evsim Posted February 27, 2006 Author Report Share Posted February 27, 2006 (edited) Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor. Har du (eller någon annan) koll på de 8? å här långt får jag ihop det. RRGC/F (8 Stycken) O1N Vesslan Norrköping O1S Rockan Åtvidaberg ÖNM Minken ???? S2S Myran Rödeby O5M Geten Riala ??? Bocken Degeberga ??? Björnen ???? ??? ???? ???? Edited February 27, 2006 by evsim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted February 27, 2006 Report Share Posted February 27, 2006 Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor. Har du (eller någon annan) koll på de 8? å här långt får jag ihop det. RRGC/F (8 Stycken) O1N Vesslan Norrköping O1S Rockan Åtvidaberg S1O Bocken Degeberga S1V Hinden Veberöd S2S Myran Rödeby O5M Geten Riala O5S Björnen Grödinge ÖNM Minken Klöverträsk Utökade listan lite Har nu gjort en egen tråd om flygbaser i Transportcentralen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Skyddsprodukter Posted February 27, 2006 Report Share Posted February 27, 2006 O5M Geten Riala Lite info: Låg under Uppsala, benämdes för detachment Rimbo. Enligt protokoll från Norrtäljes kommunstyrelse: Förhandlingar har förts med företaget IP-Only Telecommunication AB i Uppsala om överlåtelse av fastigheten Östra Ledinge 4:4 i Riala. På fastigheten finns en f d försvarsanläggning omfattande ett bergrum med en inredd area om ca 1.400 m2 samt en mindre byggnad ovan mark. Kommunen köpte fastigheten av Fortifikationsverket år 1995 för 100 kronor. Ledningskontorets avdelning för beredskap och säkerhet anser att kommunen inte längre har behov av anläggningen för det ändamål den köptes. Kommunens kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 27, 2006 Report Share Posted February 27, 2006 R136 Falken ÅtvidabergR166 Räven Tierp Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 27, 2006 Report Share Posted February 27, 2006 (edited) ändrat: noterade att det fans en nystartad tråd om det jag ville säga... Edited February 27, 2006 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bocken 853 Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 R136 Falken Åtvidaberg R166 Räven Tierp Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H? Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge. Tror det nämndes tidigare men: PS-08 fick flottiljens nummer + 8 på slutet PS-65 se ovan + 0 på slutet PS-66 se ovan + 6 på slutet PS-15 fick ":" + numrering undantaget av PS-15 :U O5M Geten Riala Lite info: Låg under Uppsala, benämdes för detachment Rimbo. Enligt protokoll från Norrtäljes kommunstyrelse: Förhandlingar har förts med företaget IP-Only Telecommunication AB i Uppsala om överlåtelse av fastigheten Östra Ledinge 4:4 i Riala. På fastigheten finns en f d försvarsanläggning omfattande ett bergrum med en inredd area om ca 1.400 m2 samt en mindre byggnad ovan mark. Kommunen köpte fastigheten av Fortifikationsverket år 1995 för 100 kronor. Ledningskontorets avdelning för beredskap och säkerhet anser att kommunen inte längre har behov av anläggningen för det ändamål den köptes. Kommunens kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad. Var på ett studiebesök i höstas på nämnda anläggning. Otroligt kärt återseende med ett RRGC/F! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 (edited) Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge. Nej, inte på senare år i alla fall. Det finns fortfarande kompanibeteckningar med "F13-nummer". Misstänker att man lade större betydelse vid att fixa till nummerbeteckningar förr. Jämför med omnumreringen av regementen som skedde vid nedläggningar fram till vk2, därefter verkar man inte ha brytt sig om att det blev hål i nummerserierna. Rent praktiskt måste det också ha blivit problem på senare tid med tanke på det låga antalet flottiljer. Edited March 3, 2006 by BJE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 3, 2006 Report Share Posted March 3, 2006 R136 Falken Åtvidaberg R166 Räven Tierp Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H? Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge. Jo, men då hade R136 blivit R166, men det numret var ju redan upptaget, därav frågan. BJE:s förklaring låter vettig, dvs ingenting hände. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted March 4, 2006 Report Share Posted March 4, 2006 R136 Falken Åtvidaberg R166 Räven Tierp Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H? Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge. Tror det nämndes tidigare men: PS-08 fick flottiljens nummer + 8 på slutet PS-65 se ovan + 0 på slutet PS-66 se ovan + 6 på slutet PS-15 fick ":" + numrering undantaget av PS-15 :U O5M Geten Riala Lite info: Låg under Uppsala, benämdes för detachment Rimbo. Enligt protokoll från Norrtäljes kommunstyrelse: Förhandlingar har förts med företaget IP-Only Telecommunication AB i Uppsala om överlåtelse av fastigheten Östra Ledinge 4:4 i Riala. På fastigheten finns en f d försvarsanläggning omfattande ett bergrum med en inredd area om ca 1.400 m2 samt en mindre byggnad ovan mark. Kommunen köpte fastigheten av Fortifikationsverket år 1995 för 100 kronor. Ledningskontorets avdelning för beredskap och säkerhet anser att kommunen inte längre har behov av anläggningen för det ändamål den köptes. Kommunens kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad. Var på ett studiebesök i höstas på nämnda anläggning. Otroligt kärt återseende med ett RRGC/F! Vilka arrangerade detta studibesök? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bocken 853 Posted March 4, 2006 Report Share Posted March 4, 2006 kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad. Var på ett studiebesök i höstas på nämnda anläggning. Otroligt kärt återseende med ett RRGC/F! Vilka arrangerade detta studibesök? En med kontakter till ovan nämnda företag! Det mest frapperande var hur lite berg det var ovanpå jämfört med andra RRGC/F. Tydligen en sak de förbättrade på senare byggen tillsammans med en längre stötvågstunnel. Geten & Björnen byggdes ju först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted March 4, 2006 Report Share Posted March 4, 2006 nu vet jag inte hur hemligt detta är men.... vad är det för antenn som står på kinnekulle i västergötland? hög mast med roterande radarantenn på toppen... syns ganska väl... kan ni inte svara på vilken typ det är så kanske ni iaf kan svara på vad den används till? den kan rotera men oftast står den dock still... den ser inte ut att kunna sänkas ned i nåt bergrum eller så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogelström Posted March 4, 2006 Report Share Posted March 4, 2006 Tyvärr känner jag mest till nu aktiva radarstationer och det är väl inte helt populärt att spilla deras positioner här... Men tack för mycket intressant läsning! Fortsätt så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fighter Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 På Romeleklint i Lunds kommun finns ett gammalt radartorn som tillhörde F10. Tyvär vet jag inte vilken beteckning det hadde eller vilken typ av radar det var. Den byggdes på 60-talet och var tydligen väldigt viktig på den tiden samt väldigt hemlig, ända till stormen 1967 då skogen runtomkring föll och visade hela tornet på lång väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bocken 853 Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 På Romeleklint i Lunds kommun finns ett gammalt radartorn som tillhörde F10. Tyvär vet jag inte vilken beteckning det hadde eller vilken typ av radar det var. Den byggdes på 60-talet och var tydligen väldigt viktig på den tiden samt väldigt hemlig, ända till stormen 1967 då skogen runtomkring föll och visade hela tornet på lång väg. Det var en PH-39, höjmätningsradar som kompletterade låghöjdsspaningsradarn PS-15 (kakburken) som stod längst södra och östra kusten av Sverige. På detta sätt kunde luftbevakning & stridsledning ske då både position, bäring och höjd kunde ges varje företag. PH-39 stod främst i anslutning till närliggande RRGC/F. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 kan ni inte svara på vilken typ det är så kanske ni iaf kan svara på vad den används till?den kan rotera men oftast står den dock still... den ser inte ut att kunna sänkas ned i nåt bergrum eller så... Med risk för att låta dryg, men den används för att spana efter flygplan... Vi har betydligt fler radarstationer än vad som behövs för att lösa incidentberedskapens luftbevakning, så därför används inte alla stationer jämt. Efter att Bonsen togs ur drift så har Flygvapnet tre typer av markbaserade radarstationer, PS-860 och PS-810/825 för höghöjd samt PS-870 för låghöjd. PS-860 är vanligtvis grupperad i bergrum med nedsänkbar antenn medan PS-870 har en fast antenn. PS-810/825 är de klassiska "golfbollarna" som kan ses här och där. De är mest avsedda för fredstida bruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted March 5, 2006 Author Report Share Posted March 5, 2006 Jag tycker vi börjar närma oss en gräns här. I alla fall, så här ser de olika radarstationerna ut ovan jord: PS 825: http://www.f17.mil.se/images/local/mteps825.jpg PS 860: http://www.f17.mil.se/images/local/mteps860.jpg http://www.f21.mil.se/images/local/ps860.jpg PS 870: http://www.f17.mil.se/images/local/mteps870.jpg För ledning