kalpdal Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 Varför det utrikiska namnet Combined Challenge 06? Kommer andra nationer delta? Ja, en utlänsk infanteripluton kommer att deltaga. Infanteripluton Hammelburg från Tyskland. För övrigt så kommer här en lista på samtliga förband som deltar i årets slutövning: A 9 Artilleriregementet, Boden Helikopterflottiljen, Linköping Ing 2 Göta ingenjörregemente, Eksjö K 3 Livregementets husarer, Karlsborg LG Livgardet, Kungsängen Lv 6 Luftvärnsregementet, Halmstad P 4 Skaraborgs regemente, Skövde P 7 Södra skånska regementet, Revingehed S 1 Upplands regemente, Enköping T 2 Göta trängregemente, Skövde FSC Försvarsmaktens Sjukvårdscentrum, Göteborg FMTS Försvarsmaktens Tekniska skolor, Halmstad MSS Markstridsskolan, Skövde SkyddC Totalförsvarets Skyddscentrum, Umeå Själv så kommer man enligt vad befälen har sagt att gruppera i linköping under dryga två veckor. Blir väl mest post -och patrulltjänst. Quote
Patron Posted February 18, 2006 Report Posted February 18, 2006 vad jag vet så kommer mitt kompani delta där, från helikopterflottiljen. Inte hela övningen men en del vad jag fått veta. ska bli kul. //Patron Jo..även enligt mina uppgifter kommer ni att delta ena veckan som b-styrka... Hur gick fältvaneveckan? Jodå, en del skador, och jeg led av näringsbrist 2 sista dagarna pga jag är inte van vid matintaget, men det löste sig. Kapten utryckte sig att vädret va en av de värsta vi kunde få. pendlande mellan -20 och +3. (sällan -20 men oftast -15c) så nu vet man iaf att det inte kan bli så mycket svårare, men men nu ska man iaf vara fältvan. hoppas på mer kvällsledigt.. har ju fått 2 kvällar totalt hittills. kikar väl förbi dig på soldathemmet, måste fåga lite om kurser osv =) //Patron Quote
Ukko Lode Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Hur gick fältvaneveckan? Jodå, en del skador, och jeg led av näringsbrist 2 sista dagarna pga jag är inte van vid matintaget, men det löste sig.Kapten utryckte sig att vädret va en av de värsta vi kunde få. pendlande mellan -20 och +3. (sällan -20 men oftast -15c) så nu vet man iaf att det inte kan bli så mycket svårare, men men nu ska man iaf vara fältvan. hoppas på mer kvällsledigt.. har ju fått 2 kvällar totalt hittills. kikar väl förbi dig på soldathemmet, måste fåga lite om kurser osv =) //Patron @Cheeky och Patron: Har det den här diskussion någonting med Combined Challenge att göra? Har ert snack något intresse för någon annan än er själva? Imho, näppeligen! Uppsnäpning! Ta privatpratande via pm, mail, tel, brevduva eller röksignaler, men gärna inte i en tråd. Quote
Fk Bodin Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Jag skall också vara med på ett hörn, för P4:s räkning. Är kontraktsanställd från 15 mars till 2 april. Vet dock inte helt vad som förväntas på mig, utan det verka vara lite allt i allo från B-sidan. Quote
Tigern Posted February 26, 2006 Report Posted February 26, 2006 Kommer som det ser ut nu att vara med på B-sidan i Norrköpingstrakten. Quote
Hans Engström Posted March 6, 2006 Author Report Posted March 6, 2006 Ngn som har koll på vilka enheter som övas i Stockholm torsdag till söndag nästa vecka? Quote
Svanberg Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Då jag inte har tillgång till bil vill jag höra om någon mer än jag från Stockholm som ska infinna sig på Kvarn på onsdagen 15/3 och kan tänka sig en passagerare? PM:a mig. /Svanberg Quote
Status quo Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Jag kommer vara med som b-styrka med arlanda IP. Ska bli kul, b-styrka är absolut roligast Quote
FK H Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Jag kommer vara med som b-styrka med arlanda IP. Ska bli kul, b-styrka är absolut roligast Samma här B-styrka med IP Arlanda Quote
