Jump to content

Gamla radarstationer?


evsim

Recommended Posts

Har ett bestämt minne att jag passerat någon PS-15 efter år 1999, då radarstationen ska ha tagits ur bruk, och noterat att "kakburken" har roterat. Kan detta stämma? Nyttjades stationerna efter 1999?

 

Ang PS-65. Är det hemligt var radarstationerna fanns? Kan iofs förstå om de nu har blivit ersatta av modernare typer, men har alla det?

 

Detta har diskuterats på annat forum.

Se http://www.webvoter.net/se/webforum/visa.p...9&inlagg=993882

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

C-bands pulsradar med faktiskt 4 höjdskikt upp tom 3000 meter. Normalt sett obemannad (fjärrstyrdes från rrgc/f) men det fanns undantag t.ex på Gotland vill jag minnas då bredbandslänken inte räckte att få över signalen till fastlandet. Men alla installationer hade förråds och kraggbaracker. 31 mars 1999 togs systemet ur drift.

Den PS-15 som stod i Bunge på Gotland var också obemannad. Jag tror att den delade länk med PS-66:an på Furilden.

Link to comment
Share on other sites

När jag låg på "Hajen" var jag hjälpinstruktör för 892 i Tullinge, där kom jag i kontakt med "Bonsen" för första gången. Väl åter på "Hajen" förordade jag "Bonsens" täckning över Östersjön, och fick till svar "att den kan inte vi ta in för den tillhör Sektor mitt". Mitt svar var att PS15:15 tillhör också SeM och den kan vi ta in, så varför inte "Bonsen"..? Det tog mindre än en vecka så hade vi "Bonsen" på "Hajen", å vips överlägsen täckning över Östersjön (Hajen tillhörde Sektor Syd). Många roliga minnen från "Hajen"...

Edited by volt
Link to comment
Share on other sites

Den PS-15 som stod i Bunge på Gotland var också obemannad. Jag tror att den delade länk med PS-66:an på Furilden.

 

Hmm, var det då de PS-15 som stod på Öland, fast där borde inte avtsåndet varit ngt problem. Äsch, man börjar väl bli gammal och glömsk..... :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den PS-15 som stod i Bunge på Gotland var också obemannad. Jag tror att den delade länk med PS-66:an på Furilden.

 

Hmm, var det då de PS-15 som stod på Öland, fast där borde inte avtsåndet varit ngt problem. Äsch, man börjar väl bli gammal och glömsk..... :surprise:

 

Vilket var FAR Namnet på den nya LFC i sektor NN? Vart låg den?

Link to comment
Share on other sites

Vilket var FAR Namnet på den nya LFC i sektor NN? Vart låg den?

Fanns det något Lfc i SeNN? Jag trodde att F4 bara hade Rrgc/T.

 

Jodå! Alla sektorer hade varsin luftförsvarscentral även om denna är den minst kända. Stod nybyggd ca 1985 med FAR HUMLAN (liksom tidigare lfc i Frösöberget) belägen i finnbygderna bakpå Graningeskogarna. Håller nu på att avvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Fanns det något Lfc i SeNN? Jag trodde att F4 bara hade Rrgc/T.

Jodå! Alla sektorer hade varsin luftförsvarscentral även om denna är den minst kända. Stod nybyggd ca 1985 med FAR HUMLAN (liksom tidigare lfc i Frösöberget) belägen i finnbygderna bakpå Graningeskogarna. Håller nu på att avvecklas.

Var det på Frösön ett typ 1 eller 2? Varför använde de rrgc om det fanns Lfc så nära?

Link to comment
Share on other sites

Var det på Frösön ett typ 1 eller 2? Varför använde de rrgc om det fanns Lfc så nära?

 

Det var varken eller utan det var ett Stril 50 lfc (har även hört typ 3 nämnas). Det nybyggda lfc:t var dock ett typ 2 (typ 1 fanns bara i Bålsta och Hästveda). Appropå den andra frågan undrar jag vilken tidsperiod du menar?. Sedan har väl lfc och rrgc i grunden olika uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Appropå den andra frågan undrar jag vilken tidsperiod du menar?. Sedan har väl lfc och rrgc i grunden olika uppgifter.

Tidsperiod: sent 90-tal till nu.

Det jag tänkte på var att strilenheterna från F16 och F21 iaf i slutet på 90-talet satt i sina berg, medan man på F4 ledde från Rrgc/T i en hall på flottiljen. Om man haft ett Lfc nära kunde man väl använt det? Eller var det också bemannat i tillägg till Rrgc:t?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara bidra med lite nostalgibilder för er som legat på RRGC.

 

Hur många kommer ihåg den oranga färgen och den lååångsamma stötvågsdörren ??

 

Bild037.jpg

 

Bild032.jpg

 

Bild033.jpg

 

Ursäkta att bilderna är lite suddiga.... tagna med nalle.

Och, dom är inte tagna i ett skyddsobjekt, mao fritt fram att visa.

 

/Piloten

Link to comment
Share on other sites

Vilket är det? Finns det några Rrgc/F kvar som är intakta och sparade som museiobjekt?

