Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

IA06

Recommended Posts

Posted
Sen är det inget vidare bra för förhållandet att gå och vänta på att ev åka!

Fast med IA06 så är du ju mer eller mindre garanterad att få åka utomlands.

• Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kan inte förstå varför så många sökt? Och om det är till största delen folk som varit ute då blir man ju mörkrädd! Det är ju som att göra om lumpen igen. Väldigt mycke längre missionutb än vanligt!

Posted
Sen är det inget vidare bra för förhållandet att gå och vänta på att ev åka!

Fast med IA06 så är du ju mer eller mindre garanterad att få åka utomlands.

Vad har du för belägg för att de är "mer eller mindre garanterad att få åka utomlands". Det är ett beredskaps förband och de finns inga garantier.

Posted (edited)

Naturligtvis finns inga garantier för att förbandet kommer utomlands.

Men "att det är tänkt" tolkar jag som att man har planerat att skicka ner det.

Under detta skedet är det tänkt att IA 06 skall genomföra förberedelser för och utgöra del av rotation till US. Detta under förutsättning att förbandet inte varit insatt under hela beredskapsskedet och har erforderligt stridsvärde.

edit

även detta tolkar jag som att det är planerat för insats

Sammanfattningsvis kommer HKV att till 100 % arbeta för att IA 06 skall genomföra minst en internationell insats.
Edited by dxl
Posted

Risken är väl att "insatsen" blir att fylla upp en vanligt rotationsmission. Inte så lockande att åka på KS47 efter 2 års missionsutbildning.

Posted
Kan inte förstå varför så många sökt? Och om det är till största delen folk som varit ute då blir man ju mörkrädd! Det är ju som att göra om lumpen igen. Väldigt mycke längre missionutb än vanligt!

Kanske är det så att folk är sugna på möjligheten att få komma iväg utomlands och ser detta som en möjlighet? För mig så är det en chans att göra andra saker än att bara plugga.

Posted
@arrelius

varför inte bara söka mission då?

Ibland så behöver man bredda lite och ta till alternativ. Om det inte resulterar i nån tjänst utomlands (vilket jag tycker framgår tydligt att det ska göra) så har man iaf gjort något som kan ge en fördel senare kanske? Som sagt, jag som pluggar har inget att förlora på detta så som jag ser det. Men så är jag ung och ivrig också :lol:

Guest Free Willy
Posted

Ni officerare får hjälpa mig här...men som jag har föstått avtalet som soldaterna ingående i IA kommer att skriva på så räknar man på samma sätt som vilken annan FM anställd pers som helst. Dvs att man har övningsdygnstilägg, trak, ara-tillägg m.m. Om detta är fallet...hur kommer detta att gå ihop? Vidare så tror jag till skillnad från BARBIE att det inte kommer att bli som lumpen. När klockan är 1630 så går jag hem...det alternativet kommer alltid att finnas. Det blir inga snabba puckar som..."Ni suger på ladda-patron-ur och får kvällstjänst". Allt ska passas in i det gigantiska arbetstidspusslet. Befälen kommer fatta att soldaterna anställda i IA INTE är väringar längre så det är inga problem...detta eftersom många av cheferna gjort mission.

Däremot kommer antagligen utbildningen vara en enda lång, dryga och tråkig missionsutbildning, dock med roligare inslag. Men som sagt...det är mycket som ska testas och utvärderas så det höjer kanske "ballhetsfaktorn".

Även om många yxor kanske sökt och kanske tackar nej så är strävan att gruppcheferna INTE skall vara nymuckade...de skall gärna ha gjort mission. Så i princip kan en grupp se ut som så att GC är super yxan Allan och resten fräsha pinkysar. Detta innebär att det inte kommer att behövas särsklit många yxor, om man vill se det på det sättet. Men det återstår att se.

Posted

Blev uppringd i förrgår med förfrågan om mitt intresse. Nej tack var mitt svar. Har ju bättre löni nuläget och då lockar verkligen inte en lång utbildning för att sedan eventuellt få göra några månaders mission.

Nej för min del blir det till att söka någon ordinarie mission istället. Bättre villkor och mer tid i utlandet som trots allt är det som lockar.

Guest Free Willy
Posted
Blev uppringd i förrgår med förfrågan om mitt intresse. Nej tack var mitt svar. Har ju bättre löni nuläget och då lockar verkligen inte en lång utbildning för att sedan eventuellt få göra några månaders mission.

Nej för min del blir det till att söka någon ordinarie mission istället. Bättre villkor och mer tid i utlandet som trots allt är det som lockar.

