Jump to content
Sign in to follow this  
evsim

Gamla radarstationer?

Recommended Posts

Jag blev så inspirerad av några trådar här (bl.a om KA krigsförband och incidentberedskap) att jag började fundera över andra större anläggningar/installationer.

Eftersom en fråga om radarstationer kan hamna i ett läge där sekretess råder vill jag säga att jag är bara intresserad av de gamla rackarna som nu är avrustade, nedplockade och söndermalda. Inte heller bör några detaljerade platsangivelser ges (eftersom en del områden fortfarande används). Så, vad hade de för grupperingar och FAR-signaler?

Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

Fortsätter med PS-66. Fanns fem stycken. (Se t.ex. http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451). Var fanns de andra 4?

PS-08. Skall tydligen ha funnits 4 anläggningar (kallades Harry, Dick, Tom och Fred) som i huvudsak låg i södra Sverige.

PS-15. Det fanns 15 stycken operativa (och ytterligare två i reserv/som reservdelar). I kustbandet från Norrtälje till Trelleborg.

Dessa stationer var tillhöriga Flygvapnet och låg huvudsakligen på sydkusten eller södra delen av ostkusten. Hur såg det egentligen ut på norrlandskusten? På västkusten? Förlitade man sig där huvudsakligen på ksrr (PS-239)? I så fall var fanns dessa och vad hette de?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

Är du säker på numret? Enligt gängse standard så borde den då ha stått i Kongo eftersom den tillhör F22, och så var det ju inte...

Fortsätter med PS-66. Fanns fem stycken. (Se t.ex. http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451). Var fanns de andra 4?

Falken stod utanför Åtvidaberg, Räven någonstans i trakten av Söderhamn (eller var det Norrtälje?). Viss reservation för att det var 15 år sedan jag pluggade sektorgeografi...

PS-08. Skall tydligen ha funnits 4 anläggningar (kallades Harry, Dick, Tom och Fred) som i huvudsak låg i södra Sverige.

Tjädern i Tyringe, Zebran i Emmaboda, Draken på Vikbolandet och Gripen utanför Södertälje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag blev så inspirerad av några trådar här (bl.a om KA krigsförband och incidentberedskap) att jag började fundera över andra större anläggningar/installationer.

 

Eftersom en fråga om radarstationer kan hamna i ett läge där sekretess råder vill jag säga att jag är bara intresserad av de gamla rackarna som nu är avrustade, nedplockade och söndermalda. Inte heller bör några detaljerade platsangivelser ges (eftersom en del områden fortfarande används). Så, vad hade de för grupperingar och FAR-signaler?

 

Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

 

R220 var Laxen i närheten av Murjek

 

Fortsätter med PS-66. Fanns fem stycken. (Se t.ex. http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451). Var fanns de andra 4?

 

Förutom Falken som BJE nämnt: Älgen i Jämshög/ Olofsström, Räven utanför Tierp (söderhamn var en PS-65(68)), Ödlan i Klöverträsk som senare flyttades till Svappavaara och döptes om till Lämmeln (även kompaninummer ändrades)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svara mig själv lite grand …

 

Det fanns faktiskt en R220 i Kongo. Det var en PS-41/T och hade kodnamnet "Betty". Den kom från F2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

Är du säker på numret? Enligt gängse standard så borde den då ha stått i Kongo eftersom den tillhör F22, och så var det ju inte...

 

Då den tillhörde F21 så verkar gängse regler inte gälla. Jämförelsevis fanns här exempelvis R210, R226 och R266 om det beror på att F21s område var mycket större än de övriga är jag fel person att uttala mig om dock :baskerPa:

 

F21 hade ju ansvaret för både ÖN1 och ÖN3 medan alla andra sektorflottiljer bara hade ett område

Edited by Troppchefen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Viss reservation för att det var 15 år sedan jag pluggade sektorgeografi...

 

Ähh, vad sjutton. Lite fuzzy får det allt vara, det handlar ju inte om något annat än historiskt intresse numer, även om historien ligger nära i tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

Är du säker på numret? Enligt gängse standard så borde den då ha stått i Kongo eftersom den tillhör F22, och så var det ju inte...

 

Då den tillhörde F21 så verkar gängse regler inte gälla.

 

Det finns/fanns regler och det finns/fanns undantag.

