Jump to content

Recommended Posts

• Replies 847
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
och andra sidan kör man myket patruler i ett sådant land så ränkar dom snart ut var man kör och 4-5 T55 i ett bakhåll kan göra myket skadda på ett mek kompani (skulle inte vilja vara med då :lala: )

hmm 4 - 5 st uppgraderade t-55 i förhand mot 90komp.. om besättningen i t-55.erna kan sin sak borde 90komp vara kraftigt reducerat innan 90komp ens hinner hitta på nått.. :banana

som triggerpuller påpekade så dom nya varianterna av t-55 är relativt vassa..

om inte annat så har deras kanon verkan på 90an i alla attityder.. :D

Posted

Jag kanske har fattat det fel, men det har väl varit klart väldigt länge att Öv Engelbrektson skulle bli chef för NBG, detta var väl bara en formalitet? Han var ju "projektledare" motsv. så det hade ju varit snopet om han inte blivit det.

Nu har jag i och för sig inte snorkoll men jag har nåt dimmigt minne från nån FM-tv sändning att Engelbrektson dock inte skulle bli operativ chef eller var det det han skulle bli? :D

Nån med bättre minne som kan fylla i?

Posted
Jag kanske har fattat det fel, men det har väl varit klart väldigt länge att Öv Engelbrektson skulle bli chef för NBG, detta var väl bara en formalitet? Han var ju "projektledare" motsv. så det hade ju varit snopet om han inte blivit det.

Nu har jag i och för sig inte snorkoll men jag har nåt dimmigt minne från nån FM-tv sändning att Engelbrektson dock inte skulle bli operativ chef eller var det det han skulle bli? :D

Nån med bättre minne som kan fylla i?

Samma sak jag stötte på när jag sökte runt efter info om översten, prjektledare för nbg var något jag stötte på... men inte känns det som en nyhet ändå, de skriver väl så för nu är det riktigt klubbat och klart antar jag...

Posted

NBG har dels en operativ chef som rattar BG:n i fält. Där har vi Öv E. Dessutom

kommer det att sitta en svensk general i det permanenta HQ i England när vi

ansvarar för BG:n 2008. Det är han som är formell chef för NBG. Därav förvirringen

kanske?

Posted

NBG:s kommandotecken spikat.

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=32487

Idag passerades en milstolpe av symbolisk karaktär i utvecklingen av Nordic Battlegroup (NBG), då förbandschefens kommandotecken bokstavligen spikades på plats. Det skedde vid en ceremoni på Armémuseum i Stockholm.

Bild på Kommandotecknet för Nordic Battlegroup, som ska vara insatsberett från och med den 1 januari 2008.

Posted

vad syftar du på då? Blå Gult? :P

Jo tykte det med när jag såg det först tänkte jag hu en svensk flagga sedan såg jag att det saknades lite :baskerPa:

Posted
Tja testa att läsa artikeln som Car Dai Shan länkar till så kanske det klarnar.
Jag läste givetvis artikeln innan jag frågade, blev dock inte mycket klokare...

Du menar väl inte att de på allvar valde kommandotecken efter "Victory through Values"? De säger ju att romerska siffran 5 även kan tolkas som ett V, inte att det faktiskt är ett V...

Med tanke på hur det ser ut - jmfr kommandotecknen för fördelningarna när det begav sig - trodde jag det ev fanns ngn anknytning till ett äldre förband...

Från sidan:

- Vi har fått en symbol att samlas kring och ett avstamp i det som jag vill ska lägga grunden för ledarskapet, nämligen "Victory through Values", säger Karl Engelbrektson.

Vad han syftar på är den romerska siffran för 5 (V) som finns i mitten av det blågula kommandotecknet, som även kan tolkas som ett V. "Victory through Values" översätter Karl Engelbrektson till "seger genom goda värderingar".

Posted

Stridsgrupp nummer 5?

Att den är blå-gul kan ju anses lite svenskt men glöm inte att även EUs flagga är blå och gul och jag tror att det är därför den har färgerna.

Posted
Varför "V"/5?

undrar,

Pontus

Jag skulle gissa på att det har med Avdelning V som är en del i den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken (GUSP). Den civila och militära krishanteringen, går under namnet Petersberguppdragen och införlivades i avdelning V i EU-fördraget. Den militära komponenten har som huvudmål att EU ska vara i stånd att inom 60 dagar sätta in styrkor på upp till 60 000 man och underhålla dessa under minst ett år (även vissa kandidatländer deltar med militära styrkor).

Finns mer att läsa på :Gemensamma utrikes och säkerhetspolitiken

:baskerPa:

Posted
Att den är blå-gul kan ju anses lite svenskt men glöm inte att även EUs flagga är blå och gul och jag tror att det är därför den har färgerna.
Jo, jag vet att EU anammade de rätta färgerna men CG XVI är väl än så länge ganska sverigespecifik? Men vad vet jag, EU kanske vill anamma lite mer av det svenska... :baskerPa:
Posted

inte riktigt det ni höll på att snacka om nu men men.....

jag undrar varför Danmark inte är med/bidrar i nordic battle group? har dom fullt upp på annat håll?

