Jump to content
Sign in to follow this  
evsim

Gamla radarstationer?

Recommended Posts

Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor.

 

Har du (eller någon annan) koll på de 8?

 

å här långt får jag ihop det.

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

ÖNM Minken ????

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

??? Bocken Degeberga

??? Björnen ????

??? ???? ????

Edited by evsim

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Det byggdes 8 st Rrgc/f och en uppsättning fredsrrgc/t per sektor.

 

Har du (eller någon annan) koll på de 8?

 

å här långt får jag ihop det.

 

RRGC/F (8 Stycken)

 

O1N Vesslan Norrköping

O1S Rockan Åtvidaberg

S1O Bocken Degeberga

S1V Hinden Veberöd

S2S Myran Rödeby

O5M Geten Riala

O5S Björnen Grödinge

ÖNM Minken Klöverträsk

 

Utökade listan lite

 

Har nu gjort en egen tråd om flygbaser i Transportcentralen

Share this post


Link to post
Share on other sites

O5M Geten Riala

 

Lite info:

 

Låg under Uppsala, benämdes för detachment Rimbo.

 

Enligt protokoll från Norrtäljes kommunstyrelse: Förhandlingar har förts med företaget IP-Only Telecommunication AB i Uppsala om överlåtelse av fastigheten Östra Ledinge 4:4 i Riala. På fastigheten finns en f d försvarsanläggning omfattande ett bergrum med en inredd area om ca 1.400 m2 samt en mindre byggnad ovan mark. Kommunen köpte fastigheten av Fortifikationsverket år 1995 för 100 kronor. Ledningskontorets avdelning för beredskap och säkerhet anser att kommunen inte längre har behov av anläggningen för det ändamål den köptes. Kommunens kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
R136 Falken Åtvidaberg

R166 Räven Tierp

Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ändrat: noterade att det fans en nystartad tråd om det jag ville säga...

Edited by Skuggan

Share this post


Link to post
Share on other sites

R136 Falken Åtvidaberg

R166 Räven Tierp

Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H?

 

Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge.

 

Tror det nämndes tidigare men:

PS-08 fick flottiljens nummer + 8 på slutet

PS-65 se ovan + 0 på slutet

PS-66 se ovan + 6 på slutet

PS-15 fick ":" + numrering undantaget av PS-15 :U

 

O5M Geten Riala

 

Lite info:

 

Låg under Uppsala, benämdes för detachment Rimbo.

 

Enligt protokoll från Norrtäljes kommunstyrelse: Förhandlingar har förts med företaget IP-Only Telecommunication AB i Uppsala om överlåtelse av fastigheten Östra Ledinge 4:4 i Riala. På fastigheten finns en f d försvarsanläggning omfattande ett bergrum med en inredd area om ca 1.400 m2 samt en mindre byggnad ovan mark. Kommunen köpte fastigheten av Fortifikationsverket år 1995 för 100 kronor. Ledningskontorets avdelning för beredskap och säkerhet anser att kommunen inte längre har behov av anläggningen för det ändamål den köptes. Kommunens kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad.

 

Var på ett studiebesök i höstas på nämnda anläggning. Otroligt kärt återseende med ett RRGC/F!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge.

Nej, inte på senare år i alla fall. Det finns fortfarande kompanibeteckningar med "F13-nummer". Misstänker att man lade större betydelse vid att fixa till nummerbeteckningar förr. Jämför med omnumreringen av regementen som skedde vid nedläggningar fram till vk2, därefter verkar man inte ha brytt sig om att det blev hål i nummerserierna.

 

Rent praktiskt måste det också ha blivit problem på senare tid med tanke på det låga antalet flottiljer.

Edited by BJE

Share this post


Link to post
Share on other sites

R136 Falken Åtvidaberg

R166 Räven Tierp

Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H?

Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge.

Jo, men då hade R136 blivit R166, men det numret var ju redan upptaget, därav frågan.

BJE:s förklaring låter vettig, dvs ingenting hände.

Share this post


Link to post
Share on other sites

R136 Falken Åtvidaberg

R166 Räven Tierp

Vad hände med siffrorna när F13H blev F16H?

 

Det var väl legio att radarstationer som övertogs av annan flottilj fick ny kod; typ R128 blev R178 vid "flytt" från Kalmar till Kallinge.

 

Tror det nämndes tidigare men:

PS-08 fick flottiljens nummer + 8 på slutet

PS-65 se ovan + 0 på slutet

PS-66 se ovan + 6 på slutet

PS-15 fick ":" + numrering undantaget av PS-15 :U

 

O5M Geten Riala

 

Lite info:

 

Låg under Uppsala, benämdes för detachment Rimbo.