 

Räckte inte beteckningarna till enligt praxisen för hur de skulle formeras fick man väl bygga på på något sätt. Samma sak gällde ju brigadnumreringarna där vissa infanteriregementen utbildade två brigader. Då fick man helt enkelt lägga till 30 till regementsnumret för den andra brigaden.

 

Så, det verkar vara brist på beteckningar som orsakar att F21 får lite udda sådan ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan fråga,

 

Hur skiljde man på anläggningen rrgc och anläggningen radarstation, eller gjorde man inte det? Om man t.ex. tar beteckningen R70 (Krabban), avsåg den då rrgc:t eller PS-65:an? Fanns det någon särskiljning av enheterna? Eller är det i princip ointressant att skilja åt? Följdfrågan blir då naturligtvis om det fanns rrgc:n (rrgc/f) som inte hade en radar lokaliserad på samma fysiska plats?

Edited by evsim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Räven utanför Tierp (söderhamn var en PS-65(68)),

Så var det ja. Som sagt, 15 år sedan :baskerPa: . Vad hette 65an?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jämförelsevis fanns här exempelvis R210, R226 och R266

 

Var R226 Ödlan?

 

Hade inte Bonsen beteckningen R236? Den "borde" ju ha hetat R176.

 

Räven utanför Tierp (söderhamn var en PS-65(68)),

Så var det ja. Som sagt, 15 år sedan :baskerPa: . Vad hette 65an?

 

Lommen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En annan fråga,

 

Hur skiljde man på anläggningen rrgc och anläggningen radarstation, eller gjorde man inte det? Om man t.ex. tar beteckningen R70 (Krabban), avsåg den då rrgc:t eller PS-65:an? Fanns det någon särskiljning av enheterna? Eller är det i princip ointressant att skilja åt? Följdfrågan blir då naturligtvis om det fanns rrgc:n (rrgc/f) som inte hade en radar lokaliserad på samma fysiska plats?

 

Nu är ju jag egentligen ett bassambandstroll inte en bergasmurf och inser att jag är ute på lite främmande vatten....men vadå. :baskerPa:

 

R70 innebär ju att det är 70:e Radarkompaniet (alltså Krabban) tillhörande F7 medan ett rrgc t.ex kunde heta 133.Rrgckomp. Rrgc/t Hajen som tidvis var samgrupperad med lfc W2 lyssnade väl till beteckningen W2, annar brukar ju rrgc ha en bokstav efter sig som beskriver den geografiska placeringen i en sektor om det finns flera anläggningar t.ex O5M, S1O,S2S etc...

 

Jag är osäker på om det är svar på din fråga........

 

Jämförelsevis fanns här exempelvis R210, R226 och R266

 

Var R226 Ödlan?

 

Hade inte Bonsen beteckningen R236? Den "borde" ju ha hetat R176.

 

 

R226 var Lämmeln. R266 var Ödlan

 

Bonsen är jag osäker på men jag har också hört R236. Märk väl att denna station hörde till F13 tidigare och de hade redan en PS-66 utanför Åtvidaberg med kompaninummret R136.

 

Nu har det gått upp ett ljus här :) alla PS-66 har ett kompaninummer som slutar på 6, därav skumma avvikelser i sektorer med flera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu har det gått upp ett ljus här :banghead: alla PS-66 har ett kompaninummer som slutar på 6, därav skumma avvikelser i sektorer med flera.

 

Ja, Zebran hette ju R178 och Tjädern R108 så det verkar vara en hyggligt stabil regel :o

Edited by evsim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minnet sviker mig så ni som är hemma på det - kan den ha hetat R88 som jag låg på?

 

Inte för att jag är särskilt hemma i detta, men jag tror inte så. Däremot skall väl R188 Gripen (Södertälje) vara rimligt.

Edited by evsim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minnet sviker mig så ni som är hemma på det - kan den ha hetat R88 som jag låg på?

 

Om du låg på R180 låg du på Djurö (Orren/PS-65) och om du låg på R188 låg du på Gripen i Södertälje

 

Eller är du så till åren kommen så du har legat på någon gammal PJ-21 tillhörande F8 ?

 

Edit: Pucktvåa

 

Nu har det gått upp ett ljus här :banghead: alla PS-66 har ett kompaninummer som slutar på 6, därav skumma avvikelser i sektorer med flera.

