losec Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 Officeren För en officer där emot är det främjande och meriterande för karrieren. För att klättra i graderna måste man väl i dagens läge göra utlandstjänst. Ekonomiskt kanske dåligt på kort sikt, men i längden klart fördelaktigt då man kan klättra i graderna. Är du helt säker på det där, de erfarenheter mina stammanställda inom FM har är att det är inte alltid solklart är ett plus att åka på mission förutom då hemmaförbandet ska ut. Även om det är en merit att åka ut så missar du kanske nån kurs under missionen och då skall det tas igen hemma vilket kan medföra att du halkar efter. Det är en kombination. Åker du ut så åsidosätter du din vanliga tjänst på regementet vilket ogillas skarpt. Åker du inte ut så är du oprövad och halkar ner i nomineringar till nivåhöjande utbildning. =Moment 22 Lite raljant men med en gnutta sanning /Krook Visst, men officeren har fortfarande generelt sett mkt mindre att förlora på att åka i US, jämfört med civilisten. För officeren finns det fördelar och nackdelar. För civilisten bara nackdelar. Detta i längre perspektiv. Men nu börjar vi närma oss OT. @Free Willy Håller med. Vad jag har fått höra från vår kära officerskår så verkar de inte såvärst intresserade av IA06. Detta även innan det nya avtalet. Om det nu är så dåligt blir det väl knappast flera sökande officerer. Quote
Kingecho1 Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Visst, men officeren har fortfarande generelt sett mkt mindre att förlora på att åka i US, jämfört med civilisten. För officeren finns det fördelar och nackdelar. För civilisten bara nackdelar. Detta i längre perspektiv.Men nu börjar vi närma oss OT. Självklart så är officerarens arbetsgivare mer positivt inställd till US och dess verksamhet. Men att alla andra arbetsgivare skulle se utlandstjänst som en nackdel stämmer ju inte. Inte heller att det skulle enbart eller övervägande vara negativt för den vanlige soldaten/civilisten. Min tidigare arbetsgivare hade inga problem med min utlandstjänst och jag har växt på många sätt, som inte hade skett annars, som gynnar mina framtida arbetsgivare (är just nu student). Självklart kanske det stör planerna hos vissa arbetsgivare om man försvinner med jämna mellanrum och är borta i en 6-8 månader. Särskilt om man gör det väldigt regelbundet. Men då kanske man ska fråga sig vart man egentligen har sin lojalitet? Är det så att man värderar US som nummer 1 så får man ju ta konsekvenserna av det! Exempel som skulle kunna fungera lite liknande är ju Foppa och OS kontra Philadelphia. Quote
simon Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 StuderandeOm man studerar får man irriterande avbräck i studierna. När man pluggat klart ser arbetsgivarna att man varit på mission och man får därför svårare att få jobb. ("Vad händer när du ska åka igen?") Ekonomiskt är det ett lyft i det korta perspektivet. I det längre dåligt då man kommer efter i studierna och har svårare att få jobb när de är avklarade. Arbetslös Om man är arbetslös får man vissrligen inkomst men när det senare gäller att få anställning efter hemkomst gäller så gott som samma som för den studerande. Bra för ekonomin. Arbetande För den som arbetar får man ett gäng avbrott i arbetet. Allt annat än karrierfrämjande. Ekonomiskt beror det på befattningen på jobbet/mission om man går back eller inte. På längre sikt klart dåligt. Tack så mycket för upplysningen losec, nu har man mer att väga kring ansökan till US, när den saken kommer. Man hade ju hoppats på att FN-tjänst/motsv eller att ha ingått i ett beredskapsförband skulle verka jobbfrämjande i ett CV, men tydligen är det inte så... Quote
arune Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Studerande Om man studerar får man irriterande avbräck i studierna. När man pluggat klart ser arbetsgivarna att man varit på mission och man får därför svårare att få jobb. ("Vad händer när du ska åka igen?") Ekonomiskt är det ett lyft i det korta perspektivet. I det längre dåligt då man kommer efter i studierna och har svårare att få jobb när de är avklarade. Arbetslös Om man är arbetslös får man vissrligen inkomst men när det senare gäller att få anställning efter hemkomst gäller så gott som samma som för den studerande. Bra för ekonomin. Arbetande För den som arbetar får man ett gäng avbrott i arbetet. Allt annat än karrierfrämjande. Ekonomiskt beror det på befattningen på jobbet/mission om man går back eller inte. På längre sikt klart dåligt. Tack så mycket för upplysningen losec, nu har man mer att väga kring ansökan till US, när den saken kommer. Man hade ju hoppats på att FN-tjänst/motsv eller att ha ingått i ett beredskapsförband skulle verka jobbfrämjande i ett CV, men tydligen är det inte så... Alltså, det där är ju inte helt svart eller vitt, du har rätt simon att det är något du bör väga in, men inte lita på till 100. Har du varit ute en gång/få gånger är det lättare att häva ungdomlig äventyrslystnad kanske, men har du kanske åkt på 3-4 missioner så kommer nog arbetsgivaren ta för givet att du kommer åka igen. Men som KE sa så är det inte enbart negativt att du varit på mission, det är ju en merit! Nästan oavsett vad du haft för tjänst. Jag höll på att få ett examensarbete med den enda merit att jag varit iväg, killen som sökte exjobbare hade tydligen också varit på mission. (Det är dock inte dags för exjobb förrens till hösten). Det går att ta avbrott i studierna, även om det för min del blev jäkligt olägligt att avbryta mitt i höstterminen för att åka på mekanikerutb i Östersund tre veckor för att sen vara ledig fem veckor innan inryck på LG, hade såklart varit smidigare att haft allt sammanhängande. Allt som allt fick jag ta uppehåll i ett år medan mission+utb var 9 månader. Skönt att ta ett break från skolan. Arbetsmarknaden i min gren är inte riktigt vad den varit, är på väg att bli bättre. Eftersom jag skjuter ett år på min examen så hinner mina kompisar examinera och komma ut i arbetslivet: kontakter Slut jidder Quote
