eskil Posted August 2, 2006 Report Posted August 2, 2006 (edited) Är det bara jag som tänker "gammal skenradar" när jag ser de här bilderna?Men vad vet väl jag....gammal PS-870 farbror som man är..... Mmmm, du har nog rätt. Titta på bilden med de rostiga elskåpet. Längst ner till höger kommer elförsörjningen in. Ovanför den sitter tre stycken säkringshållare. Diametern på säkringsbottnarna som sitter kvar ser väldigt liten ut, antagligen tio ampere. 10A gånger 220V på tre faser ger bara 6.5kW. Inte mycket för en radar, men det räcker gott till en elmotor. Edited August 2, 2006 by eskil Quote
Troppchefen Posted August 2, 2006 Report Posted August 2, 2006 Eller kan det vara fundamentet till något inflygningshjälpmedel för Torslanda flygplats (spekulerar fritt) Quote
bbb_thor Posted August 3, 2006 Report Posted August 3, 2006 Eller kan det vara fundamentet till något inflygningshjälpmedel för Torslanda flygplats (spekulerar fritt) Kan det inte också vara någon flygradar till Säve eller båda..? (fortsätter att spekulera fritt =) Quote
Tornugglan Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 Hej! http://home.swipnet.se/hansj/torslanda/ima...rta1955stor.jpg längtst uppr till höger finns en ögonformad symbol, med det menas att det är en radiofyr, i det här fallet MM "middle marker" som markerar att du har ett visst avstånd kvar till banans tröskel... Och den heter Ytterby Tror att det kan anses bevisas vad det är för en byggnad... // Patrik Quote
bbb_thor Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 Hej! http://home.swipnet.se/hansj/torslanda/ima...rta1955stor.jpg längtst uppr till höger finns en ögonformad symbol, med det menas att det är en radiofyr, i det här fallet MM "middle marker" som markerar att du har ett visst avstånd kvar till banans tröskel... Och den heter Ytterby Tror att det kan anses bevisas vad det är för en byggnad... // Patrik Du är en klippa. TACK för att du knäckte den nöten.. Quote
PerH Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 Eller kan det vara fundamentet till något inflygningshjälpmedel för Torslanda flygplats (spekulerar fritt) Kan det inte också vara någon flygradar till Säve eller båda..? (fortsätter att spekulera fritt =) Hej! Det är resterna av Luftfartsverkets gamla radar på Torslanda. När Flyget på Torslanda flyttade till Landvetter 1977 stängdes trafikledartornet. Kontrollcentralen (ACC) låg emellertid kvar på Torslanda under många år och höll till i en av hangarerna. Efter några år flyttade även kontrollcentralen till Landvetter, men radarantennen stod kvar ett antal år tills Alingsås radar kom i bruk. Radarbilden länkades från Torslanda till Landvetter. /PerH Quote
Troppchefen Posted November 4, 2006 Report Posted November 4, 2006 (edited) Jag satt och tittade igenom lite poster och kom på att mycket måste te sig som rena rappakaljan för många, jag tog därför och sammanställde en liten lista över vanliga förkortningar inom ämnet. Tyvär har jag inte så bra koll på Marinens radaranläggningar så detta behandlar endast FV och är långt ifrån komplett. (tänkte komplettera lite mera senare) Cfsl Chefsflygstridsledare CVA Centrala flygverkstaden Arboga. Den av FVs 3 centrala verkstäder som skötte rrmtrl DBU Indikatorsystem och presentationsutrustning för strilcentral (ex. DBU 208 för PS-08 och DBU 205 för tidig rrgc) E1 1: Flygeskadern (Attack, spaning och tung transport sköttes autonomt till sektorerna blev flygkommandon 1993) Er Ekoradio (ex. ErIIIb) (tidig radar) ESKO Eskaderorder FAR Fast anropssignal för rapportering (ett bestämt djurnamn som anger anläggningen, som en sorts kod) ff Flygförare FF Flygförvaltningen FK Flygkommando (ex FKS, Flygkommando Syd) FKC Flygkommandocentral FRAS Flygvapnets radarskola (F2 Hägernäs) fsl Flygstridsledare FSR Flygspaningsradar(ex. FSR 890) FYL Flygtrafikledning Hc Huvudcentral (i detta fall för fjärrskrift) IK Igenkänning Iled Identifieringsledare (ofta äldre dam(tant)) IS FV Lednings- och