 

Ja, Zebran hette ju R178 och Tjädern R108 så det verkar vara en hyggligt stabil regel :o

 

Och nu då jag låter hjärnan arbeta märker jag att alla PS-65 slutar på 0, R120, R160 etc. och därav både R210 och R220

Edited by Troppchefen

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten sammafattning - kanske grunden till en liten "Strilens krigsförband" :banghead:

 

PS-08 (4 stycken)

 

R188 Gripen Södertälje

R138 Draken Vikbolandet

R108 Tjädern Tyringe

R178 Zebran Emmaboda (övertagen från F12 - då R128)

 

Avvecklade 1979-1980. För höjdmätning först PH-12, senare PH-40

 

 

PS-65 (9 stycken)

 

R40 Hjorten Härnösand

R70 Krabban Väröbacka

R100 Uven Kivik

R130 Katten Furillen

R160 Lommen Söderhamn

R170 Gåsen Karlskrona

R180 Orren Skarpö

R210 Tackan Lövånger

R220 Laxen Murjek

 

Avvecklade mellan 1990-1993. För höjdmätning PH-13 eller PH-40

 

 

PS-66 (5 stycken)

 

R106 Älgen Olofström

R136 Falken Åtvidaberg

R166 Räven Tierp

R236 Bonsen Furillen

R226 Lämmeln Svappavaara (tidigare R266 Ödlan Klöverträsk)

 

Avvecklade mellan ? - 2005. För höjdmätning ?

 

 

PS-15 (14 stycken, verkar inte använt FAR utan löpnummer)

 

PS-15:1 Ornö

PS-15:3 Torö

PS-15:4 Grisslehamn

PS-15:5 Gräsö

PS-15:6 Manskär

PS-15:7 Simirishamn

PS-15:9 Loftahammar

PS-15:10 Fårösund

PS-15:11 Anderslöv

PS-15:12 Ås (Öland)

PS-15:13 Jämjö

PS-15:14 Degeberga

PS-15:15 Sundre (Gotland)

PS-15:17 Bredsätra (Öland)

 

Avvecklade 1999.

 

PS-239 (Marinens ksrr, cirka 35 stycken)

 

???? Hummern Koster

???? Laken Smögen

???? Räkan Marstrand

???? Biet Känsö

 

 

Fyll gärna på, men begränsa till området. Skapa gärna en ny tråd med lgc. Den enda jag kommer ihåg på rak arm är:

 

L71 Spoven Göteborg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bidrar med lite annat:

 

PS-15:U Grödinge (för utbildning, tveksamt om den ska räknas)

 

R236 Bonsen var tidigare R46 Renen

 

Fredsorganiserade Rrgc/t

 

Hajen Mölndal/Såtenäs(F7)

Pantern Tullinge/ Uppsala(F16)

Tjuren Frösön (F4)

Järven Kallax (F21)

 

Alla numera nedlagda sedan saliga F4 slutade flyga Fpl 37

 

Edit: Jag tror jag gled från ämnet, det var ju radarstationer det gällde!

 

I sektor N3/NN

 

R40 PS-16/F HÄRNÖN ”HJORTEN”

R41 PJ-21 FRÖSÖN ”HÄSTEN”

R42 KUST JC /PJ-21 HÄRNÖSAND ”KALVEN”

R43 PJ-21 ÖVN.RADAR

R46 PS-41/T ANV VID BEHOV

Edited by Troppchefen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja just, PJ 21:or fanns det ju också.

 

R72 Jonsered (okänt namn)

 

Avvecklad 1973

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja just, PJ 21:or fanns det ju också.

 

R72 Jonsered (okänt namn)

 

Avvecklad 1973

 

En till PJ-21 innan jag gör kväll:

 

R151 Tärnan på F15:s område som blev flyttad i mitten på 50:talet till trakterna av Söderala och blev Lommen. I mitten av 70:talet flyttades en reserv PS-65 till platsen och F16 övertog ansvaret för den nya R160 Lommen som lades ned 1992.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edit: Jag tror jag gled från ämnet, det var ju radarstationer det gällde!

