mil.se/int att antagningsbeskeden skickas ut (redan) i oktober kan man dra slutsaten att ringveckan borde infinna sig i augusti nån gång. Kan ifs vara så att den ruckas nu när de förlängt rekryteringsperioden

Link to post
Share on other sites

Hur många SISU förare antas till ks15? Någon som vet hur många SISU`s som rullar där nere?

 

Jeavlar va populär den tjänsten var då.. Nåväl får väl hålla tummarna och att jag jobbar som yrkeschaufför ger lite förtur åtminstone :uzi

 

 

:camo:

 

Om d inte ändrat något sen 10:an borde det vara 13 + 1 st

9 skytte

1 strivagn

3 sjukvård

1 repvagn - fast den rullar i princip aldrig

 

edit: kan vara så att eod har en egen nu för tiden oxå :camo:

Japp det stämmer..EOD:erna hade en vagn också

Link to post
Share on other sites
Sådärja, då var vi igång igen:

 

1. Räddningsledare

2. Rökdykare/Brandman

3. Lastbilsfö/Semitr

 

Kanske någon fler "brandis" som är på G? :Malaj:

 

 

Japp jag har sökt till KS15

 

1.Rökdykarledare

2.Brandman/rökdykare

 

Har du vart där förut?

 

:=o

Link to post
Share on other sites

Sådärja, då var vi igång igen:

 

1. Räddningsledare

2. Rökdykare/Brandman

3. Lastbilsfö/Semitr

 

Kanske någon fler "brandis" som är på G? :D

 

 

Japp jag har sökt till KS15

 

1.Rökdykarledare

2.Brandman/rökdykare

 

Har du vart där förut?

 

:=o

 

Varit där och varit där...sökt ja, men ej kommit med tidigare. En brandingenjörsexamen kanske väger tyngre nu när man har den i handen och inte längre pluggar? :Malaj: BECE och en hel del erfarenhet av tunga fordon torde väl vara lite meriterande också.. Nåväl, i slutet på sommar'n får vi se om de ringer eller ej! Trevligt med lite brandfolk - har hört att vi är få som söker de tjänsterna, åtminstone relativt sett.

 

@Dragpack: Bara att sätta sig i skolbänken för 2 års SMO-utbildning så är du i land! Aldrig försent att förverkliga en dröm!

Edited by Fogfighter
Link to post
Share on other sites

@Dragpack: Bara att sätta sig i skolbänken för 2 års SMO-utbildning så är du i land! Aldrig försent att förverkliga en dröm!

 

 

Ja men att komma in på SMO är svårare än att bli Ingenjör för fan, har sökt 3 gånger och ej blivit antagen, och att få punga ut 400kr för varje gång man ska göra rullbandstestet suger hårt då man vet att bra betyg = antagen, kass betyg = ej antagen..

 

Gillar definitivt inte deras system, nåväl vill de ha plugghästar med lite livserfarenhet som brandmän, som kanske inte äns mentalt/psykiskt kommer att lyckas med tjänsten så får väl de ta in sånt folk då..

 

// Uppgiven, förbannad och ännu mer förbannad på SMO / SRV´s antagnings krav..

Link to post
Share on other sites

Sådärja, då var vi igång igen:

 

1. Räddningsledare

2. Rökdykare/Brandman

3. Lastbilsfö/Semitr

 

Kanske någon fler "brandis" som är på G? :)

 

 

Japp jag har sökt till KS15

 

1.Rökdykarledare

2.Brandman/rökdykare

 

Har du vart där förut?

 

:D

 

Varit där och varit där...sökt ja, men ej kommit med tidigare. En brandingenjörsexamen kanske väger tyngre nu när man har den i handen och inte längre pluggar? :lala: BECE och en hel del erfarenhet av tunga fordon torde väl vara lite meriterande också.. Nåväl, i slutet på sommar'n får vi se om de ringer eller ej! Trevligt med lite brandfolk - har hört att vi är få som söker de tjänsterna, åtminstone relativt sett.