//AL-SAHL

Posted
inte riktigt det ni höll på att snacka om nu men men.....

jag undrar varför Danmark inte är med/bidrar i nordic battle group? har dom fullt upp på annat håll?

Snabb googlesökning gav detta. Kanske inte den bästa källan men det går ju att kolla referensen direkt.

The Danish Protocol

Denmark is not taking part in the Battlegroups because the movement for Danish Democracy won a major victory, which ensured that a number of legally binding Protocols were added to the Amsterdam Treaty including one that excluded Denmark from the process of the militarisation of the EU.

Posted
Jag skulle gissa på att det har med Avdelning V som är en del i den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken (GUSP).
Låter rimligt.
Posted (edited)

Från:Nordic Battle Group:s uppbyggnad har börjat!

Soldater och övrig personal rekryteras under hösten/vintern 2006-07. Förbandet kommer rycka in i sin helhet under sommaren 2007 för utbildning och träning (termin 3). Personal i nyckelbefattningar kommer även att tränas under termin 1 och 2.

Från den 1 januari till 30 juni 2008 står förbandet i R10-beredskap. Det betyder att de på 10 dagar ska vara klara att ge sig iväg ut på insats. Från 1 juli t o m 31 december 2008 övergår man till R30-beredskap.

Menas det att om man exempelvis studerar kan räkna med att missa HT-07 för utb och VT-08 för beredskap? Men däremot HT-08 så är det klassisk R30 beredskap från hemorten ala de idag vanliga beredskapslösningarna? (Självklart gäller mina hypoteser inte vid insats då det kan rubba allt). Eller???

Core battalion borde ju rimligen vara kärnan i NBG men vilka sätter upp de respektive kompanierna i den? För inte kan P4 hantera alla själva? Borde ju kunna vara IA03 likt i organisationen annars?

Svarar mig själv med:

En sak jag funderat på är:

Kommer grund "förbanden" i NBG alltid vara dem samma med samma utbildnings ort?

Eller kommer det att rulla runt på förbanden?

P4 Stabskompani

P7 Mek skytte kompani

I19 Mek skytte kompani+Trosskompani

K3 Skyttekompani

Info kommer från Lumpen.nu

Dan Thor, Försvarsmakten

Vet dock egentligen inte om det är sant!

:blink:

EDIT: Svarade mig själv och undrar när tråden ska flyttas från luckan till Soldint? Dvs från allmänt runt snack till faktiskt int relaterat? Eller kanske finns en liknande tråd där?

Edited by Kingecho1
Posted

Som det ser ut i dagsläget gäller följande:

P4 Stabskomp

P4 Mekskyttekomp

I19 Mekskyttekomp & Trosskomp

K3 Luftburen trupp (osäker om det är en skvadron)

Posted

Skulle det inte vara ett ISTAR-kompani också? Eller räknas inte det in i "core battalion" utan till de övriga förbanden i NBG08 (som de tre enheterna från FV)?

Posted

Skulle det inte vara ett ISTAR-kompani också? Eller räknas inte det in i "core battalion" utan till de övriga förbanden i NBG08 (som de tre enheterna från FV)?

Precis, räknas inte in i core battalion

Posted

P4 Stabskomp

P4 Mekskyttekomp

P7 skall alltså inte delta i NBG? Är det ett stavfel, eller är det av annan orsak, ex. IA06?

Posted

Enligt tidigare länk till FM så står det

Förbandet består av

bataljonsstab

ett stabs-/granatkastarkompani

två mekaniserade skyttekompanier

en luftburen skvadron

samt ett trosskompani

:surprise:

Posted (edited)
Vad ingår i stabskompaniet?

Något OT:

Varken luftvärnare eller stridsvagnar skulle jag gissa på, vi kasern 2:are får helt enkelt jobba oss in i NBG på annat vis... ;)

EDIT: Kallas det verkligen Mekskyttekompani fortfarande? Om nu huvuddelen av folket ska ränna runt i Galtar istället för CV:s borde det väl kallas Motskyttekompani? Eller är det inte lika "internationaliserat"? :surprise:

Edited by simon
Posted (edited)

P4 Stabskomp

P4 Mekskyttekomp

P7 skall alltså inte delta i NBG? Är det ett stavfel, eller är det av annan orsak, ex. IA06?

P7 ingår ej core battalion, tror dom ska sätta upp ett mekskyttekomp på 30 alternativt 90 dagars beredskap, finns säkert någon som har bättre koll här?

----

Mekskyttekomp kommer ej att använda GALT som läget är nu, Strf9040 alternativt BV309 är det som tilltänkt för kompaniet

Edited by Pego