Tråkigt...

Posted
jag sökte som stabsgruppchef och lönen inom samma gebit på den civila sidan är ca 22000-23000 i stockholms området.

Vilka jobb är jämförbara med stabsgrpch? (Kan själv tänka mig rätt många, men är intresserad av civil-militära jämförelser.)

Guest bergström
Posted

Tråkigt...

jag förstår de som tycker att dom inte har råd det är för jävla dålig lön

Guest Free Willy
Posted

Tråkigt...

Jaja...tjööööta!

Posted

Tråkigt...

Pröjsar man för käk och boende? Annars tycker jag att det verkar vara en helt okej lön för någon mellan 20 och 25.

Guest Free Willy
Posted
Annars tycker jag att det verkar vara en helt okej lön för någon mellan 20 och 25.

Äntligen en vettig männsika!

Posted (edited)

Vad jag kan läsa ut så får man betala maten själv, inget konstigt då man får det i det civila också.

Boendet blir väl visserligen gratis (förmånsbeskattat?) men åandrasidan så har man antagligen ett annat boende som man betalar för ändå så...

16000 för en skyttesoldat låter kanske lite, men åandrasidan får studenter som utbildar sig ta studielån osv osv. Man får ju inte glömma att det egentligen bara är när man väl åker som man gör sitt jobb, det andra är ju utb (möjligtvis tillämpat, men ändå).

Dessutom behöver skyttesoldaten inte ha någon mer utb än lumpen, och eftersom IA06 uppenbarligen bara riktar sig till arbetslösa, singelkillar/tjejer, gärna nymuckade som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa så är en fickpeng på sissådär 11500/mån en god inkomst.

EDIT, famlande fingrar

Edited by Born
Guest Free Willy
Posted
Vad jag kan läsa ut så får man betala maten själv, inget konstigt då man får det i det civila också.

Boendet blir väl visserligen gratis (förmånsbeskattat?) men åandrasidan så har man antagligen ett annat boende som man betalar för ändå så...

16000 för en skyttesoldat låter kanske lite, men åandrasidan får studenter som utbildar sig ta studielån osv osv. Man får ju inte glömma att det egentligen bara är när man väl åker som man gör sitt jobb, det andra är ju utb (möjligtvis tillämpat, men ändå).

Dessutom behöver skyttesoodaten inte ha någon mer utb än lumpen, och eftersom IA06 uppenbarligen bara riktar sig till arbetslösa, singelkillar/tjejer, gärna nymuckade som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa så är en fickpeng på sissådär 11500/mån en god inkomst.

Instämmer helt och hållet!

1600 är väl inte så många sökande?

Stämmer...

Posted

En enkel fråga som jag inte kunnat hitta svar på i befattningslistan. Använder man sig av markstrischef/xtra vagnchef? Finns befattningen eller har man tagit bort den i förmån för en skytte soldat i foxtrotvagnen?

Guest Free Willy
Posted
En enkel fråga som jag inte kunnat hitta svar på i befattningslistan. Använder man sig av markstrischef/xtra vagnchef? Finns befattningen eller har man tagit bort den i förmån för en skytte soldat i foxtrotvagnen?

Vad jag har fått reda på så är det högst oklart i nuläget. Men flera olika alternativ har diskuterats. Antingen en extra vagnchef alt. en yo fänrik som markstridare alt gruppchef som markstridare. Skulle gärna vilja vet själv faktiskt!

Posted

Är det inte sådant som IA06 är tänkt att utvärdera?

Posted (edited)

En grej jag har funderat kring litegrann är det här med insats där vi redan har trupp kontra fordon.

Det är tänkt att ske 0704-0712 nån gång där Sverige idag har trupp. Liberia lägger ner, det ger oss Af, Bosnien och Kosovo. Om nu förbandet skall sättas in här inte 17 kan man väl släpa med cv90 och bv? Hur blir det isåfall med fordon?

Edited by alfie
Guest bergström
Posted

Tråkigt...

Jaja...tjööööta!

gnälla är det enda vi soldater kan göra soldaten

Posted
En grej jag har funderat kring litegrann är det här med insats där vi redan har trupp kontra fordon.

Det är tänkt att ske 0704-0712 nån gång där Sverige idag har trupp. Liberia lägger ner, det ger oss Af, Bosnien och Kosovo. Om nu förbandet skall sättas in här inte 17 kan man väl släpa med cv90 och bv? Hur blir det isåfall med fordon?

Ett dussin spriter!

Posted

Ett dussin spriter!

Ja det är ju ett alternativ...