Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

IA06

Recommended Posts

Posted
10 000 kr frågan vad tror forumet om man säger att man inte vill åka med till Kosovo med IA06 vad händer då?

När IA06 ska erbjudas platser i KS16 och man då inte vill åka med vad händer med ens anställning då

och kommer det vara likadant för NBG?

.. ja jag har svaret men vad tror ni...

/b

Om man erbjuds möjligheten och inte vill så borde väl rimligtvis ingenting hända och ev. beredskap fortsätta? Om man däremot får beskedet att man ska ingå i KS16 då IA06 kommer utgöra grunden där o inte vill så blir det väl kontraktsbrott!

Men ska erkänna att jag inte har koll på vad kontraktet med IA06 säger!!

:-(

• Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
10 000 kr frågan vad tror forumet om man säger att man inte vill åka med till Kosovo med IA06 vad händer då?

När IA06 ska erbjudas platser i KS16 och man då inte vill åka med vad händer med ens anställning då

och kommer det vara likadant för NBG?

.. ja jag har svaret men vad tror ni...

/b

Om man erbjuds möjligheten och inte vill så borde väl rimligtvis ingenting hända och ev. beredskap fortsätta? Om man däremot får beskedet att man ska ingå i KS16 då IA06 kommer utgöra grunden där o inte vill så blir det väl kontraktsbrott!

Men ska erkänna att jag inte har koll på vad kontraktet med IA06 säger!!

:baskerFN:

Dexter o Kinecho1.. jo ni har rätt tyvärr...

inget händer alls annat än att man får vara kvar hemma och fortsätta med samma lön sin anställning som beredskapssoldat.

Tidigare så var ju Registerförbanden anställda i utlandsstyrkan så dom kunde man iallafall "tvinga" ut i 3 månader men nu så är det bara att säga nej och FM är skydiga att låta din anställning fortsätta. :blink:

Så vi har egentligen mindre möjlighet att få iväg folk idag än förut :D

/b

Posted
Tidigare så var ju Registerförbanden anställda i utlandsstyrkan så dom kunde man iallafall "tvinga" ut i 3 månader men nu så är det bara att säga nej och FM är skydiga att låta din anställning fortsätta. :Malaj:

Kommer detta även att gälla NBG-förbanden? Verkar lite oroväckande i så fall.

Posted
Tidigare så var ju Registerförbanden anställda i utlandsstyrkan så dom kunde man iallafall "tvinga" ut i 3 månader men nu så är det bara att säga nej och FM är skydiga att låta din anställning fortsätta. :Malaj:

Kommer detta även att gälla NBG-förbanden? Verkar lite oroväckande i så fall.

idagsläget så är det så japp.. finns bara en typ av beredskapssoldater.

/b

Posted
Tidigare så var ju Registerförbanden anställda i utlandsstyrkan så dom kunde man iallafall "tvinga" ut i 3 månader men nu så är det bara att säga nej och FM är skydiga att låta din anställning fortsätta.

Nej, ingen kan tvingas ut nu eftersom man inte skriver på nåt kontrakt förrän behovet uppstår, dvs precis innan man åker iväg. Om man inte åker iväg så kan man sägas upp pga arbetsbrist, så FM blir inte skyldiga att låta nån anställning fortsätta.

Fundera över vad detta innebär när NBG förbanden skall rotera ner till kosovo i slutet av sin beredskapsperiod.

Ingen är tvungen att åka......

Vem åker istället?

Fylla upp 50%:iga vakanser hos ett samövat förband, som kanske gjort en kortare insats tillsammans redan, med nymuckade soldater eller dom som inte kom med i första tåget?

Nja....

Posted
Tidigare så var ju Registerförbanden anställda i utlandsstyrkan så dom kunde man iallafall "tvinga" ut i 3 månader men nu så är det bara att säga nej och FM är skydiga att låta din anställning fortsätta.

Nej, ingen kan tvingas ut nu eftersom man inte skriver på nåt kontrakt förrän behovet uppstår, dvs precis innan man åker iväg. Om man inte åker iväg så kan man sägas upp pga arbetsbrist, så FM blir inte skyldiga att låta nån anställning fortsätta.

Fundera över vad detta innebär när NBG förbanden skall rotera ner till kosovo i slutet av sin beredskapsperiod.

Ingen är tvungen att åka......

Vem åker istället?

Fylla upp 50%:iga vakanser hos ett samövat förband, som kanske gjort en kortare insats tillsammans redan, med nymuckade soldater eller dom som inte kom med i första tåget?