 

@Dragpack: Bara att sätta sig i skolbänken för 2 års SMO-utbildning så är du i land! Aldrig försent att förverkliga en dröm!

 

Ja en brandingenjörs examen lär ju slå stort!

Men jag önskar dig lycka till för de är en väldigt bra tjänst! Jag var själv där under KS12 som brandman. Så nu försöker jag igen!

 

Mvh

R23 :baskerKav:

Link to post
Share on other sites

@Greenment: Håller till viss del med dig. Man skulle kunna tänka sig liknande antagningsprocess som Polisen. Men SMO är inte en brandmannautbildning, utan en jobbmöjlighet efter examen är brandman. Det finns fler inriktningar och därför är antagningen som den är. Ett alternativ är ju att studera upp gymnasiebetygen eller söka på 25:4-regeln om man är lite äldre.

 

@Kitten: Återstår att se om det ringer i slutet på sommar'n då! Misstänker att en del gamla rävar kommer söka och då ligger man väl i lä. :banghead: Men lite spännande vore det allt att få ett samtal!

Link to post
Share on other sites

Skickade in ansökan för ett tag sen nu, det som söktes var:

 

- Signalmekaniker

- Signalist/bilförare

 

Hur tror ni chansen ligger på att bli uttagen som nymuckad signalmekaniker (ligger inne nu, muckar 8e dec) till tjänster som dessa i Kosovo? Allt beror såklart på vad Plutonchef:en vill ha, men vad har ni för egna erfarenheter?

Edited by Beck
Link to post
Share on other sites
Skickade in ansökan för ett tag sen nu, det som söktes var:

 

- Signalmekaniker

- Signalist/bilförare

 

Hur tror ni chansen ligger på att bli uttagen som nymuckad signalmekaniker (ligger inne nu, muckar 8e dec) till tjänster som dessa i Kosovo? Allt beror såklart på vad Plutonchef:en vill ha, men vad har ni för egna erfarenheter?

 

Hyfsade... beror helt på Plutonchef men ibland är det bra att vara nymuckad ibland inte. Men har du hyffsade betyg så kan de gå. Dock brukar det vara svårt att komma direkt från GU till US. Då brukar det vara så att man är handplockad av Plutonchef. Dvs att man känner varandra från tidigare

Edited by hellbeck
Link to post
Share on other sites
Skickade in ansökan för ett tag sen nu, det som söktes var:

 

- Signalmekaniker

- Signalist/bilförare

 

Hur tror ni chansen ligger på att bli uttagen som nymuckad signalmekaniker (ligger inne nu, muckar 8e dec) till tjänster som dessa i Kosovo? Allt beror såklart på vad Plutonchef:en vill ha, men vad har ni för egna erfarenheter?

 

Tycker att signmek ligger ute som vakans för det mesta. Tyder eventuellt på få sökande = hyfsad chans att komma med enligt mitt sett att se på det.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Där var den femte KS-missionen sökt, skam den som ger sig.

 

Skyttesoldat

Skyttesoldat/bilförare

Söksoldat

 

/Aron

 

Du har inte funderat på att det är befattningar som dom flesta söker?

Sök annat för att höja din intagsningschanser!

 

Njo, har funderat på det, dock så har jag ju knappast behörighet till nåt annat. Men du har rätt i att man nog kanske bör ändra lite. Skippade skyttesoldat-tjänsterna och sökte lite söksoldat-tjänster istället. Kommer jag med är jag skyldig dig en fettjänst Fk Nordin!

 

/Aron

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Kosovostyrkan KS15 2007

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Fu Kjellberg
      Idag för exakt 11 år sen var det också fredagen den 13. och då hände en incident i Libanon med en dödad svensk och flertalet skadade på vårat kompani. Ni som var där vet ju vad som hände. så ibland undrar man om detta med fredagen den 13 är en olycksdag.
                      http://www.swedint.mil.se/images/local/franssonsten.jpg
    • By Ingbat/I19
      För er som är sugna!
       
      www.mil.se/int
       
      Edit: Sidan är väldigt seg, verkar vara många intresserade.
    • By Mattias
      mil.se
       
      Utlandsstyrkan upphör, istället skall all utlandstjänst bedrivas av de olika insatsförbanden som jag tolkar det.
       