Jag har tyvärr aldrig varit ner i ett Rrgc/F (endast två varianter av Rrgc/T, Lfc typ1, StriC, bergrummet till PS-860 och betonglådan till fd PS-65). Finns det några öppna bilder eller skisser på hur de såg ut invändigt?

Link to comment
Share on other sites

"Ahhh, the parallell bars. It's all coming back to me now...."

 

Jag glömmer aldrig känslan när man kröp in i berget. Den fuktiga och kyliga luften, bruset från fläktar och ventilation, lukten av skräck och fis... Där satt man och kände sig som den yttersta spetsen av invasionsförsvaret. Man "visste" att om Fi skulle anfalla, så vore den första åtgärden att slå ut våra spaningssystem och ängsligt överlade vi trattbassar hur många megaton nukes vårt berg skulle palla (som om vi var ett prioriterat mål, snacka om hybris!) i händelse av det värst tänkbara.... :=o

Link to comment
Share on other sites

Tidsperiod: sent 90-tal till nu.

Det jag tänkte på var att strilenheterna från F16 och F21 iaf i slutet på 90-talet satt i sina berg, medan man på F4 ledde från Rrgc/T i en hall på flottiljen. Om man haft ett Lfc nära kunde man väl använt det? Eller var det också bemannat i tillägg till Rrgc:t?

 

Sent 90-tal då hade sektor NN redan gått ur tiden (sammanslagning med F21/ÖN) . F16 satt i sitt lfc medan f21 satt i rrgc MINKEN eller rrgc/t JÄRVEN. Lfc (ÖN) i FKN avbemannades i början på 1980-talet och lades ned helt i slutet på 90-talet. Jag är fel person att utala mig men jag har för mig att lfc NN inte var bemannad under normal fredsdrift utan bara vid övningar (kan ha fel där :=o ) Incidenten har iallafall sedan 90-talet helt bedrivits från hangar 83 på F4 där rrgcvagnarna stod upställda (innan dom flyttades till ett tält utanför den nya StrilE byggnaden för LE KORPEN. F16 och F10 kunde ju leda sitt flyg direkt ifrån lfc (typ 1) och var därför också de första att bli av med sina rrgc/f, F4 och F21 kunde inte stridsleda från sina lfc och fick därför hålla till i sina rrgc. F21 hade ett rrgc/f vilket F4 inte hade.

 

Tänkte bara bidra med lite nostalgibilder för er som legat på RRGC.

 

Hur många kommer ihåg den oranga färgen och den lååångsamma stötvågsdörren ??

 

http://foto.lsn.se/Gamlalanthandeln/Bild037.jpg

 

http://foto.lsn.se/Gamlalanthandeln/Bild032.jpg

 

http://foto.lsn.se/Gamlalanthandeln/Bild033.jpg

 

Ursäkta att bilderna är lite suddiga.... tagna med nalle.

Och, dom är inte tagna i ett skyddsobjekt, mao fritt fram att visa.

 

/Piloten

 

Intressanta bilder. Roligt med fler ifrån det bevingade vapenslaget. Välkommen.

 

 

Vilket är det? Finns det några Rrgc/F kvar som är intakta och sparade som museiobjekt?

Jag har tyvärr aldrig varit ner i ett Rrgc/F (endast två varianter av Rrgc/T, Lfc typ1, StriC, bergrummet till PS-860 och betonglådan till fd PS-65). Finns det några öppna bilder eller skisser på hur de såg ut invändigt?

 

Det finns åtminstånde 4 st som finns kvar med varierande uppgift, tror inte att det finns några öppna kartor då vissa fortfarande är skyddsobjekt. Det finns dock ingen kvar för museevisning...tyvärr, all utrustning är utriven (den kan dock ses på museum)

Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne. Så F4 nya Lfc låg i dessa skogar. Hur många skulle jobba i denna anläggning

i en skarp situation. Kan man få mer info om anläggningen, eller är den fortfarande "het". Är det denna som är kombinerad med ett RRGC? :Malaj:

 

Hade inte F4 något som hette "bävern" också . Vad är det? :=o

Link to comment
Share on other sites

Jag låg själv på Rockan O1S under -88 som RROBS.

Har inte varit in i ett RRGC på 18 år....

När jag nu fick möjlighet att besöka ett igen (ej Rockan) så var det en mycket konstig känsla, minnena svallade över ... :=o

 

Är det någon som vet vad som hänt med Rockan, är det stängt & plomberat, eller har man hittat alternativa använingar för det ??

Är det någon här som har legat på Rockan efter -88 ???

 

På våren -88 var vi två obsar som satt ute vid PS-15 på södra Gotland och talrappade till Lottorna på Bunge under en helg.... 2 företag klarade dom, men sen blev det kaos i smörpaketet.... :Malaj:

 

Troppchefen ... tack !

 

 

 

106...

 

Under de 9 månader som jag låg på Rockan så fick vi aldrig reda på exakt hur berget såg ut innuti.

Men efter det senaste besöket i ett RRGC vet jag mer, det är roligt med civila utrymningsplaner :P

 

/M

Edited by Piloten
Link to comment
Share on other sites

Jag låg där som RROBS 96-97 (omg 964)...

