Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vill minnas att någon hade ett tips angående en bok för några månader sedan som jag gärna skulle vilja få tag i. Jag har sökt igenom många gamla "boktips" trådar men hittar inte den jag söker efter.

Den bok det berättades om handlar om en finsk soldat som efter finsk tjänstgöring anställs av den amerikanska armén som instruktör i SF. Minns någon vilken bok jag talar om? Jag har för mig att jag sökte på titeln på denna bok på Bokus (och fann den) men jag har sedan dess uppgraderat allt i datorn och således blivit av med gamla sparade sökningar.

Kan någon hjälpa mig så vore jag ytterst tacksam.

mvh,

holy

• 1 month later...
Posted

Svensk officer först i modern tid att använda biologiska vapen!

Närmare bestämt under första världskriget i tysk tjänst, i Tornedalen - mot transportdjur. Biovapnet bestod av mjältbrandsbakterier i glasbehållare som sedan omgivits med en sockerbit.

Källa: Svenskar i krig. av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg (2004).

Annars när man läser om svenskar i krig är det främst dom som tjänade Tyskland i VK2 som brukar nämnas. Men den här boken sträcker sig ända från 1911 "Shahens svenska gendarmer" fram till "Stalins svenska soldater", 1939-45.

Har inte läst hela än, men det jag sett hittills gör att jag gärna rekommenderar den.

Posted (edited)

Kan verkligen rekommendera

"My War Gone By, I Miss It So"

av Anthony Loyd

my-war-gone-by-i-miss-it-so.jpg

Handlar om kriget i ex Jugoslavien och Tjejenien (stavning?). Loyd är en krigsreporter som tidigare varit befäl i armén i Storbrittanien och tjänstgjort i Kuwait kriget. Han skriver om sina erfarenheter som krigsreporter i ex. Jugoslavien och Grozny

Edited by henke
Posted

Soldat i waffen-SS, mkt intressant då den är skriven av en soldat under hans tid i amerikanskt fångläger. Man får en bra insyn i hur livet vid fronten (i detta fall norra finland) kan te sig.

Wars of empire, Intressant läsning om olika länders impreie byggande under 1800talet(+analys av imperiebyggandets mekanismer), intresanta analyser av segrar och förluster,samt varför vissa lyckades och andra misslyckades.

Slaget om nordkalotten, Ännu en bok om striderna i norr(inkl sveriges roll) mellan tyskar, finnar och ryssar.

Militära misstag av David Saul, kul läsning om politiker som lägger sig i , okvalificerade befäl samt odugliga soldater.

Gurkhas at war, Ganska självförklarande titel. Skall dock sägas att boken bygger på många intervjuer med Gurkhas.

läser just nu: Johan III och Stalin den röde tsaren.

• 2 weeks later...
Posted

Tänkte bara lyfta fram "Röd Storm" av T. Clancy.

Skriven 1986, då kalla kriget fortfarande

var het som en kärnreaktor på anabola..

"En röd brandstorm sveper över Europa.

Ryska pans. div. tränger in i V. Tyskland..

Sovjet landstiger på Island.."

*burr, vad spännande..* :/

• 4 weeks later...
Posted

*ninnananinannanaininna*

Ni som är uppvuxna under flummiga 70-talet

känner säkert igen signaturen till "Dagens Boktips"..

Hittade två andra böcker på lokala biblioteket

på temat 3VK-fiction;

Av Gen. Sir John Hackett.

"Det totala kriget" -82/-84

I aug. 1985 bryter det totala kriget ut..

.. Och den här gången kan inte Sverige stå utanför..

.. Den sv. statsministerns egen skildring av de sovjetiska

påtryckningarna..

.. framstående experter till hjälp.. f.d. officeren i Röda

armén Viktor Suvorov.. (kanske ringer det en liten klocka där?)

"Tredje världskriget" -78/-79

Den 4 aug. 1985. Ryskt pansar väller in över gränsen till

V. Tyskland.. Flygfält och baser pacifiearas med kemiska stridsmedel..

.. arbetats fram av personer med toppkunskaper om mil, pol, eko, dipl. frågor..

därför har den blivit skrämmande och realistisk skildring..