      Detta måste innebära att man som vanlig civil numer inte kommer kunna söka enskilda missioner längre utan att vara kontraktsanställd en längre tid!?
       
      Kommer detta innebära något problem tro med rekrytering osv. Finns det beredskapsställda förband i tillräckligt stor utsträckning?
       
      Detta kommer väl iofs inte bli verklighet förrän tidigast 2014 verkar det som.
    • By Grenadier
      Besök sidan och lyssna på svenska veteraners historier. 
       
      “Har du dödat någon?” är en pågående videoproduktion där svenska krigsveteraner får chans att berätta om deras upplevelser både under sin mission men även under hemkomsten.
      Utgivare:  Vi är en projektgrupp ifrån Linköpings universitet
      Facebook: https://www.facebook.com/hardudodatnagon/
      Instagram: https://www.instagram.com/hardudodatnagon/
      Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC374ACFKl1_SmdHd3WBdYnw
       
       
    • By Animal
      Jag hittade ingen tråd om detta.
      Men nog finns det väl lite roliga historier från utlandstjänsterna.
      Jag får bidra med en så länge:
       
      Redan ett par dagar efter vi anlänt till Naqoura för 6 månaders tjänstgöring till L100 fick jag och ett par tre killar till våra första jobb.
      Det var att köra Ghanas rotation. D.v.s. Lätta Transport åkte till Ghaneserna och lastade deras materiel på sina lastbilar och fraktade dem till ner till Israeliska gränsen där vi skulle stå och ta emot dem med våra lastbilar med påkopplade trailers och 20 fots containers.
       
      Detta var redan på första dagen och lätta transport hade stuckit iväg för att hämta ghanesernas grejor och framåt lunch så hoppade jag och min andreförare (Linkan) in i vår lastbil och åkte till israeliska gränsen för att invänta LT (Lätta Transport).
       
      Vi backade upp mot lastbryggan och ställde lastbilen i 90 graders vinkel mot trailern för att underlätta lastning framifrån. Lastbryggan är konstruerad på så vis att i ena ändan sluttar den ner till marknivå, för att gaffeltruckar ska kunna köra upp på lastbryggan med gods.
       
      När allt var klart och vi började vår väntan för LT skulle dyka upp, satt vi där och filosoferade om saker och ting samtidigt som vi höll utkik norrut mot backarna innan Naqoura för att kunna se när LT var på inmarsch.
      Istället för en massa lastbilar så ser vi en UN-märkt VW Passat som kommer i mycket raskt tempo över krönen, ner förbi körplanen, vidare uppför uppfarten till lastbryggan för att sen försvinna från vår åsyn. Nästan meddetsamma kände vi hur lastbilen kraftigt gungade till och vi hoppade ur bilen för att kollade vad som stod på.
      När vi kommit runt och kunde titta in bak i den sista containern. Lite förbryllade kunde vi konstatera att det stod VW Passat (en kombi) parkerad inuti containern. Bakluckan svingar upp och en glad ghanes kravlar ur och menar att vi skulle vara rädda om hans bil!
      När vi sen påpekar att det nog inte var hans bil utan FN:s blev ghanesen en smula irriterad på oss och menade minsann att det hade han papper på att det var hans bil. Vi bad honom visa pappret och det var inget annat än en kvittens på att han hade kvitterat ut bilen till låns.
      Efter diverse protester från bägge lägren att t.o.m. israelerna visade intresse för den konflikt som var på gång mellan 3 FN-anställda, så kallades till slut MP dit som fick honom att backa ut bilen från containern.
×
×
  • Create New...