informationssystem för Flygvapnet jal Jaktledare jc Jaktcentral (stridsledningscentral innan Stril 50) L (XX) Luftbevakningskompani (som bemannar lgc och ls) lc Ledningscentral (Inom tidigt STRIL system, kan kanske sägas vara en föregångare till lgc men med större ansvar) LE Ledningsenhet (fredsplacerad mini StriC för förbandsproduktion) lfc Luftförsvarscentral (Högsta ledningscentralen i Sektorn/flygkommandot) lfuc Luftförsvarsundercentral (filter i storsektor) lfuc/t Luftförsvarsundercentral transportabel lgc Luftförsvarsgruppcentral. (Insamlingscentral för alla rapporter från ls-tornen, filtrerar uppåt) LOMOS Luft och markobservationssystem (”ersatte” tidigare ls/OPUS system) ls Luftbevakningsstation (tornsvalenäste) LuLIS Luftlägesinformationssystem (luftvärnssamverkanssystem) lufor Luftförsvarsorientering. användes för att informera berörda då fientligt flyg var på väg. lvc Luftvärnscentral (luftvärnssamverkan) MFC Meddelandeförmedlingscentral (från tiden då vi hade Miltex och fjärrskrift) MTE Markteleenheten (ingår nu i Försvarsmaktens telenät- och markteleförband, FMTM) MTK Marktelekontor (tidigare markteleresurs) Måled Målledare (C över vpl målobs) Målobs Målobservatör (värnpliktiga plottkollare) OC Observationscentral (inom LOMOS) OP-rum Operatörsrum/ Taktikrum med operatörsplatser (strilcentralens hjärta) PH- Pulsradar Höjd (ex. PH-40) Höjdmätare. (på vilken höjd är fpl) PJ- Pulsradar Jakt (ex. PJ-21 som bestod av PS-14 och PH-13) PN- Pulsrardar Navigering (ex. PN-792/1) Igenkänningsradar PPI Planpolärindikator (radarskärm) PS- Pulsradar Spaning (ex. PS-66) PV- Pulsradar Väder (ex. PV-881) R (XX) Radarkompani/ tropp (ex. R 71), bemannar avsedd anläggning. radarls Radarluftbevakningsstation (tidig benämning på spaningsradar) RaL Radiolänk RIR Rörligt indikatorrum rl Radiolänk rrbi Radarbiträde rrgc Radargrupcentral (tänkt som filter mellan rr /lgc och lfc, flygledningsplats) rrgc/t Radargruppcentral transportabel (lastbilssläpvagn med flygledningmöjligheter) rrjal Radarjaktledare (flygledare) rrobs Radarobservatör RSA Radiosambandsanläggning (Radiokulle) SAVAK Spaning och attackövervakare (samordningstjänst, C E1:s ögon i sektorstaben) Sbled Sambandsledare (spindeln i nätet, fixar radiotäckning etc.) Se(-X) Sektor (exempelvis SeNN, Sektor nedre Norrland) SISE Sambands- och Informationssystemsenheten (fredsorganisation på förband som samlar sambandskompetensen) SPAO Spaningsorder StriC Stridsledningscentral i nuvarande system STRIS Flygvapnets stridsledningsskola (F2 Hägernäs) STRILS Flygvapnets stridslednings- och luftbevakningsskola (F18, F20, LSS) StriL Stridsledning och luftbevakning Stril 50, 60 etc.. Organisationsuppbyggnadssystem och benämning på olika tekniska generationer stridsledningssystem TARAS Taktiskt radiosystem (Modernt system för samverkan mellan Bas/Stril/Flyg m.fl. TVAK Teknisk övervakare (civil tekniker) TSB Teleservicebas (tidigare markteleresurs) TSOP Teknisk systemoperatör (civil tekniker) TMR Transportabel markradio (ex. TMR 30) TV Televerkstad (tidigare markteleresurs) TWR Torn (flygledar-) (fast på utrikiska) tråjal Trådjaktledare US Undercentralstation (marktele) Många av dessa är inte så vanligt förekommande medan andra vanliga saknas men hoppas samtidigt att någon kanske får ökad förståelse för alla facktermer i tråden Ursäkta att det blev lite konstigt format. Mitt worddokument blev skummt då man klistrade in det. Edit: Ändrat lite fel Edited November 4, 2006 by Troppchefen Quote
