Jump to content

IA06


Guest Free Willy

Recommended Posts

  • Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

en fundering som jag har och bara slänger ut fritt i luften efter att jag tittat på befattningarna och hittat några som var intressanta.

 

Varför går det bara att söka en?

 

 

:baskerKav:

 

;)

 

Måste ju vara 7000 gånger enklare att administrera ansökningarna om man bara kan söka ett alternativ tycker man. En bra idé!

 

:sniper:

Ps. Hmmm hur många övertidstimmar ger egentligen en 3 veckors slutövning? Många ledighetstimmar borde ju utb dra ihop! Är det så att man kan tjäna ihop några månader tom? Ds.

Link to comment
Share on other sites

Ps. Hmmm hur många övertidstimmar ger egentligen en 3 veckors slutövning? Många ledighetstimmar borde ju utb dra ihop! Är det så att man kan tjäna ihop några månader tom? Ds.

 

Eftersom FM arbetstidsregler gäller antar jag att det blir övningsdygn, ej övertid.

1 ÖD ger 8 h kompledigt + ÖD-ersättning ( 550/840/1140/1540 kr, ökar med antalet ÖD).

Det finns även en regel som begränsar antalet dagar i sträck man får arbeta till 11, därefter måste veckovila tas ut. Detta går att förhandla lokalt men senast det var på tal bestämde HKV att 11 dar gäller (Viking 05).

Edited by Ingbat/I19
Link to comment
Share on other sites

Hur kommer boendet att bli i Sverige?

 

Delar man logement med 15 andra under hela tiden eller löses det på något annat sätt?

 

 

Enligt denna text som är det enda som hittils finns som riktlinjer på hur avtalet kan komma att se ut (när det nu kommer). Är det container boende som avses.

 

http://www.p7.mil.se/attachments/ia06tabell.pdf

 

Fri bostad (container) utanförmånsvärde.

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Hur kommer boendet att bli i Sverige?

 

Delar man logement med 15 andra under hela tiden eller löses det på något annat sätt?

 

De kommer att byggas upp evakueringslägenheter, dvs motsv container. Man bor en och en. I denna lilla "etta" finns ett lite pentry en säng en soffa tv på väggen. MAn skulle kunna säga att den håller studentrums kvalitet. När de byggde om på Karlberg använde man sig av detta. Funkade bra tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Rekryteringssidan är nu uppdaterad så att det går att söka 3 st befattningar igen, det är den senaste ansökan som gäller, så ni som sökt bara en tjänst men vill söka 3 olika får göra om eran ansökan.

Söker bara en befattning...behöver inte fler alternativ, ;)

Link to comment
Share on other sites

Rekryteringssidan är nu uppdaterad så att det går att söka 3 st befattningar igen, det är den senaste ansökan som gäller, så ni som sökt bara en tjänst men vill söka 3 olika får göra om eran ansökan.

Söker bara en befattning...behöver inte fler alternativ, ;)

 

Tänkte mest på de som inte sitter i kakburken, med munnen full av chokladkex :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Ps. Hmmm hur många övertidstimmar ger egentligen en 3 veckors slutövning? Många ledighetstimmar borde ju utb dra ihop! Är det så att man kan tjäna ihop några månader tom? Ds.

 

Eftersom FM arbetstidsregler gäller antar jag att det blir övningsdygn, ej övertid.

1 ÖD ger 8 h kompledigt + ÖD-ersättning ( 550/840/1140/1540 kr, ökar med antalet ÖD).

Det finns även en regel som begränsar antalet dagar i sträck man får arbeta till 11, därefter måste veckovila tas ut. Detta går att förhandla lokalt men senast det var på tal bestämde HKV att 11 dar gäller (Viking 05).

11 dygn gäller fortfarande vilket "drabbar" deltagande i Cold Response. Efter 11 dygn måste 36 h (har jag för mig) ledighet tas ut. Avsteg har ej beviljats för övningen.

Kul för folk att ta ut ledighet i norra Norge bara så där.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

11 dygn gäller fortfarande vilket "drabbar" deltagande i Cold Response. Efter 11 dygn måste 36 h (har jag för mig) ledighet tas ut. Avsteg har ej beviljats för övningen.

Kul för folk att ta ut ledighet i norra Norge bara så där.

 

/Krook

 

Norra Norge har jag alltid varit sugen på att åka till, utmärkt tillfälle tycker jag :navy:

Link to comment
Share on other sites

Äh! Det är ju bara stabsgrupp som gäller! B)

 

Håller med dig Mårten att stabsgruppen gäller men man kan vara ödmjuk nog att även söka stabsass/sb t ex :navy:

 

Det kan ju kanske hända att det blev ett av alternativen, ja... :P

Link to comment
Share on other sites

Om man nu flyttar tillfälligt (dubbelboende) till Skåne från tex Norrland , ska man då äta mat i personal matsalen frukost , lunch o middag o betala samma pris som dom stamanställda o åka hem varannan vecka så blir kostnaden nästan 1000 kr bara för maten på 7 dagar....Är det ngt "litet traktamente" som ingår ...Ngn som har erfarenhet????

