imint Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Nu glömde du bort Stridsflygsenheten SE01 som också är en så kallad force enabler, kommer med stor sannolikhet bestå av 8 st 39C i alla tre roller, främst jakt och CAS samt givetvis tekniker piloter och diverse stödfunktioner för att kunna bedriva flygtjänst. Quote
Skuggan Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Nu glömde du bort Stridsflygsenheten SE01 som också är en så kallad force enabler, kommer med stor sannolikhet bestå av 8 st 39C i alla tre roller, främst jakt och CAS samt givetvis tekniker piloter och diverse stödfunktioner för att kunna bedriva flygtjänst. den kommer väl samgrupperas med FE01 har jag fått för mig.... gäller väl helikoptrarna också för den delen. Quote
imint Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 Nu glömde du bort Stridsflygsenheten SE01 som också är en så kallad force enabler, kommer med stor sannolikhet bestå av 8 st 39C i alla tre roller, främst jakt och CAS samt givetvis tekniker piloter och diverse stödfunktioner för att kunna bedriva flygtjänst. den kommer väl samgrupperas med FE01 har jag fått för mig.... gäller väl helikoptrarna också för den delen. Det kommer den givetvis att göra om SE01 åker med NBG, den kan även åka ut separat som en del i en NATO ledd operation men då måste det finnas en Host nation som står för flygplats. Quote
Skuggan Posted October 21, 2006 Report Posted October 21, 2006 ja, självklart..... sånt tänkte jag inte på :P nåja, nån som får info från repektive enhet? från FE verkar det vara dött på info fronten.... Quote
Gorg Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 En liten fundering. EU håller på att sätta ihop sina Battlegroups, ca 13-15 st efter de källor jag hittat. Två BGs kommer vara i beredskap samtidigt under en 6 månaders period, Sverige kommer stå i beredskap samtidigt som den spanska stridsgruppen. Det betyder alltså att fyra stridsgrupper kommer stå i beredskap under ett år och att det kommer dröja 3-4 år innan man gått igenom alla stridsgrupper och det är Sveriges tur att stå i beredskap igen. Hur är det tänkt att fungera för Svensk del, kommer det återgå till det normala när NBG kontraktanställda soldater muckar och dröja ett par år innan nästa rekrytering eller kommer det ske en kontinuerlig rekrytering varje år till stridsgruppen? Quote
NisseNord Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Om man går in och kollar på de olika befattningarna som söks till de olika enheterna, så vill de ha strf90 besättningar till i19 skyttekompani också. Är det något som de garderar upp för ifall de måste åka Strf90 också eller kan det vara ett skrivfel? Quote
tikvah Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Om man går in och kollar på de olika befattningarna som söks till de olika enheterna, så vill de ha strf90 besättningar till i19 skyttekompani också. Är det något som de garderar upp för ifall de måste åka Strf90 också eller kan det vara ett skrivfel? Det är för att om man åker iväg med 10dagars alternativet kan det vara svårt att hinna få med sig 90:orna. (tänk på de C17 plan man inte köper...). Vilket gör att förbandet inledningsvis kommer att tjänstgöra med BV309, för att därefter ha möjlighet (b.la. utb) att byta till strf90 när de har hunnit komma med båt eller motsvarande. Och iom att det är lättare att ny utbilda på bv309 istället för strf90 så väljer man att rekrytera folk med strf90 erfarenhet. Det är iaf så jag har fått det förklarat för mig. Quote
Kingecho1 Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 Jo men tror snarare frågan var mera lik om det var fler än P7 som skulle utbildas på strf90? Quote
Gorg Posted October 24, 2006 Report Posted October 24, 2006 (edited) En liten fundering. EU håller på att sätta ihop sina Battlegroups, ca 13-15 st efter de källor jag hittat. Två BGs kommer vara i beredskap samtidigt under en 6 månaders period, Sverige kommer stå i beredskap samtidigt som den spanska stridsgruppen. Det betyder alltså att fyra stridsgrupper kommer stå i beredskap under ett år och att det kommer dröja 3-4 år innan man gått igenom alla stridsgrupper och det är Sveriges tur att stå i beredskap igen. Hur är det tänkt att fungera för Svensk del, kommer det återgå till det normala när NBG kontraktanställda soldater muckar och dröja ett par år innan nästa rekrytering eller kommer det ske en kontinuerlig rekrytering varje år till stridsgruppen? Hittade svar på min egen fråga, delvis iaf. "Förutom att stå i beredskap 2008, kommer Sverige i maj att anmäla till EU när landet nästa gång vill ha ansvar för en snabbinsatsstyrka. – Vi jobbar hårt för att det ska bli 2011, säger Anders Svensson." //Värnpliktsnytt Edited October 24, 2006 by Gorg Quote