SToH Posted March 10, 2006 Report Posted March 10, 2006 SSK kommer som sagt, kommer bli roligt, mycket SIB. Får vi se om vi är så bra som vi tror. ^^ Quote
Hans Engström Posted March 10, 2006 Author Report Posted March 10, 2006 Ngn som vet att dom ska med förkompaniet som ska säkra Ursviks området fredagen den 17e? Quote
Ezaey Posted March 10, 2006 Report Posted March 10, 2006 Ngn som vet att dom ska med förkompaniet som ska säkra Ursviks området fredagen den 17e? Förkompaniet som ska säkra ursvik fredagen den 17:e? Jag vet att VL-eagle (luftburen skvadron på 2:a pansarbataljon) kommer agera förkompani åt 2:a pansarbataljon och ska säkra barkaby flygplats under onsdagen den 15:e / torsdagen den 16:e, och att det under anfallet mot ursvik inte kommer utgå något "förkompani" som säkrar, utan att det området kommer tas av bataljonen VL i sin helhet, direkt, under torsdag/fredag. Quote
johanp Posted March 10, 2006 Report Posted March 10, 2006 VL-eagle OT: Borde de inte heta VL-Echo? Quote
106 Posted March 10, 2006 Report Posted March 10, 2006 VL-eagle OT: Borde de inte heta VL-Echo? Eagle är antagligen för att den är luftburen, på samma sätt som Eagle-MCP är snap MCP fast med helikopter istället för SISU/Pbv. Quote
Hans Engström Posted March 11, 2006 Author Report Posted March 11, 2006 (edited) Intressant, vi har fått info att vi kommer att möte ett förstärkt mekkompani på torsdagen, vilket vi naturligtvis tolkat som ett förkompani för bataljonen. Fast om man betänker Ursviksterrängen så är det svårt att trycka in mer än ett kompani i taget. Edited March 11, 2006 by Hans Engström Quote
Ezaey Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 (edited) VL-eagle OT: Borde de inte heta VL-Echo? Precis som 106 säger så kallas de "VL-eagle" eftersom de är bataljonens luftburna resurs. Skvadronens anropningssignal enligt FAL-A är TL (vilket tidigare var ett av två stridsvagnskompanier, nu har vi dock bara ett stridsvagnskompani, SL, och två pansarskyttekompanier, QL, RL, stabs/grk och trossen är som vanligt PL och XL). Intressant, vi har fått info att vi kommer att möte ett förstärkt mekkompani på torsdagen, vilket vi naturligtvis tolkat som ett förkompani för bataljonen. Fast om man betänker Ursviksterrängen så är det svårt att trycka in mer än ett kompani i taget. Jasså? Isåfall kan jag tänka mig att bataljonchefen väljer att begåva ett av pansarskyttekompanierna med en stridsvagnspluton och skicka in det kompaniet, och isåfall är det väl ungefär 50% chans att jag kommer rulla in och ta ursvik. ;) Edited March 11, 2006 by Ezaey Quote
johanp Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Eagle är antagligen för att den är luftburen, på samma sätt som Eagle-MCP är snap MCP fast med helikopter istället för SISU/Pbv. Jo, men är det en halvtaskig ordvits eller vedertagen Nato standard att kalla motsv. enheter för namn som Eagle? Quote
Bolle Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Inte utan att man blir lite avis på uppladdningen i den här tråden! Är det nån som vet varför Södertörnsgruppen inte deltar i CC06? Gärna info från nån som har lite koll men gissningar och rykten är oxå välkomna! B) /Bolle Quote
simon Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Precis som 106 säger så kallas de "VL-eagle" eftersom de är bataljonens luftburna resurs. Skvadronens anropningssignal enligt FAL-A är TL (vilket tidigare var ett av två stridsvagnskompanier, nu har vi dock bara ett stridsvagnskompani, SL, och två pansarskyttekompanier, QL, RL, stabs/grk och trossen är som vanligt PL och XL). Är detta standard inom Mekbat numera att enbart ha ett strvkompani, eller är det bara GU-bataljonens utformning som leder till en sådan uppsättning? Quote