Nja....

JTS inte säker på om jag missförstår ditt svar och att vi egentligen är överrens..

Tvinga var ju inom "" för att man försökte såklart inte ta med någon som inte ville med ut men registerförbanden HADE skrivit på en anställning i utlandsstyrkan och följdaktligan var dom Skyldiga att anmäla sig till arbetet om förbandet skulle sättas in.

Nu är det så som sagt att man INTE är anställd i US utan att dom har en anställning som beredskapssoldater dvs en anställning i FM och FM kan inte tvinga någon att gå från en anställning till en annan, dom är INTE skyldiga att delta i Utlandsstyrkan som tex dom nya officerarna är. Iom att dom är FM anställda så måste FM visa att det inte finns någon annan plats i hela FM som dom kan användas i och det betyder att inte får finnas någon annan beredskapssoldat anställd i FM för då blir det turordningskretsar som måste göras upp, vilket iofs har hänt en gång inom US. Nu är det ju lite förenklat men du har säkert lika bra koll på LAS som jag.

När nu NBG't ska sättas in i ett rotationsförband så måste det bli en frivillighet och iom att soldaterna kan välja att inte åka med utan någon egentlig påföljd så kan det visst bli så att man tvingas ta in vakanser, det enda som går att hoppas på är att problemet inte uppstår och att framförhålling och kontraktsskrivning är så långt innan att man hinner rekrytera och utbilda.

Allt detta är dagsläget... det kan komma att ändras med det är inte så enkelt utan att ATO, Arbetsgivarverket och andra parter går in och förhandlar.

ok vad är min poäng... klart att IA06 och sedan NBG't kommer ha ett antal dugliga killar och tjejer som kan kallas in att tjänstgöra men möjligheten att redan nu räkna med att NBG't kommer utgöra hela KSxx är inte så enkel tyvärr och inte större utan tvärt om mindre än om hela förbandet satts i det gamla R30 beredskapen... för 10 dagar kommer det ju inte handla om troligen och förmågan att sätta in hela NBG på 10 dagar... njaaa inte enligt FM.

/b

Posted

Hur kan man säga upp någon på IA06 pga arbetsbrist när man redan sedan länge planerat för en ny taktisk reserv med namnet IA07?

Jag vet också vad som sägs i dags läget, just vad det gäller ia06 kontra ks16 anser jag att det finns en avgörande skillnad: KS16:s struktur ser inte ut som ia06:s = Det är inte IA06 som är ks16 utan dess personal som slipas in mot ks16 och i många fall nya plutoner/grupper/uppgifter/tjänster.

Posted
Hur kan man säga upp någon på IA06 pga arbetsbrist när man redan sedan länge planerat för en ny taktisk reserv med namnet IA07?

Kanske främst för att den kommer att ligga i Skövde och inte i Revinge, och för att det inte är en rättighet att vara med i ett förband av den typen. Man måste bli antagen av någon som VILL ha med en. Det är det som är problemet.

Posted

Jaha, då har vi fått ytterligare ett "India", dvs IA06 i Kosovo: IA06 igång i Kosovo.

Kul med lite nya typer av insatser, tycker jag.

F.ö. verkar de tangera SWECON AOR, för visst är byn med "de trånga gränderna" Janjevo (som ligger utanför AOR)?

/

Posted
Tänkte höra vilka delar av IA06 har åkt till Kosovo??

// Halldorf

Det är de delar som inte åkte någon annanstans...

Med risk för att låta dum-dryg, men det finns, i mina ögon, ingen anledning att lägga ut den informationen på öppet nät. De som vet och behöver veta har koll och övriga kan ha koll på något annnat :unsure:

Läs:

http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36121

http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36018

http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=35820

http://www.p7.mil.se/index.php?c=news&id=36079

• 2 months later...
Posted

Hur täncker du nu? Min tanke blev att FM kanske inte kan säga upp folk på grund utav "arbetsbrist" nu när det finns jobb åt halva sverige i NBG eller har jag fel?

Posted (edited)
Hur täncker du nu? Min tanke blev att FM kanske inte kan säga upp folk på grund utav "arbetsbrist" nu när det finns jobb åt halva sverige i NBG eller har jag fel?

olika förband,olika anställningstider osv så det går inte att flytta över dom bara sådär...

men jag var mer intresserad av att höra tex från Alfie vad som sagts...

/b

Edited by Blackadder
Posted

Ja vad kan alfie säga egentligen?

