Jump to content

IA06

Recommended Posts

Posted

Studier däremot, där dominerar IA06... men jag är inte bitter :Malaj:

Hmmm hur fungerar detta? Är det distansstudier från Lund? Kan man välja från vilken högskola man vill läsa kurserna? Är detta det dominerande under R10 perioden nu?

Något nytt om hur R30 perioden kommer se ut? Fortsatt studerande och övande bara eller mera likt klassiskt R30? Man kan ju undra varför kalla sig R30 om man fortfarande ska bo på plats och då mycket väl kan inställa sig snabbare och förbandet kan vara på plats på 10 dar ändå!

Distansstudier från Lund, kan inte välja varken högskola eller kurs. Samtliga har läst 2 poäng kultur, sen så är förbandet uppdelat på 2 poäng av antingen: Stabsengelska, Euroasien & kaukasus, Afrika eller konflikthantering.

Tyvärr skulle jag vilja säga att det faktiskt är dominerande, för understödsdelarna i allafall, skyttet kanske inte håller med...

• 3 weeks later...
  • Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
-KLIPP-

Syftet är för IA06 är att klargöra dessa frågor till HKV. Detta innebär konkret att IA06 skall:

- Testa och utvärdera termin 3 med kontraktsanställda soldater och officerare.

- Testa och utvärdera beredskapsperiod med "Readiness 10 days".

- Testa och utvärdera stridsteknink med bl a gruppkommunikationsutrustning.

- Deltaga i internationella och nationella övningar.

- Genomföra internationell insats.

- Genomföra nationell insats.

- Verka rekryteringsfrämjande inför NBG 2008

-KLIPP-

Stormen Per

Dags att planera om arbetsveckan? :baskerKav:

Edited by alfie
Posted
-KLIPP-

Syftet är för IA06 är att klargöra dessa frågor till HKV. Detta innebär konkret att IA06 skall:

- Testa och utvärdera termin 3 med kontraktsanställda soldater och officerare.

- Testa och utvärdera beredskapsperiod med "Readiness 10 days".

- Testa och utvärdera stridsteknink med bl a gruppkommunikationsutrustning.

- Deltaga i internationella och nationella övningar.

- Genomföra internationell insats.

- Genomföra nationell insats.

- Verka rekryteringsfrämjande inför NBG 2008

-KLIPP-

Stormen Per

Dags att planera om arbetsveckan? :unsure:

Heh he klart att du ska ut i stormen & hjälpa till mannen!!!!!

Posted (edited)

IA06 till Kosovo

Beslut kan komma inom en vecka.

Får väl betrakta det som ett rykte.

Edited by Eckervad
Posted

Oj oj oj. Här var det rykten.......

För det första: Var har du fått detta ifrån?

För det andra: tycker du att det är lämpligt att basunera ut sådan information på nätet, om det nu skulle visa sig att den är sann?

Kan det vara så att det kan finnas människor (exempelvis IA 06) som inte är jätteintresserade av att tala om för vare sig parterna i Kosovo eller Afghanistan vad som planeras inom den Svenska Försvarsmakten?

Posted (edited)

Alla plannering jag har sett för Ia06 har inkluderat en vanlig rotation ner till Ks16 nu till våren. skall försöka hitta rätt skrivelser...

Edit: Tilllägg det var tydligen inte i vår, utan från Augusti från någon LL papper från Ia06.

Edited by tikvah
Posted
Alla plannering jag har sett för Ia06 har inkluderat en vanlig rotation ner till Ks16 nu till våren. skall försöka hitta rätt skrivelser...

Edit: Tilllägg det var tydligen inte i vår, utan från Augusti från någon LL papper från Ia06.

Jag tycker att det är kul att se att FM är ute på förhand... kort insats för IA06 när det faktiskt kan finnas ett behov för dom dels pgr av läget och rotationer.

Hoppas att det löser sig för er så att inte förbandet anses som insatt utan att ni kan kvarså i beredskap så att vi kan få ytterligare värde för våra skattekronor.

/b

Posted
Hoppas att det löser sig för er så att inte förbandet anses som insatt utan att ni kan kvarså i beredskap så att vi kan få ytterligare värde för våra skattekronor.