 

Enligt protokoll från Norrtäljes kommunstyrelse: Förhandlingar har förts med företaget IP-Only Telecommunication AB i Uppsala om överlåtelse av fastigheten Östra Ledinge 4:4 i Riala. På fastigheten finns en f d försvarsanläggning omfattande ett bergrum med en inredd area om ca 1.400 m2 samt en mindre byggnad ovan mark. Kommunen köpte fastigheten av Fortifikationsverket år 1995 för 100 kronor. Ledningskontorets avdelning för beredskap och säkerhet anser att kommunen inte längre har behov av anläggningen för det ändamål den köptes. Kommunens kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad.

 

Var på ett studiebesök i höstas på nämnda anläggning. Otroligt kärt återseende med ett RRGC/F!

 

 

 

Vilka arrangerade detta studibesök?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kostnad för drift och skötsel av anläggningen uppgår till c:a 15.000 kronor per månad.

 

Var på ett studiebesök i höstas på nämnda anläggning. Otroligt kärt återseende med ett RRGC/F!

 

 

 

Vilka arrangerade detta studibesök?

 

 

En med kontakter till ovan nämnda företag! Det mest frapperande var hur lite berg det var ovanpå jämfört med andra RRGC/F. Tydligen en sak de förbättrade på senare byggen tillsammans med en längre stötvågstunnel. Geten & Björnen byggdes ju först.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu vet jag inte hur hemligt detta är men.... vad är det för antenn som står på kinnekulle i västergötland?

hög mast med roterande radarantenn på toppen...

syns ganska väl...

kan ni inte svara på vilken typ det är så kanske ni iaf kan svara på vad den används till?

den kan rotera men oftast står den dock still...

den ser inte ut att kunna sänkas ned i nåt bergrum eller så...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr känner jag mest till nu aktiva radarstationer och det är väl inte helt populärt att spilla deras positioner här... :D

 

Men tack för mycket intressant läsning! Fortsätt så! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Romeleklint i Lunds kommun finns ett gammalt radartorn som tillhörde F10.

 

Tyvär vet jag inte vilken beteckning det hadde eller vilken typ av radar det var.

 

Den byggdes på 60-talet och var tydligen väldigt viktig på den tiden samt väldigt hemlig,

ända till stormen 1967 då skogen runtomkring föll och visade hela tornet på lång väg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På Romeleklint i Lunds kommun finns ett gammalt radartorn som tillhörde F10.

 

Tyvär vet jag inte vilken beteckning det hadde eller vilken typ av radar det var.

 

Den byggdes på 60-talet och var tydligen väldigt viktig på den tiden samt väldigt hemlig,

ända till stormen 1967 då skogen runtomkring föll och visade hela tornet på lång väg.

 

Det var en PH-39, höjmätningsradar som kompletterade låghöjdsspaningsradarn PS-15 (kakburken) som stod längst södra och östra kusten av Sverige. På detta sätt kunde luftbevakning & stridsledning ske då både position, bäring och höjd kunde ges varje företag. PH-39 stod främst i anslutning till närliggande RRGC/F.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kan ni inte svara på vilken typ det är så kanske ni iaf kan svara på vad den används till?

den kan rotera men oftast står den dock still...

den ser inte ut att kunna sänkas ned i nåt bergrum eller så...

Med risk för att låta dryg, men den används för att spana efter flygplan...

 

Vi har betydligt fler radarstationer än vad som behövs för att lösa incidentberedskapens luftbevakning, så därför används inte alla stationer jämt. Efter att Bonsen togs ur drift så har Flygvapnet tre typer av markbaserade radarstationer, PS-860 och PS-810/825 för höghöjd samt PS-870 för låghöjd. PS-860 är vanligtvis grupperad i bergrum med nedsänkbar antenn medan PS-870 har en fast antenn. PS-810/825 är de klassiska "golfbollarna" som kan ses här och där. De är mest avsedda för fredstida bruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker vi börjar närma oss en gräns här.

 

I alla fall, så här ser de olika radarstationerna ut ovan jord:

 

PS 825:

http://www.f17.mil.se/images/local/mteps825.jpg

PS 860:

http://www.f17.mil.se/images/local/mteps860.jpg

http://www.f21.mil.se/images/local/ps860.jpg

PS 870:

http://www.f17.mil.se/images/local/mteps870.jpg

 

För ledning av flygplanen behövs sedan radio:

http://www.f17.mil.se/images/local/mteradiouhf.jpg

http://www.f17.mil.se/images/local/tmr30_rl472.jpg (radio närmast, länk i bakgrunden)

 

För att binda ihop anläggningar och radarstationer behövs länkar:

http://www.f17.mil.se/images/local/mteradiolank.jpg

 

Slutligen, för att ersätta anläggningar (radio och radiolänk) finns det ett särskilt radiokompani vid F17 (tidigare RaL-plutoner vid samtliga (?) flottiljer):

http://www.f17.mil.se/article.php?id=4022

http://www.f17.mil.se/attachments/f17bladetdec04.pdf (pdf-fil c:a 7 MB)

 

Observera att samtliga länkar leder till FM egen webbplats.