KD803 Posted November 4, 2006 Report Posted November 4, 2006 (edited) jal Jaktledare (ersatt av rrjal och senare av fsl) Liten komplettering. Jal ersattes inte av rrjal, de befattningarna fanns samtidigt. Jal var "king of the hill" i lfc och den som fattade beslut om insats, antingen med jaktflyg eller luftvärnsrobot. Rrjal var sedan den som ledde jaktflyget till kontakt med målet. Rrjal heter mycket riktigt numera fsl, flygstridsledare. Även jal ska ha bytt namn, men jag är osäker på till vad. På den tiden fsl hetter rrjal så hette följaktligen cfsl crrjal, chefsradarjaktledare. Utöver jal och tråjal så fanns även bijal, biträdande jaktledare, om jag inte minns fel. Med reservation för att det var femton år sedan jag verkligen kunde det här så var arbetsfördelningen mellan dessa ungefär som följer: 1. Oidentifierat/okänt/fientligt flygföretag upptäcks av luftbevakningen. 2. Jal fattar beslut om insats, antingen med jakt eller robot. 3. Tråjal ger startorder till jakten (vi förutsätter att jal valde det...), detta går via tråd och inte radio. "Petter 49, starta ost, Puman leder på kanal xxx" 4. Samtidigt ger bijal ledningsuppdraget till crrjal, som antingen sitter i samma anläggning (lfc typ 1) eller i en radargruppcentral. 5. Crrjal skickar pucken vidare till en av sina rrjal. 6. Rrjal tar kontakt med jakten när den väl är luftburen och leder roten till kontakt med målet. Edited November 4, 2006 by KD803 Quote
Troppchefen Posted November 4, 2006 Report Posted November 4, 2006 (edited) Tackar för kompletteringen Om jag förstår dig rätt så var alltså jal ett led mellan sektorchefen/ MD chefen (motsv.) och Crrjal och alla andra ledande befattningar inom en secifik jaktcykel? //toch (från en sektor som saknat allt som dom stora pojkarna får leka med och dessutom med för ämnet helt fel bakgrund) Edited November 4, 2006 by Troppchefen Quote
KD803 Posted November 4, 2006 Report Posted November 4, 2006 Om jag förstår dig rätt så var alltså jal ett led mellan sektorchefen/ MD chefen (motsv.) och Crrjal och alla andra ledande befattningar inom en secifik jaktcykel? Jal var den taktiske chefen. Sektorchefen motsv styrde inte enskilda insatser. Quote
01/B3 Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 (edited) Kustspaningsradarstationer (KSRR) Holmögadd Hemsö Brämön Edskön Örskär Roten Väddö Kattskär Korsö Huvudskär Nåttarö Landsort Hävringe Häradsskär Gotska sandön Bungenäs Östergarn Hoburgen Stora Karlsö Ölands norra udde Ölands södra udde Aspö Lister Sandhammaren Falsterbo Kullen Känsö Marstrand Smögen Nordkoster Edited November 2, 2011 by henke Listan finns publicerad sedan 2007 på http://www.bergrum.se/sverige/militart/marinen/kustradar.php Quote
Puggen Posted August 3, 2007 Report Posted August 3, 2007 Kustspaningsradarstationer (KSRR)Holmögadd Hemsö Brämön Edskön Örskär Roten Väddö Kattskär Korsö Huvudskär Nåttarö Landsort Hävringe Häradsskär Gotska sandön Bungenäs Östergarn Hoburgen Stora Karlsö Ölands norra udde Ölands södra udde Aspö Lister Sandhammaren Falsterbo Kullen Känsö Marstrand Smögen Nordkoster Hejsan. Ny på detta forum. Intresserad av gammal och nuvarande utrustning inom försvaret. Har någon en bild på någon av dessa ksrr stationer? Är det radarstationer som finns monterade på fyrar och etc eller? Quote
seriks Posted August 28, 2007 Report Posted August 28, 2007 hej, jag skulle vilja lägga in en nyfråga i diskussionen om radarstationer. Jag vet att det finns eller fanns en flygradarstation någonstans på Hallandsåsen, nära Västersjön. Är det någon som käanner till denna? Ska visst ha en väldig räckvidd. Tack, MvH Quote
Kn Glock Posted September 28, 2007 Report Posted September 28, 2007 OK, ändringarna går lite för snabbt nuförtiden … Tell me about it. Strilbat 04 har inte många år på nacken och nu håller man redan på att ta fram strilbat 08... Finns det inte längre några förband i Flygvapnet med transportabla länkar (för att skapa nya stråk, ersätta länkar, ansluta till FTN)? I så fall, var återfinnes dessa nu? Nej, några sådana förband finns inte längre. Jag antar att man skulle kunna använda radiokompaniet till detta, men det är som sagt inte en uppgift som förbandet ska lösa. Lite OT men ändå! Det fanns iaf för några år sen Stomnätsplutoner som utbildades på S1 Enköping (dock inte varje år) och deras uppgift var just att skapa nya stråk och ersätta utslagna länkar i FTN! Men jag vet inte om dom hade exakt samma utrustning och uppgift som