av flygplanen behövs sedan radio: http://www.f17.mil.se/images/local/mteradiouhf.jpg http://www.f17.mil.se/images/local/tmr30_rl472.jpg (radio närmast, länk i bakgrunden) För att binda ihop anläggningar och radarstationer behövs länkar: http://www.f17.mil.se/images/local/mteradiolank.jpg Slutligen, för att ersätta anläggningar (radio och radiolänk) finns det ett särskilt radiokompani vid F17 (tidigare RaL-plutoner vid samtliga (?) flottiljer): http://www.f17.mil.se/article.php?id=4022 http://www.f17.mil.se/attachments/f17bladetdec04.pdf (pdf-fil c:a 7 MB) Observera att samtliga länkar leder till FM egen webbplats. kan ni inte svara på vilken typ det är så kanske ni iaf kan svara på vad den används till?den kan rotera men oftast står den dock still... den ser inte ut att kunna sänkas ned i nåt bergrum eller så... Med risk för att låta dryg, men den används för att spana efter flygplan... PS-870 levererar anpassad bild också till Marinens sjöbevakning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fighter Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 På Romeleklint i Lunds kommun finns ett gammalt radartorn som tillhörde F10. Tyvär vet jag inte vilken beteckning det hadde eller vilken typ av radar det var. Den byggdes på 60-talet och var tydligen väldigt viktig på den tiden samt väldigt hemlig, ända till stormen 1967 då skogen runtomkring föll och visade hela tornet på lång väg. Det var en PH-39, höjmätningsradar som kompletterade låghöjdsspaningsradarn PS-15 (kakburken) som stod längst södra och östra kusten av Sverige. På detta sätt kunde luftbevakning & stridsledning ske då både position, bäring och höjd kunde ges varje företag. PH-39 stod främst i anslutning till närliggande RRGC/F. Tackar för info är uppväxt i trakten men har aldrig lyckats få reda på vilken typ det var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 Jag tycker vi börjar närma oss en gräns här. Ja, men ännu så länge är vi inte över den. Slutligen, för att ersätta anläggningar (radio och radiolänk) finns det ett särskilt radiokompani vid F17 (tidigare RaL-plutoner vid samtliga (?) flottiljer): Nej, inte längre. Numera så utbildas bara strilförband vid LSS medan F17 och F21 bara utbildar flyg- och basförband. Radiokompaniet har inte heller till uppgift att ersätta radiolänkar, som de tidigara radiolänkförbanden hade. Deras uppgift är att upprätta flygradio för att säkerställa samband mellan StriC och flygplan. Detta kan antingen vara för att ersätta en utslagen fast radio eller för att förtäta täckningen inom ett visst område. De upprättar visserligen radiolänk, men det är bara för att förbinda radiostationen med FTN. PS-870 levererar anpassad bild också till Marinens sjöbevakning. Helt rätt, tänkte inte på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted March 5, 2006 Author Report Share Posted March 5, 2006 Radiokompaniet har inte heller till uppgift att ersätta radiolänkar, som de tidigara radiolänkförbanden hade. Deras uppgift är att upprätta flygradio för att säkerställa samband mellan StriC och flygplan. Detta kan antingen vara för att ersätta en utslagen fast radio eller för att förtäta täckningen inom ett visst område. De upprättar visserligen radiolänk, men det är bara för att förbinda radiostationen med FTN. OK, ändringarna går lite för snabbt nuförtiden … Finns det inte längre några förband i Flygvapnet med transportabla länkar (för att skapa nya stråk, ersätta länkar, ansluta till FTN)? I så fall, var återfinnes dessa nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 OK, ändringarna går lite för snabbt nuförtiden … Tell me about it. Strilbat 04 har inte många år på nacken och nu håller man redan på att ta fram strilbat 08... Finns det inte längre några förband i Flygvapnet med transportabla länkar (för att skapa nya stråk, ersätta länkar, ansluta till FTN)? I så fall, var återfinnes dessa nu? Nej, några sådana förband finns inte längre. Jag antar att man skulle kunna använda radiokompaniet till detta, men det är som sagt inte en uppgift som förbandet ska lösa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 tack för det lilla svaret iaf.. nu vet jag iaf vilken typ av radar det är.. och då kan jag på egen hand söka mer info utan att fråga om det ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogelström Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 Intressant att man kan se skyddsobjekt-skylten ganska tydligt på denna bilden: http://www.f17.mil.se/images/local/mteps860.