Jodå mycket riktigt blir förbandet uppsagdt p.g.a arbetsbrist, tiden för detta är oklar men alla har jobb till slutet på augusti i alla fall.

Huruvida det råder arbetsbrist eller ej är en intressant fråga, är för dåligt insatt i detaljer (i kontraktvärlden) för att kunna säga ja eller nej på det. Det jag vet är att på P7 skall ett kompani (nbg) sättas upp där flertalet av våra tjänster finns, men som sagt olika kontrakt...

Posted

Jodå mycket riktigt blir förbandet uppsagdt p.g.a arbetsbrist, tiden för detta är oklar men alla har jobb till slutet på augusti i alla fall.

Huruvida det råder arbetsbrist eller ej är en intressant fråga, är för dåligt insatt i detaljer (i kontraktvärlden) för att kunna säga ja eller nej på det. Det jag vet är att på P7 skall ett kompani (nbg) sättas upp där flertalet av våra tjänster finns, men som sagt olika kontrakt...

Ja vi vet ju alla var det är stooor risk att du hamnar i alla fall ;)

Posted

*rodnar*

Inte skulle väl jag? Nej det kan jag inte tänka mig... :rockon:

Posted

*rodnar*

Inte skulle väl jag? Nej det kan jag inte tänka mig... :banghead:

pinsamt... hur FM kan ha resonerat med att sätta IA06 i två¨års beredskap för sedan inse att man inte har något vettigt att göra samtidigt som NBG är på väg..

nään låt er gå hem med behållen lön.

Att sätta upp er i R30 då?

/b

Posted

*rodnar*

Inte skulle väl jag? Nej det kan jag inte tänka mig... B-)

pinsamt... hur FM kan ha resonerat med att sätta IA06 i två¨års beredskap för sedan inse att man inte har något vettigt att göra samtidigt som NBG är på väg..

nään låt er gå hem med behållen lön.

Att sätta upp er i R30 då?

/b

Nja. På pappret finns ju fortfarande R10 beredskapen, i alla fall ett tag till. Lägg till den välförtjänta semestern för mycket gott skånskt stensparkande och div. utb för mission (en hel del i alla fall) så är vi snart i augisti.

Det som jag anser är sämst, är att man från FM gått ut och skriftligt erbjudit folk tjänster på ks16 som man sedan inte fått = klämd. Man jobbar på att lösa ut dessa människor och tilldela dem platser på ks16 men det börjar dra ihop sig som flickan sa.

De då som inte vill åka på mission men ändå anser att kontraktet löper till 14/5-08?

C P7 har efterlyst personer som han vill anställa på P7 som instruktörer.

Som jag ser det, det bästa hade varit att:

1) Utnyttjat soldaterna mer internationellt under beredskapstiden.

2) Erbjudit folk platser på mission (ks16).

3) De som tackat nej skicka dem vidare i NBG -termin 3 (det borde tidsramen klara)

4) Om kompetensen efterfrågas som instruktör, erbjud folk ett nytt jobb.

5) Vill man inget av detta, traska tillbaka till det civila livet

Men vad vet jag, jag är bara en sketen nybefodrad chasse...

Posted

Strider inte det mot själva tanken med att ha förband i beredskap? Om soldaterna är spridda på olika missioner så kan ju förbandet som helhet få problem om det verkligen händer något... Att det är tråkigt att sitta i beredskap när ingenting händer borde ju inte vara någon nyhet?

Posted (edited)

Strider inte det mot själva tanken med att ha förband i beredskap? Om soldaterna är spridda på olika missioner så kan ju förbandet som helhet få problem om det verkligen händer något... Att det är tråkigt att sitta i beredskap när ingenting händer borde ju inte vara någon nyhet?

Förbandets huvuduppgift var väl att beredd förstärka upp Kosovo och Afghanistan?

Vem har sagt att hela förbandet ska vara ute samtidigt? En pluton på plats och sen roterar det runt och vi har fortfarande 3 plutoner i beredskap om det skulle gå på röven... Då får vi i alla fall lite valuta för alla de miljoner som grävts ner i skåne...

Edit:

Men vad vet jag, jag är bara en sketen nybefodrad chasse...

Grattis faan! :D

Välkommen i klubben! :worthy:

/JE

Man tackar, 3 år effektiv tid som menig och sen plötsligt händer det...

Edited by alfie
Posted
Förbandets huvuduppgift var väl att beredd förstärka upp Kosovo och Afghanistan?

Vem har sagt att hela förbandet ska vara ute samtidigt? En pluton på plats och sen roterar det runt och vi har fortfarande 3 plutoner i beredskap om det skulle gå på röven... Då får vi i alla fall lite valuta för alla de miljoner som grävts ner i skåne...