Posted

Slaget om Kursk, av Anders Frankson och Niklas Zetterling. En ganska intressant bok rörande slaget om Kursk och dess förspel. Trevlig läsning, men lite rörigt ibland pga referenser till många ställen som inte visas på de kartor som är med i boken

Sen är dom flest böckerna av Tom Clancy intressant läsning

Posted

Fågelbröstet är en av de bästa böcker jag läst..

Andra bra böcker är:

Lekplatsen-THomas Sanders

Och jorden färgas röd-Michael Peterson

Och klassikern På Västfronten intet nytt-Erich Maria Remarque

Posted

Två bra böcker.

Kamoflage av Peter Buggert (2000)

Blod för pengar av Peter Buggert (2001)

Två bra böcker om den Svenske signalforskaren Johan Adler, många militära kopplingar i dessa böcker.

Posted

Greed av Chris Ryan är en höjdare.

Vill man ha roliga böcker med mycket humor, sarkasm mm så är Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden (Diskworld) asgrymma, visserligen fantasy som kanske inte alla gillar men de garanterar ett gott skratt. :D

Posted

Moberg, Vilhelm: Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna samt Sista brevet till Sverige är klockrena. Vill man ha mer "militär" inriktning tar man lämpligen "Rasken" som ger en bra bild av indelningsverket.

Fogerström, Per Anders: Mina drömmars stad. Fina miljöbilder av sent 1800-tal i Stockholm.

Persson, Leif GW: Samhällsbärarna. tuffa poliser som jagar tuffa poliser.

Guest Challe
Posted

Kan rekomendera "Svenskar i krig 1914-1945" skriven av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg.

En faktabok om svenskar och svenskättlingar som har stridit för alla möjliga nationer.

En mycket interessant bok.

Posted

Generation X av Douglas Coupland

Antagligen den bästa bok jag läst. Finns kanske bara på engelska men rekomenderas i alla fall.

• 3 weeks later...
Posted

Jag rekommenderar varmt följande fyra böcker:

Generation Kill: Devil Dogs, Iceman, Captain America, and the New Face of American War

Evan Wright

Berkley Publishing Group

2005

Den här boken kan närmast beskrivas som lite av Fear and Lothing in Iraq med en USMC-spaningsbataljon i huvudrollen. Vi får genom en "inbäddad" journalists ögon följa bataljonens, och mer specifikt en viss plutons, verksamhet, när de under det senaste Irak-kriget rycker fram genom Irak. Bokens litterära stil är klart udda för genren och, åtmminstone för min del, mycket roande och beroendeframkallande. Författaren försöker inte sminka över krigets brutala verklighet, så man får på flera ställen läsa om hur oskyldiga civila mer eller mindre medvetet utsätts för eldgivning, hur befäl flippar ur och hur Marines beter sig på sätt som inte direkt finns i propagandafilmerna. Trots detta, så är inte boken på något sätt fördömande, på det sätt den förmodligen skulle varit om den skrivits av någon stereotyp USA-hatande vänsterjournalist.

Inside Delta Force: The Story of America's Elite Counterterrorist Unit

Eric Haney

Bantam Dell

2003

För den som är intresserad av Delta Force, så är den här boken ett utmärkt komplement till:

Delta Force : The Army's Elite Counterterrorist Unit

Charlie A. Beckwith, Donald Knox

Avon

2000

Läsaren får insikt i förbandets uppdrag, uppbyggnad och utbildning och får även följa författaren under bland annat personskydduppdrag i Beirut under den livliga perioden när staden var en totalt kaotisk krigszon.

Not a Good Day to Die: The Untold Story of Operation Anaconda

Sean Naylor

Berkley Publishing Group

2005

Som titeln antyder, så handlar den här boken om operation Anaconda i Afghanistan. I huvudsak så är det fyra grupper av soldater som man får följa genom bokens gång; 1st SFOD-D (Delta Force), SF (Special Forces), de lätta infanteriförbanden samt de involverade staberna. Författaren verkar ha pratat med ett stort antal av de som var involverade i olika nyckelpositioner och ger en bild som, åtminstone i mina var-inte-där-själv-ögon, verkar nyanserad.