I den bästa av världar så kommer det att åter hamna i beredskap tiden ut enl kontraktet och därefter tillfaller deras telefonnummer OPE J1 för åsiktsregistrering och snabb vakansrekrytering ;)

• 2 weeks later...
Posted

Då får vi hälsa IA 06 välkomna till deras charterresmål. Tälten är uppsatta och sängarna är bäddade. Vill ni ha förslag på utflyktsmål så kontakta Pers. Märkligt att när man väl väljer att testa ett sk "insatsförband" får ks14 i uppgift att "duka upp bordet" för gubbarna i IA06. Efter mer än 6 mån (?) utbildning borde dom väl kunna slå upp sin tältförläggning och sina sängar själva, konstigt vore annars, eller???

:)

Posted
Då får vi hälsa IA 06 välkomna till deras charterresmål. Tälten är uppsatta och sängarna är bäddade. Vill ni ha förslag på utflyktsmål så kontakta Pers. Märkligt att när man väl väljer att testa ett sk "insatsförband" får ks14 i uppgift att "duka upp bordet" för gubbarna i IA06. Efter mer än 6 mån (?) utbildning borde dom väl kunna slå upp sin tältförläggning och sina sängar själva, konstigt vore annars, eller???

:banghead:

Nåja, det är väl bra att ni får lite att pyssla med där nere? Tiden går ju lite fortare då :rolleyes:

Vad vore väl ett insatsförband om det inte avslutade sin livstid i Kosovo? Dumt att rucka på traditionerna B-)

Posted

:o

Nåja, det är väl bra att ni får lite att pyssla med där nere? Tiden går ju lite fortare då :rolleyes:

Vad vore väl ett insatsförband om det inte avslutade sin livstid i Kosovo? Dumt att rucka på traditionerna B-)

Nej..det klart, men just nu är vi uppe i REMI, städning och slutförande av olika projekt plus beredskap, så vi kan nog fylla upp våra dagar ändå.

Jag menar inget illa mot dem soldater som ingår i IA 06 för dem har jag största respekt för utan ledningen som inte litar på att deras personal själva kan ta hand om sig och upprätta sin egen förläggning. (trodde att övning gav färdighet).

Skulle dem någon gång åka ut på en "skarp" så finns inte vi där och fixar till det för dem innan. :rolleyes::rolleyes:

Posted

:o

Nej..det klart, men just nu är vi uppe i REMI, städning och slutförande av olika projekt plus beredskap, så vi kan nog fylla upp våra dagar ändå.

Jag menar inget illa mot dem soldater som ingår i IA 06 för dem har jag största respekt för utan ledningen som inte litar på att deras personal själva kan ta hand om sig och upprätta sin egen förläggning. (trodde att övning gav färdighet).

Skulle dem någon gång åka ut på en "skarp" så finns inte vi där och fixar till det för dem innan. :rolleyes::rolleyes:

Kan ju också vara för att ge folket i IA06 en juste start på sin tjänstgöring därnere som sedan kan föras vidare till kommande ks15 gäng. Tvivlar inte en sekund på att de som kommer med ia06 till kosovo mycket väl skulle kunna resa sina egna tält och bädda sina egna sängar utan att klaga.

Däremot tror jag att soldaterna gärna vill komma igång med arbetet och hjälpa ks14 med avlastning om det nu är det som är syftet så fort så möjligt, naturligtvis är det alltid mycket trevligare att komma till "dukat bord".

Och frågan är om det verkligen är ledningen för ia06 som sagt att tälten ska vara uppe och sängarna bäddade tills ia06 kommer? I min värld spelar det visserligen ingen roll varifrån det kommer, känner ni att ni har för mycket att göra och inte hinner lösa alla uppgifter borde det gå att skicka upp i tjänsteröret, till slut hade det väl landat på C IA06:s bord och han tillser att tälten blir uppsatta när IA06 kommit ner... finns ju andra alternativ annars... Alternativt boende

Posted

Det är fantastiskt.......

Soldater hittar ALLTID, oavsett vilken situation dom hamnar i, nåt att gnälla på!

