Helmersson Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Nu får jag snart veta hur det känns att bli totalmosad. Vi ska försvaraVärtahamnen och delar av Gärdet från fredag morgon till lördag 18.00. Anfallande trupp: ett strv-kompani, två psk-kompanier och en skvadron helikopterpojkar (och flickor). Vi: ett insatskompani Även jag skall vara med att anfalla/försvara värtahamnen Jag undrar vad vi kommer få för understöd För understöd måste vi väl få ? Quote
KD803 Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Brigadstridsgruppsstaber iaf. Ja, det blev tydligen namnet på "stridsgruppernas" staber. Men eftersom dessa precis som NBG kommer att utgöras av förstärkta mekbataljoner så är det att ta i att kalla dem för brigader. Quote
simon Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Är inte tanken att dessa stridsgruppsstaber skall kunna leda brigad? Quote
achilleos Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Är inte tanken att dessa stridsgruppsstaber skall kunna leda brigad? Jo. Quote
simon Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 (edited) Alltså kommer man även i framtiden att, iaf. på papperet, öva med förband av brigadstorlek, under GU av dessa staber, samt övningar liknande GSÖ osv.? EDIT: @BJE Jovars, det är ju att ta i att kalla dessa staber för brigader, men min poäng är att även i framtiden kommer det finnas staber som övas för brigadnivån och ledning av flera stridsgrupper/bataljoner, vilket borde innebära att stridsgrupperna/bataljonerna får FAL-A(rätt uttryck tack?) efter ett visst mönster. Förslagsvis då den vedertagna brigad-strukturen; VJ/VL/VN(/VU). Iom detta anser jag att kompetensen att leda brigadförband kommer att finnas på papperet även efter FB04. Hur det blir i praktiken (och efter FB08) är ju en helt annan fråga... Edited March 12, 2006 by simon Quote
106 Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 (edited) FAL-A(rätt uttryck tack?) Jag antar att uttrycket du söker är fast anropssignal. detta då FAL-A är Fasta Anropssignaler, Lägre förband - Armén. Mönstret blir i så fall enligt just FAL-A. edit: länk till FAL-A (pdf) Edited March 12, 2006 by 106 Quote
simon Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Tack för det, 106! "Lägre förband", håhåjaja... Quote
BQ1 Posted March 13, 2006 Report Posted March 13, 2006 [...] Jag undrar vad vi kommer få för understöd [...] Jag har säkra underrättelser om att vi kommer få P-skott i alla fall... Quote
Ezaey Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Nu får jag snart veta hur det känns att bli totalmosad. Vi ska försvaraVärtahamnen och delar av Gärdet från fredag morgon till lördag 18.00. Anfallande trupp: ett strv-kompani, två psk-kompanier och en skvadron helikopterpojkar (och flickor). Vi: ett insatskompani Under den bataljonens andra batövning så utgick vid ett tillfälle det enda pansarskyttekompaniet ur bataljonen på grund av körmilsbrist, och B-styrka. Den sedan tidigare decimerade bataljonen åkte på pisk. Följande är krigskompanichefens hos B-styrkans egna redogörelse: Men höjdpunkten på övningen blev nog när vi pga. körmilsbrist var tvungna att ställa våra vagnar och strida till fots med hela kompaniet. En krigslist med ett förfalskat stridsledningsoleat, en "Hannibal" och ett fotburet pansarskyttekompani höll på att få en hel pansarbataljon på fall. Hunnen Hannibal och finskstridsteknik gav upphov till en krigslist att locka "fienden" in på djupet i vår gruppering, försent upptäckte de att de blivit avskurna med hjälp av minor och inlurade i mossterräng där de inte kunde manövrera. Sedan var slutstriden ett faktum, vi gav oss på deras lednings, indirekteld och tross funktioner i första hand och sedan slog vi ut deras stridsvagnar med hjälp av indirekt eld.Dagen gav seger åt Quebec Lima, tack vare krigslist och stridsvilja hos soldaten! Fast å andra sidan, nästa gång kommer ju QL stå på "rätt" sida. ;) Men det visar ju ändå att man kan komma en bra bit även i numrärt underläge. Quote
FrämstePI Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Nu får jag snart veta hur det känns att bli totalmosad. Vi ska försvara Värtahamnen och delar av Gärdet från fredag morgon till lördag 18.00. Anfallande trupp: ett strv-kompani, två psk-kompanier och en skvadron helikopterpojkar (och flickor). Vi: ett insatskompani SIB med ett infanteriförband som borde vara övat på just detta, i terräng som borde vara välkänd, i ett område som borde vara välrekat, med möjlighet till fältarbete och med pv vapen tillgängliga... Jag ser inte problemet, om det inte är för alla borde... Kan inte annat än att hålla med Engström - jag ser inte problemet, med rätt tid till förberedelser, undvikande av duellskjutningar med stridsfordon och lite rörlighet och förberedda lägen mot fottrupp så kommer ni att kunna bita er fast länge i den terrängen. Det skall bli riktigt intressant att se. Quote
Patrik Ps Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 När försvaret över är det klart att man vill kolla! Denna fråga är kanske helt upp mot väggarna men frågar man inte kan man gå misste om ting: Om man är utomstående och vill se på spektaklet :P , vart skall man då hålla till för att få en glimt av FM och våra tappra soldater? Vilket klockslag? //Patrik Ps, som hoppas att man kan se på iallafall lite grann Quote
johanp Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 När försvaret över är det klart att man vill kolla!Denna fråga är kanske helt upp mot väggarna men frågar man inte kan man gå misste om ting: Om man är utomstående och vill se på spektaklet :P , vart skall man då hålla till för att få en glimt av FM och våra tappra soldater? Vilket klockslag? //Patrik Ps, som hoppas att man kan se på iallafall lite grann Kungsholmen mellan kl. 07 och 17 i helgen verkar vara ett hett tips. Quote