Psk-jevel Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 Från ovan nämnda artikel i Värnpliktsnytt: " Nordic Battle Group kommer att kunna skicka två enheter via flyg med fordon RG 32, även kallad Galten, ett fordon av jeep-typ, som är splitterskyddat. Även Bandvagn 309 kan komma att skickas med flyg. Sjövägen kommer en enhet med Stridsfordon 90. Tidigare var det tänkt att två enheter Stridsfordon 90 skulle skickas, men eftersom snabbinsatsstyrkan är till för just snabba insatser, blir det omöjligt att kvickt vara på plats med tunga fordon." Som jag tolkar det kommer mekskyttekompaniet från I19 flygas in i första skedet tillsammans med luftburna. Kommer då P7:s kompani ansluta senare sjövägen, begränsade som de är av sina stridsfordon? Eller kommer de verka som lättare infanteri i väntan på stridsfordonen? Quote
NisseNord Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 Jag kan förstå ifall mekskyttekompaniet från P7 övar i att agera utan sina Strf då dessa tar längre tid att frakta in, men det jag tyckte var konstigt var att man sökte Strf90 besättning till ett förband som inte kommer att ha det. Den enda anledning jag kommer på nu är att man ska ha möjligheten att förstärka upp ett förband som redan är på plats genom att byta ut 309:orna mot 90:or. En följdfråga är ju som sagt då, om man på i19 kommer att öva med strf90 alls eller om det blir bv309 för hela slanten. I det senare fallet blir nog tex en som söker som skytt strf90 till i19 ganska besviken. Quote
wizeguy Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 Förtydligande taget från mil.se (http://www.mil.se/article.php?id=15983) Mekaniserat skyttekompani Bandvagn 309Består av totalt 166 personer som utbildas på I 19, Boden. Kompaniet har 5 plutoner: 4 x mekskyttepluton 1 stab-/trosspluton Mekaniserat skyttekompani Stridsfordon 90 Utbildas och bor på P 7, Revingehed. Samma organisation som det mekaniserade skyttekompaniet men utrustat med stridsfordon 90 istället för bandvagn 309. Quote
3924 Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 En liten fundering. EU håller på att sätta ihop sina Battlegroups, ca 13-15 st efter de källor jag hittat. Två BGs kommer vara i beredskap samtidigt under en 6 månaders period, Sverige kommer stå i beredskap samtidigt som den spanska stridsgruppen. Det betyder alltså att fyra stridsgrupper kommer stå i beredskap under ett år och att det kommer dröja 3-4 år innan man gått igenom alla stridsgrupper och det är Sveriges tur att stå i beredskap igen. Hur är det tänkt att fungera för Svensk del, kommer det återgå till det normala när NBG kontraktanställda soldater muckar och dröja ett par år innan nästa rekrytering eller kommer det ske en kontinuerlig rekrytering varje år till stridsgruppen? Som jag har förståt det så kommer en del av de förband som kommer att vara med i NBG att ha förband som skall ställas till internationella styrkeregistert förfogande. Efter att beredskapstiden gått ut. LBB kommer vad jag har hört att fortsätta med sin skvadronsstridsgrupp som i sin helhet är ca 250 man stark. Int Jpluton som skall ingå i ISTAR går till baka som fristående del på R30. Ing2 går som jag förmodar tillbaka med att utbilda Internationella ingenjörkompaniet o.s.v o.s.v. Quote
Kingecho1 Posted October 25, 2006 Report Posted October 25, 2006 Förtydligande taget från mil.se (http://www.mil.se/article.php?id=15983) Mekaniserat skyttekompani Bandvagn 309 Består av totalt 166 personer som utbildas på I 19, Boden. Kompaniet har 5 plutoner: 4 x mekskyttepluton 1 stab-/trosspluton Mekaniserat skyttekompani Stridsfordon 90 Utbildas och bor på P 7, Revingehed. Samma organisation som det mekaniserade skyttekompaniet men utrustat med stridsfordon 90 istället för bandvagn 309. Från befattningslistorna sägs däremot exempelvis: Mekskkomp 90 (I19)Befattningskod Befattningsnamn Befattningslön Nivå CB205 C Skgrp strf 90 se bilaga 7 CB209 VagnC strf 90 se bilaga 7 CB214 Förare Strf 90 se bilaga 9 CB221 Skytt E-strf 90 se bilaga 9 CB222 Skytt Strf 90 se bilaga 9 Så det är ju dubbla budskap! Vad är det egentligen som gäller?? Quote