 

 

kan ni inte svara på vilken typ det är så kanske ni iaf kan svara på vad den används till?

den kan rotera men oftast står den dock still...

den ser inte ut att kunna sänkas ned i nåt bergrum eller så...

Med risk för att låta dryg, men den används för att spana efter flygplan...

 

 

PS-870 levererar anpassad bild också till Marinens sjöbevakning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Romeleklint i Lunds kommun finns ett gammalt radartorn som tillhörde F10.

 

Tyvär vet jag inte vilken beteckning det hadde eller vilken typ av radar det var.

 

Den byggdes på 60-talet och var tydligen väldigt viktig på den tiden samt väldigt hemlig,

ända till stormen 1967 då skogen runtomkring föll och visade hela tornet på lång väg.

 

Det var en PH-39, höjmätningsradar som kompletterade låghöjdsspaningsradarn PS-15 (kakburken) som stod längst södra och östra kusten av Sverige. På detta sätt kunde luftbevakning & stridsledning ske då både position, bäring och höjd kunde ges varje företag. PH-39 stod främst i anslutning till närliggande RRGC/F.

Tackar för info är uppväxt i trakten men har aldrig lyckats få reda på vilken typ det var.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag tycker vi börjar närma oss en gräns här.

Ja, men ännu så länge är vi inte över den.

Slutligen, för att ersätta anläggningar (radio och radiolänk) finns det ett särskilt radiokompani vid F17 (tidigare RaL-plutoner vid samtliga (?) flottiljer):

Nej, inte längre. Numera så utbildas bara strilförband vid LSS medan F17 och F21 bara utbildar flyg- och basförband.

 

Radiokompaniet har inte heller till uppgift att ersätta radiolänkar, som de tidigara radiolänkförbanden hade. Deras uppgift är att upprätta flygradio för att säkerställa samband mellan StriC och flygplan. Detta kan antingen vara för att ersätta en utslagen fast radio eller för att förtäta täckningen inom ett visst område. De upprättar visserligen radiolänk, men det är bara för att förbinda radiostationen med FTN.

PS-870 levererar anpassad bild också till Marinens sjöbevakning.

Helt rätt, tänkte inte på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Radiokompaniet har inte heller till uppgift att ersätta radiolänkar, som de tidigara radiolänkförbanden hade. Deras uppgift är att upprätta flygradio för att säkerställa samband mellan StriC och flygplan. Detta kan antingen vara för att ersätta en utslagen fast radio eller för att förtäta täckningen inom ett visst område. De upprättar visserligen radiolänk, men det är bara för att förbinda radiostationen med FTN.

 

OK, ändringarna går lite för snabbt nuförtiden … :)

 

Finns det inte längre några förband i Flygvapnet med transportabla länkar (för att skapa nya stråk, ersätta länkar, ansluta till FTN)? I så fall, var återfinnes dessa nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
OK, ändringarna går lite för snabbt nuförtiden … :)

Tell me about it. :banana Strilbat 04 har inte många år på nacken och nu håller man redan på att ta fram strilbat 08...

Finns det inte längre några förband i Flygvapnet med transportabla länkar (för att skapa nya stråk, ersätta länkar, ansluta till FTN)? I så fall, var återfinnes dessa nu?

Nej, några sådana förband finns inte längre. Jag antar att man skulle kunna använda radiokompaniet till detta, men det är som sagt inte en uppgift som förbandet ska lösa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tack för det lilla svaret iaf.. nu vet jag iaf vilken typ av radar det är..

och då kan jag på egen hand söka mer info utan att fråga om det ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, och det står att man inte får fotografera utan tillstånd, vilket fotografen förmodligen haft då bilden är från F17´s hemsida ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, det har du givetvis rätt i. Dock gör man ju eventuellt bus som vill snoka på just den radarstationen en tjänst genom att tillhandahålla en bild som de kan använda... Å andra sidan drar sig nog inte buset för att åka dit och plåta själva ändå.

 

Fogelström - förvirrad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dock gör man ju eventuellt bus som vill snoka på just den radarstationen en tjänst genom att tillhandahålla en bild som de kan använda...

På vilket sätt då? Själva antennen kan man se på ett stort antal amerikanska örlogsfartyg, en fackverksmast är knappast något unikt och skog är inte heller något ovanligt.