Att sätta in delar av förbandet är en sak. Jag tolkade "soldater" som att det handlade om att låta individer ta enskilda befattningar i US. Det senare ser jag som en dålig idé.

För övrigt så var väl IA06s huvuduppgift att testa att ha ett helt kompani anställt i R10? :D Accelerationsspår tror jag det kallades.

Posted

Att sätta in delar av förbandet är en sak. Jag tolkade "soldater" som att det handlade om att låta individer ta enskilda befattningar i US. Det senare ser jag som en dålig idé.

För övrigt så var väl IA06s huvuduppgift att testa att ha ett helt kompani anställt i R10? :rolleyes: Accelerationsspår tror jag det kallades.

Det må vara sant, men ska ändå pengarna (MYCKET pengar) grävas ner kan man ju få ut lite av det på vägen...

Posted
Det må vara sant, men ska ändå pengarna (MYCKET pengar) grävas ner kan man ju få ut lite av det på vägen...

Ja, men om det man betalar för är att ha ett förband ständigt gripbart så får man nog acceptera att det kanske inte kommer att användas. Lite som en försäkring, den kostar pengar även när man inte behöver använda den... Den som tar anställning i ett beredskapsförband bör ju vara medveten om att det är just ett beredskaps- och inte rotationsförband.

Posted (edited)

Ja, men om det man betalar för är att ha ett förband ständigt gripbart så får man nog acceptera att det kanske inte kommer att användas. Lite som en försäkring, den kostar pengar även när man inte behöver använda den... Den som tar anställning i ett beredskapsförband bör ju vara medveten om att det är just ett beredskaps- och inte rotationsförband.

Det är jag övertygad om att de allra flesta är (var) helt inställda på. Det jag syftar på är att som det har blivit så vet inte jag om det är så många som är särskilt rekryteringsfrämjande just nu vilket var ett av delmålen som skulle uppnås. Att anställa folk på en tidsbegränsad anställning (2 år) och sedan säga upp dem 1 år tidigare p.g.a arbetsbrist när både nbg och IA07 sätts upp, för att sedan som plåster på såren gå ut och erbjuda folk tjänster som man sedan tilldelar någon annan, detta tror jag kunde avhjälpas med "missions roteringen" tidigare under beredskapen.

Någonstans i denna tråden har jag skrivit att jag går in med inställningen att det inte blir någon utlandstjänstgöring för IA06, detta för att inte få massa höga förhoppningar och sen bli besviken. Jag fick mina veckor utomlands och är faktiskt glad för det, dessutom har jag fått den tjänsten jag vill ha på kommande mission, det jag är missnöjd över är mina kollegor som hamnat i kläm och just nu varken vet ut eller in som blir uppsagda hastigt och mindre lustigt.

Edited by alfie
Posted

Kan bara hålla med Alfie med det han sagt att man redan från början vetat om att det är ett beredskapsförband samt att man gått in med inställningen att det inte skulle bli någon rotation.

Jag tycker synd om de soldater som blir uppsagda har på det sätt som de blivit behandlade. Nu har väl en viss omsvängning skett där FM ska ge dem en rimlig chans till att finna ett nytt arbete via ett karriärväxlingsprogram.

Posted

Hejsan!

Jag behöver ett förtydligande för att hänga med i denna tråd. När ändrade man kontrakten till att gälla till 14/5 2008? Jag har endast hittat dokument från Försvarsmakten där det står att IA06 ska vara avvecklade 31/12 2007.

Vill man säga upp folk tidigare än 31/12 eller tidigare än 14/5? Är det 3-månaders uppsägningstid som gäller som det stått i tidigare information från Försvarsmakten?

Mvh

/D

Posted
Hejsan!

Jag behöver ett förtydligande för att hänga med i denna tråd. När ändrade man kontrakten till att gälla till 14/5 2008? Jag har endast hittat dokument från Försvarsmakten där det står att IA06 ska vara avvecklade 31/12 2007.

Vill man säga upp folk tidigare än 31/12 eller tidigare än 14/5? Är det 3-månaders uppsägningstid som gäller som det stått i tidigare information från Försvarsmakten?

Mvh

/D

Kontrakten är en tillsvidare anställning och är tidsbegränsade till 14/5-08 (kan varit 15/5-08 också...)

IA06 personalen har fått veta att de kommer bli uppsagda från sista maj med 3 månaders uppsägninsgstid.