Prizephitah Posted October 28, 2006 Report Posted October 28, 2006 Fick igår ett brev från högkvarteret där de ville att jag skulle söka till NBG. Någon mer som fått liknande? Är de oroliga att inte få ihop tillräckligt med folk? Quote
notorious_ville Posted October 30, 2006 Report Posted October 30, 2006 Fick igår ett brev från högkvarteret där de ville att jag skulle söka till NBG. Någon mer som fått liknande? Är de oroliga att inte få ihop tillräckligt med folk? Ja, fick mitt brev idag. Inbitet var det också, personligt och hade med citat från D Hammarsköld. Det är ju så man blir sugen. Ja det är en heldel platser att fylla så FM är nog inte helt säkra på att alla platser fylls. Quote
jn3 Posted October 30, 2006 Report Posted October 30, 2006 Fick igår ett brev från högkvarteret där de ville att jag skulle söka till NBG. Någon mer som fått liknande? Är de oroliga att inte få ihop tillräckligt med folk? Ja, fick mitt brev idag. Inbitet var det också, personligt och hade med citat från D Hammarsköld. Det är ju så man blir sugen. Ja det är en heldel platser att fylla så FM är nog inte helt säkra på att alla platser fylls. Fick också brev idag.. Quote
Krook Posted November 3, 2006 Report Posted November 3, 2006 Jag vet inte om denna länk varit uppe tidigare men iaf: Organisationsskiss NBG + lite mer. /K som undrar varför denna tråd ligger i Luckan? Quote
Kingecho1 Posted November 3, 2006 Report Posted November 3, 2006 /K som undrar varför denna tråd ligger i Luckan? Något jag själv undrade i maj!! Quote
Kingecho1 Posted November 8, 2006 Report Posted November 8, 2006 Kom på några frågor som någon kanske har svar på?? * Står ju att ex. mekskytte kompanierna ska ha en st/tr pluton men tycker mig inte se de befattningarna ute. Hur är det tänkt där? Någon som vet något om just UH-bitarna? Verkar inte vara många av förbanden som ex. ska ha kockar enligt befattningslistorna? Kanske bara blir guldburk * Den taktiska reserven. Hur fungerar den? Är det ett vanligt mekskytte förband bara att man heter taktiskt reserv men man tränar likadant som de andra? Eller är de kanske nedbantade? Eller är det ett R30 förband som mera är inriktat på att avlasta de andra förbanden? Eller.......??? * Vad händer efter den 31/6 2008 med förbandet? Då man går ner från R10. Framgår ju iofs att man fortfarande är anställd men är den enda skillnaden att man går ner till R30 eller? Hur fungerar just denna biten för t.ex. IA06? Hoppas lite på att det sista halvåret kanske skulle kunna ske på normal R30 basis från hemmaplan. Man är ju lite sugen och 1års studieuppehåll skulle ju kunna fungera men mera än det skulle nog kosta mera än det smakade tror jag. * Eftersom man inte går på beredskap förrän den 1/1 2008 så borde man väl kunna tillhöra ett annat registerförband fram till dess? Det borde ju bara vara som vilken anställning som helst. Särskilt som då inte NBG inte omfattas av pliktlagen!! Vore ju kul o få säga till Plutonchef att måste begära tjäntledighet för mission med IF06 :P Quote
Harald Posted November 9, 2006 Report Posted November 9, 2006 Kom på några frågor som någon kanske har svar på?? * Vad händer efter den 31/6 2008 med förbandet? Då man går ner från R10. Framgår ju iofs att man fortfarande är anställd men är den enda skillnaden att man går ner till R30 eller? Hur fungerar just denna biten för t.ex. IA06? Hoppas lite på att det sista halvåret kanske skulle kunna ske på normal R30 basis från hemmaplan. Man är ju lite sugen och 1års studieuppehåll skulle ju kunna fungera men mera än det skulle nog kosta mera än det smakade tror jag. Enligt vad jag har förstått så fortsätter vht som vanligt dvs 40 timmar i veckan. Quote
Nubben Posted November 9, 2006 Report Posted November 9, 2006 Den finska rekryteringen till BG:n samt de öppna befattningarna med löner, allting dock på finska, finns att beskådas här: http://tietokannat.mil.fi/eubg/content.php...&page_id=16 Quote
Mattan Posted November 10, 2006 Report Posted November 10, 2006 Sitter och funderar lite på om en gammal underrättelseledare från 2004 skulle kunna vara aktuell som radaroperatör på en Unde23... Någon som har en åsikt om hurvida jag är helt ointressant för förbandet? Skulle var grymt intresserad av att få vara med och verkligen göra det jag tränade för. Quote