losec Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 (edited) @King Echo @Arune Givetsvis beror det ju på inom vilken bransh man är verksam. För en kock kan det ju vara posetivt, men inte för en civilekonom. På det stora hela kan man säga att det är bra att ha varit iväg när man söker vissa jobb, men sällan bra när man väl har jobbet. (Väktarens arbetssgivare ser nog gärna att man varit iväg, men helst att man inte åker igen.) EDIT: Förtydligande av poängen: Visst kan det vara posetivt även för civilisten, men det är bara i vissa speciella fall. Edited February 10, 2006 by losec Quote
Hercule Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Nu har jag bara varit ute en gång och har inte riktigt kommit ute i arbetslivet än (högskolestudier). Men, efter att jag varit ute så har jag inte sett några nackdelar i jobbsökandet. Som förra sommaren sökte jag två sommarjobb... På det första var platschefen gammal yxa och blev helt salig när han fick prata av sig om sina två bataljoner på Cypern. Tyvärr blev det inget jobb dock men jag fick bra kontakt pga vårt gemensamma intresse. Nästa jobb jag sökte fick jag napp på. Då var det sommarjobb som transportassisten som gällde vilket var närsläktat med min tjänst i utlandsstyrkan. Alltså i mitt fall har det verkligen inte haft någon negativ effekt... däremot om jag sticker en gång till och en gång till...och en gång till utan att ha skaffat ett fast jobb så är det väl inte så bra... Mitt råd. Åk åk åk. Quote
golffoxtrotfive Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 För bövelen pöjker, åk, om ni har chansen och tänk på att när ni blir lika gamla som jag(49 ) så kommer det enda ni ångrar att vara allt ni inte gjorde Quote
losec Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 För bövelen pöjker, åk, om ni har chansen och tänk på att när ni blir lika gamla som jag(49 ) så kommer det enda ni ångrar att vara allt ni inte gjorde Det är ju det man gör. Quote
golffoxtrotfive Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 För bövelen pöjker, åk, om ni har chansen och tänk på att när ni blir lika gamla som jag(49 ) så kommer det enda ni ångrar att vara allt ni inte gjorde Det är ju det man gör. håller tummarna för er grabbar, själv gör jag mina bataljoner vid minnernas Ra145 och är härinne och blir lite nostalgisg när andan faller på(mest varaje dag) Quote
Guest Free Willy Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 För bövelen pöjker, åk, om ni har chansen och tänk på att när ni blir lika gamla som jag(49 ) så kommer det enda ni ångrar att vara allt ni inte gjorde Det är ju det man gör. håller tummarna för er grabbar, själv gör jag mina bataljoner vid minnernas Ra145 och är härinne och blir lite nostalgisg när andan faller på(mest varaje dag) Det är väl aldrig fel å göra mission på det sättet. Quote
JTS Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 Jag har läst och följt era diskussioner på sidan. Det är mycket kloka ord som haglar men vi alla måste någonstans ha i åtanke följande:. . . . - Chefer kommer ALLTID ha få mer pengar än en skyttebassian. . . Bara en snabb fråga. Tycker du att det är fel att det är så? Quote
Guest Free Willy Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 Jag har läst och följt era diskussioner på sidan. Det är mycket kloka ord som haglar men vi alla måste någonstans ha i åtanke följande: . . . . - Chefer kommer ALLTID ha få mer pengar än en skyttebassian. . . Bara en snabb fråga. Tycker du att det är fel att det är så? Jag tycker det är viktigt med löneskillander. Alltså jag tycker INTE att det är fel. Quote
alfie Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 mil.se 1600 sökande, de flesta yxor, ett hundratal välnpliktiga... Quote
golffoxtrotfive Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 mil.se 1600 sökande, de flesta yxor, ett hundratal välnpliktiga... bara att önska er lycka till Quote
paananen Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 mil.se 1600 sökande, de flesta yxor, ett hundratal välnpliktiga... Visste inte att det fanns så många yxor som kunde komma loss "bara sådär", så att de kan försvinna ner till skåne i nåt år eller två... Quote
Hornet Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 dom kanske räknar alla med VPL och 1år civilt som yxor ;) haha dom kanske skrev fel 1600 sökande, dom flesta VPL, ett hundratal yxor :P Quote
