Jump to content
Sign in to follow this  
adam7

Passiv bistatisk radar

Recommended Posts

Det har pratats om att förr eller senare kommer stealthplan att tappa sitt försprång, då radarteknik utvecklas och passiv radar blir användbarare.

 

På ett finskt forum finns en demonstrator på passiv radar som grundar sig på flygplans dopplereffekt och dess inverkan på två ryska TV-stationers signaler. Så vitt jag förstår följer man alltså TV-sändarnas signal, och hur flygplan ändrar på signalen.

 

Här finns demonstratorn

http://maanpuolustus.net/pages/tutka/

 

 

Detta grundar sig tydligen på denna doktorsavhandling från Villmanstrand tekniska högskola http://www.doria.fi/handle/10024/109287

 

(diskussion om det finns i tråden

http://maanpuolustus.net/threads/monipaikkatutkaj%C3%A4rjestelm%C3%A4.2065/, men nätöversättare översätter finska ganska torftigt)

 

-----

Int​ressant

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta att stealth är överspelat är väl något som brukar komma upp på militärforum/flygforum med jämna mellanrum. Och har gjort så sedan i alla fall slutet av 1990-talet. Även spårning via mobilnätet har väl varit på tapeten, om jag minns rätt.

 

Jag är inte tekniskt kompetent nog för att avgöra om dessa påståenden är rikliga/rimliga eller ej. Men att stealthplan går att spåra är ju förstås klart, de är ju inte osynliga. Bara svårare att upptäcka. Att man då skulle använda passiva sensorer är väl rimligt, men frågan är ju hor detta ska användas för att kunna möta sådana flygföretag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"There are many disbelievers in stealth, more than a few of them truly technically ignorant and proud of it." - Sherman N. Mullin, Skunk Works

Edited by Smeghead

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av lösningarna torde vara sensorfusion, kombinera data från olika passiva- och aktiva sensorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av lösningarna torde vara sensorfusion, kombinera data från olika passiva- och aktiva sensorer.

Givetvis, men det jag finner fascinerande är att det som tidigare varit väldigt hush hush nu kommer ut med öppen doktorsavhandling o demonstrator på webben.

 

Militära lösningarna är ju ljusår före, skulle man tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Pal
      Är det någon som kan berätta detaljer eller allmänna observationer om hur bra eller icke bra radarn var på 35 Draken? Till exempel på hur långt avstånd kunde man normalt plocka upp mål när radarn spanade? Enligt före detta norska flygförare så upptäckte deras F-104 normalt sina mål på 48 kilometers håll. Deras mål var nästan alltid stora, såsom Cub(lik herkules), Badger och Bear.
       
      Denna artikel om F104s radar är mycket intressant.
      http://www.starfighter.no/web/radar-e.html
      Det hade minst sagt varit kul med en motsvarande om Draken. Men alla synpunkter på drakens radar i jämförelse med F-104 skulle vara intressant.
    • By evsim
      Jag blev så inspirerad av några trådar här (bl.a om KA krigsförband och incidentberedskap) att jag började fundera över andra större anläggningar/installationer.

      Eftersom en fråga om radarstationer kan hamna i ett läge där sekretess råder vill jag säga att jag är bara intresserad av de gamla rackarna som nu är avrustade, nedplockade och söndermalda. Inte heller bör några detaljerade platsangivelser ges (eftersom en del områden fortfarande används). Så, vad hade de för grupperingar och FAR-signaler?

      Vi kan börja med PS-65. Vad jag förstå anskaffades 9 sådana, men jag kan bara återfinna 8 stycken. Den som kallades R220, vad hette den och var fanns den?

      Fortsätter med PS-66. Fanns fem stycken. (Se t.ex. http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451). Var fanns de andra 4?

      PS-08. Skall tydligen ha funnits 4 anläggningar (kallades Harry, Dick, Tom och Fred) som i huvudsak låg i södra Sverige.

      PS-15. Det fanns 15 stycken operativa (och ytterligare två i reserv/som reservdelar). I kustbandet från Norrtälje till Trelleborg.

      Dessa stationer var tillhöriga Flygvapnet och låg huvudsakligen på sydkusten eller södra delen av ostkusten. Hur såg det egentligen ut på norrlandskusten? På västkusten? Förlitade man sig där huvudsakligen på ksrr (PS-239)? I så fall var fanns dessa och vad hette de?
×
×
  • Create New...