Mattan Posted November 10, 2006 Report Posted November 10, 2006 Att söka går ALLTID! Visst går det alltid att söka men man vill ju alltid veta om ens chanser är realistiska. Det utbildas ju trots allt minst 6 operatörer om året så kanske skulle prata med deras föräldrar så de hotar med indragen veckopeng om de åker Quote
Pego Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 (edited) Kom på några frågor som någon kanske har svar på?? * Står ju att ex. mekskytte kompanierna ska ha en st/tr pluton men tycker mig inte se de befattningarna ute. Hur är det tänkt där? Någon som vet något om just UH-bitarna? Verkar inte vara många av förbanden som ex. ska ha kockar enligt befattningslistorna? Kanske bara blir guldburk Tanken är att det är grönpåsar som ska utspisas :P (för 41. Rapid Reaction Battalion) Edited November 11, 2006 by Pego Quote
Krook Posted November 11, 2006 Report Posted November 11, 2006 Hur vore det om 41. Rapid Reaction Battalion går högvakt 2008-01-01 och framåt ca. 2 månader. Låter som en bra idé eller hur? Men vem ska annars gå? /K Quote
Beafer Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Amf, Flottan och Flygvapnet kommer ha värnpliktiga då. Quote
alfie Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 Kom på några frågor som någon kanske har svar på?? * Står ju att ex. mekskytte kompanierna ska ha en st/tr pluton men tycker mig inte se de befattningarna ute. Hur är det tänkt där? Någon som vet något om just UH-bitarna? Verkar inte vara många av förbanden som ex. ska ha kockar enligt befattningslistorna? Kanske bara blir guldburk IA06 får fixa sitt egna käk som vilka anställda som helst, kanske något liknande här? (obs, har inga belägg för att det kommer bli så för nbg) Har väl lite med skatteverket att göra det där... * Den taktiska reserven. Hur fungerar den? Är det ett vanligt mekskytte förband bara att man heter taktiskt reserv men man tränar likadant som de andra? Eller är de kanske nedbantade? Eller är det ett R30 förband som mera är inriktat på att avlasta de andra förbanden? Eller.......??? * Vad händer efter den 31/6 2008 med förbandet? Då man går ner från R10. Framgår ju iofs att man fortfarande är anställd men är den enda skillnaden att man går ner till R30 eller? Hur fungerar just denna biten för t.ex. IA06? Hoppas lite på att det sista halvåret kanske skulle kunna ske på normal R30 basis från hemmaplan. Man är ju lite sugen och 1års studieuppehåll skulle ju kunna fungera men mera än det skulle nog kosta mera än det smakade tror jag. Jadu, ganska svårt att svara på för IA06 del då informationen är knapphändig. Om jag tillåts spekulera lite så känns det som allt hänger på vad som har hänt fram till sommaren, KS16 ligger ju och lurar i vassen framåt hösten. Har IA06 varit ute på något så tror jag det blir buisness as usual, dvs utb på regementet. För IA06:s del tror jag det är tveksamt med R30 i hemmet (obs spekulationer) * Eftersom man inte går på beredskap förrän den 1/1 2008 så borde man väl kunna tillhöra ett annat registerförband fram till dess? Det borde ju bara vara som vilken anställning som helst. Särskilt som då inte NBG inte omfattas av pliktlagen!! Vore ju kul o få säga till Plutonchef att måste begära tjäntledighet för mission med IF06 :P Frågan är hur sugna folk är på att rekrytera/släppa iväg folk till andra styrkor, min erfarenhet var inte possitiv, men du kan ju ha bättre tur! Quote
Kingecho1 Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 IA06 får fixa sitt egna käk som vilka anställda som helst, kanske något liknande här? (obs, har inga belägg för att det kommer bli så för nbg) Har väl lite med skatteverket att göra det där...Men IA06 har ju en Kokgrupp. Det vill jag minnas iaf?Frågan är hur sugna folk är på att rekrytera/släppa iväg folk till andra styrkor, min erfarenhet var inte possitiv, men du kan ju ha bättre tur! Nu var det ju mest ett teoretiskt hypotetiskt humoristiskt tänkande. Antar nog att de kollar listorna och kanske säger nej därför? Men rent teoretiskt borde det inte finnas något som stoppar då T3 borde räknas som vilken anställning som helst och inte skapa konflikt med beredskapen och beredskapen kommer ju aldrig bli dubbel så där finns inte heller några problem. Men eftersom det är samma organisation så kanske de säger stopp? Quote
Recommended Posts