Helmersson Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Även Värtahamnen under fredag och lördag. Där kommer ett okänt antal soldater ur B-styrkan anfalla/försvara sig mot ett stridsvagnskompani, två stridsfordonskompanier och en luftburen skvadron. Quote
simon Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Någon som vet var det är tänkt att nästa års MSSÖ är tänkt att hållas? Quote
C DK012 Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Även Värtahamnen under fredag och lördag. Där kommer ett okänt antal soldater ur B-styrkan anfalla/försvara sig mot ett stridsvagnskompani, två stridsfordonskompanier och en luftburen skvadron. Kommer aktionerna vid värtahamnen och på NV Kungsholmen ske samtidigt, eller finns det en chans att hinna se båda? Quote
johanp Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Antagligen kommer samma moment övas vid flera gånger på samma plats under helgen, dvs. du hinner garanterat med att se soldater på båda platserna under helgen. Quote
Hans Engström Posted March 14, 2006 Author Report Posted March 14, 2006 (edited) Ursviksområdet gäller nu på fredag, men eftersom det är inhägnat så ser man nog inte så mycket. Barkarby är ett annat hett tips. Edited March 14, 2006 by Hans Engström Quote
Guest linc Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Någon som vet när man ska befinna sig var för att få en skymt av övningen i Linköping/Norrköping? Quote
Vesku Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Någon som vet när man ska befinna sig var för att få en skymt av övningen i Linköping/Norrköping? För oss som ska medverka som b-styrka är det samling 06:00 i Norrköping. Quote
Guest linc Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 (edited) För oss som ska medverka som b-styrka är det samling 06:00 i Norrköping. Tack för svaret men vilken dag är det, imorgon? Välkommen till forumet förresten! Edited March 16, 2006 by linc Quote
3924 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 (edited) flyttat mitt inlägg till transport. Edited March 17, 2006 by 3924 Quote
Meradan Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 För oss som ska medverka som b-styrka är det samling 06:00 i Norrköping. Tack för svaret men vilken dag är det, imorgon? Rek för chefer på lördag, krig på söndag Quote
Vesku Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 För oss som ska medverka som b-styrka är det samling 06:00 i Norrköping. Tack för svaret men vilken dag är det, imorgon? Välkommen till forumet förresten! Vilken miss av mig att inte säga vilken dag. men det är som sagt Söndag. Tycker att det är konstigt att det inte har stått något om det i Corren, Linköpings tidning. Nu har ju försvarsmakten en väldigt bra möjlighet att få folk komma och titta när de visa upp vad de kan samtidigt som de försöker värva folk till hemvärnet. Quote
Guest linc Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 (edited) Vilken miss av mig att inte säga vilken dag. men det är som sagt Söndag.Ingen fara Tycker att det är konstigt att det inte har stått något om det i Corren, Linköpings tidning. Nu har ju försvarsmakten en väldigt bra möjlighet att få folk komma och titta när de visa upp vad de kan samtidigt som de försöker värva folk till hemvärnet.Ja det tycker jag också, jag har febrilt letat efter någon information om övningen i både Corren och Norrköpings tidningar när jag har fått tag i någon av dessa men bara hittat allmän information om att det är en övning som pågår. Särskilt konstigt tycker jag att det blir när man kan läsa följande på http://www.mss.mil.se:Beträffande Norrköping avser man erbjuda allmänheten möjlighet att följa övningarna på nära håll från en utsedd åskådarplats i anslutningen till södra hamnområdet öster om Hamnbron söndagen den 19 mars.Får hoppas att de kommer mer information om det snart... Edit: Hittade följande information på http://www.mss.mil.se, måste ha läst det slarvigt förut Information om övningen och detaljer om åskådarplatser se www.mil.se/combinedchallenge Det är bara att vänta och se... Edited March 17, 2006 by linc Quote
rhdf Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 @linc det var en "Varning/upplysning" under meddelanden i NT förra veckan om att det skulle vara övning i norrköping, mer än så har det inte varit... än Quote
Ignis nitidus Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 För er som vill titta i stockholm så säger ju följande pressmeddelande rätt mycket: http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31699 Quote
Patron Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Kommande veckan hoppar jag på övningen... meddelandet vi fick idag var att cc ledningen bad oss att odla skägg.. så vi kunde se mer ovårdade och ut som motståndsmän Ska väl bli kul att kuta runt och va med i leken. sista vi gör på vår gsu sen är det nog baskerdags Hoppas vi ses, kolla efter en brutal jävel som kommer springandes //Patron Quote
Fk Satan Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Har de blåst den "smutsiga bomben" ännu? Quote
Status quo Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 P 4 fick möta Stockholms befrielsefront (detachement stäket, dvs min pluton): http://www.mil.se/combinedchallenge/index....c=news&id=31708 Häftiga strider utbröt... och det var ju ganska kul Mest kul var det att höra hur deras "förhandlingsdelegation" spontant öppnade eld efter att ha upptäckt vägspärren. Vilket inte riktigt var meningen efter som de ska vara fredsbevarande.. Quote
Recommended Posts