Flygvapnets motsvarighet? För länge länge sedan (då jag gjorde GU) så fanns det 6 st Milosambandsbataljoner i Armen och ett antal Ral kompanier i Fv. Milosambandsbataljonerna hade ett eller två (beroende på vilket milo) radiolänkkompanier. Radiolänkkompanierna hade Stomnätsplutoner (tidigare benämnda "tunga radiolänk pluton") och Anslutningslänkplutoner. Ral kompaniernas länkutrustning var ungefär samma som anslutningsplutonernas. Det fanns ett samarbete mellan Milosambandsbataljonerna och Ral kompanierna. Jag tillhörde 201 Milosbbat och vi samarbetade med F4 Ral kompani, båda förbanden agerade i Milo NN Stomnätsplutonernas utrustning kunde nyttjas för att ersätta utslagna punkter i FTN. (detta gjordes bla på S3 slutövning 1998 ned "skarp" FTN trafik). Uppgiften att ersätta FTN punkter har utgått men man kan fortfarande bygga nya stråk. Känn suset från det gamla invasionsförsvarets dagar... way OT out! Quote
176-761 Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 Kustspaningsradarstationer (KSRR)Holmögadd Hemsö Brämön Edskön Örskär Roten Väddö Kattskär Korsö Huvudskär Nåttarö Landsort Hävringe Häradsskär Gotska sandön Bungenäs Östergarn Hoburgen Stora Karlsö Ölands norra udde Ölands södra udde Aspö Lister Sandhammaren Falsterbo Kullen Känsö Marstrand Smögen Nordkoster Måste vara en mycket gammal lista det där. Quote
eskil Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 Måste vara en mycket gammal lista det där. Tråden heter ju "Gamla radarstationer" och listan är just en lista över gamla kustradarstationer. Quote
seriks Posted November 6, 2007 Report Posted November 6, 2007 för att komma tillbaka till min fråga; kanske någon har ett uppslag, även om det handlar om flygradar och inte kustradar : jag skulle vilja lägga in en nyfråga i diskussionen om radarstationer. Jag vet att det finns eller fanns en flygradarstation någonstans på Hallandsåsen, nära Västersjön. Är det någon som känner till denna? Ska visst ha en väldig räckvidd. Quote
jcmlse Posted November 7, 2007 Report Posted November 7, 2007 Jag satt och tittade igenom lite poster och kom på att mycket måste te sig som rena rappakaljan för många, jag tog därför och sammanställde en liten lista över vanliga förkortningar inom ämnet. Tyvär har jag inte så bra koll på Marinens radaranläggningar så detta behandlar endast FV och är långt ifrån komplett. (tänkte komplettera lite mera senare) Tillägg till förkortningslistan: PUR - Periodisk underrättelse rapport. ÄGGET- Vedertagen term för primärmål. Exv: "Ägget på första" innebar att primärmålet var första företaget i kolonnen. BANANEN - Sekundärmål, eller? Vi skiljde på tjänstgöring mellan målobs o striobs. Striobstjänst innebar lite hårdare krav på målföljning etc samt att man hade medhörning mellan rjalen och flygförararen. Följdaktligen hade varje rrjal en dedikerad striobs under övning. Sen om det var en vedertagen tjänst/benämning eller lokal avvikelse kan jag inte yttra mig om. Kul tråd, väcker en del roliga minnen till liv från en svunnen tid... Quote
halland81 Posted January 13, 2008 Report Posted January 13, 2008 Har denna tråden svalnat? Idag var jag och sökte upp en för länge sedan nedlagd radarstation, PS08. Men den var inte nedlagd, bara utbytt mot nya saker. Så det blev inte att fota något. Quote
Dragpack Posted January 15, 2008 Report Posted January 15, 2008 Efter som den har tråden visst har börjat svalna, så kan väl jag ösa på med lite funderingar gällande STRIL 50/60. Mina kunskaper gällande STRIL 50/60 är mycket lågt, så ha tålamod ! I mitt närområde fanns det två stycken radarcentraler i berget : Vesslan, Rockan Tydligen fanns det också någon ledningscentral : Höken. Givetvis fanns det också en rätt stor flygplats F13 Bråvalla. Efter att ha Googlat lite på Stril 60 så har jag nu fattat principen för det hela, men nu kommer de lilla extra. Fråga 1 När man tittar på bilder från en radarcentral typ vesslan kan man se att det finns flera radar skärmar. Är det så att man hade ett flertal radarsystem som var kopplade till en central eller satt alla och tittade på samma radarbild. Fråga 2 Hur fungerade sambandet mellan alla stationer. Var Vesslan och Rockan kopplade mot F13 via Höken ? Eller Var alla kopplade mot alla ? Ex Vesslan ser något Skickar till Höken Höken till F13 F13 till Pilot Bonusfråga : Om man nu hade sin värnplikt förlagd till en radar central: Satt man hela dagarna och stirrade på radarskärmar eller fanns det annat att göra ? ( Givetvis när man var i tjänst ) / oka Quote