The Finishing School: Earning the Navy SEAL Trident

Dick Couch

Crown Publishers

2004

Det här är uppföljaren till Warrior Elite av samma författare. I Warrior Elite så får man följa en pluton genom BUD/S (Navy SEALs grundläggande utbildning), medan man här får en inblick den utbildning som sedan följer för att göra sälarna "deployable". Jag känner inte till någon eller några böcker som ger en bättre inblick i modern sälutbildning, och enligt vad jag läst så tycker även sälarna själva väldigt bra om böckerna. Det faktum att författaren själv är före detta säl gjorde det förmodligen inte svårare för honom att få följa med under utbildningen.

• 4 weeks later...
Posted (edited)

Jag lyfter denna tråd och fortsätter att plussa för Robert Masons "Chickenhawk".

Läs den och titta på bilderna på http://www.robertcmason.com/gallery.html och http://www.robertcmason.com/Kaiser'sSlides/index.html

Förundras över vad krig gör med människor och vilka absurda vändningar livet kan ta.

Edit: En bildlänk till

Edited by Hotel Charlie One
Posted

Läser just nu boken

"El Alamein 1942", av Karl-Gunnar Norén.

En mycket intressnat bok om Ökenkriget och El Alamein. Innehåller mycket milder och kartor, samt en del utdrag ur brev som skickades från fronten.

Författaren anser jag ochså ha en väldigt bra närvarokänsla i sitt skrivande.

En bok som rekommenderas.

Posted

Efter att ha sett filmen "Hotel Rwanda" (rekommenderas!) blev jag intresserad av att lära mig mer om folkmordet i Rwanda. Jag köpte därför boken "Shake hands with the devil" av Generallöjtnant Roméo Dallaire som var force commander för FN-styrkorna där.

Posted

I rikets tjänst av CA Ehrensvärd, Om hans liv o karriär 1911-1957 som avslutades som just CA.

Martin Ekström av Sievert Wester -orädd frivillig i fem krig

Ryska revolutionen av Richard Pipes

The long gray line av Rick Atkinson, West Points class of 1966. skildrar ett antal kadetters liv från 66-89 och ger en bra inblick inte bara i West Point utan även försvaret och samhället (finns på Svenska)

Winston Churchill My early life

John Keegan Churchill

Antony Beevor The Spanish civil war. En av hans bättre, ger en lite annan bild än vad vi är vana vid

Eino Hanski De långa åren och Brödrabataljonen

• 1 month later...
Posted

Har nyss läst "The Heights of Courage" av Avigdor Kahalani. han ledde en Centurion bataljon på Golanhöjderna 1973. Den här boken borde ha varit en obligatoriska läsning på Pansarskolorna, jag rekommenderar den verkligen. :)

Amazon.com

ISBN 0-275-94269-4

Praegerer Publishers, 88 Post Road West, Westport, CT 06881, USA

Posted

Har ni möjlighet att få tag på denna bok så köp den!

6 dagar i juni av Robert J. Donovan

5-10 Juni 1967, Kriget i Mellersta Östern

Boken tar upp och behandlar orsakerna bakom kriget, striderna i Sinai, Jordanien, Jerusalem, Syrien och de diplomatiska i FN samt det israeliska flygvapnets insattser.

Boken tar även upp följderna av kriget.

Posted

Är det någon som har koll på var man ska vända sig för att få tag i Operation garbo I, II och III ?

På Timbro.se (utgivaren) står det att dom är slut...

Är ute efter pocketupplagan, adlibris.se ser ut att ha 2an inne men inte dom andra...

hittar dom ingenstans, om ni vet var så säg till.

Posted

Under semestern så lästes ett antal böcker, en av dem var "Generation Kill" av Evan Wright.