@THS: Här skickar Kungen Arméns Strategiska Reserv för att understödja DIG; för att se till att du och dina kamrater överlever eventuella stridigheter kopplade till Ahtisaaris förslag, för att understödja din hemrotation och för att bevaka Campen medan du packar och så att du kan dricka dina öl på discokvällen på muddy mess, och så har du mage att gnälla över att NI skall behöva blåsa upp tälten åt dom........

:rolleyes:

Posted (edited)

Är väl snarare regel på att resa en massa tält, för att klara den tillfälliga befolkningsökningen på campen under rotationstid. Annars kanske det kan flytta 2 pers till per barack?

Har faktiskt aldrig hört någon gnälla över det förrut. Fattar inte heller varför man gnäller, då det går snabbt att sätta upp tält?

EDIT:

@ JTS

JA, soldater hittar alltid något/någon/några att gnälla över. Men detta är ju småkomiskt. Sätta upp tält är ju positivt, då det är ett tecken på slutet av missionen!

Edited by losec
Posted

Om det inte var officiellt förut så är det i alla fall nu:

Insatsförband förstärker i Kosovo och Afghanistan

Personal ur det heltidsanställda snabbinsatsförbandet IA 06 ska sättas in. Beslutet fattades idag av Försvarsmaktens insatschef Jan Jonsson. Soldaterna sänds redan nästa vecka till Kosovo för att förstärka det svenska förbandet där. Senare i vår sänds den återstående delen av förbandet till Afghanistan.

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=35765

Posted

:rockon:

Nåja, det är väl bra att ni får lite att pyssla med där nere? Tiden går ju lite fortare då :rockon:

Skulle dem någon gång åka ut på en "skarp" så finns inte vi där och fixar till det för dem innan. :unsure::o

Jake har en liten poäng i det här....

I en normal rotation med en "högre risk för oroligheter" så kommer den annars festkantade rotationen med de sista baccispxrundorna kantas av postpass och patruller med hoplånad(läs bristfällig)utr. för att behålla närvaron i AOR.

Grattis till alla som får ett extra skyttekompani som förstärkning under rotation!!!

Posted
Kommer stridsfordonen (90) följa med ner till endera Kosovo eller Afghanistan? Eller är det bara personalen?

Får verkligen hoppas att inte strf90 följer med till kosovo, skulle ju bara innebära att lokalbefolkningen tror att läget i provinsen försämrats...

Posted
Kommer stridsfordonen (90) följa med ner till endera Kosovo eller Afghanistan? Eller är det bara personalen?

Får verkligen hoppas att inte strf90 följer med till kosovo, skulle ju bara innebära att lokalbefolkningen tror att läget i provinsen försämrats...

Om tanken är att täcka upp under rotation som det står någonstans, så lär det nog bli med befintlig fordonspark.

Posted (edited)

Skulle kunna vara ett alternativ istället för pbv302 som back up fordon, dock tror jag inte de går med ia06 ner nu....

Edited by alfie
Posted

10 000 kr frågan vad tror forumet om man säger att man inte vill åka med till Kosovo med IA06 vad händer då?

När IA06 ska erbjudas platser i KS16 och man då inte vill åka med vad händer med ens anställning då

och kommer det vara likadant för NBG?

.. ja jag har svaret men vad tror ni...

/b

Posted
.. ja jag har svaret men vad tror ni...

Jag gissar på ingenting. De får stå kvar i beredskap. Jag hoppas dock innerligt att jag har helt fel.

/D

Posted
Är väl snarare regel på att resa en massa tält, för att klara den tillfälliga befolkningsökningen på campen under rotationstid. Annars kanske det kan flytta 2 pers till per barack?

Har faktiskt aldrig hört någon gnälla över det förrut. Fattar inte heller varför man gnäller, då det går snabbt att sätta upp tält?

EDIT:

@ JTS

JA, soldater hittar alltid något/någon/några att gnälla över. Men detta är ju småkomiskt. Sätta upp tält är ju positivt, då det är ett tecken på slutet av missionen!

Ja...Jag håller med dig ochb Jake, alltid hittar någon nåt att gnälla över. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att ni inte förstod det ironiska i det jag skrev. :-P:rockon:

Posted

OT

@ths

Då kan du förklara vad som i det du skrev som var ironiskt, då det på intet sett framgår.

Slut OT