dieseltrollet Posted January 15, 2008 Report Posted January 15, 2008 Fråga 1 När man tittar på bilder från en radarcentral typ vesslan kan man se att det finns flera radar skärmar. Är det så att man hade ett flertal radarsystem som var kopplade till en central eller satt alla och tittade på samma radarbild. Till radargruppcentral (rrg)/luftförsvarscentral(lfc) kunde data från ett antal olika radarstationer länkas in. Hur många berodde lite på under vilken tidsperiod man avser. Dessa radardata kunde sedan kombineras ihop till olika "radarbilder", där en "bild" kunde bestå av data från t ex en höghöjdsradar och två låghöjdsradar. Vid radarskärmen (PPI) kunde man sedan välja mellan ett antal olika "radarbilder" beroende på vilken uppgift man hade. Fråga 2 Hur fungerade sambandet mellan alla stationer. Var Vesslan och Rockan kopplade mot F13 via Höken ? Eller Var alla kopplade mot alla ? Radarstationer, rrgc och lfc var samtliga kopplade till Försvarets Telenät (FTN). Dock så fanns det i början begränsningar i vilka radarstationer som kunde länkas till vilken central. Bonusfråga : Om man nu hade sin värnplikt förlagd till en radar central: Satt man hela dagarna och stirrade på radarskärmar eller fanns det annat att göra ? ( Givetvis när man var i tjänst ) Tjänsten bestod till största delen av "stirra på radarskärmar". Quote
Dragpack Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 Fråga 1 När man tittar på bilder från en radarcentral typ vesslan kan man se att det finns flera radar skärmar. Är det så att man hade ett flertal radarsystem som var kopplade till en central eller satt alla och tittade på samma radarbild. Till radargruppcentral (rrg)/luftförsvarscentral(lfc) kunde data från ett antal olika radarstationer länkas in. Hur många berodde lite på under vilken tidsperiod man avser. Dessa radardata kunde sedan kombineras ihop till olika "radarbilder", där en "bild" kunde bestå av data från t ex en höghöjdsradar och två låghöjdsradar. Vid radarskärmen (PPI) kunde man sedan välja mellan ett antal olika "radarbilder" beroende på vilken uppgift man hade. Fråga 2 Hur fungerade sambandet mellan alla stationer. Var Vesslan och Rockan kopplade mot F13 via Höken ? Eller Var alla kopplade mot alla ? Radarstationer, rrgc och lfc var samtliga kopplade till Försvarets Telenät (FTN). Dock så fanns det i början begränsningar i vilka radarstationer som kunde länkas till vilken central. Bonusfråga : Om man nu hade sin värnplikt förlagd till en radar central: Satt man hela dagarna och stirrade på radarskärmar eller fanns det annat att göra ? ( Givetvis när man var i tjänst ) Tjänsten bestod till största delen av "stirra på radarskärmar". Tack för de svaren ! Nu är det så att om man svarar på en fråga, så kommer det tusen fler ! ( Den som inte frågar får ju som bekant aldrig veta ) STRIL 60 har väl finns väl inte längre i svenska försvaret, så man röjer väl inte några försvarshemligheter. Eller ? Fråga: När jag satt och tittade på nätet, så kom det fram att beslut tiden nu med stril 60 är nere på 1 s. ( Hittar inte ref till texten ). Kontentan var att man jämförde Stril 50 mot 60. 