alfie Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 yxor var mitt ordval... saxar från texten på mil.se: Fler än 1.600 vill kontraktanställas i det första beredskapsförbandet som sätts upp på helt nya villkor. - Vid en snabb anblick kan vi se att de flesta som sökt är sådana som varit ute tidigare på internationella uppdrag, men det finns också ett hundratal inneliggande värnpliktiga från I 19 i Boden, P 4 i Skövde och naturligtvis P 7 i Revingehed som visat intresse. Quote
golffoxtrotfive Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 ingen ide att kolla eventuella vakanser då ser jag Quote
Kingecho1 Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 mil.se 1600 sökande, de flesta yxor, ett hundratal välnpliktiga... Visste inte att det fanns så många yxor som kunde komma loss "bara sådär", så att de kan försvinna ner till skåne i nåt år eller två... Folk kanske söker o tar ställning senare när mera fakta kommit fram? Är ju alldeles för många gråzoner o frågetecken för att man ska kunna säga boomtjackalack-jatack redan nu! Själv sökte jag inte då det tyvärr skulle få för stor påverkan på skolgången här hemma. Skulle ju inte ens hunnit gå klart den här terminen. Klart irriterande o dåligt planerat tycker man! Quote
ArreliuS Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Då kanske man har en liten chans att komma med. Fast man åker nog mest sannolikt dit på att man inte låg på nått Px-regemente. Quote
Hornet Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Tror inte man har sämre chans för att man inte låg vid ett pansarförband handlar ju som vanligt var man har kontakter samt hur bra man har gjort ifrånsig tidigare.. Och många tjänster som tex lastbils mek, kock eller PaTGB förare liknande fins ju på fler regementen än på pansar. Quote
Kingecho1 Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Då kanske man har en liten chans att komma med. Fast man åker nog mest sannolikt dit på att man inte låg på nått Px-regemente. Är det dem som DCS har ansvaret för? :P Quote
losec Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Är faktiskt förvånad. Från de "yxor" jag känner är intresset svalt för IA06 i gämnförelse med LA/KS/FS/etc. Det var väl inte så hemskt många sökande, men klart mera folk än vad jag trodde har sökt. Får väl till viss del se mig som överbevisad vad det gäller äldre personers intresse, såvida det inte är många som tackar nej eller hoppar av när de får reda på lönen + alla andra förhållanden. Quote
alfie Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Jag har svängt lite, från början var jag hur intresserad som helst men nu vet jag inte... har ju sökt så det blir till att fundera om de ringer... Quote
losec Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Jag har svängt lite, från början var jag hur intresserad som helst men nu vet jag inte... har ju sökt så det blir till att fundera om de ringer... Tror faktiskt det finns många som tänker som du. Alla sitter inte framför datorn och letar efter de färskate ryktena. Blir nog en del "Nej tack." Quote
hellbeck Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Jag har svängt lite, från början var jag hur intresserad som helst men nu vet jag inte... har ju sökt så det blir till att fundera om de ringer... Tror faktiskt det finns många som tänker som du. Alla sitter inte framför datorn och letar efter de färskate ryktena. Blir nog en del "Nej tack." Absolut blir de så. Många nej är nog att räkna med....... Själv har jag sökt men det var innan jag kom med KS14 och hade jag inte kommit med KS14 hade jag kanske inte svarat ja trots allt. Största anledningen att jag sökte var att inte stänga några dörrar utan iast kunna ha valet om möjlighten ges. Quote
ArreliuS Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Tror inte man har sämre chans för att man inte låg vid ett pansarförband handlar ju som vanligt var man har kontakter samt hur bra man har gjort ifrånsig tidigare.. Och många tjänster som tex lastbils mek, kock eller PaTGB förare liknande fins ju på fler regementen än på pansar. Jo true. Men nu har man ju varken kontakter, tidigare erfarenheter och man var ingen mek. Så man hoppas på turen :P Men nångång ska det väl gå. Quote
Hornet Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 (edited) Hehe precis annars får du ju vara en jävel på strid och bli skytteslusk ;) Edit: Då blev man Fänrik med Edited February 15, 2006 by Sandqvist Quote
lilleobelix Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Jag har också funderat och jag kommer tacka nej. Hur jag än vrider och vänder på det ser jag inte varför lönen ska vara så mycket lägre på IA än i utlandstjänst. jag sökte som stabsgruppchef och lönen inom samma gebit på den civila sidan är ca 22000-23000 i stockholms området. Jag har även nu som stabsgruppchef på NC01 23000kr. Varför ska jag då nöja mig med 18000????? Nej vill jag nu åka så gör jag det med RÄTT lön! Sen är det inget vidare bra för förhållandet att gå och vänta på att ev åka! Vi gjorde ju det på NC 01 från mitten av maj till v46 med uppbyggd förväntan då det helt plötsligt bara var intressant att skicka V/E och inte stabspluton eller trosspluton till Afghanistan. Snacka om uppbyggd frustrattion. Flera av mina soldater har ej kommit över det än och förtroendet för FM är på många håll noll...... Quote
Recommended Posts