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 ja, och det står att man inte får fotografera utan tillstånd, vilket fotografen förmodligen haft då bilden är från F17´s hemsida ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogelström Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 Ah, det har du givetvis rätt i. Dock gör man ju eventuellt bus som vill snoka på just den radarstationen en tjänst genom att tillhandahålla en bild som de kan använda... Å andra sidan drar sig nog inte buset för att åka dit och plåta själva ändå. Fogelström - förvirrad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted March 5, 2006 Report Share Posted March 5, 2006 Dock gör man ju eventuellt bus som vill snoka på just den radarstationen en tjänst genom att tillhandahålla en bild som de kan använda... På vilket sätt då? Själva antennen kan man se på ett stort antal amerikanska örlogsfartyg, en fackverksmast är knappast något unikt och skog är inte heller något ovanligt. Någon annan information kan man knappast utläsa av den bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Närsky Posted March 7, 2006 Report Share Posted March 7, 2006 En annan fråga, Hur skiljde man på anläggningen rrgc och anläggningen radarstation, eller gjorde man inte det? Om man t.ex. tar beteckningen R70 (Krabban), avsåg den då rrgc:t eller PS-65:an? Fanns det någon särskiljning av enheterna? Eller är det i princip ointressant att skilja åt? Följdfrågan blir då naturligtvis om det fanns rrgc:n (rrgc/f) som inte hade en radar lokaliserad på samma fysiska plats? Nu är ju jag egentligen ett bassambandstroll inte en bergasmurf och inser att jag är ute på lite främmande vatten....men vadå. R70 innebär ju att det är 70:e Radarkompaniet (alltså Krabban) tillhörande F7 medan ett rrgc t.ex kunde heta 133.Rrgckomp. Rrgc/t Hajen som tidvis var samgrupperad med lfc W2 lyssnade väl till beteckningen W2, annar brukar ju rrgc ha en bokstav efter sig som beskriver den geografiska placeringen i en sektor om det finns flera anläggningar t.ex O5M, S1O,S2S etc... Jag är osäker på om det är svar på din fråga........ Jämförelsevis fanns här exempelvis R210, R226 och R266 Var R226 Ödlan? Hade inte Bonsen beteckningen R236? Den "borde" ju ha hetat R176. R226 var Lämmeln. R266 var Ödlan Bonsen är jag osäker på men jag har också hört R236. Märk väl att denna station hörde till F13 tidigare och de hade redan en PS-66 utanför Åtvidaberg med kompaninummret R136. Nu har det gått upp ett ljus här alla PS-66 har ett kompaninummer som slutar på 6, därav skumma avvikelser i sektorer med flera. Vad hade rrgc/f för kompaninummer? Ändrades de när ansvarig flottilj byttes? När avvecklades de olika PS-66:orna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted March 7, 2006 Report Share Posted March 7, 2006 När avvecklades de olika PS-66:orna? R46 1984 R266 1987 R226 2001 R236 2005 R106, R166, R136 ca år 2000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bocken 853 Posted March 7, 2006 Report Share Posted March 7, 2006 När avvecklades de olika PS-66:orna? R46 1984 R266 1987 R226 2001 R236 2005 R106, R166, R136 ca år 2000 Bara ett förtydligande, R46 var väl den 66:a som under stort hemlighetsmakeri flyttades till Furilden Gotland och blev R236. Vilken var den andra som flyttades från Älvsbyn(?) till Svaapavaara(?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Troppchefen Posted March 7, 2006 Report Share Posted March 7, 2006 När avvecklades de olika PS-66:orna? R46 1984 R266 1987 R226 2001 R236 2005 R106, R166, R136 ca år 2000 Bara ett förtydligande, R46 var väl den 66:a som under stort hemlighetsmakeri flyttades till Furilden Gotland och blev R236. Vilken var den andra som flyttades från Älvsbyn(?) till Svaapavaara(?) Det var den radarn som bemannades av 266. Radarkompaniet som flyttades till Svappavaara och fick R226 som nytt kompaninummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted March 7, 2006 Author Report Share Posted March 7, 2006 En fråga till Bocken 853: I början av tråden efterlyser jag lite ksrr, och (eftersom vi kunnat klarlägga ps-08, ps-65, ps-66 och ps-15 OCH eftersom vi utesluter ps-860 och ps-870 ur diskussionen) det vore intressant att få med dem också. Har du någon pejl på dessa söder om Göteborg? Den södraste anläggningen ksrr jag hittat är ksrr-troppen på Känsö i Göteborgs södra skärgård. Nästa anläggning söderöver var R70. Men sedan? Det borde ha funnits anläggningar (tillhöriga Marinen) typiskt kring Halmstad, Bjärehalvön, Kullen, Helsingborg, Landskrona, Malmö och Falsterbo. Från Trelleborg sedan fanns ju en del PS-15 som nämnts i tråden, men åtminstone på några ställen borde det funnits både och. Några ställen jag skulle kunna tänka mig är Trelleborg, Ystad, Simrishamn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.