Boken, som är en dokumentär, är skriven av en författare som var med i hela irak kriget "embedded" med en pluton i USMC "force recon". Han beskriver hur kriget förlöpte från en spaningsplutons synvinkel när de slog sig fram för att röja väg för huvudstyrkan.

Boken var klart läsvärd även om den till en början var lite väl idoliserande hur tuffa marinkåristerna och speciellt force recon är. Det blev lite fånigt när han skriver hur de kan springa 20 km med 65 kgs packning på kort tid och hur de övervinner alla prövningar osv osv. Helt enkelt lite "machofåneri" enligt mig. Sen när kriget väl börjar så är boken väldigt bra och trovärdig.

Man får se hur svårt och oförståeligt krig kan vara för meniga soldater och hur svårt just detta krig blev när man inte visste riktigt hur fienden såg ut eller hur de stred. Det är många beskrivningar av hur de råkar skjuta barn och oskyldiga av misstag och hur detta påverkar dem.

Vidare tar den ned myten om den "amerikanska överlägsenheten" ett antal snäpp. soldaterna kan inte alltid kommunicera med andra enheter eftersom de inte har radiokontakt eller rätt koder eller rätt frekvenser eller vet vilka de skall kommunicera med. De har ibland rent usla och inkompetenta befäl. De har inga batterier till sina NVG och dåligt med mat då hela bataljonens matförråd förstörs i ett bakhåll. De har inte blivit ordentligt utbildade på sina tunga vapen och har inget smörjmedel till nämnda vapen så de får eldavbrott i dammet hela tiden. Att de inte lider större förluster än de gör är mest rena turen. De vet inte vart de är på väg eller varför eller om de kör rätt väg eller vilka som kan understödja dem eftersom radiosambandet är totalkasst som jag nämnt tidigare.

Och detta är USMC force recon vi talar om, killarna som skall vara extra bra utrustade och kunniga...

Som sagt klart läsvärd bok, mer info finns att läsa på Amazon.com.

Man känner faktiskt igen vissa saker från egna utlandstjänster, inte strider men allt det där "bakom fronten köret" liksom med usla skämt, dåligt med mat och kungligt usla befäl som inte borde få leda en hönsfarm ens en gång.

Posted (edited)

Det finns två tidigare recensioner av boken i den här tråden;

[LINK]
så vi kanske kan fortsätta där. smile.gif.webp

Bokens huvudpersoner tillhör dessutom inte USMC Force Recon, utan en USMC divisionsspaningsbataljon. Force Recon bedriver fjärrspaning och andra uppdrag på en högre nivå (och längre bort) än divisionsspaningsbataljonerna. Om man jämför med svenska försvaret, så skulle Force Recon närmast motsvaras av SSG/FJS, medan huvudpersonerna i boken närmast skulle motsvaras av de på K3 utbildade fjärrspaningssoldaterna i divisionsunderrättelsebataljonen.

Edited by henke
Länk ej kvar
  • 3 weeks later...
Posted

Den enda bok jag för tillfället kan rekommendera, efter att ha läst den, är romanen Johnny var en ung soldat av Dalton Trumbo. Gripande och otäck bok om en ung man som blir totalt lemlästad i första världskriget. Denna bok fick mig verkligen att se med skepsis på all militärromantisk media och litteratur jag tidigare uppskattat.

Posted

"Hjärtat eller döden" av Arvid Riddare

som omnämnts i någon annan tråd vill jag minnas.

Skrivet med ett ganska *ähum* mustigt språk..

Skulle kunna likna den vid en blandning av

"Operation Garbo", "Alpha Sierra"/"Alpha Tango"

och "Läsarnas egna sexnoveller".. :banghead:

Innehåller även en hel del svidande samhällskritik.

Kanske är jag konstig, men tycker att den

kändes klart läsvärd.

Posted

Då jag läste tråden blev jag inspirerad att gå med i SMB :) !

Sen har jag beställt andra böcker som tipsats i denna tråd! :banana

M.a.o har man ett par sidor att plöja igenom!