1 s är ju förbannat snabbt om man skall kunna peka ut ett mål på sin ”PPI” samt skickar vidare mål data till ett flygplan. Eller Kan det vara så att uppdateringstiden från en radar via ”rrgc” till ett flygplan dvs en pilot som fick måldata, kunde abonnera sin måldata (nästan) i realtid ! Bonusfrågan / Frågor Om man nu satt och kontrollerade sina skärmar under hela sin värnplikt. Fanns det ingen möjlighet att hjälpa det civila trafikflyget ?. Eller var / är det så att det kommer konstant ”Misstänkta flygplan” som man måste hålla koll på ? Skiljer man på Civila/ Militära radar enheter eller var det så att kunde plocka in även civila radar enheter till en ”rrgc” i så fall kunde typ kungsängen (Norrköpings flygplats ) låna lite radar bilder från Typ ”Draken” på Vikbolandet. Tror att jag skall gå och köpa lite böcker i ämnet ! ( Fan ! Har inte tid med detta men jag blev lite nyfiken eftersom man på jobbet snackade om UE folk som försöker komma in i ”Vesslan” ) / Oka Quote
RadaR Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 (edited) Bonusfråga : Om man nu hade sin värnplikt förlagd till en radar central: Satt man hela dagarna och stirrade på radarskärmar eller fanns det annat att göra ? ( Givetvis när man var i tjänst ) / oka Vi körde 2+6 timmars pass. Alltså två timmar framför en skärm. Därefter max 6 timmars upphåll för andra uppgifter till exempel patrullering och bistå Markförsvar, träna på att bygga/riva masten, äta, sova... 6 timmar gick alltid väldigt fort och det var mycket lite vila. Så det gick inte att hålla koncentrationen uppe så mycket mer än två timmar och då brukade vi ändå byta platser med varandra så vi fick olika saker att hålla reda på (flyg eller sjö, beroende på skärm). 2+6 schemat rullade vanligtvis i en vecka. Edited January 16, 2008 by RadaR Quote
Dragpack Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 Hittade på nätet, allt jag behöver veta gällande STRIL 60 & Co STRIL60 & Co Tack Quote
halland81 Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 ( Fan ! Har inte tid med detta men jag blev lite nyfiken eftersom man på jobbet snackade om UE folk som försöker komma in i ”Vesslan” ) / Oka Nu har jag aldrig varit vid Vesslan. Men det skiljer nog inget på dom andra. Quote
Guest Nepto Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 ( Fan ! Har inte tid med detta men jag blev lite nyfiken eftersom man på jobbet snackade om UE folk som försöker komma in i ”Vesslan” ) Vad är "UE folk"? Skulle någon som har bilder från Vesslan vilja lägga upp dom igen? rhdf:s bilder finns inte kvar längre, tyvärr hann jag aldrig se dom... Quote
halland81 Posted January 16, 2008 Report Posted January 16, 2008 Hur många av platserna som PS08 var placerade används i dag? En plats vet jag. Dessa byggdes på slutet av 50 talet och pensionerades runt 1979. Men tydligen var platserna geografiskt bra så det blev fast/fasta utrustningar där. Men det kan väll inte vara bra och ha en fast station, en liten bomb så är det "finito" med den anläggningen. Bättre med en rörlig anläggning, eller? Quote
rhdf Posted January 17, 2008 Report Posted January 17, 2008 Vad är "UE folk"? Skulle någon som har bilder från Vesslan vilja lägga upp dom igen? rhdf:s bilder finns inte kvar längre, tyvärr hann jag aldrig se dom... UE= Urban Explorers, folk som inte alla gånger förstår ord som "förbjudet" och "skyddsobjekt" fö så har jag aldrig laggt upp några bilder på Vesslan, däremot på den urgamla LFC:n i oxelbergen, vad den hette är fortfarande okänt, det var inte Höken iaf Quote
Dragpack Posted January 18, 2008 Report Posted January 18, 2008 ( Fan ! Har inte tid med detta men jag blev lite nyfiken eftersom man på jobbet snackade om UE folk som försöker komma in i ”Vesslan” ) Vad är "UE folk"? Skulle någon som har bilder från Vesslan vilja lägga upp dom igen? rhdf:s bilder finns inte kvar längre, tyvärr hann jag aldrig se dom... UE= Urban Exploration. Vesslan / Oka Quote
Guest Nepto Posted January 28, 2008 Report Posted January 28, 2008 fö så har jag aldrig laggt upp några bilder på Vesslan, däremot på den urgamla LFC:n i oxelbergen, vad den hette är fortfarande okänt, det var inte Höken iaf Är det någon som har bilder från LFC:n i Oxelbergen? Det var dom jag letade efter Quote
Recommended Posts