 

Var på Försvarets dag nu i helgen (20/5) och pratade med en flygstridsledare som stod och förevisade StriC.

 

Enligt honom så är det fortfarande någon typ av aktivitet i den berganläggning som inrymde Rockan, vad det var för någon aktivitet eller om den var militär eller civil kunde han dock inte säga...

 

Någon annan som vet mer??

 

// WM

Link to comment
Share on other sites

Kul att fler legat där..som är med här menar jag.

 

Kan du minnas om det fanns många modeller (flygplan) kvar i ordersalen ??

Vi byggde en jäkla massa under våra 9 månader, samt att vi lämnade en signerad tavla med samma motiv som våra muckatröjjor, som Pettersson (tror han hette så) satte upp i ngn korridor i baracken. Motivet var ett PPI med text i stil med...PPI-jägarna 881 svepte allt.

Minns inte exakt, men kunde vara kul att veta om det fanns kvar efter att vi lämnat.

 

Mvh

/M

Link to comment
Share on other sites

BJÖRNEN O5S Grödinge

BOCKEN S1O Degeberga

GETEN O5M Riala

MINKEN ÖN En bit utanför Luleå

MYRAN S2S Rödeby

ROCKAN O1S Hannäs

VESSLAN O1N Norrköping

HINDEN S1W Veberöd

 

/ :clap:

 

Edit: pucktvåa

 

 

Satt och letade lite i gamla minnen (ihuvet alltså).

 

Under lumpen pratade vi ibland om Hästveda, tror det var ett RRGC (eller LFC), vilken anläggning var det ?? Finns den i livet eller är den oxo stängd ??

 

Mvh

/M

Link to comment
Share on other sites

Bocken bemannades av Fv men där fanns även personal från flottan som satt med eget plott och ppi för sjöbevakning. Är det någon som vet om denna lilla kloss hade ett eget djurnamn?

Link to comment
Share on other sites

Jodå, rätt på bägge förkortningarna!

 

Bägge begreppen stammar från STRIL 60

 

LFC hade övergripande ansvar, här satt de som bestämde.

 

RRGC byggdes på grund av att det behövdes ett filter för att filtrera informationen till LFC, det var främst datan från ovannämnda PS-15 som genererade mer information än LFC kunde ta hand om.

 

Detta är grundprincipen, sen finns det en del varianter på dessa teman, RRGC/f satt i bergrum, RRGC/t var transportabla.

Ett antal typer av LFC fanns också beroende på om de kunde leda själv eller ej.

 

Edit. Ett boktips är Luftens Dirigenter av Bjarne Darwall.

Edited by Bliss
Link to comment
Share on other sites

Bocken bemannades av Fv men där fanns även personal från flottan som satt med eget plott och ppi för sjöbevakning. Är det någon som vet om denna lilla kloss hade ett eget djurnamn?

Eftersom Bocken var en FAR-kod (Fast Anropssignal för Rapportering inom luftförsvaret) så tvivlar jag på att sjöbevakarna hade en egen sådan... :)

 

Bägge begreppen stammar från STRIL 60

Inte riktigt, lfc fanns redan i föregångaren Stril 50. Rrgc däremot kom i och med Stril 60.

Link to comment
Share on other sites

lite kvasi OT

Jag hade "nöjet" att idag avnjuta en glass uppepå den gamla LFC:n? i oxelbergsparken i Norrköping, det blev ett par bilder som jag kan kasta upp lite senare ;)

Link to comment
Share on other sites

Bägge begreppen stammar från STRIL 60

Inte riktigt, lfc fanns redan i föregångaren Stril 50. Rrgc däremot kom i och med Stril 60.

Fanns det inte Lgc och Lfuc också? Stril 50 eller 60? Vilken funktion hade de?

Link to comment
Share on other sites

Fanns det inte Lgc och Lfuc också? Stril 50 eller 60? Vilken funktion hade de?

Jo, det stämmer. Luftförsvarsgruppcentral respektive luftförsvarsundercentral.

 

Lgc var den central som sammanställde rapporterna från de optiska luftbevakningsstationerna och sedan vidarebefordrade sammanställningarna till överordnad central som kunde vara lfc, lfuc eller rrgc. Fanns i både Stril 50 och Stril 60.

 

Lfuc var i princip en lfc som "blivit över" när mindre luftförsvarssektorer slagits ihop till större. Motsvarade i princip lfc typ 2. Eftersom sektorsammanslagningarna ägde rum under Stril 60-tiden så tror jag inte att begreppet förekom under Stril 50. De utgjorde en reservnivå under lfc, även om de i vissa fall (W 2 Svalan) var hyfsat aktiva även i fredstid.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Bägge begreppen stammar från STRIL 60

Inte riktigt, lfc fanns redan i föregångaren Stril 50. Rrgc däremot kom i och med Stril 60.

Fanns det inte Lgc och Lfuc också? Stril 50 eller 60? Vilken funktion hade de?

 

 

EDIT: Är för långsam i skrivandet PUCKTVÅA - Överflödigt inlägg

Edited by Troppchefen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...