Ezaey Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Precis som 106 säger så kallas de "VL-eagle" eftersom de är bataljonens luftburna resurs. Skvadronens anropningssignal enligt FAL-A är TL (vilket tidigare var ett av två stridsvagnskompanier, nu har vi dock bara ett stridsvagnskompani, SL, och två pansarskyttekompanier, QL, RL, stabs/grk och trossen är som vanligt PL och XL). Är detta standard inom Mekbat numera att enbart ha ett strvkompani, eller är det bara GU-bataljonens utformning som leder till en sådan uppsättning? Jag vet faktiskt inte, men det är så det ser ut på VL i år i alla fall. Fast den största delen av tiden så agerar vi inte som två pansarskyttekompanier och ett stridsvagnskompani, utan som tre stycken blandade kompanier med två pansarskytteplutoner och en stridsvagnspluton i varje. Quote
simon Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 (edited) Taget Ezaey! OT-fråga: Vilken bataljon skall utbildas nästa utb.-omgång? VN? VJ? Edited March 11, 2006 by simon Quote
Ignorance Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Taget Ezaey! OT-fråga: Vilken bataljon skall utbildas nästa utb.-omgång? VN? VJ? VJ utbildas ju nu, så de måste ju bli VN? SSK tillhör ju VJ o vi var nyss på batöv VJ (se separat tråd) Quote
simon Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 (edited) Har MekBrigaden 3 eller 4 bataljoner? Om den har 4 så skulle det ju även kunna vara VU... Edited March 11, 2006 by simon Quote
CBRN-fåne Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Nu får jag snart veta hur det känns att bli totalmosad. Vi ska försvara Värtahamnen och delar av Gärdet från fredag morgon till lördag 18.00. Anfallande trupp: ett strv-kompani, två psk-kompanier och en skvadron helikopterpojkar (och flickor). Vi: ett insatskompani Quote
Ezaey Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Har MekBrigaden 3 eller 4 bataljoner? Om den har 4 så skulle det ju även kunna vara VU... Finns ens brigader nu mera? Quote
simon Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 (edited) Brigadstridsgruppsstaber iaf. Och någonstans måste man ju placera bataljonerna om man på ett smidigt sätt skall kunna klarlägga deras FAL-A... ;) Edited March 11, 2006 by simon Quote
FkN Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Inte utan att man blir lite avis på uppladdningen i den här tråden! Är det nån som vet varför Södertörnsgruppen inte deltar i CC06? Gärna info från nån som har lite koll men gissningar och rykten är oxå välkomna! B) /Bolle Förmodligen för att övningen är i Livgardesgruppen bataljonsområden. Vi verkar i vårat område, bat Stockholm i sitt osv. Quote
Hans Engström Posted March 11, 2006 Author Report Posted March 11, 2006 (edited) Nu får jag snart veta hur det känns att bli totalmosad. Vi ska försvaraVärtahamnen och delar av Gärdet från fredag morgon till lördag 18.00. Anfallande trupp: ett strv-kompani, två psk-kompanier och en skvadron helikopterpojkar (och flickor). Vi: ett insatskompani SIB med ett infanteriförband som borde vara övat på just detta, i terräng som borde vara välkänd, i ett område som borde vara välrekat, med möjlighet till fältarbete och med pv vapen tillgängliga... Jag ser inte problemet, om det inte är för alla borde... Edited March 11, 2006 by Hans Engström Quote
Noname Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Nu får jag snart veta hur det känns att bli totalmosad. Vi ska försvara Värtahamnen och delar av Gärdet från fredag morgon till lördag 18.00. Anfallande trupp: ett strv-kompani, två psk-kompanier och en skvadron helikopterpojkar (och flickor). Vi: ett insatskompani SIB med ett infanteriförband som borde vara övat på just detta, i terräng som borde vara välkänd, i ett område som borde vara välrekat, med möjlighet till fältarbete och med pv vapen tillgängliga... Jag ser inte problemet, om det inte är för alla borde... Problemet blir IE och CAS B) Quote
Recommended Posts