 

Det är tillåtet att glida ut i närbesläktade områden :)

 

Jag kom att tänka på en i tråden tidigare fråga om rrgc/radarkompani och i fallet Östergötland fanns ju O1N Vesslan (Norrköping) och O1S Rockan (Åtvidaberg). Om det inte funnits någon radardel vid R70 så borde alltså det rrgc:t ha hetat W2S (eller liknande).

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Edit: Jag tror jag gled från ämnet, det var ju radarstationer det gällde!

 

Det är tillåtet att glida ut i närbesläktade områden :)

 

Jag kom att tänka på en i tråden tidigare fråga om rrgc/radarkompani och i fallet Östergötland fanns ju O1N Vesslan (Norrköping) och O1S Rockan (Åtvidaberg). Om det inte funnits någon radardel vid R70 så borde alltså det rrgc:t ha hetat W2S (eller liknande).

 

Menar du Hajen? Jag har inte hört någon anläggningsbenämning på de transportabla radargruppcentralerna, bara på de fasta.

Edited by Troppchefen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menar du Hajen? Jag har inte hört någon anläggningsbenämning på de transportabla radargruppcentralerna, bara på de fasta.

 

Nej, jag menade Krabban.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Menar du Hajen? Jag har inte hört någon anläggningsbenämning på de transportabla radargruppcentralerna, bara på de fasta.

 

Nej, jag menade Krabban.

 

Men Krabban var inte något Rrgc utan "bara" en PS-65 med ett lite speciellt utförande då det gäller Op-platser om jag förstår allt rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men Krabban var inte något Rrgc utan "bara" en PS-65 med ett lite speciellt utförande då det gäller Op-platser om jag förstår allt rätt.

 

Ahh, nu gick det upp ett ljus. Det stämmer som du skriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Men Krabban var inte något Rrgc utan "bara" en PS-65 med ett lite speciellt utförande då det gäller Op-platser om jag förstår allt rätt.

 

Ahh, nu gick det upp ett ljus. Det stämmer som du skriver.

 

Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor. En lite rolig sak är LE Såtenäs symbol idag den ser ut så här, någon på strilenheten som lider av nostalgi?

 

Nu får jag passa på att tacka för ikväll!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avvecklade mellan ? - 2005. För höjdmätning ?

PS-66 var en 3D-radar, den hade alltså egen höjdmätning.

PS-15 (14 stycken, verkar inte använt FAR utan löpnummer)

Förutom stationerna på Gotland som av någon anledning hade FAR-signaler. Minns jag rätt så var det Skatan i Fårösund, den på södra Gotland har jag tyvärr glömt. :(

En lite rolig sak är LE Såtenäs symbol idag den ser ut så här, någon på strilenheten som lider av nostalgi?

Nostalgi och nostalgi, dess FAR-signal är Krabban. Då är väl snarare Kobran ett större fall av nostalgi där man lyckades byta FAR-signal på det nya StriC till den gamla LFC-diton. Tråkigt nog har man inte gjort samma sak med StriC Mitt, hade gärna sett att Puman levt vidare.

Edited by BJE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minnet sviker mig så ni som är hemma på det - kan den ha hetat R88 som jag låg på?

 

Inte för att jag är särskilt hemma i detta, men jag tror inte så. Däremot skall väl R188 Gripen (Södertälje) vara rimligt.

 

R188 stämmer, blandade nog ihop siffrorna med fält_88 tror jag. Tack!

 

Någon som vet när R188 togs bort?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minnet sviker mig så ni som är hemma på det - kan den ha hetat R88 som jag låg på?

 

Inte för att jag är särskilt hemma i detta, men jag tror inte så. Däremot skall väl R188 Gripen (Södertälje) vara rimligt.

 

R188 stämmer, blandade nog ihop siffrorna med fält_88 tror jag. Tack!

 

Någon som vet när R188 togs bort?

 

Enligt mina papper så stängdes anläggningen 20 december 1979 och avvecklades året därpå.

 

För de som är intresserade av Strilhistoria skulle jag vilja slå ett slag för 3 böcker i ämnet:

 

Spaning mot skyn behandlar i huvudsak luftbevakningen, av Bernt Törnell

Myran : en hemlig anläggning går ur tiden handlar om rrgc S2S Myran i Spjutsbygd

Luftens dirigenter om radar och stridsledning, båda dessa böcker är skrivna av Bjarne Darwall

 

Då det gäller militär litteratur skulle jag vilja slå ett slag för Kompendium Flygvapnet den behandlar Stril 60 på ett grundläggande plan. Om man nu inte har tillgång till denna finns den att tillgå på Krigsarkivet i Stockholm.