 

Eftersom "containern" inte har ngt förmånsvärde så kan man inte ta upp detta i deklarationen

 

Bara några funderingar

Link to comment
Share on other sites

Om man nu flyttar tillfälligt (dubbelboende) till Skåne från tex Norrland , ska man då äta mat i personal matsalen frukost , lunch o middag o betala samma pris som dom stamanställda o åka hem varannan vecka så blir kostnaden nästan 1000 kr bara för maten på 7 dagar....Är det ngt "litet traktamente" som ingår ...Ngn som har erfarenhet????

 

Eftersom "containern" inte har ngt förmånsvärde så kan man inte ta upp detta i deklarationen

 

Bara några funderingar

I US så läggs de måltider som utnyttjas på din lön som kostförmån och beskattas.

Link to comment
Share on other sites

Utanför Rikets gränser ??? Men hemma i Sverige då ???

Hemma i Sverige läggs schablonvärdet på din lön och beskattas därefter. Utomlands får du ett skattepliktigt utlandstraktamente med avdrag för kosten vilket ger i slutändan 15 % kvar av det ursprungliga traktamentet.

Link to comment
Share on other sites

Jo utomlands greppar jag infon ..började redan på 70 talet

 

Men hemma går jag alltså till matsalen nu som tex IA 06 i Skåne o äter o äter o sedan så visar det sig i löne kuvertet????

 

Eftersom jag tränar så syns det inte på magen

 

Skämt o sido.......Nu ska man alltså betala maten när man utb på P 7 eller hur går det praktiskt tillväga ????

Edited by FNYXA
Link to comment
Share on other sites

I US så läggs de måltider som utnyttjas på din lön som kostförmån och beskattas.

 

 

Jo utomlands greppar jag infon ..började redan på 70 talet

 

Men hemma går jag alltså till matsalen nu som tex IA 06 i Skåne o äter o äter o sedan så visar det sig i löne kuvertet????

 

Eftersom jag tränar så syns det inte på magen

 

Skämt o sido.......Nu ska man alltså betala maten när man utb på P 7 eller hur går det praktiskt tillväga ????

 

Eldståhl har nog rätt där (om det är likadant under beredskap som det är för en mission), dvs man betalar skatt för den mat man äter på förbandet, man får väl en sån där liten pappersbit där man ska kryssa i vilka måltider man äter på förbandet, sen lämnar man in den vid slutet av månaden och sen dras det automatiskt från din lön.

Jag minns inte hur mycket det blev men 10-15kr per dag?

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Om man nu flyttar tillfälligt (dubbelboende) till Skåne från tex Norrland , ska man då äta mat i personal matsalen frukost , lunch o middag o betala samma pris som dom stamanställda o åka hem varannan vecka så blir kostnaden nästan 1000 kr bara för maten på 7 dagar....Är det ngt "litet traktamente" som ingår ...Ngn som har erfarenhet????

 

Eftersom "containern" inte har ngt förmånsvärde så kan man inte ta upp detta i deklarationen

 

Bara några funderingar

 

Ingenting är bestämt ännu. Det som gäller just nu för US kommer troligen INTE gälla för anställda i IA06. Just nu håller HKV på att se över avtalen och förmånerna. Därför är det i nuläget svårt att ge svar på alla frågor. Detta gör även att Off och Sold som vill söka eller sökt IA06 tvekar. Det är just nu det största problemet.

Link to comment
Share on other sites

Ingenting är bestämt ännu. Det som gäller just nu för US kommer troligen INTE gälla för anställda i IA06. Just nu håller HKV på att se över avtalen och förmånerna. Därför är det i nuläget svårt att ge svar på alla frågor. Detta gör även att Off och Sold som vill söka eller sökt IA06 tvekar. Det är just nu det största problemet.

 

Jag tror dock ändå att vad avser förmånsbiten så tror jag inte det blir några större förändringar. När det gäller befattningslönerna så håller jag med dig Free Willy att det kommer bli skillnad mot US.

 

 

Kostförmånerna för 2006 är som följer:

 

Frukost: 32 kr

Lunch: 64 kr

Middag: 64 kr

Link to comment
Share on other sites

Ingenting är bestämt ännu. Det som gäller just nu för US kommer troligen INTE gälla för anställda i IA06. Just nu håller HKV på att se över avtalen och förmånerna. Därför är det i nuläget svårt att ge svar på alla frågor. Detta gör även att Off och Sold som vill söka eller sökt IA06 tvekar. Det är just nu det största problemet.

 

Japp så sant så sant!! Känns som man vill ha mycket mera kött på benen innan det är aktuellt att söka men är ju några veckor kvar! Kanske dyker det upp mer info?

 

:angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...