 

Någon annan information kan man knappast utläsa av den bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan fråga,

 

Hur skiljde man på anläggningen rrgc och anläggningen radarstation, eller gjorde man inte det? Om man t.ex. tar beteckningen R70 (Krabban), avsåg den då rrgc:t eller PS-65:an? Fanns det någon särskiljning av enheterna? Eller är det i princip ointressant att skilja åt? Följdfrågan blir då naturligtvis om det fanns rrgc:n (rrgc/f) som inte hade en radar lokaliserad på samma fysiska plats?

 

Nu är ju jag egentligen ett bassambandstroll inte en bergasmurf och inser att jag är ute på lite främmande vatten....men vadå. :lol:

 

R70 innebär ju att det är 70:e Radarkompaniet (alltså Krabban) tillhörande F7 medan ett rrgc t.ex kunde heta 133.Rrgckomp. Rrgc/t Hajen som tidvis var samgrupperad med lfc W2 lyssnade väl till beteckningen W2, annar brukar ju rrgc ha en bokstav efter sig som beskriver den geografiska placeringen i en sektor om det finns flera anläggningar t.ex O5M, S1O,S2S etc...

 

Jag är osäker på om det är svar på din fråga........

 

Jämförelsevis fanns här exempelvis R210, R226 och R266

 

Var R226 Ödlan?

 

Hade inte Bonsen beteckningen R236? Den "borde" ju ha hetat R176.

 

 

R226 var Lämmeln. R266 var Ödlan

 

Bonsen är jag osäker på men jag har också hört R236. Märk väl att denna station hörde till F13 tidigare och de hade redan en PS-66 utanför Åtvidaberg med kompaninummret R136.

 

Nu har det gått upp ett ljus här :clap: alla PS-66 har ett kompaninummer som slutar på 6, därav skumma avvikelser i sektorer med flera.

 

Vad hade rrgc/f för kompaninummer? Ändrades de när ansvarig flottilj byttes?

 

När avvecklades de olika PS-66:orna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
När avvecklades de olika PS-66:orna?

 

R46 1984

R266 1987

R226 2001

R236 2005

R106, R166, R136 ca år 2000

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

När avvecklades de olika PS-66:orna?

 

R46 1984

R266 1987

R226 2001

R236 2005

R106, R166, R136 ca år 2000

 

 

Bara ett förtydligande, R46 var väl den 66:a som under stort hemlighetsmakeri flyttades till Furilden Gotland och blev R236. Vilken var den andra som flyttades från Älvsbyn(?) till Svaapavaara(?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

När avvecklades de olika PS-66:orna?

 

R46 1984

R266 1987

R226 2001

R236 2005

R106, R166, R136 ca år 2000

 

 

Bara ett förtydligande, R46 var väl den 66:a som under stort hemlighetsmakeri flyttades till Furilden Gotland och blev R236. Vilken var den andra som flyttades från Älvsbyn(?) till Svaapavaara(?)

 

Det var den radarn som bemannades av 266. Radarkompaniet som flyttades till Svappavaara och fick R226 som nytt kompaninummer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga till Bocken 853:

 

I början av tråden efterlyser jag lite ksrr, och (eftersom vi kunnat klarlägga ps-08, ps-65, ps-66 och ps-15 OCH eftersom vi utesluter ps-860 och ps-870 ur diskussionen) det vore intressant att få med dem också.

 

Har du någon pejl på dessa söder om Göteborg?

 

Den södraste anläggningen ksrr jag hittat är ksrr-troppen på Känsö i Göteborgs södra skärgård. Nästa anläggning söderöver var R70. Men sedan? Det borde ha funnits anläggningar (tillhöriga Marinen) typiskt kring Halmstad, Bjärehalvön, Kullen, Helsingborg, Landskrona, Malmö och Falsterbo. Från Trelleborg sedan fanns ju en del PS-15 som nämnts i tråden, men åtminstone på några ställen borde det funnits både och. Några ställen jag skulle kunna tänka mig är Trelleborg, Ystad, Simrishamn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By adam7
      Det har pratats om att förr eller senare kommer stealthplan att tappa sitt försprång, då radarteknik utvecklas och passiv radar blir användbarare.
       
      På ett finskt forum finns en demonstrator på passiv radar som grundar sig på flygplans dopplereffekt och dess inverkan på två ryska TV-stationers signaler. Så vitt jag förstår följer man alltså TV-sändarnas signal, och hur flygplan ändrar på signalen.
       
      Här finns demonstratorn
      http://maanpuolustus.net/pages/tutka/
       
       
      Detta grundar sig tydligen på denna doktorsavhandling från Villmanstrand tekniska högskola http://www.doria.fi/handle/10024/109287
       
      (diskussion om det finns i tråden
      http://maanpuolustus.net/threads/monipaikkatutkaj%C3%A4rjestelm%C3%A4.2065/, men nätöversättare översätter finska ganska torftigt)
       
      -----

      Int​ressant
       
       
       
×
×
  • Create New...