 

Tyvärr finns ingen bok om flygvapnets flygbaser, från 40:talets krigsflygfält via Bas60 till Bas 90/Basbat85. Någon som känner sig för att skriva en sån bok?

Edited by Troppchefen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu saknar jag bara en gedigen bok om flygvapnets flygbaser, från 40:talets krigsflygfält till Bas 90/Basbat85. Någon som känner sig för att skriva en sån bok?

 

Vi får väl börja att identifiera baserna (eller hellre fortsätta med det i en annan tråd):

 

B74 Säve (Gamla F9) för 103. jdiv (J35F2)

 

Ett specialfall i bashänseende eftersom det var en bergrumsbas. Fanns inga flygplanvägar annat än taxivägar till banorna, ingen spridd gruppering ens teoretiskt möjlig. Under ett tag var det en ganska "hemlig" plats eftersom man förvarade sammanlagt 66 J35:or i de sex skeppen i bergrummet.

 

Under KFÖ under mitten/slutet av 80-talet övades bland annat omgruppering till/klargöring vid Landvetter och Jönköping. Åtminstone på Landvetter var man också där tvingad till att stå i banändar - inget fortifikatoriskt skydd och ingen möjlighet till spridning. Teoretiskt skulle man dock kunna stänga av riksväg 40 och använda räddningstjänstens utryckningsväg för att få bort planen från själva flygplatsen.

 

KC och BasC grupperade i berget, BaStab i gamla F9-förläggningarna (d.v.s. inom 1500 m från berget).

 

Tämligen ofta använd av F10 under övningar och mörkerflygningar. I viss mån bas för incidentberedskapen.

 

Numera innehåller berget aeroseum http://www.aeroseum.se/ .

 

(Det här beskrivna berget är det "nya" berget. På äldre bilder från F9 ses ofta "gamla" berget där TL-tornet ligger. Efter det bättre nya bergets invigning innehöll detta främst förråd och hangarer för helikopterdivisionen.)

Edited by evsim

Share this post


Link to post
Share on other sites
PS-65

R130 Katten Furillen

 

PS-66

R236 Bonsen Furillen

Aha, det där förklarar en del begreppsförvirring som rådde när jag låg på Furilden 95/96.

Enligt befälen så hette vi R236, men alla grejer var märkta R130. Namnet 'Bonsen' nämndes någon gång ibland av Strilare, men folket från KA3 envisades med att kalla den för 'Katten'. Eftersom 65:an tydligen var ganska nyavvecklad 1995 så förklarar det varför namnen levde kvar så starkt.

 

PS-65:an var monterad på en fyrkantig betongbygnad som sedan blev garage. PH-40:an var monterad högst upp i ett gammalt luftvärnstorn. När PS-66:an kom så byggde man ett träskjul med decca-radar och en riktigt stor spaningskikare (tror det var 20x120 eller nått liknande) där höjdradarn hade stått. Avsikten var att kustbevakningen skulle kunna ringa oss och be oss att spana och identifiera båtar åt dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By adam7
      Det har pratats om att förr eller senare kommer stealthplan att tappa sitt försprång, då radarteknik utvecklas och passiv radar blir användbarare.
       
      På ett finskt forum finns en demonstrator på passiv radar som grundar sig på flygplans dopplereffekt och dess inverkan på två ryska TV-stationers signaler. Så vitt jag förstår följer man alltså TV-sändarnas signal, och hur flygplan ändrar på signalen.
       
      Här finns demonstratorn
      http://maanpuolustus.net/pages/tutka/
       
       
      Detta grundar sig tydligen på denna doktorsavhandling från Villmanstrand tekniska högskola http://www.doria.fi/handle/10024/109287
       
      (diskussion om det finns i tråden
      http://maanpuolustus.net/threads/monipaikkatutkaj%C3%A4rjestelm%C3%A4.2065/, men nätöversättare översätter finska ganska torftigt)
       
      -----

      Int​ressant
       
       
       
×